شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۱ - Apr 29, 2006
مديركل موزه هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خبرداد:
۱۰۰ ميليارد تومان اعتبار
براي راه اندازي ۱۳ موزه منطقه اي
طرح راه اندازي ۱۳ موزه منطقه اي با اعتبار يك صد ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي تصويب و اعتبار يادشده ابلاغ شد.
مسعود نصرتي، مديركل موزه هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اعلام اين مطلب به ميراث خبر گفت: «با توجه به هزينه قابل توجهي كه براي راه اندازي موزه هاي منطقه اي مورد نياز بود، اين طرح در جلسات توجيهي متعدد بررسي و دلايل راه اندازي اين گونه موزه ها مطرح شد كه خوشبختانه تعدادي از آنها مورد توجه كارشناسان سازمان مديريت و برنامه ريزي قرار گرفت.»
موزه هگمتانه، موزه فرش تبريز، موزه منطقه اي خوزستان، موزه منطقه اي شمال، اكوموزه عشاير، موزه كوير، موزه اصفهان، موزه فارس، موزه خليج فارس، موزه خراسان بزرگ، موزه آذربايجان بزرگ، موزه جيرفت و توسعه موزه ملي ايران برنامه هايي هستند كه با مبلغ يادشده، طي ۴ سال اجرا مي شوند.
در طرح ارائه شده از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري موزه هاي پاسارگاد، بندرعباس، مفرغ هاي لرستان، زاهدان و كرمانشاه نيز گنجانده شده بود كه از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي در قالب طرح راه اندازي موزه هاي منطقه اي پذيرفته نشد.
موزه هاي منطقه اي به آداب و رسوم، باستان شناسي و ويژگي هاي زيستي در يك محدوده جغرافيايي مي پردازند.
به گفته نصرتي ديدگاه كارشناسان براي انتخاب محل راه اندازي موزه هاي منطقه اي، بر اساس شاخصه هاي فرهنگي بود: «بدون توجه به مرزبندي هاي جغرافيايي كه حدفاصلي براي استان ها و شهرستان هاي ايران در نظر مي گيرد، اين مناطق را انتخاب كرديم.»
بر اساس آيين نامه انتشار يافته براي راه اندازي اين موزه ها، موزه آذربايجان شاخصه هاي ۳ استان آذربايجان شرقي و غربي و اردبيل، موزه فارس دو استان فارس و كهگيلويه و بويراحمد، موزه خراسان تمام منطقه خراسان بزرگ، موزه اصفهان استان هاي اصفهان، قم و مركزي، استان هاي كويري شامل كرمان و يزد، موزه منطقه شمال، سه استان مازندران، گيلان و گلستان و موزه خوزستان، استان هاي چهارمحال و بختياري، خوزستان و ايلام را دربرمي گيرد.
مديركل موزه هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، درباره اهداف راه اندازي اين موزه ها عنوان كرد: «حفظ تعلقات فرهنگي و جلوگيري از تهديد آنها در حوزه هاي فرهنگي گوناگون، توزيع عادلانه امكانات زندگي امروزي و جلوگيري از مهاجرت، حفظ و صيانت از ميراث ايراني به عنوان يك شاخص مستقل و عامل ايجاد اعتبار هويتي، تعامل فرهنگي اقوام يك منطقه و جلوگيري از تضادها و ايجاد رقابت سالم ميان آنها، ايجاد يك مركز آموزشي، جاري كردن ارزش هاي فرهنگي و سنتي در زندگي نسل هاي امروز و آينده و ارائه ويژگي هاي مشترك فرهنگي در منطقه به عنوان وظيفه اي ملي از مهم ترين اهداف ارائه اين طرح است.»

۴۸۰ اثر تاريخي آذربايجان شرقي در فهرست آثار ملي
013845.jpg
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: امسال براي ترميم نمادهاي تاريخي استان آذربايجان شرقي ۴۰ ميليارد ريال در نظر گرفته شده است.
رضا عبادي تعداد آثار تاريخي شناخته شده اين استان را دو هزار و ۲۰۰ اثر تاريخي ذكر كرد و به خبرگزاري ايلنا گفت: ۴۸۰ اثر از اين تعداد جزو فهرست آثار ملي قرار دارند و به ثبت رسيده اند كه شامل خانه هاي قديمي، بازار، مساجد و تك بناها هستند.
وي غالب آثار شناسايي شده را داراي شرايط لازم و كافي براي ثبت در فهرست آثار ملي كشور دانست و گفت: در طول سالهاي گذشته تاكنون تلاشهاي زيادي براي حفاظت و ترميم بناهاي تاريخي استان صورت گرفته كه اين حركتهاي ارزشمند ادامه خواهد يافت.
عبادي افزود: بازار بزرگ و سرپوشيده تبريز و نيز كليساي «سنت استپانوس» در جلفا مراحل ثبت خود را در سازمان جهاني فرهنگي يونسكو براي قرار گرفتن در فهرست آثار جهاني طي مي كنند.

مدرسه، تنها بناي باقيمانده از مجموعه آثار كماليه يزد
013863.jpg
ايسنا:مدرسه كماليه، تنها بناي باقيمانده از مجموعه آثار كماليه شامل خانقاه، آب انبار، دواخانه، مدرسه و حمام است.
مدرسه كماليه در سال  ۷۲۰ هجري قمري توسط خواجه كمال الدين ابوالمعالي بنا شده است.
بناي شاه كمال، از دو بخش تشكيل شده است كه يكي از آنها گنبد بازمانده مدرسه قديمي است كه در سال ۷۱۲ هجري قمري ساخته شده و ديگري، اتاق متصل به گنبد است كه بر اساس كتيبه آن در سال  ۷۹۲هجري قمري به دستور شيخ علي ابن فتح الله بنا شده است.
گنبد اين بنا بر چهار ديوار مربع شكل كه هر ضلع آن هشت متر و ضخامت آن  ۱/۸ متر است قرار دارد و دورتادور ديوارهاي زير گنبد، كتيبه اي به خط كوفي وجود دارد. آخرين بخش زير گنبد به چهار ضلعي پايه ها ختم مي شود كه با نوشته هايي تزئين شده است. زير نيم طاق بلند محراب، كتيبه اي به خط ثلث وجود داشته كه تنها دو كلمه از آن باقي مانده و اطراف محراب و در پيشاني آن، دو كتيبه به خط كوفي بوده است كه به دليل ساييدگي، قابل تشخيص و خواندن نيستند.
كاشي آبي گره بندي به شكل ستاره، زينت بخش سطح خارجي گنبد است و در اتاق قسمت شرقي متصل به بناي گنبد، چند كاشي مغولي ستاره اي هشت ضلعي نقش دار نيز ديده مي شود.

مزار شمس تبريزي در محاصره
013848.jpg
ايسنا:مدير اداره  فرهنگ و ارشاد اسلامي خوي گفت: طرح سامان دهي مجموعه  مزار شمس تبريزي به دليل اختصاص نيافتن بودجه  كافي متوقف شد.
محمدباقر بابايي افزود: اين طرح در زماني كه مهاجراني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بود، مطرح شد و هدف از آن، آزادسازي املاك بين بلوار شمس تبريزي و برج تاريخي مزار شمس بوده است.
وي اضافه كرد: با اختصاص بودجه، تعدادي از املاك توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگي استان خريداري شد؛ البته به دليل برخي از مشكل ها از جمله مشكل حقوقي بعضي از املاك، اين كار به كندي پيش رفت.
رئيس شوراي اسلامي شهر خوي نيز از اجراي طرح حرم تا حرم خبر داد و گفت: در جلسه  فوق العاده اي با حضور مدير اداره  ميراث فرهنگي و گردشگري استان آذربايجان غربي و شهردار خوي، مقرر شد كه كارهاي مطالعاتي اين طرح توسط شهرداري انجام شود.

سوسن چلچراغ در آستانه خاموشي
013866.jpg
تنها زيستگاه اثر طبيعي ملي سوسن چلچراغ در روستاي داماش از توابع رودبار گيلان با جاده سازي هاي بي رويه و تخريب جنگل در آستانه نابودي است.
گل زيباي سوسن چلچراغ يك گونه گياهي ارزشمند و ناياب با شهرت جهاني است كه در حال حاضر تنها در روستاي داماش بخش عمارلو در رودبار گيلان و منطقه لنكران در جمهوري آذربايجان يافت مي شود. سال ۱۳۵۴ يك گياه شناس فرانسوي به نام «لدبوري» موفق به شناسايي تنها باقيمانده اين گل در روستاي داماش شد و بعد از آن مصوبه شوراي عالي محيط زيست به دليل منحصر به فرد و در حال انقراض بودن، اين گل را به عنوان اثر طبيعي ملي به ثبت رساند و سازمان محيط زيست با فنس كشي دور محدوده رويش گياه موظف به حفظ نسل آن شد.
گل ملي سوسن چلچراغ به دليل ناياب بودن در جهان همواره مورد توجه سودجويان بوده و گروههايي با عناوين جعلي پژوهشگر همواره درصدد جمع آوري و انتقال آن بوده اند. متأسفانه چندي پيش به دستور شوراي شهر جيرنده از توابع رودبار و اهمال مسئولان منابع طبيعي و محيط زيست، جاده منتهي به روستاي توريستي «داماش» تعريض شد و ضمن آن نزديك به يكهزار اصله درخت ارزشمند راش قطع شد. جنگل هاي پيرامون سوسن چلچراغ اكنون بيش هر زمان ديگري مورد هجوم و تخريب قرار گرفته كه روند نابودي اين اثر طبيعي ملي كشور را سرعت بخشيده است.

چشم انداز
013869.jpg
ارج نهادن به آداب و رسوم محلي، حفاظت از آثار باستاني و توجه خاص به ويژگي هاي زيستي جاي جاي ايران زمين، اهدافي است كه شايد تنها با شكل گيري موزه هاي محلي و منطقه اي محقق شود؛
موزه هايي كه قرار است با اعتباري معادل يكصد ميليارد تومان در ۱۳ منطقه ايجاد شود تا آيندگان هيچگاه فراموش نكنند سرزميني كه برايشان به يادگار مي گذاريم، گنجينه اي است پرگهر كه بايد آن را پاس داشت.

سيمان تهران پاسخ داد:
شركت سيمان تهران خود را متعهد
به مشاركت در حفظ آثار تاريخي مي داند
013941.jpg
گروه شهري: در پي درج گزارشي تحت عنوان «تهديد كارخانه سيمان براي تاريخ ري» كه در تاريخ ۳/۲/۸۵ به چاپ رسيد، روابط عمومي شركت سيمان جوابيه اي ارسال نموده كه به شرح ذيل است:
شركت سيمان تهران به عنوان يكي از قديمي ترين و بزرگترين مجموعه هاي صنعتي كشور با اعتقاد به اصل توسعه پايدار براساس استفاده بهينه از منابع و ديگر عوامل اساسي همواره با رعايت تمامي دستور العمل هاي صادره از سوي دستگاه هاي ذيربط و استانداردهاي موجود فعاليت مي كند.
شركت سيمان تهران ضمن قدرداني از توجه رسانه ها به حفظ و نگهداري آثار باستاني و ميراث فرهنگي، خود را متعهد به مشاركت در حفظ آثار تاريخي دانسته و به عنوان يكي از ياريگران سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به موازات ارائه اقدامات فرهنگي كه همواره مورد تأييد مديران سازمان ميراث فرهنگي قرار داشته با اقداماتي از قبيل ترميم جاده ارتباطي بقعه بي بي شهربانو، آب آشاميدني زوار، مسير لوله گذاري آب، خطوط برق و احداث پاركينگ موجبات احياء و مرمت اين آثار را نيز فراهم نموده است (سوابق و مكاتبات پيوست از سوي اداره كل ميراث فرهنگي شهرستان ري خود دليل محكمي بر اين ادعا است) و لذا ادعا و درج خبر كذب توقف فعاليت كارخانه سيمان بر آثار باستاني شهرستان ري بدون هيچ استناد رسمي صورت پذيرفته و جاي تأمل دارد.
خاطرنشان مي نمايد روش استخراج معادن كارخانه سيمان تهران با مدرن ترين وسايل ممكن و متداول دنيا و با تأييد سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان صنايع و معادن استان تهران به روش انفجارهاي كاملاً كنترل شده و توسط چاشني هاي تأخيري و ميكروثانيه صورت مي گيرد و نصب دستگاه هاي لرزه نگار كه تحت نظر كارشناسان محترم ارگانهاي مذكور فعاليت و كنترل مي شود مؤيد اقدامات زيربنايي و توجه جدي شركت سيمان تهران به عوامل زيست محيطي و ابنيه تاريخي شهرستان ري تلقي مي گردد.
كارخانه سيمان تهران و واحد هفتم آن حداقل ۵ كيلومتر با برج تاريخي طغرل به عنوان يكي از مهم ترين ابنيه تاريخي شهرستان ري فاصله دارد و حتي صنايعي هستند كه از نظر فاصله نزديكي بيشتري به اين بنا دارند. اما در مورد بقعه بي بي شهربانو و ديگر ابنيه ذكر شده در مقاله مذكور بايد اشاره شود، براساس سوابق موجود در سال هاي بسيار دور و قبل از تأسيس سيمان تهران، برداشت از معادن كوه بي بي شهربانو توسط صنايع ديگر مورد استفاده قرار داشته و از طرفي اساساً جنس سنگهاي كوه بي بي شهربانو كه از نوع دولوميتي است مورد مصرف در صنعت سيمان نداشته و هيچ گاه جبهه فعاليت از سوي صنعت سيمان در محدوده هاي كوه بي بي شهربانو ايجاد نگرديده است و در همين راستا به اين مطلب اشاره مي شود كه كتيبه برجسته دوره قاجاريه دژ رشكان كه در ديوار شرقي چشمه علي و كماكان به صورت اوليه باقي است همانند ساير ابنيه در مناطقي واقع هستند كه سنگ هاي كوه اين مناطق از نوع دولوميتي بوده و فاقد استفاده در صنعت سيمان مي باشد و با استناد به تحقيقات انجام شده از سوي اداره ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان ري، نقشه شهر ري و آثار بازمانده از اين شهر تاريخي با كمك سيمان تهران تهيه و نمونه اي از آن كه به ضميمه ايفاد مي گردد بيانگر آخرين وضعيت اين آثار و اهتمام سيمان تهران در شناساندن هر چه بيشتر ابنيه تاريخي مي باشد.
* شركت سيمان تهران به عنوان يكي از پيشگامان صنعت سبز در كشور با پياده سازي استانداردهاي ملي و سيستم هاي مديريت از جمله كيفيت ISO9001 ، زيست محيطي ISO14001 و ايمني و بهداشت حرفه اي OHSAS18001 در راستاي استقرار سيستم مديريت يكپارچه IMS و تحت نظارت دستگاه  هاي مختلف فعاليت مي نمايد و در راستاي پيشگيري از آلودگي هاي زيست محيطي، كاهش ضايعات و مصرف بهينه انرژي، گام هاي مؤثري برداشته است، از جمله اقدامات مهم و قابل توجه و انحصاري سيمان تهران در مدار قرار دادن فعاليت و خروجي دودكش كارخانه به صورت ONLINE با دفتر بررسي آلودگي هواي سازمان محترم حفاظت محيط زيست بوده كه اين دفتر قادر است در هر ساعت شبانه روز از نحوه و ميزان غبار خروجي مطلع گردد. همچنين ايجاد تهويه خانه و گسترش فضاي سبز به مساحت قريب به ۸۰۰ هزار متر مربع، نصب الكتروفيلترهاي جديد و بسياري از اقدامات تخصصي كه از مجال نگارش خارج است از ديگر اقدامات مؤثر زيست محيطي شركت به شمار مي رود كه به دليل تعهد و علاقه مندي مديران و كاركنان اين مجموعه صنعتي كه عمدتاً از ساكنان محلي منطقه نيز مي باشند، با سرمايه گذاري هاي سنگين و تلاش هاي شبانه روزي محقق گرديده و مستمراً نيز ادامه دارد.
* براساس تحقيقات به عمل آمده و آمار موثق موجود درخصوص ميزان آلايندگي صنايع بزرگ حاشيه شهر تهران در ايجاد آلودگي مقادير آلايندگي هر كدام به شرح جدول اعلام گرديده است.
همان گونه كه ملاحظه مي شود ميزان آلايندگي اين شركت در قياس با ساير شركتها از كمترين مقدار برخوردار است و شركت با سرمايه گذاري گسترده و برنامه ريزي درازمدت مديران خود و كسب گواهينامه هاي متعدد زيست محيطي، كيفيت، ايمني و... يك واحد پاك محسوب مي شود و لذا ارائه اطلاعات ناصحيح و غيركارشناسي بدون اشاره به مرجع مستندات به جز تشويش اذهان عمومي حاصل ديگري ندارد و اين در حالي است كه ميزان انتشار غبار خروجي سيمان تهران منطبق بر حد مجاز استاندارد ملي ايران و استانداردهاي بين المللي زيست محيطي است.
* از ديگر تدابير مؤثر و سرمايه گذاري هاي استراتژيك شركت طي سالهاي اخير در راستاي رعايت بيش از پيش مسائل زيست محيطي مي توان به احداث يك واحد عظيم جايگزين با توليد ظرفيت روزانه ۳۴۰۰ تن سيمان براساس بالاترين استانداردهاي زيست محيطي اشاره نمود كه اميد است طي چند ماه آينده به بهره برداري برسد.
احداث صنايع پايه نظير كارخانجات سيمان با سرمايه گذاري هنگفت و با درنظر گرفتن تمامي شرايط و ضوابط دستگاه هاي ذيربط، از جمله نزديكي به معادن و مواد اوليه صورت مي گيرد و امروزه با توجه به نياز روزافزون مصرف سيمان در كشور به عنوان يك كالاي استراتژيك، نقش تأثيرگذار آن در پيشبرد پروژه هاي عظيم صنعتي ،مسكوني، عمراني و خدماتي، بيش از پيش محسوس بوده و عنوان نمودن مطالبي از قبيل توقف فعاليت مجتمع هاي عظيم صنعتي از جمله سيمان تهران خسارات هنگفتي را در وضعيت بازار، اقتصاد، صنعت و حيات بسياري از پروژه ها وارد مي نمايد.
در پايان خاطر نشان مي گردد مديريت شركت ضمن قدرداني از توجه مطبوعات به ويژه روزنامه وزين همشهري به آثار باستاني جهت شفاف سازي موضوع آمادگي دارد از علاقه مندان و خبرنگاران محترم جهت افزايش آگاهي و اصلاح باورهاي ذهني خود از كليه مجموعه هاي اين شركت بازديد و از نزديك با واقعيات امر آشنا گردند.

احياي بافت تاريخي شيراز با ۲۰ ميليون دلار اعتبار
ميراث خبر: ساماندهي بافت تاريخي شيراز با اعتباري بالغ بر ۲۰ ميليون دلار از محل فاينانس توسط شهرداري شيراز و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس آغاز مي شود.
«عليرضا قلي نژاد» ، مدير دفتر بافت هاي تاريخي شيراز در اين باره گفت: محله «شيخ جني» نخستين منطقه از بافت تاريخي شيراز است كه در طرح ساماندهي بافت تاريخي احياء مي شود.
قرار است تمامي طرح هاي ساماندهي اين منطقه از مرحله طراحي تا اجرا با نظارت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان انجام شود.به گفته وي در طرح مصوب شوراي سياستگذاري بافت هاي تاريخي براي احياي بافت تاريخي شيراز تمامي موارد ساماندهي از قبيل مرمت، حفاظت و نوسازي ديده شده است.
قلي نژاد در مورد پيشنهادهاي ميراث فرهنگي استان به شهرداري اين شهر در مورد احياي بافت تاريخي گفت: پس از تصويب اعتبار فاينايس براي بافت تاريخي شيراز پيشنهاد كرده بوديم اين پول، هزينه نوسازي و بازسازي خانه هايي شود كه ۵۰ سال پيش احداث شده و اكنون در حالي كه ۱۵ هكتار از بافت تاريخي را تشكيل مي دهند، فرسوده شده اند.
به گفته وي اجرايي شدن اين پيشنهاد باعث مي شد آنچه پيشتر در بافت تاريخي از بين رفته است دوباره احياء شود و دوباره خسارتي متوجه باقي مانده بافت نشود. اما اين طرح مورد قبول شهرداري قرار نگرفته است.قرار است مجري احياي بافت تاريخي شيراز، بنياد مسكن انقلاب باشد و در تمامي مراحل اجرايي سازمان ميراث فرهنگي بر اجراي طرح نظارت كند.

ساخت پياده رو خيابان وليعصر ۴ماه ديگر به پايان مي رسد
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: خيابان ۲۲كيلومتري وليعصر(عج) تا چهار ماه ديگر پياده راه سازي و ترميم مي شود. در اجراي اين طرح، معنابخشي به حضور شهروندان در شهر مورد توجه قرار گرفته است.
علي ياوري- معاون طرح و برنامه سازمان زيباسازي- با بيان اين مطلب گفت: «به منظور افزايش فضاهاي جمعي و همچنين معنابخشي به حضور شهروندان در شهر، طرح ترميم و تعويض كفپوش در هفت  محور از محورهاي شهر به عنوان نمونه اي براي پياده راه سازي، به اجرا در آمده است» .وي محور خيابان هاي آيت الله كاشاني، معلم، آيت و بخشي از خيابان وليعصر را از محورهاي زير پوشش طرح پياده راه سازي عنوان كرد و افزود: «بر پايه مطالعات قبلي و الگوهاي اجراشده، اطلاعات و استانداردهاي جديدي در طرح هاي پياده راه سازي پيشنهاد و اين هفت محور به عنوان الگوي محورهاي ديگر در نظر گرفته شدند» .به گفته ياوري ، براي ساماندهي خيابان وليعصر، توجه ويژه اي به خصوصيات منطقه اي و هويتي آن در شناسايي قابليت هاي پياده راه سازي و پتانسيل هاي موجود در جذب گردشگر و ايجاد محور توريستي شده است.معاون طرح و برنامه  سازمان زيباسازي در پاسخ به اينكه آيا اجراي طرح پياده راه سازي در خيابان وليعصر اهداف طرح جامع تهران را تامين مي كند؟ گفت: «پروژه پياده راه سازي در محور وليعصر به سال ها پيش از مطرح شدن طرح جامع شهر باز مي گردد. سازمان زيباسازي با اجراي تعدادي طرح مطالعاتي درباره ساماندهي پياده روهاي شهري، با توجه به گزارش هاي تهيه شده، استانداردهايي براي پياده راه سازي تعريف كرده است.»

هوا
013851.jpg
013860.jpg
013857.jpg
013854.jpg

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |