سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۲ - May 23, 2006
با دستگيري اعضاي باند بين المللي قاچاق انسان مشخص شد
بنگلادشي هاي طمعكار هم قاچاق انسان مي كردند
هم گروگانگيري!
004362.jpg
گروه حوادث : اعضاي باند قاچاق بين المللي مهاجران افغاني و بنگلادشي پس از ورود اتباع خارجي به ايران ، آنها را به گروگان گرفته و به اخاذي هاي ميليوني از خانواده هاي آنها دست مي زدند.
سردار زارعي فرمانده انتظامي استان تهران روز گذشته با اعلام خبر دستگيري سه گروگانگير بنگلادشي در توضيح اين پرونده گفت: ۲۴ ارديبهشت، يك مهاجر بنگلادش با مراجعه به كلانتري ۱۳ «اسلامشهر» با طرح شكايتي گفت: بيست و يكم اسفند پارسال، هنگامي كه به همراه دو پسر عمويم به نامهاي احمد و شاهين كه به تازگي به صورت غيرقانوني به ايران آمده بودند در ميدان شوش تهران بوديم، سه هموطن بنگلادشي، پسر عموهايم را ربوده و بعد از مدتي در تماسي براي آزادي آنها ۸ ميليون تومان درخواست كردند ، بعد از اين حادثه تلاش كرديم تا به هر نحوي كه هست پول را فراهم كنيم اما در حاليكه بعد از گذشت دو ماه هنوز نتوانسته ايم اين مبلغ را به آنها پرداخت كنيم، چند روز قبل آدم ربايان بار ديگر با ما تماس گرفته و تهديد كرده اند چنانچه مبلغ درخواستي را به آنها ندهيم، گروگان ها را به قتل مي رسانند.
رئيس پليس استان تهران در ادامه افزود: با دريافت اين خبر و با توجه به حساسيت موضوع، ماموران اطلاعات پليس اسلامشهر ماموريت يافتند با شناسايي گروگانگيران، عمليات آزادسازي مهاجران خارجي را آغاز كنند.
در حاليكه بررسي هاي پليسي در اين باره آغاز شده بود، ماموران اطلاعات پليس اسلامشهر دريافتند چندين آدم ربايي مشابه نيز همزمان با اين آدم ربايي رخ داده است و در آنها گروگانگيران بعد از ربودن چند تبعه بنگلادشي و افغاني از خانواده آنها اخاذي كرده اند، با توجه به يكسان بودن شگرد به كار رفته در تمامي اخاذي ها، اين فرضيه مطرح شد كه اعضاي يك باند بزرگ آدم ربايي مهاجران خارجي در تمامي موارد نقش داشته است.
در ادامه بررسي ها سرنخهايي از اين باند به دست آمد كه نشان مي داد اعضاي اين باند پس از قاچاق اتباع خارجي به ايران اقدام به گروگان گرفتن آنها كرده و در برابر آزادي اتباع ربوده شده مبالغ چندين ميليون توماني دريافت مي كنند.
گروگانگيران خارجي در استان تهران
با بدست آمدن اطلاعاتي درباره اعضاي باند، ماموران اطلاعات پليس استان تهران به خانواده گروگان ها آموزش هاي لازم جهت برخورد با آدم ربايان را ارايه كردند و از آنها خواستند با اعضاي باند براي پرداخت پول در محل خاصي قرار بگذارند، محل قرار تحت كنترل هاي پليسي نامحسوس قرار گرفت و سرانجام هنگامي كه يكي از اعضاي باند براي دريافت مبلغ توافق شده بر سر قرار آمد، دستگير شد.
در حالي كه اين احتمال وجود داشت كه با تاخير مرد دستگير شده ، همدستان وي متوجه موضوع شوند. وي به سرعت تحت بازجويي هاي فني و پليسي قرار گرفت و سرانجام به رغم انكارهاي اوليه درباره اينكه اطلاعي از ماجراي گروگانگيري ندارد ،نشاني مخفيگاه بزرگ همدستان خود در شهرك اسلام آباد اسلامشهر را دراختيار ماموران گذاشت.
با هماهنگي با مرجع قضايي مخفيگاه آدم ربايان خارجي تحت محاصره قرار گرفت و روز گذشته در يك عمليات پليسي سه سردسته بنگلادشي آن به نامهاي «ميزان» ، «عبد» و «شاهين» دستگير شده و ۹ گروگان خارجي آزاد شدند.
در تحقيقات ماموران اطلاعات پليس استان تهران، آدم ربايان اعتراف كردند با همدستي چند بنگلادشي ديگر اقدام به قاچاق اتباع بنگلادشي و افغاني به ايران  كرده و سپس با همكاري چند ايراني در پايتخت و اطراف آن مجددا آنها را به گروگان گرفته و براي آزادي آنها مبالغ هنگفتي از خانواده هايشان درخواست مي كنند.به گفته فرمانده انتظامي استان تهران پليس اكنون در حال بررسي ساير آدم ربايي هاي احتمالي اعضاي باند است و تحقيقات در اين خصوص همچنان ادامه دارد.

استخدام دو محكوم به اعدام براي انتقام خونين
004368.jpg
گروه حوادث:مرد قاچاقچي پس از آنكه متوجه شد دو برادر مواد فروش قصد پس دادن پول ترياكهايي كه به آنها فروخته بود را ندارند، دو زنداني محكوم به اعدام را اجير كرد تا آنها را به قتل برسانند.
پيگيري ماجراي قتل دو برادر مواد فروش هنگامي آغاز شد كه ماموران بسيج شهريار از شليك هاي مرگبار در نيمه هاي شب در باغي در اطراف شهريار اطلاع پيدا كردند، با حضور ماموران آنها با جسد دو برادر كه با شليك گلوله در داخل يك خودروي پژو به قتل رسيده بودند مواجه شدند. در بررسي هاي اوليه، ماموران متوجه شدند چند نفر از روستاييان با شنيدن صداي شليك ها به محل آمده و سه مرد را در حال فرار ديده اند و يكي از آنها را به نام احمد دستگير كرده اند.
در بازجويي هاي صورت گرفته از احمد، در حالي كه وي مدعي بود شاهد جنايت بوده و نقشي در آن نداشته است، بررسي سوابق او بيانگر آن بود كه وي يك قاچاقچي سابقه دار مواد مخدر است كه از مدتي قبل تحت تعقيب پليس قرار داشته است. به اين ترتيب اين فرضيه پليسي مطرح شد كه ممكن است قتل فجيع دو برادر به انگيزه معامله مواد مخدر صورت گرفته باشد.
دربازجويي هاي پليسي سرانجام احمد به رغم انكارهاي اوليه لب به اعتراف گشود و در توضيح انگيزه شليك هاي مرگبار گفت: مدتي قبل ۱۴ كيلو مواد مخدر را در سه مرحله به قربانيان فروختم، قرار بود آنها در قبال اين مواد، ۴۵ ميليون تومان به من بپردازند اما مدتي بعد متوجه شدم كه آنها قصد پرداخت پول را ندارند و هر بار به شيوه اي مرا دست به سر مي كنند؛ در حالي كه از اين مسئله به شدت عصباني شده بودم تصميم به بازپس گرفتن پولم و يا انتقام خونين از آنها گرفتم. به همين دليل به سراغ دو نفر از دوستانم كه پس از محكوم شدن به اعدام از زندان گريخته بودند رفتم و آنها را براي كشتن دو برادر اجير كردم.
شليك به دو برادر
وي افزود: غروب روز حادثه طبق نقشه قبلي به مقابل خانه دو برادر رفتم و با آنها حرف زدم، قرار شد كه آنها مواد را به من برگردانند و من در حاليكه وانمود مي كردم حرف هاي آنها را پذيرفته ام از آنها خواستم گشتي در منطقه بزنيم، به اين ترتيب در حالي كه همدستانم سوار بر خودروي ديگري ما را تعقيب مي كردند به همراه دو برادر به سمت باغهاي شهريار رفتيم.
هنگامي كه به نزديك باغي رسيديم، با علامت من دو قاتل اجاره اي به ما نزديك شده و به بهانه اي سوار ماشين دو برادر شدند، دقايقي بعد آنها با تهديد اسلحه از دو برادر خواستند همان لحظه موادو يا قيمت آن را تحويل بدهند وگرنه آنها را به قتل مي رسانند، اما سرهمين موضوع با آنها درگير شديم، كه در يك لحظه دو همدستم اقدام به تيراندازي به طرف دو برادر كرده و آنها را به قتل رساندند ولي با ديدن روستاييان خشمگين به سرعت فرار كردند. روستاييان هم مرا به دام انداختند.
با اعترافات متهم، دستگيري دو قاتل اجاره اي در دستور كار ماموران قرار گرفت و سرانجام آنها در عمليات تعقيب و گريز پليسي در شهريار دستگير شده و در بازجويي ها به ارتكاب دو قتل اعتراف كردند. پرونده اين جنايت هولناك روز گذشته براي رسيدگي قضايي دراختيار قضات شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان تهران قرار گرفت و بزودي قضات اين شعبه اين پرونده را مورد بررسي قرار خواهند داد.

كليد جنايت خيابان گاندي در دست زن ناشناس
004371.jpg
گروه حوادث: كارآگاهان اداره دهم آگاهي پايتخت در بررسي هاي پليسي خود درباره پرونده جنايت گاندي ردپايي از يك زن ناشناس را يافتند.
به گزارش همشهري، پيگيري پرونده اين جنايت هنگامي آغاز شد كه مأموران گشت پليس كرج خودروي پژوه ۲۰۶ بي سرنشين را كه كنار جاده رها شده بود پيدا كردند.
رديابي پليس براي يافتن مالك خودرو پژوه ۲۰۶ رها شده كارآگاهان را به مهندس يك شركت نفتي به نام جمشيد كه در خيابان گاندي ساكن بود رساند. با مشخص شدن موضوع، كارآگاهان اداره دهم آگاهي تهران بزرگ و ولي الله حسيني بازپرس ويژه قتل دادسراي امور جنايي منزل مقتول را بازرسي كرده و در حالي كه منزل به شدت به هم ريخته بود جسد جمشيد را كه در گوشه اي از اطاق افتاده بود پيدا كردند. بررسي هاي اوليه نشان مي داد عاملان جنايت قصد داشته اند جسد مقتول را با جاسازي در يك كيسه گوني از منزل خارج كنند ولي به دلايلي موفق به اجراي ادامه نقشه جنايت خود نشده اند. به اين ترتيب با حضور مأموران تشخيص هويت و انگشت  برداري از محل جنايت، تحقيقات پليسي در اين باره آغاز شد. جسد جمشيد به دستور بازپرس حسيني به پزشكي قانوني انتقال يافت تا با انجام آزمايشها علت تامه مرگ وي مشخص شود.
كارآگاهان اداره دهم آگاهي مركز، تحقيقات خود را بر روي اين پرونده ادامه دادند تا اينكه سرنخها در نهايت به چند جوان كه به منزل جمشيد رفت و آمد داشتند رسيد، اما مشخص شد كه آنها نيز از هنگام جنايت متواري شده اند. در شاخه ديگر از بررسي ها وجود يك زن جوان آشنا در ماجراي قتل به عنوان عامل اصلي قتل مرد تنها مطرح شد.
هويت اين زن جوان به طور كامل شناسايي شده و كارآگاهان جنايي تحقيقات پليسي را براي يافتن مخفيگاه اين زن كه به همراه چند جوان ديگر متواري شده است آغاز كرده اند. بازپرس حسيني روز گذشته در توضيح آخرين اقدامات پليسي بر روي اين پرونده گفت: به احتمال زياد عاملان اين جنايت به قصد سرقت وارد خانه قرباني شده اند، ولي در هر حال پليس جنايي تمام ابعاد حادثه را مدنظر دارد تا قاتل اصلي اين مرد تنها بازداشت شود.

پس از گذشت نه سال و نيم
عاملان جنايت خيابان گيشا از زندان آزاد شدند
004374.jpg
گروه حوادث: با گذشت اولياي دم، زني كه با همدستي دو پسر جوان همسرش را به قتل رسانده بود بعد از گذشت نه سال و نيم حبس به همراه ديگر متهمان پرونده آزاد شد.
به گزارش همشهري، اواسط دي سال ۷۵ زن ميانسالي به اداره آگاهي مراجعه كرد وخبر از فقدان همسر ۴۵ ساله اش داد. زن درخصوص علت غيبت غيرعادي همسرش به كارآگاهان پليس آگاهي گفت: «همسرم به نام اصغر كه كارمند يك سازمان دولتي است براي انجام يك مأموريت تهران را ترك كرد. اما با گذشت يك هفته از وي خبري ندارم و اكنون بسيار نگران شده ام. با اين شكايت تحقيقات پليس براي يافتن مرد ناپديد شده آغاز شد تا اينكه كارآگاهان اداره آگاهي بعد از بررسي اجساد كشف شده در اطراف تهران دريافتند مشخصات يكي از مقتولان با مشخصات مرد ناپديد شده شباهت زيادي دارد.
پليس از همسر اصغر كه شهره نام داشت درخواست كرد براي شناسايي جسد به پزشكي قانوني مراجعه كند. زن بعد از ديدن جسد در حالي كه وانمود مي كرد بسيار متأثر شده است اعلام كرد جسد متعلق به همسرش است. با شناسايي جسد، پرونده وارد مرحله جديدي از بررسي هاي پليس شد.
در نخستين مرحله كارآگاهان پليس جنايي شهره را براي انجام بازجويي به اداره آگاهي فراخواندند، زن وقتي مقابل افسر پرونده قرار گرفت تمام سعي خود را كرد تا خودش را بي اطلاع از مرگ شوهرش نشان دهد ولي سخنان ضد و نقيض وي، سوءظن افسر پرونده را برانگيخت. نتيجه استعلام از آموزش و پرورش درخصوص مأموريت اصغر نشان داد كه ادعاي زن كذب بوده و همين امر باعث شد تحقيقات از وي به طور جدي تري ادامه يابد. اين زن ۳۷ ساله بعد از چند مرحله بازجويي وقتي متوجه شد پليس به سرنخهايي درباره دخالت وي در قتل همسرش دست پيدا كرده است چاره اي جز بيان حقيقت نداشت و لب به اعتراف گشود.
شهره در جريان اعترافات خود به كارآگاهان جنايي گفت:«با همسرم دچار اختلافات شديد خانوادگي شده بودم. حس مي كردم به زندگيش بي تفاوت شده است. يك روز پسر جواني ۲۴ ساله اي به نام علي براي خريد لوازم صوتي و تصويري منزلمان به خانه ما آمد و همين مسئله سرآغاز ارتباط من با اين جوان شد. بعد از چند ماه به علي وعده دادم كه اگر در كشتن همسرم مرا ياري كند با او ازدواج خواهم كرد. علي قبول كرد در اجراي نقشه كمكم كند. روز حادثه زماني كه همسرم در خواب بود در منزل را گشودم تا علي طبق نقشه قبلي وارد خانه شده و شوهرم را به قتل برساند. در زمان مقرر علي وارد خانه شد و به همراه پسرخاله اش به نام رضا كه ۱۹ سال بيشتر نداشت شوهرم را به قتل رسانديم. سپس جسد را داخل يك گوني قرار داده و سوار بر يك وانت كرايه اي به اطراف تهران برده و رها كردم.»
با بيان اعترافات شهره عمليات دستگيري رضا و علي آغاز شد. دو متهم طي يك عمليات غافلگيرانه بازداشت شدند. علي ضمن تأييد ادعاهاي شهره به افسر پرونده گفت:«شهره وعده ازدواج به من داده بود و با اين وعده در كشتن همسرش كمكش كردم. پسر خاله ام نيز به درخواست من وارد اين بازي شد. او فكر مي كرد قصد دارم انتقام زني كه شوهرش به شدت او را شكنجه مي دهد بگيرم و از ارتباط ما خبري نداشت.»
با اين اعترافات قاضي دادگاه جنايي حكم قصاص نفس متهمان را برپايه شواهد و مندرجات پرونده و تقاضاي اولياي دم صادر كرد. قاضي زماني علويجه رئيس شعبه ۱۱۵۷ دادسراي امور جنايي تهران روز گذشته درخصوص آخرين مراحل رسيدگي قضايي درباره اين پرونده گفت: «اولياء دم از اعدام متهمان گذشت كردند و بدين ترتيب هر سه قاتل بعد از سپري شدن نه سال و نيم حبس آزاد شدند.»

معاون سازمان سنجش:
معدل سال سوم دبيرستان از امسال در كنكور لحاظ مي شود
فارس: معاون سازمان سنجش از تاثير مثبت معدل سال سوم دبيرستان در پذيرش كنكور سراسري سال جاري خبر داد.
حسين توكلي افزود: در آزمون كنكور سال جاري معدل سال سوم متوسطه داوطلبان به عنوان يك درس از دروس عمومي با ضريب ۲ و تاثير مثبت در نمره نهايي كنكور اعمال مي شود. وي با تاكيد بر اينكه نمره معدل سال سوم فقط تاثير مثبت در آزمون كنكور دارد، گفت: اگر نمره معدل سال سوم متوسطه باعث افزايش نمره كل داوطلب شود، نمره معدل لحاظ مي شود اما اگر اين نمره تاثير مثبت نداشته باشد در نمره كل داوطلب تاثيري نخواهد داشت. معاون سازمان سنجش همچنين اظهار كرد: در آزمون كنكور سراسري سال جاري آمار داوطلبان خواستار شركت در آزمون، ۴۴ هزار نفر نسبت به سال گذشته كاهش يافته است.

آخرين جلسه بازجويي از علي اشرف پروانه
گروه حوادث: جلسه بازجويي از علي اشرف مجرم خطرناكي كه با حفر تونل از زندان رجايي شهر فرار كرده بود و به عنوان متهم اوليه ترور قاضي مقدس مطرح شده بود، روز گذشته توسط بازپرس هنرمند در دادسراي امور جنايي تهران برگزار شد.
به گزارش همشهري، در جلسه ديروز بهروز هنرمند در خصوص نحوه فرار و سرقت هاي علي اشرف پروانه از وي بازجويي كرد. متهم در جلسه بازجويي با تشريح نحوه فرار خود منكر ارتكاب سرقت مسلحانه شد و گفت: مرتكب ۱۰ فقره سرقت شبانه از منازل شده ام ولي در آنها از اسلحه استفاده نكردم. اما چون هنگام بازداشت مأموران از من سلاح كشف كردند اين فرضيه مطرح شد كه سرقتهايم مسلحانه بوده است. بر پايه اين گزارش، به زودي با صدور قرار مجرميت و كيفرخواست پرونده علي اشرف به دادگاه ارسال خواهد شد. يك مقام آگاه از صدور احتمالي قرار مجرميت براي اين متهم به اتهام محارب خبر دادند؛ زيرا جرايم ارتكابي از سوي علي اشرف پروانه كه چندي پيش مسئولين قضايي او را مظنون اصلي ترور قاضي مقدس معرفي كرده بودند از مصاديق افساد في الارض است. علي اشرف مدتي پيش به اتهام سرقت هاي مسلحانه به اعدام محكوم شد كه با اعتراض وي پرونده بار ديگر مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت حكم ۳۰ سال حبس برايش صادر شد. اين متهم در زندان با همدستي يك سارق و يك قاتل با حفر تونلي ۱۸ متري موفق شد از زندان فرار كند.

كلاهبرداري صدها ميليون توماني از تماشاگران جام جهاني
گروه حوادث: در حالي كه سيصد فوتبال دوست ايراني براي شركت در بازي هاي جام جهاني ساك خود را بسته بودند، متوجه شدند با ناپديد شدن مدير آژانس مسافرتي بايد بازي ها را از طريق تلويزيون تماشا كنند.
به گزارش همشهري، از مدتي قبل مسئولان يك آژانس مسافرتي با تبليغات گسترده در سطح كشور عنوان كردند كه مي توانند متقاضيان حضور در جام جهاني را با نصف قيمت ساير شركت ها به آلمان منتقل كنند. از آن جايي كه قيمت پيشنهادي بسيار وسوسه انگيز به نظر مي رسيد ۳۰۰ نفر از فوتبال دوستان با مراجعه به اين آژانس مسافرتي با پرداخت ۲ تا ۳ ميليون تومان، براي تماشاي بازي هاي جام جهاني آلمان ثبت نام كرده و در انتظار گرفتن ويزا از سفارت آلمان ماندند.
اما روز يكشنبه در حالي كه متقاضيان پول هاي خود را به حساب بانكي اين آژانس مسافرتي واريز كرده بودند، متوجه شدند، اعضاي اين شركت، متواري شده اند و سفارت آلمان نيز از اين شركت اطلاعي ندارد، با مشخص شدن اين موضوع روز گذشته شاكيان اين آژانس هواپيمايي با مراجعه به شعبه ۱۶ دادياري مجتمع قضايي خارك اعلام شكايت كردند.با دستور داديار پرونده،  متهمان تحت پيگرد قانوني قرار دارند.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |