چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۹ - Apr 26, 2006
وزير مسكن و شهرسازي:
وام وديعه مسكن عمومي نيست
گروه شهري _ اسدالله افلاكي: لايحه بيمه مسئوليت ساختمان ماه آينده از سوي دولت به مجلس تقديم مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، مهندس محمد سعيدي كيا، وزير مسكن و شهرسازي در نخستين همايش بين المللي مقاوم سازي لرزه اي با اشاره به اينكه زمينه و بستر مناسب براي مقاوم سازي و احداث بناهاي مقاوم در كشور آماده شده افزود: در دهه ۶۰ سخن گفتن از مقاوم سازي كار دشواري بود اما زلزله رودبار به رغم آن كه حادثه تلخي بود فرصتي را براي پرداختن به مقاوم سازي در كشور ايجاد كرد كه ماحصل آن آيين نامه ۲۸۰۰ و ويرايش هاي متعدد آن بود.
وي با اشاره به شكل گيري و تدوين مقررات ملي ساختمان ذيل ۲۰ مبحث خاطر نشان كرد: در سالهاي اخير در تهيه برنامه سوم و چهارم توسعه و نيز در مصوبات مجمع تشخيص مصلحت نظام توجه ويژه اي به مقاوم سازي شد.
به گفته وي زلزله بم سبب شد تا مسئولان و متخصصان و دانشگاهيان براي عملياتي كردن مصوبات و سياستگذاريهاي مربوط به مقاوم سازي گام بردارند و انتظار مي رود در دهه حاضر، متوليان و دست اندركاران ساخت و ساز عملياتي شدن مجموعه سياستهاي مرتبط با مقاوم سازي و ساخت و ساز پايدار را دنبال كنند.
سعيد ي كيا تاكيد كرد: براي امن زندگي كردن در كنار زلزله رعايت ۴ نكته ضروري است: نخست آن كه مردم بياموزند چگونه با زلزله ايمن زندگي كنند. ۲- شناخت بيشتر زلزله و تهيه و تدوين معيارها و ضوابط در ساخت و ساز و رعايت اصول ايمن سازي و بهسازي لرزه اي ۳- استقرار نظام ساخت و ساز اصولي  ۴- ايمن سازي ساختمان ها و شريانهاي حياتي موجود در كشور.
به گفته سعيدي كيا دستيابي به اين اهداف تنها با همكاري همه جانبه دست اندركاران و متوليان ساخت و ساز و مردم ميسر است، اما مهمترين نكته حضور دانشگاهيان در عرصه ساخت و ساز است.
وزير مسكن از ارائه لايحه بيمه مسئوليت ساختمان از سوي دولت به مجلس در ماه آينده خبر داد و افزود: بيمه مسئوليت ساختمان كه با همكاري وزارت مسكن و شهرسازي و بيمه مركزي آماده شده در كميسيون زيربنايي به تصويب رسيده و در ماه آينده از سوي دولت به مجلس تقديم مي شود.
وي در خصوص اجباري شدن استاندارد مصالح گفت: ۲ هفته پيش مصوبه مربوط به اجباري شدن استاندارد مصالح به كارخانه هاي توليدكننده ابلاغ شد و انتظار مي رود از اين پس شاهد توليد مصالح با كيفيت در كشور باشيم.
وزير مسكن تاكيد كرد: براساس اين مصوبه كارخانه ها بايد طبق يك زمانبندي محصولات خود را استاندارد كنند در غيراين صورت دستگاههاي ذيربط مانع از فعاليت آنها خواهند شد.
به گفته وزير مسكن كليه مصالح ساختماني مشمول اين طرح مي شوند و ابتدا كارخانه هاي بزرگ، سپس كارخانه كوچك بايد اين مصوبه را اجرا كنند.
وي درباره مقاوم سازي واحدهاي مسكوني شهري گفت: ما به دنبال اين هستيم كه مقاوم سازي ساخت و سازهاي شهري نيز مشمول پرداخت يارانه تسهيلات بانكي از سوي دولت شوند كه در اين زمينه وزارت مسكن لايحه اي به دولت تقديم خواهد كرد.
وزير مسكن و شهرسازي در خصوص پرداخت وام ۳ ميليون توماني وديعه مسكن خاطرنشان كرد: پرداخت اين وام عمومي نيست و هر كسي نمي تواند از اين وام استفاده كند، بر همين اساس، سهميه هر يك از سازمان ها و نهادهاي كميته امداد، بهزيستي، و صندوق بازنشستگي مشخص شده و اين سازمان ها موظف شده اند افراد واجد شرايط تحت پوشش خود را براي دريافت وام معرفي كنند.
به گفته وي، سازمانهاي ياد شده مي توانند به عنوان ضامن افراد معرفي شده به بانك تلقي شوند.
۹۸درصد خانه هاي تهران در برابر زلزله آسيب پذيرند
دكتر حميدرضا وثوقي فر دبير كميته همايش بين المللي مقاوم سازي لرزه اي در اين همايش گفت: ۶۲درصد از واحدهاي مسكوني غيرمقاوم كشور فاقد ارزش اقتصادي براي مقاوم سازي است.به گفته وي تنها ۲درصد از ساختمانهاي مسكوني تهران در برابر زلزله پايدار است. اين در حالي است كه ۴۴درصد از ساختمانهاي مسكوني تهران از نظر اقتصادي ارزش مقاوم سازي دارند ولي هزينه مقاوم سازي ۵۶ درصد از كل ساختمانهاي مسكوني تهران بيش از نوسازي آنهاست.

چشم انداز
013596.jpg
عدم رعايت موازين طبيعي و نقض قوانين بنيادي حوزه منابع طبيعي در مناطق حفاظت شده ورجين و جاجرود، در حاشيه رودخانه ها و در ساير اراضي ملي آبخيزهاي رودبار قصران همچنان ادامه دارد، در حالي كه رانش زمين و حجم عظيم رسوبات، هر روز بيش از روز قبل درياچه سد لتيان را در محاصره خود قرار مي دهد، ادامه اين روند مي تواند به پرشدن سد لتيان از رسوبات و حتي ايجاد شكاف هاي عمقي در تاج سد منجر شود كه وقوع آن، بحران جدي آب تهران را به دنبال خواهد داشت. پاسخ وزارت نيرو، سازمان جنگل ها، سازمان محيط زيست، فرمانداري شميرانات و شهرداري منطقه در قبال اين همه بي قانوني و سكوت در برابر ويلاسازان چيست؟ آيا وقت آن نرسيده كه دستگاه قضايي پرده از اين همه بي قانوني و تخريب منابع طبيعي در حوزه رودبار قصران ، لواسانات ، فشم و... بردارد؟

۲۰هزار كيلومتر از جاده هاي اصلي كشور
از نظر ترافيك اشباع هستند
013614.jpg
ايسنا: توسعه حمل و نقل ريلي و تفكيك محورهاي رفت و برگشت جاده ها از اولويت هاي اساسي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور است.
مدير عامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور با بيان اين مطلب گفت : در مطالعات صورت گرفته، تا پنج سال آينده تعداد خودروها به ۲ برابر وضع موجود افزايش پيدا مي كند و براي كاهش عوارض ناشي از اين افزايش نيازمند توجه ويژه به حمل و نقل عمومي  هستيم.
صادق افشار با بيان اين كه سالانه حدود يك ميليون وسيله نقليه به ترافيك كشور اضافه مي شود، تصريح كرد : با برنامه ريزي صورت گرفته و در يك برنامه  پنج ساله با هدف كاهش تصادفات جاده اي توسعه حمل و نقل ريلي به عنوان يك هدف اساسي پيگيري خواهد شد.
مدير عامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، افزايش ترافيك در سال هاي آتي را اجتناب ناپذير دانست و گفت : هم اكنون نزديك به ۲۰ هزار كيلومتر از جاده هاي اصلي به مرحله اي رسيده است كه از نظر ترافيك اشباع محسوب مي شوند.
وي سياست كلي اين شركت در قبال اين موضوع را تفكيك محورهاي رفت و برگشت جاده ها عنوان كرد و خواستار حضور فعال و مشاركت پررنگ بخش خصوصي در احداث بزرگراه و آزاد راه شد.

قطار مسافري خرمشهر - اهواز راه  اندازي شد
013617.jpg
ايلنا: قطار مسافربري خرمشهر به اهواز راه  اندازي شد.
در ابتداي اين مراسم مهندس خاكپور، مديركل راه  آهن جنوب، اظهار داشت: ما در سال گذشته از نظر جابه  جايي مسافر و حجم كالا رتبه دوم و بعضاً سوم را كسب كرده  ايم.
وي از ويژگي  هاي قطار مسافري خرمشهر - اهواز، وجود سيستم خنك  كننده و جابه  جايي روزانه ۵۴۰ نفر مسافر بين اين دو شهر ذكر كرد و گفت: اين دومين قطار استاني است كه اميدوارم در آينده مسير خرمشهر - اهواز تا انديمشك نيز راه  اندازي  شود.
مطورزاده، نماينده مردم خرمشهر در مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به مشكلات مردم خرمشهر، اظهار داشت: دولت بايد به مشكلات مردم اين شهرستان توجه خاصي داشته باشد و نظام بايد به مشكلات اين شهر پاسخگو باشد. چون مردم خرمشهر حق زيادي را طلب دارند.
در اين مراسم مهندس خردمند، قائم  مقام شركت  هاي مسافربري رجا نيز اظهار داشت: در سال جاري برنامه  ريزي كرديم كه حدود ۲۲ ميليون نفر را در سطح كشور جابه  جا كنيم.
وي، مهم  ترين برنامه  هاي اين شركت را نوسازي ناوگان، گسترش قطارهاي خصوصي، گسترش و توسعه قطارهاي مستقل استان ذكر كرد.
حيات مقدم، استاندار خوزستان نيز طي سخناني از كارهاي انجام شده و برنامه  هاي در دست اجرا براي حل مشكلات خرمشهر، اظهار داشت: خرمشهر در استان از جايگاه خاصي برخوردار است و به آن توجه خاص داريم.

ساخت نخل هاي نمادين نور افشان براي حرم امام علي(ع)
013608.jpg
ايسنا: مسئول ستاد بازسازي عتبات عاليات بخش ملارد اعلام كرد : كار ساخت ۱۰ نخل نمادين حرم امير المومنين به زودي آغاز خواهد شد.
حجت الاسلام عقيلي گفت: اين نخل ها شش متر طول دارند با ۱۲ برگ كه هر برگ آن سه متر طول داشته و كار ساخت هر نخل حدود دو ميليون تومان هزينه در بر دارد.
به گفته وي، اين نخل ها هم جنبه  روشنايي دارند و هم جنبه تزئيني.
مسئول ستاد بازسازي عتبات عاليات بخش ملارد افزود : كليه  هزينه هاي اين كار از طريق كمك هاي مردمي بوده و اين كمك ها شامل يك ميليون تومان طلا و جواهرات و چهار ميليون پول نقد است.
عقيلي گفت: ۲۵۰ نفر نيز به طور داوطلب و افتخاري در ساخت اين نخل ها همكاري خواهند كرد.

سارقان، اشياي سرقتي را در آرامگاه
«يعقوب ليث» جا گذاشتند!
013611.jpg
ايسنا: آرامگاه «يعقوب ليث» براي مرمت به دست پيمانكار سپرده شده است كه آنها بر اساس قرارداد موظفند در هنگام فعاليت، بنا را حفظ و از آن نگهداري كنند.
مدير اداره  ميراث فرهنگي و گردشگري دزفول گفت: متاسفانه چندي پيش، پيمانكار اثر،  محل را ترك كرد و بنا مورد سرقت قرار گرفت؛ اما با پي گيري هايي كه انجام شد، متوجه شديم اشيايي را كه سارقان قصد داشتند آنها را سرقت كنند در بقعه به جا مانده است و نتوانسته اند اين آثار با ارزش تاريخي را با خود ببرند.
مهدي محمدي زاده تصريح كرد: هم اكنون آرامگاه يعقوب ليث در محافظت نيروهاي بسيج، يگان حفاظت ميراث فرهنگي و پيمانكار مرمت اثر است.
آرامگاه يعقوب ليث سال گذشته توسط سارقان ميراث فرهنگي مورد دستبرد قرار گرفت.

معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست خبر داد:
وسعت زمين لغزه در لتيان به ۷۲ هكتار رسيد
گروه شهري- مژگان جمشيدي: معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست، ضمن هشدار نسبت به تشديد رانش زمين در حوزه سد لتيان و پرشدن درياچه سد، وسعت زمين لغزش يك ماه گذشته در اين حوزه را بيش از ۷۲ هكتار اعلام كرد.
به گزارش همشهري، اين در حالي است كه پيش از اين كارشناسان كانون ديدبانان زمين- كه يك NGO زيست محيطي هستند- با انتشار گزارشي وسعت زمين لغزش مذكور را ۱۵هكتار اعلام كرده بودند. اما انوشيروان نجفي- معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان محيط زيست- در حالي كه بيش از يك ماه از رانش گسترده زمين در حوزه سد لتيان و دو منطقه حفاظت شده جاجرود و ورجين مي گذرد، به خبرنگار همشهري گفت: «بر اساس بررسي هاي كارشناسي به عمل آمده توسط كارشناسان ما، در اثر زمين لغزشي كه دو روز قبل از سال نو در منطقه لواسانات به وقوع پيوست، محدوده اي به طول تقريبي ۱۲۰۰ متر و عرض حدود ۶۰۰ متر درست در حاشيه سد لتيان دچار رانش شده و شكاف هاي عميقي در زمين ايجاد شده كه خسارات زيادي را هم به جا گذاشته است.» كانون ديدبانان زمين ،بيش از اين وسعت عرصه جابه جا شده را به طول ۵۰۰ متر و عرض ۳۰۰ متر عنوان كرده بود اما گزارش هاي سازمان حفاظت محيط زيست حاكي است كه مساحت عرصه مورد نظر ۵ برابر اعلام كارشناسان اين NGO زيست محيطي است. با اين وجود، به جز سازمان حفاظت محيط زيست، تاكنون هيچ يك از دستگاه هاي مسئول از جمله وزارت نيرو، سازمان زمين شناسي، اداره كل منابع طبيعي استان تهران و فرمانداري شميرانات در اين باره اظهار نظر نكرده اند و از هر گونه پاسخ درباره علل غيرطبيعي رانش زمين خودداري مي كنند.
معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست با اشاره به موقعيت زمين شناختي و جنس تشكيلات خاك منطقه، حوزه لتيان را به طور طبيعي مستعد رانش و زمين لغزش عنوان مي كند اما در عين حال نقش دخالت هاي انساني و تخريب محيط را در وقوع و تشديد اين زمين لغزش مؤثر مي داند و مي افزايد: ايجاد جاده در پاشنه زمين لغزش باعث تشديد ناپايداري شيب شده، ضمن اينكه ايجاد تراس و جاده در بالاي زمين لغزش نيز علاوه بر تشديد ناپايداري شيب، باعث نفوذ بيشتر آن به داخل عرصه شده است.
وي افزود: جنس تشكيلات زمين شناسي منطقه از مواد آذرين آلتره شده مي باشد كه هنگام خيس شدن، حالت صابوني به خود مي گيرند و با رنگ سبز در محيط مشخص هستند. از اين رو احداث ويلاهاي سنگين در داخل عرصه و بارگذاري چند صد تن خاك و سنگ و مصالح، باعث افزايش بار روي سطح صابوني شده است.
انوشيروان نجفي همچنين با اشاره به تخليه نخاله هاي ساختماني در حوزه سد لتيان افزود: صدها تن نخاله ساختماني در منطقه مورد نظر رها شده كه تنش فشاري در شيب ها را افزايش داده است. از سوي ديگر، بخش هاي زيادي از اراضي در حوزه سد لتيان با تغيير كاربري از پوشش مرتعي به باغات تراس بندي شده تبديل شده اند كه اين امر باعث افزايش نفوذ آب در خاك و تسريع در حالت صابوني شدن تشكيلات زمين شناسي زير قشري شده است.
انوشيروان نجفي در حالي به تغيير كاربري اراضي اشاره مي كند كه بخش هايي از زمين لغزش مورد نظر در داخل مناطق تحت الحفظ اين سازمان صورت گرفته و به رغم ممنوع بودن ساخت و ساز در مناطق حفاظت شده، حوزه جاجرود، البرز مركزي و ورجين كه حفاظت شده هستند، همچنان در دست تغيير كاربري و ويلاسازي است و كانون ديد بانان زمين، پيش از اين با ارسال گزارشي از ساخت و سازهاي غيرمجاز در مناطق حفاظت شده به سازمان بازرسي كل كشور، خواستار رسيدگي دستگاه قضايي به نحوه واگذاري اراضي ملي و ساخت و ساز در مناطق حفاظت شده بود.
معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست در پاسخ به تصرف اراضي و ساخت و ساز در اين مناطق (كه مدير كل پيشين محيط زيست استان تهران هفته گذشته در گفت وگو با همشهري به ۳۷۰مورد از آنها اشاره كرده بود) ،تنها يادآور شد سوابق تبديل اين عرصه ها به ويلا در داخل منطقه حفاظت شده و حريم درياچه سد در دست بررسي است.
گفتني است در حال حاضر به گفته افراد محلي، هر متر مربع از زمين هاي منطقه به اصطلاح حفاظت شده جاجرود حدود ۶۰ هزار تومان خريد و فروش مي شود در حالي كه طبق قوانين موجود، اين اراضي، ملي است و از سال ۱۳۶۱ به عنوان حفاظت شده و زيستگاه وحوش در اختيار سازمان محيط زيست قرار گرفته و هرگونه ساخت و ساز در آن ممنوع است!
گزارش خبرنگار همشهري نيز حاكي است وسعت زمين لغزش و شكاف هاي ايجادشده در جنوب شرق لواسانات، به قدري است كه شكاف هاي زمين تا ۱۳-۱۲ متري درياچه سد لتيان هم پيش رفته و موقعيت آن نسبت به تاج سد كمتر از ۴۰۰ متر اعلام شده است. اما به گفته يكي از اعضاي شوراي بخش لواسانات كه نخواست نامش فاش شود، شكاف ها در محدوده اراضي جنگل كاري كنار سد لتيان كاملاً تا داخل درياچه سد هم پيش رفته و تشديد آن ضمن پرشدن درياچه مي تواند عواقب ناگوار ديگري از جمله آسيب هاي جديد به تاج سد را هم به دنبال داشته باشد.
معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست درباره خسارات وارده در اثر زمين لغزش لتيان گفت: بخش قابل توجهي از درياچه از رسوب پر و حجم مفيد سد كاهش يافته است. همچنين عرصه زيادي از منابع طبيعي تخريب و قابليت اكولوژيكي خود را از دست داده، ضمن اينكه جاده دسترسي در آن محدوده تخريب شده است.
وي افزود: همچنين چندين دكل برق از بين رفته و به سبب احتمال سقوط سنگ، شرايط بسيار ناپايدار و خطرناكي براي خودروهايي كه در اين محدوده تردد مي كنند ايجاد شده است و از طرف ديگر، چشم انداز زيباي حاشيه درياچه سد و منطقه حفاظت شده ورجين از بين رفته است.

سازمان حفاظت محيط زيست خبر داد:
۹ ميليون دلار براي حفاظت از زاگرس
ايسنا: معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست از آغاز به كار پروژه بين المللي طرح حفاظت از تنوع زيستي در سيماي حفاظتي زاگرس مركزي با ۸ ميليون و ۹۹۰ هزار دلار اعتبار در ۴ استان كشور خبر داد.
مهندس انوشيروان نجفي با اشاره به انتصاب دكتر جمال فردوسي با موافقت معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و دفتر نمايندگي سازمان عمران ملل متحد در تهران و حكم معاونت محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان مدير پروژه بين المللي طرح حفاظت از تنوع زيستي در سيماي حفاظتي زاگرس مركزي افزود: بر اين اساس فعاليت هاي اين طرح از اول ارديبهشت ماه سال ۸۴ آغاز شد.
وي اعتبار تخصيص يافته به اين طرح از سوي صندوق تسهيلات جهاني محيط زيست (GEF) را ۳ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار آمريكا عنوان و تصريح كرد: ۵ ميليون و ۱۹۰ هزار دلار نيز از محل منابع دولتي براي اين پروژه تامين خواهد شد.
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست افزود: زيست بوم هاي كوهستاني زاگرس با شرايط ويژه توپوگرافيك و اقليمي خود در غرب ايران تنوع زيستي بسيار غني را در خود جاي داده و زيستگاه  و رستنگاه بسياري از گونه هاي جانوري و گياهي بومي در ايران است. وي با تأكيد بر اين كه تنوع زيستي ارزشمند اين نواحي اساس زندگي و معيشت مردم بومي اين منطقه را تشكيل مي دهد، افزود: زندگي بدون بهره مندي از منابع تنوع زيستي در اين ناحيه قابل تصور نيست. وي گفت: گرچه سازمان حفاظت محيط زيست، تنوع زيستي كشور را در قالب مناطق حفاظت شده خود محافظت و مديريت مي كند، اما اين تغيير شرايط لزوم تغيير نگرش و رويكرد به بحث مديريت منابع تنوع زيستي را بيش از پيش نمايان مي كند.

عضوهيأت مديره  جامعه  تور گردانان ايران:
تبليغات منفي عليه گردشگري را خنثي كنيم
ايسنا: عضو هيأت مديره  جامعه  تورگردانان ايران تصريح كرد : ايران براي جذب هر نوع گردشگري از بازارهاي مختلف جهان توانايي بالقوه اي دارد.
رضا صديقي ضمن بيان اينكه هم انديشي درباره  صنعت گردشگري پيش از بازنگري در بازارها ضرورت دارد، اظهاركرد : در اين هم انديشي بايد به اين صنعت نگاه آسيب شناسانه شود و خطراتي كه بازارهاي فعلي را تهديد مي كند، پيش بيني و پيشگيري شود. وي گفت : همواره بايد در بازارهاي گردشگري در زمان ثبات و يا تلاطم، تنوع بخشي ايجاد شود.
عضو هيأت مديره  جامعه  تورگردانان ايران با بيان اين كه نگاه مثبت در هر تغييري بايد حاكم باشد، گفت : به دنبال تبليغات سوء عليه تحولات كشورمان براي تأثير گذاري بر بازارهاي گردشگري كنوني و جديد بايد عملي متقابل داشت تا اين فعاليت ها به نوعي خنثي شود.
صديقي تصريح كرد : هر نوع مشاركت و سرمايه گذاري از سوي آژانس هاي توريستي براي بازاريابي،  به واكنش هاي بازار هدف بستگي دارد. وي افزود : اگر بازار هدف به صحنه وارد شود ناخودآگاه مشاركت و سرمايه گذاري آژانس هاي توريستي را مي طلبد ولي درصورت عكس العمل محدود يا خنثي براي فعاليت در اين بازارها تمايلي وجود ندارد.
عضو هيأت مديره  جامعه  تور گردانان ايران گفت : اگر ساختار بازارهاي گردشگري آماده باشد و آژانس هاي توريستي مي توانند فعاليت كنند، هيچ كس يا ارگاني نمي تواند مانع كار شود، چرا كه بازارهاي كنوني نيز در گذشته با مشكلاتي چون محدوديت مواجه بودند، ولي امروز بيشتر بخش ها وارد آن شده اند.
صديقي تصريح كرد : ايران براي فعاليت در تمام بازارهاي جديد گردشگري و جذب توريست از اين مقصد ها توانايي بالقوه دارد.

هوا
013593.jpg
013602.jpg
013599.jpg
013605.jpg

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |