شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۱ - Apr 29, 2006
پذيرش دانشجويان پزشكي دومرحله اي مي شود
013842.jpg
گروه اجتماعي: وزارت بهداشت خبر از بازنگري در آموزش پزشكي داد. براساس گزارش خبرگزاري فارس، معاون آموزشي و امور دانشجويي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: نظام آموزش پزشكي ايران براساس نيازهاي جامعه بازنگري مي شود.
محمدعلي محققي خبر از پذيرش دومرحله اي دانشجويان پزشكي داد و افزود: حركت به سمت مهارتهاي عمومي پزشكان به جاي تخصصي شدن خدمات پزشكي جزو محورهاي اساسي اين بازنگري است.
تغيير محتواي علمي رشته هاي پزشكي براساس نيازهاي روز جامعه و توجه به آنچه امروز در مراكز معتبر آموزش پزشكي دنيا تدريس مي شود از جمله مهمترين اصولي است كه براي اين بازنگري بررسي مي شود.
محققي افزود: علاوه بر آن توجه به رعايت استانداردهاي بين المللي آموزش پزشكي براساس اصولي كه فدراسيون جهاني آموزش پزشكي زيرمجموعه  سازمان جهاني بهداشت اعلام مي  كند از جمله اصول بازنگري در آموزش پزشكي است.
وي گفت: ملاك ديگري كه در بازنگري نظام آموزش پزشكي ايران مد نظر قرار دارد رسيدن به اهداف برنامه چهارم توسعه و چشم انداز ۲۰ ساله كشور و به خصوص توجه به تامين نيازهاي كشور به خدمات سلامت است كه به عنوان مثال ايجاد رشته طب خانواده يكي از برنامه هايي است كه در بازنگري نظام آموزش پزشكي مورد تاكيد قرار دارد.
محققي افزود: يكي از پيشنهادهاي قابل تأملي كه اكنون براي بازنگري در نظام آموزش پزشكي كشور مطرح است دو مرحله اي شدن پذيرش دانشجويان پزشكي است كه مطابق آن ابتدا دانشجويان تا مقطع كارشناسي در رشته هاي مختلف تحصيل مي كنند و سپس بر اساس علايق و مهارتهايي كه در اين دوره ها كسب مي كنند وارد  رشته پزشكي، دندانپزشكي يا داروسازي مي شوند.
وي گفت: اين پيشنهاد از سوي دانشگاه علوم پزشكي تهران و فرهنگستان علوم پزشكي ايران ارائه شده و پيشنهاد قابل تأملي است كه در بعضي كشورهاي پيشرفته نيز اجرا شده و نتايج مطلوبي داشته است و احتمالا اجراي اين طرح را پس از بررسي هاي دقيقتر به صورت آزمايشي در يكي از دانشگاههاي بزرگ كشور مانند دانشگاه علوم پزشكي تهران يا شهيد بهشتي اجرا مي كنيم.
معاون وزير بهداشت همچنين اضافه كرد: مسئله ديگري كه به عنوان يكي از عارضه هاي نظام پزشكي كشور مطرح است گرايش بيش از حد پزشكان به گرفتن مدرك تخصص و فوق تخصص است در حالي كه نياز جامعه ما بيشتر تقويت مهارتهاي عمومي پزشكان مانند داخلي عمومي، جراحي عمومي، طب اطفال و زنان عمومي و حضور پزشكان در مراكز و كلينيكهاي درماني سرپايي و اورژانسهاي پيش بيمارستاني است.
محققي گفت: اين عارضه به علت تحولاتي كه در سالهاي گذشته در جامعه پزشكي رخ داده اتفاق افتاده است و حتما در بازنگري نظام آموزش پزشكي كشور به اين مسئله نيز توجه مي شود.
از سوي ديگر سرانه درمان از بحث هاي داغ اين روزهاست. با اعلام تعرفه پزشكي بخش خصوصي و اختلاف ميان اين سرانه و سرانه بهداشت در نظر گرفته شده سهم پرداختي مردم افزايش يافته است. كاهش تعرفه ها و يا واقعي كردن سرانه از جمله بحث هايي است كه براي حل مشكلات درماني مردم وجود دارد.
عضو شوراي عالي نظام پزشكي گفت: واقعي كردن سرانه و آزادگذاشتن مردم در انتخاب پزشك خانواده عدالت در سيستم بهداشت و درمان را برقرار خواهد كرد.
به گزارش ايسنا دكتر حسن هويدا، با بيان اين كه پزشكان رهبري و هدايت گروه سلامت را بر عهده دارند، افزود: پزشكان در سطح اول، دوم و سوم نظام سلامت بر اساس تخصصي كه دارند در اين سطوح فعاليت مي كنند.
عضو شوراي عالي نظام پزشكي با اشاره به اين كه دريچه ورود بيمار در نظام سلامت جوامع پيشرفته از سطح اول آغاز مي شود، گفت: در اين سطح پزشكان كه در رشته پزشك خانواده تبحر دارند فعاليت مي كنند و با داشتن اطلاعات كافي از افراد بيماري او را درمان و در صورت نياز به پزشك متخصص ارجاع مي دهند. وي ادامه داد: در نظام سلامت در جوامع پيشرفته در سطح سوم براي از بين نرفتن سرمايه كارهاي تخصصي تر به افراد فوق تخصص ارائه مي شود و در عين حال گزارش بيماري و مراقبت هاي بعد از آن به پزشك خانواده داده مي شود تا بيماري تحت كنترل پزشك خانواده قرار گيرد ولي متاسفانه در نظام سلامت در كشور ما هيچ كدام از اين سطوح در آن رعايت نمي شود.
هويدا به ايسنا گفت: در نظام سلامت كشور ما بيمار به تشخيص خود به پزشك مراجعه مي كند كه اين امر سبب تحميل هزينه هم به خود و هم به دولت است.
عضو شوراي عالي نظام پزشكي اظهار كرد: در كشورهايي كه نظام سلامت شان بر اساس منطق و قانون است پزشك متخصص در صورتي حق ويزيت بيمار را دارد كه نامه از پزشك خانواده داشته باشد و در ضمن كليه مراحل درمان و همچنين ادامه درمان به عهده پزشك خانواده است.
هويدا غير واقعي بودن تعرفه هاي پزشكي را يكي ديگر از معضلات نظام سلامت عنوان كرد و به ايسنا گفت: تا زماني كه تعرفه ها و سرانه ها در كشور عادلانه نشود هم بيمار و هم پزشك از نظام سلامت ناراضي خواهند بود.
وي با تاكيد بر اين كه سيستم بيمه در كشور ما بايد اصلاح شود، تصريح كرد: اگر تبادل پول بين پزشك و بيمار قطع شود ديگر با مسايلي چون زير ميزي روبرو نخواهيم شد.

ارائه بالاترين تسهيلات خدمت سربازي
به ايرانيان خارج از كشور
مهر: معاون وظيفه عمومي نيروي انتظامي تصريح كرد: حداقل از سال ،۱۳۸۰ بالاترين تسهيلات به ايرانيان خارج از كشور در خصوص خدمت سربازي فراهم شده و اين گروه از هموطنان مشكلي در ارتباط با نظام وظيفه ندارند.
سردار بهمن كارگر، افزود: هر كسي كه تا پايان سال ۱۳۸۲ از كشور خارج شده باشد و پس از آن وارد سن مشموليت شده يا مشمول بوده و تا ۴ بهمن سال ۱۳۸۲ از كشور خارج شده، اگر حداقل ۲ سال چه به صورت مستمر يا منقطع در خارج از كشور سكونت داشته باشد، با پرداخت ۵ ميليون تومان معافيت خود را دريافت مي كند.
چندي پيش دكتر جلال مهدويان از جراحان عمومي مقيم آمريكا طي گفتگويي اعلام داشته بود كه، قانون نظام وظيفه يكي از بزرگترين مشكلات بازگشت ايرانيان مقيم خارج از كشور است كه حتي در اين زمينه در زمان رياست جمهوري هاشمي رفسنجاني و خاتمي نامه هايي ارسال كردم اما متاسفانه ترتيب اثر داده نشد.
اين در حالي است كه معاون وظيفه عمومي ناجا با اشاره به تشكيل و فعاليت اداره مشمولان خارج از كشور در معاونت وظيفه عمومي ناجا طي ۳ سال گذشته، اظهار داشت: كساني كه درخواست معافيت تحصيلي يا كفالت داشته باشند، هيچ نيازي نيست كه در ايران حضور پيدا كنند و با ارسال مدارك معافيت از طريق نمايندگي هاي وزارت امور خارجه، كارت معافيت پس از بررسي هاي لازم براي آنان صادر مي شود و تنها براي متقاضيان معافيت پزشكي، حضور در ايران الزامي است.سردار كارگر گفت: از سال ۱۳۸۱ اين امكان به مشمولان خارج از كشور داده شده كه وكيل يا بستگان درجه اول با وكالت از طرف خود را براي پيگيري كارها اعزام نمايند.
معاون وظيفه عمومي ناجا در خصوص كساني كه در داخل كشور قبل از مشمول شدن در دانشگاههاي خارج از كشور پذيرفته مي شوند، خاطر نشان كرد: اين افراد اگر در فرجه ۶ ماهه پايان تحصيل مقطع قبلي خود، در يكي از دانشگاههاي خارج از كشور پذيرفته شوند و وزارت علوم هم آن را تاييد كند، مشمول قانون معافيت تحصيلي مي شوند.

حق مشاوره ۷ تا ۲۰ هزار تومان است
مهر: بررسي نرخ تعرفه هاي مراكز ارائه خدمات روانشناسي و مشاوره پس از طي مراحل مقدماتي، هم اكنون در كميسيون نهايي دولت در حال ارزيابي است.
رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره درخصوص نحوه تعيين نرخ مشاوره با اشاره به ميانگين ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان براي هرجلسه مشاوره گفت: هر جلسه مشاوره بين ۳۰ تا ۴۵ دقيقه زمان مي برد و بر اين اساس هزينه ارائه خدمات مشاوره به ازاي يك جلسه ۷ تا ۲۰ هزار تومان پيش بيني شده است.
دكتر غلامعلي افروز ادامه داد: نرخ ۷ هزار تومان مربوط به كارشناسان ارشد مشغول به فعاليت در شهرستانهاي كوچك است و نرخ ۲۰ هزار تومان نيز مربوط به اساتيد مستقر در كلانشهرها است.وي با اشاره به تعداد اندك مشاوران و روانشناسان فعال در كشور اظهار داشت: نياز كشور حداقل ۱۷ هزار مشاور و روانشناس است، در حالي كه در حال حاضر كمتر از ۵ هزار نفر با مدرك كارشناسي ارشد به بالا در اين زمينه فعال هستند.
افروز درباره برنامه سازمان نظام روانشناسي و مشاوره براي فارغ التحصيلان كارشناسي، تصريح كرد: قانون اجازه صدور پروانه تاسيس مراكز مشاوره و روانشناسي را براي اين افراد نداده است اما معتقدم كارشناسان روانشناسي و مشاوره كه بيش از ۱۰ سال تجربه موفق در اين ارتباط دارند، توانايي داير كردن مراكز مشاوره را دارند كه البته سازمان بايد براي آن مجوز قانوني بگيرد.

اسامي داوطلبان كارشناسي ارشد دوشنبه اعلام مي شود
گروه علمي فرهنگي: نتايج اوليه آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور روز دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ماه از طريق سايت سازمان سنجش اعلام مي شود.
دكتر محمدحسين پوركاظمي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور در گفت و گو باايسنا با اعلام اين خبر اظهار كرد: ويژه نامه اسامي پذيرفته شدگان آزمون كارشناسي ارشد نيز روز سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ماه از طريق پيك سنجش منتشر مي شود. وي گفت:  كارنامه و نتايج اوليه آزمون كارشناسي ارشد در ۱۲۳ رشته روز دوشنبه اعلام مي شود.
دكتر پوركاظمي با بيان اينكه كارنامه همه شركت كنندگان چه مجازين به انتخاب رشته و چه غيرمجازين روز دوشنبه ۱۱ ارديبهشت بر روي سايت سازمان سنجش قرار مي گيرد، تصريح كرد: كليه اطلاعات مربوطه به رتبه داوطلب در كليه گرايش ها از طريق كارنامه اعلام مي شود. وي افزود: همچنين دفترچه هاي انتخاب رشته نيز از روز دوشنبه بر روي سايت سازمان سنجش قرار مي گيرد و در نهايت كارنامه مجازين به انتخاب رشته به همراه فرم و دفترچه انتخاب رشته از روز پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ماه براساس سال تولد و شماره شناسنامه داوطلب در همان حوزه هاي توزيع كارت آزمون توزيع مي شود.
معاون سازمان سنجش ادامه داد: مجازين انتخاب رشته در صورتيكه در صبح يا بعد از ظهر روز پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ماه موفق به دريافت كارنامه و فرم انتخاب رشته و همچنين دفترچه راهنماي انتخاب رشته هاي تحصيلي و ويژه نامه حاوي رشته هاي داراي شرايط خاص نشدند، مي توانند منحصراً صبح يا بعدازظهر روز جمعه ۱۵ ارديبهشت ماه براي دريافت آن اقدام كنند.
دكتر پوركاظمي در خاتمه خاطرنشان كرد: كارنامه و فرم انتخاب رشته داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در شهرستان تهران براي خواهران در دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي تهران، دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه تهران، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران، دانشكده عمران دانشگاه صنعتي خواجه نصير و دانشگاه تربيت معلم تهران و براي برادران در دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه صنعتي شريف و دانشگاه صنعتي اميركبير در صبح و بعدازظهر روز پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ماه توزيع مي شود.

افزايش خانوارهاي تحت پوشش كميته امداد
ايلنا: در سال جاري ، ۸ هزار خانوار به افراد تحت پوشش كميته امداد تهران افزوده شدند.
سعيد ستاري، مديركل كميته امداد استان تهران ، گفت: در سال ۸۵ با توجه به افزايش تعداد خانوارهاي تحت پوشش بهزيستي اين آمار به يك  صد و ۱۸ هزار خانوار رسيده است.وي افزود: پشت نوبتي  هاي كميته امداد تعداد قابل توجهي هستند و اميدواريم بتوانيم همه آنها را پوشش دهيم.

جريمه براي رانندگاني كه بين خطوط حركت نكنند
فارس: رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت: با اجراي طرح لزوم ايستادن خودروها در پشت خط  كشي عابر پياده و حركت خودروها بين خطوط، رانندگاني كه در خيابان ها و بزرگراه ها بين خطوط حركت نكنند، مبلغ ۴ هزار تومان جريمه مي شوند.
سردار حسين ساجدي نيا افزود: راهنمايي رانندگي تهران بزرگ در سال گذشته ۲ طرح لزوم بستن كمربند ايمني خودرو از مبدأ تا مقصد و استفاده از كلاه ايمني در موتورسيكلت را اجرايي كرد كه امسال نيز با توجه به  سياست گذاري هاي صورت گرفته ۲ طرح لزوم ايستادن خودروها پشت خط عابر پياده و حركت بين خط كشي ها از اقدامات سال ۸۵ خواهد بود.وي در پاسخ به سوالي در مورد زمان اجراي اين طرح ها گفت: هم اكنون در حال بستر سازي براي اجراي اين اقدامات هستيم و از ۲ ماه ديگر نسبت به اجراي اين طرح ها اقدام خواهيم كرد.

تدوين طرح پيشگيري از استعمال سيگار
براي كودكان پيش دبستاني
ايسنا: كارشناس دفتر پيشگيري از معلوليت هاي سازمان بهزيستي از تدوين طرح پيشگيري از استعمال سيگار براي كودكان پيش دبستاني خبر داد.
آرين رستمي افزود: در قالب اين طرح كودكان پيش دبستاني از طريق داستان، نقاشي و بازي آموزش هايي را در خصوص پيشگيري از استعمال سيگار مي بينند.
وي تصريح كرد: والدين نيز در طرح درگير شده و هم راستاي آن قرار مي گيرند تا در صورت سيگاري بودن، كودكان خود را از قرار گرفتن در معرض دود ناخواسته سيگار مصون دارند.
اين كارشناس دفتر پيشگيري از معلوليت هاي سازمان بهزيستي گفت: همچنين از آنجا كه كودكان در اين آموزشها نشان دادن واكنش منفي نسبت به سيگار كشيدن اطرافيان را مي آموزند، به والدين نيز توصيه مي شود كه نسبت به اين واكنش فرزندانشان برخورد نامناسبي نداشته باشند.

استفاده نابجا از داروهاي پرورش
اندام منجر به مرگ خواهد شد
ايسنا: استفاده نابجا از استروئيد هاي آنابوليك در ورزشكاران به منظور به دست آوردن ظاهر فيزيكي و اضافه وزن يا پرورش اندام ضمن تهديد سلامت آنها و بروز بيماري هاي مختلف، منجر به مرگ آنها خواهد شد.
دكتر ايرج ايرانزاد، فوق تخصص غدد و متابوليسم گفت: استروئيدهاي آنابوليك مشتقات ساختگي از هورمون جنسي مردانه يا تستوسترون هستند كه پزشكان مقادير بسيار كمي از آن را جهت درمان بيماري هاي عضلاني، سرطان سينه، سوختگي هاي شديد، انواع نادري از كم خوني و برخي بيماري هاي كليه تجويز مي كنند.
وي در ادامه گفت: مصرف مقادير بالاي استروئيدهاي آنابوليك در مردان نيز باعث كاهش تمايل و قدرت جنسي و مهار(جلوگيري از ترشح) اسپرماتوژنز و افزايش تعداد اسپرم هاي غير طبيعي مي شود كه  اين اثرات با توقف مصرف، برگشت پذير خواهند بود.
پرخاشگري، اختلالات رواني مانند افسردگي و سايكوز، طغيان هاي متناوب و شديد روحي و همچنين ايجاد آكنه و ريزش مو از ديگر عوارض اين داروها است. استفاده از اين داروها در نوجوانان باعث امكان كوتاه قدي و كاهش رشد مي شود؛ همچنين، بيماري هايي مانند نارسايي قلبي و كليوي را تشديد مي كند و باعث افزايش فشار خون مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |