سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۲ - May 23, 2006
به رغم مصوبه دولت براي مشخص شدن نحوه توزيع بنزين تا پايان ارديبهشت ماه
نحوه توزيع بنزين در نيمه دوم سال جاري
هنوز مشخص نشده است
004227.jpg
گروه اقتصادي-محمد علي توحيد: در حالي كه براساس مصوبه دولت قرار بود تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري وزارت نفت طرح جامع نحوه توزيع بنزين در نيمه دوم سال جاري را ارائه كند ديروز منابع خبري به نقل از مسئولان اين شركت و برخي نمايندگان از عدم تصميم گيري مشخص در اين زمينه خبر دادند.
به گزارش همشهري براساس اظهارات سخنگوي دولت قرار است تا شهريور ماه سال جاري كارت هوشمند سوخت براي كنترل مصرف بنزين اجرايي شود.
ديروز رئيس شركت پخش فرآورده هاي نفتي استان تهران نيز از خاتمه نصب تجهيزات كارت خوان در همه مراكز فروش سوخت در تهران خبر داد.
با نصب اين تجهيزات امكان اجراي اين طرح در تهران فراهم شده است ولي روند اجراي طرح در ديگر شهرهاي كشور هنوز مشخص نيست.
ديروز كاظم وزيري هامانه وزير نفت اعلام كرد كه هنوز دولت در مورد نحوه تأمين بنزين در نيمه دوم سال تصميم مشخص نگرفته است.وي در اظهارات خود افزوده است كه تصور مي كنم تا اواخر مرداد بيشتر نتوانيم بنزين وارد كنيم و در اين زمينه كه چه زماني سهميه بندي آغاز شود و چگونه برعهده هيأت دولت است.
وي علاوه بر اين از احتمال ارائه لايحه متمم بودجه بنزين از سوي دولت سخن گفته و تأكيد كرده است كه اگر مجلس اين لايحه را تصويب كند وزارت نفت امكان واردات را دارد.
ديدگاه هاي مجلس
ديروز كمال دانشيار رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با مهر اعلام كرد بسياري از نمايندگان بر اين باورند كه براي سهميه بندي بنزين شش ماه ديگر به دولت مهلت داده شود و تا پايان سال فرصت داده شود تا شرط هاي ۲۵ گانه سهميه بندي بنزين از جمله توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي، خروج خودروهاي فرسوده، افزايش توليد داخلي بنزين و غيره تحقق يابد.

وزير جهاد كشاورزي:
منتقدين طرح خودكفايي در توليد گندم
را تا دو ماه آينده غافلگير مي كنيم
قيمت گوشت قرمز در بازار متعادل است
004224.jpg
گروه اقتصادي - علي ابراهيمي: در نشست ديروز وزير جهاد كشاورزي با رسانه هاي جمعي محمدرضا اسكندري در پاسخ به پرسش همشهري مبني بر زمان تحقق وعده هاي پيشين براي افزايش توليد و كاهش قيمت گوشت قرمز، گفت: اكنون متوسط قيمت گوشت قرمز در سراسر كشور ۴ هزار و ۷۰۰ تومان است كه اين قيمت متعادل است گرچه در برخي استانها قيمت هاي كمتر يا بيشتري وجود دارد و حتي در مناطق مختلف تهران قيمت ها متفاوت است.
وزير جهاد كشاورزي آمار خريد گندم از ۱۰ فروردين تا امروز را يك ميليون و ۵۰۰ هزار تن اعلام كرد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزايش يافته است. وي در پاسخ به برخي انتقادها به خودكفايي در توليد گندم گفت: تا دو ماه آينده جواب حمله به خودكفايي در توليد گندم را مي دهيم و همه را غافلگير خواهيم كرد. با پايان فصل خريد جواب منتقديني كه امسال را سال شكست طرح گندم دانسته اند خواهم داد. اسكندري نياز گندم خوراكي سالانه كشور را ۱۱ ميليون تن دانست و گفت: در سال هاي ۸۳ و ۸۴ اين نياز از محل توليد داخل تأمين شده است . در صورت انتقال ظرفيت هاي علمي توان توليد ۱۸ ميليون تن گندم را داريم. اين در حالي است كه اكنون حدود ۵/۱۴ ميليون تن گندم در كشور توليد مي شود. وي با بيان اين كه از واردات گندم اطلاعي ندارد گفت: مجوزهايي براي واردات گندم داده مي شود اما مشخص نيست كه گندم وارداتي خوراكي براي تأمين نياز دام بوده است.وزير جهاد كشاورزي افزود: مجتمع هاي توليدي گلخانه اي، شيلاتي، دامداري و صنايع تبديلي و تكميلي به صورت اجاره به شرط تمليك در اختيار متقاضيان و فارغ التحصيلان بخش كشاورزي قرار مي گيرد و بانكها با اعطاي تسهيلات، هزينه تمام شده اين مجتمع ها را بدون درنظر گرفتن سقف مشخصي به متقاضيان واگذار مي كنند. بدين ترتيب با اين اقدام، مشكل اشتغال دانش آموختگان بخش كشاورزي تا حد زيادي مرتفع خواهد شد.

كاهش سود بانكي، تنبيه نظام ناكارآمد بانكي است
004221.jpg
گروه اقتصادي: رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي، قانون كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي را عامل افزايش كارآمدي نظام بانكي از طريق حذف هزينه هاي زائد و به كارگيري فناوري هاي نوين بانكي خواند.
به گزارش همشهري، احمد توكلي در گفت وگو با خبرگزاري فارس به انتقادات صورت گرفته نسبت به طرح كاهش سود بانكي پاسخ گفت و تصريح كرد: قانون جديد كاهش نرخ سود تسهيلات صرفاً نظام ناكارآمد بانكي را تنبيه مي كند تا كارآمد شود.
وي در رابطه با اجراي قانون عمليات بانكداري بدون ربا گفت: متأسفانه در حال حاضر، نظام بانكي كشور به طور كامل قانون بانكداري بدون ربا را اجرا نمي كند و در عمل، مفهومي ربوي از نرخ سود وجود دارد و نظام بانكي با تعابيري نظير «سود غيرقطعي» و يا «متوسط نرخ سود» سعي دارد كوتاهي خود در اجراي كامل قانون عمليات بانكي بدون ربا را جبران كند.
وي در رابطه با نرخ سود بانكي نيز گفت: متوسط نرخ سود تسهيلات بانكي نبايد كمتر از نرخ تورم باشد. اما نرخ هاي بالاي سود تسهيلات آن قدر براي توليد ملي ما ضرر دارد كه فعلاً نبايد وقت را تلف كنيم زيرا آنچه اكنون براي اقتصاد ما مهم است، توليد و سرمايه گذاري مقرون به صرفه است كه مستلزم كاهش سود بانكي است.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس تصريح كرد كه بر اساس مطالعات صورت گرفته در اقتصاد ايران، كاهش نرخ سود به كاهش تورم منجر مي شود و پس انداز در ايران از نرخ سود سپرده تأثير زيادي نمي پذيرد.
وي نظام مند كردن فرآيند دريافت طرح هاي متقاضيان تسهيلات را تنها راه مديريت افزايش تقاضا براي تسهيلات در بانكهاي دولتي در صورت كاهش نرخ تسهيلات بانكي عنوان كرد.
وي همچنين هشدار داد كه در صورت سوءمديريت از سوي تيم اقتصادي دولت و بانك مركزي، فرصت كاهش سود بانكي به يك تهديد مبدل خواهد شد.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس همچنين نظام مند كردن فرآيند دريافت، بررسي و پاسخگويي به طرح هاي توليدي متقاضيان تسهيلات در سيستم بانكي را چاره حذف رانت احتمالي در صورت كاهش سود تسهيلات خواند.
وي در نهايت ايده اساسي نمايندگان در كاهش سود بانكي را حذف ديوانسالاري هاي پيچيده و محدود كردن هزينه هاي زايد و تشريفاتي بانكها و كاهش اختلاف نرخ سود سپرده ها و سود تسهيلات عنوان كرد.

بازنگري طرح جامع فولاد مشكل بخش
خصوصي را حل نمي كند
گروه اقتصادي: براساس طرح جامع فولاد مقرر شده است كه تا پايان برنامه چهارم توسعه توليد اين محصول در داخل به ۲۹ ميليون تن بالغ شود. اين در حالي است كه سهم بخش خصوصي در اين ميان حدود ۶ ميليون تن برآورد شده است. از سوي ديگر هم اكنون سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران در حال بازنگري اين طرح است تا نكات مبهم آن را روشن سازد. با رسول خليفه سلطاني دبير انجمن توليدكنندگان فولاد ايران گفتگو كرده ايم.
***
- بخش خصوصي معتقد است كه با توجه به روند فعلي بازار فولاد در داخل و اخذ عوارض ۳ درصدي و حذف تعرفه واردات تا شهريور امسال امكان افزايش ظرفيت توليد و رساندن آن به رقم موردنظر در طرح جامع فولاد شدني نيست. اگر اين طرح بازنگري شود آيا مشكلات رفع نخواهد شد؟
هم اكنون نيمي از واحدهاي خصوصي توليدكننده فولاد به دنبال ادامه روند اخذ عوارض ۳ درصدي از فروش تعطيل شده اند و بخش خصوصي نيز تنها با ۱۰ درصد ظرفيت نصب شده خود اقدام به توليد مي كند. از سوي ديگر با واردات حدود ۵ ميليون تن فولاد به كشور نيز مواجهيم كه با حذف تعرفه احتمال افزايش آن نيز وجود خواهد داشت. از اين رو بعيد به نظر مي رسد كه بازنگري طرح جامع فولاد به جز اصلاح موارد فوق به تنهايي بتواند موجب آماده سازي شرايط براي رسيدن سقف توليد اين محصول تا پايان برنامه به ۲۹ ميليون تن شود.
- امكان بهره برداري تجار از يوزانس چه تأثيري بر روند واردات فولاد به داخل دارد؟
يكي از عوامل مهم واردات فولاد به كشور تأمين شدن نقدينگي تجار با دريافت يوزانس است چرا كه در اين روش تجار ايران به خريد فولاد از ساير كشورها و پرداخت وجه در چندين نوبت ۶ ماهه تا يكساله با سود ۶ تا ۸ درصدي اقدام مي كنند كه اين مسأله به ضرر توليدكنندگان داخلي فولاد است. در واقع آزاد بودن استفاده از يوزانس عاملي براي تشويق تجار به خريد فولاد از ساير كشورهاست. به عبارت ديگر بايد برخورداري از يوزانس كنترل و مهار گردد و تنها توليدكنندگان براي تأمين مواد اوليه مورد نياز خود از اين مزيت استفاده كنند. اين موضوع سبب مي شود كه ميل تجار به واردات فولاد افزايش يافته و تجار براي دست يافتن به اين وام خارجي اقدام به واردات فولاد كنند.
از سوي ديگر وجود اين وام خارجي سبب مي شود كه تجار، فولاد وارداتي خود را در بندر با قيمت پايين تر از بازار بفروشند كه اين به زيان توليدكنندگان داخلي فولاد است.
- ميزان توليد، مصرف و واردات فولاد سالانه چقدر است؟
حجم توليد سالانه ۱۰ ميليون تن است كه البته ظرفيت فعلي توليد ۱۳ ميليون تن برآورد مي شود. مصرف سالانه هم حدود ۱۵ ميليون تن است كه تقريباً بايد سالانه حدود ۲ تا ۵ ميليون تن فولاد به كشور وارد شود.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي:
۵۰ درصد اعتبارات عمراني تا پايان خرداد تخصيص مي يابد
گروه اقتصادي-حسين لطفي  رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام كرد: كميته تخصيص اعتبارات طرح هاي عمراني تصويب كرده است كه ۵۰ درصد اعتبارات اين طرح ها طي ۳ ماهه اول امسال، تخصيص يابد.
به گزارش همشهري، فرهاد رهبر در حاشيه همايش ملي بهره وري از امضاي تمام موافقتنامه هاي بودجه اي بين سازمان مديريت و برنامه ريزي با دستگاههاي اجرايي خبر داد و گفت: پروژه هايي كه گزارش نظارت عملياتي آماده شود، اعتبارات آنها تخصيص خواهد يافت. وي همچنين با تكذيب بدهي ۴ هزار ميليارد توماني دولت به پيمانكاران طرح هاي عمراني، تاكيد كرد كه بخش قابل توجهي از بدهي هاي پيمانكاران در پايان سال گذشته پرداخت شده است.
شاخص بهره وري به ۵/۸۹ درصد تنزل يافت
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي همچنين در سخنراني در همايش ملي بهره وري گفت: از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۸۲ شاخص بهره وري از ۱۰۰ به ۵/۸۹ تنزل پيدا كرده است. يعني نه تنها در اين سال ها بهره وري عامل رشد اقتصاد نبوده،  بلكه عامل منفي نيز تلقي شده است، بنابراين بايد اين واقعيت را بپذيريم كه بهره وري در ايران موقعيت مناسبي نداشته است. از برنامه سوم به بعد شاهد رشد قيمت تغيير بهره وري در ايران بوده ايم و هرچند كه رقم مثبت شدن شاخص بهره وري طي اين برنامه،  اندك بوده اما اين تغيير جهت بسيار معنادار است،  به اين صورت كه جهت گيري بهره وري از منفي به مثبت تغيير يافته و در برنامه چهارم نيز تقويت شده است.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي افزود: طي برنامه چهارم رشد بهره وري ۳/۳۱ درصد در نظر گرفته شده است، يعني از رشد ۸ درصدي اقتصاد در اين برنامه، ۵/۲ درصد به رشد بهره وري مربوط مي شود.

تدوين تعرفه هاي تجاري حاصل تعامل
دستگاه هاي مختلف است
گروه اقتصادي: رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران در نشستي كه به منظور تشريح مصوبه اخير شوراي عالي صادرات غيرنفتي و تعيين سازمان توسعه تجارت به عنوان متولي صادرات برپا شده بود، بر ضرورت شكل گيري هماهنگي و تعامل بين دستگاه هاي مختلف دخيل در امر صادرات تاكيد كرد.
مهدي غضنفري با اشاره به حمايت هاي دولت از توسعه صادرات غيرنفتي گفت: در چارچوب قانون بودجه سال ۸۵ مبلغ ۳ ميليارد دلار تسهيلات بانكي براي صادركنندگان در نظر گرفته شده است كه از اين مبلغ ۵/۱ ميليارد دلار از طريق بانك صنعت و معدن و ۵/۱ ميليارد ديگر در اختيار بانك توسعه صادرات قرار خواهد گرفت.
همچنين مقرر شده تا هركدام از اين دستگاه ها مبلغ ۳۰۰ ميليون دلار از تسهيلات مذكور را صرفاً براي صادرات كالا تخصيص دهند.وي افزود: بقيه اين تسهيلات به ميزان ۲ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار در جهت صادرات خدمات فني مهندسي و توليد به كار گرفته خواهد شد و بر اين اساس در بودجه سال جاري توجه ويژه اي به صادرات خدمات فني مهندسي و توليد كالا به منظور صادرات شده است.

وزير كار و امور اجتماعي:
بيش از ۷۰ درصد فارغ التحصيلان
در شغل هاي غيرمرتبط فعالند
ايسنا: وزير كار و امور اجتماعي در مراسم گشايش كلينيك اشتغال كشور گفت: كمتر از ۳۰ درصد فارغ التحصيلان در رشته كاري مناسب با تحصيل خود جذب بازار كار شده اند.
سيد محمد جهرمي افزود: هم اكنون نرخ بيكاري كشور ۳/۱۲ درصد است و نرخ فارغ التحصيلان ۶/۱۵ درصد برآورد مي شود.
وي نبود مديريت كارآفريني را از چالش هاي صنعت دانست و تاكيد كرد: سرمايه گذاري در برخي رشته ها اشباع شده است.
وي مهارت كسب و كار را جداي از مهارت فني دانست و گفت: ديپلمه ها ۳/۷ درصد نرخ بيكاري را به خود اختصاص داده اند.
وي همچنين افزود: به عنوان دبيرخانه شوراي عالي اشتغال از هر كمكي كه لازم باشد به كلينيك اشتغال دريغ نمي كنيم.

تداوم كاهش قيمت طلا و نفت در بازارهاي جهاني
گروه اقتصادي : از هنگامي كه داوود دانش جعفري وزير اقتصاد و دارايي به صاحبان سرمايه در ايران توصيه كرد كه از سرمايه گذاري در بازار طلا خودداري كنند تاكنون قيمت هر اونس طلا كه معادل ۱۰۳/۳۱ گرم طلاي ۲۴ عيار است حدود ۵/۳ درصد در بازارهاي جهاني كاهش يافته است،  اين روند در بازار داخلي نيز به طور مستقيم تاثير گذاشته است. كاهش قيمت سكه بهار آزادي به عنوان شاخص ترين كالاي بازار طلا در ايران نشان از كاهش التهاب در بازار اين فلز است و به نظر نمي رسد باتوجه به شرايط جاري در بازار جهاني رشد بي سابقه قيمت ها بار ديگر تكرار شود.
كاهش صد دلاري
از هفته گذشته با ثبات قيمت دلار و افزايش تمايل صاحبان سرمايه به سوي تبديل دارايي هايشان به دلار در بازارهاي جهاني موجب شده تا هر اونس طلا صد دلار كاهش قيمت داشته باشد.
ثبات قيمت دلار و نگراني از كاهش ارزش دارايي هاي غيرپولي صاحبان سرمايه را به سوي تبديل دارايي هايشان به پول هدايت كرد و اين روند تاكنون قيمت هر اونس طلا را در بازارهاي جهاني به حدود ۶۴۴ دلار كاهش داد.
به گزارش خبرگزاري رويتر كاهش ارزش طلا به كاهش تقاضاي اين فلز در بازارهاي بزرگ طلا ازجمله هند نيز كه مردم علاقه خاصي به خريد طلا دارند منجر شد و روند كاهش ارزش طلا بر ديگر فلزات نيز در بازارهاي جهاني تاثير گذاشته است. كاهش ارزش مس، روي و نقره ، پلاتين و ديگر فلزات و تاثير آن در بازار داخلي از اين جهت است.
روند كاهش ارزش طلا در بازارهاي بورس به كاهش ارزش شركت هاي معدني نيز منجر شد.
كاهش قيمت نفت خام
نزديك شدن اجلاس اوپك و توجه جهان به روند تحولات در نيجريه و پرونده هسته اي ايران مي توانست در هفته هاي اخير به حفظ سطح قيمت نفت بالاتر از ۷۱ دلار منجر شود ولي به رغم ادامه نگراني هاي موجود در بازار كه ناشي از كمبود عرضه و ادامه تقاضاي بالاي نفت خام است، روند نزولي قيمت نفت خام تداوم پيدا كرد.
ديروز هر بشكه نفت خام سبك آمريكا تا ۶۹/۶۷ دلار و نفت برنت درياي شمال نيز هر بشكه ۸۰/۶۷ دلار داد و ستد شد.
كاهش پيش بيني ها از تقاضاي نفت در سال جاري به دليل تاثير قيمت هاي بالاي نفت بر متوسط رشد اقتصاد جهان، رشد ذخاير فرآورده هاي نفتي به ويژه بنزين در آمريكا و اظهارات وزير نفت ايران درمورد عدم تغيير سقف توليد اوپك در اجلاس هفته آينده اين سازمان در ونزوئلا از دلايل عمده كاهش ارزش قيمت شاخص هر بشكه نفت خام قلمداد مي شود.

پرداخت وام ۱۰ ميليون توماني مسكن در
شهرهاي كوچك و متوسط از دو هفته ديگر
گروه اقتصادي: مدير عامل بانك مسكن گفت: پرداخت تسهيلات ۱۰ ميليون توماني مسكن از دو هفته آينده آغاز مي شود.
حسن كاري افزود: كار بررسي اسامي ثبت نام كنندگان براي دريافت تسهيلات ۱۰ ميليوني توماني خريد مسكن براي شهرهاي كوچك و متوسط اواخر ارديبهشت ماه گذشته به اتمام رسيد و قرار است از هفته آينده اسامي داراي اولويت در روزنامه ها منتشر شود تا اين افراد از هفته بعد از آن براي دريافت تسهيلات به شعب بانك مسكن مراجعه كنند.
وي با بيان اينكه عملا مي توان گفت پرداخت تسهيلات ۱۰ ميليون توماني خريد مسكن براي شهرهاي كوچك و متوسط شروع شده اظهار كرد: به مناسبت آزادسازي خرمشهر چهارشنبه هفته جاري پرداخت اين تسهيلات احتمالا براي اين شهرستان آغاز مي شود.
كاري گفت: اسامي ثبت نام  كنندگان دريافت تسهيلات ۱۰ ميليون توماني خريد مسكن براي شهرهاي بزرگ نيز طي ۳ روز آينده مشخص و اعلام مي شود.

قيمت طلا و ارز
004272.jpg

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |