سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۲ - May 23, 2006
۷۷ كشته در حمله هوايي آمريكا به جنوب افغانستان
004377.jpg
ايرنا: دفتر مطبوعاتي  نيروهاي  آمريكايي  در جنوب  افغانستان  با انتشار بيانيه اي اعلام  كرد: در حمله  مشترك  نيروهاي  ارتش  ملي  افغانستان  و آمريكا در ولايت  قندهار ۷۷ نيروي  شورشي  كشته  شده اند.
در اين بيانيه آمده  است ، در  اين  حمله  كه در منطقه  عزيزي  ولايت  قندهار رخ  داده ، اين  نيروها در حمله  عليه  نيروهاي  دولتي  افغان  و نيروهاي بين المللي  دست  داشته اند و طالبان  نيز تاكنون  قتل  ۲۰ نفر از نيروهاي  خود را در اين  عمليات  تأييد كرده اند.
در اين  بيانيه  گفته  شد كه  تعداد كشته هاي  شورشيان  در اين  عمليات  بيش  از۶۰ نفر است  اما تاكنون  كشته شدن  ۵۰ نفرشان  قطعي  است .
طي  روزهاي  گذشته  ۲۰۰ نيروي  شورشيان  در ولايت  قندهار و هلمند افغانستان كشته  شدند كه  خونين ترين  سال  براي  آنها بعد از سقوط گروه  طالبان  در سال  ۲۰۰۱ ميلادي  است .
شوراي دفاع از مدارس در برابر حملات طالبان در افغانستان
درهمين حال محمد حنيف  اتمر وزير معارف  (آموزش  و پرورش ) افغانستان  از مردم  خواست شوراي  دفاع  از مدارس  را در كشور تشكيل  دهند و علت  اين  پيشنهاد خود را پيشگيري  از حمله  تروريست ها اعلام  كرد.
رسانه هاي  افغانستان  ديروز از قول  حنيف  اتمر نوشتند، با تشكيل  اين شورا مردم  از مدارس  منطقه  خود محافظت  خواهند كرد.
طي  ماههاي  گذشته  حداقل  ۹۰ باب  مدرسه  توسط افراد ناشناس  مسلح  وابسته به طالبان در سراسر افغانستان  مورد حمله  قرارگرفته  است  كه  بر اثر آن حدود ۲۰۰ هزار دانش  آموز از ادامه  تحصيل  بازمانده اند.

نگاه
پايان تاريخ
عباس لقماني
«سرناگورا» . اين نام را تاكنون شنيده ايد؟ نام ديگري اكنون به مجموعه اي از كشورها كه روزي يوگسلاوي ناميده مي شد اضافه شده است. «سرناگورا» نامي است كه اهالي مونته نگرو خود را به آن مي شناسند. با فروپاشي يوگسلاوي كه از سال ۱۹۹۱ ميلادي آغاز شد، آخرين فدراسيون باقي مانده از اين جمع در يك همه پرسي كه زير نظر بازرسان بين المللي انجام شد خود را از صربستان جدا خواهد كرد و دو منطقه اي كه تاكنون به نام جمهوري فدرال يوگسلاوي باقي مانده بودند هر كدام راه جداگانه خود را حداقل پيش از پيوستن به اتحاديه اروپا خواهند پيمود. كوههاي سياه يا مونته نگرو در كنار درياي آدرياتيك همسايه آلباني، كرواسي، بوسني هرزگوين و صربستان است و اكنون منطقه اي كه به نام صربستان باقي مانده است با جدا شدن مونته نگرو از آن راهي به دريا نيز نخواهد داشت. مونته نگرو جمعيتي حدود هفتصد هزار نفر دارد و آنچه اين كشور را كه مسلماً در چند هفته آتي اعلام وجود خواهد كرد متمايز مي كند تركيب جمعيتي آن است.
فقط ۴۳ درصد از جمعيت مونته نگرو را مونته نگروئيها تشكيل مي دهند. صربها ۳۲ درصد جمعيت و بوسنيايي ها، كرواتها و آلبانيها بقيه جمعيت آن را شامل مي شوند.
كششي كه اتحاديه اروپا بر كشورهاي بالكان و شرق اروپا دارد عاملي است كه مردم مونته نگرو را در همه پرسي روز يكشنبه تحت تاثير قرار داد و براساس قراردادي كه سه سال پيش هنگام ظهور جمهوري فدرال يوگسلاوي منعقد شد، مردم اين منطقه اجازه يافتند سه سال پس از ايجاد يوگسلاوي در مورد سرنوشت خود بار ديگر تصميم بگيرند. اكنون آنان حد نصابي را كه براي استقلال در نظر گرفته شده بود در راي گيري اخير بدست آوردند و با ۶/۵۵ درصد آرا حد نصاب حداقلي ۵۵ درصد تعيين شده را شكستند. كشوري كه روزي يكي از پايه گذاران نهضت جنبش عدم تعهد بود و يوگسلاوي ناميده مي شد، اكنون به شش جمهوري مختلف تقسيم شده است و هر كدام راه خود را مي پيمايند. اسلووني و كرواسي به اتحاديه اروپا پيوستند و بقيه نيز دير يا زود عضوي از اين اتحاديه خواهند شد. مونته نگرو با جدا شدن از صربستان در حقيقت خود را از فاجعه تاريخي كشتار در بالكان كه دنيا عامل اصلي آن را صربها مي داند كنار كشيده است و اينك صربستان است كه تمام فشار تاريخ بالكان را بر دوش خود دارد.
هشتاد و هشت سال پيش مونته نگرو براي نخستين بار استقلال يافت ولي استقلال كنوني تفاوتهاي فاحشي با آنچه در گذشته در اين منطقه به وقوع پيوسته است دارد. اروپا ديگر اروپاي قرن نوزدهم و بيستم نيست و هر چند مرزهاي نويي بوجود آمده است ولي مرزها ديگر آن گونه كه در كتابهاي تاريخ تعريف مي شدند خاصيت خود را از دست داده اند. روند جهاني سازي و تكنولوژيكي قرن بيست و يكم مرزها را به معني كلاسيك آن بي خاصيت كرده است. احساسات قوم گرايانه، نژاد پرستانه و فاصله گرفتن از اين يا آن همسايه را بايد به تاريخ سپرد. قدرت در همبستگي است.
مونته نگرو با جدا شدن از صربستان در حقيقت از سابقه به شدت مخدوش خود در جنايتهاي بالكان فاصله گرفته است ولي آنان كه سابقه اي بشردوستانه و انساني دارند بايد فاصله ها را كم كنند، شش كشور باقيمانده از يوگسلاوي پيش، مونته نگرو، صربستان، بوسني هرزگوين، اسلووني، مقدونيه و كرواسي نيز اين روند را پي خواهند گرفت.
تاريخ مشترك داشتن، سهم مشتركي را نيز در آنچه گذشته است طلب مي كند و هنگامي كه هر شش كشور بپذيرند همه مقصر بوده اند، فاصله ها نيز بار ديگر از ميان برداشته خواهد شد. ظهور مونته نگرو پايان تاريخ يوگسلاوي و شروعي تازه در بالكان است. سايه اروپاي يكپارچه بر بالكان نيز گسترده شده است.

سفر اعلام نشده توني بلر به بغداد
گروه سياسي خارجي:  در يك اقدام غيرمنتظره توني بلر نخست وزير انگليس دو روز پس از تشكيل كابينه نوري مالكي به بغداد سفر كرد.
بلر درپي ملاقات با نخست وزير عراق در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت: دولت جديد عراق كه توسط مردم اين كشور انتخاب شده در واقع نمادي از دمكراسي در عراق است.
نخست وزير انگليس كه پس از ديدار با نوري مالكي نخست وزير و جلال طالباني رئيس جمهور عراق و رئيس پارلمان اين كشور براي مذاكره با جورج بوش به واشنگتن خواهد رفت در خصوص برنامه خروج نيروهاي انگليسي از عراق گفت: تنها برقراري صلح و آرامش در عراق است كه باعث مي شود نيروهاي ما از خاك اين كشور خارج شوند.
بلر بدون اعلام قبلي از كويت وارد بغداد شد. وي قرار است ضمن ديدار با مقامات رسمي عراق، با سربازان اين كشور در بصره نيز ديدار كند.
يكي از مقامات همراه بلر كه در پنجمين سفر وي به عراق او را همراهي مي كند گفت: انتظار مي رود طي چند ماه آينده تعدادي از نيروهاي انگليسي از عراق خارج شوند. وي افزود: نيروهاي انگليسي در حال حاضر كنترل چهار استان را در اختيار دارند و اميدواريم كنترل امنيتي در دست كم يكي از اين استانها تا پايان تابستان به عراقي ها منتقل شود.
۳۶ كشته و زخمي در حوادث عراق
پليس عراق ديروز از كشته شدن ۲۰ فرد مسلح و يك سرباز عراقي و زخمي شدن ده سرباز ديگر در درگيري مسلحانه يكشنبه شب در شمال اين كشور خبر داد.در بغداد نيز روز گذشته بر اثر انفجار يك خودرو بمب گذاري شده و يك بمب ديگر در بازاري در جنوب شرقي اين شهر سه نفر كشته و ۱۰ غيرنظامي زخمي شدند.
از سوي ديگر ارتش آمريكا ديروز ۱۲ مظنون به بمب گذاري و اعمال تروريستي را در استان دياله در شمال شرق بغداد دستگير كرد.
بازداشت سه تروريست پاكستاني در بصره
يك منبع در اداره پليس بصره اعلام كرد: نيروهاي پليس بصره ديروز سه تروريست تبعه پاكستان را در شهر زبير بازداشت كردند.اين منبع گفت: از بازداشت شدگان نوزده قبضه مسلسل كلاشينكف، مواد شيميايي، ماسك ضدگاز و تعداد زيادي نارنجك كشف شد.
به گفته وي، تروريست ها اعتراف كردند كه سه ماه پيش از كويت براي اجراي عمليات تروريستي وارد بصره شدند.

تايمز: فرانسه، آلمان و ايتاليا
به آدم ربايان عراقي باج داده اند
مهر: اسنادي كه از سوي روزنامه تايمز رويت شده است، نشان مي دهد فرانسه و آلمان و ايتاليا براي آزادي گروگانهاي خود در عراق به آدم ربايان باج پرداخت كرده اند. به گزارش روزنامه تايمز، فرانسه و آلمان و ايتاليا ۴۵ ميليون دلار براي قراردادهاي آزاد سازي ۹ گروگان ربوده شده در عراق پرداخت كردند. سه كشور نام برده شده، به طور عمومي پرداخت اين رشوه ها را تكذيب كرده اند، اما طبق اسنادي كه در نزد منابع امنيتي در عراق است، سه كشور اروپايي مذكور ۲۱ ماه پيش به گروگان گيران باج پرداخت كرده اند.

جدايي طلبان باسك اسلحه را كنار مي گذارند
مادريد _ ايرنا: منابع  خبري  در اسپانيا گزارش  دادند، سازمان  جدايي طلبان  باسك  (اتا) درحال  بررسي  كنار گذاشتن  اسلحه  براي  هميشه  و ادامه  فعاليت  خود به  صورت سياسي  است .
اين  تصميم  اكنون  با اعلام  خوسه  لوييس  رودريگز زاپاته رو نخست  وزير سوسياليست  اسپانيا وارد مرحله  جدي تري  شده  است .
زاپاته رو در برابر اعضا و هواداران  حزب  سوسياليست  در ايالت باسك  گفت  كه  ماه  آينده  ميلادي  احزاب  سياسي  اسپانيا را در جريان  انجام مذاكرات  مستقيم  با اتا براي  پايان  دادن  به  اعمال  خشونت  آميز قرار مي دهد.

مذاكرات مركل در چين
گروه سياسي خارجي: آنگلا مركل صدراعظم آلمان ديروز ديدار دو روزه از چين را با قدم زدن در يكي از پارك هاي پكن به همراه «ون جيابائو» نخست وزير چين آغاز كرد. به گزارش خبرگزاري رويتر، مركل ساعتي بعد از ورود به پكن و در نخستين ساعات بامداد به همراه نخست وزير چين به قدم زدن در پارك بزرگ پكن پرداخت و بعد به طور غيررسمي با ون جيابائو صبحانه خورد. اين شروعي آرام بود براي ديدار و گفت وگوهاي دو روزه اي كه فهرست موضوعات مطرح در آن ميان سران دو كشور آلمان و چين بسيار فشرده و مهم است.

با رأي مثبت مردم مونته نگرو به همه پرسي
استقلال يك كشور جديد ايجاد شد
004380.jpg
گروه سياسي خارجي: با اعلام پيروزي استقلال طلبان در همه پرسي استقلال جمهوري مونته نگرو صربستان كه روز يكشنبه برگزار شد، اين جمهوري به عنوان يك كشور مستقل وارد عرصه نظام بين الملل شد و شور و شادي استقلال طلبان اين جمهوري يوگسلاوي سابق را به دنبال آورد.
براساس گزارش خبرگزاري رويتر مركز نظارت بر انتخابات مونته نگرو اعلام كرد، با پايان شمارش آرا مشخص شده ۴/۵۵ درصد راي دهندگان به استقلال كشورشان راي مثبت داده اند.
در همين حال ميلو جوكانويچ، نخست وزير مونته نگرو در جمع استقلال خواهان شادمان كشورش كه در مقابل ساختمان نخست وزيري گردهم آمده بودند، گفت: امروز شهروندان مونته نگرويي به احياي استقلال ملي خود راي دادند.
استقلال طلبان مونته نگرو با شور و شعف وصف ناپذير به خيابان ها سرازير شده و ضمن به اهتراز درآوردن پرچمي منقوش به تمثال عقاب طلايي كه در دوره حاكميت مستقل مونته نگرو در سالهاي ۱۸۷۸ تا  ۱۹۱۸ رسميت داشت، به تيراندازي هوايي و آتش بازي پرداختند.

ماسيمو دالما: ايتاليا مطيع بوش نيست
گروه سياسي خارجي: ماسيمو دالما، وزير خارجه ايتاليا كه هفته گذشته پس از روي كار آمدن دولت چپگراي رومانو پرودي اين پست را بر عهده گرفته اعلام كرد با رفتن دولت راستگراي سيلويو برلوسكوني و روي كار آمدن دولت جديد، ايتاليا كمتر مطيع ايالات متحده آمريكا خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري رويترز از رم، دالما در گفت وگو با خبرنگاران افزود، ايتالياي تحت رهبري «رومانو پرودي» ، نخست وزير جديد اين كشور به هم پيمانان سنتي خود در اروپا نزديك تر مي شود.
وي تأكيد كرد: «ما اگرچه از دوستان آمريكا هستيم ولي در ارتباط با گزينه هايي كه آن را ناعادلانه بدانيم كمتر تابع اين كشور خواهيم بود.»
دالما همچنين گفت، كابينه اين كشور چهارشنبه هفته جاري طرح عقب نشيني نيروهاي اين كشور از عراق را بررسي مي كند و قصد دارد حضور خود در اين كشور را صرفاً به حضوري غيرنظامي  با هدف ارائه كمك به مردم عراق بدل كند.

احتمال انتخابات زودرس در فلسطين
ايرنا: محمود عباس رئيس حكومت خودگردان فلسطين گفت: چنانچه مصلحت فلسطين اقتضا كند و در گفت وگوي ملي روز پنجشنبه نيز بر سر آن توافق شود، انتخابات زود هنگام رياست حكومت خودگردان و مجلس قانونگذاري را در اين سرزمين برگزار خواهيم كرد.بدين ترتيب برخلاف شايعات گذشته مبني بر برگزاري انتخابات زودرس براي تغيير كابينه، محمود عباس از طرحي سخن گفت كه مي تواند باعث كنار رفتن وي از قدرت شود. عباس ديروز در گفت وگو با روزنامه فلسطيني القدس درباره احتمال انحلال كابينه فلسطين به سرپرستي جنبش مقاومت اسلامي  فلسطين حماس گفت: به عنوان رئيس حكومت خودگردان از حق بركناري كابينه برخوردار هستم اما معتقدم كه عادلانه نيست اين كار درباره حماس انجام شود پيش از آنكه فرصت كافي به آن جنبش داده شود.در همين حال ايهود اولمرت  نخست  وزير رژيم  صهيونيستي    گفت  محمود عباس  رئيس  تشكيلات  خودگردان  فلسطيني  از قدرت  كافي  براي  سخن  گفتن  به  نام  ملت  فلسطين  برخوردار نيست .

هيأت  هايي از افغانستان و پاكستان
از گوانتامو بازديد مي كنند
گروه سياسي خارجي: بعد از گذشت چهار سال از شروع به كار زندان گوانتانامو و فشارهاي گروههاي حقوق بشر داخل و خارج آمريكا براي شفاف كردن وضعيت زندانيان اين پايگاه، واشنگتن سرانجام نخستين گام ها را در اين راه برمي دارد.به گزارش خبرگزاري ها ديروز افغانستان و پاكستان اعلام كردند از سوي دولت آمريكا به آنها اجازه داده شده هيأت هايي را براي بازديد از گوانتانامو اعزام كنند. اكثر زندانيان گوانتانامو را اتباع افغان و پاكستاني و در مرحله بعد عرب تبارها تشكيل مي دهند.منابع خبري در افغانستان تعداد افغان هاي زنداني در گوانتانامو را صد نفر اعلام كرده اند. قرار است هيأتي از وزارتخانه هاي دفاع، دادگستري، كشور و همچنين با حضور نماينده اي از دفتر رياست جمهوري افغانستان براي بررسي وضعيت افغان هاي زنداني در گوانتانامو عازم آمريكا شده و از آنجا به كوبا بروند. معاون حقوقي وزارت دفاع افغانستان ديروز گفت، آمريكا پذيرفته كه زندانيان افغان را به دولت كابل تحويل دهد.

رايس: آمريكا براي برقراري دمكراسي
بر روسيه فشار مي آورد
گروه سياسي خارجي: در ادامه فشارهاي سياسي آمريكا بر روسيه كاندوليزا رايس بار ديگر اعلام كرد كه اين كشور فشار خود بر روسيه براي برقراري دمكراسي در آن كشور را ادامه خواهد داد. رايس همچنين مسكو را از تهديد و ارعاب همسايگانش برحذر داشته است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، كاندوليزا رايس، در گفت وگويي اظهار داشت: ما هنوز روابط خوبي با روسيه داريم. ما در بسياري از زمينه ها با هم همكاري داريم. رايس در گفت وگويي كه در روزنامه كالج بوستون به چاپ رسيد، خاطرنشان ساخت: از آن زمان كه پرچم قرمز رنگ داس و چكش بر فراز كرملين در اهتزاز بود، مدت خيلي زيادي گذشته است.
وزير امور خارجه آمريكا تصريح كرد: شايد روسيه از سخنان ديك چني معاون رئيس جمهور آمريكا ناراحت شده باشد، اما اينها مسايلي هستند كه درباره روسيه صحت دارند و ما درخصوص آنها رك و صريح بوده ايم.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |