سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۲ - May 23, 2006
توصيه عضو شوراي شهر براي نوسازي بافت هاي فرسوده:
شهرداري حمايت كند، متصدي نشود
گروه شهري- غلامرضا رفيع: عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران مي گويد: شوراي شهر در نوسازي بافت هاي فرسوده رويكرد تشويقي و تسهيلگر داشته و در پي راهكارهايي براي بالا بردن ارزش افزوده و رونق ساخت و ساز در اين مناطق است.
دكتر نسرين سلطانخواه در گفت وگو با همشهري مي افزايد: شوراي شهر همواره در مصوبات مربوط به نوسازي بافت هاي فرسوده با رفع برخي موانع و اصلاح مقررات، همين سياست را دنبال كرده است.
به گفته وي، شوراي شهر و شهرداري طي 3 سال گذشته به نوسازي بافت هاي فرسوده به دليل اهميت آن توجه ويژه اي نشان داد و در اين مدت دست كم 6طرح و لايحه براي اقتصادي شدن ساخت و ساز و تشويق مردم به نوسازي تصويب كرد.
سلطانخواه مصوباتي همچون، استفاده ازمجوز منابع ارزي براي نوسازي بافت هاي فرسوده
(82/8/28)، تخفيف عوارض مازاد تراكم براي نوسازي و بهسازي محله سيروس (26/9/82)، اعطاي يك طبقه تراكم تشويقي (19/3/83) و تسهيلات مربوط به تجميع عوارض و پلاك ها و كاهش 90 درصدي عوارض و همچنين پيشنهاد به دولت براي 2 برابر شدن سقف وام و نصف شدن بهره آن را از جمله مصوبات مهم شوراي شهر دانست كه به اعتقاد وي بايد زمينه هاي اجرايي آن با پيگيري هاي مديريت شهري فراهم شود.
وي مي گويد: در همه اين مصوبات، سياست كلي اين بوده است كه شوراي شهر و شهرداري در نوسازي بافت  هاي فرسوده به جاي تصدي گري، نقش برانگيزاننده و تشويقي و تسهيلگر داشته باشند تا مردم بتوانند بدون هيچ مانعي خانه هاي خود را نوسازي كنند.عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر، تصديگري دولت و شهرداري و دخالت مستقيم آنها در امر نوسازي را ناموفق دانسته و مي گويد: به دليل گستردگي بافت هاي فرسوده، دولت و شهرداري به جاي تصديگري بايد با اصلاح قوانين و مقررات و در نظر گرفتن تسهيلات ارزان زمينه را براي استقبال گسترده مردم از نوسازي و ورود بخش خصوصي فراهم سازند.سلطانخواه با توجه به مشكلات مربوط به تملك و نوسازي بافت هاي فرسوده در پاسخ به سؤالي از طرح مورد اشاره مسئولان شهرداري براي تملك و نوسازي خانه هاي واقع در اين بافت ها اظهار بي اطلاعي كرده و مي گويد: ما از اين طرح اطلاعي نداريم و چنين طرحي هنوز به شوراي شهر نرسيده است تا در صورت لزوم پس از بررسي تصويب شود.
وي مي افزايد: مديريت جديد شهرداري هنوز براي نوسازي بافت هاي فرسوده طرح يا لايحه اي را به شورا ارايه نكرده است و با توجه به استقبال شورا از طرح هاي مربوط به نوسازي بافت هاي فرسوده منتظريم كه هر چه زودتر مديريت جديد شهرداري طرح ها و پيشنهادهاي خود را در اين زمينه به شورا ارايه كند.سلطانخواه در پاسخ به اظهاراتي كه طرح نوسازي منطقه اتابك را در راستاي اجراي سياست هاي تشويقي شوراي شهر مي داند مي گويد: از جزئيات اين طرح اطلاع چنداني ندارم ولي به هر حال اين كه شهرداري مجري طرح باشد و اقدام به نوسازي كند، اين اقدام تصدي گري محسوب مي شود و با سياست هاي شوراي شهر متفاوت است كه البته قرار شده است، مسئولان شهرداري در جلسه مشترك با شوراي شهر راجع به جزئيات طرح توضيح دهند تا مسئله كاملاً روشن شود.
وي در عين حال مي گويد: تا آنجا كه در رسانه ها اعلام شده طرح مذكور در فاز نخست 500 واحدي است و از مجموع 3600 خانه 1600 ملك خريداري و تملك شده است.عضو شوراي شهر افزود: هرگونه اصلاح و يا تغيير طرح هايي كه قبلاً در شوراي شهر در رابطه با بافت هاي فرسوده تصويب شده است مجدداً بايد در شورا بررسي و تصويب شود.وي در پاسخ به سؤال مربوط به سرانجام مصوبه پيشنهادي شورا در رابطه با افزايش ميزان و كاهش بهره وام در بافت هاي فرسوده نيز مي گويد: اين مصوبه در زمان دولت آقاي خاتمي به جايي نرسيد ولي در حال حاضر كه رويكرد جديد دولت كم كردن سود تسهيلات است، شورا و شهرداري بايد اين موضوع را دنبال كنند تا به نتيجه برسد.

چشم انداز
004170.jpg
هفتاد درصد محله هاي تهران بافت فرسوده شناسايي شده اند. يعني حتي در يك زلزله كمتر از شش ريشتر بيشتر خانه هاي اين محله ها آوار مي شود روي سر ساكنان آنها. دهشتناك است اگر بدانيم كه براساس نقشه پهنه بندي خطر زلزله در ايران، احتمال زلزله در جايي همچون تهران بيشتر از جايي مثل بم برآورد شده است يعني محتمل تر بود اگر آن زلزله مدهش به جاي بم در تهران مي آمد! شگفت است كه با وجود اين خطر محتمل، هنوز موضوع نوسازي بافت هاي فرسوده به طور جدي مورد توجه دولت قرار نگرفته است.

نتايج اكتشافات جديد باستان شناسي در محل احداث سدسيوند
تنگه بلاغي شكارگاه داريوش بوده است
شواهد باستان شناسي نشان مي دهد 2500 سال پيش داريوش و شاهان هخامنشي براي شكار به دره بلاغي مي آمدند.
كشف كاخ داريوش بزرگ در دره بلاغي به همراه اثبات اين موضوع كه راه شاهي ديواري بلند براي محصور كردن اين دره بوده و بسياري شواهد ديگر، نشان مي دهد كه داريوش بزرگ و ديگر شاهان هخامنشي براي شكار به دره بلاغي مي آمدند و 2500 سال پيش تنگه بلاغي شكارگاه آنها بوده است.
محمد تقي عطايي ، سرپرست ايراني هيات مشترك
باستان شناسي ايران و فرانسه در اين باره گفت: بقاياي كاخ در بررسي هاي ژئوفيزيك ديده شده بود و پيش از اين نيز احتمال كشف كاخ داريوش در تنگه بلاغي مي رفت، اما آنچه كه نظريه شكارگاه بودن تنگه بلاغي را اثبات مي كند، ديوار طويلي است كه از آن به عنوان راه شاهي ياد مي شود.
وي در ادامه گفت: سال گذشته سونداژي روي بخشي از اين راه ايجاد كرديم تا مصالح آن را مورد بررسي قرار داده و چيستي آن را كشف كنيم. در اين سونداژ با مقدار زيادي مصالح خشت و به همراه سنگ ريزه هاي سفيد بسياري مواجه شديم كه بي شك براي استحكام بخشي راه از آن ها استفاده نمي شده است.
به گفته وي اين دانه هاي ريز در ديگر بخش هاي تنگه بلاغي ديده نمي شود و به نظر مي رسد كه سازندگان اين راه عظيم براي استحكام بخشي سازه مهمي از آن استفاده كرده باشند.
بررسي هاي باستان شناسي روي مسير راه شاهي اثبات كرد كه به علت عرض بسيار كم اين مسير و عدم استحكام بخشي هاي رايج دوره هخامنشي، مسيري كه به نام راه شاهي موسوم بوده چنين كاربري نداشته است.
رد نظريه راه شاهي پديد آورنده دو نظريه جديد توسط عطايي و رمي بوشارلا از موسسه باستان شناسي فرانسه و سرپرست فرانسوي هيات باستان شناسي ايران و فرانسه شد. عطايي معتقد بود كه راه شاهي ديواري طويل است كه تنگه را محصور كرده و در صورتي كه بقاياي كاخي از دوره هخامنشي در اين تنگه باستاني كشف شود، مي توان نتيجه گرفت كه راه شاهي ديوار قرق بوده و تنگه بلاغي شكارگاه داريوش و شاهان هخامنشي بوده است. عطايي افزود:آنچه كه به عنوان راه شاهي شناخته شده از ابتداي تنگه شروع مي شود و پس از طي كردن مسير دره و تنگه، دوباره به جاي اول خود باز مي گردد. اين چگونه راهي است كه به ابتداي خود ختم مي شود؟
از سوي ديگر بوشارلا معتقد بوده كه راه شاهي كانال هاي آب بوده اما در كاوش هاي باستان شناسي به علت عدم كشف بقاياي رسوب گذاري كانال هاي آب اثبات اين نظريه به صورت معلق درآمد.
عطايي در مورد نظريه خود گفت: دنبال كردن مسير راه شاهي راه گشاي نتايج جديدي در اثبات چيستي اين مسير باستاني شد. آنچه كه به عنوان راه شاهي شناخته شده از ابتداي تنگه شروع مي شود و پس از طي كردن مسير دره و تنگه، دوباره به جاي اول خود باز مي گردد. اين چگونه راهي است كه به ابتداي خود ختم مي شود؟ از سوي ديگر اين بررسي ها منجر به كشف ديواره هايي در مسير شد كه ارتفاع برخي از آن ها تا 5 متر سالم مانده بود. تمام اين ها نشان مي دهد كه راه شاهي چيزي جز ديواري دفاعي براي حفاظت از يك محوطه نبوده است.
كشف كاخي كه باستان شناسان احتمال مي دهند متعلق به داريوش اول بوده است نظريه حصار تنگه بلاغي را به اثبات
مي رساند و عطايي را به اين اطمينان مي رساند كه دره بلاغي و تنگه باستاني آن، چيزي جز شكارگاه شاهان هخامنشي، به خصوص داريوش نبوده است.
عطايي در اين باره گفت: كشف پايه و شالي ستون به همراه كف سازي هاي دوره هخامنشي و احداث بناي كاخ روي صفه ترديدي به جاي نمي گذارد كه كاخي از دوره هخامنشي در تنگه بلاغي بوده است. از سوي ديگر بقاياي سفال هاي شكسته كه عموما به خمره هاي بزرگ مربوط مي شود و بقاياي بي شماري از قمقمه هاي سفالي حاكي از آن است كه اين كاخ محل سكونت موقت بوده است و شاهان هخامنشي مدت كوتاهي را در آن سپري مي كردند.
همچنين اين بقاياي سفالي حاكي از آن است كه براي عده معدودي سرباز آذوقه گذاشته مي شده است تا در مدتي كه شاه در كاخ نيست از اين مجموعه حفاظت كنند.
وي در ادامه گفت: امروز با دلايل مستحكم تري مي توان اثبات كرد كه تنگه بلاغي روزگاري شكارگاه شاهان هخامنشي بوده است. شواهد زيست محيطي نشان مي دهد كه اين دره باستاني روزگاري سر سبز تر از امروز بوده و 2500 سال پيش حيواناتي نيز در اين تنگه باستاني زندگي مي كردند.
دره يا تنگه بلاغي نام منطقه اي باستاني است كه در 5 كيلومتري مجموعه باستاني پاسارگاد قرار گرفته است. ساخت سد خاكي بزرگي به نام سيوند باعث مي شود تا باستان شناسان متوجه آثار باستاني مدفون در اين تنگه باستاني شوند كه در صورت آبگيري سد سيوند غرق مي شوند. هم اكنون هيات هاي مختلفي از كشورهاي ايتاليا، فرانسه، آلمان و لهستان به همراه سرپرستان ايراني در تنگه بلاغي مشغول فعاليت هاي باستان شناسي و
نجات بخشي هستند.
ساخت سد سيوند در مرداد ماه سال جاري به پايان مي رسد و آماده آبگيري مي شود تا 131 اثر باستاني موجود در اين تنگه باستاني را غرق كند. بر اساس آخرين توافقات ميان سازمان آب منطقه اي استان فارس و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، آبگيري سد سيوند تنها با اجازه رسمي اين سازمان امكان پذير خواهد بود.

جشنواره تنوع زيستي در آذربايجان غربي
جشنواره  تنوع  زيستي  استان  آذربايجان  غربي  روز دوشنبه  با حضور استاندار اين  استان  گشايش  يافت .
استاندار آذربايجان  غربي  در آيين  گشايش  اين  جشنواره  گفت : اهميت  به  محيط زيست  يك  وظيفه  همگاني  و عمومي است  كه  طبق  تأكيدات  قرآن  كريم ، تعاليم  الهي و اسلام  در اصل  50 قانون  اساسي  جمهوري  اسلامي به  آن پرداخته  شده  است .رحيم  قرباني  افزود: انسان ها حق  آسيب زدن  به  طبيعت  و محيط زيست  را ندارند و خداوند متعال  چرخه  طبيعت  را سيستمي 
خود تنظيم  آفريده  كه  هر گونه  دخالت و آسيب  زدن  به  آن باعث  اختلال  مي شود.
وي  با تأكيد بر اينكه  سازمان  حفاظت  محيط زيست  بايد با پرهيز از توصيه ، برنامه هايي  منطبق  با نياز توسعه اي  تدوين  كند، گفت : استان  با بهره مندي  از آب  و خاك  و هواي  مطلوب  شرايط و بستر خوبي  را براي  توسعه  دارد و در اين جهت  بايد به  صنعت  گردشگري ، محيط زيست  و كشاورزي  توجه  شود.
وي  با اشاره  به  اينكه  درزمان  حاضر مقوله  آب به طور مستقل  يك  صنعت  محسوب مي شود، افزود: آذربايجان  غربي  به  عنوان  دومين  استان  پرآب  كشور و با 17ميليارد مترمكعب  آب در سال  خود صاحب  صنعت  مهمي است  كه  بايد به  نحو مطلوب از آن استفاده  شود.
مديركل  حفاظت  محيط زيست  آذربايجان  غربي  نيز هدف  از برگزاري  اين  جشنواره
 پنج  روزه  را اشاعه  فرهنگ  عمومي و آماده سازي  مردم  و مسئولين  براي  همكاري  و توجه  بيشتر به  مقوله  محيط زيست  بيان  كرد.
كيومرث  كلانتري  افزود: اين  جشنواره  در دو بخش  عمومي  و تخصصي  در قالب  ارائه  شش  مقاله ، سخنراني هاي  مختلف  علمي ، برگزاري  نمايشگاه  و همايش ، فيلم ، عكس ، كتاب  و
طبيعت  گردي  انجام  مي شود.

شروط ميراث فرهنگي براي عبور مترو از چهارباغ
چهارباغ عباسي اصفهان از ارزشهاي ميراثي كشور است و سازمان ميراث فرهنگي از ارزشهاي ميراثي كوتاه نمي آيد.
اسفنديار رحيم مشايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران روز دوشنبه ضمن بيان مطلب فوق افزود: در خصوص عبور مترو از چهارباغ اصفهان، ميراث فرهنگي بايد نظر بدهد.
به گفته وي، با توجه  به  اين كه سازمان ميراث فرهنگي معتقد است كه عبور مترو از خيابان چهارباغ عباسي به اين خيابان آسيب وارد مي كند، با اين وجود پيشنهادهاي فني ارائه شده به سازمان در حال بررسي است.
مشايي افزود: اگر نظر كارشناسي به نتيجه برسد، با تمام ملاحظات و با در نظر گرفتن اين كه  هيچ تخريبي براي چهارباغ به همراه نداشته باشد، عبور مترو اشكالي ندارد.
وي در عين حال  تصريح كرد: اگر مسئولين در خصوص عبور مترو از چهارباغ عباسي و آسيب نرسيدن به اين خيابان تضمين ندهند، ما موافقت نخواهيم كرد.
وي تصريح كرد: نظر شهردار و شوراي اسلامي  شهر اصفهان نسبت به ميراث فرهنگي و چهارباغ مثبت است و مشكلي بين شهرداري اصفهان و ميراث فرهنگي وجود ندارد.
وي در خصوص مصوبه اخير شوراي ترافيك استان اصفهان مبني بر عبور مترو از چهارباغ عباسي به جاي عبور از خيابان شمس آبادي به موازات چهارباغ گفت: در نهايت عبور از چهارباغ بايد با نظر ميراث فرهنگي باشد و تا زماني كه ميراث فرهنگي كشور به نتايج مطالعات فني واقف نشود و اطمينان پيدا نكند، نظر خود را در خصوص خيابان چهارباغ نمي دهد.
عبور مترو از خيابان شمس آبادي و چهارباغ عباسي در دو سال اخير مورد مناقشه مسئولان قطار شهري و ميراث فرهنگي قرار گرفته است.

زلزله در كمين شهر بادگيرها
004182.jpg
ايسنا: دبير نخستين همايش ملي مديريت بحران زلزله در شهرهاي داراي بافت تاريخي ، گفت: تاكنون هيچ فعاليتي براي مقاوم سازي بناهاي خشت و گلي ايران انجام نشده است. حميد مهرنهاد اظهار داشت: با توجه به اهميت بسيار زياد بافت سنتي، خشتي و گلي كه بخشي از تمدن،  تاريخ و هويت ايرانيان به شمار مي رود  و از سويي آسيب پذير بودن اين ابنيه در برابر حوادث طبيعي، به خصوص زلزله،  لزوم تشكيل مجامع علمي براي مقاوم سازي اين بناها و انجام مطالعات و تحقيقات در اين زمينه براي اجرايي كردن راهكارهاي علمي مشهود است.عضو هيات علمي دانشكده  عمران دانشگاه يزد تاكيد كرد: متاسفانه هيچ كار خاصي درباره  خشت خام و مقاوم سازي بناهاي خشتي و گلي،  به خصوص در شهري مانند يزد كه با تجمع فراوان بناهاي خشتي و گلي به عنوان دومين شهر خشت خام جهان محسوب مي شود، صورت نگرفته است. وي ادامه داد: بررسي هاي آماري نشان مي دهند كه هر پنج سال يك بار زمين لرزه اي مخرب در نقطه اي از كشورمان رخ داده كه با تلفات بالاي جاني همراه بوده است.

ثبت 700 اثر تاريخي در كرمانشاه
004179.jpg
مديركل  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  استان  كرمانشاه  گفت : 700 اثر تاريخي  در استان  در فهرست  آثار ملي  به  ثبت  رسيده  است .
اسدالله  بيرانوند روز دوشنبه  در گفت  و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سال  گذشته  استان  با ثبت  350 اثر در فهرست  آثار ملي  رتبه  پنجم  كشور را به  خود اختصاص  داد.
وي  گفت : محور ساساني ، زيج  منيژه  و كاخ  خسرو از مهمترين  آثار به  ثبت رسيده  در فهرست  آثار ملي  است .
بيرانوند افزود: در استان  كرمانشاه  تاكنون  دو هزار اثر تاريخي  شناسايي  و مستندسازي  شده  كه  از اين  تعداد 700 اثر به  ثبت  ملي  رسيده  است .
وي  گفت : اثر تاريخي  و طبيعي  بيستون  نيز امسال  در فهرست  آثار جهاني  به  ثبت  مي رسد.
مسئولين ميراث فرهنگي جهت مرمت اين بنا طي سال هاي گذشته اقدامات مثبتي انجام داده اند.همين امر نظر مثبت مقامات يونسكو درباره اين بنا را جلب كرده است.

۱۷۰ باغ ايراني شناسايي شد
004176.jpg
خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري:170 باغ ايراني، از سوي دفتر حفظ و احياي محوطه هاي تاريخي شناسايي شد.
الهام كمانكش مسئول شناسايي و بررسي باغ هاي ايراني ، با بيان اين مطلب گفت: از دي ماه سال گذشته، از سوي دفتر حفظ و احياي محوطه هاي تاريخي، عمليات شناسايي باغ هاي ايراني آغاز شد.
وي افزود: به منظور تهيه آرشيو باغ هاي ايراني، اطلاعات باغ ها توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كليه استان هاي كشور به دفتر حفظ و احياي محوطه هاي تاريخي ابلاغ شده است.
كمانكش با اشاره به اينكه تاكنون 170 باغ ايراني به اين دفتر معرفي شده اند، اظهار داشت: از اين ميان 150 باغ به ثبت ملي رسيده است و 20 باغ ديگر بايد به طور كامل بررسي شوند تا در صورت شاخص بودن به ثبت برسند.وي گفت: مهمترين شاخص باغ هاي ايراني دارا بودن الگوي چهار باغ، مسيرهاي آبياري، حصار و كوشك است و در صورتي كه باغي يكي از اين ويژگي ها را نداشته باشد، نمي توان آن را به عنوان باغ ايراني معرفي كرد.

صندوق محيط زيست تشكيل مي شود
004173.jpg
ميراث خبر: صندوق محيط زيست با هدف جلوگيري از آلوده شدن محيط زيست تشكيل مي  شود. اين صندوق پس از راه  اندازي، به مراكز صنعتي براي جلوگيري از آلوده سازي محيط زيست وام مي دهد. دكتر محمود رئيس زاده، معاون توسعه مديريت و امور مجلس در سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در حال حاضر موارد اجراي طرح تشكيل صندوق محيط زيست، در حال بررسي است.براي تشكيل اين صندوق، در حال حاضر راههاي تأمين اعتبار آن مورد بررسي قرار گرفته و دستورالعمل و مجوزهاي خاص آن نيز به زودي مشخص خواهد شد. اين مسئول، در رابطه با زمان راه اندازي صندوق محيط زيست گفت: اگر تمامي مراحل اجرايي طرح به خوبي پيش رود، اميدواريم تا 6 ماهه نخست سال جاري صندوق را راه اندازي كنيم.
وي مهمترين هدف از راه اندازي صندوق را كمك به كارخانه ها و سازمانهايي خواند كه آلايندگي بسياري توليد مي كنند و به دليل مشكلات ملي نمي توانند دستگاههاي خود را بهسازي كرده و از آلوده سازي محيط زيست جلوگيري كنند.

برج مراقبت
سامانه 1888، نويدبخش تحقق ايده سازمان شفاف و پاسخگو
دكتر علي اصغر محكي- در روزگاري به سر مي بريم كه فن آوري هاي نوين ارتباطاتي، بخشي اجتناب ناپذير از زندگي مان شده، همه شئون آن را متحول كرده، همراه خود پيام آور بيم و اميد گذشته است.
مي توان مهم ترين آثار اجتماعي بهره گيري از اين فن آوري ها را پاسخگو شدن دولت ها، شفافيت يافتن اطلاعات و نقش پذيري بيشتر تشكل هاي مردمي در زندگي جمعي دانست.
سامانه الكترونيك ارتباطات مردمي (137 و 1888)، از مواهب فن آوري هاي جديد است كه خيلي سريع رشد يافته و توانسته حوزه فعاليت اجتماعي سازمان ها را ارتقا داده و نويدبخش تحقق ايده سازمان شفاف و پاسخگو شود.
مهم ترين تاثير شفاف سازي و پاسخگو بودن، جلب اعتماد عمومي است.
اعتماد عمومي، با اهميت ترين وجه سرمايه  اجتماعي است.
براي شهرداري تهران كه چشم انداز خود را به درستي حركت از وضعيت سازماني خدماتي به سوي نهادي اجتماعي قرار داده، تكيه بر اعتماد عمومي گريزناپذير است.
اما چگونه فن آوري هاي نوين، در نگاهي راهبردي، تبديل به فرصتي براي اعتمادسازي مي شوند؟ پاسخ كوتاه و روشن است: معاضدت اين فن آوري ها در تحقق سازمان شفاف و پاسخگو .
مفهوم جامعه اطلاعاتي ، پيشكش فن آوري هاي نوين ارتباطي به آناني است كه مي دانند و مي توانند هوشمندانه از اين ابزارها استفاده كنند.
اگر در بستر جامعه اطلاعاتي مي توان ساختاري گسترده از شبكه ها را سامان داد و به كمك آن، اطلاعات ديجيتالي شده را از پشت ديوارهاي سازمان به رايانه هاي هر خانه از محله هاي شهر كشاند، پس مي توان افق چشم اندازها را هم در مسيري آرماني تر امتداد داد و سخن راند.
نهادي كه سرمايه هاي اجتماعي را بزرگ ترين دستمايه خود مي داند و به خوبي واقف است كه بهره مندي از موهبت سرمايه اجتماعي، در گرو جلب اعتماد عمومي است و جلب اعتماد هم محقق نمي شود مگر به مدد مشاركت جويي و مشاركت پذيري .
بنابراين، در ايده شهرداري به مثابه نهادي اجتماعي ، نيل به افق روشن شهر سالم و پاك با هويت اسلامي _ ايراني، مرفه، ايمن و در دسترس مرهون مشاركت معني دار مردم در تصميم سازي، تصميم گيري، اجرا و ارزيابي عملكرد سازمان است.
با چنين برداشتي همه جانبه از مشاركت، روا نيست به شعار بسنده كرد و اسباب مشاركت مردم را مهيا نساخت.
در جامعه مردم سالار ايران امروز، شعور آگاهي جمعي، هوشيارتر از آن است كه به وعده دل خوش كند.
پس آحاد وسيعي از جامعه، صبور و پيگير، رفتار و كردار متوليان امر را زير نگاه تيزبين خود مي كاوند و تا حصول اطمينان از تحقق آن چه بايد بشود، آرام نمي گيرند.
بهره مندي از موهبت سرمايه اجتماعي، در گرو جلب اعتماد عمومي است و جلب اعتماد هم محقق نمي شود مگر به مدد مشاركت جويي و مشاركت پذيري اين را 27 سال تجربه ارزشمند ساليان پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي به همه ما نشان داده است.
فن آوري هاي نوين ارتباطي، ظرفيت هايي جديد و منعطف را سوغات آورده اند.
مديران هوشمند كه جامه تعهد را به زيور تخصص درآميخته اند، از اين ظرفيت  مي توانند نهايت بهره را ببرند و از اين ظرفيت به مثابه فرصتي تاريخي براي مردمي كردن سازمان خود استفاده كنند.
با ايجاد و حفظ خط ارتباط دو سويه ميان مردم و سازمان، حال بهتر مي توان ياريگر درك، پذيرش و همكاري مردم شد.
دريافت بي واسطه و مستمر آراء، نظرها و افكار مردم، مسئوليت مديريت سازمان را براي خدمت به منافع عمومي 
دو چندان مي سازد، در عين حال به مديران كمك مي كند تا به موقع از تغييرات محيطي آگاهي يابند و متناسب با اين تحولات فعاليت هاي لازم را در جهت خدمت رساني به مردم پيش بيني كنند.
پيام رساني آگاهانه، مستمر و برنامه ريزي شده بر پايه شناخت و سنجش جامعه، ثمر ديگر اين نوع ارتباطات مردمي است.
چرا كه مي توان اطلاعات درخور و مناسب را، برابر آن چه خواست و نياز مردم است آماده و به آنان عرضه كرد.
بدين ترتيب ميان نگرش ها و اقدامات سازمان با خواست و نياز عمومي، همبستگي ايجاد خواهد شد.
دسترسي برابر، سريع و آسان مردم به مديران سطوح مختلف سازمان، زمينه ساز مشاركت واقعي مردم خواهد بود.
گرچه ملاقات رودررو، فرصتي براي ارتباط گيري صميمانه است اما اين اشكال هم بر آن وارد است كه فرصت برابر براي دسترسي به مسئولان را فراهم نمي كند.
به علاوه به احتمال زياد اتكاي صرف سازمان به ارتباطات رودرو، شبهه بهره برداري تبليغي از ارتباط گيري با مردم را دامن مي زند.
از اين حيث مي توان خرسند بود كه استفاده از سامانه ارتباط الكترونيك، از يك سو فرصتي نسبتا برابر را براي آحاد جامعه در دسترسي به مديران شهري فراهم مي كند و از سوي ديگر كمتر شائبه بهره برداري تبليغاتي بر آن وارد است.
به تعبير ساده تر اين نوع ارتباط به انصاف و خلوص نزديك تر است.
در مجموع با عنايت به اين كه نظام ارتباطات مردمي در شهرداري تهران با بهره گيري از سامانه نوين 1888 توسعه يافته تر از قبل شده است، مي توان اميدوار بود اين فرآيند جديد اطلاعاتي و اطلاع رساني گفت و گوي دوسويه، برابر، مردم مدار و غيرتبليغاتي ميان مردم و مديران شهري را نهادينه كرده و زمينه ساز مشاركت واقعي و معنادار مردم در عرصه اداره امور مربوط به خود شود.
بي ترديد شرايط جديد نويدبخش حركت آزاد اطلاعات بين مردم و نهادهاي اجتماعي و اطلاع رساني همگاني است وبه قدرت بخشي مردم در تصميم سازي و مشاركت بيشتر آنها منتهي مي شود، سوء تفاهم ها و تنش هاي ناشي از فقر ارتباط را كاهش مي دهد و به ارتقاي آگاهي و درك متقابل مردم و سازمان از يكديگر منجر مي شود.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |