شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۱ - Apr 29, 2006
رئيس سازمان تربيت بدني:
اجاره اماكن ورزشي يك نوع غارت است
013968.jpg
گروه ورزشي _ محمدرضا منصوريان: «اجاره مكان هاي ورزشي يك غارت است» اين سخني بود كه مهندس محمد علي آبادي رئيس سازمان تربيت بدني در مجمع عمومي ساليانه فدراسيون شنا آن را بر زبان آورد. وي اين را هم اضافه كرده است كه ۱۲۰۰ مكان ورزشي متعلق به سازمان تربيت بدني جمعا به مبلغ يك ميليارد و هفتصد هزار تومان اجاره داده شده است!
شنيدن اين حرف ها و درك آن هر انسان عاقلي را آزار مي دهد و به اين شك مي رساند كه مگر در سازمان تربيت بدني حساب و كتابي وجود نداشته كه اين چنين ناشيانه دست به چنين كارهايي زده اند.
در مديريت سابق سازمان تربيت بدني دو مقوله برقراري طرح جامع ورزش و در اختيار گذاشتن اماكن ورزشي دولتي به شركتي تحت عنوان شركت توسعه و تجهيز اماكن ورزشي ازجمله برنامه هايي بود كه مورد توجه قرار گرفت و متوليان اجرايي آن نيز همواره بر راهكارهاي مختلفي كه تنها خود از آنها آگاهي و اطلاع داشتند، عمل مي كردند. بارها ديده شد كه بسياري از تيم ها و قهرمانان ملي ورزش و فدراسيون هاي متبوعه آنها از بازپس گيري اماكني كه در آنها تمرينات و مسابقات خود را برگزار مي كردند شكوه و گلايه سرمي دادند كه متأسفانه گوش شنوايي نبود كه بتواند مستدل و منطقي پاسخگوي درخواست هاي قانوني آنها باشد. در حقيقت هيچكس نمي توانست به چنين طرحي تمكين كند كه شخصي قهرمان ملي باشد و فرضا براي انجام تمريناتش در سالن هايي كه شرعا و قانونا متعلق به خود آنهاست، حق الزحمه پرداخت كند. اين مشكل بزرگ بارها از سوي رسانه هاي گروهي مورد نقد و بررسي قرار گرفت، ولي همواره توجيهات مسئولان وقت اجازه نداد كه واضح و روشن عموم مردم از اين واقعيت تلخ آگاهي پيدا كنند.
امروز اگر رئيس ورزش كشور طبق آمار و ارقام موجود مي گويد: اجاره يك زمين چمن فوتبال استاندارد ماهيانه ۳۰۰ هزار تومان و يك استخر قهرماني يك ميليون و ۲۰۰ هزار تومان است، اين يعني آن كه از زمان شروع اين طرح تا امروز سرمايه هنگفتي از ورزش مظلوم اين مملكت به هدر رفته و ثروت قابل توجهي را نصيب از ما بهتران ساخته است.
حال اين از وظايف اصلي رئيس محترم سازمان تربيت بدني است كه اگر كارشناسان اين سازمان امروز به اين نتيجه رسيده اند كه در اين رابطه سودجويي و يا احتمالا حيف و ميلي صورت گرفته است، گزارش تكميلي، دقيق و نهايي آن را به اطلاع مردم برسانند. اين كه ايشان بگويد انجام اين كارها چون در دوران من نبوده است پس من حرمت نگاه مي دارم، سخن خوبي نيست.
اگر در گذشته خلافي يا سوءاستفاده اي صورت گرفته است، بايد گزارش دقيق آن اعلام شود و خطاكاران جوابگوي اعمال و كارهاي خود باشند. نكته ديگري كه معاون رئيس جمهور روي آن تأكيد كرده اين كه مجموعه هاي ورزشي به ورزشكاران تعلق دارد و زماني كه صحيح در اختيار آنها قرار نگيرد، ورزش كشور پيشرفت نمي كند.
كيست كه امروز نداند يكي از دلايل اصلي پيشرفت و توسعه ورزش در گرو تأمين امكانات سخت افزاري، كه همانا اماكن ورزشي است مي باشد. آنچه كه امروز در ورزش ما به يادگار باقي مانده اين است كه اماكن ورزشي موجود كه عمدتا قديمي و فرسوده هستند به سختي مي توانند با هجوم سيل آسا و مشتاقانه جوانان به ورزش ،جوابگوي نيازمندي هاي آنها باشند. البته اين مشكلي است كه در شهرستان ها اكثريت سالن هاي ورزشي غيراستاندارد و كهنه است ونمي توانند كمك هاي چنداني به پيشرفت ورزش بكنند. حال كه به گفته مديريت كنوني ورزش براي صرف هزينه هاي دقيق در ورزش كالبدشكافي هاي دقيقي صورت گرفته است، چه خوب است كه در راستاي برنامه ريزي هاي انجام شده بهينه سازي سالن هاي ورزشي موجود و احيانا بسط و گسترش آنها نيز مورد توجه بيشتري قرار گيرد.
و اما كلام آخر اين كه سرپرست سازمان تربيت بدني در همين جمع گفته است ما در سفرهاي خارجي و مسابقات بايد با تيم هايي روبه رو شويم كه در رنكينگ جهاني چند پله از ما بالاتر باشند. اتفاقا اين همان معادله اي است كه براي حل آن در رابطه با تيم ملي فوتبال و برنامه هاي تداركاتي آن در راه جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان تاكنون نتوانسته ايم به جايي برسيم. ما خيلي دلمان مي خواست كه تيم ملي فوتبال ما با تيم هاي اسپانيا، سوئد و آرژانتين بازي هاي تداركاتي داشته باشد، اما نشد كه نشد.

با عقب نشيني سرمربي بلغاري تيم ملي
وزنه برداران اخراجي بازمي گردند
گروه ورزشي _ از قرار معلوم يوردان گئورگي ايوانف سرمربي بلغاري تيم ملي وزنه برداري ايران دست از لجاجت برداشته و موافقت خود را با بازگشت دو وزنه بردار مطرح كشور به اردوي تيم ملي اعلام كرده است. محمدحسين برخواه و اصغر ابراهيمي كه پيش از اين با دستور ايوانف از اردو اخراج شده بودند، با مجوز دوباره اين مربي از صبح امروز تمرينات خود را در كنار ديگر ملي پوشان ادامه مي دهند.با توجه به درخشش برخواه در مسابقات باشگاه هاي آسيا كه با دو مدال نقره و يك طلا در وزن ۸۵ كيلوگرم نايب قهرمان شد و وضعيت مطلوب ابراهيمي در تمرينات اردويي بندرعباس و از همه مهم تر فشارهاي افكار عمومي و مديران عالي رتبه ورزش كه از نوع برخوردهاي غيرعقلاني ايوانف با تني چند از وزنه برداران ، واكنش هاي منفي و اعتراض آميز خود را بارها نشان داده بودند، سرانجام اين مربي كهنه كار بلغاري با عقب نشيني از مواضع قبلي خود نسبت به بازگشت بسياري از قهرمانان تغيير روش داده و اجازه بازگشت آن ها به اردو را صادر كرده است.با توجه به نرمش تازه ايوانف در اين زمينه پيش بيني مي شود تني چند از ديگر وزنه برداراني كه در ماه هاي اخير مورد غضب وي قرار گرفته اند، از شانس حضور دوباره در اردوي تيم ملي برخوردار شوند.ظاهراً نشست ديروز داراب رياحي نايب رييس فدراسيون وزنه برداري با سرمربي بلغاري تيم هاي ملي و تعدادي از ورزشكاران اين رشته بسيار حساس و پرفايده بوده است.

بسكتبال در انتظار انتخاباتي سرنوشت ساز
گروه ورزشي : بسكتبال در سال جاري چندين رويداد مهم بين المللي پيش رو دارد و جدا از اين رويدادها بايد از انتخابات سرنوشت ساز فدراسيون بسكتبال ياد كرد كه اين روزها به يكي از بحث هاي روز اين ورزش مبدل شده است. با وجود حضور محمود مشحون و اعلام آمادگي او براي ادامه خدمت در مدت قانوني ثبت  نام، تنها يك نماينده مجلس ثبت نام كرد و مابقي افرادي كه مي توانستند خود را نامزد كنند به خاطر اهليت و حضور يك فرد آشنا به زير و بم اين رشته و باتجربه در امور اجرايي خود را كنار كشيدند. واقعيت آن كه بسكتبال ايران با تقويت زيرساخت ها در دوران مديريت دكتر غضنفري و موفقيت در عرصه بين المللي در دوران ۴ساله مسئوليت مشحون ،اكنون از جايگاه بسيار خوبي در قاره آسيا برخوردار است. بسكتبال با ارزيابي صادقانه عملكرد چهارساله اش با بهره مندي از نظرات اصلاحي منتقدين مي تواند همچنان دلخوش به تداوم موفقيت هايش باشد.
معرفي كادر فني و بازيكنان تيم ملي
كادر فني و بازيكنان دعوت شده به اردوي تيم ملي بزرگسالان امروز معرفي مي شوند. از سوي فدراسيون بسكتبال هم «اونيكا» به عنوان سرمربي تعيين شده است و مي ماند معرفي كمك هاي ايراني او كه قرار بود از ميان چندين گزينه انتخاب شوند.

خبر همشهري تأييد شد
سرمربي نايب قهرمان ليگ جهاني واليبال
منتظر پاسخ تهران
013974.jpg
گروه ورزشي _ علي شاكري: «لويومير تراويكا» سرمربي تيم ملي واليبال صربستان نايب قهرمان ليگ جهاني در تماسي دوباره با رابط خود در ايران جوياي پاسخ فدراسيون واليبال پيرامون پيشنهاد خود براي تصدي سرمربيگري تيم ملي كشورمان شد.
هنگامي كه نخستين بار روزنامه همشهري اعلام آمادگي اين مربي را از كانالي غير از فدراسيون واليبال براي حضور در ايران منتشر كرده بود، خيلي ها آن را باور نداشتند و به طعنه نوشتند واليبال ايران كجا، تراويكا كجا!آخرين خبر آنكه تراويكا كه مليت صرب و ايتاليايي دارد و به زبان انگليسي نيز كاملاً مسلط است خود تمايل دارد تا در صورت پذيرش پيشنهاداتش، به خانواده واليبال ايران بپيوندد.مهم ترين بخش پيشنهاد مربي موفق واليبال جهان به دستمزد سنگين آن برمي گردد كه همين مسئله باعث ترديد و دودلي مسئولان واليبال ايران در دعوت از او براي حضور در ايران شده است. اگر گزينه هاي احتمالي فدراسيون جهاني واليبال كه بزودي معرفي خواهند شد مورد توجه مسئولان واليبال ايران واقع نشوند آن وقت احتمال پيوستن اين مربي صاحب نام به واليبال ايران بيشتر خواهد شد.

سپاهان با شكست تراكتورسازي
به نيمه نهايي جام حذفي راه يافت
گروه ورزشي: تيم فوتبال سپاهان اصفهان با غلبه بر تراكتورسازي به تيم صبا باتري و نوژن ساري در مرحله نيمه نهايي جام حذفي ايران پيوست. سپاهان در ورزشگاه نقش جهان در مقابل تراكتورسازي تبريز يكي از تيم هاي مدعي صعود از دسته اول به ليگ برتر قرار گرفت و توانست با يك گل اين تيم را مغلوب كند. تنها گل بازي را محمد نوري در دقيقه ۲۲ به ثمر رساند. سپاهان با اين برد حريف صبا باتري در مرحله نيمه نهايي شد. ديروز همچنين تيم نوژن با انصراف استقلال قهرمان ليگ برتر ايران صاحب برتري سه بر صفر شد و در انتظار شناسايي حريف خود از بين برنده بازي امروز ملوان و پرسپوليس است. امروز تكليف چهارمين تيم صعود كننده مشخص خواهد شد.

بهترين بدمينتون بازان جوانان ايران انتخاب شدند
گروه ورزشي: درپي انجام رقابت هاي انتخابي تيم بدمينتون جوانان ايران هفت بازيكن برتر به اردوي آمادگي اين تيم دعوت شدند.
اين بازيها طي دو روز انجام شد و در نهايت عرفان شاه حسيني، سيدمهدي رئوفي، سامان محمودزاده و حسن متقي از تهران، مجتبي كاظم پور از يزد، سروش اسكندري و اشكان فصاحتي توانستند جواز ورود به اردو را پيدا كنند. پس از گرفتن تست آمادگي جسماني ۴ بازيكن از جمع ۷ بازيكن به عضويت تيم جوانان ايران در مسابقات آسيايي مالزي درخواهند آمد.

سفر «كليم اف» به تهران به تاخير افتاد
گروه ورزشي: سفر يوري كليم اف سرمربي روسي تيم ملي هندبال ايران با تاخير انجام مي شود. «كليم اف» در مسكو پايش شكست و گچ گرفته شد و به همين دليل در تماس با رييس فدراسيون هندبال اعلام كرد كه پس از استراحتي يك ماهه قادر به بازگشت به تهران خواهد بود. عليرضا رحيمي رييس فدراسيون هندبال پيرامون تشكيل اردوي تيم ملي در راه بازي هاي آسيايي دوحه به همشهري گفت: در غياب كليم اف با مربيان داخلي تيم ملي علي حبيبي و كيوان صادقي اين اردو به زودي تشكيل مي شود.

ميدلزبرو و سوي يا در فينال جام يوفا
گروه ورزشي : تيم سوي يا اسپانيا پس از شكست شالكه تيم قدرتمند آلماني با نتيجه يك بر صفر، و در مجموع با كسب همين نتيجه به ديدار نهايي جام يوفا راه پيدا كرد. در دور برگشت مرحله نيمه نهايي اين جام، سوي يا ميزبان شالكه بود و موفق شد با تك گل دقيقه ،۱۰۱ «آنتونيو يوئرتا» تيم حريف را شكست دهد تا يكي از فيناليست هاي جام باشد. در ديگر ديدار مرحله نيمه نهايي، تيم ميدلزبرو انگلستان ميزبان استوا بخارست روماني بود، و در حالي كه يك بر صفر در بازي رفت مغلوب حريف رومانيايي خود شده بود، با نتيجه جالب چهار بر دو اين تيم را در ورزشگاه خانگي خود ريورسايد شكست داد تا در مجموع دو بازي چهار بر سه پيروز شود و به ديدار نهايي راه پيدا كند. براي ميدلزبرو «ماكارونه» در دقايق ۳۳ و ،۸۹ «مارك ويدوكا» ،۶۴ «ريگوت» ۷۳ گلزني كردند و براي استوا بخارست «نيكولاي ديكا» ۱۶ و «اورين گويان» ۲۴ موفق به گلزني شدند. در ابتداي مسابقات اين دوره كمتر كسي فكر مي كرد كه تيم هاي سوي يا و ميدلزبرو فينال را برگزار كنند اما اين روزها حوادث جالب در فوتبال خيلي اتفاق مي افتد.

تيه ري آنري مرد سال فوتبال انگليس شد
013971.jpg
تيه ري آنري كاپيتان تيم فوتبال آرسنال براي سومين بار از سوي اتحاديه فوتبال نويسان انگلستان به عنوان بهترين بازيكن سال اين كشور انتخاب شد. قبل از اين «كني دالگليش» ، «جان بارنز» ، «گري لينه كر» و «سر استنلي ماتيوس» هركدام دو مرتبه اين عنوان را از آن خود كرده بودند.
آنري كه در حال  حاضر ۲۸ سال سن دارد به دليل شكستن ركورد گلزني تاريخ باشگاه آرسنال و صعود به ديدار فينال ليگ قهرمانان در فصل جاري فصلي سرشار از موفقيت را پشت سر گذاشته و دليل انتخاب وي نيز همين است. آنري در سال هاي ۲۰۰۴ و ۲۰۰۳ نيز اين عنوان را به دست آورده بود. گفتني است فرانك لمپارد سال گذشته اين عنوان را به خود اختصاص داده بود.در رأي گيري امسال جان تري از چلسي، وين روني از منچستر يونايتد و استيون جرارد از ليورپول در رده هاي بعدي قرار گرفتند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |