چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۹ - Apr 26, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه وآله و سلم
زني كه بر اخلاق بد همسرش صبر نمايد خداوند اجر و پاداش آسيه [همسر فرعون] را به او عطا خواهد نمود.
مكارم الاخلاق ص ۲۱۴
امروز با حافظ
لطف ها مي كني اي خاك درت تاج سرم
من كه باشم كه بر آن خاطر عاطر گذرم
كه من اين ظن به رقيبان تو هرگز نبرم
دلبرا بنده نوازيت كه آموخت بگو
حضور گسترده سينماي ايران در جشنواره تربيكاي آمريكا
نمايي از فيلم «كارگران مشغول كارند»
013755.jpg
ايرنا: پنجمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  تربيكا با حضور هفت  اثر ايراني  و نمايش  فيلمي  درباره  حادثه  ۱۱ سپتامبر، ديروز در نيويورك  گشايش  يافت .
فيلم هاي  كارگران  مشغول  كارند از ماني  حقيقي  در بخش  مسابقه  فيلم هاي بلند، دم  صبح از حميدرحمانيان  در بخش  كشف هاي  تازه ، رئيس  جمهور ميرقنبر ساخته  محمد شيرواني  در بخش  ويترين  آثار برجسته  جشنواره هاي  ديگر، درون و  برون  از زهره  شايسته  در بخش  مسابقه  مستندهاي  كوتاه ، سياه  بازي  از مريم  خاكي پور و روزي  روزگاري  در مراكش  از سيف الله  صمديان  در بخش  جنبي  حضوردارند.
فيلم  كوتاه  جاده ها ساخته  عباس  كيارستمي  به  عنوان  ديگر نماينده سينماي  ايران  در اين  رويداد هنري  حضور دارد. فيلم هاي  ديگري  همانند شيطان  ۱۱/ ۹ و قلب  فلزي  نيز دراين  جشنواره  حضور دارند كه  موضوع  همگي  آنها بر حوادث  يازدهم  سپتامبر و وقايعي كه  در نتيجه  آن به  وقوع  پيوسته  است ، متمركزند.جشنواره  تربيكا توسط رابرت  دنيرو بنيان  گذاشته  شده است .
موفقيت شاعر زباله ها در كانادا
فيلم  شاعر زباله ها ساخته  محمد احمدي ، جايزه  فيلم  برجسته ، بخش  بين  الملل  ششمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  ريل  ورد تورنتو كانادا را به  خود اختصاص  داد. اين  فيلم  در نهمين  حضور بين المللي  خود، از ميان  ۱۸ فيلم  از كشورهاي  مختلف  جهان  در بخش  مسابقه  بين الملل  اين  جشنواره  به  عنوان  فيلم  برجسته  شناخته  شد. قرار است  اين  فيلم  توسط شركت  فيلميران  در ايران  و همزمان  در كشورهاي  ژاپن  و كره  جنوبي  در پاييز امسال  به  نمايش  عمومي  درآيد. ششمين  جشنواره  فيلم  ريل  ورد از ۲۹ فروردين  تا چهارم  ارديبهشت  ماه  در تورنتو كانادا برگزار شد. شاعر زباله ها كه  حاوي  مضموني  اجتماعي  است  پيشتر در جشنواره هاي  بين المللي  پوسان  كره  جنوبي ، فيلم هاي  مستقل  آسيا، شيكاگو و موزه  هنرهاي  بوستون  آمريكا حضور داشت .
مرثيه برف در جشنواره زلين
فيلم  سينمايي  مرثيه  برف  نخستين  اثر سينمايي  جميل  رستمي  در بخش مسابقه  چهل  و ششمين  جشنواره  فيلم  كودك  و نوجوان  زلين  جمهوري  چك حضور خواهد داشت . اين  جشنواره  از ۷ تا ۱۳ خرداد در شهر زلين  جمهوري  چك  برگزار مي شود. مرثيه  برف  كه  چندي پيش  در تهران  و شهرستان ها به  اكران  عمومي درآمد، فيلمي انساني  با نگاهي  آرماني  و معناگرا است  كه  در شركت  سينمايي  ماهدفيلم  تهيه  شده  است .
پتر كوليا دبير هنري  اين  جشنواره  ضمن  ابراز خرسندي  از حضور اين  فيلم در مسابقه  بين المللي  اين  دوره  جشنواره  زلين ، متذكر شد سينماي  ايران سينمايي  با اعتبار جهاني  است  و براي  ما باعث  خوشحالي  است  كه  اين  فيلم  به عنوان  نماينده  سينماي  ايران  در جشنواره  حضور خواهد داشت . مرثيه  برف  تاكنون  جوايز  ارزنده اي  از جشنواره هاي  بين المللي  كسب كرد و در آن شادي  ورياني ، محي الدين  و رياني  و مسعود يوسفي  به  ايفاي نقش  مي پردازند.

ذائقه
از خاك و آتش و آهن
سروده ناظم حكمت
ترجمه مرتضي مجدفر
013764.jpg
زاده خواهد شد از ما
مكمل انسان هايي كه
از خاك و آتش و آهن  زاده شدند
و اين انسان ها
دست هايشان را بدون ترس
و بدون فكر
به يكديگر خواهند فشرد
و به ستارگان نگاه خواهند كرد
و خواهند گفت:
«زندگي چه چيز زيبايي است...»
و خواهند سرود، ترانه  اي ناشنيده
گسترده و بي دغدغه
به ژرفاي چشم انسان
و به خنكاي يك خوشه انگور.
هيچ درختي
نخواهد داد چنين بار خارق العاده اي.
و در يك شب موعود بهاري
چنين صداهايي
با رنگ هايي غيرقابل باور
به صبح نرسيده باقي خواهند ماند.
زاده خواهد شد از ما
مكمل انسان هايي كه
از خاك و آتش و آهن زاده شدند.

ديدگاه هاي دو نماينده مجلس درباره حق مؤلف و مصنف
تلاش كميسيون فرهنگي براي اصلاحات
و ايجاد قانوني مترقي
گروه ادب و هنر: تراكم طرحها و لوايح مجلس، بررسي تبصره پيشنهادي دولت براي قانون حق مؤلف و مصنف را به تعويق انداخت و همين امر سبب شد تا دو نماينده عضو كميسيون فرهنگي مجلس ضمن انتقاد از اين تبصره ديدگاههاي خود درباره قانون حق مؤلف و مصنف مصوب سال ۱۳۴۸ را بيان كنند و از تلاش اين كميسيون براي وضع قانوني تازه و مترقي و همخوان با مقتضيات نشر ايران خبر دهند.
سيد محمود حسيني دولت آبادي كه از مدافعان افزايش سنوات پس از مرگ مؤلف است در گفت وگويي با مهر گفته است كه محدودسازي حق مؤلف به سي سال دليلي ندارد و قانون بايد به صورت دائمي استفاده از حق نشر كتاب را در انحصار ورثه مؤلفان درآورد. اين سخنان درحالي بيان مي شود كه در چند سال اخير ناشراني با استفاده از اين فرصت به تاراج برخي از آثار شاخص ناشران خصوصي روي آورده اند. حسيني كه مخبر كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي است، ضمن مبهم خواندن تبصره پيشنهادي دولت براي الحاق به قانون حق مؤلف گفت: از نظر شرعي و قانوني مؤلفان يا مالك آثار تأليفي خود هستند يا نه اگر مؤلف مالك كتابش هست به چه مجوز شرعي و قانوني اين حق از او و ورثه اش گرفته مي شود و اگر مؤلف مالك كتابش نيست چرا بايد ۳۰ سال بعد از وفات او حق انتشار كتاب از خانواده اش گرفته شود.
امير رضا خادم ديگر نماينده عضو كميسيون فرهنگي نيز در انتقاد از اين تبصره گفت: كميسيون فرهنگي به شدت با لايحه دولت در مورد اصلاح قانون حق مؤلف مخالف است و به نظر مي رسد كه اين لايحه در صحن علني هم رأي نخواهد آورد.
خادم در ادامه گفت: هر دارايي و ثروتي كه فردي در تملك خود دارد طبعاً پس از مرگ وي به خانواده و ورثه اش منتقل مي شود و آنچه كه در قانون به مدت ۳۰ سال براي حمايت از حق مؤلف در نظر گرفته است اشكالات فراواني دارد.وي در ادامه افزود: كميسيون فرهنگي در اين مورد تصميم گرفته است كه با توجه به قانون حق مؤلف در ديگر كشورها مدت زمان حمايت قانوني از اين حقوق را در كشور افزايش دهد.
خادم همچنين با در اختيار قرار گرفتن حق نشر كتابهاي ملي توسط دولت به شدت مخالفت كرد و افزود: ما نمي خواهيم حق انتشار اين كتابها را در اختيار و انحصار دولت درآوريم زيرا دولت با اقتضائات خاص خود چاپ اين كتابها را در انحصار ارگان خاصي قرار مي دهد و محدوديتي براي صاحبان آثار برقرار مي كند.
بر اساس قانون مصوب سال ۱۳۴۸مدت استفاده از حقوق مادي پديدآورنده و مؤلف كتاب كه به موجب وصيت با وراثت منتقل مي شود از تاريخ مرگ پديدآورنده ۳۰ سال است اما بر اساس تبصره پيشنهادي، مدت استفاده از حقوق مادي لغت نامه دهخدا و ساير فرهنگها و آثاري كه ارزش ملي آنها به تاييد كميسيوني مركب از وزراي علوم، تحقيقات و فناوري، فرهنگ و ارشاد اسلامي و دادگستري مي رسد، از حكم اين ماده مستثني بوده و توسط كميسيون مزبور تعيين خواهد شد.

عليرضا عصار سكوت را شكست
013788.jpg
عليرضا عصار بعد از يك سال سكوت در گفتگو با همشهري جوان از آخرين كارهايش سخن گفت.
ويژگي هاي فني و هنري ترانه جام جهاني و تيم ملي كه با صداي عليرضا عصار اجرا مي شود، مهمترين موضوع اين گفت وگوست. آخرين شماره مجله هفتگي همشهري جوان همراه با تصويري متفاوت از عليرضا عصار فردا در روزنامه فروشي ها عرضه خواهد شد.

ماهنامه  فرانسوي زبان مؤسسه اطلاعات منتشر شد
013758.jpg
گروه ادب و هنر: شماره جديد «روو دو تهران» مجله فرانسوي زبان مؤسسه اطلاعات منتشر شد.
«روو دو تهران» ماهنامه اي است كه براي فرانسوي زبان هاي خارجي و ايراني و نيز دانشجويان اين زبان منتشر مي شود و پس از سالها جايگزين روزنامه معروف «ژورنال دو تهران» شده است كه پيش از انقلاب منتشر مي شد. در شماره جديد اين مجله كه مديريت آن را دكتر محمدجواد محمدي برعهده دارد اين عناوين به چشم مي خورد: ايران و انرژي هسته اي _ خبرهاي فرهنگي هنري - خاتم كاري ايراني -سعدي شيراز _ جزيره قشم _ شعر منوچهر آتشي و... اين مجله با قيمت ۵۰۰ تومان در روزنامه فروشي ها عرضه شده است.

بهارستان
تقاضاي بالاتر
امام باقر (ع) نقل مي كند كه مردي خدمت پيامبر رسيد و تقاضاي آموختن چيزي نمود. حضرت او را به قطع اميد از آنچه در دست مردمان است نصيحت كرد، كه اين روحيه بي نيازي نقد است. مرد تقاضا كرد تا حضرت افزون بر آن مطلبي به او بياموزد. حضرت او را به پرهيز از طمع كه فقر نقد است توصيه كرد. مرد چيزي بالاتر تقاضا كرد و حضرت فرمود: هر زمان كه تصميم به انجام كاري گرفتي، در عاقبت آن بينديش، پس اگر خير و رشد بود، آن را دنبال كن، و اگر گمراهي و تباهي بود از آن اجتناب ورز.
من لايحضرالفقيه ج ۴

نام «ميرميران» بر خياباني در اصفهان
ميراث خبر: به در خواست شهردار اصفهان، يكي از ميدان ها يا خيابان هاي اين شهر تاريخي به نام هادي ميرميران نامگذاري مي شود تا نام اين استاد در فضاي شهر و معماري هاي كهن تاريخي ايران جاودان بماند.
مهندس محمود درويش ، رييس انجمن مهندسان معمار استان اصفهان گفت: طي نشستي ميان شهردار ،رييس شوراي شهر و انجمن مهندسان معماراصفهان ،بنا به پيشنهاد شهردار به منظور تجليل و بزرگداشت خاطره استاد معماري ايران مقرر شد تا يكي از خيابانها يا ميدان هاي اصفهان به نام هادي ميرميران نامگذاري شود.
به گفته درويش به زودي نمايشگاهي از آثار ميرميران در موزه هنرهاي معاصر اصفهان به نمايش در مي آيد.
همچنين با برگزاري مراسمي با مرور آثار ميرميران ، از اين استاد معماري تجليل مي شود.
عباس حاج رسولي ها رييس شوراي اسلامي اصفهان ،در اين باره گفت: علاوه بر برگزاري مراسم يادبود استاد ميرميران در هفته معماري اصفهان براي تجليل از مقام اين معمار بزرگ نمادي از وي ساخته و در ميدان مورد نظر نصب مي شود.وي اين پيشنهاد شهردار اصفهان را مثبت ارزيابي كرد و افزود: با اين اقدام در حقيقت مي توان خشنود بود كه نام يكي از استادان ارزشمند عرصه معماري ايران در فضاي شهر اصفهان ماندگار شود.

كوتاه از هفت هنر
تقدير رئيس جمهور: دكتر محمود احمدي نژاد از فيلم كوتاه «ريشه هاي زيتون» تقدير كرد. «ريشه هاي زيتون» كه با استقبال خوبي از سوي هنرمندان و مخاطبان در جشنواره «زيتون سرخ» مواجه شده، موفق به دريافت لوح تقدير رياست جمهوري شده است. اين فيلم ساخته «حنان ساحلي» فيلم ساز لبناني مقيم ايران است كه در دفتر انجمن سينماي جوانان قم تهيه و توليد شده است.
تئاتر دريا روندگان: تله تئاتر «دريا روندگان» به تهيه كنندگي رحمان سيفي آزاد و كارگرداني محمد عاقبتي چهارشنبه ششم ارديبهشت ساعت ۲۲ از شبكه چهارم سيما پخش خواهد شد. اين تئاتر ماجراي پسري را روايت مي كند كه تمامي مردان خانواده اش را در دريا از دست داده است و در يك شب طوفاني براي كسب روزي، برخلاف مخالفت مادرش دل به دريا مي سپارد.
براي مردگان و زندگان: بيست و دومين نشست «كانون فيلم و معناگرا» روز جمعه هشتم ارديبهشت در سينما فرهنگ با نمايش فيلم «براي مردگان و زندگان» به كارگرداني «كاري پالياكا» برگزار مي شود. داستان اين فيلم درباره خانواده اي است كه پسر كوچك خود را از دست مي دهد و افراد باقيمانده سعي مي كنند راهي براي تسكين اين اندوه پيدا كنند.
مجموعه كتاب هاي تئاتر : به همت دبيرخانه نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران، همه كتاب ها و پايان نامه هاي تئاتري ايران كه طي ۱۲۰ سال گذشته تأليف شده است، در قالب دو جلد كتاب و لوح فشرده منتشر شد.
جشنواره فيلم ورزشي: پنجمين جشنواره بين المللي فيلمهاي ورزشي روزهاي ۱۱ تا ۱۵ تير در تهران برگزار مي شود.اين جشنواره به همت آكادمي و كميته ملي المپيك و با مشاركت سازمان تربيت بدني، شهرداري تهران، سازمان صدا و سيما، بنياد سينمايي فارابي و اتحاديه و توزيع كنندگان فيلم سينماي ايران برگزار مي شود.
013761.jpg
دو فيلم از عياري: در برنامه مرور بر آثار كيانوش عياري، دو فيلم از اين كارگردان در سالن سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران روي پرده مي رود. در ساعت ۳۰/۱۶ روز پنجشنبه هفتم ارديبهشت «آباداني ها» و در همين ساعت در روز شنبه نهم ارديبهشت ماه، فيلم «شاخ گاو» در برنامه مروري بر آثار كيانوش عياري در اين محل به نمايش درمي آيد.
نمايشگاه عكس : نخستين نمايشگاه فصلي عكس از آثار عكاسان انجمن سينماي جوان اين شهرستان در نگارخانه افرازه گشايش يافت. در اين نمايشگاه ۳۵ قطعه عكس رنگي و سياه و سفيد در موضوعات طبيعت، اجتماعي و معماري به نمايش گذاشته شده است.
زير درخت انجير:برگزيده بخش نوجوان كتاب سال شهيد غني پور نقد و جلسه نقد و بررسي «زير درخت انجير» برگزار مي شود. اين مجموعه داستان نوشته جابر تواضعي _ روزنامه نگار و نويسنده كاشاني _ است و پيش از اين در بخش ادبيات كودك و نوجوان نهمين جشنواره مطبوعات و همچنين بخش نوجوان كتاب سال شهيد حبيبي غني پور برگزيده شده است. اين جلسه، ساعت ۱۷ روز پنج شنبه هفتم ارديبهشت در خانه تاريخي احسان كاشان برگزار مي شود.
درس هاي كاندينسكي : دكتر حبيب الله آيت اللهي كتاب «درس هاي كانديسكي» را منتشر كرد اما جلد نخست كتاب «واژه هاي هنري فرانسوي» را كه به زبان هنري ايران وارد شده است، از ناشر پس گرفت. به گفته آيت اللهي گويا داوران نشر سمت، بدون توجه به نگارش مقدمه اين مدرس دانشگاه تنها به پايان كتاب توجه كرده و آن را فاقد منابع و مآخذ دانسته اند.
هم انديشي عطار: هم انديشي ماهرانه ادبي فرهنگي عطارپژوهي در شبه قاره با همت انجمن ادب فارسي شهر راولپندي و با همكاري مركز تحقيقات فارسي ايران و پاكستان در شهر راولپندي پاكستان برگزار شد و شركت كنندگان پيرامون شخصيت، زندگاني، سبك، اشعار، جهان بيني و تأثير عطار بر شاعران پس از خود سخنراني كردند.

برگي از تاريخ
افتتاح راديو
ايجاد بي سيم در ابتدا به عهده وزارت جنگ بود و نخستين بناي بي سيم ايران در سال ۱۳۰۳ شمسي پايان يافت. از نيمه سال ،۱۳۰۴ نصب دستگاه فرستنده ۲۰ كيلوواتي موج بلند و مركز نيروي آن آغاز شد و قسمت گيرنده آن نيز در جوار پست فرستنده قرار گرفت. در فروردين ،۱۳۰۵ نصب دستگاه فرستنده پايان پذيرفت و سرانجام پس از آزمايش هاي مقدماتي، دستگاه مزبور در ششم ارديبهشت ،۱۳۰۵ افتتاح گرديد. نصب دستگاههاي بي سيم شهر هاي تبريز، مشهد، شيراز، كرمان، خرمشهر و كرمانشاه نيز كه از سال ۱۳۰۴ شروع شده بود، در نيمه سال ۱۳۰۵ خاتمه يافت. در نهايت در دي ماه ،۱۳۰۵ كليه دستگاه هاي بي سيم تهران و شهرستان ها با كارمنداني كه براي اداره آنها تربيت شده بودند در اختيار وزارت پست و تلگراف گذاشته شدند.
شهادت منتظر قائم
پس از شكست حمله نظامي آمريكا به ايران در طبس و به جا گذاشتن چند فروند هلي كوپتر، برادر پاسدار، محمد منتظر قائم فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي يزد،  جهت بررسي اوضاع به ناحيه مورد نظر وارد شد تا اطلاعات موجود و فوق سري داخل صحنه را جمع آوري نمايد. از آن طرف، چون استكبار جهاني، نقشه هاي خود را نقش برآب مي ديد، تصميم گرفت تا باقي مانده هلي كوپترها منهدم گردند تا اسناد سري نيز از بين روند، بنابراين با هماهنگي بني صدر معزول و تني چند از مزدوران و خودفروختگاني كه در نيروي هوايي نفوذ كرده بودند، اين منطقه بمباران شد و پاسدار محمد منتظر قائم به فيض شهادت نائل آمد. از بين بردن اسناد و مدارك به جامانده كه به طور قطع حاوي اسناد و مدارك مربوط به ادامه طرح و برنامه هاي آمريكايي ها پس از انجام مرحله اول عمليات بود و همچنين شامل اسامي عوامل مزدور داخلي و جاسوساني مي شد كه مي بايست طي اين عمليات با آمريكايي ها همكاري كنند، خود واقعه اي مهم و قابل بررسي است.
محكوميت استفاده از سلاح شيميايي
بي توجهي محافل بين المللي در مورد نقض قوانين منع استفاده از سلاح هاي شيميايي، به دليل تمايلات موجود براي حمايت از رژيم عراق با هدف غلبه اين كشور بر ايران، وضعيت غيرقابل تحملي را به وجود آورد. در واقع تلفات ناشي از بكارگيري اين سلاح ها و تاثيرات رواني آن، قدرت دفاعي ايران را تحت تاثير قرار داده بود. عراق با دركي كه از اين مساله داشت، در عمليات بدر، بيش از گذشته از سلاح  هاي شيميايي استفاده كرد، به طوري كه تنها در طول مدت ۵ روز (از ۲۲ تا ۲۷ اسفند ۶۳) بيش از سي مورد انواع سلاح هاي شيميايي را مورد استفاده قرار داد. ابعاد گسترده ناشي از استفاده عراق از سلاح هاي شيميايي، به تدريج توجه افكار عمومي را به خود معطوف كرد تا اين كه دبير كل وقت سازمان ملل متحد نيز پس از ديدار با نمايندگان ايران و عراق، استفاده از سلاح هاي شيميايي را محكوم نمود. در وضعيت جديد، سرانجام شوراي امنيت، طي بيانيه اي و با اجتناب از صدور قطعنامه، در ششم ارديبهشت ۱۳۶۳ برابر با ۲۵ آوريل ۱۹۸۵ كاربرد سلاح هاي شيميايي از سوي عراق را محكوم كرد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
جواب سلام
روزگار بعضي اوقات بر وفق مراد نيست. امروز جواب سلامم را نداد.
ابوالقاسم جارياني

گشتي در دنياي خبرها
حمل جسد با خودرو شخصي
برلين: چند روز پيش مادر يك خانم ۵۳ ساله در آلمان از دنيا رفت. وي وصيت كرده بود در زادگاهش به خاك سپرده شود. با توجه به فاصله ۴۵۰ كيلومتري محل مرگ متوفي با زادگاه متوفي، آمبولانس هاي ويژه حمل متوفيان مبلغ هنگفتي را براي انتقال جسد طلب مي كردند. به همين دليل دختر اين خانم ۹۰ ساله تصميم گرفت با خودروي شخصي جسد مادر را به زادگاهش انتقال بدهد. بر اين اساس جنازه را روي صندلي عقب گذاشت و روي آنرا با لباس پوشاند. به هر حال پليس با سرنخ هايي كه از شهروندان بدست آورد اين خانم را به جرم حمل غير قانوني جسد دستگير كرد.
واگن ويژه بانوان
ريو دو ژانيرو: از ديروز يك واگن از قطارهاي مترو شهر ريو برزيل به بانوان اختصاص داده شد. پس از اينكه مسافران خانم بارها از رعايت نكردن حق تقدم در سوار شدن به قطارهاي مترو از سوي مردان شكايت كردند مسئولان مترو اين شهر تصميم گرفتند يك واگن از هر قطار را صرفا به بانوان اختصاص بدهند. براي اينكه مردان متوجه اين موضوع بشوند واگن هاي ويژه بانوان به رنگ صورتي درآمده است. پيش از اين چنين طرحي در دو شهر توكيو و مكزيكو سيتي اجرا شده بود.
مجازات آدامس جويدن
آنكارا: يكي از مقامات دولتي در كشور تركيه به دليل بي احترامي به مقبره آتاتورك توسط پليس دستگير شد. وي در هنگام قرار دادن يك تاج گل در كنار مقبره آتاتورك آدامس مي جويد كه در پي شكايت حاضران در محل، پليس وي را دستگير كرد. در كشور تركيه بي احترامي به آتاتورك جرم محسوب مي  شود. اين مرد مدعي شده چون شب قبل از حضور در مقبره آتاتورك سير خورده بود به همين دليل براي برطرف شدن بوي بد دهان خود آدامس مي جويد.
سياست ضد خرخر ارتش
چين: ارتش كشور چين قصد دارد قوانين جديدي را در حوزه جذب نيرو به اجرا بگذارد. بر اين اساس افرادي كه در حين خواب خرخر كنند در دانشكده هاي افسري پذيرش نخواهند شد. همچنين پذيرش افراد معتاد و كساني كه روي بدن خود خالكوبي كرده باشند در اين اماكن آموزشي ممنوع مي شود.
۷ روز زندگي زير آب
نيويورك: ديويد بلين ماجراجوي مشهور آمريكايي قصد دارد بار ديگر ركورد شكني بكند. وي چندي پيش به مدت ۴۴ روز بر فراز رودخانه تايمز شهر لندن بدون خوردن غذا در يك قفس شيشه اي معلق ماند و ركورد شكني كرد. اما او اين بار قصد دارد به مدت ۷ روز در يك گوي ۵/۲ متري مملو از آب به زندگي بپردازد. البته در اين مدت يك لوله اكسيژن به وي متصل خواهد بود و از طريق يك لوله باريك مواد غذايي در قالب مايعات دريافت خواهد كرد. او همچنين قصد دارد در پايان اين ركورد شكني ماسك اكسيژن را از خود جدا بكند و به مدت ۸ دقيقه و۵۹ ثانيه نفس خود را زير آب حبس نمايد تا ركورد اين ماده را نيز به خود اختصاص بدهد.
گاو فراري
زوريخ: يك گاو فراري، شهر زوريخ سوييس را به هم ريخت. اين گاو كه قرار بود در كشتارگاه ذبح بشود ناگهان از دست قصابان گريخت و در خيابانهاي شهر به جولان پرداخت. به هر حال پليس به مدت يك ساعت تلاش كرد تا اين حيوان ياغي را به دام بيندازد اما چون موفق به انجام اين كار نشد ناچار به سوي حيوان شليك كرد و او را از پاي درآورد.

گل و گياه
نوعي ختمي
013752.jpg
نام علمي:
Sidalcea شjimmy whittet'
خانواده: MALVACEAE
گياه دائمي به بلندي ۲/۱ و گستردگي ۱ متر است داراي برگ هاي سبز براق بوده و گل هاي صورتي مايل به ارغواني آن روي ساقه ها در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك شني و غني از هوموس كه خيلي مرطوب نگهداشته نشود. جهت ترغيب گياه به گلدهي مجدد مي توان پس از پايان دوره گلدهي ساقه هاي گياه را تا يك دوم يا دوسوم طول ساقه نمود.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |