شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۵ - Apr 22, 2006
طرح جامع تهران، دو ماه ديگر به شوراي استان ها مي رود
ميراث خبر:شوراي عالي استان ها طرح جامع شهر تهران را بررسي مي كند. پيش از اين، بررسي طرح جامع تنها در حوزه مسئوليت هاي شوراي عالي شهرسازي و معماري بود. سال ۸۵ آخرين سال تدوين طرح جامع تهران است.
«ابوالقاسم وحدتي اصل» - قائم مقام معاونت شهرسازي شهرداري تهران ضمن بيان اين مطلب افزود: «اصلاحات و مطالعات نهايي طرح جامع تهران در مراحل پاياني است و به زودي اين طرح براي بررسي و تصويب نهايي به نهادهاي متولي آن ارجاع مي شود» .
وحدتي اصل مي گويد: پيش از اين مسئوليت تصويب طرح جامع در حوزه اختيارات شوراي عالي شهرسازي و معماري قرار مي گرفت، اما در حال حاضر مقرر شده است كه اين طرح، پيش از ارجاع به اين مرجع در شوراي عالي استان ها نيز بررسي شود و اين نهاد نيز به عنوان يكي از مرجع هاي تصميم گيري در تهران ديدگاه هاي خود را اعلام كند.
وي در ارزيابي خود از طرح جامع تهران تاكيد كرد كه مفاد طرح جديد به كلي با ديدگاه هايي كه تاكنون براي مديريت و تصميم گيري در تهران اجرا شده متفاوت است و اجراي برنامه هاي سليقه اي را در پايتخت محدود مي كند.
قائم مقام معاونت شهرسازي شهرداري تهران افزود: «ملاك مديران براي اداره تهران، طرح جامع مصوب سال ۱۳۴۸ بوده و سال هاي طولاني است كه اين شهر با اتكا به دستورالعمل و آئين نامه اداره مي شود» .
وحدتي اصل همچنين از آغاز فعاليت ها براي تهيه، بررسي و تصويب طرح هاي تفصيلي مناطق تهران از ابتداي خرداد ماه خبر داد و افزود: «طرح هاي تفصيلي ۲۲ منطقه، از ابتداي خردادماه بررسي شده و براي تصويب به كميسيون ماده پنج ارسال مي شود» .
روند تهيه طرح هاي تفصيلي براي تهران از سال ۸۱ و با كمك ۲۲ مشاور مناطق تهران آغاز شده است.
به گفته اين مقام مسئول، طرح هاي تفصيلي جديد در مقايسه با طرح هاي پيشين، جزئيات بيشتري را پيش بيني كرده و كاربردي تر است.
وي افزود: «يكي از مهم ترين مزيت هاي طرح هاي تفصيلي جديد مناطق اين است كه اين طرح ها موضوع مشاركت مردم و شهرداري را براي دخالت مستقيم در شهر به طور دقيق مشخص مي كند و بخش زيادي از مشكلات مردم درباره امور و مسائل جاري كه در تهران وجود دارد، به طور خود به خود برطرف مي شود» .
براي تهيه طرح جامع تهران از مشاوره يك شركت پاريسي بهره گرفته شده است. براي نخستين بار پس از نيمه دوم دهه ۵۰ يك گروه شهرسازي بين المللي مسئوليت مشاوره اين طرح را بر عهده گرفته است. گروه فرانسوي APUR پس از موسسه آمريكايي گروئن در دهه ۵۰ در حالي مسئوليت مشاوره تدوين طرح جامع تهران را پذيرفته كه همزمان، تعريف سياستگذاري هاي شهرسازي پاريس و مشاوره در بسياري از شهرهاي بزرگ دنيا را در كارنامه خود ثبت كرده است. موسسه اپور از سال ۱۹۶۷ تاكنون برنامه هاي شهر پاريس را دنبال كرده و به نوعي حافظه شهرسازي پاريس را در خود جاي داده است.
پيش از اين، مسئولان پيش بيني مي كردند كه فرآيند تهيه طرح جامع تا پايان سال ۸۳ به اتمام برسد، اما گستردگي موضوعات و نياز به مطالعات كارشناسي، زمان تدوين اين طرح را طولاني تر كرده است. با توجه به روند مطالعات انجام شده، به نظر مي رسد كه سال ۱۳۸۵ سال پاياني تدوين طرح جامع در تهران باشد. طرح جامع، مهم ترين سند فرادستي تهران است. بسياري از كارشناسان، وضعيت امروز تهران را نتيجه نبود اين سند فرادستي مي دانند.

چشم انداز
012729.jpg
كنوانسيون رامسر- پيشرفته ترين كنوانسيون زيست محيطي جهان- پس از ۳۶ سال همنامي با ايران و ايراني، اينك از شرم آنچه برسر تالاب هاي كشورمان آمده، سر به زير افكنده است. امروز تشكيلات مديريتي حاكم بر تالاب ها آنقدر با مباني علمي اكولوژي و مديريت زيستگاهي بيگانه هست كه هر كس بتواند فعاليت غيرمجاز خود را در محدوده تالاب ها توجيه كند، متولي را خلع سلاح مي كند.
قدري بينديشيم كه به بهانه توسعه نفت ، گاز ، سد و جاده چگونه سرمايه هاي طبيعي چند ده ميليارد دلاري را از دست مي دهيم.

مشكل آلايندگي «پيكان وانت» رفع شد
012720.jpg
فارس:معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست از رفع مشكل آلايندگي «پيكان وانت» با اخذ استاندارد يورو ۲ خبر داد.
سيدخلاق ميرنيا گفت: با نمونه گيري هاي اتفاقي كه از توليدات «وانت پيكان» در شركت ايران خودرو با نظارت سازمان حفاظت محيط زيست در مراكز تست (توليدات پس از اسفند) انجام شد، مشخص شد با نصب موتور جديدي بر اين خودرو، به استاندارد يورو ۲ دست يافته اند و توليد اين خودرو ديگر مشكل زيست محيطي ايجاد نمي كند.
وي در ادامه افزود: مطمئنا نظارت سازمان محيط زيست به طور مستمر بر صنايع اعمال خواهد شد و هر جايي كه انحرافي از معيارهاي زيست  محيطي ديده شود بر اساس مقررات با آنها برخورد مي شود.
معاون سازمان محيط زيست خاطر نشان كرد: سازمان محيط زيست به عنوان ناظر بر استانداردهاي رايج كشور، خود را در كنار صنايع و نه در مقابل آنها مي داند.
ميرنيا افزود: تذكرات، اخطارها يا توقفها اصولا جهت الزام صنايع به تطبيق با استانداردهاي زيست محيطي مصوب كشور است.
متأسفانه شركت ايران خودرو به  رغم اخطاري كه پيش از اين به آن براي مطابقت استاندارد اين خودرو با استاندارد يورو ۲ داده شده بود، هيچ گونه اقدامي در اين زمينه صورت نداده و محيط زيست توليد اين خودرو را متوقف كرده بود اما با رفع مشكل آلايندگي، توليد اين خودرو ادامه مي يابد.

ثبت ۵ اثر تاريخي شهرستان ري در فهرست آثار ملي
012717.jpg
ميراث خبر:۵ اثر تاريخي شهرستان ري در فهرست آثار ملي ايران قرار گرفت.
معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرد: براساس بند «ج» ماده واحده قانون تشكيل سازمان و بند «۶» ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان ميراث فرهنگي كشور مصوب مجلس شوراي اسلامي و در حدود مواد مربوط به حفظ آثار ملي و با رعايت مقررات آئين نامه اجرايي قانون اخيرالذكر، ۵ اثر تاريخي پس از طي مراحل و تشريفات قانوني لازم، در فهرست آثار ملي ايران قرار گرفت.
اين آثار شامل آسياب تاريخي ري واقع در غرب محله زورآباد شهرري، محوطه باستاني طالب آباد در روستاي طالب آباد، مجموعه امامزاده شعيب و تپه باستاني مجاور در بخش فشاپويه شهرري، عمارت بادگيردار قاجاري در بزرگراه شهيد آويني شهرري و حمام حضرتي واقع در خيابان حرم شهرري است.

برگزاري همايش بين المللي مقاوم سازي لرزه اي
012723.jpg
گروه شهري: به منظور بررسي آخرين يافته هاي علم روز و تطبيق آن با وضعيت فعلي مقاوم سازي در ايران و ارائه راهكارهاي كاربردي، نخستين همايش بين المللي مقاوم سازي لرزه اي برگزار مي شود.
در اين همايش كه به اهتمام انجمن مهندسين عمران ايران و دانشگاه صنعتي اميركبير از ۵ تا ۷ ارديبهشت ماه جاري در سالن همايش هاي صدا و سيما برگزار مي شود بيش از ۱۵۰۰ متخصص و محقق داخلي و خارجي براي تبادل روش هاي نوين مقاوم سازي گرد هم مي آيند.
از موضوعات مورد بحث در اين همايش، روش هاي مختلف ايمن سازي و بهسازي لرزه اي، ايجاد فرهنگ بهسازي لرزه اي، مديريت بهسازي لرزه اي، اقتصاد در بهسازي لرزه اي سازه هاي ناپايدار ، مقاوم  سازي ساختمان هاي بلند و پيچيده و مقاوم سازي ساختمان هاي تاريخي مطرح است.
همچنين در اين همايش، كارشناساني از كشورهاي ايتاليا، آمريكا، انگلستان، امارات متحده عربي، كانادا، مصر، عراق، هند، هلند، سوئيس و چين حضور دارند.

لاك پشت هاي دريايي
012726.jpg
گروه شهري: تخم گذاري لاك پشت هاي دريايي در سواحل جنوبي قشم از دو هفته قبل بار ديگر آغاز شد.
تماشاي تخم گذاري لاك پشت ها، هميشه يكي از جذاب ترين صحنه هاي طبيعت خليج فارس براي دوستداران حيات وحش بوده است.
از ابتداي فصل بهار تا كنون ۶۵۰۰ لاك پشت در سواحل قشم شمارش شده كه انتظار مي رود تا پايان فصل تخم گذاري آنها اين رقم به ۱۵ هزار لاك پشت افزايش يابد.
لاك پشت هاي غول پيكر پوزه عقابي از اواخر زمستان و اوايل بهار شب ها به ساحل شني قشم مي آيند و در كمتر از نيم ساعت، چاله هاي حفر شده را با بيش از يكصد تخم سفيد و گرد پر مي كنند.
با اقدامات حفاظتي خوبي كه از سال ۸۱ تا كنون توسط مديريت محيط زيست منطقه آزاد قشم صورت گرفته تا كنون بيش از ۳۳ هزار بچه لاك پشت از تخم خارج و راهي دريا شده اند.
اين روزها ديگر كمتر كسي از اهالي روستاي درازشيب قشم به فكر جمع آوري تخم لاك پشت هاست.
اهالي روستا در حال حاضر خود به حافظان اصلي تخم لاك پشت ها تبديل شده اند و همين امر هر ساله توريست هاي زيادي را براي تماشاي جذاب تخم گذاري لاك پشت ها به منطقه سرازير مي كند.

گزارشي كوتاه از بزرگترين بحران زيست محيطي كشور
تالاب هاي ايران، همه روي خط قرمز نابودي
گروه شهري: اغلب، نابودي جنگل ها بزرگترين مشكل محيط زيست در ايران انگاشته مي شود، اما گروهي شايد انقراض تدريجي بسياري از گونه هاي جانوري و گياهي را در اين باره مشكلي وخيم تر بدانند. براي اهل اقتصاد، گسترش فرسايش خاك، بيابان زايي و تخريب چرخه آب شناختي طبيعت بحران هايي ملموس تر هستند. با اين همه به نظر مي رسد كه از نظر سرعت تخريب و تجديدناپذير بودن شرايط، نابودي تالاب ها را بتوان بزرگترين بحران طبيعت در ايران دانست.
ايران با داشتن ۲۲ تالاب مهم بين المللي و دارا بودن بيش از ۷۰ تالاب بزرگ ديگر كه قابليت ثبت در سايت رامسر را دارند، در بين ۱۴۸ عضو كنوانسيون رامسر، رتبه ۱۸ را به خود اختصاص داده است، اما اعمال سياست هاي غلط آبرساني، پروژه هاي نفتي، احداث سدهاي متعدد، جاده سازي، هدايت فاضلاب ها و پسماندهاي شهري و صنعتي و معرفي گونه هاي غيربومي تقريباً تمامي تالاب هاي بين المللي ايران را در آستانه نابودي قرار داده است. بررسي هاي كارشناسان محيط زيست نشان مي دهد كه بخش زيادي از تالاب هاي بين المللي ايران به واسطه سوءمديريت يا همانند هامون ۱۰۰ درصد نابوده شده و يا در حال نابودي است.
تالاب بين المللي شادگان (خورموسي و خورالاميه) با ۴۰۰ هزار هكتار وسعت، در حال حاضر عنوان دوازدهمين تالاب بزرگ دنيا را با خود يدك مي كشد، اما هم اكنون در ليست تالاب هاي در معرض خطر جهان (ليست مونترو) قرار گرفته است. زهاب مجتمع كشت و صنعت نيشكر، قطع گياهان و خاكبرداري، عبور لوله هاي نفت، ورود فاضلاب هاي شهري و تخليه زباله هاي سمي پالايشگاه آبادان از جمله تهديداتي است كه اين تالاب را با بحران جدي مواجه ساخته است.تالاب بين المللي بختگان در استان فارس در نتيجه سدسازي و تخريب پوشش گياهي تا ۸۰ درصد نابود شده است. تالاب خورخوران در هرمزگان با آلودگي هاي نفتي و تخريب جنگل هاي حرا مواجه است.
تالاب بين المللي ميانكاله، بهشت رويايي مازندران با گسترش تاسيسات نفتي و پالايشگاهي و تغيير كاربري و تكه تكه شدن و طرح هاي گردشگري ناپايدار تهديد مي شود.
هامون در سيستان و بلوچستان، يك تالاب تقريبا ۹۹درصد نابود شده ايران است كه بستن آب رودخانه هيرمند توسط افغان ها، عمده ترين علت نابودي آن است. تالاب بين المللي گاوخوني، نگين فيروزه اي كوير بود كه امروز رنگ آن به خاكستري گراييده است. گاوخوني پيش از اين با ۴۰هزار هكتار پوشش گياهي از شهر تاريخي اصفهان در برابر كوير محافظت مي كرد، اما امروز اين تالاب به مانند بسياري از ديگر تالاب هاي ايران به دليل ورود فاضلاب هاي شهري و كارخانجات احداث سد و خشكسالي و تغيير كاربري اراضي آن به كشاورزي و شكار و صيد بي رويه، به گندابي متعفن و بدبو بدل شده كه از فاصله چند كيلومتري آن انتشار بوي نامطبوع و هجوم پشه هاي تالابي اجازه نزديك شدن به آن را هم نمي دهد.تالاب بين المللي آلاگل در استان گلستان كه با احداث جاده آق قلا- اينچه برون كه نيمه تمام نيز رها شده، عملاً دو تكه شده است. تالاب بين المللي انزلي، ونيز سبز ايران كه از آن به عنوان دروازه اروپا ياد مي شد و هر ساله پذيراي بيش از ۲ ميليون پرنده بود، امروز در ليست تالاب هاي در معرض خطر رامسر يعني ليست مونترو قرار گرفته است.
تالاب هورالعظيم، بزرگترين تالاب منطقه خاورميانه در منتهي اليه رودخانه كرخه با احداث سد بزرگ كرخه و احداث ۳۰ سد كوچك و بزرگ ديگر روي دجله و فرات در خاك عراق و تركيه تا ۷۵ درصد نابود شده است. اجراي طرح توسعه ميدان نفتي آزادگان، ايجاد ۱۰ حلقه چاه تزريقي و توليدي نفت و احداث جاده هاي متعدد در داخل تالاب با خاكريزي و خشكاندن تالاب، هورالعظيم را در بخش هاي جنوبي كاملاً نابود ساخته است و بخش شمالي نيز در آستانه نابودي است.به گزارش مهر بررسي ها نشان مي دهد با توجه به اينكه درآمد اصلي كشور از ناحيه فروش نفت بوده و با اين استدلال كه به نوعي اقتصاد كشور مديون پول نفت است، مسئولان امر از آلودگي ها و تخريب هاي ناشي از حفاري ها و ايجاد پالايشگاه هاي نفتي چشم پوشيده و يا با ارفاق اجازه پيشبرد برنامه هاي نفتي بدون در نظر گرفتن مصالح زيست محيطي را مي دهند و اين ادعا را مي توان به عينه در سطح بسياري از زيستگاه ها و منابع طبيعي كشور از جمله تالاب ها مشاهده كرد.
بنابراين گزارش، تالاب هاي ديگر كشور كه اغلب آنها نيز در سطح بين المللي شناخته شده هستند از قبيل مصب رودخانه گز و حرا، گميشان، درياچه پريشان و دشت ارژن، آب بندان فريدون كنار، مصب رودخانه هاي شور، شيرين و ميناب، درياچه هاي شورگل، يادگارلو و دورگه سنگي، اميركلايه، درياچه قوپي، جزيره شيدور، كولاب بندر كياشهر و دهانه سفيدرود و قوريگل نيز توسط عوامل مخاطره آميز مختلف، اما مشابه مانند پرورش ميگو، طرح هاي نفتي، چراي دام، پروژه هاي راه سازي، تبديل تالاب به اراضي كشاورزي، ورود فاضلاب، سدسازي، وارد كردن گونه هاي جانوري و گياهي غيربومي و... در معرض خطر و نابودي قرار دارند.واقعيت حاكي از نوعي كم كاري در اين حوزه است كه شايد بتوان گفت زور برخي، به حافظان محيط زيست و منابع طبيعي كشور مي چربد و در نتيجه مصلحت هاي مقطعي را به آينده نگري ترجيح مي دهند و مي توان گفت در برابر اين مسائل راه سكوت گزيدن بهتر از سر و صدا و ايستادگي است.
سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان منابع طبيعي كشور به عنوان حافظان اصلي عرصه هاي طبيعي كشور، بايد بلندگوي اين عرصه هاي خاموش در برابر تخريب هاي سرسام آور و بيشمار آن باشند، اما متاسفانه شاهديم كه به جز در مواردي خاص و سليقه اي در بسياري از موارد ديگر تلاش هاي رسانه هاي جمعي _ به عنوان ياران و تريبون هاي اين دو دستگاه- براي كسب اخبار و گزارش از تخريب هاي زيست محيطي اغلب با پاسخ هاي منفي و حتي مقاومت هاي شديد از سوي مسئولان سازمان محيط زيست براي جلوگيري از انتشار خبرهاي اينگونه مواجه مي شود كه اين خود نشان از نبود صداقت و حقانيت در اين دستگاه ها براي اجراي عدالت است.بنابراين چون منابع طبيعي و زيست محيطي كشور حق يك يك مردم است، سازمان هاي مسئول حق هيچ گونه تسامح، محافظه كاري يا مصلحت انديشي را بدون اجازه مردم ندارند و بايد آشكارا موارد تخلف را اعلام كنند تا مردم خودشان در مورد آن تصميم بگيرند.

رئيس راهور تهران خبرداد:
كاهش۱۰دقيقه اي رسيدگي به تصادفات
ايسنا: رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ از كاهش ۱۰ دقيقه اي زمان رسيدگي به تصادفات در سال ۸۵ خبر داد.
سردار ساجدي نيا با اشاره به اين كه در حال حاضر زمان رسيدگي به تصادفات زير ۲۰ دقيقه است، افزود: از جمله برنامه هاي راهنمايي و رانندگي تهران در سال جاري تقويت نيروي انساني و خريد تجهيزات است كه در مرحله اول براي سرعت بخشي به رسيدگي تصادفات با خريد ۳۰۰ دستگاه موتورسيكلت قصد داريم اين زمان را به حدود ۱۰ دقيقه كاهش دهيم.
وي به افزايش خطوط اتوبوسراني در تهران اشاره و تصريح كرد: در حال حاضر ۵۴ كيلومتر خط ويژه اتوبوس در تهران وجود دارد كه براي تسهيل در عبور و مرور وسايط نقليه عمومي قرار است ميزان خطوط ويژه در تهران امسال ۵۲ كيلومتر ديگر افزايش يابد، از سوي ديگر بايد سيستم حمل و نقل عمومي نيز براي سرويس دهي بهتر به شهروندان تقويت شود.
رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به اين كه در حال حاضر روزانه حدود ۲۵۰ مورد تصادف با خسارت زير ۱۵۰ هزار تومان در تهران رخ مي دهد، به ايسنا گفت: به رغم مصوبه «بهبود وضعيت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران» سال ۸۳ هيات وزيران كه بر اساس آن، شوراي عالي بيمه موظف شده بود به منظور كاهش تراكم ترافيك ناشي از تصادفات خسارتي، نسبت به افزايش مبلغ خسارت ناشي از تصادفات،  بدون ارايه گزارش پليس كه هم اكنون ۵۰۰ هزار ريال است تا مبلغ يك ميليون و ۵۰۰ هزار ريال اقدام كند، هنوز اين مصوبه از سوي شركت هاي بيمه اجرايي نشده، به شكلي كه هم اكنون بيمه تنها تصادفات زير ۵۰ هزار تومان را بدون كروكي مي پذيرد.

ارديبهشت ماه امسال برگزار مي شود:
كنفرانس جهاني گردشگري و صنايع دستي
ايسنا:دبير كميته خبرنگاران و روزنامه  نگاران گردشگري و ميراث فرهنگي انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران گفت : كنفرانس جهاني گردشگري و صنايع دستي كه از ۲۳ تا ۲۵ ارديبهشت ماه امسال در تهران برگزار مي شود، فرصت مطلوبي را براي معرفي جاذبه هاي گردشگري ايران به جهان فراهم مي كند.
به گزارش ايسنا، افشين اميرشاهي افزود : برگزاري كنفرانس جهاني گردشگري و صنايع دستي با حضور ۴۰ وزير جهانگردي، ۱۵۰ كارشناس برجسته از كشورهاي مختلف و بسياري از خبرنگاران خارجي يكي از فرصت هاي بي نظير صنعت توريسم ايران در سال هاي اخير به شمار مي رود كه اين فرصت در اختيار مسئولان حوزه هاي مرتبط با گردشگري قرار گرفته تا مناسب ترين اطلاع رساني در اين زمينه صورت پذيرد.
به گفته امير شاهي، برگزاري نشستي به اهميت كنفرانس UNWTO كه با حضور مقامات بلند پايه صنعت توريسم از بسياري از كشورهاي جهان و نيز دهها تن از خبرنگاران خارجي حوزه توريسم برگزار مي شود، مي تواند بر تصحيح ذهنيت هاي بعضا نادرست از ايران تاثير مطلوبي داشته باشد، اما نكته مهم در خصوص برگزاري كنفرانس جهاني گردشگري و صنايع دستي به عوايدي بر مي گردد كه از اين طريق نصيب بخش صنايع دستي كشور مي شود. وي افزود: در حال حاضر حجم مبادلات بخش گردشگري در جهان به رقم ۷۰۰ ميليارد دلار رسيده است و ايران علي رغم اين كه از نظر جذابيت هاي گردشگري جزو ۱۰ كشور جهان به شمار مي رود، اما رقمي كه از كل درآمد هاي گردشگري مي برد بسيار ناچيز است. حتي اگر به رقم جذب دو درصد از گردشگران خارجي بر اساس پيش بيني چشم انداز ۲۰ ساله برسيم.

معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همدان:
احداث تله كابين ثبت جهاني گنج نامه را مبهم مي كند
ايسنا:معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همدان، تأكيد كرد: ساخت تله كابين در اطراف كتيبه هاي گنج نامه  همدان، ثبت آن را در فهرست ميراث جهاني يونسكو كه پيشنهاد آن در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در حال بررسي است، با مشكل روبه رو مي كند.
بهرام توتونچي افزود: يونسكو به خصوصياتي مانند طبيعت بكر و حفظ هويت گذشته براي ثبت جهاني آثار توجه دارد و احداث تأسيساتي مانند تله كابين، دگرگوني اساسي را در ساختار طبيعي و افزايش تعداد گردشگران را در منطقه سبب مي شود كه اين مسائل در ثبت جهاني آثار مشكل ايجاد مي كند.
وي با بيان اين كه با احداث زيرساخت گردشگري هيچ گونه مخالفتي نداريم، گفت: ساير بخش ها را نبايد به دليل تقويت گردشگري نابود كرد؛ اگر زيرساخت گردشگري به صورت فني ايجاد شود، بدون صدمه زدن به ساير بخش ها مي توان فعاليت كرد.
او در ارتباط با دليل پافشاري سرمايه گذار طرح احداث تله كابين بر عبور از اين مسير، اظهار داشت: سال ها پيش، مسئولان يكي از كشورهاي اروپايي در حال جمع آوري يك دستگاه تله كابين بودند كه سرمايه گذار فوق با همكاري مقامات استان همدان، تله كابين را تنها با پرداخت هزينه  جمع آوري آن خريد و به ايران آورد؛ از سوي ديگر، چون تله كابين براي منطقه اي كوهستاني در آن كشور اروپايي طراحي شده بود، براساس طرح دستگاه به دنبال محلي در دره هاي همدان بودند كه گنج نامه را برگزيدند.
توتونچي با اشاره به اين كه سازمان ميراث فرهنگي در سال هاي ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ با اين طرح مخالف بود، افزود: در آن سال ها حدود ۱۴ پايه در مسير اوليه بدون هيچ گونه هماهنگي نصب شد؛ ولي بحث اجرايي تله كابين با پيگيري سازمان ميراث فرهنگي و مكاتبه با ارگان هاي مسئول، متوقف شد.
معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همدان، دليل باز شدن دوباره  پرونده  اين طرح را مربوط به ادغام ميراث فرهنگي با گردشگري و تغيير رييس سازمان و همچنين ديدگاه مسئولان استان در مورد گردشگري دانست و گفت: به دليل موافقت رييس وقت سازمان با كليات طرح و بررسي آن در كميته  فني سازمان، مصوب شد كه ايستگاه اول با جابه جايي ۷۰۰ متر نسبت به مكان اصلي تعيين شده، از كتيبه هاي گنج نامه دور و تله كابين با كمترين تأسيسات احداث شود.
وي درباره  دلايل مخالفت هاي موجود با اين طرح، تصريح كرد: اگر تله كابين فقط براي انتقال باشد، مطلوب است؛ اما اگر به عنوان يك زيرساخت گردشگري به آن نگاه كنيم، تأثيرات مخرب آن با انتقال حدود شش هزار نفر در روز بسيار زياد خواهد بود؛ به عنوان نمونه با ايجاد امكانات اقامتي و سرويس هاي بهداشتي براي تعداد زياد گردشگران حتي اگر آنها با آخرين سيستم هاي مدرن تصفيه  فاضلاب نيز تجهيز شوند، به صورت قطع در بلندمدت ضربه هاي جبران ناپذيري را به طبيعت كوهستان و بهداشت آن محيط وارد مي كنند.
او در ادامه با اشاره به اين كه آن منطقه با وجود جاذبه هاي تاريخي و طبيعي بسيار از گردشگر اشباع شده است، ادامه داد: اگر ما بخواهيم در كنار پتانسيل قوي موجود كه تعداد زياد گردشگران را سبب شده است، تله كابين را كه خود يك جاذبه  جديد است، ايجاد كنيم طبق پيش بيني ها بايد در منطقه جواب گوي حدود هشت هزار نفر در روز و به طور ميانگين ورود دوهزار خودرو باشيم كه با توجه به بن بست بودن انتهاي مسير، وضعيت ارتباطي جاده ها بسيار مخاطره آميز خواهد شد.
توتونچي با اشاره به ديدگاه مشاوران بافت شهر، تأكيد كرد: به دليل بادخيز بودن همدان و همچنين سستي خاك منطقه كه براساس بررسي كارشناسان زمين شناسي، خطر رانش زمين در آنجا زياد است، حساسيت ها براي حفاظت از تنها يادگارهاي راه شاهي در منطقه يعني كتيبه ها، دوچندان مي شود.
وي درباره  طرح هاي پيشنهادي جايگزين نيز به طرح شركت مشاوران بافت شهر اشاره كرد و افزود: ايجاد تأسيسات تله كابين در انتهاي دره  حيدريه يا دره  امامزاده كوه علاوه بر اين كه از ايجاد بن بست در مسير گردشگران پيشگيري مي كند، ايجاد محورهاي پرتنوع گردشگري را در مسير دامنه  كوه الوند نيز سبب مي شود و در تقويت اشتغال زايي و تمركززدايي امور گردشگري از يك مسير و گسترش امكان گردشگري نقش ايفا مي كند.

معاون سازمان محيط زيست :
آيين نامه هاي اجرايي خروج خودروهاي فرسوده
تا نيمه ارديبهشت ابلاغ مي شود
۲۵۰هزار خودرو فرسوده امسال از رده خارج مي شود
ايسنا:معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست پيش بيني كرد: آيين نامه هاي اجرايي خروج خودروهاي فرسوده در سال ۸۵ تا نيمه ارديبهشت ماه ابلاغ شود.
دكتر سيد خلاق ميرنيا با اشاره به اين كه بر اساس پيش بيني هاي انجام شده امسال ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج مي شود، افزود: هيأت وزيران به استناد تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور مصوب كرد كه حداكثر زمان تسهيلات بانكي براي هر دستگاه خودروي نو جايگزين خودروي فرسوده، مبلغ ۵۰ ميليون ريال است كه ميزان يارانه، به ميزان سهم آورده دولت از كل تسهيلات، براي كاهش سود و كارمزد بانكي، در قرارداد با بانك عامل تعيين مي شود و بر اين اساس مالكان خودروهاي فرسوده وام ۵ ميليون توماني با بهره زير ۱۰ درصد مي گيرند.
وي با اشاره به مصوبه مجلس شوراي اسلامي افزود: بر اين اساس بيش از ۵ ميليارد دلار براي توسعه حمل و نقل عمومي و خارج كردن خودروهاي فرسوده در سال جاري اختصاص يافته است.
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست افزود: مجلس شوراي اسلامي به دولت اجازه داد براي توسعه حمل و نقل عمومي (حمل و نقل ريلي شهري، ناوگان اتوبوسراني و تاكسيراني شهري) و خارج كردن خودروهاي فرسوده از چرخه حمل و نقل در سال ۱۳۸۵ حداكثر تا ۴ ميليارد دلار از طريق فاينانس و يك ميليارد و ۵۲ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار با استفاده از حساب ذخيره ارزي موضوع رديف ۳۱۰۳۰۵ تأمين كند. وي تصريح كرد: بر اين اساس، تخفيف ۵/۱ ميليون توماني براي خودروهاي فرسوده پلاك سفيد و ۳ ميليون توماني براي خودروهاي فرسوده پلاك قرمز همچنان به صورت منابع مالي در قانون بودجه ديده شده است.
ميرنيا تأكيد كرد: امسال بايد ۲۰۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج مي شد كه با احتساب سهميه خروجي باقيمانده در سال گذشته به سرجمع سال آينده، بدين ترتيب ۳۵۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج مي شود.
فهرست خودروهاي فرسوده مجاز به استفاده از تسهيلات در سال جاري
ايسنا:معاون سازمان حفاظت محيط زيست گفت: با توجه به مصوبه هيأت دولت در خصوص سن فرسودگي خودروها، در سال جاري خودروهاي سواري چهار سيلندر شخصي مدل هاي ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۵ شمسي و ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۶ ميلادي، ۶ سيلندر شخصي مدل هاي ۱۳۴۶ تا ۱۳۶۰ شمسي و ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۱ ميلادي، وانت هاي شخصي و پلاك قرمز مدل هاي ۱۳۴۶ تا ۱۳۶۵ شمسي و ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۶ ميلادي و تاكسي ها مدل هاي ۱۳۴۶ تا ۱۳۷۰ شمسي و ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۱ ميلادي با پلاك تمامي شهرها مي توانند به نمايندگي هاي شركت هاي خودروساز براي جايگزيني خودرو هاي خود مراجعه و از تسهيلات ۱۵ ميليون ريالي به ازاي اوراق هر دستگاه خودرو فرسوده پلاك شخصي و ۳۰ ميليون ريالي براي از رده خارج كردن هر خودرو پلاك قرمز در سراسر كشور استفاده كنند.
ميرنيا با اشاره به بند «ب» ماده ۶۲ قانون برنامه چهارم كه در آن دولت مكلف شده است در طول برنامه، تمهيداتي اتخاذ كند تا كليه خودروها و موتورسيكلت هاي فرسوده كشور از رده خارج شوند، گفت: بر اين اساس بايد ۲ ميليون دستگاه خودرو فرسوده تا پايان برنامه چهارم از رده خارج شود.
دريافت عوارض از خودروهاي ۱۰ ساله به بالا
ميرنيا با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص دريافت عوارض از خودروهاي ۱۰سال عمر به بالا گفت: بر اين اساس شهرداري شهرهاي بزرگ مكلفند در سال جاري از خودروهاي سواري و وانت دوكابين (به استثناء گازسوزها) و موتورسيكلت هاي با عمر بيش از ۱۰ سال در ازاي هر سال اضافه، معادل ۱۵ درصد از مبلغ عوارض سالانه آنها و همچنين معادل ۱۵ درصد مبلغ تعرفه معاينه فني سالانه آنها را علاوه بر مبلغ وصولي خود دريافت كرده و به حساب درآمد عمومي موضوع رديف درآمدهاي ۱۶۰۱۱۱ قسمت سوم اين قانون واريز كنند.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |