شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۵ - Apr 22, 2006
بشرويه، در رديف۱۰شهر اول تاريخي ايران قرار دارد
012750.jpg
012747.jpg
مشهد _ خبرنگار همشهري: شهر بشرويه از توابع فردوس در جنوب خراسان رضوي كه از آن به عنوان موزه خشت و گلي خراسان بزرگ ياد مي شود، در رديف شهرهاي تاريخي دهگانه كشور قرار دارد. ديگر شهرهاي تاريخي كشور عبارتند از: يزد، ميبد، اصفهان، كاشان، نائين، كرمان، تبريز، بسطام و شوش.
مسئول ميراث فرهنگي شهرستان فردوس گفت: وسعت بافت تاريخي بشرويه ۷۰ هكتار است و سال گذشته ميليونها ريال براي مرمت بخش هايي از اين بافت، هزينه شد. طرح مستندسازي بافت تاريخي بشرويه نيز در سال گذشته آماده شده است.
حلاج مقدم در عين حال افزود: در اعتبارات استاني امسال بر اساس پيشنهاد شهرستان فردوس، اعتبار مرمت و بازسازي بافت تاريخي بشرويه تا ۲۰۰ درصد افزايش مي يابد. همچنين قرار است يك كارشناس مرمت به طور ثابت در بشرويه مستقر شود و دفتر نمايندگي ميراث فرهنگي و گردشگري در نيمه اول سال جاري در اين شهر راه اندازي خواهد شد.
بشرويه از ۶۰ سال پيش به صورت بخش اداره مي شود اما گروه هاي تخصصي تقسيمات كشوري، سال گذشته براي تبديل بشرويه به شهرستان بررسي هايي را آغاز كرده اند كه نتايج آن هنوز اعلام نشده است. بافت قديمي بشرويه ۳۲ اثر باستاني را در خود جاي داده است.

استاندار گلستان:
رسيدگي به نامه هاي مردمي۱۰روز آينده به پايان مي رسد
گروه شهرستانها: كار رسيدگي به نامه هاي مردمي در سفر رئيس جمهوري به استان گلستان ظرف ۱۰ روز آينده به پايان مي رسد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني استانداري گلستان، دكتر «علي محمد شاعري» در حاشيه بازديد از ستاد رسيدگي و پيگيري نامه هاي مردمي به رياست جمهوري افزود: كار پاسخگويي اوليه به نامه ها پس از پايان بررسي آغاز خواهد شد.
وي تصريح كرد: براساس آمار ارائه شده، بيشترين نيازهاي مردم در اين نامه ها كمك هاي مالي، اشتغال، مشكلات با ارگانها و دستگاههاي اجرايي مي باشد.
وي گفت: روزانه ۱۰ هزار نامه در اين ستاد بازگشايي مي شود كه با توجه به سيستمي كه در ستاد، نصب و راه اندازي شده است، تمامي دستگاهها از نامه هاي خود به صورت «آن لاين» مطلع خواهند شد و كار رسيدگي به آنها را آغاز خواهند كرد.
استاندار گلستان در زمينه ميزان اعتبارات نهاد رياست جمهوري به مردم استان گلستان مبني بر برخي درخواستهاي مالي گفت: تاكنون هيچ ابلاغي در اين زمينه به استان ارائه نشده است، اما به صورت كلي بخش بيشتر درخواستهاي مالي از كميته امداد است.

خريد برگ سبز چاي در شمال از اين هفته آغاز مي شود
رشت _ خبرنگار همشهري: برداشت برگ سبز چاي در ۳۴ هزار هكتار از مزارع گيلان و مازندران شروع شد و كار خريد برگ سبز چاي از كشاورزان چايكار شمال كشور از پنجم ارديبهشت ماه آغاز مي شود.
علي محرر، سرپرست اداره كل چاي شمال با عنوان اين مطلب گفت: كارخانه چايسازي نورجعفري، اولين كارخانه در استان گيلان، خريد برگ سبز چاي را آغاز كرده است.وي پيش بيني كرد امسال حدود ۲۰۰ هزار تن برگ سبز در دو استان گيلان و مازندران برداشت و حدود ۴۰ هزار تن چاي خشك استحصال شود.
علي محرر با اشاره به اين كه ۸۵ درصد مزارع چاي شمال متعلق به استان گيلان است اضافه كرد: در استان گيلان ۱۷۰ كارخانه چايسازي و در استان مازندران ۱۵ كارخانه، جمعاً ۱۸۵ كارخانه از امروز كار خود را شروع كردند و چايكاران طبق مصوبه شوراي اقتصاد بابت برگ سبز درجه ۲ هر كيلو مبلغ ۱۹۰۰ ريال و بابت درجه يك ۳۲۵ تومان دريافت خواهند كرد.خريد برگ سبز چاي از طرف وزارت جهاد كشاورزي به اداره كل تعاون روستايي گيلان محول شد.

سهميه سيمان براي فصل كوتاه
ساخت و ساز در همدان ناكافي است
همدان _ خبرنگار همشهري: رئيس سازمان بازرگاني استان همدان گفت: با شروع فصل ساخت وساز و باتوجه به عدم افزايش سهميه سيمان استان، پيش بيني مي شود امسال هم با مشكل كمبود سيمان مواجه شويم.
حنان در جمع خبرنگاران گفت: نياز استان همدان به سيمان ماهانه ۸۰ هزار تن است درحالي كه امسال نيز همانند سال قبل سهميه ۵۲ هزار تن سيمان براي استان در نظر گرفته شده است.وي با اعتراض به سهميه سيمان در نظر گرفته شده براي استان گفت: افزايش ساخت وسازهاي مردمي و انجام پروژه هاي عمراني از يك سو و محدود بودن فصل ساخت وساز در همدان و كمبود سيمان از سوي ديگر نهايتا منجر به ايجاد بازار سياه مي شود.
وي با اشاره به نظارت مأموران بازرگاني بر واحدهاي عرضه سيمان گفت: متأسفانه به رغم نظارت هاي موجود، همدان طي سه سال گذشته شاهد بالاترين ميزان تخلف درخصوص فروش سيمان بوده است.وي گفت: در سال گذشته ۱۶۰ هزار تن سيمان به ارزش ۳۰ ميليارد ريال در همدان كشف شد و همچنين ۹۵ پرونده تخلف در اين بخش تشكيل شد.
حنان افزود: در سال جاري مقرر شده ۵۲ درصد سهميه در بخش مردمي، ۲۳ درصد در بخش عمران و ۱۵ درصد در بخش صنايع سيمان بر توزيع شود.

نماينده سبزوار در مجلس: با ساخت كارخانه تراكتورسازي در اين شهر موافقت شده است
فرودگاه نوساز سبزوار، بين المللي مي شود
012744.jpg
گروه شهرستانها: نماينده سبزوار در مجلس شوراي اسلامي در سفر به حوزه انتخابي خود اعلام كرد: با تاسيس كارخانه تراكتورسازي و نيز ماشينهاي راهسازي در سبزوار موافقت شده است.
احمد بزرگيان به ايرنا گفت: براساس مصوبه هيأت دولت، قرار است در آينده نزديك مطالعات اين پروژه توسط كارشناسان در شهرستان سبزوار آغاز شود.
عضو هيأت رئيسه كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي همچنين پاره اي از مصوبات و توافقهاي هيأت دولت را در سفر اخير رئيس جمهور به خراسان رضوي در مورد سبزوار مورد اشاره قرار داد.
به گفته نماينده مجلس، ارتقاي دانشكده علوم پزشكي سبزوار به دانشگاه، راه اندازي مركز تخصصي، ساخت بخشهاي سوختگي و آي سي يو عمومي و تخصصي، تجهيز و راه اندازي بيمارستان جغتاي، راه اندازي سي تي اسكن بيمارستان نقاب، ايجاد شهرك قطعه سازي و ايجاد موزه طبيعي وحش در سبزوار، بخشي از اين مصوبات بوده است.
وي افزود: همچنين مصوب شده كه فرودگاه سبزوار به عنوان مرز هوايي به يك فرودگاه بين المللي تبديل شود، فرودگاه نوساز فعلي، در سالهاي اخير تكميل و به بهره برداري رسيده و در حال حاضر از آن براي سفرهاي داخلي بين تهران _ سبزوار و برعكس استفاده مي شود كه همواره با كثرت مسافر و محدوديت پروازها مواجه است و جوابگوي مراجعات مردم نيست.
بزرگيان ايجاد نيروگاه بادي در منطقه بادغوس بخش داورزن، كارآفريني در مركز دانشگاه تربيت معلم، ايجاد پايگاه پژوهشي در بافت تاريخي اين شهر، مطالعه ايجاد پالايشگاه نفتي و ساخت دو سالن ورزشي را نيز بخشي از اين مصوبات برشمرد.
او افزود: شش ميليارد ريال اعتبار هم براي تملك و تبديل فضاهاي تاريخي در شهرهاي استان از جمله سبزوار تخصيص يافته است.
او در مورد ارتقاي سه بخش داورزن، جغتاي و جوين گفت: رئيس جمهور دستور داده پرونده هاي اين سه بخش خارج از نوبت در كميسيون سياسي دفاعي دولت مورد بررسي قرار گيرد.

نيمه ارديبهشت، جشن تولد لاك پشت هاي
دريايي در سواحل قشم
012738.jpg
012741.jpg
گروه شهرستانها:تخم گذاري لاك پشت هاي دريايي در سواحل جنوبي جزيره قشم از ابتداي فصل بهار شروع شده و همچنان ادامه دارد.
لاك پشت هاي نوزاد از نيمه ارديبهشت به تدريج سر از تخم درمي آورند و رهسپار دريا مي شوند. به گزارش روابط عمومي منطقه آزاد قشم، هرساله با شروع فصل بهار لاك پشت هاي دريايي از نوع پوزه عقابي سواحل امن روستاي شيب دراز در ساحل جنوبي جزيره قشم را براي تخم گذاري انتخاب و تا خردادماه اقدام به تخم گذاري مي كنند. در بهار امسال ۶ هزار و ۵۰۰ تخم لاك پشت شناسايي شده است و پيش بيني مي شود تا پايان زمان تخم گذاري امسال به ۱۵ هزار تخم لاك پشت برسد.
بيژن فرهنگ دره شوري، مدير محيط زيست سازمان منطقه  آزاد قشم مي گويد: اواخر فصل سرما و آغاز بهار، لاك پشت هاي غول پيكر دريايي كه زندگي خود را در دريا سر مي كنند، شب ها از دريا بيرون مي آيند و به كمك باله ها به سختي خود را به ساحل شيب دار مي رسانند.
وي ادامه داد: لاك پشت ها در ماسه هاي ساحلي چاله اي عميق حفر مي كنند سپس آن چاله را با بيش از ۱۰۰ تخم سفيد و گرد در كمتر از نيم ساعت پر مي كنند و روي آن شن و ماسه مي ريزند و به دريا بازمي گردند.
دره شوري با اشاره به آغاز تخم گذاري لاك پشت ها از نيمه دوم اسفند ماه هر سال اظهار داشت: سال ۸۱ با بررسي هاي انجام شده، امكانات و تجهيزات حفاظت و نگهداري از لاك پشت هاي عقابي در ساحل شيب دار توسط سازمان منطقه  آزاد قشم تأسيس شد تا نسل به شدت رو به  انقراض اين گونه دريايي، حفاظت و نگهداري شود كه در اين مسير موفق بوده ايم.وي تصريح كرد: نسل لاك پشت هاي پوزه عقابي در سراسر دنيا در حال انقراض است اما با اقداماتي كه طي ۵ سال گذشته در جزيره قشم انجام شده تعداد اين لاك پشت ها افزايش يافته است.
مدير محيط زيست سازمان منطقه آزاد قشم، تولد لاك پشتها از تخم را اواسط ارديبهشت ماه ذكر كرد و گفت: در حال حاضر با استفاده از تجارب جهاني و روش هاي مراكز تحقيقاتي، كار اندازه گيري ابعاد بدن و تخم لاك پشت ها را انجام مي دهيم؛ به طوري كه پيش از شروع تخم گذاري تا زمان بيرون آمدن لاك پشت ها از تخم، نيروهاي محيط زيست به حفاظت، نگهداري و اندازه گيري ابعاد و مطالعه لاك پشت ها مي پردازند.
وي در پايان گفت: طي ۵ سال گذشته بيش از ۷۵ هزار تخم لاك پشت در اين منطقه شناسايي شده و ۳۳ هزار لاك پشت از تخم بيرون آمده و در دريا رها شده است.

شهردار تبريز:
وظيفه فرهنگي - هنري شهرداري،
حفظ هويت و شناسنامه شهر است
تبريز - شهردار تبريز گفت : وظيفه  اصلي  سازمان  فرهنگي  و هنري  شهرداري  حفظ هويت  و شناسنامه  تبريز است .
عليرضا نوين  روزچهارشنبه  در گفت وگو با ايرنا افزود: نبايد روي تاريخ  تبريز به  عنوان  خطه  بزرگ  پرور كشور را گرد و غبار بگيرد.
وي  خاطرنشان  كرد: شعر و موسيقي  آذربايجان  مورد تهاجم  قرار مي گيرد و برنهادهاي  فرهنگي  است  كه  از كنار آن  بي تفاوت  نگذرند.وي  تصريح  كرد: سازمان  فرهنگي - هنري  شهرداري  تبريز با هدف  ارج  نهادن  به مفاخر و نخبگان  شهر تبريز تلاش  خواهد كرد.
نوين  گفت : يكي  از اهداف  اين  سازمان  احياي  تمام  تاريخ  و فرهنگ  تبريز وانتقال  آن  به  شكل  صحيح  به  نسل  جوان  است .سازمان  فرهنگي - هنري  شهرداري  تبريز به  رغم  معارفه  مدير عامل  آن  به  دليل نداشتن  فضاي  فيزيكي  و نيروي  كار هنوز بطور رسمي  آغاز به  كار نكرده  است .ايجاد اين  سازمان  در مجموعه  شهرداري  تبريز از جمله  لايحه هاي  مهم  شوراي اسلامي  اين  كلان شهر بود كه  تصويب  آن  پس  از بحث  و اختلاف نظرهاي  فراوان  نهايي  شد.

راننده ميني بوس در همدان، برادرزاده اش را زير گرفت
همدان _ خبرنگار همشهري: به گزارش مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي استان همدان، يك راننده ميني بوس در همدان، براثر بي احتياطي هنگام خروج از پاركينگ دختربچه ۳ ساله اي را زير گرفت و كشت.دختربچه ۳ ساله، برادرزاده راننده ميني بوس بود.
به موجب يك خبر ديگر چهار زن كه به همراه زنان روستا براي چيدن گياهان محلي به حوالي روستاي كرزان تويسركان رفته بودند، مورد حمله يك قلاده گرگ قرار گرفتند.
اين گرگ به زنان حمله ور شده و آنان را مجروح كرد ؛ با شيون زنها، اهالي روستا به كمك شتافتند و گرگ مهاجم را فراري دادند.

هجوم ملخ به مزارع گندم رشتخوار،
كشاورزا ن را نگران كرده است
رشتخوار _ كشاورزان  رشتخوار از هجوم  دسته هاي  ملخ  به  مزارعشان  در اين  شهرستان  واقع در شرق  استان  خراسان  رضوي  ابراز نگراني  كردند.
جمعي  از اين  دهقانان  از مسئولان  و متوليان  بخش  كشاورزي  استان  خواستار كمك  براي  مبارزه  با آفت  ملخ  در اين  خطه  شدند.علي اكبر دهقان ،كشاورزي  از روستاي  نوق  به ايرنا گفت : به  رغم  هجوم  ملخها طي  چندروز اخير به  گندمزارها هنوز از سوي  جهاد كشاورزي  اقدام  عملي  براي  مقابله با اين  آفت  صورت  نگرفته  است .
زارعي  ديگر از روستاي  براكو گفت : اكثر كشاورزان  اين  خطه  خرده مالك هستند لذا اميدشان  به  همان چند هكتار مزارع  كوچك  گندم  است  كه  هجوم  هر ساله ملخها ميليونها تومان  زيان  به  آنها وارد مي كند.علي  نظامي افزود: اين  در حالي  است  كه  اكثر مزارع  گندم  اين  شهرستان  بيمه  نيستند.
اكبر سنجري  از روستاي  كريم آباد نيز مي گويد با سه  دستگاه  محلول  سمپاش جهاد كشاورزي  كه  يكي  از آنها خراب  و فرسوده  است  نمي شود هزاران  هكتار اراضي  آلوده  به  ملخ  را پاك سازي  كرد.

در آخرين نشست شوراي اسلامي شهر:
بودجه ۲۴۶ ميليارد توماني سال ۸۵ شهرداري
تبريز به تصويب رسيد
012732.jpg
تبريز _ خبرنگار همشهري: شوراي اسلامي شهر تبريز در آخرين نشست خود، با افزودن مبلغ ۱۰ ميليارد تومان بر بودجه پيشنهادي شهرداري تبريز، رقم بودجه سال جاري اين شهرداري را تا سقف ۲۴۶ ميليارد و ۲۵۰ ميليون تومان مورد تصويب قرار داد و مصوبه شورا از طريق فرمانداري به شهرداري تبريز ابلاغ شد.
معادل ۶۶ درصد از بودجه سال جاري مربوط به عمران و آبادي شهر تبريز و بقيه به هزينه هاي جاري اختصاص خواهد يافت.
مهندس عليرضا نوين، شهردار تبريز كه به مناسبت يكصدمين روز فعاليت خود در جمع خبرنگاران سخن مي گفت ضمن اعلام خبر بالا يادآور شد: شهرداري در سه ماهه آخر سال گذشته از نظر مالي با بحران شديد مواجه بود به طوري كه حتي نمي توانست حقوق كارگران و پيمانكاران خود را بپردازد كه خوشبختانه با پيش بيني تخفيف به عوارض و بدهي هاي مردم به شهرداري و استقبال شهروندان، توانستيم مشكلات را برطرف كنيم. حتي شرايطي پيش آمد كه دو طرح نيمه كاره ميدان نماز و فلكه بهار كه در رواني ترافيك در تعطيلات نوروز نقش بسزايي داشت، به سرعت تكميل و مورد بهره برداري قرار گيرد.
شهردار افزود: شهرداري در پاسخگويي به استقبال مردم در پرداخت جرايم و بدهي ها، با تصويب شوراي اسلامي شهر رقم تخفيف را به ميزان ۱۵ درصد تا پايان ارديبهشت ماه رعايت خواهد كرد.
مهندس نوين در سخنان خود به پاره اي مسائل شهري نيز اشاره كرد. از جمله درباره حمل و نقل شهري گفت: با اقداماتي كه صورت گرفت ۱۵۰ دستگاه اتوبوس گازسوز به ناوگان اتوبوسراني تبريز افزوده شد و ۴۰۰ دستگاه پرايد، سمند، پژو و سمند به شبكه تاكسيراني پيوست. درباره فضاي سبز اميدواريم بتوانيم تا شهريور ماه، فاز اول پارك بزرگ تبريز را به بهره برداري برسانيم. اين پارك در نهايت ۱۲۰ هكتار وسعت خواهد داشت. براي توسعه پارك ايلگي نيز اقداماتي در حال انجام است. همچنين با عنايت به پيشينه تاريخي شهر تبريز، خيابانهاي اصلي شهر نوسازي شده و كارهاي نورپردازي در ميدانها صورت خواهد گرفت تا موجب نشاط روحي شهروندان شود.

خودروهاي جديد آتش نشاني تحويل شهرداري ها مي شود
گروه شهرستانها: در مراسمي به مناسبت تحويل ۱۵ دستگاه خودرو جديد آتش نشاني به استانداري كرمان، مديرعامل شركت سازنده خودروهاي ويژه آتش نشاني اعلام كرد كه به موجب قرارداد، تا پايان سال جاري ۳۰۰ دستگاه از اين خودروها، از طريق استانداري ها به تدريج در اختيار شهرداريهاي سراسر كشور قرار مي گيرد. اين خودروها براساس نياز و معرفي شهرداران، تحويل واحدهاي آتش نشاني مي شود.

تجمع روستاييان مسجد سليمان
مقابل كارخانه سيمان اين شهر
مسجد سليمان - عده اي از اهالي  روستاي  گل گير مسجدسليمان ، در اعتراض به  آنچه  كه  به كارگيري  نيروهاي  غيربومي در اين  كارخانه  عنوان  كردند، مقابل كارخانه  سيمان  اين  شهرستان  تجمع  كردند.
آنها از مسئولان  خواستند به  دليل  قرار گرفتن  اين  كارخانه  درمنطقه  گل گير، كارگران  غيربومي را اخراج  و كارگران  بومي را جايگزين  آنان كنند.
پيش  از اين  نيز چند تجمع  از سوي  اهالي  اين  روستا در اين  ارتباط صورت گرفته  بود و معترضان  از ورود كاركنان  و عبور ماشين هاي  حمل  سيمان  به داخل  كارخانه  ممانعت  كرده  بودند.تجمع كنندگان  مي گويند: تا زماني  كه  به  اين  خواسته  دست  پيدا نكنند به اعتراض  خود ادامه  خواهند داد.
مدير كارخانه  سيمان  مسجدسليمان  نيز اظهارداشت : از تعداد ۵۴۹ نفر نيروي  رسمي و غير رسمي  اين  كارخانه ، ۱۸۳ نفر اهل  روستاي  گل گير، ۳۹۷ نفر اهل  مسجدسليمان ، ۴۱ نفر غيربومي  و ۱۹ نفر ديگر از مناطق  مختلف  خوزستان  هستند.

درخشش آموزگاران گناوه در جشنواره
الگوي تدريس استان بوشهر
گناوه _ مسئول  روابط عمومي آموزش  وپرورش  گناوه  گفت : پنج  تن  از معلمان  ابتدايي اين  شهرستان  موفق  به  كسب  مقامهاي  برتر در جشنواره  الگوي  برتر تدريس  استان بوشهر شدند.
احمد راستگو در گفت  وگو با ايرنا افزود: اين  معلمان توانستند در پايه هاي  پنج  گانه ابتدايي ، مديريت ، مدارس  چندپايه  وپيش  دبستاني به  مقام هاي  مختلفي  دست  يابند.به  گفته  وي، محمود ليراوي  در مدارس  چند پايه،  مقام  اول  را كسب  كرد، كبري ستايش  در پايه  دوم  ابتدايي  به  مقام  دوم  رسيد و عبدالرحيم  زارعي  در پايه سوم  مقام  سوم  الگوي  برتر تدريس  را از آن خود كرد.
همچنين  حبيب  عباسي  و سهراب  حيدري  در رشته  مديريت  و سهيلارضايي  در مقطع  پيش  دبستاني  به  مقام  چهارم  دست  يافتند.

آغاز كاشت با دام زميني در آستانه اشرفيه
آستانه اشرفيه _ خبرنگار همشهري: كاشت بادام زميني در ۲۵۰۰ هكتار از زمين هاي كشاورزي آستانه اشرفيه آغاز شد. ۴ هزار خانوار بادام كار شهرستان آستانه اشرفيه، سالانه ۵هزار تن بادام زميني توليد مي كنند.۸۰درصد بادام زميني ايران در آستانه اشرفيه توليد مي شود.

كلزا بكاريد و پاداش بگيريد
صومعه سرا- خبرنگار همشهري:  رئيس جهاد كشاورزي شهرستان صومعه سرا با اشاره به اينكه برداشت كلزا، در اين شهرستان نيمه دوم ارديبهشت امسال آغاز مي شود گفت: اين اداره به ازاي برداشت هر تن دانه روغني كلزا علاوه بر قيمت تضميني ۲۰۰ هزار ريال، پاداش هم به كشاورزان پرداخت مي كند.

موفقيت استاني پژوهشگران جوان بروجردي
بروجرد- مسئول  روابط عمومي  آموزش  و پرورش  بروجرد گفت : طرح  پژوهش  مهارت  زندگي دانش  آموزان  ابتدايي  بروجرد رتبه  اول  استان  لرستان  را كسب  كرد.
«علي  شجاعي» روز چهارشنبه  در گفت وگو با ايرنا افزود: در پايه  چهارم  ابتدايي  گروه  دبستان  پروين  اعتصامي «غزال  اميرسرداري» ، «بيتا نيك فطرت» و «فاطمه  گلپرور» با موضوع  ميزان  استفاده  از شير مدرسه  مقام  اول  را كسب  كردند.
وي گفت: در پايه  پنجم  ابتدايي  گروه  دبستان  مالك  اشتر، «فرح السادات  حسيني» ، «لادن  خسروي» و «گلشيد مرادي» با موضوع  تاثير صبحانه  بربهبود وضع  تحليل  دانش  آموزان  در كلاس  و دانش  آموزان  صدف  نهايي ، خاطره معظمي  گودرزي ، هانيه  فاتح  با موضوع  بيماران  ديابتي  انتخاب  شده اند.
وي  هدف  از مشاركت  دانش  آموزان  در اين  طرح  را رشد و شكوفايي  استعدادهاي آنها و آشنايي  با مراحل  تحقيق  و پژوهش  عنوان  كرد.

ساخت سيلوي جديد و كارخانه آرد در سبزوار آغاز شد
سبزوار _ خبرنگار همشهري: نخستين كلنگ ساخت سيلوي ۸۰ هزار تني و كارخانه آرد ۵۰ هزار تني سبزوار با حضور وزير صنايع و معادن به زمين زده شد. وزير صنايع و معادن در حاشيه اين مراسم در جمع خبرنگاران گفت: دولت به سرمايه گذاران ساخت سيلو، حق نگهداري گندم و تسهيلات ويژه بانكي پرداخت مي كند.
دكتر طهماسبي افزود: دولت، امسال ۵ درصد سود تسهيلات بانكي را كه سيلوسازان دريافت مي كنند پرداخت خواهد كرد.پروژه ۸۰ هزار تني سيلوي جديد سبزوار از نوع بتني استوانه اي با ارتفاع ۲۲ متر و توسط بخش خصوصي و سرمايه گذاري مردمي در مدت ۱۸ ماه با اصول استاندارد ساخته خواهد شد. همچنين كارخانه آرد جديد با ظرفيت توليد ۱۵۰ تن آرد در روز در مجاورت
سيلو احداث خواهد شد.

۲۳۱ صندوق بي نام و نشان در معابر مشهد جمع آوري شد
مشهد _ مدير امور نظارت بر خدمات شهري شهرداري مشهد گفت: در اجراي طرح ساماندهي صندوق هاي خيريه، تاكنون ۲۳۱ صندوق بي نام و نشان در اين كلان شهر جمع آوري شده است.
به گزارش ايسنا، نظرعلي نظري افزود: از آغاز طرح ساماندهي صندوق هاي خيريه تا به حال صاحبان صندوق هاي بي نام و نشان براي دريافت صندوق هاي خود مراجعه نكرده اند.وي گفت: عده اي افراد سودجو و متخلف نسبت به نصب صندوق هاي بي نام و نشان در معابر اقدام و از اعتقادات دروني مردم سوءاستفاده كرده اند.
نظري اظهارداشت: تاكنون يك هزار صندوق كه به ستون هاي برق يا ايستگاه هاي اتوبوس وصل شده و موجب ناهنجاري معابر شده نيز جمع آوري شده است.

ذخاير معدني در كهگيلويه و بويراحمد
يك ميليارد تن برآورد شد
ياسوج _ مديركل  صنايع  و معادن  كهگيلويه و بويراحمد گفت : يك  ميليارد و ۳۰۰ ميليون تن  ذخاير معدني  در اين  استان  شناسايي  شده  است .
مهندس  مرتضي  رهنما چهارشنبه  گذشته در گفت  و گو با ايرنا، ذخاير معدني استان  را فسفات ، بوكسيت ، سلستين ، سنگهاي  تزييني ، آهكي ، گچي  و مواد موردنياز صنعت  سيمان  ذكر كرد.وي  اظهار داشت : بيش  از ۲۰ نوع  ماده  معدني  در معادن  اين  استان  وجود داردكه  براي  بيش  از ۸۴۰ ميليون  تن  آن مجوز بهره برداري  صادر شده  است .رهنما گفت : شناسايي  پتانسيلهاي  ناشناخته  معدني  در اين  استان  از برنامه هاي اصلي  آينده  اين  سازمان  است .وي  تعداد معادن  فعال  در كهگيلويه  و بويراحمد را ۴۵ معدن  ذكر كرد.

افزايش قابل توجه سطح زيركشت كلزا در سبزوار
سبزوار _ خبرنگار همشهري: سطح زير كشت توليد دانه روغني كلزا در شهرستان سبزوار نسبت به سال گذشته ۳ برابر افزايش يافته است.
مدير جهاد كشاورزي سبزوار با بيان اين مطلب گفت: شرايط اقليمي شهرستان براي افزايش سطح زير كشت كلزا بسيار مناسب است.مهندس ولي الله كاشكي افزود: در راستاي سياست دولت در خودكفايي روغن خوراكي در سال جاري سطح زير كشت كلزا در سبزوار از ۳۵۰ هكتار به ۱۰۰۰ هكتار افزايش يافته است.
مدير جهاد كشاورزي سبزوار ابراز اميدواري كرد كه امسال ۱۷۰۰ تن كلزا از سطح مزارع سبزوار برداشت شود. اين مقدار، يك پنجم توليد كلزاي خراسان رضوي است.سبزوار در كشت محصولات گندم، پنبه و زيره سبز مقام اول استان را داراست.

نمايشگر تلويزيوني شهري در بناب نصب مي شود
بناب _ خبرنگار همشهري: نخستين نمايشگر تلويزيوني شهري در آينده نزديك در بناب نصب و راه اندازي مي شود.به گفته شهردار بناب، اين تلويزيون الكترونيكي كه به طور شبانه روزي قادر به پخش تصاوير مختلف است، در ميدان اصلي شهر نصب خواهد شد.

شهرستان ها
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |