چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۹ - Apr 26, 2006
دفاعيه مايكروسافت از فعاليت هاي تجاري اين شركت
نبرد تا آخرين نفس
013581.jpg
گروه دانش و فناوري - محمد تقي رسولي:شركت مايكروسافت در هفته آينده قصد دفاع از فعاليت هاي تجاري خود در اروپا را دارد و بدين منظور قصد دارد با يك دفاعيه بسيار قوي در دومين دادگاه اتحاديه اروپا شركت نمايد تا شايد از جريمه فضايي ۶۱۳ ميليون دلاري اين دادگاه رهايي يابد.
پيش از اين موضوع مايكروسافت و ساير رقباي نرم افزاري اش به اين توافق رسيده بودند كه حقوق  يكديگر را رعايت نمايند ولي مايكروسافت معتقد است كه مي بايست اين مجوز را داشته باشد كه برنامه هاي خود را به نحوي ارتقاء دهد كه از خاصيت يگانگي خود حفاظت نمايد. منتقدان اين نظريه مايكروسافت را به فشردن گلوي حريفان به دليل تسلط بر دنياي نرم افزار توسط مايكروسافت تشبيه كرده اند.
شكايت ها عليه مايكروسافت از زماني آغاز شد كه اين شركت به همراه سيستم عامل هاي خود نرم افزارهايي را به صورت رايگان ارائه مي كرد كه اموري غير از وظايف سيستم عامل را برعهده داشتند نظير Media Player و Intrunet Explorer كه اين موضوع باعث اعتراض شركت هاي نرم افزاري توليد كننده نرم افزارهاي جانبي گرديد. زيرا با توجه به وجود نرم افزارهاي رايگان در كنار سيستم عامل هاي مايكروسافت، عملاً كاربران تمايلي به خريد نرم افزارهاي جانبي نشان نمي دادند و اين موضوع باعث ورشكستگي بسياري از اين شركت ها شد. اين عملكرد مايكروسافت در طول دهه اخير باعث خروج بسياري از رقبا از ميدان و ورشكستگي آنها شد و بسياري از آنها نيز توسط مايكروسافت خريداري شدند.
در مارس ،۲۰۰۴ اتحاديه اروپا مايكروسافت را به دليل شكستن قوانين تجارت صلح جويانه اين اتحاديه به سنگين ترين جريمه تاريخ خود يعني ۶۱۳ميليون دلار محكوم كرد. همچنين اين اتحاديه مايكروسافت را مجبور به اشتراك گذاشتن نرم افزارهاي مورد نظر مانند Media Player با شركاي ديگر نمود و همچنين دستور توليد ويندوز بدون Media Player را صادر كرد.
مايكروسافت كه در دادگاه نتوانسته بود دلايل قانع كننده ارائه نمايد، در تابستان ۲۰۰۵ نسخه Media Pleyer رايگان را ارائه كرد تا از محكوميت ها رهايي يابد ولي در ماه دسامبر سال گذشته اتحاديه اعلام كرد كه مايكروسافت تلاش كافي براي حمايت از شركت هاي زيان ديده انجام نداده است و چنانچه جريمه را پرداخت ننمايد روزانه مبلغ ۴/۲ ميليون دلار بر آن افزوده خواهد شد و در واقع از ۱۵دسامبر سال گذشته، روزانه ۴/۲ ميليون دلار جريمه به حساب او واريز شده است.
پس از آن مايكروسافت سعي در راه انداختن جنجال هاي مطبوعاتي نمود تا به نحوي موضوع را حل نمايد ولي پس از گذشت زمان و افزايش مقدار جريمه، روش خود را تغيير داد و قصد دارد با ارائه مستندات و دفاع قوي از خود از زير اين جريمه نجومي رهايي يابد.

HP برنامه صدور مجوز IP را در آسيا گسترش مي دهد
پي سي ورد ايران- شركت HP در سنگاپور مركز جديدي براي صدور مجوزهاي حقوق معنوي (intellectual-property) بازگشايي كرده است تا با صدور مجوز انواع patent و تكنولوژي هاي HP به شركت هاي منطقه درآمدي كسب كند.
HP اميدوار است با افزايش كاربرد IT در كشورهاي آسيايي كسب درآمد نمايد. اين مركز به كشورهاي شمال آسيا، هند و سنگاپور سرويس مي دهد. HP بيش از ۲۵۰۰۰ Patent را در اختيار دارد و در سال ۲۰۰۵ در ميان همه صاحبان Patent از سوي US Patent Office در جايگاه سوم قرار گرفت.
اين شركت در سال ۲۰۰۳ صدور مجوز IP را آغاز كرد تا به مشتريان در روندهاي صدور مجوز و توليد درآمد اضافه براي HP كمك كرده باشد. در جريان تهيه و توليد محصولات و خدمات جديد، اغلب شركت ها تكنولوژي هايي را مي سازند كه چندان نسبت به محصولاتشان كليدي نيستند، يا اينكه محصولاتي هستند كه اين شركت ها تمايل دارند آنها را با سايرين شريك شوند. اين چنين تكنولوژي هايي گاه ممكن است توسط ساير اين گروه ها مجوز بگيرند تا براي اين شركت درآمدزا شوند.
در سال ۲۰۰۳ شركت مايكروسافت نيز برنامه صدور مجوز مشابهي را ايجاد كرد كه سال گذشته به شركت هاي تازه كار زيادي گسترش پيدا كرد.
شركت Prodigy Labs Pvt.Ltd مستقر در بنگلور هندوستان، از جمله اولين شركت هايي بود كه اين خدمات مركز HP را مورد استفاده قرار داد و يك سيستم ورودي داده به زبان هندي را ليسانس كرد، كه از تكنولوژي خطي به جاي صفحه كليد با سيستم الفبايي لاتين استفاده مي كند.

بسته شدن ۳۶ حفره امنيتي اوراكل
گروه دانش و فناوري - محمد تقي رسولي:شركت اوراكل روز گذشته اقدام به انتشار تعداد زيادي پچ به منظور برطرف كردن مشكلات و حفره هاي امنيتي نرم افزار خود كرد.
اين پچ ها كه معمولاً هر سه ماه يك بار توسط اوراكل منتشر مي شود، شامل رفع ايراد ۳۶ مدل از آسيب پذيري هاي نرم افزار اوراكل است كه از اين تعداد ۱۴مورد آن مربوط به پايگاه داده هاي آن بوده است.
اين پچ ها براي نرم افزارهايApplication Server-  Collabration Suite-E-business Suite-Enter prise Monager شركت اوراكل ارائه شده است.

نيرومندترين چسب، ساخته  يك باكتري است
ايرنا-باكتري Caulobacter crescentus براي چسباندن خود به سنگ هاي رودخانه ها از محكم ترين چسب روي زمين استفاده مي كند.
به گزارش روز سه شنبه بي بي سي، دانشمندان اكنون تلاش دارند تا چگونگي توليد اين چسب را كشف كنند.
اين چسب قادر است كشش بسيار زيادي را تحمل كند، به گونه اي كه يك فيل را در جاي خود نگه مي دارد. چسبندگي آن معادل دو تا سه برابر فشاري است كه بهترين چسب هاي صنعتي تحمل مي كنند. تحقيقات جديد نشان مي دهد كه اين باكتري تك سلولي با استفاده از مولكول هاي قندي، خود را در رودخانه ها، جريان هاي آبي و لوله هاي انتقال آب محكم نگه مي دارد.
هنوز مشخص نيست كه اين چسب چگونه عمل مي كند اما محققين احتمال مي دهند كه برخي پروتئين هاي خاص مي بايد به اين قندها متصل شده باشد.
«يووس برآن» باكتري شناس دانشگاه  اينديانا كه  سرپرست اين تحقيق  است، مي گويد: به دليل اينكه اين چسب مي تواند بر روي سطوح خيس هم عمل كند، بنابراين كاربردهاي مشخصي براي آن وجود دارد. يكي از اين كاربردها استفاده از آن به عنوان چسب هاي جراحي زيست فروپاش است.
مواد زيست فروپاش موادي هستند كه پس از مدتي توسط باكتري ها تجزيه و ناپديد مي شوند. مهندسين نيز مي توانند از اين چسب فوق العاده استفاده كنند.اما توليد اين چسب كار دشواري است. اين چسب مانند يك تكه آدامس جويده شده، به هر چيز حتي وسايلي كه براي توليد آن استفاده مي شود، مي چسبد. دانشمندان اميدوار هستند تا بزودي بتوانند اين چسب را به توليد صنعتي رسانده، به بازار بفرستند.

ابرهاي سوزان، مرگبارترين تهديد ناشي
از فوران كوه «ميراپي» است
013584.jpg
ايرنا-ابرهاي سوزان كه پس از فوران آتشفشان ميراپي در اندونزي آزاد خواهند شد، مرگبارترين تهديد براي ساكنان نواحي اطراف اين كوه محسوب مي شود.
به گزارش روز سه شنبه خبرگزاري اندونزي «آنتارا» اين ابرهاي سوزان قادر هستند همه چيز را در مسير خود بسوزانند. كوه دوهزار و ۹۱۴متري ميراپي بيش از يك هفته است كه در وضعيت فوران قرار دارد. اين وضعيت يك مرحله قبل از وضعيت تخليه مي باشد كه در صورت اعلام آن، تمام ۲۹هزار ساكنان دامنه ها و حومه اين آتشفشان ملزم به تخليه منطقه هستند.
«ماساسه پورباويناتا» رئيس بخش مشاهدات مركز آتشفشان شناسي اندونزي در اين رابطه گفت: ابرهاي سوزان كه در بين ساكنان منطقه بزهاي پشمالو ناميده مي شود يكي از خصوصيات بارز فورانهاي ميراپي است.
وي افزود: اين ابرها در واقع توده هاي متراكمي از گازهاي داغ و مواد صخره اي هستند كه به دنبال فوران كوه با سرعت بسيار زياد از محل تصاعد خود در منطقه پخش مي شوند. حرارت اين ابرهاي سوزان گاهي به ۶۰۰درجه سانتيگراد رسيده و قادر هستند تا با سرعت بيش از ۱۰۰كيلومتر در ساعت منطقه اي به شعاع ۱۲كيلومتر از دهانه آتشفشان را با خطر مواجه كنند.

قرار دادن رايانه ها در وضعيت استندباي
بسيار هزينه بر است
گروه دانش و فناوري:كارشناسان مصرف انرژي عقيده دارند قرار دادن رايانه ها و همچنين ساير تجهيزات الكترونيكي نظير تلويزيون در وضعيت استندباي به جاي خاموش كردن كامل آنها، با افزايش چشمگير مصرف برق همراه است.
به گزارش اينترنت نيوز، علاوه بر رايانه ها تمامي وسايل الكترونيكي نظير تلويزيون، ضبط، ويدئو و دي وي دي پليرها كه به وسيله دستگاه كنترل از راه دور روشن و خاموش مي شوند، در هنگام خاموش شدن با كنترل(قرار گرفتن در وضعيت نيمه خاموش يا استندباي) و بدون فشردن تكمه اصلي قطع جريان برق از روي دستگاه، همچنان به ميزان جزيي به مصرف برق ادامه مي دهند كه اين ميزان مصرف برق ممكن است بسته به نوع دستگاه بين۱۰تا ۱۵وات باشد.
عدم خاموش كردن كامل رايانه ها و تجهيزات الكترونيكي علاوه بر اينكه هزينه هاي انرژي كاربران را بالا مي برد، در پي مصرف برق بالاتر و در نتيجه توليد برق بيشتر در نيروگاه هايي كه اغلب با سوختهاي فسيلي كار مي كنند، انتشار حجم بالاتري از گاز گلخانه اي دي اكسيد كربن در محيط را نيز به دنبال خواهد داشت. اطلاعات جمع آوري شده توسط موسسه انرژي سيوينگ تراست در انگليس نشان مي دهد تنها در اين كشور قرار دادن ضبط صوتها، ويدئو و دي وي دي پليرها و همچنين تلويزيونها در وضعيت استندباي سالانه هزينه اي در حدود۶۴۱ ميليون پوند دربرداشته و سبب انتشار ۱/۳ ميليون تن گاز دي اكسيد كربن در محيط مي شود. اين در حالي است كه مصرف برق در رايانه هايي كه كامل خاموش نشده اند از مصرف برق در تجهيزات ياد شده در آمار فوق نيز بالاتر است و هر رايانه اي كه به صورت كامل خاموش نشده ممكن است حتي تا ۶۰وات انرژي مصرف كند. با توجه به ارقام فوق و با يادآوري اين مطلب كه تا سال ۲۰۰۷تعداد رايانه هاي شخصي موجود در جهان از مرز يك ميليارد خواهد گذشت، مي توان ارزش خاموش كردن كامل رايانه ها در مواقع بيكاري آنها را درك كرد.

۱۷۰ هزار سال نوري فاصله
سحابي رتيل از ديد ESO
013578.jpg
نجوم ايران -در ابر ماژلاني بزرگ، ( كه يكي از نزديك ترين همسايگان كهكشاني ماست) سحابي اي وجود دارد كه به عقيده بعضي ها بايد «منظره ترسناك» خوانده شود.
سحابي رتيل، يكي از پر ارزش ترين اجرام آسمان براي مطالعه دقيق و جزيي است كه به نام هاي ۳۰ Doradus و NGC ۲۰۷۰ نيز شناخته مي شود.
اين سحابي نام خود را از اين واقعيت گرفته است كه آرايش روشنترين مجموعه هاي غبارش، پاهاي يك عنكبوت را تداعي مي كنند. اين نام، كه نام بزرگترين عنكبوت روي زمين نيز هست، به خوبي ابعاد غول پيكر اين سحابي رانشان مي دهد: ۱۰۰۰ سال نوري!!!
سحابي رتيل بزرگترين سحابي نشري آسمان است. (سحابي نشري يا گسيلشي، گازهايي هستند كه در اثر گرم شدن به وسيله ستارگان درونيشان، در چند طول موج تابش مي كنند) همچنين اين سحابي يكي از بزرگترين مناطق ستاره زاي شناخته شده در همسايگي كهكشان راه شيري نيز هست.
اين سحابي با فاصله ۱۷۰هزار سال نوري از زمين، در صورت فلكي اره ماهي (ماهي طلايي) قرار دارد و با چشم غير مسلح نيز ديده مي شود.
در تصوير بي نظير تلسكوپ بزرگ (ESO)، ساختار آن به طرز شگفت آوري پيچيده است، تعداد زيادي زواياي روشن و مناطق ظاهراً تاريك در ميانشان به چشم مي خورد. در داخل اين سحابي گسيلشي، خوشه اي از ستارگان جوان، پرجرم و داغ جا خوش كرده است. همانند R136 كه تابش شديد و باد هاي قدرتمند آن، سحابي را به درخشش وادار كرده، و به آن شكلي همانند يك عنكبوت بخشيده است.
اين خوشه ستاره اي تقريباً ۲ تا ۳ ميليون سال قدمت دارد، كه در مقايسه با عمر جهان (۱۳‎/۶ ميليارد سال) ناچيز است.
بسياري از ستارگان اين خوشه چگال، با جرمي بالاتر از ۵۰جرم خورشيد ، در ميان پرجرم ترين ستارگان شناخته شده قرار دارند. اين خوشه بيشتر از ۲۰۰ ستاره پرجرم دارد.
در گوشه سمت راست بالاي تصوير، خوشه ديگري از ستارگان درخشان و پر جرم قرار دارد، كه به نام Hodje301 شناخته شده است. اين خوشه نزديك به ۱۰ برابر از R136 پيرتر است، و پر جرم ترين ستاره اش اكنون منفجر شده و ابر نواختري را آفريده است كه ماده را با سرعت غيرقابل تصوري به فضاي اطرافش پرتاب نموده و شبكه اي از تار هاي در هم تنيده را به وجود آورده است.
منجمان همچنين انفجار هاي ابر نواختري بيشتري را به زودي (البته در مقياس كهكشاني!) شاهد خواهند بود، زيرا ۳ ابر غول سرخ در Hodje301 ديده شده اند كه زندگي خودشان را با آتش بازي هيجان انگيزي به شكل يك ابر نواختر در ۱ميليون سال آينده به پايان خواهند برد.
با اينكه بعضي ستارگان در اين جهنم عنكبوتي كيهاني در حال مرگ هستند، اما تعداد بيشتري در حال تولدند. بعضي ساختارها كه در بخش هاي پاييني تصوير ديده مي شوند و شكل خرطوم فيل را دارند (و بعضاً بي شباهت به «ستون هاي آفرينش» هم نيستند) در زمره ستاره زا ترين بخش هايند. در محل هايي، نشانه هايي از يك سيكل بازيافت شگفت انگيز ديده مي شود.
در واقع اين تابش فوق العاده ستارگان پر جرم و داغ و ضربه ناشي از انفجار هاي ابر نواختري است كه باعث فشرده شدن گازها تا حد تولد ستاره شده است.
سمت راست و كمي پايين تر از خوشه هاي مركزي، حبابي قرمز رنگ پيداست. ستاره اي كه ماده به وجود آورنده حباب را به بيرون پرتاب مي كند، حدود ۲۰برابر از خورشيد پر جرم تر، ۱۳۰هزار برابر درخشان تر، ۱۰بار بزرگتر و ۶ بار داغ تر است! مورد كم نورتري از اين حباب ها در بالاي «حباب سرخ» پيداست.

دستگاه جيبي ذخيره اطلاعات «مكستور»
با حافظه هاي «فلش» رقابت مي كند
ايرنا-شركت «مكستور» دستگاه ذخيره اطلاعات كوچك و قابل حملي را با گنجايش صد گيگابايت و با ابعادي كوچكتر از هارد ديسكهاي متعارف و اندكي بزرگتر از حافظه هاي جيبي «فلش» ارائه كرده است.
به گزارش سايت اينترنتي «نيوزفكتور» ، اين دستگاه با نام «وان تاچ ۳ميني»(OneTouch III Mini) به گونه اي طراحي شده كه كاربران مي توانند به راحتي از آن براي انتقال حجم بالايي از اطلاعات از يك رايانه به رايانه ديگر استفاده كرده و يا يك نسخه كپي پشتيبان (backup) از اطلاعات موجود در هارد ديسك خود را در اين دستگاه نگهداري كنند.
شركت «مكستور» در حافظه جيبي «وان تاچ ۳ميني» خود كه رقيب جدي حافظه هاي جيبي از نوع «فلش» محسوب مي شود، نرم افزار ويژه اي را موسوم به «مكستور سينك» تعبيه كرده كه كاربر به كمك آن مي تواند اطلاعات برداشته شده از يك رايانه را براي اجرا شدن در رايانه اي ديگر تنظيم  كند و بعلاوه مي تواند با ذخيره فايلهاي حياتي سيستم  عامل و نرم افزارهاي كاربردي خود در اين دستگاه، در صورت گرفتار شدن رايانه به مشكلاتي نظير «اسپاي ور» ، با استفاده از اين اطلاعات ذخيره شده در حافظه جيبي خود، رايانه را به وضعيت قبل از بروز اشكال، بازگرداند.
درايو جيبي «مكستور» به علاوه به قابليت رمزنگار اطلاعات مجهز است بدين معنا كه اطلاعات كپي شده روي آن تنها براي صاحب اصلي اطلاعات قابل استفاده بوده و در صورت ربوده شدن دستگاه، سارقان قادر به مشاهده آنها نخواهند بود.
شركت «مسكتور» هم اكنون درايو جيبي جديد خود را در دو مدل ۶۰ گيگابايتي و ۱۰۰گيگابايتي با قيمتهاي ۱۵۰و ۲۰۰دلار عرضه كرده است. اين دستگاه ها به راحتي از طريق كابل «يو اس بي» به رايانه متصل شده و با سيستم  عاملهاي «ويندوز ۲۰۰۰» و «ويندوز اكس پي» سازگارند.

۳۴ درصد افزايش درآمد ياهو در ابتداي سال جاري
013587.jpg
پي سي ورد ايران- شركت ياهو در Sunnyvale كاليفرنيا اعلام كرد كه از درآمد وال استريت نيز رشد بيشتري داشته است و توانسته در سه ماهه اول سال جاري كه ۳۱ مارس ۲۰۰۶ به پايان مي رسد به ازاي هر سهم اعلام شده درآمد كسب كند.ياهو، كه يكي از محبوبترين سايت هاي شبكه مي باشد، اين سه ماهه را با ۱.۵۷ ميليارد دلار درآمد به پايان رساند، كه نسبت به سه ماهه مشابه سال ،۲۰۰۵ ۳۴ درصد رشد درآمد داشته است.
با كسر كميسيون هايي كه اين شركت به سايت هاي مختلف وب براي آگهي هاي شبكه اي پرداخته است، درآمد ۰۹/۱ميليارد دلاري حاصل شده است كه نسبت به ۰۸/۱ ميليارد درآمد مورد اتفاق تمامي تحليلگران اقتصادي شركت Thomson Financial بيشتر هم بوده است.
درآمد خالص ۱۶۰ ميليون دلار يعني ۱۱/۰دلار براي هر سهم بوده است كه نسبت به ۲۰۵ ميليون دلار يعني۱۴/۰ دلار در هر سهم كمي افت نشان مي دهد. ولي  اين ميزان دقيقا مطابق پيش بيني هاي تحليلگران بوده است.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |