شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۱ - Apr 29, 2006
مدير كل آموزش فني و حرفه اي آذربايجان شرقي:
دهكده بزرگ آموزش مهارت هاي فني
در تبريز ساخته مي شود
013872.jpg
013875.jpg
تبريز - خبرنگار همشهري: با هدف توسعه و تجهيز مركز آموزش و سنجش مهارت هاي فني و حرفه اي در تبريز، ايجاد دهكده بزرگ آموزش مهارتهاي فني در قلب شهر مورد توجه مسئولان استاني اين مركز قرار گرفته است. مركز آموزش آذربايجان شرقي از مراكز درجه يك كشوري شناخته مي شود و توسعه امكانات آن در تبريز، ايجاد دهكده آموزشي زنان و مردان را اجتناب ناپذير ساخته است.
محمدرضا علي محمدي سياباني مدير كل آموزش فني و حرفه اي آذربايجان شرقي با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران رسانه ها گفت: ايجاد دهكده آموزشي به يكصد و ده ميليون دلار اعتبار ارزي و شصت ميليارد تومان بودجه ريالي نياز دارد كه تا به حال قول هايي از سوي مسئولان كشوري و استاني براي تأمين بخشي از آن داده شده است. دهكده آموزشي از اين جهت در مركز شهر تبريز احداث خواهد شد كه دسترسي دختران و پسران و عامه مردم به آن به سادگي ميسر باشد.
محمدي سياباني در توضيحات خود، به ديگر فعاليت هاي اين سازمان در تبريز و ساير شهرهاي استان نيز اشاراتي داشت. از جمله گفت: در سال جاري قرار است چهار مركز جديد آموزش مهارتهاي فني و حرفه اي در شهرهاي ملكان، ورزقان، عجب شير و جلفا تأسيس شود كه احداث آنها چهل ميليارد ريال هزينه خواهد داشت. براي ايجاد مركز فني، حرفه اي ويژه خواهران در تبريز هم سي ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده است.
محمدي سياباني افزود: سال گذشته حدود ۶۰ هزار نفر از علاقمندان دختر و پسر در رشته هاي مختلف زير نظر اين سازمان به صورت رايگان آموزش ديدند و پيش بيني مي شود با تجهيز كارگاهها، تعداد آموزش ديدگان در سال جاري به ۱۲۰ هزار نفر برسد. اين سازمان به دنبال ايجاد شبكه مجازي نيز هست و در آينده تعدادي از داوطلبان، از طريق اين شبكه آموزش خواهند ديد.
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان در ادامه ديدار خود با خبرنگاران اظهار داشت: روز پانزدهم ارديبهشت ماه جاري، هفتمين دوره مسابقه هاي ملي مهارت فني كشور (مرحله شهرستاني) در دو رشته قاليبافي و طلا و جواهر در آذربايجان شرقي برگزار خواهد شد و برگزيدگان آن به مرحله كشوري اعزام مي شوند. مرحله جهاني اين مسابقه ها قرار است در سال ۲۰۰۷ در ژاپن برگزار شود.

نصب دومين برج شيرين سازي گاز پالايشگاه ايلام
013884.jpg
ايلام - مديرعامل پالايشگاه گاز ايلام از نصب دومين برج شيرين سازي گاز اين پالايشگاه به وزن ۱۶۵ تن خبر داد.
مهندس منوچهر طاهري با اعلام اين خبر به ايسنا گفت : اين برج براي جذب گازهاي اسيدي باموفقيت نصب شده است كه يك گام بلند ديگر به طرف بهره برداري فاز اول پروژه  محسوب مي شود.
وي اظهار كرد : پيشرفت فيزيكي كل پروژه پالايشگاه هم اكنون ۸۰ درصد است و ۹۰ درصد تجهيزات آن وارد شده و در بخش اجرا نيز۶۰ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
طاهري بيان كرد : فاز اول اين پالايشگاه طبق برنامه زمان بندي شده، بهمن ماه امسال به مرحله پيش راه اندازي مي رسد و در اين فاز هفت ميليون متر مكعب گاز شيرين از طريق خط انتقال ايلام - كرمانشاه وارد شبكه مي شود كه براي مصارف روزانه استان توليد مي شود.
مدير عامل پالايشگاه گاز ايلام اضافه كرد : در ابتداي راه اندازي پروژه و براي مدت دو ماه گاز شيرين از استان كرمانشاه براي تست كردن ديگ هاي بخار وارد شبكه مي شود و پس از موفقيت به دريافت گاز تفرش از ميدان گازي بيجار اقدام مي شود.

برداشت سنگ هاي معدني محيط زيست
منطقه كركس استان اصفهان را تهديد مي كند
013890.jpg
نطنز - مسئول دفتر فني فرمانداري نطنز از توابع استان اصفهان برداشت بي رويه و استخراج مداوم از معادن سنگ در رشته كوههاي كركس را موجب تخريب محيط زيست و نابودي حيات وحش اين منطقه دانست.
علي الماسي زاده در گفت و گو باايرنا افزود: معادن سنگ منطقه كوهستاني كركس كه بيشتر از نوع گرانيت و تراوانتن است و در وسعتي افزون بر ۵۰كيلومترمربع پراكنده است.
وي برداشت سالانه ازمعادن سنگ اين منطقه را ۳۰۰هزار تن برآورد كرد و گفت: تاكنون بيش از۳۰ مجوز استخراج معادن در اين منطقه صادر شده است.
وي تصريح كرد: برداشت بي رويه از معادن سنگ منطقه، علاوه بر تخريب محيط زيست، احتمال جاري شدن سيل هاي مخرب به مناطق روستايي و شهري را افزايش مي دهد.
الماسي زاده اظهار داشت: برداشت بي رويه سنگ از اين معادن حيات گونه هاي جانوري اين منطقه مانند كل، قوچ و بزكوهي را به خطر انداخته است.
به گفته وي، منطقه كركس نطنز آب سفره هاي زيرزميني ۱۲روستاي اين شهرستان از جمله اوره، بيدهند، طار، طرق، فريزهند، كشه و ورگوان را تامين مي كند.
وي هشدار داد: اگر از روند رو به فزاينده برداشت سنگ اين معادن جلوگيري نشود، بحران كم آبي و خشكسالي در منطقه به وجود خواهد آمد.
الماسي زاده، خواستار جلوگيري از صدور مجوز استخراج معادن سنگ در منطقه كركس شد و تأكيد كرد: براي برطرف كردن اين مشكل بارها با اداره كل صنايع و معادن استان اصفهان مكاتبه شده، اما تاكنون هيچ گونه اقدام عملي براي برداشت بي رويه معادن سنگ در اين منطقه صورت نگرفته است.
رشته كوههاي كركس در امتداد كوههاي مركزي ايران درشهرستان نطنز در شمال اصفهان قرار و بلندترين قله آن حدود سه هزار و ۲۱۶مترارتفاع دارد.

مدير مسئول يك روزنامه محلي:
شكاف مطبوعات استاني نسبت به پايتخت عميق است
رشت - مدير مسئول يك روزنامه محلي در استان گيلان معتقد است: ضعف كيفي نشريات محلي استان ،نبود تمايل فراگير مخاطبان را به آنها موجب شده و اين خود به كاهش تيراژ و مشكلات اقتصادي فزاينده در مطبوعات منجر شده است.
رضا احمدي سراواني درباره مشكلات موجود در مطبوعات استان به ايسنا اظهار داشت: مطبوعات استان وارد مدار بسته اي شده اند كه خلاصي از آن بيشتر به يك معجزه نياز دارد.وي ادامه داد: متاسفانه ضعف ساختار اقتصادي استان در تامين آگاهي براي مطبوعات به وضوح نمايان است و اين در حالي است كه رقابت هاي غيرحرفه اي برخي نشريات باعث دلزدگي صاحبان آگهي از مطبوعات، به ويژه نشريات محلي شده است.وي افزود: متاسفانه هنوز مطبوعات استاني نسبت به مطبوعات پايتخت از حمايت هاي كمتري برخوردارند كه اين موضوع در زمينه كاغذ نيز وجود دارد، هرچند كه در يكي دو سال اخير تلاش هايي در جهت كاهش اين اختلاف حمايتي صورت گرفته، اما همچنان شكاف موجود عميق به نظر مي رسد.

نخستين خط توليد كنتورهاي الكترونيكي
كشور در قزوين افتتاح شد
قزوين- خبرنگار همشهري: نخستين خط توليد كنتورهاي الكترونيكي كشور هفته گذشته با حضور وزير نيرو و جمعي از مسئولان محلي قزوين در كارخانه كنتورسازي اين شهر افتتاح شد.
سيدپرويز فتاح وزير نيرو در مراسم افتتاح اين خط توليد گفت: در حال حاضر يكي از مشكلات سيستم توزيع نيروي برق كشور، تقسيم بار مصرف در ساعات شبانه روزي است به طوري كه عدم مصرف در نيمه هاي شب و افزايش مصرف در اوايل شب، مشكلات عديده اي براي نيروگاه ها به وجود مي آورد.
وي افزود: با نصب اين كنتورها كه براساس ساعات شبانه روز، تعرفه متغيري براي مصرف لحاظ مي كنند، برخي از كارهاي غيرضروري و مصرف هاي بي رويه از بين خواهد رفت. در حقيقت با متغيربودن ،از بار مصرف در ابتداي شب كاسته خواهد شد.
دكتر نصيري مديرعامل شركت كنتورسازي نيز در اين مراسم خاطرنشان ساخت: براي راه اندازي اين خط توليد ۵/۱ ميليون يورو به صورت ارزي و سه ميليارد تومان به صورت ريالي هزينه شده است.
انتقال دانش فني اين تكنولوژي نيز طي ۳ سال انجام خواهد شد و از شركت فرانسوي صاحب اين تكنولوژي، انحصار صادرات محصولات به ۸ كشور همسايه و اطراف نيز جذب شده است.
پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري ۳۰۰ هزار دستگاه از اين نوع كنتورها توليد شود كه براساس اولويت مصرف به شركت ها، كارخانه ها و موسساتي كه از برق سه فاز استفاده مي نمايند واگذار خواهد شد.

برج قربان و گنبد علويان همدان ساماندهي مي شود
013878.jpg
همدان _ خبرنگار همشهري: معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان همدان با اعلام اين كه محوطه تاريخي و فرهنگي برج قربان ساماندهي مي شود گفت: از سال ۷۰ تاكنون افزون بر يك ميليارد و هفتصد ميليون ريال از محل اعتبارات انساني و ملي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همدان به منظور خريد، آزادسازي محوطه و مرمت برج قربان هزينه شده است.
مهندس توتونچي درباره برنامه هاي آتي سازمان در ارتباط با برج قربان افزود: جهت ادامه خريد و ساماندهي و محوطه سازي پيرامون بنا و به منظور آمادگي جذب گردشگران داخلي و خارجي، به اعتباري بالغ بر ۷ ميليارد ريال نياز است كه در صورت تأمين كار ساماندهي سرعت بيشتري خواهد گرفت.
بناي برج قربان از آثار قرون ششم و هفتم هجري است و مدفن شيخ الاسلام حسن بن عطار، ابوالعلا همداني از عالمان و عارفان دوره سلجوقيان است. اين بناي تاريخي در محله زندي هاي همدان و در نزديكي دبيرستان ابن سينا قرار دارد و در ليست آثار ملي به ثبت رسيده است.
وي درمورد ساماندهي محوطه پيرامون گنبد علويان نيز گفت: مطالعه و تهيه طرح ساماندهي محوطه پيرامون گنبد علويان با اعتباري در حدود ۱۹ ميليارد ريال امسال آغاز شد.اين طرح شامل تهيه نقشه بخش هاي اداري، نگهباني، اطلاعات، طراحي نمايشگاه و فضاي معرفي بنا، طراحي فضاي پيرامون، تهيه نقشه هاي محوطه و پياده روهاي داخلي و خارجي در معابر موجود است.
وي افزود: از سال ۸۲ تاكنون بالغ بر ۷۲ ميليارد ريال از محل اعتبارات استاني و ملي به منظور آزادسازي حريم و محوطه سازي و نيز مرمت اين بنا هزينه شده است.

نقش اقتصادي سنجاقكها در حيات هورالعظيم و تالاب شادگان
اگر سنجاقك ها نبودند...
013893.jpg
اهواز- يك  كارشناس  محيط زيست  در خوزستان  گفت : نقش  اقتصادي  سنجاقكها در تامين غذاي  ماهيان  هورالعظيم  و تالاب  شادگان  در خوزستان  غيرقابل  انكار است .
سيد محمود ميرباقري  در گفت  و گو با ايرنا افزود: سنجاقك  حشره اي  است  كه  لارو آن در برخي  فصول  سال  به  عنوان  منبع  غذايي  ماهيان  هورها و تالابها مورد استفاده  قرار مي گيرد.
وي  اظهار داشت : اين  حشره  همچنين  به  علت  شكار  حشرات  ناقل  بيماري ، نقش  برجسته اي  در پيشگيري  از بيماريهاي  مكانيكي  و بيولوژيكي  در افراد ساكن  و شاغل  در مناطق  تالابي  ايفا مي كند.
اين  كارشناس  گفت : حشرات  ناقل  مكانيكي  به  حشراتي  اطلاق  مي شود كه  همچون  مگس ، عامل  بيماريزا را عينا روي  غذا منتقل  مي كنند و افراد انساني  به واسطه  مصرف  غذاي  آلوده ، بيمار مي شوند.
وي  افزود: حشرات  ناقل  بيولوژيكي  نيز حشراتي  هستند كه  مراحلي  از زندگي خود را در بدن  يك  موجود واسط سپري  مي كنند و سپس  به  روشهاي  مختلف نظير آب آلوده  به  انسان  منتقل  و موجب  بيماري  مي شوند.
ميرباقري  گفت : نقش  سنجاقك  در پيشگيري  از بروز بيماريهاي  پيش  گفته  در افراد شاغل  در هورها و تالابها يك  امر بديهي  است .
مساحت هورالعظيم  در نوار مرزي  غرب  خوزستان  حدود ۴۵۰ هزار هكتار است   كه يك  سوم  آن در ايران  و بقيه  در عراق  قرار دارد.
تالاب  شادگان  نيز در جنوب  خوزستان  حدود ۴۰۰ هزار هكتار وسعت  دارد.

تخريب زيستگاه لاله هاي واژگون جرم  است
ايلام - لاله هاي واژگون به عنوان ذخيره ژنتيكي گياهي و زيستگاه هاي مرتفع استان ايلام به شمار مي روند و كندن  اين  گياه  تخريب  محيط  زيست  بوده  و جرم  محسوب مي شود و با متخلفان  برخورد قضايي  خواهد شد.
در همين حال، مديركل  حفاظت  محيط  زيست  استان  ايلام  اعلام كرد: نيروهاي  اين  اداره  از تخريب  و كندن  لاله هاي  واژگون  توسط  برخي  افراد سودجو در زيستگاه هاي  اين  استان  جلوگيري  مي كنند.
به گزارش واحد مركزي خبر، اين گونه گياهي كمياب كه در سطح ۱۰ هزار هكتار از ارتفاعات استان ايلام پراكنش دارد، اين روزها به علت بارندگي هاي منظم و به موقع، طراوت شگفت انگيزي به دامنه هاي سرسبز و قله هاي سر به فلك كشيده استان بخشيده است. كارشناسان منابع طبيعي در استان ايلام مي گويند علاوه بر ۸۰ زيستگاه غني از گونه سرخ رنگ لاله واژگون همه ساله در فصل بهار، در برخي قلل اين استان لاله واژگون زرد رنگ نيز مي رويد.
محدوده ارتفاعات مانشت، كبير كوه رنو و گچان، محل رويش گياهان پيازدار به ويژه لاله واژگون است. استان ايلام غني از هزاران حيات گياهي و جانوري در منطقه رويشي زاگرس است.

كم مهري مسئولان استان ايلام موجب
مهاجرت ورزشكاران شده است
ايلام - مدير كل تربيت بدني استان ايلام گفت: هيچ يك از مديران استان قانون بودجه بند ب ماده ۱۱۷ را مبني بر پرداخت يك درصد از اعتبارات عمراني استان تمكين نمي كنند.
رضا اسدي با بيان اين مطلب افزود: عليرغم اين كه در شوراي برنامه ريزي توسعه استان در سال ۸۴ و تاكيد استاندار ايلام، مصوب شد كه كليه سازمان هاي دولتي در استان موظف به اختصاص يك درصد از اعتبارات عمراني خود براي ورزش هستند ولي متاسفانه در اين زمينه تاكنون فعاليتي صورت نگرفته است.
اسدي با عنوان كردن اين كه در استان هيچ كدام از مديران اين مصوبه را به اجرا درنياورده اند، گفت: اين در حالي است كه در اكثر استان هاي كشور اين قانون تمام و كمال به اجرا درآمده و ما به وضوح شاهد آثار آن هستيم.
وي در ادامه با اشاره به توقعات ورزشكاران در استان عنوان كرد: ورزشكاران ايلامي با توجه به امكانات بسيار محدودي كه در اختيار دارند هميشه در عرصه هاي ورزشي توانايي خود را اثبات كرده اند و طبيعي است كه ورزش قهرماني خواهان امكانات و وسايل مدرن تر نيز هست ولي متاسفانه با بي مهري مسئولين روبه رو شده اند و همين مسئله مهم ترين دليل مهاجرت قهرمانان خوب و تواناي ايلامي به ساير شهرستان هاي كشور شده است.

ورزشگاه ۷۰ هزار نفري تبريز هنوز تكميل نشده است
تبريز _ خبرنگار همشهري: تكميل و تجهيز ورزشگاه ۷۰ هزار نفري تبريز دست كم به ۶۵ ميليارد ريال اعتبار نياز دارد و تا زماني كه تجهيزات آن نصب نشود، نمي شود از اين مجتمع بزرگ كه ۹۵درصد كارهاي ساختماني آن به پايان رسيده، بهره برداري كرد.
به گفته جواد شهلايي مديركل تربيت بدني آذربايجان شرقي، نصب ۶۵ هزار صندلي جايگاه تماشاگران، حصاركشي اطراف ورزشگاه، تكميل جايگاه خبرنگاران، احداث جايگاه اختصاصي و تامين روشنايي از جمله نيازهاي ورزشگاه است كه رفع همه اين كمبودها، به تامين بودجه بستگي دارد.
شهلايي افزود: ورزشگاه جديد ۳۶۰ هكتار وسعت دارد و جمعا ۲۸ پروژه ورزشي در آن ساخته شده يا در دست بررسي و احداث است.

تاسيس اتاق «ورزش و تندرستي»
در خوابگاه هاي دانشجويي اهواز
013887.jpg
اهواز - معاون دانشجويي فرهنگي دانشگاه شهيد چمران اهواز از تجهيز خوابگاه ها به وسايل ورزشي و تاسيس اتاق «ورزش و تندرستي» در خوابگاههاي سطح شهر در سال جاري خبر داد.
دكتر كريم رضادوست با اشاره به نبود فضاهاي كافي براي احداث سالنهاي ورزشي در خوابگاه ها، گفت: اكثر خوابگاه هاي دانشگاه در سطح شهر پر اكنده اند و فضاي كافي براي احداث سالنهاي ورزشي و مكانهاي تفريحي ندارند.وي تصريح كرد: عليرغم نبود فضاي كافي در خوابگاه ها، قرار شد كليه خوابگاه ها حداقل يك اتاق ۹ تا ۱۲ متري را اتاق «ورزش و تندرستي» نامگذاري كنند، تا با نصب تجهيزات متناسب با فضاي خوابگاه، دانشجويان بتوانند از امكانات ورزشي بهره مند شوند.

ايجاد رشته دكتراي تخصصي فوريت هاي پزشكي
در دانشگاه علوم پزشكي مشهد
مشهد - رشته دكتراي تخصصي فوريتهاي پزشكي در دانشگاه علوم پزشكي مشهد راه اندازي مي شود.
دكتر اكبر درخشان، معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مشهد افزود: با توجه به نياز كشور و استان به وجود متخصصاني در زمينه فوريتهاي پزشكي به خصوص در اورژانسها، اين رشته را از وزارت بهداشت تقاضا كرده ايم و اميدواريم با تصويب در شوراي گسترش دانشگاه ها از مهر امسال دانشجو در مقطع تخصص در اين رشته بگيريم.
وي از ايجاد رشته طب مكمل در دانشگاه در آينده خبر داد و گفت: راه اندازي اين رشته جزو برنامه هاي آينده دانشگاه است.

هر سال ۱۰۰شناور جديد در سيستان و بلوچستان
به كار مي افتد
زاهدان - مديركل اداره شيلات سيستان و بلوچستان گفت: تا پايان برنامه پنج ساله چهارم توسعه ۵۰۰ شناور به ناوگان صيادي اين استان افزوده مي شود.
سيداحمد طباطبايي گفت: در اين زمينه پيش بيني شده هر سال ۱۰۰شناور به ناوگان صيادي افزوده شود كه هر شناور زمينه اشتغال ۳۰ نفر را به صورت مستقيم فراهم مي كند.
وي افزود: با توجه به اين آمار تا پايان برنامه چهارم توسعه بايد زمينه اشتغال ۱۵هزار نفر در اين بخش ايجاد شود.

صيد ماهيان استخواني در گلستان ۲۲ درصد
افزايش داشته است
گرگان - صيد انواع ماهيان استخواني توسط اعضاي تعاوني هاي صيادي پره شيلات گلستان در فصل صيد سال ۸۵ - ۸۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افزايش داشته است.
۲۰ تعاوني صيادي پره با يك هزار و ۳۹۴ نفر صياد در فصل صيد از دريا حدود ۳ هزار و ۲۷۸ تن ماهي استخواني صيد كرده اند.

درخشش معلمان پلدختر در جشنواره
فناوران آموزشي لرستان
پلدختر - خبرنگار همشهري: معلمان پلدختر از ۵ رتبه برتر جشنواره فناوران آموزشي استان لرستان، سه مقام را به خود اختصاص دادند.
«محمد تاجي پور» مدير آموزش و پرورش پلدختر به همشهري گفت: در راستاي كيفيت بخشي بر امر آموزش و تسهيل فرايند ياددهي _ يادگيري، آثار معلمان اين شهرستان به جشنواره فناوران آموزشي استان ارسال شد.
در اين جشنواره در بخش رياضي و علوم تجربي، سيدروح الله موسوي از پلدختر مقام دوم استان لرستان را در پايه اول درسي رياضي به دست آورد.
فرنگ پور ميري نيز در پايه سوم درس رياضي سوم شد و مرتضي نصيري در پايه پنجم درس علوم تجربي از پلدختر در جايگاه سوم قرار گرفت.

اجراي طرح ساماندهي بنگاه هاي املاك يزد
يزد - رئيس ثبت اسناد و املاك استان يزد گفت :  طرح ساماندهي بنگاه هاي املاك، از ۱۵ ارديبهشت با همكاري سازمان بازرگاني آغاز مي شود.
اكبر حكيميان در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: در اين طرح اين بنگاه ها در قبال انجام معاملات، مسئول هستند و بايد براي هر معامله اي پاسخگو باشند.
وي افزود:  در حقيقت با اجراي اين طرح، بنگاه هاي معاملاتي يك مكان حقوقي محسوب شده و قولنامه هاي امضا شده، يك سند حقوقي و معتبر مي باشند و اجراي اين طرح بسياري از مشكلات نابساماني خريد و فروش املاك را كاهش مي دهد و زمين خواري در حد بسيار زيادي كاهش خواهد يافت.

رشته كارشناسي مديريت جهانگردي
در دانشگاه يزد داير مي شود
يزد _ شوراي گسترش آموزش عالي كشور با ايجاد رشته كارشناسي ارشد علوم اقتصادي و كارشناسي مديريت جهانگردي در دانشگاه يزد موافقت قطعي كرد.
به گزارش ايسنا، شوراي گسترش آموزش عالي در نشست تازه خود با تمديد پذيرش دانشجو در رشته رياضي در مقطع دكتري و در رشته زمين شناسي مهندسي در مقطع كارشناسي ارشد در دانشگاه يزد نيز موافقت كرد.

صدور محصولات كشاورزي بناب به ۶ كشور
بناب _ خبرنگار همشهري: در يك ماهه فروردين امسال افزون بر يك ميليون و سيصدهزار كيلو فرآورده هاي كشاورزي از جمله كشمش انگوري، تيزآبي و آفتابي از شهرستان بناب به كشورهاي هلند، الجزاير، دبي، آذربايجان، گرجستان و روسيه صادر شد.
ارزش كل محصولات صادراتي بيش از ۵/۱۸ ميليارد ريال بوده است.

گندم كاران خراسان شمالي مراقب شيوع
بيماري زنگ زرد گندم باشند
بجنورد -سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي در اطلاعيه اي از شيوع بيماري زنگ زرد گندم به گندم كاران استان هشدار داد.
در اين اطلاعيه از كشاورزان خواسته شده كه از سم تيلت با ميزان مصرف پنج درصد در هكتار و سم فوليكور با ميزان مصرف يك ليتر در هكتار به عنوان سموم مصرف عليه زنگ زرد استفاده كنند.
سمپاشي مزارع با سموم مذكور، محصول گندم را در يك دوره ۳۰-۲۰ روز محافظت مي كند.گندم هاي حساس و نيمه حساس به بيماري زنگ زرد گندم شامل تجن، آتيلا، آذر ،۲ الموت، نويد، زرين، پروستايا، مرودشت، فلات، هيرمند، سرداري، سبلان و زاگرس هستند.

همايش ادبي شاهنامه خواني در سمنان برگزار مي شود
سمنان - به مناسبت بزرگداشت حماسه سراي بزرگ ايران، همايش ادبي «شاهنامه خواني» همزمان با بيست و پنجم ارديبهشت روز بزرگداشت فردوسي در سمنان برگزار مي شود.
هدف از برپايي اين همايش كه به همت واحد آفرينشهاي ادبي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شود آشنايي با شخصيت شاعر حماسه سراي پارسي و سبك فردوسي و نيز شناخت مفاهيم شعري است.
شيوه اجرايي در اين همايش شامل پرده خواني و نقالي است و با رأي داوران گروه هاي برتر انتخاب خواهند شد.

۱۶ نفر در تصادف هاي جاده اي فارس جان باختند
شيراز - معاون اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي فارس گفت: در هفته گذشته ۱۵ مورد تصادف برون شهري منجر به فوت در اين استان رخ داد كه طي آن، ۱۶ نفر جان خود را از دست دادند.
سرهنگ پاسدار سيدمحمدعلي طباطبايي افزود: در اين مدت در مجموع ۵۵۷ مورد تصادف درون شهري و برون شهري در استان فارس رخ داد.
وي اظهار داشت: تعداد مجروحان ناشي از تصادفها در مجموع ۱۴۷ نفر بود كه از اين تعداد ۹۶ نفر در تصادفهاي درون شهري و بقيه در تصادفهاي خارج شهر مجروح شدند.

رشته خطايي دسر پر طرفدار مردم آذربايجان شرقي است
تبريز - دسرهاي تهيه شده از «رشته خطايي» جزو پرطرفدارترين دسرهاي اصيل آذربايجاني ها است.
به گزارش ايسنا، مردم اين استان از ديرباز به تنوع غذايي و شكل و طعم غذاهاي مصرفي خود، اهميت مي دادند و بخشي از غذاهاي اصيل آذري كه تا امروز نيز طرفداران خود را حفظ كرده، مويد اين مطلب اند.
رشته خطايي كه از ورقه هاي مشبك آرد به همراه گردو، خلال پسته و بادام، هل، دارچين، گل محمدي و زعفران تهيه مي شود، به عنوان دسر و عصرانه، زينت بخش سفره هاي مردم آذري است.
اين خوراكي جز در مناطق آذربايجان ايران،  در تركيه و جمهوري آذربايجان نيز مصرف مي شود.
رشته خطايي، بسته به سليقه طباخان در انواع و طعم هاي مختلفي تهيه و با شربت زعفران صرف مي شود.

شهرستان ها
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |