وبلاگ ها و قانون
گسترش وبلاگ ها و پرداختن آنها به موضوعاتي جدي تر، موجب شده كه به واسطه حفظ آزادي عمل در امر اطلاع رساني توجه بسياري را به نتايج اين ارتباط آزاد معطوف كند. چندي پيش وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از تلاش وزارتخانه متبوع خود براي تشكيل معاونت رسانه اي خبر داد و عنوان كرد كه در اين معاونت، سايت ها و وبلاگ ها جايگاه بارزي خواهند داشت.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، بحث قانون مند و ضابطه مند كردن محيط مجازي را به عنوان يك آرمان و ايده مطرح كرد و گفت: اگر به شرايطي برسيم كه در محيط مجازي حضور جريان خبري و رسانه اي به قدري قوت يابد كه مطبوعات را نيز پشت سر بگذارد، در اين صورت اين محيط بايد ضابطه مند و قانون مند شود.
به گفته صفار هرندي معناي اين حرف محدوديت و يا تهديد آزادي نيست و اگر در اين زمينه حرفي زده است، فقط به عنوان يك ايده بوده و هنوز در اين زمينه برنامه ريزي انجام نشده است.پيش از اين به لحاظ فني، جايگاهي مثل وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات متكفل اين امر بود، ولي به لحاظ بعد فرهنگي بايد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اين وظيفه را عهده دار شود.پس از طرح اين سخنان از سوي يك مقام دولتي بحث قانون مند شدن به طور جدي از سوي فعالان و متوليان عرصه وبلاگ مورد بررسي قرار گرفت.
مدير عامل پرشين بلاگ نيز در اين باره گفت: بايد تدوين قوانين و ضوابط در محيط مجازي با حضور فعالان اين حوزه انجام شود و اين قوانين از سوي غير كارشناسان اين حوزه نوشته نشود.
مهدي بوترابي با اعتقاد بر اين كه همه اموري كه در كشور و محيط مجازي اتفاق مي افتد، بايد قاعده مند باشد، گفت: به عنوان مثال اگر فيلترينگ سايت ها قاعده مند باشد، به طور قطع سايت هايي كه اين حدود و ثغور را بدانند، به اين حوزه نزديك نمي شوند.
او مسئوليت تدوين قانون براي محيط مجازي را بر عهده دولت دانست و در عين حال گفت: نه صرفا از اين جهت كه آيين نامه اي بنويسد، بلكه بايد اين كار را با نظر فعالان اين حوزه انجام دهد.كساني كه متخصص بوده و تخصص لازم را داشته باشند، بايد در اين حوزه وارد شده و قوانين و آيين نامه هاي مربوطه را تدوين كنند، وقتي اين آيين نامه درست تدوين شود، طبيعتا بيشترين مواد مرتبط با آيين نامه موادي است كه تصميمات اجرايي كشور را نسبت به سايت هاي كشور تعيين مي كند و در اين آيين نامه مشخص مي شود كه تحت چه ضوابط و با چه روندي يك سايت، متخلف است و با اين آيين نامه، تخلفات و موارد آن روشن و شفاف مي شود.
خلأ حقوقي وبلاگ نويسي
علي اكبر جعفري در وبلاگ . http: //www .sahba.blogfa.com نوشته است: يكي از مشكلات وبلاگ نويسان و بخصوص سرويس هاي وبلاگ فارسي، خلأ قانوني و حقوقي و عدم تعريف اختيارات، محدوديت ها و خط قرمزها در زمينه وبلاگ نويسي است.اين مسئله پيامدهاي متعددي در برداشته است، كه يكي از مهم ترين آنها سردرگمي وبلاگ نويسان، بخصوص در انتشار مطالب سياسي، اجتماعي و حتي طنز با نام و هويت اصلي خود بوده است و در اين شرايط بسياري از وبلاگ نويسان ترجيح داده اند، با نام مستعار، مطالب وبلاگ خود را منتشر كنند و يا شاهد برخورد هاي سليقه اي با وبلاگ ها توسط مديران سرويس دهندگان وبلاگ فارسي بوده ايم.همچنين هنوز تعريف مشخصي براي حقوق مولفين و توليد كنندگان محتوا در محيط وب وجود ندارد.
اين بلاگر مي افزايد: با اين حال متاسفانه و با توجه به سابقه و نگاهي به قوانين و ضوابط تعريف شده و يا اعمال شده براي ديگر بخش هاي فنا وري اطلاعات، مانند شركتهاي سرويس دهنده اينترنت، كافي نت ها و... از سوي نهادهاي دولتي و قضايي شاهد نوعي شتاب زدگي و گاهي عدم درك مناسب مباحث مختلف فناوري اطلاعات هستيم.
اين بلاگر نوشته است: وبلاگ هاي فارسي در سال هاي گذشته، پيشرفت بسيار چشم گيري داشته اند و بي ترديد يكي از برجسته ترين نشانه هاي نفوذ اينترنت در بين جامعه ايراني و از بزرگ ترين توليد كنندگان محتواي فارسي در وب هستند، اما در اين ميان بايستي دلايل پيشرفت آن را نيز در نظر داشت، كه يكي از مهم ترين آنها ثبت آسان و عدم التزام به قوانين محدود كننده بوده است.
همايش بين المللي روابط عمومي
مدير مؤسسه تحقيقات روابط عمومي گفت: ثبت نام اينترنتي سمپوزيوم بين المللي روابط عمومي با موضوع روابط عمومي بحران به زودي آغاز مي شود.هوشمند سفيدي گفت: در اين سمپوزيوم بهترين كار روابط عمومي در زمينه مديريت بحران انتخاب و معرفي مي شود.وي افزود: اساتيد و پژوهشگران روابط عمومي و علاقه مندان تا ۱۵ خرداد ماه فرصت دارند تا متن كامل مقاله را ارسال كنند.
سفيدي ،روابط عمومي از ديدگاه پيامبر(ص)، مديريت شهري، صنعت، بانكداري، سلامت اجتماعي، روابط عمومي بين المللي و گردشگري و هتلداري و شيوه هاي نوين تبليغاتي را از موضوعاتي دانست كه در نشست هاي تخصصي اين سمپوزيوم برگزار مي شود.
اين سمپوزيوم در تاريخ ۱۲ تا ۱۴ آذرماه برگزار خواهد شد.
خلاق ترين شركت هاي اينترنتي
فهرست اسامي ۱۰ شركت خلاق در سال ۲۰۰۶ ميلادي اعلام شد. بر اساس اعلام
Business week در ميان برترين هاي اين فهرست، شركت هايي كه در زمينه فناوري اطلاعات فعاليت دارند، از جايگاه ويژه اي برخوردارند.
شركت اپل به عنوان خلاق ترين شركت جهان در سال ۲۰۰۶ برگزيده شده است، همچنين شركت هاي گوگل، تري ام، تويوتا، مايكروسافت، جي ام، پي اندجي، نوكيا، استارباكس و اي بي ام نيز به ترتيب در رتبه هاي دوم تا دهم قرار گرفتند.
رسانه و سودجويان اقتصادي
در قانون مطبوعات بندي نيست كه اگر روزنامه يا روزنامه نگاري سودجويي را بر كار حرفه اي ترجيح داد و اطلاع رساني را فداي سوء استفاده هاي مالي كرد، مورد مجازات قرار گيرد.
علي اكبر قاضي زاده - روزنامه نگار و مدرس ارتباطات _ گفت: قانون مطبوعات در بسياري از زمينه ها، بويژه در حوزه اخلاق روزنامه نگاري، با سكوت مواجه است.
ضعف در قانون سبب شده است تا هر فردي به سليقه خود در اين حرفه، به فعاليت بپردازد كه متاسفانه سودجويي و سوء استفاده هاي مالي در رسانه ها نمونه بارز پايبند نبودن به اخلاق روزنامه نگاري است.وي افزود : از سويي ما با پرورش نسل روزنامه نگار موقعيت شناس مواجهيم، در گذشته اگر افتخارمان اين بود كه با تكه ناني زندگي خود را سر مي كنيم، اما روزنامه نگار هستيم و در سرنوشت جامعه مان نقش داريم، ولي امروز اگر كسي بخواهد كار حرفه اي كند، مورد تمسخر قرار مي گيرد.قاضي زاده ادامه داد : البته در اين مسير تنها روزنامه و روزنامه نگاران مقصر نيستند، بلكه ضعف در اقتصاد كشور سبب شده است تا مسئولان واحدهاي تجاري كه عمدتا دولتي هستند، از هر راهي براي سودجويي استفاده كنند. در حقيقت با يك جريان سود دوطرفه روبه رو هستيم كه بيشتر به نفع صاحبان راس هرم، يعني مديران سازمان هاي دولتي و واحدهاي صنعتي است؛ تا اين كه اين سوددهي در مسير بهبود شرايط واحدهاي اقتصادي و موجب رونق آنها شود.
راديو گفتگو چگونه باشد
يك روزنامه نگار و مدرس ارتباطات معتقد است: مصاحبه هاي راديو گفت وگو بايد متفاوت از مصاحبه هايي باشد كه ساير شبكه هاي راديويي در برنامه هاي هر روز خود دارند.
فريدون صديقي گفت: راه اندازي شبكه راديويي با عنوان راديو گفت وگو كار پسنديده اي است اما مشروط بر آن كه اين راديو به انگيزه و هدفي كه براي خود ترسيم كرده پايبند باشد.
وي افزود: اگر هدف اين راديو، ورود به موضوعات و مسائلي باشد كه در ديگر شبكه هاي راديويي و تلويزيوني به واگويي و واكاوي نمي رسد بسيار مثبت است. اما حركت كردن موضوع از آن جا كه مخاطب تصويري در اختيار ندارد، نيازمند مهارت ها و فناوري هايي است كه توجه آن را جلب كند. از اين رو، شناخت مهارت هاي گفت وگو يا تكنيك هاي مصاحبه بسيار اهميت دارد. شناخت موضوع از سوي مصاحبه كننده، شناخت مصاحبه شونده، شناخت مخاطب و نيز شناخت رسانه در كنار عنصر زمان و صدا لازمه تهيه اين برنامه هاست.