چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۹ - Apr 26, 2006
جشن شصت و شش سالگي راديو
013641.jpg
مهر: ساعت شش بعدازظهر روز چهارم ارديبهشت ماه، زنگ راديو از راديو سراسري نواخته  شد تا زمان، بار ديگر سفري به شصت و شش سال پيش داشته باشد، چرا كه مردم ايران براي نخستين بار در چنين روز و ساعتي صدا را از راديو دريافت كردند. در طول اين سال ها يازده شبكه راديويي و در حدود ۳۰ راديوي استاني در حوزه معاونت صدا تاسيس شده است. آخرين جهش راديو هم راه اندازي راديو گفت وگو است تا فرصتي براي چندصدايي شدن فراهم شود.
در ايران، تاسيس راديو با تلگراف بي سيم ارتباط دارد. در ايران در اواخر سال ۱۳۰۳ در دويست هزار متر مربع زمينهاي «قصر قاجار» مقدمات راه اندازي تلگراف بي سيم توسط وزارت جنگ فراهم شد و نخستين دكل موج بلند به ارتفاع ۱۲۰ متر نصب شد و در بيست و چهارم ارديبهشت ۱۳۰۴ دستگاه ۲۰ كيلوواتي موج بلند نصب شد و در ششم ارديبهشت ۱۳۰۵ كار بي سيم با پخش تلگرافي براي دعوت عمومي براي همكاري با كشورهاي مختلف جهان افتتاح شد. در سال ۱۳۰۷ نصب دو دستگاه موج كوتاه آغاز و در سال ۱۳۰۹ از آنها بهره برداري و مركز گيرنده به نجف آباد تهران و مركز مخابرات به ميدان توپخانه منتقل شد. اما مقدمات تاسيس راديو؛ طبق مقررات ايران ورود دستگاه هاي مخابراتي و استفاده از آنها تنها در حيطه مسئوليت وزارت پست و تلگراف و تلفن بود. اين مسئله را مي توان از مكاتبه شخصي به نام داوود موشه لازار و دايره تجارت داخلي وزارت فلاحت و تجارت و فوايد عامه دريافت.
بعد از صدور فرمان تأسيس راديو، قرار شد از دو فرستنده موج كوتاه ۲۰ كيلوواتي و متوسط ۲ كيلوواتي وزارت پست و تلگراف و تلفن، كه براي ارسال تلگراف بي سيم توسط كارخانه آلماني تلفنكنtelefunken دربي سيم قصر، نصب شده بود استفاده شود. براي آمادگي پخش برنامه پس از افتتاح راديو جمعي از استادان و نويسندگان عالي قدر از جمله استاد سعيد نفيسي و دكتر ذبيح الله صفا و عده اي از بانوان روشنفكر يك سلسله گفتارهاي ادبي، تاريخي، جغرافيايي، اجتماعي و خانه داري را قبلاً تهيه كرده بودند به طوري  كه احتياجات راديو را براي مدت سه ماه تأمين مي كرد. عده اي مترجم و ماشين نويس هم استخدام شدند و براي انتخاب گوينده در باشگاه افسران و با حضور عده اي از دانشمندان و ادبا و متخصصان صوت از جمله عده اي آلماني جلساتي تشكيل شد و امتحانات دقيقي به عمل آمد.
بودجه راديو كه فقط هشتاد هزار تومان بود، توسط سازمان پرورش افكار تأمين مي شد. بعد از فراهم شدن مقدمات، بالاخره راديو در ساعت ده بامداد روز چهار ارديبهشت ماه ۱۳۱۹ افتتاح شد. در شروع كار ساختمان راديو از دو طبقه در بي سيم قصر تشكيل مي شد كه طبقه اول شامل يك اتاق انتظار و دستگاههاي فرستنده و تقويت كننده بود و طبقه دوم از يك اتاق كه با نصب پرده درسقف و دوبل كردن در ورودي و خروجي و سيمان كاري ديوارهاي داخلي به صورت استوديو درآمده بود. تا سال ۱۳۴۲ كه كل تشكيلات راديو به وزارت اطلاعات منتقل شد و اين وضعيت تا ايجاد سازمان راديو تلويزيون ملي ايران در سال ۱۳۵۰ ادامه داشت.

نگاه
به مناسبت شصت وشش سالگي موسيقي در راديو
راديو و پرويز ياحقي
* بابك بختياري
چهارم ارديبهشت ماه مصادف است با شصت وششمين سالگرد تاسيس راديو. در سال ۱۳۱۹ در محل بي سيم قصر با فشار دكمه اي به وسيله وليعهد وقت ايران، اين دستگاه افتتاح شد و اين در حقيقت فرصتي بود براي هنرنمايي هنرمنداني چون صبا، حسين خان ياحقي، مرتضي محجوبي، لطف اله مجد، وفادار، خالدي و... . هر كدام از اين بزرگان از پايه گذاران واقعي بخش موسيقي بودند و با گذشت چند سالي، كم كم هنرمندان ديگري چون تجويدي، قوامي، ورزنده، نجاحي، اديب خوانساري و بنان هم به اين رسانه پيوستند. ولي از حدود سال ۱۳۳۰ به بعد، با ظهور استاد پرويز ياحقي در عرصه موسيقي، اين دستگاه در بخش موسيقي روح و رواني ديگر يافت چرا كه وي نه تنها از پايه گذاران مكتب نوين در موسيقي ايران بر مبناي ساز ويلن بود بلكه با تربيت خوانندگان ويژه و ساختن آهنگ هايي بس دل انگيز در گوشه هاي مهجور و دستگاه هاي مختلف بر قدرت موسيقي ايران افزود. در نوروز سال ۱۳۳۴ با شكل گيري برنامه گلها به وسيله زنده ياد داود پيرنيا- اديب و موسيقي شناس توانا- و با پيوستن بيژن فرازي به عنوان دستيار و معاون وي، برنامه هاي موسيقي با يك هدف ويژه به كار خود ادامه داد.
پرويز ياحقي مدت ۴ سال به عنوان سوليست منحصر به فرد برنامه گلها و راديو مطرح بود. زماني كه سلوي وي از راديو به گوش همگان مي رسيد، برق شهر تهران يكباره ضعيف مي شد زيرا در آن زمان راديوها همه تراتزيستوري بود و مردم عموماً در آن لحظه راديوهاي خود را روشن مي كردند. ياحقي ويلن را چنان نواخت كه قبل و بعد از او ننواختند. وي با ارائه مكتبي بر اساس سه سبك مختلف با مختصات ويژه كه داراي خصوصيات خاص بر اساس ۱ _ كوك هاي فراوان و ويژه ۲- مطالب قوي و تازه ۳- بدعت و نوآوري ۴ _ ايجاد ضرب هاي مختلف ۵ _ ملاحت ۶ _ شيريني و زيبايي ۷- قدرت و تكنيك كه در سه دوره كلاملا متفاوت شكل گرفته بود، توانست موسيقي ايراني را در دنيا با عنوان فرهنگ خاص ايران و ايراني معرفي كند. سال ۱۳۴۶ زماني كه يهودي منوهين ويلونيست مطرح غرب به ايران سفر كرد با ياحقي پيرامون موسيقي ايران و غرب ملاقات انجام داد. وقتي منوهين فهميد كه او اين قطعات را بداهه مي نوازد، به شدت به وجد آمد و وي را بسيار تشويق نمود و گفت من قطعات آهنگسازان را از روي نت مي نوازم ولي شما اين قطعات را كاملاً  بداهه خلق مي كنيد. وي به ياحقي گفت شما بي شك يكي از مطرح ترين موسيقدانان بين المللي هستيد. در هر صورت پرويز ياحقي بيش از ۶۰ سال از عمر خود را صرف خدمت به موسيقي و راديو كرده است چرا كه وي غير از نوازندگي و آهنگسازي، تبحري خاص در صدابرداري و نويسندگي دارد و حتي شاگردان خود را در حد يك استاد دانشگاه تربيت نمود و سال ها وقت خود را صرف تحقيق، پژوهش و تدريس كرده است.
به تازگي سي دي «راز نياز» از استاد پرويز ياحقي منتشر شده است كه نواي اين مجموعه از شبكه هاي مختلف راديو به گوش مي رسد.
همان طور كه سعدي در گلستان، باغ نظر ساخته، استاد پرويز ياحقي هم با بداهه نوازي هاي عطرانگيز در موسيقي ايران، قصر نظر مي سازد.
اميدواريم خداوند متعال ايشان را براي موسيقي اصيل ايران سلامت و زنده نگه دارد.

جارچي
پخش زنده «اينجا راديو» در تولد ۶۶ سالگي
013656.jpg
مهر: راديو ايران روز گذشته با پخش برنامه زنده «اينجا راديو» به مناسبت شصت و ششمين سالگرد تأسيس راديو در ايران خاطرات گذشته را زنده كرد؛ خاطراتي كه هنوز زنده هستند و ناخودآگاه انسان را به سفري دور مي برند؛ خاطراتي كه هنوز گرد و غبار اين سال ها آنها را نپوشانده است.
روزدوشنبه از ساعت ۹صبح استوديو شبكه سراسري صدا واقع در ساختمان پخش راديو،پذيراي گروه «اينجا راديو» به سرپرستي مريم جلالي شد تا خاطرات ۶۶ سال پيش را زنده كند. از ساعت ۹ ميهمانان بسياري چون جهانگير الماسي، رضا بنفشه خواه و شهين مهين فر به استوديو سراسري صدا رفتند تا با گفتن جملاتي،خاطرات آن سال ها را براي مخاطبان زنده كنند و آنها را به فضاي آن روزها ببرند.
عليرضا نوري، مدير راديو ايران اشاره كرد: «بعضي از دوستان مي گويند در اغلب مناطق ايران صدا ضعيف تر شنيده مي  شود كه ما اين مشكل را با معاونت فني مطرح كرديم. بخش فني مكلف شده وضعيت راديو سراسري را در شهرستان هاي مختلف ارزيابي و ميزان امواج مشخص و مشكل را رفع كند كه تا آخر سال ۸۵ قرار است تغييراتي در قدرت فرستنده ها صورت گيرد.»
فاطمه نيرومند و همايون يزادنپور اجراي اين برنامه ويژه را بر عهده داشتند. خبرنگاران هم ساعت پنج بعدازظهر ميهمان اين استوديو شدند تا از نزديك شاهد زحمات برنامه سازان براي يادآوري اين روز باشند. استوديو پخش زنده شبكه سراسري صدا از دو اتاق تو در تو تشكيل شده كه يكي منتهي به گويندگان و ضبط مي شود و ديگري مربوط به عوامل فني و پشت صحنه است. خبرنگاران هم در كنار عوامل فني نشسته بودند، اما در كنار تمام عوامل فني، خبرنگاران و ميهماناني كه مرتب در حال رفت و آمد به اين استوديو بودند، حضور مريم جلالي كه تهيه كنندگي برنامه ويژه «اينجا راديو» را بر عهده داشت، بيشتر از بقيه احساس مي شد، چرا كه استرس زيادي داشت و مرتب براي رسيدن نوار هر آيتم تلاش زيادي داشت. هر چه زمان مي گذشت، استوديو شبكه سراسري صدا مملو از جمعيت مي شد و هواي استوديو گرمتر. عقربه هاي ساعت پنج و ربع را نشانه گرفته بود كه شهرام گيل آبادي، مدير راديو جوان به جمع گروه استوديو شبكه سراسري صدا پيوست. جمعيت به حدي زياد بود كه شهرام گيل آبادي با لحن شوخي به حاضران گفت: «بهتره كه من برگردم!» بعد از چند دقيقه گيل آبادي وارد اتاق ضبط شد.
گيل آبادي ادامه داد: «به اين فكر مي كردم كه چرا مي گويند تنها صداست كه مي ماند؟! سپس به اين نتيجه رسيدم كه تحقيقات BBC درباره اينكه اعلام كرده راديو و فضاهاي انتزاعي مانند صدا مانايي گسترده اي در بين فضاهاي خاموش انسان ها دارد، درست است.» مدير شبكه جوان ابراز اميدواري كرد كه وي و همكارانش خادمين خوبي براي مردم باشند و لحظات خوبي را در ذهنشان ثبت كنند.بعد از صحبت هاي مدير راديو جوان، حضور جمشيد مشايخي گرمي بيشتري به جمع بخشيد. جمشيد مشايخي بازيگر پيشكسوت، جشن شصت و ششمين سالگرد راديو را زيبا خواند و افزود: «حضور در راديو مرا به گذشته ها مي برد.» وي از تقي روحاني، رضا سجادي و بشير فرهمند به عنوان انسان هايي بزرگ و پيشكسوتان خود ياد كرد.مشايخي درباره  آرزوهاي خود براي شصت و ششمين سالگرد راديو گفت: «آرزو مي كنم كه از اين راديو كه خاطرات بسياري از آن داريم هيچ گاه خبر جنگ نشنوم و همواره خبرهايي از صلح و صفاي بين تمام آدم ها بگويند.»
بعد از رفتن جمشيد مشايخي، حسن خجسته، معاونت صدا، در استوديو حضور پيدا كرد، اما نكته جالب اين بود كه چند دقيقه قبل از ورود حسن خجسته، خبرنگاران را از جايشان بلند كردند تا معاون صدا بنشيند، اما او وقتي حضور پيدا كرد و خبرنگاران را ايستاده ديد، با لحن شوخي گفت: «شما هم بنشينيد كه پس فردا در مورد ما مطلب ننويسيد!»او نيز در جمع خبرنگاران، آينده راديو را خيلي خوب ارزيابي كرد و از اين گفت كه اميدوار است تجهيزات فني راديو تقويت شود و تجربيات آموزشي نيروها در اين زمينه به كيفيت توليدات كمك كند. بعد از او هم طاهره صفارزاده، بانوي برتر جهان اسلام و رسول نجفيان در استوديو حضور پيدا كردند.
بعد از نواختن زنگ راديو در ساعت شش بعدازظهر بچه هاي استوديو شبكه سراسري صدا ارتباط تلفني با عزت الله ضرغامي برقرار كردند. البته قرار بود ضرغامي در اين ساعت در استوديو حضور داشته باشد، اما به دليل حضور در جلسه نتوانست. او در صحبت هاي خودش اشاره كرد كه صدا در اولويت سياست هاي راهبردي صدا و سيما قرار دارد.عقربه هاي ساعت عدد هفت را نشانه گرفته بود كه استوديو شبكه سراسري صدا را با اميد موفقيت براي گروه ترك كردم.

مخاطبان راديو وفادارند
013653.jpg
معاون صدا در اين باره كه چرا تولد شبكه هاي صداكمتر بازتاب بيروني دارد اظهار كرد: اخيراً شبكه هاي راديو در روزهاي تولد خود برنامه هاي ويژه و مراسمي را دارند و تصور روانشناختي من در خصوص بازتاب بيروني آن اين است كه بچه هاي راديو درون گرا هستند.
دكتر حسن خجسته تصريح كرد: تبليغ برنامه هاي راديويي به ساز و كار مخصوص به خود نياز دارد و شايد من (به عنوان مسئول صدا) بايد آن ساز و كار را از بيرون هدايت كنم.
وي درباره تقسيم روند راديو بعد از انقلاب گفت: راديو تا اواسط دهه ۶۰ رسانه انحصاري براي تفريح، شادي و گذران اوقات بود و از نيمه دوم دهه ۶۰ با ظهور رسانه هاي رقيب، راديو به تدريج با افت شديد مخاطب مواجه شد و روند تند شنونده نزولي بود.
خجسته ادامه داد: با راه اندازي راديو تهران در سال ۷۲ و راديو پيام در آبان ماه همان سال در عرض دو سال روند نزولي مخاطب كنترل شد.
معاون صدا در خصوص روند مخاطبان راديو پس از سال هاي ۷۰ گفت: از سال ۷۴ به بعد مخاطب كم كم جابه جا شد كه راديوهاي محلي در اين امر موثر بودند.
وي با بيان اين كه در سال هاي ۷۲ - ۷۳ به ۳۲ درصد شنونده رسيده بوديم اظهار كرد: در سال هاي ۸۰ تا ۸۴ به حدود ۵۰ و چند درصد رسيده ايم.
خجسته، از راديو تهران به عنوان يك راديوي پرتحرك در زمان تاسيس آن ياد كرد و گفت: راديو تهران در آن زمان به راديوي بديع معروف بود و در آن زمان ۲ برابر شبكه  سراسري شنونده جذب كرد.
وي با اشاره به ناشناخته بودن شبكه پيام در ابتداي تاسيس اظهار كرد: شبكه پيام در ابتداي تاسيس خود با قهر بچه هاي راديو و مردم مواجه بود. اما در حال حاضر روزانه ۱۰ تا ۱۲ درصد شنونده در تهران دارد كه عدد قابل توجهي است.
معاون صدا در آستانه  ۶۶ سالگي تاسيس راديو يكي از نقاط ضعف راديو را در فرستنده ها دانست و افزود: قطعاً اگر فرستنده هاي راديو در شهرستان ها تقويت شود بالاي ۸۰  درصد شنونده خواهيم داشت. به عنوان مثال شبكه پيام در مشهد قابل دريافت نيست.

پيشكسوتان راديو در «رنگين كمان»
به مناسبت فرا رسيدن شصت و ششمين سالگرد راديو، پيشكسوتان اين رسانه در برنامه «رنگين كمان» راديو تهران مهمان بودند.اين برنامه با حضور ۱۵ تن از پيشكسوتاني كه كار خود را با راديو آغاز كرده اند، سپس وارد عرصه هاي هنري ديگر شده اند يا هنرمنداني كه سال ها در راديو فعاليت كرده اند، همراه بود. از جمله  اين هنرمندان مي توان به مهدي  علي محمدي، فريدون حافظي، منصور نريمان، شاهين فرهت، بهزاد فراحباني، ژاله علو و شمسي فضل اللهي اشاره كرد. اين پيشكسوتان درباره تاسيس راديو و نخستين بار كه صداي خود را شنيده اند، صحبت  كردند.

جشن هنرمندان راديو در كنار هم
013644.jpg
فارس: هنرمندان راديو به مناسبت شصت و ششمين سالگرد تاسيس راديو ايران از ساعت ۹ الي ۲۱ در استوديو شبكه راديويي ايران (شبكه سراسري صدا) گردهم آمدند.
در اين برنامه كه به صورت زنده از اين شبكه پخش  شد گويندگاني چون: منافي، پاكنشان، معصوم علي، فاضل، مهين فر، كرمي، عبدي، رحيمي، وكيلي، قطبي، توكلي، تاجيك، سالكي، حافظي، بي نياز، قلعه ريز، فتحي، ميركياني، نشيبا، ديبا، شهرستاني، جدلي، موسوي، ميهني، حيدري، احمدي، مختاري، ملك فرنود، رئيسي، اكبري، نيرومند، جاويدنيا، حسني، صداقتي، شهشهاني، هاشمي، حاجي عبداللهي، قطبي و گرجي حضور داشتند.
همچنين در اين برنامه هنرمندان پيشكسوت راديو چون، جمشيد مشايخي، محمدعلي كشاورز، داريوش ارجمند، كيوان ساكت، رسول نجفيان، جهانگير الماسي، رضا بنفشه خواه و... حضور داشتند.
لازم به ذكر است: سيد عزت الله ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما جمهوري اسلامي و سردار مرتضي طلايي فرمانده نيروي انتظامي بزرگ از ميهمانان ديگر اين برنامه بودند.
راديو ايران در سالگرد راديو، برنامه صبح به خير ايران را به بزرگداشت تاسيس راديو اختصاص داده بوده است.

كاغذهاي شيشه اي
وبلاگ ها و قانون
013647.jpg
گسترش وبلاگ ها و پرداختن آنها به موضوعاتي جدي تر، موجب شده كه به واسطه حفظ آزادي عمل در امر اطلاع رساني توجه بسياري را به نتايج اين ارتباط آزاد معطوف كند. چندي پيش وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از تلاش وزارتخانه متبوع خود براي تشكيل معاونت رسانه اي خبر داد و عنوان كرد كه در اين معاونت، سايت ها و وبلاگ ها جايگاه بارزي خواهند داشت.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، بحث قانون مند و ضابطه مند كردن محيط مجازي را به عنوان يك آرمان و ايده مطرح كرد و گفت: اگر به شرايطي برسيم كه در محيط مجازي حضور جريان خبري و رسانه اي به قدري قوت يابد كه مطبوعات را نيز پشت سر بگذارد، در اين صورت اين محيط بايد ضابطه مند و قانون مند شود.
به گفته صفار هرندي معناي اين حرف محدوديت و يا تهديد  آزادي نيست و اگر در اين زمينه حرفي زده است، فقط به عنوان يك ايده بوده و هنوز در اين زمينه برنامه ريزي انجام نشده است.پيش از اين به لحاظ فني، جايگاهي مثل وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات متكفل اين امر بود، ولي به لحاظ بعد فرهنگي بايد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي   اين وظيفه را عهده دار شود.پس از طرح اين سخنان از سوي يك مقام دولتي بحث قانون مند شدن به طور جدي از سوي فعالان و متوليان عرصه وبلاگ مورد بررسي قرار گرفت.
مدير عامل پرشين بلاگ نيز در اين باره گفت: بايد تدوين قوانين و ضوابط در محيط مجازي با حضور فعالان اين حوزه انجام شود و اين قوانين از سوي غير كارشناسان اين حوزه نوشته نشود.
مهدي بوترابي با اعتقاد بر اين كه همه اموري كه در كشور و محيط مجازي اتفاق مي افتد، بايد قاعده مند باشد، گفت: به عنوان مثال اگر فيلترينگ سايت ها قاعده مند باشد، به طور قطع سايت هايي كه اين حدود و ثغور را بدانند، به اين حوزه  نزديك نمي شوند.
او مسئوليت تدوين قانون براي محيط مجازي را بر عهده دولت دانست و در عين حال گفت: نه صرفا از اين جهت كه آيين نامه اي بنويسد، بلكه بايد اين كار را با نظر فعالان اين حوزه انجام دهد.كساني كه متخصص بوده و تخصص لازم را داشته باشند، بايد در اين حوزه وارد شده و قوانين و آيين نامه هاي مربوطه را تدوين كنند، وقتي اين آيين نامه درست تدوين شود، طبيعتا بيشترين مواد مرتبط با آيين نامه موادي است كه تصميمات اجرايي كشور را نسبت به سايت هاي كشور تعيين مي كند و در اين آيين نامه مشخص مي شود كه تحت چه ضوابط و با چه روندي يك سايت، متخلف است و با اين آيين نامه، تخلفات و موارد آن روشن و شفاف مي شود.
خلأ حقوقي وبلاگ  نويسي
علي اكبر جعفري در وبلاگ . http: //www .sahba.blogfa.com نوشته است: يكي از مشكلات وبلاگ نويسان و بخصوص سرويس هاي وبلاگ فارسي، خلأ قانوني و حقوقي و عدم تعريف اختيارات، محدوديت ها و خط قرمزها در زمينه وبلاگ  نويسي است.اين مسئله پيامدهاي متعددي در برداشته است، كه يكي از مهم ترين آنها سردرگمي  وبلاگ نويسان، بخصوص در انتشار مطالب سياسي، اجتماعي و حتي طنز با نام و هويت اصلي خود بوده است و در اين شرايط بسياري از وبلاگ نويسان ترجيح داده اند، با نام مستعار، مطالب وبلاگ خود را منتشر كنند و يا شاهد برخورد هاي سليقه اي با وبلاگ ها توسط مديران سرويس دهندگان وبلاگ فارسي بوده ايم.همچنين هنوز تعريف مشخصي براي حقوق مولفين و توليد كنندگان محتوا در محيط وب وجود ندارد.
اين بلاگر مي افزايد: با اين حال متاسفانه و با توجه به سابقه و نگاهي به قوانين و ضوابط تعريف شده و يا اعمال شده براي ديگر بخش هاي فنا وري اطلاعات، مانند شركتهاي سرويس دهنده اينترنت، كافي نت ها و... از سوي نهادهاي دولتي و قضايي شاهد نوعي شتاب زدگي و گاهي عدم درك مناسب مباحث مختلف فناوري اطلاعات هستيم.
اين بلاگر نوشته است: وبلاگ هاي فارسي در سال هاي گذشته، پيشرفت بسيار چشم گيري داشته اند و بي ترديد يكي از برجسته ترين نشانه هاي نفوذ اينترنت در بين جامعه ايراني و از بزرگ ترين توليد كنندگان محتواي فارسي در وب هستند، اما در اين ميان بايستي دلايل پيشرفت آن را نيز در نظر داشت، كه يكي از مهم ترين آنها ثبت آسان و عدم التزام به قوانين محدود كننده بوده است.
همايش بين المللي روابط عمومي
013635.jpg
مدير مؤسسه تحقيقات روابط عمومي گفت: ثبت نام اينترنتي سمپوزيوم بين المللي روابط عمومي با موضوع روابط عمومي بحران به  زودي آغاز مي شود.هوشمند سفيدي گفت: در اين سمپوزيوم بهترين كار روابط عمومي در زمينه مديريت بحران انتخاب و معرفي مي شود.وي افزود: اساتيد و پژوهشگران روابط عمومي و علاقه مندان تا ۱۵ خرداد ماه فرصت دارند تا متن كامل مقاله را ارسال كنند.
سفيدي ،روابط عمومي از ديدگاه پيامبر(ص)،  مديريت شهري، صنعت، بانكداري، سلامت اجتماعي، روابط عمومي بين المللي و گردشگري و هتلداري و شيوه هاي نوين تبليغاتي را از موضوعاتي دانست كه در نشست هاي تخصصي اين سمپوزيوم برگزار مي شود.
اين سمپوزيوم در تاريخ ۱۲ تا ۱۴ آذرماه برگزار خواهد شد.
خلاق ترين شركت هاي اينترنتي
فهرست اسامي ۱۰ شركت خلاق در سال ۲۰۰۶ ميلادي اعلام شد. بر اساس اعلام
Business week در ميان برترين هاي اين فهرست، شركت هايي كه در زمينه فناوري اطلاعات فعاليت دارند، از جايگاه ويژه اي برخوردارند.
شركت اپل به عنوان خلاق ترين شركت جهان در سال ۲۰۰۶ برگزيده شده است، همچنين شركت هاي گوگل، تري ام، تويوتا، مايكروسافت، جي ام، پي اندجي، نوكيا، استارباكس و اي بي ام نيز به ترتيب در رتبه هاي دوم تا دهم قرار گرفتند.
رسانه و سودجويان اقتصادي
در قانون مطبوعات بندي نيست كه اگر روزنامه يا روزنامه نگاري سودجويي را بر كار حرفه اي ترجيح داد و اطلاع رساني را فداي سوء استفاده هاي مالي كرد، مورد مجازات قرار گيرد.
علي اكبر قاضي زاده - روزنامه نگار و مدرس ارتباطات _ گفت: قانون مطبوعات در بسياري از زمينه ها، بويژه در حوزه اخلاق روزنامه نگاري، با سكوت مواجه است.
ضعف در قانون سبب شده است تا هر فردي به سليقه خود در اين حرفه، به فعاليت بپردازد كه  متاسفانه  سودجويي و سوء استفاده هاي مالي در رسانه ها نمونه بارز پايبند نبودن به اخلاق روزنامه نگاري است.وي افزود : از سويي  ما با پرورش نسل روزنامه نگار موقعيت شناس مواجهيم، در گذشته اگر افتخارمان اين بود كه با تكه ناني زندگي خود را سر مي كنيم، اما روزنامه نگار هستيم و در سرنوشت جامعه مان نقش داريم، ولي امروز اگر كسي بخواهد كار حرفه اي كند، مورد تمسخر قرار مي گيرد.قاضي زاده ادامه داد : البته در اين مسير تنها روزنامه و روزنامه نگاران مقصر نيستند، بلكه ضعف در اقتصاد كشور سبب شده است تا مسئولان واحدهاي تجاري كه عمدتا دولتي هستند، از هر راهي براي سودجويي استفاده كنند. در حقيقت با يك جريان سود دوطرفه روبه رو هستيم كه بيشتر به نفع صاحبان راس هرم، يعني مديران سازمان هاي دولتي و واحدهاي صنعتي است؛ تا اين كه اين سوددهي در مسير بهبود شرايط واحدهاي اقتصادي و موجب رونق آنها شود.
راديو گفتگو چگونه باشد
يك روزنامه نگار و مدرس ارتباطات معتقد است: مصاحبه هاي راديو گفت وگو بايد متفاوت از مصاحبه هايي باشد كه ساير شبكه هاي راديويي در برنامه هاي هر روز خود دارند.
فريدون صديقي گفت: راه اندازي شبكه راديويي با عنوان راديو گفت وگو كار پسنديده اي است اما مشروط بر آن كه اين راديو به انگيزه و هدفي كه براي خود ترسيم كرده پايبند باشد.
وي افزود: اگر هدف اين راديو، ورود به موضوعات و مسائلي باشد كه در ديگر شبكه هاي راديويي و تلويزيوني به واگويي و واكاوي نمي رسد بسيار مثبت است. اما حركت كردن موضوع از آن جا كه مخاطب تصويري در اختيار ندارد، نيازمند مهارت ها و فناوري هايي است كه توجه آن را جلب كند. از اين رو،  شناخت مهارت هاي گفت وگو يا تكنيك هاي مصاحبه بسيار اهميت دارد. شناخت موضوع از سوي مصاحبه كننده، شناخت مصاحبه شونده، شناخت مخاطب و نيز شناخت رسانه در كنار عنصر زمان و صدا لازمه تهيه اين برنامه هاست.

صداي مظفرالدين شاه در راديو
شبكه سراسري صدا، به مناسبت شصت وششمين سالگرد تاسيس راديو در ايران، ويژه برنامه زنده اي را از ساعت ۹ الي ۲۱ روز چهارم ارديبهشت ماه پخش كرد.
استفاده از برخي آرشيو هاي قديمي راديو و پخش آن ها نظير صداي اساتيد موسيقي چون محيط طباطبايي، استاد بنان و همچنين صداي سرداران شهيد و فرماندهان دفاع مقدس كه گنجينه صوتي راديو هستند، از بخش هاي مختلف اين برنامه بود.
در بخش هاي ديگر اين برنامه با مديران قديمي راديو و برنامه سازان موفق آن و ديگر هنرمنداني كه كار خود را از راديو آغاز كرده اند، گفت وگو شد.
همچنين در اين ويژه برنامه، قديمي ترين آرشيو صوتي راديو كه صداي مظفرالدين شاه و تشكر او از اتابك اعظم است پخش  شد.
مريم جلالي، تهيه كننده اين برنامه پيش از اين ابراز اميدواري كرده است همان طور كه راديو، ۶۶ سال پيش توانست ذوق زدگي مردم را تحريك كند، اين برنامه هم بتواند اين ذوق زدگي را دوباره تحريك نمايد.

سريال «زندگي به شرط خنده»و انتقادات
فارس: «مهدي مظلومي» كارگردان سريال طنز ۹۰ قسمتي «زندگي به شرط خنده» گفت: طبيعي است كه وقتي عده اي عذرشان خواسته مي شود براي دفاع از مسائل حرفه اي صحبت هايي بكنند كه من زياد جدي نمي گيرم زيرا برنامه  گوياي همه چيز است. «مهدي مظلومي» در پاسخ گفته هاي «حسن وارسته» يكي از نويسندگان سريال طنز ۹۰ قسمتي «زندگي به شرط خنده» افزود: رقم هاي ذكر شده به عنوان دستمزد بازيگران همه شايعه است زيرا ايشان از مقدار دستمزدها اطلاعي ندارند.
وي اضافه كرد: فيلمنامه نوشتن چيزي است كه هر كسي ممكن است استعداد نوشتن آن را داشته باشد و در كل اين ۴۵ قسمت تنها طرح دو قسمت را آقاي احمدي -صدابردار مجموعه -داده اند.مظلومي خاطرنشان كرد: در صدا و سيما بخشي به نام نظارت بر برنامه ها وجود دارد و بخشي نيز وجود دارد كه تلفن هاي مردمي را ضبط مي كند كه اگر بر اساس اين نظر سنجي ها قضاوت كنيم جايگاه برنامه نسبت به ابتداي كار تغيير كرده و رشد داشته است.

عدم مقبوليت تلويزيون روسيه
013650.jpg
بازتاب: نگاه دولتي و دولتي ها به خبر در روسيه، به گونه اي است كه اعتماد افكار عمومي و بينندگان برنامه هاي خبري تلويزيوني در اين كشور را نسبت به اين برنامه ها و خبرهايشان جلب نمي  كنند و همگان آن را برنامه ها و خبرهاي سانسور شده مي دانند و حتي اگر شبكه هاي مختلف، برنامه هاي خبري به ظاهر متنوع پخش كنند، همگان مي دانند، محتواي آن يكي است و تنها ترتيب پخش آن تفاوت مي كند؛ نگاهي كه به نظر مي رسد، در شبكه هاي تلويزيوني غربي و حتي در شبكه هاي غيردولتي تلويزيوني وجود دارد، ولي گاه با لطايف الحيل و گاه با واقع بيني و تكثر نگاه خبري صاحبان اين شبكه ها، اين بي اعتمادي در افكار عمومي و بينندگان حاصل نمي شود.به گزارش «مسكونيوز» چندين سال پيش، به نظر مي رسيد، موضوعي كه كمبود آن واقعا در روسيه به چشم مي خورد، نبود يك شبكه خبري ۲۴ ساعته ملي مانند «CNN» و «BBC» بود؛ البته تلاش هايي نيز براي اين كار انجام شد، اما در پايان، نتيجه اي نداد.هم اكنون «كرملين» ، شبكه اي را در سطح فدرال تشكيل داده كه گويا، اين خلأ اطلاع رساني را پر كرده باشد.از زماني كه شبكه «NTV» تحت كنترل شركت دولتي نفت و گاز «Gazporm» درآمد و شبكه «NTV» هم كه آخرين تلاش خبرنگاران خبرساز شبكه «NTV» بود، بسته شد، زندگي تلويزيون هاي مستقل در روسيه به پايان رسيد.از همان اوايل تصرف شبكه «NTV» توسط شركت گاز پروم، خبرنگاران اين شبكه، مي كوشيدند تا اطلاعات را از زاويه اي ديگر ارائه دهند، اما اين تلاش ها نيز خاموش شد.اين شبكه  ها با آگاهي از محروميت اين كشور از وجود يك شبكه ملي با فعاليت آزادانه به اقتباس تيترهاي خبري از شبكه هاي مطرح مانند «BBC» ، «Euronews» و «CCN» پرداخته اند.البته چهار شبكه اصلي روسيه (channel one، Rossiya TV، TV Centve كه هر سه از سوي دولت اداره مي شوند و شبكه «NTV» تحت كنترل شركت Gazprom) به دليل آن كه برنامه هاي خبري خود را در ساعت هاي متفاوتي پخش مي كنند، تقريبا مي توان تنها با استفاده كنترل ازراه دور تلويزيون به همه عناوين مهم خبري آن دست پيدا كرد، اما نكته اي كه اعتراض اكثريت را در پي دارد، نحوه پوشش اخبار توسط آ نهاست.

رسانه
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |