شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۱ - Apr 29, 2006
هاشمي رفسنجاني چند ساعت پيش از انتشار گزارش البرادعي:
دانش بومي هسته اي را نمي توان
با صدور فرمان متوقف كرد
* طرفهاي مذاكره به ميز مذاكرات باز گردند
* گزارش البرادعي مبناي تصميمات ما خواهد بود
014043.jpg
عكس: عطا طاهركناره
014049.jpg
گروه سياسي: روز گذشته رسانه هاي آمريكايي خبر دادند كه گزارش كوتاه و منفي البرادعي به شوراي حكام ارائه شده است. پس از اين گزارش كه نسخه اي از آن به شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي و شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارسال شده، جلساتي برگزار مي شود تا همكاري ايران و آژانس و روند همكاري هاي آينده مشخص شود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در خطبه هاي نماز جمعه تهران، روز گذشته از تمامي طرف هاي مذاكره در پرونده هسته اي ايران خواست به مذاكرات بازگردند.
اكبر هاشمي رفسنجاني در خطبه هاي نماز جمعه تهران اعلام كرد كه ايران مايل به اعتمادسازي است و علاقمند است موفقيتي را كه با قدرت علمي و فني خود به دست آورده در فضايي روشن به دنيا ارائه كند.
رويدادهاي پس از گزارش
* (دوم مي ،۲۰۰۶ سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۸۵)
ديدار مقامات رسمي آمريكا، روسيه، چين، انگليس، فرانسه و آلمان در پاريس و ارائه گزارش به وزارت خارجه كشورهاي مربوطه
* (سوم مي ،۲۰۰۶ چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۸۵)
ديدار نمايندگان شوراي امنيت در يك جلسه غيررسمي براي بررسي نتايج
* (نهم مي ،۲۰۰۶ سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۸۵)
ديدار وزراي خارجه پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل به همراه وزير خارجه آلمان در مقر سازمان ملل متحد در نيويورك پس از اين ديدار تاريخ جلسه رسمي شوراي امنيت سازمان ملل اعلام مي شود.
موارد اصلي گزارش
مهر: محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش خود را عصر جمعه تقديم شوراي امنيت كرده است كه در آن از پيشنهاد ايران براي ايجاد يك جدول زماني به منظور همكاري هسته اي خبر داده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش خود را تقديم شوراي امنيت سازمان ملل متحد كرد.
برخي موارد اين گزارش به اين شرح است:
ايران پيشنهاد داده است تا جدول زماني براي همكاري با بازرسان بين المللي در صورت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي و نه شوراي امنيت بر ميزان پايبندي تهران به مطالبات بين المللي ايجاد شود.
ايران به مهلت تعيين شده براي توقف فعاليتهاي هسته اي پايبند نبوده است.
ايران همكاري كامل نكرده است و غني سازي اورانيوم را متوقف نكرده است.
ايران ممكن است از خارج پلوتونيوم دريافت كرده باشد.
ايران غني سازي را در سطحي انجام داده است تا سوخت مورد نياز نيروگاههاي هسته اي را تامين كند.
وانگ گوانگيا رئيس كنوني شوراي امنيت و نماينده چين در سازمان ملل اعلام كرد كه شوراي امنيت گزارش البرادعي را دريافت كرده است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين تأكيد كرد كه گزارش البرادعي، مبناي تصميمات است و اظهار داشت كه ايران در انديشه استفاده نظامي از فعاليت هاي هسته اي خود نيست. امام جمعه موقت تهران در ادامه خطاب به غرب و آمريكا گفت: احتياط كنيد و مواظب باشيد و به عواقب اقدام خود بينديشيد. به جد تأكيد مي كنم، خودتان، ما و منطقه را به زحمت نيندازيد و از اقدامي كه براي ديگران دردسر درست مي كند، بپرهيزيد.
تحركات ديپلماتيك
با ارائه گزارش البرادعي، تحركات ديپلماتيك در پرونده هسته اي ايران نيز افزايش يافته است. ايرنا از پاريس گزارش داد كه يك ديپلمات بلندپايه فرانسوي اعلام كرده كه فرانسه اميدوار است قطعنامه سازمان ملل متحد درباره ايران تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل كه راه را براي مجازات هاي احتمالي مي گشايد، صادر شود تا به تهران نشان دهد كه از خط قرمز در پرونده هسته اي فراتر رفته است.
وي در ادامه گفت: «فرانسه به مجازات علاقمند نيست زيرا عقيده دارد كه بي اثر و نادرست است اما بايد به ايران نشان داد كه از خط قرمز عبور كرده است.» در اين گزارش نامي از اين ديپلمات برده نشده اما وي در ادامه گفته كه بايد نشانه اي به ايران فرستاده شود.
در آمريكا و مقارن با ارائه گزارش البرادعي، مجلس نمايندگان آمريكا طرحي را بر ضد ايران به تصويب رساند.
به گزارش بي بي سي، مجلس نمايندگان آمريكا طرحي را تصويب كرده است كه براساس آن تحريم هايي كه در حال حاضر از سوي ايالات متحده آمريكا عليه ايران اعمال مي شود، سخت تر خواهد شد.
جان بوئنر، رهبر جناح اكثريت مجلس نمايندگان آمريكا مي گويد اين طرح كه با اكثريت ۳۹۷ به ۲۱ تصويب شده است، اين پيام را به دولت ايران منتقل مي كند كه در عرصه بين المللي بايد به تعهداتش پايبند باشد.
مخالفان اين طرح با مقايسه آن با قطعنامه كنگره آمريكا كه در سال ۱۹۹۸ خواهان تغيير رژيم عراق شده بود، مي گويند تصويب چنين قوانيني در كنگره راه را براي حمله نظامي به ايران باز مي كند.
به گفته دنيس كوسينيچ، نماينده دموكرات مجلس نمايندگان آمريكا، خيلي از همكارانش از روي حسن نيت به قطعنامه مربوط به تغيير رژيم در عراق رأي داده بودند ولي هيچ وقت فكر نمي كردند كه از آن براي حمله به عراق استفاده شود.
ولي موافقان اين طرح مي گويند در آن هيچ صحبتي از حمله احتمالي به ايران نشده است و از آن به عنوان پاسخي به برنامه هسته اي ايران نام برده مي شود.
وزارت خارجه  آمريكا هم مي گويد اين طرح با تشديد مجازات شركت هاي خارجي طرف معامله با ايران، به تحكيم ائتلاف بين المللي عليه برنامه هسته اي جمهوري اسلامي كه بعضي از شركاي تجاري عمده آن هم در آن حضور دارند، لطمه خواهد زد.اين طرح با نقض قانون تحريم هاي ايران و ليبي كه در سال ۱۹۹۶ به تصويب رسيده بود، با تشديد تحريم هاي اعمال شده بر ضد ايران، محدوديت هاي ليبي را به خاطر همكاري با غرب در متوقف كردن برنامه هسته اي آن لغو مي كند.
اين طرح، افراد، شركت ها و كشورهايي را كه بيشتر از ۲۰ ميليون دلار در بخش انرژي ايران سرمايه گذاري مي كنند، مشمول مجازات هاي فدرال مي كند و نام دولت هايي را كه در اين بخش سرمايه گذاري كرده اند از فهرست كمك هاي دولت آمريكا حذف مي كند.
براساس اين طرح، اين تحريم ها تا زماني كه ايران درپي دستيابي به سلاح هاي كشتار جمعي است، ادامه خواهد يافت.
اين طرح ابتدا بايد به تأييد مجلس سنا و سپس شخص رئيس جمهوري برسد تا به عنوان قانون به اجرا گذاشته شود.
تأكيد روسيه بر نقش آژانس
رئيس جمهور روسيه نيز روز گذشته اعلام كرد كه هنوز آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد نقش اصلي را در پرونده ايران داشته باشد. پوتين تأكيد كرد كه آژانس نبايد از حل اين مسئله طفره رفته و آن  را به عهده شوراي امنيت بگذارد. وي در ادامه اعلام كرد كه مسئله، حفظ حق ايران براي استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي و در همين حال رفع نگراني جامعه بين المللي است كه در مذاكرات قابل حل است.
سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه نيز در جواب به پرسشي درخصوص نتايج گزارش البرادعي اعلام كرد كه گزارش دبيركل آژانس به شوراي امنيت را نبايد يك اولتيماتوم دانست. اين گزارش جنبه كاري ندارد.وي همچنين در ديدار با همتاي آلماني خود اعلام كرد كه آلمان و روسيه به حل ديپلماتيك پرونده هسته اي ايران علاقمند هستند.

باكو در هيچ گونه عمليات احتمالي
عليه ايران حضور نخواهد داشت
ايسنا: الهام علي اف تأكيد كرد كه كشورش در هيچ نوع عمليات احتمالي عليه ايران مشاركت نخواهد كرد.
به گزارش رويترز، الهام علي اف، رئيس جمهوري آذربايجان پس از ديدار با جورج بوش، همتاي آمريكايي خود تأكيد كرد: آذربايجان در هيچگونه عمليات احتمالي عليه ايران حضور نخواهد داشت.وي تصريح كرد: اكنون زمان آن است كه حدس و گمان در اين باره متوقف شود.وي افزود: ما توافقي دو جانبه با ايران داريم كه به وضوح مي گويد سرزمين هاي مان نمي تواند براي به خطر انداختن ديگري به كار گرفته شود.

انتقاد شديد ايران به عضويت اسرائيل
در كميسيون خلع سلاح سازمان ملل
گروه سياسي: محمدجواد ظريف، نماينده دائم ايران در سازمان ملل اعتراض رسمي خود را نسبت به انتخاب اسرائيل در معاونت كميسيون خلع سلاح سازمان ملل اعلام كرد.به گزارش آسوشيتدپرس، ظريف اعلام كرد كه انتخاب نماينده اي كه تا به حال ناقض تمامي قطعنامه هاي سازمان ملل در خاورميانه بوده، كاري اشتباه است.وي همچنين خواستار توضيح شد كه چرا رژيمي كه خود عضو ان پي تي نيست، در جايگاه كميسيون خلع سلاح وارد شده است.
ظريف كه خود در سال ۲۰۰۰ رياست اين كميسيون را برعهده داشته خواستار توجه به اين نكته شد كه دولت هاي عضو معاهده منع گسترش كشتار جمعي مي توانند در اين كميسيون فعاليت داشته باشند و خارج از اين موضوع، حضور دولت هاي غيرعضو در اين كميسيون مسخره است.

اختلاف آمريكا و پاكستان درباره ايران
مهر: يك مقام ارشد در واشنگتن اعلام كرد كه آمريكا و پاكستان به خاطر موضوع هسته اي ايران و مخالفت اسلام آباد با تحريم اين كشور، در گفتگوي استراتژيك ميان دو كشور، دچار اختلاف نظر شدند.به گزارش خبرگزاري رويترز، اين مقام آمريكايي اعلام كرد كه دو كشور پنجشنبه (گذشته) اقدام به انجام گفتگوي راهبردي جديد كردند تا درمورد يك سري از مسائل با همديگر همكاري كنند، اما خيلي سريع درباره ايران اختلافات پديدار شد.به گزارش رويترز در حالي كه طرف آمريكايي بر تنبيه ايران به خاطر بي اعتنايي اين كشور به شوراي امنيت تاكيد داشت طرف پاكستاني با تاكيد بر اينكه ايران همسايه مهم است، مخالفت اسلام آباد با تحريم تهران را اعلام كرد.
اين گفتگو بين نيكلاس برنز معاون وزير خارجه و «رياض خان» همتاي پاكستاني وي براي عملي شدن تعهداتي صورت گرفت كه جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا در سفر ماه مارس خود به اسلام آباد بر آنها تاكيد كرده بود.معاون وزير امور خارجه آمريكا همچنين گفت كه واشنگتن اميدوار است تا اسلام آباد از اين كشور در بحران هسته اي ايران حمايت كند و اين در حالي بود كه رياض خان اعلام كرد: كشورش در شوراي امنيت حضور ندارد و در هيچ بحثي در اين زمينه همكاري نخواهد كرد.
خان گفت: پاكستان نگران موضوع هسته اي ايران است، اما از هيچ گونه اقدام قهريه براي تغيير حكومت در ايران حمايت و پشتيباني نمي كند.وي افزود: ما با ايران دوست هستيم و تهران همچنين همسايه بسياري مهمي براي ماست.

راهپيمايي در اعتراض به بد حجابي
ايسنا: بعد از نماز جمعه اين هفته تهران جمعي از شركت كنندگان در نماز جمعه در اعتراض به آنچه روند لجام گسيخته فساد و بي حجابي مي ناميدند و با هدف اعتلاي احكام و ارزش هاي اسلامي در ايران از دانشگاه تهران تا ميدان انقلاب راهپيمايي كردند و در پايان نيز قطعنامه اي در همين زمينه قرائت شد.
پارچه نوشته هايي نيز با اين مضامين دردست راهپيمايان بود: وعده خداوند را باور كنيد. ان تنصروالله ينصركم و يثبت اقدامكم. در مقابل غوغاسالاري جريان هاي مرده سياسي احكام الهي نبايد به تعطيلي كشانده شود.
در پارچه نوشته اي به نقل از وصيتنامه يكي از شهداي جنگ تحميلي آمده بود: خواهرم سرخي خونم را به سياهي چادرت به امانت دادم، پس امانتدار خوبي باش.
در پلاكاردي به بند هشتم قانون اساسي اشاره شده بود مبني بر اين كه امر به معروف و نهي از منكر چه زماني از غربت بيرون خواهد آمد.در اين نوشتارها همچنين تاكيد شده بود كه با شيوع منكرات و تظاهر با آن بايد مقابله كرد.

رئيس جمهوري:
ايران به الگوي عدالت طلبي براي
ملت هاي جهان تبديل شده است
014046.jpg
گروه سياسي: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور، روز پنجشنبه دوازدهمين سفر استاني خود را به استان زنجان آغاز كرد. رئيس جمهور در اين سفر ضمن حضور در جمع مردم شهرهاي زنجان، طارم، ابهر، خدابنده و خرمدره در جمع خانواده هاي ايثارگر و نيز نخبگان استان حضور يافت و به ايراد سخنراني پرداخت.
احمدي نژاد در نخستين سخنراني خود در جمع مردم زنجان گفت: ايران كشوري هسته اي است و براي هيچ كشوري خطر محسوب نمي شود.
به گزارش ايسنا، رئيس جمهور افزود: ما اكنون آماده ايم در مورد گسترش صلح گفت وگو كنيم.ما اهل ظلم و تجاوز نيستيم و ملت ايران زير بار ذره اي ظلم نخواهد رفت.
اگر كشوري بخواهد به ما تجاوز كند، ملت ايران ننگ پشيماني را بر پيشاني اش خواهد نشاند.وي تصريح كرد: ملت ايران ۲۷ سال پرچمدار توحيد و عدالت بوده است و امروز به الگوي عدالت طلبي براي ساير ملت هاي جهان تبديل شده است.وي خطاب به كشور هاي غربي گفت: شما تصور كرديد با قطعنامه تصويب كردن و پنهان كردن چهره ظالمانه خود پشت نقاب آژانس يا شوراي امنيت، خواهيد توانست ملت ايران را از حقوق مسلم خود محروم كنيد.ملت ايران امروز با اتكا به جوانان خود فن آوري توليد سوخت هسته اي را به دست آورده و احدي نمي تواند اين دانش را از ما بگيرد. انرژي هسته اي حقي است كه همه ملت ما از كوچك و بزرگ آن را مي خواهد.
احمدي نژاد گفت: ما طرفدار صلح و آرامش براي همه بشريت در سايه صلح و عدالت هستيم. اميدوارم چند قدرت بزرگ هم از رفتار شان دست بردارند و به تعليمات انبيا بپيوندند.من به آنها مي گويم اگر پيام دعوت را نپذيريد و به ملت ها نپيونديد، به زودي دست قدرت ملت ها شما را از اريكه قدرت به زير خواهد كشيد و شما را محكوم خواهد كرد.ملت ها به سمت توحيد و عدالت حركت  كرده اند و ديري نخواهند پاييد كه ملت ها يكپارچه خواهند گفت لا اله الا الله .
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنانش با تأكيد بر اين كه بايد ايران را بسازيم تأكيد كرد: براي ايجاد اشتغال يكي از كارهاي دولت هدايت منابع بانكي با تسهيلات ارزان قيمت است. امسال در كل كشور بيش از هجده هزار ميليارد تومان به اين كار اختصاص داده شده است.وي تاسيس صندوق مهر رضا را يكي ديگر از اقدامات دولت براي رفع بيكاري برشمرد و گفت:  اين صندوق به صورت قرض الحسنه و بدون اينكه سود بگيرد وام مي دهد. بودجه اين صندوق براي هر استان جداگانه اختصاص مي يابد. در روز ميلاد حضرت زهرا (س) بايد در تمام استان ها و شهرستان ها اين صندوق تاسيس شود و در اين روز آغاز به كار كند.
وي افزود: قسط اول اين صندوق مخصوص پشتيباني از ازدواج جوانان، قسط دوم براي اشتغال و قسط سوم براي مسكن جوانان است. دولت در سال جاري تلاش كرده با صرفه جويي و كاهش هزينه هاي مصرفي دو هزار و پانصد ميليارد تومان به اين صندوق اختصاص دهد. اميدوارم نمايندگان كمك كنند كه بودجه اين صندوق به دو برابر برسد.
رئيس جمهور در جمع مردم طارم هم تأكيد كرد: انرژي هسته اي را در خدمت صلح، آرامش و پيشرفت ملت ها مي خواهيم و اگر عده اي تصور مي كنند با جنگ رواني و صدور قطعنامه و بيانيه مي توانند جلوي حركت ملت ايران را بگيرند، اشتباه مي كنند.
محمود احمدي نژاد افزود: ملت ايران به رغم كارشكني دشمنان، به فن آوري هاي پيشرفته جهاني دست پيدا كرده است. به همين دليل دشمنان پي در پي از ملت ايران شكست مي خورند و ان شاءالله در آينده هم شكست خواهند خورد.
احمدي نژاد گفت:   بدخواهان ملت ايران مي دانند كه نمي توانند در مقابل صفوف متحد و يكپارچه ملت ايران كاري انجام دهند. آنها مي خواهند با تبليغات دروغين در صفوف يكپارچه ملت ايران تفرقه ايجاد كنند؛ اما به لطف خدا اين آرزو را به گور خواهند برد. آنها تصور مي كنند با استفاده از چند نفر معدود در داخل مي توانند فضاي كشور را آلوده كنند و گاهي افرادي به نام دفاع از ملت ايران حتي به دوستان ايران هم توهين مي كنند. اكثر كشور هاي دنيا دوست ملت ايران هستند.
رئيس جمهور پنج شنبه شب هم در جمع خانواده هاي ايثارگران و شهيدان اظهار داشت: حاضريم در مورد خلع سلاح قدرت هاي هسته اي مذاكره كنيم.
احمدي نژاد در ادامه با بيان اين كه خانواده هاي شهدا بازماندگان كساني هستند كه پويندگان راه خدا بودند، گفت: اگر كسي خود را مديون خانواده هاي ايثارگران نداند، لياقت ماندن و خدمتگزاري در دولت را نخواهد داشت.رئيس جمهور گفت: شبي كه در جوار حرم امام رضا(ع) اعلام كرديم جمهوري اسلامي كشور هسته اي است، بسياري از ملت هاي عالم اشك شوق مي ريختند و شيريني پخش مي كردند، وقتي ملت ايران پيروز مي شود، انگار ملت هاي ديگر پيروز شده اند و به همين دليل، كشورهاي غربي از ما عصباني هستند.
احمدي نژاد ادامه داد: كشورهاي غربي پيغام مي دهند كه حاضريم تمام حقوق هسته اي شما را بپذيريم، به شرطي كه چرخه سوخت را به بهانه اي براي مدتي قطع كنيد، آنها اين مدت را از شش هفته به يك ماه و سپس دو هفته و يك هفته كاهش داده اند و اكنون مي گويند حتي يك روز هم كه شده به بهانه اي چرخه سوخت خود را متوقف كنيد كه با پاسخ منفي ما مواجه شده اند.رئيس جمهور اعلام كرد: آنها فهرستي از پيشنهادها تهيه كرده اند تا به بهانه شروع مذاكره بگويند هر چه شما خواسته ايد مي دهيم. آنها اميدوارند بعضي از عناصر خود باخته فشار بياورند كه به بهانه پيشنهادها روز به روز چرخه سوخت را متوقف كنيم.
وي ادامه داد: آنها نمي توانند هيچ كاري انجام دهند. آنها با يك ايران هسته اي طرف هستند و ملتي كه انرژي هسته اي را با دست خالي به دست آورده قادر است با دست خالي از حق خود دفاع كند.
رئيس جمهور همچنين در جمع نخبگان استان زنجان تصريح كرد: ايران ظرفيت اين را دارد كه به سرعت به يك ابر قدرت جهاني تبديل شود.وي در ادامه سخنانش با اشاره به اهميت بالاي حقوق زنان در اسلام اظهار داشت: بعضي از تعصبات در مورد زنان متعلق به اسلام نيست.متاسفانه هر جا بحثي از فساد اخلاقي مي شود، خانم ها در اين مورد، مقصر شناخته مي شوند، اما مگر مردان مشكل ندارند؟ متاسفانه بعضي ريشه مفاسد را در زنان مي بينند، در حالي كه اين طور نيست.

مؤسسه ماركت واچ پيش بيني كرد:
آمريكا در جلوگيري از حضور شركتهاي بين المللي
در بازار انرژي ايران ناتوان است
مؤسسه ماركت واچ اعلام كرد: با وجود اينكه فشارهاي آمريكا براي اعمال تحريم اقتصادي عليه ايران ادامه دارد، شركت هاي خارجي كماكان نسبت به سرمايه گذاري در بخش انرژي ايران علاقمند هستند.
به گزارش مهردر گزارش موسسه ماركت واچ آمده است: بر خلاف آنچه كه تصور مي شود، جذب سرمايه گذاري و شركت هاي خارجي در اولويت برنامه هاي رئيس جمهور ايران و وزير نفت پرقدرت آن قرار دارد،روابط نزديك ايران با شركت هاي انرژي بين المللي آمريكا را در تلاش خود براي اعمال تحريم اقتصادي عليه ايران به منظور جلوگيري از توسعه برنامه هسته اي اين كشور، ناكام گذاشته است.
در همين زمينه، جرون فندرفر، مديرعامل غول نفتي رويال داچ شل، كه سابقه ديرينه اي در فعاليت در ايران دارد، معتقد است ذخاير نفت و گاز، موضع ايران را در عرصه جهاني قدرتمند نموده است.
ماركت واچ مي افزايد:  ذخاير عظيم نفتي ايران نه تنها اين كشور را در موقعيت ممتازي قرار داده است، بلكه چشمان مصرف كنندگان بزرگي همچون چين و ژاپن را نيز به خود خيره ساخته است.
ايران ۱۲ درصد ذخاير نفت جهان را در اختيار دارد و پس از روسيه دومين دارنده بزرگ ذخاير گاز طبيعي محسوب مي شود. ايران طي ۱۰ سال آينده و براي حفظ موقعيت خود به عنوان دومين توليدكننده اوپك نيازمند ۵۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري براي توسعه منابع هيدروكربوري خود است.
در همين حال، مصرف كنندگان بزرگ نفت همانند چين، هندوستان و پاكستان به مذاكرات خود با ايران براي دستيابي طولاني مدت به ذخاير سرشار نفت و گاز اين كشور ادامه مي دهند و به آمريكا نيز نسبت به تلاش هايش براي منزوي ساختن ايران هشدار مي دهند.
ژاپن كه از بزرگترين مشتريان نفت ايران است، با وجود مخالفت با برنامه هسته اي اين كشور همچنان چشم اميد به ذخاير نفت و گاز آن دارد.
شركت نفت نيمه دولتي اينپكس ژاپن در پروژه
۲ميليارد دلاري توسعه حوزه نفتي آزادگان ايران در خوزستان مشاركت مي كند، اما پيشرفت اين طرح تاكنون آهسته بوده است.
چين نيز ديگر مشتري بزرگ نفت خام ايران است و محجوب زويري استاد دانشگاه دورهام انگلستان معتقد است چين گزينه هاي چنداني براي تامين نيازهاي عظيم انرژي خود ندارد، و به هيچ وجه نمي تواند از منابع نفت و گاز ايران چشم بپوشد.
ايران و چين در سال ۲۰۰۴ يادداشت تفاهمي منعقد نمودند كه بر اساس آن شركت ملي پتروشيمي چين (سينوپك) اجازه يافت در توسعه حوزه نفتي يادآوران در جنوب غربي ايران مشاركت كند و در مقابل سالانه ۱۰ ميليون متر مكعب گاز طبيعي فشرده ال.ان.جي به مدت ۲۵ سال از ايران خريداري نمايد.
به گفته وزيران نفت سه كشور، اين پروژه به زودي نهايي خواهد شد و قرارداد آن احتمالا در ماه آينده منعقد خواهد گرديد.
اين پروژه عظيم ۴۰۷ ميليارد دلاري در تضاد مستقيم با منافع واشنگتن است كه همواره خواهان جلوگيري از سرمايه گذاري هاي كلان در ايران بوده است.
وزير انرژي آمريكا آخرين مقام دولتي اين كشور بود كه با ساخت خط لوله گاز ايران به هند و پاكستان مخالفت كرد، اما هند و پاكستان نيز همواره با تاكيد بر نياز انرژي خود از اين طرح دفاع كرده اند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |