شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۱ - Apr 29, 2006
اينتل در اوج بازار نيمه هادي ها
013830.jpg
پي سي ورود ايران- زهره چكني:بر اساس گزارش منتشره از سوي شركت گارتنر شركت تحليلگر كامپيوتري، تقاضاي بالا براي انواع كامپيوترهاي شخصي كه از پردازشگرهاي پنتيوم و سنترينو استفاده مي كنند به شركت اينتل كه در سال ۲۰۰۵ گوي درآمد را از رقبا ربوده بود، كمك كرده است كه جايگاه خود را در راس بازار نيمه هادي حفظ كند.
به گفته ريچارد گوردون از تحليلگران شركت گارتنر، شركت اي ام دي، رقيب اينتل در ساخت چيپ، توانسته است سهم خود از بخش ميكروپروسسور را تا ۵۰درصد در سال ۲۰۰۵ برساند اما اين همه كوشش تنها ۱۲ درصد كل سهم بازار به ارزش ۸/۳ ميليارد دلار را به همراه داشته است. برتري و تلاش اينتل سرانجام ۱۳درصد رشد را نشان داده است كه نهايتا ۸۶ درصد سهم بازار به ارزش ۵/۲۷ ميليارد دلار را در بر داشته است.
گوردون مي گويد: كمي غيرمنطقي است، بسياري مترصد پيروزي AMD در اين بازار هستند و فكر مي كنند اينتل سال بدي را خواهد داشت، اما اين شركت هنوز ۸۶ درصد سهم بازار براي پردازشگرهاي محاسباتي را در اختيار دارد.
يكي از سخنگويان اينتل اظهار كرده است كه اين شركت در حال بررسي و اعلام نتايج مالي سه ماهه اول است. به طور كل در سال ۲۰۰۵ بازار كل جهان ۲۳۵ ميليارد دلار براي نيمه هادي ها هزينه كرده است كه افزايش ۷/۵ درصد را نسبت به سال گذشته نشان داده است و اين ميزان ركورد ۲۲۳ ميليارد دلاري سال ۲۰۰۰ را به راحتي شكست.
بيشتر اين رشد ناشي از تقاضاي فراوان براي چيپ هاي حافظه بالا نظير DRAM و SRAMبوده است. مشتريان فراوان كه خواستار انواع گوشي تلفن موبايل هستند و يا به دنبال خريد انواع MP3 پليرها هستند، رشد فزاينده و چشمگير چيپ هاي حافظه را سبب شده است و به شركت سامسونگ كمك كرده اند تا جايگاه دوم در بازار چيپ هاي حافظه را حفظ كند. MP3 يك فرمت فايل براي ذخيره اطلاعات شنيداري فشرده مي باشد. پرطرفدارترين تكنولوژي در اين بخش فلاش NAND بود كه از سال ۲۰۰۴ به ۷۱درصد معادل ۱۲ ميليارد دلار رشد رسيده است.
شركت نيمه رساناي هاينيكس بيشترين سود را از تقاضا براي NAND برده است و به جايگاه ۱۰ ليست رسيده است و براي اولين بار رشد درآمدي ۱/۲۳ درصدي را كسب نموده است كه تقريبا دو برابر ميزان رشد شركت هاي عظيمي چون اينتل (با ۶/۱۲ درصد رشد) و سامسونگ (با ۷/۱۲ درصد رشد) بوده است.
اما همچنان، هاينيكس در سال ۲۰۰۵ از لحاظ درآمد در مقايسه با اينتل با درآمد ۶/۳۴ميليارد دلار، سامسونگ با درآمد ۳/۱۸ ميليارد و كمپاني تجهيزات تگزاس با ۱/۱۰ ميليارد دلار در جايگاه پنجم قرار دارد. از ساير بخش هاي بازار نيمه هادي كه داراي رشد بسيار سريعي بوده اند، سنسورهاي تصويري CMOS قابل ذكر مي باشد كه در دوربين هاي ديجيتالي كاربرد دارند و به رشد ۲۸ درصدي رسيده است. انواع ASIC مصرف كننده كه در دستگاه هاي پخش صوت ديجيتالي به كار مي رود، ۱۴درصد رشد داشته است و انواع ASIC بي سيم با كاربرد در انواع تلفن موبايل ۹درصد رشد نشان داده اند. ASIC به معناي برنامه اختصاصي مسير (جريان) ادغام شده است.
از لحاظ جغرافيايي، بالاترين منبع رشد صنعتي منطقه آسيا-اقيانوسيه بوده است ازجمله چين، تايوان، كره و سنگاپور كه ۵/۴۴ درصد از كل درآمد تمام دنيا را به عهده داشته و سريعترين رشد را نيز داشته اند ، نسبت به سال گذشته ۹۹ درصد رشد داشته اند. پس از اروپا، خاورميانه و منطقه آفريقا با رشد ۴ درصدي، ناحيه آمريكا با رشد يك درصدي و ژاپن با رشد ۲/۰ درصدي قرار دارند.

اينتل فناوري جديد مديريت شبكه وي پرو را معرفي كرد
013827.jpg
گروه علمي فرهنگي: اينتل فناوري سخت افزاري و نرم افزاري جديدي را ويژه استفاده در رايانه هاي مركزي شبكه ها ارائه كرده است كه مديران شبكه مي توانند با استفاده از آن مشكلات به وجود آمده براي رايانه هاي شبكه را بدون نياز به مراجعه حضوري و با استفاده از رايانه مركزي شبكه، برطرف كنند.
به گزارش آسوشيتدپرس، پائول اوتليني مدير اجرايي اينتل در پي معرفي فناوري جديد وي پرو) vPro  (اعلام كرد :با استفاده از اين فناوري عمل زمانگير و هزينه بر حضور مديران شبكه بر سر ميز كاربران براي برطرف كردن مشكل رايانه هاي آنها به حداقل مي رسد كه اين امر افزايش كارايي و كاهش هزينه ها را به دنبال خواهد داشت. در ماه هاي اخير، فروش پردازنده هاي مورد استفاده در رايانه هاي تجاري شركت اينتل در مقايسه با فروش محصولات مشابه شركت رقيب اي ام دي دچار افت قابل توجهي شده و اينتل در حال واگذاري بخش بزرگي از بازار پردازنده هاي مورد استفاده در رايانه هاي سرور، به شركت كوچكتر اي ام دي است.
كارشناسان عقيده دارند اينتل هم اكنون تلاش مي كند با ارائه فناوري جديد وي پرو كه تركيبي از چند تراشه و نرم افزار است، بخشي از بازار از دست رفته خود را از اي ام دي باز پس گرفته و كاربران تجاري را به خريداري پردازنده هاي جديد خود ترغيب كند.
اينتل به علاوه خود را براي معرفي نسل جديدي از پردازنده هاي ويژه رايانه هاي شخصي و همچنين رايانه هاي سرور در سه ماه سوم امسال آماده مي كند كه به ادعاي اين شركت با استفاده از معماري جديد، داراي كارايي بالاتر و مصرف برق كمتري هستند.

مك بوك جديد اپل
013824.jpg
بهنام نظيري راد: اپل رايانه لپ تاپ قدرتمند جديد خود را مجهز به يك صفحه نمايش۱۷اينچي به بازار عرضه كرد.
به گزارش پي سي مگزين، اين رايانه لپ تاپ مك بوك با صفحه نمايش ۱۷اينچي و با كيفيت تصوير(رزولوشن) ۱۶۸۰در،۱۰۵۰ گرافيك خيره كننده اي را براي كاربران به ارمغان مي آورد.
محصول جديد اپل داراي سه پورت يو اس پي، پورت فايرواير۸۰۰ و پورت فايرواير ۴۰۰ بوده و سرعت ديسك گردان نوري آن نيز در مقايسه با نمونه قبلي دو برابر شده است. اين رايانه لپ تاپ به يك وب كم آي سايت و همچنين نرم افزار چندرسانه اي پيشرفته فرانت رو شركت اپل به همراه يك دستگاه كنترل از راه دور مجهز شده است.
لپ تاپ مك بوك جديد از يك پردازنده دوهسته اي۲‎/۱۶ گيگاهرتزي شركت اينتل استفاده مي كند و اين بدان معناست كه كاربران مي توانند علاوه بر سيستم عامل مك او اس اكس خود اپل، سيستم عامل ويندوز شركت مايكروسافت را نيز در اين رايانه نصب كنند. مك بوك جديد اپل از كارت گرافيكي قدرتمند رادئون اكس۱۶۰۰ساخت شركت اي تي آي برخوردار بوده و داراي دو گيگابايت حافظه رم و همچنين يك هارد ديسك ۱۲۰گيگابايتي است. شركت اپل با وجود افزايش قابل توجه توانمندي هاي رايانه جديد مك بوك در مقايسه با نمونه قبلي، قيمت آن را افزايش چنداني نداده است.

وعده كامپيوتر ۱۵۰ دلاري چيني ها با سيستم عامل لينوكس
013833.jpg
آزاده كاظمي كردستاني- شركت چيني YellowSheepRiver در حال بازاريابي براي يك كامپيوتر با سيستم عامل لينوكس است. كامپيوتر ۱۵۰ دلاري شركت YellowSheepRiver با نام Municator در كمتر از سه ماه آينده آماده عرضه به بازار كامپيوتر مي باشد كه پيش بيني مي شود بازار آن به حد كامپيوتر هاي ۱۰۰ دلاري ام آي تي با نام OLPC (يك لپ تاپ براي هر كودك) برسد. پروژه OLPC در پاييز گذشته ارائه شد در همين حين شركت تايواني سازنده كامپيوتر با نام كوانتا خدمات توليد اين محصول را پيشنهاد داده بود ولي هيچ تعهد محكمي جهت انجام اين كار نداد.بنابراين با توجه به اين امر كه كارايي OLPC ها از سوي مايكروسافت و اينتل تأييد نشد لذا اگر گفته شركت توليد كننده Municator مبني بر كارايي محصولش در حد پنتيوم ۳و زمان كوتاه تعيين شده در راستاي اشغال بازار صحت داشته باشد، اين محصول جاي OLPC را مي گيرد.
YellowSheepRiver بر اين عقيده است كه با توليد سي پي يو و رم در شركت هاي چيني، در هزينه هاي ساخت محصول خود صرفه جويي خواهد كرد. لازم به ذكر است كه هم اكنون نيز چين سومين توليد كننده نيمه هادي هاي جهان است. Municator بر مبناي سي پي يوهاي ۶۴ بيتي BLX پايه گذاري شده است. براي كاهش هزينه ها OLPC ها از هاردديسك استفاده مي كنند ولي صفحه نمايش ال سي دي دارند، اين در حالي است كه Municator ها با ارائه پورت S-Video قابليت اتصال به تلويزيون را دارند و يك درايو USP خارجي با ظرفيت ۴۰GB دارد، همچنين جلوي آنها يك پورت IDE و تأمين كننده برق آن قرار دارد.
از ويژگي هاي ديگر اين محصول دارا بودن ۴ پورت USB2، IrDA ، خروجي Audio و VGA، پورت اترنت و سريال و PS2 در جلوي آن hsj. سيستم عامل اين محصول۳‎/۰ Thinix نام دارد كه نوعي از لينوكس با قابليت پشتيباني ماوس و كيبورد به طور هم زمان مي باشد.
سيستم عامل Thinix در واقع نوع تغيير يافته RPLinux است كه توسط شركت نرم افزاري چيني CSIP توليد شده است.

طرح ماهواره اي ناسا براي تقويت علم هواشناسي
بي بي سي: سازمان فضايي آمريكا، ناسا، ماهواره هاي كاليپسو و كلاودست را به وسيله موشك سوئيفت از پايگاه هوايي واندنبرگ در كاليفرنيا به فضا پرتاب كرد تا با استفاده از تجهيزات فوق پيشرفته آنها به مطالعه تغييرات آب و هوايي بپردازد. رادارهاي هواشناسي اين دو ماهواره هزار برابر قوي تر از رادار ساير ماهواره هاي هواشناسي است. اين دو ماهواره قرار است با استفاده از تجهيزات سنجش از راه دور و با استفاده از پرتوهاي مادون قرمز به بررسي اتمسفر زمين بپردازند و ابرها را مورد مطالعه قرار دهند.
تام ليورمور، مدير طرح كلاودست مي گويد: اين دو ماهواره با ارائه تصويري سه بعدي از ابرها و ذرات معلق در هوا، به درك بهتر تغييرات آب  و هوايي كمك خواهند كرد. به گفته آقاي ليورمور با استفاده از اين دو ماهواره، اطلاعات بيشتري را از ساختار دروني ابرها بدست خواهيم آورد و پيش بيني هاي هواشناسي بهبود خواهند يافت. كاليپسو و كلاودست در ارتفاع ۷۰۵ كيلومتري از زمين در مدار قرار خواهند گرفت و ناسا سعي دارد از اطلاعات ارسالي آنها به همراه داده هاي ارسالي ماهواره هاي آكئوا و آئورا و يك ماهواره هواشناسي فرانسوي براي مطالعه دقيق تر پديده هاي جوي استفاده كند.
آقاي ليورمور مي گويد: با به كارگيري از اين دو ماهواره اطلاعات بهتري از نحوه بارش باران و برف و نحوه تاثيرگذاري ابرها بر تغييرات جوي به دست خواهد آمد. طرح ماهواره هاي كاليپسو و كلاودست به وسيله ناسا و با همكاري سازمان فضايي كانادا، سازمان فضايي فرانسه و دانشگاه كلرادو در آمريكا به اجرا درآمده است.

موتور جستجوي ام اس ان از رقباي خود عقب است
013821.jpg
ايرنا: آخرين آمارهاي جمع آوري شده نشان مي دهد موتور جستجو و همچنين پورتال اينترنتي ام اس ان شركت مايكروسافت به شدت از خدمات مشابه دو رقيب اصلي اين شركت، يعني گوگل و ياهو، عقب مانده اند. به گزارش سايت اينترنتي تك وب، شركت تحقيقات اينترنتي نيلسن/ نت ريتينگز بر پايه جديدترين آمار جمع آوري شده خود اعلام كرد تعداد جستجوهاي اينترنتي صورت گرفته با موتور جستجوي ام اس ان در ماه مارس گذشته در مقايسه با ماه مارس سال قبل تنها ۹ درصد رشد داشته و اين درحالي است كه تعداد جستجوهاي صورت گرفته با موتورهاي جستجوي ياهو و گوگل در همين بازه زماني به ترتيب ۴۷ درصد و ۴۱ درصد رشد يافته است.
اين آمارها نشان مي دهد در ماه مارس گذشته، موتور جستجوي گوگل به۲‎/۹ميليارد درخواست جستجوي كاربران پاسخ گفته، ياهو۱‎/۳ميليارد جستجو را پاسخ داده و ام اس ان پاسخگو۱‎/۳ميليون درخواست كاربران بوده است.
در ميان سه شركت ياد شده، گوگل و ياهو هركدام با افزايش ۲ درصدي سهم بازار خود در زمينه هاي جستجوي اينترنتي هم اكنون به ترتيب ۴۹درصد و۲۹ درصد از بازار جستجوي اينترنتي را در اختيار خود گرفته اند و اين درحالي است كه موتور جستجوي ام اس ان با كاهش سهم بازار ۳ درصدي مواجه شده و سهم بازارش از ۱۴درصد در ماه مارس سال قبل، به حدود ۱۱درصد در ماه مارس سال جاري كاهش يافته است. ميزان كلي جستجوي انجام گرفته در اينترنت نيز در ماه مارس گذشته در مقايسه با ماه مارس سال قبل۳۶، درصد افزايش پيدا كرده است.

رقابت براي تشخيص ويروس
013836.jpg
013839.jpg
ايرنا:  بر اساس گزارش هاي منتشرشده، قدرت سريع تشخيص ويروس هاي رايانه اي توسط يك شركت انگليسي سبب واكنش توليدكنندگان عمده نرم افزارهاي آنتي ويروس براي رقابت شد.
به گزارش KATAWEB يكي از مقامات اين شركت رايانه اي انگليسي اعلام كرد كه بر اين اساس اف سكيور حدود دو ساعت براي تشخيص و ارزيابي ويروس ها به زمان نياز دارد، درحالي كه سيمانتك و مك آفي، در حدود ۹و۱۰ساعت براي تشخيص ويروس هاي رايانه اي به زمان نياز دارند.
از سوي ديگر يك شركت ديگر آمريكايي كه رقيب اين شركت انگليسي است رجزخواني هاي اف سكيور را بي اساس عنوان كرده است. اين شركت آمريكايي اعلام كرده كه مك آفي و سيمانتك در برخي مواقع بدون نياز به زمان براي شناسايي ويروس ها اقدام مي كنند.
اقدام اين شركت انگليسي سبب واكنش بسياري از سازندگان نرم افزارها و برنامه هاي ضد ويروسي شده است. شركت هاي توليدكننده نرم افزارهاي آنتي ويروس، در صدد افزايش محبوبيت خود در بين كاربران هستند. ديگر مقامات اين شركت انگليسي نيز درصدد ارائه رجزخوان هايي براي تشخيص ويروس هاي رايانه اي در مدت زمان كم هستند.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |