شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۵ - Apr 22, 2006
كي نوبت سايت هاي قرآني جذاب مي رسد؟
شايد وقتي ديگر!
012759.jpg
012765.jpg
كنار گوش شما و در فاصله چند كليكي تان، سايت هايي شيطاني با آخرين دانش فني و گرافيكي و رسانه اي، مشغول  به كارند
عيسي محمدي:شايد اين نصيحت براي كساني كه درگير كار رسانه اي هستند، جمله كارگشايي باشد. خاصه آن كه رسانه شان از نوع سايبر و مجازي هم باشد. در دنيايي كه رسانه داري، از همه نوعش، مد روز شده، براي موفقيت بايد يك شطرنج باز خوب بود: حركت رقيبان را حدس زد و بر اين اساس، حركت هاي بعدي خود را طراحي كرد. كساني كه قدرت پيش بيني- چه در حوزه رويدادهايي كه رسانه اي مي شوند، چه در قلمرو حركت با مهره ديگران- ندارند، همان بهتر كه چون بختك روي شغل رسانه داري اين مملكت، چمباتمه نزنند!
شبكه وندان محترم
در  اينترنت،  مفهوم   شهروند  جاي   خود  را  به   مفهوم   تازه اي   به نام   شبكه وند  داده   و  اين   امر به   اين   معنا ست  كه   جغرافياي  مخاطب   براي هر  كه  سايت  دارد ، يك   جغرافياي جهاني  است؛  مگر  اين كه  اين  نكته  را  نداند  و  دوباره  در  حد  جغرافياي محلي باقي بماند  و  به  اصطلاح  به  جاي  شبكه  وندان،  باز  هم  همان  شهروندان  را  هدف  بگيرد.  اين ديالوگ را، يونس شكرخواه استاد ارتباطات گفته است. مفهوم همسايگي، در رسانه هاي سايبر خيلي مهم است. شما مي خواهيد سايتي قرآني داشته باشيد تا در انديشه خودتان ياريگر معارف الهي باشيد. اما در كنار گوش شما و در فاصله چند كليكي تان، سايت هايي شيطاني با آخرين دانش فني و گرافيكي و رسانه اي، به شغل شريف خدمت رساني(!) مشغول اند.
در جست وجوي خلاقيت
از دست رفته
بهتر است به جاي اين كه گزارشي از وضعيت سايت هاي قرآني اي كه شبيه هم هستند بدهيم، هدفي از جست وجوي آن ها داشته باشيم: پيدا كردن يك ايده ميخكوب كننده و يك خلاقيت ناب! اين ويژگي، البته يك سايت را از بقيه جدا كرده و به آن تشخص مي بخشد. البته در اين گزارش، قصد درج آدرس همه سايت هاي قرآني را نداريم. اگر دنبال آن ها هستيد، برويد گوگل، داخل گيومه بنويسيد سايت هاي قرآني . نتايج محدودي به دست مي آيد، شايد كمتر از انگشتان دو دست و پا. مي توانيد از آن ها استفاده كنيد.

سايت يا خبرگزاري؟
خبرگزاري قرآني كشور، شروع خوبي مي تواند باشد. گرافيك؟ معمولي. مطالب و حوزه بندي ها؟ نسبتا خوب. كساني كه به قصد آگاهي از فعاليت ها و اخبار قرآني وارد اين سايت مي شوند، مي توانند از اخبار مختلف سياسي و اجتماعي اي كه در بقية خبرگزاري ها هم مي توانند بخوانند، استفاده كنند! مهم ترين خلاقيت سايت اين خبرگزاري، شايد در صفحه پيوندهايش باشد: هيچ پيوند قرآني اي ندارد، همه اش خبري است! شايد گردانندگان اين سايت به خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) نخستين و تنها خبرگزاري تخصصي قرآن كريم در جهان اسلام است دل  خوش كرده اند و نيازي به خلاقيت بيشتر نمي بينند.
در بخش لينك هاي قرآني سايت آستان قدس رضوي هم كه 59 سايت قرآني را معرفي كرده و البته بيشترشان به زبان هاي انگليسي و عربي هستند، چشممان به سايتي مي خورد كه داستان هاي قرآني خاص كودكان را در خود دارد. ايده خوبي است اما... اما اين سايت كار نمي كند، غيرفعال است.

كورسوي اميد
سايت مركز فرهنگ و معارف قرآن (www.maarefquran.com) كه در قم فعاليت مي كند هم در كليت خودش، سايت جالبي است، با گرافيك ساده و خلوت، و مطالب خوب و قوي. قوي بودن مطالب را مي توان از چارت سازماني اين مركز فهميد. بخش هاي خدمات پژوهشي، پرسش و پاسخ و دايره المعارف ها، از بخش هاي جالب اين سايت است. قسمت لينكستان سايت هم اطلاعات ارزشمندي به مخاطب مي دهد. باور كنيد اگر اهل قرآن و معارف قرآني باشيد، به ديدنش مي ارزد. قسمت قرآني مركز اطلاع رساني جهاني آل البيت (http://quran.al-shia.com) هم از حيث گرافيك و دسترسي آسان به مطالب، قابل توجه است. از آن جايي كه اين مركز، امكانات مالي و فني خوبي براي اين كارها دارد، توانسته سايت آبرومندي دست و پا كند، تا ما بيش از اين در وبگردي هايمان در حسرت يافتن يك سايت خوب نمانيم.

خوبان، نمي ميرند
در وبگردي هايي كه داشتيم، چشممان به جمال يك سايت خوب قرآني ديگر هم روشن شد. سايت حفظ قرآن براي نونهالان (www.hafezan.com). در صفحه نخست اين سايت، با گرافيكي ساده و زيبا رو به رو مي شويد و سه امكان براي دستيابي به نسخه فارسي، عربي و انگليسي آن. از بخش هاي جالب اين سايت، بخش گفت وگو، صوت و تصوير و سرگرمي آن است. اين كه در يك سايت قرآني، بازي كامپيوتري بگذارند، هم جالب است و هم عجيب. بخش گفت وگوي سايت هم با حرف و حديث هاي اعضاي آن پر شده است؛ درست مثل سايت هاي دوستيابي، ولي با جهتي ديگر.

ديگران
سايت فرقان: يك سايت كاملا معمولي. البته امكانات خوبي دارد، ولي مثلا بخش مقالات كه از امكانات آن است، راهنما ندارد و پشت سر هم و با فونتي چشم  آزار آمده است. گرافيك اش هم بد نيست، قابل تحمل است.
سايت مكتب نت: يك سايت كاملا معمولي. مطالب و لينك ها و ورودي ها، بي هيچ نظم و منطق تعريف شده اي، كنار هم چيده شده اند. مثل اين كه صرف چپ و راست قرار گرفتن شان، براي طراحان كفايت كرده است. گرافيك؟ چيزي نگوييم بهتر است.
سايت ايسكا: اين سايت، مركز اطلاع رساني فعاليت هاي قرآني دانشجويان كشور است. يك سايت معمولي؟ نه، اشتباه نكنيد. اين سايت، از آن سايت هايي است كه در قسمت خوب ها از زير دستمان رد شده است. مثل اين كه اين دانشجويان، هر كاري كه مي كنند، خوب جواب مي دهد. آن از ايسنا، اين هم از ايسكا. كافي است نگاهي به نقشه سايت بيندازيد تا سازمان يافتگي كار را دريابيد. سايت، كاملا حرفه اي طراحي شده است. گرافيك و نشانه خوبي هم دارد. چيدمان ورودي ها هم جالب است. قسمت لينك ها هم متغير است و همين، به ظاهر سايت حالت پويايي و ديناميك داده است. خبرهاي مهم هم در صفحه اول، جايي براي خود دست و پا كرده اند. خلاصه اگر از ما مي شنويد، اين سايت، سايت خوبي است. از دست ندهيدش.

ارزيابي شتابزده
نمي دانم براي پايان دادن اين گزارش، اين جا نقطة خوبي هست يا نه؟ بيشتر سايت هاي قرآني اي كه پيدا كرديم، عربي و انگليسي بودند. اگر قرار بود گزارش سايت ها را بنويسيم، قالب گزارش به اين صورت درمي آمد: سايت فلان، فلان چيز را دارد، فلان چيز را ندارد... ضرب در تعداد سايت هايي كه ديده ايم.
اما حالا، فقط سه چهار سايت دندانگير، گيرمان آمده است. نتيجه اش اين مي شود كه سايت هاي قرآني ما، اگر نخواهيم بگوييم سايت هايي بي خاصيت و بي رنگ و بو هستند، دست كم مي توانيم بگوييم سايت هايي عادي و معمولي اند. و اين در سرزمين بي مرزي كه فاصله مان تا آن طرف دنيا چند كليك است، و در همسايگي سايت هايي عجيب و جذاب و شگفت انگيز، مي تواند تأمل برانگيز باشد؛ شايد براي مقايسه، صورت ناخوشايندي داشته باشد، اما به هر حال، واقعيت هميشه خوشايند ما نيست. مقايسه كنيد سايت هاي غيرديني را با سايت هاي قرآني؛ هم در كيفيت، هم در كميت. شايد كمي براي خجالت كشيدنمان خوب باشد. شايد.

قرآن نمي خوانيم، چرا؟ (9)
012753.jpg
او قائم مقام اتحاديه تشكل هاي قرآني كشور است. داراي كارشناسي الكترونيك و كارشناسي مديريت آموزشي است و در عين حال مديرعامل مؤسسه فرهنگي پژوهشي رضوان القرآن نيز هست. بهبودي تجربه خوبي در زمينه فعاليت هاي قرآني ويژه كودكان پيش دبستاني و نوجوانان دارد و تدريس و آموزش قرآن و مقدمات تفسير، از جمله فعاليت هاي هفتگي ايشان در طول 15 سال گذشته بوده است. او در پاسخ به اين سؤال ما كه قرآن نمي خوانيم، چرا؟ با قلم شيوايي برايمان نوشت كه متأسفانه به دليل محدوديت مجبور شديم بخش هايي از آن را حذف كنيم :
غربت،مظلوميت و مهجوريت
حسين بهبودي

قرآن معجزه جاويداني است كه از پيامبر گرامي در ميان امت اسلامي به يادگار مانده است، معجزه اي كه پيوسته در تارك اعصار مي درخشد و اشعه حيات بخش خود را بر فضاي بشريت مي ريزد.
اگر در گذشته به قرآن از ديده شيريني بيان و لطافت معني و به اصطلاح آن روز فصاحت و بلاغت مي نگريستند و پيوسته در شگفت بودند كه چنين كلامي و سخني را از زبان يك مرد امّي بشنوند، امروز به قرآن از دريچه هاي گوناگون كه هر كدام چشم انداز وسيعي را در برابر خرد ما مجسم مي سازد، مي نگرند و هر دريچه اي مي تواند صدق گفتار آورنده آن را تضمين نموده و حتي بودن آن را ثابت و مدلل سازد.
حقيقت تلخ آن است كه ساليان درازي است قرآن كريم از زندگي ما حذف شده و در ميان خواص اغلب به خواندن و تجويد اكتفا شده است و تبعات هجوم و سيطره فرهنگ استعماري كه قريب به يك قرن به كشور ما حكومت نمود حتي قدرت خواندن الفاظ و عبارات و آيات شريفه را نيز از ما سلب نمود. هر چند در پرتو استقرار نظام اسلامي، قرآن به آغوش زندگي بازگشته، لكن عقب ماندگي ها بسيار است. علي   اي حال حسب وظيفه و فهم به نكاتي از دلايل عدم انس و قرائت و تلاوت كلام وحي به اجمال اشاره مي شود:
۱ - در غربت و مظلوميت و مهجوريت قرآن كريم همين بس كه شايد حتي يك تحقيق مستند و علمي در خصوص سؤالي به اهميت پرسش چرا قرآن نمي خوانيم صورت نگرفته و بسياري از آن چه در اين زمينه قلم فرسايي شده، حسب نظرات و تفكرات شخصي و فاقد مباني اصولي و علمي قابل دفاع و بهره گيري و برنامه ريزي است. گروه ورزش رسانه ملي براي دستيابي و فهم دلايل رغبت مردم برزيل به فوتبال، كارشناس و متخصص به آن كشور اعزام مي كند و با صرف هزينه و انرژي بسيار و دقت و تأمل و ظريف نگري در لحظه لحظه زندگي فردي و اجتماعي مردم آن كشور، سعي در يافتن پاسخ دارد. ما تا چه اندازه الگوهاي موجود را شناسايي و از آن ها بهره گيري كرده ايم.
۲ - اشتغالات دنيوي و سيل هجمه هاي فرهنگي و اعتقادي دشمنان اسلام، زنگار قلوب را نتيجه داده است. در حديث قدسي آمده است اگر فردي در گناه اصرار كند، شيريني و حلاوت عبادت و راز و نياز با خود را از او مي ستانم.
۳ - از آثار و بركات قرآن كريم بي اطلاع هستيم.در دريا هستيم و قدر آب را نمي دانيم. وجود بسياري از بركات و نعمات و رفع بسياري از مشكلات لحظه به لحظه زندگي فردي و اجتماعي، به واسطه قرائت و تلاوت قرآن است. اگر لحظه اي توان مشاهده عالم معنا ايجاد مي شد، معلوم مي گرديد ذره ذره انفاس قدسي حاصل از تلاوت قرآن كريم كه در جاي جاي ميهن اسلامي پراكنده گرديده، به سان جو زمين، گدازه هاي آتشين ناشي از شبيخون هاي اعتقادي دشمنان را در خود ذوب مي كنند.
۴ ـ كرامات، معجزات و قرائت و تلاوت قرآن كريم تبليغ و تلقين نمي گردد. لازمه انس با هر پديده اي، ايجاد زمينه ارتباط مستمر و بمباران تبليغاتي است. بسياري از افعال و اعتقادات نوجوانان و جوانان، ناشي از ارتباط مستمر و القاي شايسته، اصولي و علمي آن افعال، خاصه در دوران كودكي بوده است.
۵ ـ مفاهيم عاليه و بلند و كاربردي قرآن كريم تفسير، تدوين و عرضه نمي گردد. مردم احساس بهره مندي و بهره گيري از مفاهيم قرآن كريم در حل مشكلات زندگي فردي و اجتماعي را ندارند و اين بدان علت است كه مفاهيم كاربردي و متناسب با زمان و مكان هر عصر و جامعه توسط انديشمندان استخراج، آسان سازي، مدرن و عرضه نگرديده است و چه بسا تبعات منفي جهاني شدن و رشد تكنولوژي و ...، رجوع به قرآن و استشفاء از آن را طرد نيز كرده است. از باب مثال، چه تعدادي مي دانند كه به هنگام برخورد با مشكلات و ناهنجاري هاي زندگي، مي شود به قرآن رجوع كرد و چه تعدادي اين كار را مي كنند؟ آيا غير اين است كه: من إستشفي بغير القرآن فلا شفاه الله‎/ و من لم يشفه القرآن فلا شفاه الله‎/ و ننزَّل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمؤمنين‎/ و في القرآن شفاء من كل داء
لذا مي بايست مفاهيم كاربردي و تأثيرگذار قرآن كريم تبيين و ارائه گردد. امري كه نه تنها در اين زمينه كار لازم و شايسته صورت نگرفته بلكه گاه عموم مردم را از نزديك شدن به درك آن مفاهيم مي ترسانند و اين گونه القاء شده كه بهره گيري از قرآن، كار تخصصي پيچيده و پررمز و رازي است كه فقط مفسرين و علما از پس آن برمي آيند و مردم را با عناوين تفسير به رأي از برداشت حال شخصي هم برحذر داشته اند.

حساب
فعاليت هاي قرآني تمركز يا تكثر
يكي از مباحث مهم كارشناسي فعاليت هاي قرآني در دهه اخير موضوع تمركز يا تكثر مديريت و اجراي اين فعاليت ها در سطح كشور توسط دستگاه هاي فرهنگي بوده است.
۱ - به نظر مي رسد كه اين موضوع، هم اكنون منجر به تشكيل دو جبهه كارشناسي اجرايي در ميان فعالان قرآني كشور شده است و ممكن است خداي ناخواسته موجب فرسايش و تعارض در ميان دستگاه ها و نهاد هاي فرهنگي كشور شود. اميد است كه وساطت و تعيين تكليف اين امر از سوي مقام معظم رهبري يا شوراي عالي انقلاب فرهنگي، از بروز و شدت گرفتن اين تعارض جلوگيري كند.
۲ - به نظر مي رسد موضوع قرآن و فعاليت هاي آموزشي، پژوهشي و تبليغي كه با موضوعيت و محوريت قرآن و آيات شريف آن انجام مي شود، بسيار گسترده تر از آن باشد كه بتوان مسؤوليت اش را به يك نهاد انقلابي خارج از دولت يا حتي يك وزارتخانه مستقل سپرد. تمامي بخش هاي علمي، فرهنگي و آموزشي كشور در سطح دستگاه هاي دولتي و مؤسسات عمومي غيردولتي و تشكل ها و مجامع مردمي و همه آحاد مردم، نسبت به قرآن و توسعه و تعمق فرهنگ آن مسؤوليت دارند. اگر قرار باشد مجموعه اي مناسب براي مديريت عالي فعاليت قرآني در سطح كشور شكل گيرد، بايد ساختار آن به نحوي طراحي شود كه كارآمدي و مقبوليتي درخور شأن قرآن داشته باشد.
۳ - تقسيم كار و سپردن مسؤوليت هر يك از حوزه هاي اصلي فعاليت هاي قرآني به مراكز تخصصي آن، مي تواند زمينه هاي همكاري شفاف دستگاه ها با يكديگر را فراهم نموده و از بروز تعارض جلوگيري كند. براي اين كار، چنين الگويي را مي توان مدنظر قرار داد:
حوزه آموزش عمومي قرآن: وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبليغات اسلامي
حوزه تبليغ و ترويج قرآن: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان صدا و سيما
حوزه هاي پژوهش قرآن و تربيت نيروي انساني متخصص قرآني : وزارت علوم، مديريت حوزه علميه

خبر
012762.jpg
دانشجويان قاري جهان در اصفهان
اولين دوره مسابقات بين المللي قرآن دانشجويان مسلمان، 28 فروردين با شركت نمايندگاني از 29 كشور جهان در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان برگزار شد.
اين مسابقات با تلاوت قرآن توسط حميد شاكرنژاد و قرائت پيام
دكتر احمدي نژاد آغاز شد. جهاد دانشگاهي و شهرداري اصفهان با مشاركت 11 نهاد ديگر از جمله وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، سازمان بسيج دانشجويي، سازمان ملي جوانان، سيماي قرآن، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، برگزاري اين مسابقات را برعهده داشتند.
اخبار و اطلاعات مربوط به اين رويداد بزرگ قرآني در سايت
www.festival.isqa.ir منعكس شده است و استاداني نيز از كشورهاي مختلف چون استاد نعينع داوري اين مسابقات را عهده دار بودند.
اين مسابقات در دو رشته حفظ و قرائت برگزار شد. سيدجواد فاطمي از داوران اين مسابقات بين المللي، معتقد است كه اگر تعداد رشته ها افزايش يابد، به طور طبيعي با افزايش تعداد كشورها، افت كيفي در برنامه ها ايجاد خواهد شد.
فاطمي مي گويد اين مسابقات در سطح دانشجويي و به صورت بين المللي برگزار مي شود و با وجود فقر جدي در زمينه آموزش قرائت قرآن در كشورهاي مسلمان و كمبود چشمگير مدرس برجسته قرآن در اين كشورها، اين رقابت ها بيشتر جنبه تبليغي دارد.
لذا از اين فرصت پيش آمده بايد
به خوبي در جهت ايجاد وحدت بيشتر ميان دانشجويان مسلمان و ايجاد ارتباط و تعامل بيشتر بهره مند شويم.
او در بخشي ديگر از صحبت هايش از سخنان دكتر منتظري رياست جهاد دانشگاهي در مراسم افتتاحيه انتقاد كرد و گفت: دكتر منتظري در سخنان خود در مراسم افتتاحيه گفت كه پايين بودن سطح خدمات رفاهي اين مسابقات به عمد و به دليل صرفه جويي بوده است. بنده ضمن تشكر از ايشان به خاطر خدمات ارزشمند شان يادآوري مي كنم كه متون روايي كه از ائمه اطهار(ع)
به دست ما رسيده و سيرِ عملي علماي بزرگ همچون مقام معظم رهبري به ما نشان مي دهد كه در زمينه فعاليت هاي قرآني صرفه جويي معنا ندارد.
ما در روايات داريم كه دهان قاري و حافظ قرآن را بايد پر از جواهر كرد.چون گرامي داشت قاري، گرامي داشت شخص نيست بلكه پاسداشت قرآن است.
اين استاد قرآن اين سؤال را نيز مطرح كرد كه چرا در همايش هاي بين المللي رشته هاي ورزشي، شركت كنندگان در بهترين شرايط و در بهترين هتل ها اسكان مي يابند اما محل اسكان فعالان قرآني، خوابگاه دانشجويي است؟
مقصر كيست
جمال شورجه از كارگردانان مطرح سينما، دليل اصلي نپرداختن هنرمندان و فيلمساز ها به مفاهيم قرآني را اهميت نداشتن آن ها دانست.
او در گفت  وگو با خبرگزاري قرآني ايران گفت: مسؤولان و مديران هم در اين غفلت و كم كاري نسبت به مفاهيم قرآني، مسؤول هستند. چطور در سايه مسؤوليت آن ها، در انقلابي كه بر پايه قرآن اتفاق افتاده و 27 سال از تاريخ وقوع آن مي گذرد، اين ارزش ها هنوز در تمام سطوح به ويژه قشر هنرمندان نهادينه نشده است؟
شورجه معتقد است چه بسا بخش اعظم مديران و هنرمندان، داراي اعتقادات مذهبي هستند، ولي دغدغه و تعلق خاطر نداشتن باعث شده به اين سمت گرايش پيدا نكنند.
اين موضوع در طول تاريخ سينما ثابت شده كه فيلمسازان به سمت موضوعاتي گرايش پيدا مي كنند كه به آن دل بسته هستند و آوردن بهانه كه عوامل بيروني و فشارهاي خارجي باعث مي شود هنرمند كار قرآني نكند، بهانه و شانه خالي كردن از مسؤوليت است.

تفسير در سيما
برنامه تفسير ترتيبي هر روز از
ساعت 7:30 صبح، تفسير موضوعي ساعت 14:30، و برنامه تفسير كوتاه نيز به مدت 15 دقيقه در ساعت 19:15 از شبكه قرآن پخش مي شود.

شبكه قرآن در كرمان
سال گذشته فرستنده مستقل پخش برنامه هاي شبكه قرآن در 9 شهر مشهد، قم، همدان، كرمانشاه، تبريز، گرگان، اصفهان، اراك و اردبيل راه اندازي شد.
دهمين فرستنده همزمان با ميلاد نبي مكرم اسلام(ص) در شهر كرمان راه اندازي شد.
با توجه به اهميت شبكه قرآن انتظار مي رود فرستنده اين شبكه تا پايان سال در شهرهاي ديگر نيز راه اندازي شود.

آيه
  بدانيد كه خدا صاحب اختيار شماست، چه نيكو صاحب اختياري و چه نيكو ياوري
انفال-40

ميراث آسمان
وَ اذكُر في الكِتابِ إسماعيلَ إنَّهُ كانَ صادِقَ الوَعدِ وَكانَ رَسولاً نَبِيّاً مريم – 54
و در اين كتاب آسماني از اسماعيل ياد كن كه او در وعده هايش صادق، و رسول و پيامبري بزرگ بود.
عمل به وعده
اسماعيل صادق الوعد كيست؟بعضي معتقدند وي همان فرزند ابراهيم خليل عليه السلام است. عده اي هم او را فرزند حزقيل و از پيامبران بني اسرائيل دانسته اند.
گفته اند: با شخصي وعده كرد و زمان زيادي در آن مكان منتظر ماند. آن مرد پس از مدت ها از آن محل مي گذشت. اسماعيل را ديد، در پايش افتاد و گفت: من كه نيامدم چرا نرفتي؟ فرمود: چون وعده كرده بودم در انتظارت بمانم، نمي توانستم خلف وعده كنم.
پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله به يكي از ياران خود قول داد كه در كنار كعبه به انتظارش بماند تا او برگردد. مرد رفت و وعده خويش با رسول را فراموش كرد. حضرت سه روز در آن جا منتظر ماندند. مردم از ماجرا آگاه شده و آن مرد را خبر كردند.
مشابه ماجراي فوق را براي عيسي عليه السلام هم نقل كرده اند.
انسان هاي بزرگ كه بالاترين مقام صدق را دارند، به بهترين شكل به وعده هايشان عمل مي كنند به طوري كه شگفتي اطرافيان را برمي انگيزند.
كرامت اخلاق و رفتار، بهترين وسيله جذب و تبليغ رسالت پيامبران الهي بوده است.
گاه شده به كسي قولي داده ايم ولي به راحتي فراموش كرده ايم. اي كاش با خود وعده كنيم هيچ گاه وعده هايمان را از ياد نبريم.

سؤال
آيات سجده دار
گاهي ديده ايم كه پس از خواندن يا شنيدن برخي از آيات همه سجده مي كنند.دليل اين كار چيست؟
در متن برخي از آيات قرآن مجيد به صورت تصريحي يا ضمني، امر به سجده وجود دارد. در فتاوي مراجع عظام تقليد، چهار مورد از اين آيات به عنوان سجده واجبه و بقيه به عنوان سجده مندوبه (مستحب) مطرح شده است و سجده پس از پايان يافتن آيه مذكور انجام مي شود.
تنها كساني به آيات ما ايمان مي  آورند كه هر وقت اين آيات به آن ها ياد آوري شود، به سجده مي افتند و تسبيح و حمد پروردگارشان را به جا مي آورند و تكّبر نمي كنند. آيه 15 سوره مباركه سجده (سوره 32).
بقيه آيه هاي داراي سجده واجب، آيه 37 سوره فصلت (41)، آيه آخر (62) سوره نجم (53) و آيه آخر (19) سوره علق (96) هستند. شخصي كه متن كامل (عربي) يكي از اين چهار آيه را به زبان آورد يا به صورت زنده از كسي بشنود، بايد فورا سجده كند.
در سجده واجب قرائت قرآن، تنها نفس سجده كردن شرط است و روبه قبله شدن يا گفتن ذكر خاص واجب نيست. بقيه اطلاعات را از رساله مرجع تقليد خود بخوانيد.

سلاماً سلاما
گفت وگو با مهدي گرشاسبي حافظ كل قرآن
با قرآن مهربان مي شوم
012756.jpg
سميه غلام پور: مهدي گرشاسبي دانش آموز سال سوم راهنمايي است و حفظ قرآن را قبل از اين كه به مدرسه برود شروع كرده. او حالا خودش را آماده مي  كند تا در آزمون كارشناسي ارشد شركت كند. يك طورهايي پخته تر از سنش حرف مي زند و مشخص است كه اراده محكمي دارد. او نقش پدر و مادرش را در موفقيت خودش مهم مي داند.
حفظ قرآن را از چه سني شروع كردي؟ و الان براي فراموش نكردن آن چه كار مي كني؟
از 6 سالگي شروع كردم و سه سال طول كشيد. حالا هم 2 تا 3 جزء را مرور مي كنم، چون اگر مرور نكنم ممكن است در مدت زمان طولاني پس از حفظ دچار مشكل شوم. اين مرور را بايد آن قدر ادامه داد تا آيات براي انسان ملكه شود.
قرآن چه تغييري در روحيات و رفتارت به وجود آورده؟
انس با قرآن موجب لطافت و مهرباني انسان مي شود و كلا در خلق و خوي آدم اثر مي گذارد. به ويژه اين اثر در برخورد با پدر و مادر و خانواده بيشتر خودش را نشان مي دهد.
يعني تا به حال باعث ناراحتي پدر و مادرت نشده اي؟
نه! خيلي كم. شايد اصلا پيش نيامده باشد كه حرف پدر و مادرم را گوش نداده باشم. ولي اگر زماني هم دلخوري كمي پيش آمده، سعي كرده ام كه فورا جبران كنم و به هر نحوي كه بشود از دلشان دربياورم.
اوضاع درسي ات چطور است؟
الحمدلله خوب است. معدل ام 77/19 است و تمام تلاشم را مي كنم كه در درسم هم برتر باشم. چون به هر حال، ما بايد از همه نظر بهترين باشيم و اين ممكن نيست، مگر با كمك خدا و تلاش خود انسان.
براي آينده ات چه برنامه اي داري؟
همه چيز دست خداست. من فكر مي كنم كه اگر در حال حاضر وظايف ام را درست انجام دهم، مي توانم در آينده به نتايج خوبي برسم. حال، خيلي مهم است.
فعاليت غيرقرآني هم داري؟
به ورزش رزمي مشغول ام و كتاب هم مي خوانم. ولي همان مرور قرآن و درس هاي مدرسه عمده وقت مرا مي گيرد و جايي براي كارهاي ديگر نمي گذارد. البته از اين بابت خيلي خوشحال ام كه بيشتر وقتم صرف قرآن مي شود.
حرف  آخر؟
فكر مي كنم اگر بچه ها سعي كنند به جاي اين كه با فوتبال و سرگرمي هايي از اين دست انس بگيرند و يك سره به فكر اين چيزها باشند با قرآن انس بگيرند، برايشان خيلي بهتر است. قرآن به همه كمك مي  كند كه راه صحيح را بشناسند و به آن برسند. خواندن حداقل روزي 50 آيه را هم به همه توصيه مي كنم.

قرآن
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |