چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۹ - Apr 26, 2006
«همشهري آنلاين» راه اندازي مي شود
013806.jpg
در راستاي خدمات جديد موسسه همشهري، روزنامه الكترونيكي «همشهري آنلاين» به زودي راه اندازي مي شود.
اين نشريه الكترونيك كه ساختار يك رسانه شهري مدرن را خواهد داشت جديدترين خبرهاي ايران و جهان را در اختيار شهروندان خواهد گذاشت. مديريت اين روزنامه الكترونيك را دكتر يونس شكرخواه استاد برجسته علوم ارتباطات برعهده دارد كه در اين زمينه صاحب تجربه ارزشمندي است.

از سوي رئيس جمهور
معلمان نمونه كشور تقدير مي شوند
013590.jpg
گروه علمي فرهنگي _ علي اصغر محمدي: امسال طي مراسمي ويژه در هفته معلم، از معلمان نمونه سراسر كشور با حضور رئيس جمهوري تقدير مي شود.
به گزارش همشهري، سيدحسين نقوي، دبير ستاد بزرگداشت مقام معلم در نشست خبري كه صبح ديروز به مناسبت هفته معلم برگزار شد با اعلام اين خبر گفت:  همه معلمان نمونه هستند و براي اين كه بتوان از بين معلمان نمونه، معلمان نمونه تر انتخاب شوند، بايد ضوابط و دستورالعمل هايي را به اجرا گذارد كه ستاد مركزي بزرگداشت مقام معلم به رياست وزير آموزش و پرورش، دستورالعملي را تدوين و به ستاد بزرگداشت مقام معلم آموزش و پرورش استانها ارسال كرده تا معلمان نمونه براساس آن انتخاب شوند.
مدير كل دفتر آموزش و ارتقاي مهارت هاي حرفه اي و تربيت معلم وزارت آموزش و پرورش افزود: از هر استان ۵ نمونه شامل يك معلم نمونه مرد، يك معلم نمونه زن، يك مدير نمونه مرد، يك مدير نمونه زن و يك مدرس نمونه انتخاب مي شوند، ضمن اين كه ۵ سهميه نيز به آموزش و پرورش استثنايي اختصاص دارد.وي با اشاره به سياستگذاري جديد ستاد بزرگداشت مقام معلم گفت: امسال براساس سياست جديد، همه معلمان نمونه طي مراسمي توسط رئيس جمهور تقدير مي شوند.
در سال گذشته تنها معدودي از معلمان نمونه توسط رئيس جمهور مورد تقدير قرار مي گرفتند در اين حالت امكان داشت از يك يا چند استان اصلاً معلمي در بين معلمان نمونه حضور نداشته باشد.
دبير ستاد مركزي بزرگداشت مقام معلم در ادامه به تفكيك گراميداشت مقام و منزلت معلمان به سطح معيشت آنان اشاره كرد و اظهار داشت: از مسئولان و برگزاركنندگان برنامه هاي هفته معلم درخواست كرديم كه به هيچ عنوان مسايل مادي را در اين برنامه ها مطرح نكنند.نقوي اضافه كرد: ما موظف هستيم براي ارتقاي سطح معيشتي معلمان تلاش كنيم.
وي درباره نحوه انتخاب معلمان نمونه گفت: شيوه اي كه در حال حاضر اجرا مي شود به هيچ عنوان مورد تأييد ما نيست، زيرا در آن منزلت و مقام معلم را نمي توان با شاخص هاي عددي و كمي مورد سنجش قرار داد و بايد به معيارهاي كيفي از جمله خدمات معلمان توجه كنيم.وي افزود: شورايي مركب از معلمان نمونه سال هاي گذشته و معلمان پيشكسوت تشكيل شده است تا نحوه انتخاب معلم نمونه را تدوين كنند به شكلي كه خدمات كيفي معلمان نيز در اين انتخاب تأثيرگذار باشد.
نقوي درباره انتخاب يك نفر طي دو سال متوالي به عنوان معلم نمونه اظهار كرد: هر فرد براي معلم نمونه شدن بايد مداركي ارايه كند و هر مدرك تنها يك بار قابل قبول است.وي در پايان از ديدار صميمي معلمان نمونه به همراه نمايندگان فرهنگيان مناطق مختلف كشور با مقام معظم رهبري خبر داد و گفت: در اين ديدار، ۱۰ نفر از معلمان، مسايل و موضوعات مورد نظر فرهنگيان را با ايشان مطرح خواهند كرد.

رييس اداره مراكز مشاوره و مددكاري نيروي انتظامي تهران:
CDهاي پيشگيري از مصرف قرص  هاي
روانگردان در مدارس توزيع مي  شود
ايلنا: ريئس اداره مراكز مشاوره و مددكاري نيروي انتظامي تهران، گفت: در صورت هماهنگي با آموزش و پرورش، CD هاي پيشگيري از مصرف قرص  هاي روانگردان در مدارس توزيع مي  شود.
سرهنگ محمدتقي حاج  موسي، رئيس اداره مراكز مشاوره و مددكاري نيروي انتظامي تهران گفت: در مراكز مشاوره نيروي انتظامي در خصوص كنترل و پيشگيري از اعتياد يا گرايش به قرص  هاي روانگردان اقداماتي در جهت ارشاد و راهنمايي جوانان انجام مي  شود. وي افزود: قرص  هاي روانگردان معمولاً در عروسي  ها و مجالس شبانه مورد استفاده جوانان قرار مي  گيرد كه ما با توجه به تحقيقات كارشناسانه در جهت پيشگيري از گرايش جوانان به اين مواد، با همكاري بخش آموزش مواد مخدر ناجا، اقداماتي را در تهران انجام مي  دهيم. وي با اشاره به اينكه حمايت از مددجويان از مهمترين برنامه  هاي ناجا در سال جاري است، خاطرنشان كرد: مددكاران مراكز مشاوره حقوق چنداني دريافت نمي  كنند و كار آنان بيشتر جنبه اعتقادي دارد.
حاج  موسي افزود: ۸۵ درصد كارشناسان مراكز مشاوره را خانم  ها تشكيل مي  دهند و در بخش  هايي نيز از مددكاران مرد استفاده مي  شود.
رئيس اداره مراكز مشاوره و مددكاري نيروي انتظامي تهران، با تاكيد بر لزوم گسترش فرهنگ مشاوره در جامعه، گفت: در شرايط امروز كشورمان و با توجه به پيشرفت   تكنولوژي، لازم است كه در بخش  هاي مختلف به ويژه در مسائل حقوقي با مشاوران مجرب مشورت كنيم. حاج  موسي يادآور شد: حمايت از مددجويان در معرض آسيب، اقدامات نرم  افزار، آموزش كارشناسان،خريداري كتب تخصصي و برگزاري همايش  هاي مفصل از اقداماتي است كه در سال جاري صورت مي  گيرد.

معاون سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد:
پرداخت وام قرض الحسنه به مستمري بگيران
گروه اجتماعي: معاون اقتصادي و برنامه ريزي سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد: كليات پرداخت تسهيلات قرض الحسنه به مستمري بگيران از طريق شعب به تصويب هيأت مديره سازمان تأمين اجتماعي رسيد.
حسين قديم همچنين افزود: بر اساس اين مصوبه مقرر شد به منظور ايجاد رضايتمندي، حذف مقررات دست و پاگير و وثايق ماخوذه و وصول به موقع مطالبات، تسهيلات قرض الحسنه توسط شعب سازمان پرداخت و اقساط تسهيلات اعطايي به طور سيستماتيك از محل مستمري دريافت كنندگان كسر شود. وي تصريح كرد: مكانيزم هاي اجراي طرح و نرم افزارهاي لازم در دست تدوين است و اميدواريم در نيمه اول سال جاري اجرايي شود.
معاون اقتصادي و برنامه ريزي سازمان تأمين اجتماعي همچنين ميزان وام احداث و خريد مسكن براي مستمري بگيران و بيمه شدگان سازمان در سال جاري را ۷ ميليون تومان اعلام كرد و افزود: ميزان كل اعتبار مربوط به پرداخت وام هاي مسكن و قرض الحسنه سازمان تأمين اجتماعي ۵۰۰ ميليارد ريال است كه نسبت به سال گذشته هيچ افزايشي نداشته است. وي با اشاره به اين كه اعتبار مربوط به هر استان بر اساس سرانه تعداد بيمه شدگان و مستمري بگيران آن تخصيص مي يابد، افزود: سقف وام و تسهيلات جهت احداث و خريد مسكن در كلانشهرها بجز تهران ۶ ميليون تومان و ساير شهرستان ها ۵ ميليون تومان تعيين شد. به گفته قديم، وام قرض الحسنه ازدواج ۳۰۰ هزار تومان و وام ضروري تحصيل ۲۰۰ هزار تومان است.
معاون اقتصادي و برنامه ريزي سازمان تأمين اجتماعي گفت: مستمري بگيران و بيمه شدگاني كه داراي حداقل ۵ سال سابقه پرداخت حق بيمه باشند مي توانند از تسهيلات احداث مسكن برخوردار شوند. همچنين شرايط تعلق وام خريد مسكن داشتن حداقل ۱۵ سال سابقه پرداخت حق بيمه است. وي يادآور شد: افراد با دو سال سابقه پرداخت حق بيمه مي توانند از انواع وام هاي ضروري استفاده كنند.
پيش از اين بيمه شدگان و مستمري بگيران براي دريافت تسهيلات پس از تاييد استحقاق آنها در شعبه براي دريافت تسهيلات به بانك رفاه مراجعه كرده و با ارائه ضامن وثيقه پس از كسر ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان از وام ۲۰۰ هزار توماني، ۱۷۵ هزار تومان دريافت مي كردند.

اعلام شماره تلفن پاسخگويي به سؤالات بيماران
آسم، سالانه باعث از كارافتادگي ۱۵ ميليون نفر مي شود
گروه اجتماعي: رئيس مركز تحقيقات آسم و آلرژي مجتمع بيمارستاني امام خميني، با بيان اينكه بيماري آسم موجب تحميل هزينه هاي كلان بهداشتي، اجتماعي و رواني به خانواده ها و جوامع مي شود، گفت: بيماري آسم از اهميت زيادي برخوردار است، چون باعث ناتواني و از كارافتادگي سالانه بيش از ۱۵ ميليون نفر در جهان مي شود.
دكتر مصطفي معين در آستانه برگزاري هفتمين همايش روز جهاني آسم و آلرژي در جمع خبرنگاران افزود: طي ۱۰۰ سال اخير با توجه به تغيير سبك زندگي روستايي به شهري ، بيماريهاي غيرواگير و مزمن نظير آسم و آلرژي جايگزين بيماريهاي واگير نظير وبا، سرخك و ديفتري شده است.وي با بيان اينكه بيماري آسم و آلرژي جنبه ژنتيك دارد و زماني كه با عوامل محيطي به صورت مكرر همراه شود به بيماري تبديل مي شود، اظهار داشت: از دهه ۷۰ تاكنون شاهد افزايش شيوع آسم در جهان هستيم به گونه اي كه سالانه در كشورهاي توسعه يافته ۷ تا ۱۰ درصد به شيوع اين بيماري افزوده مي شود.معين با بيان اينكه ابتلا به بيماري آسم شايع ترين علت مراجعه كودكان به پزشك در جهان است و همچنين اصلي ترين عامل غيبت از مدرسه، محيط كار ناشي از ابتلا به بيماري آسم است، گفت: متاسفانه هم اكنون شيوع آسم در برخي از كشورها تا ۴۰ درصد بوده در صورتي كه اين بيماري قابل پيشگيري است و در اين زمينه آموزش عمومي نقش بسيار مهمي را دارد.
به گزارش مهر، رئيس مركز تحقيقات آسم و آلرژي مجتمع بيمارستاني امام خميني گفت: بسياري از بيماران گمان مي كنند اين بيماري قابل پيشگيري نبوده و يا درمان ندارد. همچنين مشكل اصلي در مورد بيماران مزمن، عدم همكاري بيمار يا خانواده آنان به پزشكان بوده و يا اينكه پس از مدت كوتاهي درمان را رها مي كنند.
وي با اشاره به عوامل آلرژي زا نظير گرده هاي گل و گياه در بهار و پاييز و حشرات و عوامل محرك زا نظير مواد سرخ كردني، عطر، اسپري هاي حشره كش به عنوان عوامل محيطي موثر بر بروز بيماري آسم و آلرژي، تصريح كرد: عوامل محيط در بروز آلرژي و آسم بسيار اهميت دارد به گونه اي كه در كودكان ۹۰ درصد بيماري آسم از نوع آلرژيك است.معين با اشاره به اينكه دود سيگار يكي از مهمترين عوامل بروز اين بيماري در مصرف كنندگان و اعضاي خانواده به ويژه كودكان فرد سيگاري است، گفت: سالانه ۳ ميليون نفر به علت مصرف سيگار جان خود را از دست مي دهند كه پيش بيني شده اين تعداد تا چند سال آينده به ۱۰ ميليون نفر مي رسد. همچنين تلفات ناشي از بيماري آسم كه يكي از عوامل تشديد كننده آن دود سيگار بوده، سالانه ۳۰۰ هزار نفر است. وي با بيان اين كه دادن شيرخشك، حريره بادام و دود كردن اسفند در اتاق كودكان مي تواند باعث بروز آسم و آلرژي در كودكان شود، افزود: بيماران بايد به متخصصان و فوق تخصص آسم و آلرژي مراجعه كنند تا درمان درست براي آنان صورت گيرد.
معين با اشاره به اينكه طي سالهاي اخير ۵ تا ۱۵ درصد جمعيت كشور به اين بيماري مبتلا هستند، در مورد برنامه هاي هفتمين همايش آسم و آلرژي كه ۱۰ ارديبهشت ماه جاري برگزار مي شود، گفت: در اين همايش ۳۶ كنفرانس علمي، آموزش به بيماران و خانواده هاي آنان، طرح مطالبي براي ارزيابي پرستاران ارائه مي شود. همچنين بيماران و خانواده هاي آنان مي توانند در روزهاي ۱۲ تا ۱۳ ارديبهشت ماه از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ بعدازظهر از طريق شماره تماس ۶۶۹۳۸۵۴۵ پاسخ سئوالات خود را از متخصصان دريافت كنند.

بدحجابي تخلف اجتماعي است نه جرم
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: «هيچ معضل اجتماعي را با ديد جرم انگارانه نمي توان رفع كرد.» همه كارشناسان بخصوص حقوقدانان به اتفاق نظر به اين معتقدند كه «اعمال زور براي مقابله با بدحجابي جواب نمي دهد» .
فريده غيرت- وكيل پايه يك دادگستري- با تأكيد بر اين مسئله مي گويد: «ديد جرم انگارانه تنها باعث توسعه جرائم مي شود. اين درحالي است كه سياست قوه قضاييه جرم زدايي و كاهش جرائم است. با پليس و دستگاه قضايي نمي توان براي بدحجابي راه حل مطلوبي به دست آورد.
وي معتقداست اعمال زور تنها نارضايتي اجتماعي را افزايش مي دهد و مي گويد: بسياري از كساني كه حجاب مناسبي ندارند، به دليل شدت عمل مسئولان دست به اين كار مي زنند. مسئولان بايد بدانند با زور و اجبار نمي توانند آنها را مجاب به رعايت حجاب كنند. فريده غيرت مي افزايد: تجربه ۲۷ ساله بعد از انقلاب نشان داده است قشري كه به حجاب اعتقاد نداشتند و رعايت نمي كنند، هنوز هم اين مسئله را رعايت نمي كردند. با اين افراد فقط بايد از راه فرهنگي وارد بحث شد. اين حقوقدان با اشاره به اينكه نبايد بدحجابي را جرم تلقي كرد ،مي افزايد: در قانون فعلي براي اين تخلف اجتماعي، جرم و مجازات تعيين شده است.
اين در حالي است كه تجربه نشان داده مجازات هاي سنگين بازدهي ندارد، كمااينكه پرداخت۳۰۰ هزار تومان براي كساني كه اين گونه مي پوشند و آرايش مي كنند سخت نيست».همه چيز بستگي به فرهنگ عمومي دارد؛ به اعتقاد دكتر عباس زراعت- جرم شناس- حجاب بايد تعريف شود و براي آن الگوي مناسب ارائه گردد؛ الگويي كه فرهنگ عمومي جامعه آن را مي پذيرد. وي مي گويد: اگر قرار است كه خانم ها با حجاب يا بدون آن در جامعه اي ظاهر شوند، بايد ديد فرهنگ آن جامعه آن را مي پذيرد يا نه. در جامعه ما بدحجابي بر اساس قانون جرم است. اين قانون، چه خوب و چه بد، بايد اجرا شود ولو با زور اما اينكه اين موضوع درست است يا نه، بحث ديگري است.
اين جرم شناس مي افزايد: با وجود اينكه ما در مورد بدحجابي قانون داريم، موضوعي كه هنوز مشخص نشده حدود بدحجابي است. از نظر جرم شناسي بايد به سوابق فقهي آن و همچنين پذيرش آن در جامعه توجه كرد.وي با اشاره به اينكه فرهنگ عمومي از شهري به شهر ديگر متفاوت است مي گويد: در شهري مذهبي مثل قم، بدحجابي با مخالفت مردم مواجه مي شود ولي در شهري مثل تهران به دليل مشخص نبودن محدوده حجاب، برخورد قهري جوابگو نيست. وقتي انزجار عمومي نسبت به بدحجابي وجود داشته باشد، مي توان جلوي آن را گرفت. البته در مورد اين مسئله نه سوابق فقهي و نه فرهنگ عمومي به اين شدت كه در قانون اشاره شده، نپرداخته اند. قانون مقابله با بدحجابي بايد اصلاح شود.

كاهش كلسترول خون با سبوس گندم
گروه اجتماعي: محققان پژوهشكده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي تأثير گياهان دارويي بر درمان چربي بالاي خون را مورد بررسي قرار دادند.
به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي، محققان پژوهشكده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي در مطالعه اي اثر ۶ گياه دارويي كنگر فرنگي، يونجه، شنبليله، سير، سويا، خارمريم و داروهاي گياهي نظير مخمر قرمز برنج، مقل ازرق، فيبرهاي خوراكي، پسيليوم، گوراگام و سبوس گندم را بر درمان چربي بالاي خون مورد بررسي قرار دادند كه نتايج آن حاكي است از تركيبات موجود در مكمل هاي غذايي و گياهان دارويي ازجمله فيبرهاي غذايي، ويتامين ها، فلاوونوئيدها، استرول ها و ديگر تركيبات آنتي اكسيداني مي تواند با تأثير بر واكنش هاي متابوليسمي بافت هاي مختلف بر متابوليسم چربي ها تأثيرگذار باشد.
براساس نتايج اين پژوهش، استفاده از سبوس گندم منجر به كاهش سطح كلسترول و LDL خون افراد مبتلا به چربي خون بالا مي شود و مصرف ۲۸ گرم از آن در طول روز مي تواند اثرات مثبتي داشته باشد.علاوه  بر اين،  مصرف عصاره بذر گياه دارويي خارمريم معروف به سيلي مارين،  در بيماران ديابتي مبتلا به چربي خون بالا موجب كاهش كلسترول تام، LDL و تري گليسيريد خون مي شود. همچنين استفاده از سويا نيز مي تواند LDL خون را تا حدود ۱۰ درصد كاهش دهد و بررسي ها حاكي است جايگزيني روزانه ۲۰ گرم پروتئين سويا به جاي پروتئين گوشت تأثير به سزايي در كاهش سطح كلسترول خون دارد.يافته هاي اين تحقيق همچنين نشان مي دهد، استفاده از بذر گياه يونجه علاوه  بر كاهش سطح كلسترول خون در درمان اختلالات يائسگي نيز مفيد است.
گفتني است، نتايج كامل اين مطالعه در قالب مقاله اي در پانزدهمين شماره فصلنامه گياهان دارويي كه از سوي پژوهشكده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي منتشر مي شود،  به چاپ رسيده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |