شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۱ - Apr 29, 2006
جديدترين گزارش بانك جهاني نشان مي دهد
تصادفات در ايران ۲۰ برابر كشورهاي صنعتي
و ۵ برابر كشورهاي مشابه
013995.jpg
ايسنا: بانك جهاني در جديدترين گزارش خود اعلام كرد: در حال حاضر ايران با تصادفات جاده اي بيش از ۲۰ برابر كشورهاي صنعتي و ۵ برابر كشورهاي مشابه خود همچون مصر و تركيه مواجه است.
بر اساس جديدترين آمار، سالانه ۲۷هزار نفر در تصادفات ايران كشته و ۲۵۰هزار نفر مجروح مي شوند و بر اساس اعلام سردار رويانيان، معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي ايران، كشته هاي تصادفات ايران به نسبت جمعيت و خودرو با ۷۲ كشته در تصادفات هر شبانه روز در دنيا اول شده است. در تازه ترين گزارش بانك جهاني درخصوص سيستم حمل ونقل شهري و جاده اي ايران آمده است: حمل ونقل در ايران يكي از مهمترين بخش ها محسوب مي شود؛ چراكه نرخ شهرنشيني و شهرگرايي در ايران ۶۵ درصد و بالاست و بخش وسيعي از اين كشور را مناطق كوهستاني تشكيل مي دهد.
به گزارش بانك جهاني، دولت ايران به خوبي از كمبودها و كاستي هاي موجود در خصوص سيستم حمل و نقل اين كشور آگاه است، اما وضعيت جاده ها در بسياري از نقاط اين كشور چندان جالب نيست، به شكلي كه در حال حاضر وضعيت ايمني جاده ها در ايران يكي از بدترين ها در نوع خود محسوب مي شود كه اين مساله پيامدهاي گوناگوني بر جمعيت و اقتصاد كشور داشته است.
گزارش بانك جهاني نشان مي دهد، تنها در سال ۲۰۰۳ ميلادي حدود ۲۶هزار مورد تصادف منجر به مرگ روي داد كه به عبارت ديگر مي توان گفت به ازاي هر ۱۰ هزار وسيله نقليه ۵۰ مورد مرگ به ثبت رسيده است.
طبق همين گزارش، تصادفات جاده اي در كشورهاي مختلف جهان و حتي ايران به عوامل گوناگوني مربوط مي شود كه از آن جمله مي توان به نكاتي چون نگرش رانندگان و رفتار هاي آنان، ضعف قوانين ترافيكي و حمل و نقلي و همچنين ضعف موجود در شبكه هاي جاده اي بين شهري و درون شهري اشاره كرد.
بر اساس اين گزارش كمبودهاي موجود در اطلاعات مربوط به ايمني جاده ها، عدم آموزش كافي رانندگان ،كنترل ناكافي خودروها و همچنين ضعف موجود در سرويس هاي اضطراري و نجات از مهمترين عوامل بالابودن شمار تصادفات و قربانيان در جاده هاي ايران است.

برداشت بعدي...!-علي درويش
* در زندگي با «مشت بسته» چگونه مي توان به كسي «دست دوستي» داد!؟
* اگر «كامل» نيستيم، آنچه داريم را در حد «كمال» بكار ببريم.
* «گل» را در عزا و عروسي «پژمرده» مي كنند.
* غالبا در «شمارش معمول» ساعت مغفوليم و در «شمارش معكوس» آن عجول...!

انتقاد آيت الله فاضل لنكراني از روند
افرايش قيمت ها و نرخ تورم در ايران
مهر: آيت الله فاضل لنكراني از افزايش روز افزون قيمت ها و نرخ تورم در جامعه اسلامي ايران انتقاد كرد.
آيت الله العظمي فاضل لنكراني، پنجشنبه در ديدار مهندس مهدي چمران رئيس شوراي عالي استان هاي كشور و تني چند از اعضاي شوراي شهر قم با وي، طي سخناني به سابقه تاريخي شوراي شهر پرداخت واظهار داشت: شوراي شهر در كشورهاي غربي سابقه طولاني دارد و حضرت امام خميني(ره) با ابتكارات خود اين امر را در كشور ايران تأسيس كردند تا در ابعاد مختلف بر كارهاي شهر نظارت داشته باشند. وي در ادامه به مشكلات مردم اشاره كرد وگفت: در زمان امام خميني(ره) تورم و فشارهاي مالي براي مردم خيلي نبود   ولي در حال حاضر به دلائل مختلف تورم بالا رفته و مردم در مقابل اين تورم نمي توانند تحمل داشته باشند ناچاراً با حداقل امكانات در حال امرار معاش هستند.
آيت الله فاضل لنكراني بر وجود شوراها تأكيد كرد و آن را غنيمتي براي مردم بر شمرد. وي افزود: اگر شوراهاي اسلامي شهرها و روستاها نبودند، مشكلات فراواني نصيب مردم مي شد، چون آنها در ميان مردم هستند و در تعامل با آنها از مشكلات آنها آگاه مي شوند واين گونه مسائل و مشكلات را به صلح و صفا حل مي كنند.
استاد برجسته حوزه علميه در ادامه سخنان خود از مردم خواست تا با ديده تقدس به شوراها نگاه كنند. وي افزود: مسئولان بدانندكه مردم هم از نظر مادي مستضعف هستند وبايد فوري با آنها معامله و برخورد كرد كه قدر اين امكانات را بدانند، نه اينكه اين امكانات را موجب ترساندن و از بين بردن خود فرض كنند. وي يادآور شد: مردم بايد بدانند كه اگر شوراها نبودند چه گرفتاري هاي زيادي براي آنها پيش مي  آمد.

فرمانده نيروي انتظامي:
برخوردهاي فيزيكي در اجراي طرح
امنيت اجتماعي جايي ندارد
فارس: فرمانده نيروي انتظامي گفت: در مدت زماني كه از اجراي طرح افزايش ضريب امنيت اجتماعي و مبارزه با مزاحمين خياباني و ناامن كنندگان جامعه مي گذرد هيچ كس به مراجع قضايي ارجاع داده نشده است.
اسماعيل احمدي مقدم افزود:طرح افزايش ضريب امنيت اجتماعي، متمايزكردن افراد با حجاب از افراد بي حجاب است كه چهره شهر را زشت و ناپسند كرده اند و باعث احساس عدم امنيت در ميان شهروندان شده اند.
احمدي مقدم با اشاره به اين نكته كه به هيچ عنوان نزاع، درگيري و برخوردهاي فيزيكي در اجراي اين طرح جايگاهي ندارد، گفت: در موارد انگشت شمار افرادي بوده اند كه توسط نيروي انتظامي دستگير و به پاسگاههاي نيروي انتظامي تحويل داده شدند اما به هيچ عنوان براي  آنها پرونده اي باز نشده و پس از صحبت و ارشاد توسط مامورين نيروي انتظامي روانه خانه خود شدند.
فرمانده نيروي انتظامي تصريح كرد: خوشبختانه با همكاري خوب شهروندان، پليس توانست در اجراي اين طرح با صرف كمترين انرژي همچون طرحهاي گذشته مانند طرح اجباري كردن كمربند ايمني به موفقيت برسد و تا اين مرحله از اجراي طرح به تمام اهداف خود برسد.
احمدي مقدم همچنين در پاسخ به سؤالي مبني بر ميزان افزايش بودجه نيروي انتظامي در سال ۸۵ گفت: بودجه اي كه توسط دولت براي نيروي انتظامي به صحن علني مجلس برده شد بسيار خوب بود اما اين بودجه در صحن علني مجلس با اندكي ريزش مواجه شد كه اميدواريم اين كاهش بودجه در روند رو به  رشد نيروي انتظامي مشكلي پيش نياورد. فرمانده نيروي انتظامي افزايش بودجه را حدود ۵/۲ برابر سال گذشته ذكر كرد و گفت: بيشترين بودجه به خريد تجهيزات امنيتي يا جايگزين كردن تجهيزات و سخت افزارهاي فرسوده اختصاص دارد.

مديرعامل صندوق بيمه اجتماعي روستاييان خبر داد:
بيمه اجتماعي ۵/۳ ميليون روستايي تا پايان سال ۸۶
ايرنا: مدير عامل  صندوق  بيمه  اجتماعي  روستاييان  و عشاير كشور گفت : در بودجه امسال  يك  هزار و ۶۰۰ ميليارد ريال  براي  توسعه  بيمه  روستاييان  و عشاير اختصاص  يافته  است .
سيدمجيد موسويان  ديروز در همايش  كارگزاران  صندوق  بيمه  اجتماعي روستاييان  و عشاير استان  آذربايجان  شرقي  در تبريز افزود: پارسال  ۳۰۰ميليارد ريال  براي  شروع  كار در اختيار صندوق  يادشده  قرار گرفت  و برنامه هاي  پيش بيني شده  نيز تحقق  يافت . وي  گفت : تاكنون  ۵۸۰هزار نفر روستايي  از طريق  يك  هزار و ۴۶۵ كارگزاري فعال  در كشور تحت  پوشش  بيمه  اجتماعي  قرار گرفته اند. وي  اضافه  كرد: در نظر است  تا پايان  سال  ،۸۶ حدود ۵/۳ ميليون  نفر از روستاييان  و عشاير كشور از خدمات  بيمه  اجتماعي  برخوردار شوند.مدير عامل  صندوق  بيمه اجتماعي  روستاييان  و عشاير كشور خاطرنشان  ساخت : بيمه  روستاييان  از اواخر پارسال  شروع  شده  و قرار است  تا پايان  برنامه  ۲۳ميليون  نفر از جمعيت  روستايي  و عشايري  كشور كه  ۳۶ درصد از جمعيت  كشور را تشكيل  مي دهد، از خدمات  بيمه  اجتماعي  برخوردار شوند.
موسويان  از بيمه  اجتماعي  روستاييان  و عشاير كشور بعنوان  حركت  مثبتي  ياد كرد و افزود: بيمه ها از لحاظ اجتماعي،  از آسيب ها  و خطرات  ناشي  از نابرابري  شديد اجتماعي  كاسته  و حاشيه نشينان  اجتماعي  را به  مشاركت  در زندگي  اجتماعي  تشويق  مي كند. وي  ابراز اميدواري  كرد كه  بيمه هاي  اجتماعي  موجب  كاهش  تنش  در محيط كار و   خانواده  روستائيان  شده  و آرامش  را براي  آنان  به  همراه  داشته  باشد.

از سوي انجمن تنظيم خانواده
اولين جشنواره مطبوعات و بهداشت
باروري برگزار مي شود
گروه اجتماعي: اولين جشنواره مطبوعات انجمن تنظيم خانواده در مردادماه امسال برگزار مي شود.
معصومه راغبي، مديرعامل انجمن تنظيم خانواده در اين باره گفت: با حمايت و مشاركت IPPF (فدراسيون بين المللي تنظيم خانواده)، كميته رسانه هاي انجمن و با تلاش معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اين جشنواره در تابستان امسال با هدف ترويج بهداشت و حقوق باروري برگزار مي شود. راغبي درباره نحوه فعاليت جشنواره و چگونگي برگزاري آن گفت: اين فعاليت ها با هدف معرفي نمونه هاي برتر آثار رسانه اي در دو گستره سراسري و محلي جهت قدرداني از تلاشهاي پديدآورندگان آثار مطبوعاتي كشور در حوزه موضوعات مربوط به تنظيم خانواده از جمله حق دسترسي همه مردم به خدمات و مراقبت هاي بهداشتي، حق برخورداري از عدالت و رهايي از هرگونه انگ و تبعيض به خصوص نسبت به بيماران و كساني كه با اچ.آي .وي زندگي مي كنند، حق تصميم گيري فردي درباره ازدواج و تشكيل خانواده، حق مصونيت از آزار و خشونت به خصوص در محيط خانواده و كاهش سقط هاي غيرايمن و غيرقانوني شروع شده است.
مديرعامل انجمن ضمن دعوت از تمامي روزنامه نگاران براي شركت در اين فراخوان افزود: همه خبرنگاران و روزنامه نگاراني كه در فاصله زماني دهم مهرماه ۸۴ تا پايان خردادماه ۸۵ در اين زمينه مطلب يا اثري از خود در مطبوعات و يا خبرگزاري هاي رسمي كشور به جا گذاشته اند مي توانند با ارسال آن به جشنواره در اين فراخوان شركت كنند كه پس از بررسي توسط هيات داوران كه از دو روزنامه نگار و يك پزشك متخصص آشنا با حقوق و بهداشت باروري تشكيل شده است، به مرحله نهايي و دريافت جايزه راه خواهند يافت. علاقه مندان براي شركت در اين فراخوان مي توانند با دبيرخانه جشنواره انجمن تنظيم خانواده تماس بگيرند.

گفته مي شود...
* خبرگزاري ايتارتاس روسيه گزارش مي دهد كه ماهواره جاسوسي جديد اسرائيل به نام D3 Eros BI كه توسط صنايع هوانوردي اسرائيل به روز  شده، از مركزي فضايي و در عين حال نظامي در منطقه آمور [شرق روسيه]، توسط موشكي با سوخت جامد پرتاب شده است. اين ماهواره تقريباً ۲۰ دقيقه پس از پرتاب، به مدار زمين وارد شد.
* يك منبع موثق در سازمان صداوسيما، از جلسات طولاني براي خريد امتياز پخش زنده بازيهاي جام جهاني گزارش داد و اعلام كرد: گروه تلويزيوني پخش بازي ها براي ۶۴ بازي جام جهاني آينده، مبلغ ۱۰ ميليون يورو، معادل يازده ميليارد و يكصد و سي ميليون تومان درخواست كرده است.
* انتشار يك گزارش در «آسياتايمز» و ترجمه آن در برخي سايت هاي اينترنتي، از راه اندازي يك مدرسه آمريكايي در دوبي با هدف آموزش تغيير رژيم در ايران حكايت دارد.
* نشريه «پرتو سخن» وابسته به موسسه آيت الله مصباح يزدي در تازه ترين شماره خود رئيس سازمان صداوسيما را به دليل آنچه «پخش صحنه هاي مستهجن و وقيحانه از ورزش كشتي مردان در تلويزيون» خوانده، مورد انتقاد قرار داد.
* دولت روماني كه در سال هاي اخير، به مزدور دسته چندم شبكه صهيونيستي در اروپا تبديل شده، فعاليت هاي گسترده اي را براي سازماندهي فعاليت هاي تروريستي وهابيت عليه شيعيان در اروپا آغاز كرده است. به گزارش بازتاب وزارت كشور روماني كه به مركز اين فعاليت هاي ضد شيعي تبديل شده است، با دعوت رسمي از رهبران سلفي- كه هدايت اعتقادي گروه هاي تروريستي در عراق را بر عهده دارند- به روماني، اقدام به برگزاري جلسات رسمي با آنان كرده است.
* جناح اصلاح طلب كه در حال احيا و بازسازي خود پس از شكست در انتخابات هاي شوراي شهر، مجلس و رياست جمهوري است، بنا دارد در انتخابات خبرگان و شوراي شهر آتي به صورت فعال و گسترده شركت كند و بدين منظور و براي كاهش احتمال رد صلاحيت كانديداهاي مورد حمايت خود گروهي ويژه متشكل از محسن كديور، يوسفي اشكوري، حسين موسوي تبريزي و عبدالله نوري تشكيل داده است. به گزارش نوسازي، جناح اصلاح طلب همچنين براي انتخابات شوراها به صورت گسترده  اي به دنبال شناسايي چهره هاي گمنام و غيرسياسي است.
* موحديان به عنوان سفير ايران در انگلستان انتخاب شد. موحديان مدتهاست در وزارت امور خارجه به عنوان كارشناس مسايل سياسي و بين الملل و به عنوان يك ديپلمات ايراني در اروپا فعاليت مي كند. وي در دوران رياست جمهوري سيد محمد خاتمي سفير كشورمان در پرتغال بوده است. همچنين شنيده ها از وزارت امور خارجه حاكي است، قرار است به زودي زهره وند به عنوان سفير كشورمان در فرانسه معرفي شود.

پرهيز از گروه وابسته به دولت
ايسنا: سخنگوي آبادگران جوان بر وحدت واقعي و همه جانبه در گفتار و كردار اصول گرايان تاكيد كرد و گفت: برخي شعار اتحدوا سرمي دهند اما عملشان تفرقوا است. حسن بيادي افزود : انتخابات نهم رياست جمهوري و فراز و نشيب هاي قبل و بعد از آن تمايز سلايق را در ميان طيف هاي گوناگون اصول گرايان عيان كرد كه در جاي خود، نه تنها عيب محسوب نمي شود، بلكه از نوعي تكامل سياسي نشان دارد. وي با اشاره به اين كه اصول گرايي تنها يك واژه نيست كه افراد يا گروهها به صرف درج آن بر تابلوي خود، اصول گرا تلقي شوند، تصريح كرد: اصول گرايي همانند اصلاح طلبي مفهومي عميق و متعالي است كه التزام به آن در تمامي ابعاد شخصيتي و گفتار و كردار افراد و تشكل ها بروز خواهد يافت. وي به صاحبان قدرت توصيه كرد از ايجاد گروههاي محدود و وابسته به قدرت براي حمايت از دولت بپرهيزند و گفت : دولت كريمه دكتر محمود احمدي نژاد برآمده از اقيانوس بيكران ملت و پشتوانه آن نيز نيروي عظيم ملت وفادار و قدرشناس ايران اسلامي است.

هيأت سه نفره براي خبرگان
در جلسه  اخير شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز گزارشي از آخرين جلسه  مشترك با مجمع مدرسين و محققين حوزه  علميه قم با حضور موسوي  خوئيني ها ارائه و مقرر شد كه مسئولان عالي رتبه روحانيون مبارز در اين هفته با دبير كل حزب اعتماد ملي به عنوان مكمل اين دو جريان در انتخابات خبرگان، ديدار كنند تا نهايتاً فهرست افراد پيشنهادي اين سه تشكل با مشورت اين سه گروه مشخص شود. به گفته محمدعلي ابطحي عضو مجمع روحانيون مبارز، يكي دو جلسه هماهنگي با مجمع محققين از سوي آقاي موسوي خوئيني ها و بعضي دوستان برگزار شد. در جلسه دو هفته قبل مجمع هم كميته سه نفره اي كه ارتباطات بيشتري با حوزه دارند، انتخاب شدند تا ليست اوليه اي انتخاب كنند.
وي به جلسه  اخير شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز اشاره كرده و آورده است: در اين جلسه گزارشي از جلسه اي كه دو سه روز قبل با مجمع محققين و مدرسين حوزه  علميه قم تشكيل شد و در آن اين اعضا و آقاي خوئيني ها و جمع ديگري از اعضاي مجمع روحانيون مبارز در آن شركت داشتند ارائه شد. قرار شده بود كه افراد منتخب مجمع روحانيون با كميته مجمع مدرسين، ليست افراد پيشنهادي از سراسر كشور را بررسي و در فرصت كوتاهي به جلسه ارائه كنند.
بر اساس اين نوشته، حزب اعتماد ملي هم مكمل اين دو جريان است كه قرار شد در ارائه  اين هماهنگي ها و قبل از هر اقدامي يكي از مسئولان عالي رتبه مجمع روحانيون مبارز در اين هفته با كروبي ديدار كند تا نهايتاً فهرست افراد پيشنهادي اين سه تشكل با مشورت اين سه گروه مشخص و فهرست مشترك ارائه شود.

پرونده آتش سوزي خودروهاي تهران به نتيجه رسيد
گروه حوادث: پرونده آتش سوزي هاي خودروهاي مدل بالاي پايتخت كه به دلايل خاص و شايعه سازي هاي بسيار، جنبه امنيتي به خود گرفته بود با تلاش چندين ماهه پليس آگاهي تهران به نتيجه رسيد.
به گزارش همشهري، محمد تورنگ _ مسئول مركز اطلاع رساني فاتب _ با اعلام اين خبر درخصوص نحوه دستگيري متهمان اين پرونده گفت: آذرماه سال گذشته همزمان ۳ خودرو در شهرك محلاتي به آتش كشيده شد. درپي وقوع اين حادثه، به لحاظ حساسيت موضوع تيمي از كارآگاهان زبده اداره آگاهي تهران مسئول رسيدگي به پرونده شدند. در بررسي هاي صورت گرفته، كارآگاهان به پسر يكي از صاحبان خودرو به نام علي مظنون شدند و او را تحت تعقيب و مراقبت قرار دادند. در رديابي هاي صورت گرفته آشكار شد اين پسر با يك زن به نام مهشيد معروف به «شارمين» رابطه غير اخلاقي دارد كه درپي آن چند نفر ديگر نيز در اين زمينه بازداشت و تحت بازجويي قرار گرفتند. از طرفي ظاهرا علي با پدرش دچار مشكل شده بود و احتمال اين كه وي نقشه به آتش كشيدن خودروها را طراحي كرده بود درحالي قوت گرفت كه اين موضوع به صورت طرح يك فرضيه امنيتي نيز در دستور كار پليس قرار داشت.
اما در رديابي هاي بيشتر سرنخ پليس به فردي به نام مهدي ختم شد كه با صاحب يك مغازه موبايل فروشي در ارتباط بود. با احضار وي به اداره آگاهي، وي به آتش كشيدن خودروها و رابطه نامشروع با مهشيد و همدستي در آتش سوزي ها اعتراف كرد. درپي اين اعتراف، مهشيد و مهدي مجددا تحت بازجويي قرار گرفتند و آنان نيز به آتش زدن خودروهاي تهران اعتراف كردند. مهشيد صبح ديروز در جريان بازجويي ها مدعي شد از سوي علي و پسرعمويش اغفال گرديده و با طرح نقشه اي انتقام جويانه با همدستي مهدي دست به چنين كاري زده است. بر پايه اين گزارش، متهمان اين پرونده هم اكنون براي تحقيقات بيشتر در اداره آگاهي بسر مي برند تا درصورت وجود ناگفته ها تمام جوانب موضوع بررسي شود.

از سوي استانداري تهران
شايعه پرداخت وام ۳ ميليون توماني وديعه مسكن تكذيب شد
ايسنا: طي هفته گذشته شايعاتي مبني بر اين كه استانداري تهران وام ۳ ميليون توماني وديعه مسكن پرداخت مي كند سبب شد شمار زيادي از تهراني ها به استانداري مراجعه كنند.
شايعه اين خبر در هفته گذشته تا روز چهارشنبه در مجموع بالغ بر۵۰ هزار نفر را به استانداري تهران كشاند؛ طي اين مدت وضعيت به گونه اي بود كه تردد در ساختمان و خيابانهاي اطراف استانداري خصوصا خيابان شهيد بهشتي با مشكل مواجه شده بود و حتي طي ساعاتي در روز چهارشنبه خيابان هاي اطراف استانداري تهران مسدود شد. با توجه به اين كه انتظار مي رفت شمار مراجعه كنندگان همچنان رو به افزايش باشد سرانجام روابط عمومي استانداري تهران بعد از ظهر چهارشنبه با صدور اطلاعيه اي از كساني كه متقاضي وام مسكن و يا وديعه مسكن هستند خواست با توجه به شرايط اعلام شده توسط بانك ها، مستقيما به شعب بانك  مراجعه كرده و از مراجعه به استانداري تهران خودداري كنند.
دكتر دانشجو، استاندار تهران در اين خصوص گفت: تنها افرادي كه نسبت به ميزان وام هاي گرفته شده از بانكها اعتراض يا شكايتي دارند بايد در اداره كل بازرسي و پاسخگويي به شكايات استانداري مراجعه و شكايت خود را مطرح كنند. وي در خصوص مراجعات براي دريافت وام ۳ ميليون توماني با بيان اين كه اكثر مراجعه كنندگان فعلي درخواست تملك هاي بلاعوض و دريافت وام دارند، تصريح كرد: در ارتباط با اين درخواستها نيز مراجعه كنندگان را تنها به اداره كل مربوطه معرفي مي كنيم و آنها نيز موظف به رسيدگي هستند. دانشجو ادامه داد: اين رسيدگي به اين معني نيست كه حتما پس از آن خواست متقاضي تماما انجام شود چرا كه درخواست ها بايد مطابق با قانون باشد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |