سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۲ - May 23, 2006
ديروز برگزار شد
نشست نمايندگان شوراها در اعتراض
به اصلاحيه قانون شوراها
004197.jpg
004218.jpg
گروه شهري: روساي كميسيون هاي فرهنگي و اجتماعي شوراهاي اسلامي مراكز استانهاي كشور ديروز طي نشستي در تالار شوراي شهر تهران با اعتراض به لايحه اصلاح قانون شوراها، لايحه مذكور را در راستاي محدودكردن اختيارات شوراها و مغاير قانون اساسي و افزايش تصدي گري دولت دانستند.
به گزارش همشهري رسول خادم هدف از ارائه اين لايحه را افزايش اعمال نظارت وزارت كشور و دولت بر شوراها به عنوان نهاد مستقل دانست و گفت: مغايرت هاي جدي قانون بين لايحه ارائه شده به دولت و اختيارات شوراها وجود دارد.
وي افزود: شوراها دولت را فرزند خود مي دانند ولي متاسفانه اين فرزند ناخلف از كار درآمده و از اين رو از نمايندگان مجلس انتظار داريم در بررسي اين لايحه به عنوان سندي ماندگار در كارنامه مجلس توجه داشته باشند.
خادم گفت: از مجلس و دولتي كه خروجي شوراهاي شهر دوم هستند، محدودكردن اختيارات شوراها پسنديده نيست.
وي با اشاره به فعاليت ۳ هزار و ۷۰۰ شورايار و معتمد در ۳۷۰ محله تهران گفت: حذف نهادي كه با جزئي ترين مشكلات مردم سر و كار دارد به صلاح نيست.
از سوي ديگر مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر تهران هدف نهايي از لايحه اصلاحيه قانون شوراها را حذف محترمانه نهاد شوراها دانست كه به اعتقاد وي در برنامه هاي كوتاه، ميان مدت و بلندمدت از سوي برخي دنبال مي شود.
وي گفت: روزي كه انقلاب كرديم قرار بود ديانت مان عين سياست مان و سياست مان عين ديانت مان باشد. مشكل هميشگي برخي مسئولين نديدن نقش و مشاركت هاي مردمي است.
شوراي مركزي استانها در نشستي پرالتهاب در تالار شوراي شهر تهران گفتند:
لايحه اصلاح قانون شوراها موجب كاهش مشاركت مردم و افزايش تصديگري دولت شده و مغاير با قانون اساسي است

بيادي گفت: خيلي ها ظاهر شعارشان «اتحدوا» ولي عملشان «تفرقوا» است.
وي افزود: برخي مسئولين در هيات دولت گفته اند كه شوراها را مي خواهيم چه كار، خودمان شهردار تعيين مي كنيم، پول مي ريزيم و شهرها را مي سازيم.
نايب رئيس شوراي شهر با بيان اينكه عده اي عنوان مي كنند كه شوراها از اختيارات خود سوءاستفاده مي كنند، گفت: قوه قضاييه بررسي كند كه درصد سوءاستفاده در دولت و شوراها چقدر است و كدام نهاد بيشتر از اختيارات خود سوءاستفاده مي كند.
وي همچنين در پاسخ به سئوال خبرنگاران، احتمال سياسي بودن لايحه اصلاحيه اخير دولت به مجلس را با توجه به انتخاب قاليباف به عنوان شهردار تهران منتفي ندانست.
از سوي ديگر سيد محمد آتش زي عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر قم نيز گفت: لايحه اصلاحيه قانون شوراها اختيارات نيم بند شوراها را محدود مي كند و آن را از بين مي برد.وي افزود: با تصويب اين لايحه يك فرد مي تواند تصميمات يك نهاد مردمي را وتو كند و در واقع شوراي شهر ديگر شورا نيست. به گفته وي، از دولت و مجلس اصولگرا كه به نوعي وام دار شوراها هستند و اگر اين وام داري را كتمان كنند، ناشكري كرده اند مي خواهيم در تصويب اين لايحه كار كارشناسي صورت گيرد.
عضو شوراي شهر قم افزود: براساس قانون برنامه پنجساله سوم، براي كاهش تصديگري دولت بايد مديريت واحد شهري حاكم شود، در حالي كه متاسفانه با ارائه لايحه اصلاحيه به مجلس، همان اختيارات اندك شوراها نيز از بين مي رود.
عيدوريگي فرد رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر زاهدان نيز گفت: حذف و تضعيف شوراها تضعيف نظام را در پي خواهد داشت و از اين رو بايد اين حلقه را كه مي توان شوراها را حذف يا تضعيف كرد از گوشمان بيرون بياوريم.
وي افزود: اگر قرار باشد شوراها تضعيف شوند، بحث قوميت ها و چالش هاي موجود در اين بحث بسيار خواهد شد. به گفته وي تضعيف شوراها كه چالش هاي قوميت را نيز در پي خواهد داشت، بهانه اي به دست بيگانگان براي تضعيف كردن نظام جمهوري اسلامي خواهد بود.
ريگي فرد گفت: نهاد شوراها امروز ديگر قابل حذف كردن نيست و ما بايد حتي امروزه به اين سئوال كه چرا شوراها دير متولد شدند، پاسخ دهيم.وي افزود: شوراها در واقع نشان از وجود دمكراسي و مردم سالاري ديني در جامعه دارد و مزيت جمهوري اسلامي در منطقه نيز فقط به دليل وجود شوراهاست.
وي افزود: هر كس به نظام جمهوري اسلامي علاقمند است بايد نهادهاي منتخب مردم را تقويت كند.
از سوي ديگر فقيه رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر يزد گفت:  از دولت انتظار نمي رفت لايحه اي را كه در جهت تضعيف و تحديد اختيارات شوراهاست به مجلس ارائه دهد.
وي افزود: اين لايحه با رأي مردم به نهاد شوراها مغايرت دارد و مجلسي ها بايد براي تصويب چنين لايحه اي با شوراها مشورت كنند. ما در مقابل تمام شوراها و در دوره هاي بعد نيز مسئول هستيم.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر همدان نيز گفت: دو دوره كار كرديم تا ثابت كنيم كه نه تنها مانعي براي دولت نيستيم بلكه به عنوان بازوي قوي براي دولت فعاليت مي كنيم.دباغيان گفت: از آنجا كه نماينده بلافصل مردم شهر هستيم اعتقاد داريم كه بايد همه كارها به دست مردم سپرده شود.
وي افزود: طبق اصل قانون اساسي شوراها بايد ناظر بر فعاليت نهادها باشند و نمي دانيم ناظرشدن وزارت كشور بر شوراي شهر كه در لايحه اصلاحيه قانون شوراها به آن اشاره شده ديگر چه صيغه اي است.
از سوي ديگر رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر خرم آباد گفت:  وزارتخانه عريض و طويل كشور كه به دليل تعدد وظايف و وسعت در عمل از انجام امور مطلوب خود بازمانده است اعتقادي به شوراها ندارد و در صدد است به تدريج اين مولود نوپا را در ايام طفوليت نگهدارد و شايد در لباس برادر، يوسف پيغمبر را در چاه نيستي فرواندازد.
حميد رشيدي افزود: فلسفه تشكيل شوراها تمريني براي دمكراسي و سپردن امور مردم به دست خودشان است. وي گفت: جاي تعجب فراوان است در حالي كه رئيس جمهور همواره از تقويت و حمايت از نهاد شورايي سخن مي گويد، وزارتخانه هاي تحت امرش برخلاف تفكر و روبه رئيس جمهور ساز ديگري مي نوازند.
وي گفت: آيا وزارت كشور فراموش كرده كه راي اعتماد به رئيس جمهور به واسطه تشكيل شوراي شهر تهران و به تبع جلب اعتماد منتخبان مردم در اين شورا حاصل شده است؟
وي در عين حال گفت: بسياري از نمايندگان مجلس به توانمندي هاي نمايندگان شوراهاي شهر خود آگاهند و آنها را رقيبي بلامنازع براي خود در انتخابات آتي مي دانند.
بيانيه كميسيون هاي فرهنگي اجتماعي
شوراهاي مراكز استانها
رؤساي كميسيون هاي فرهنگي و اجتماعي شوراهاي اسلامي شهرها و مراكز استانهاي كشور با صدور بيانيه اي به نشست خود پايان دادند. در بخشي از اين بيانيه شوراهاي اسلامي شهر و روستا ثمره اعتقاد واقعي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران خوانده شده كه مردم نقش اساسي در عرصه تصميم گيري دارند و در اصل هفتم و يكصد تا يكصد و ششم قانون اساسي تاكيد زيادي برجايگاه شوراها شده است. در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: آنچه را در عمل توسط برخي مسئولين دستگاه هاي دولتي طي سالهاي اخير در ارتباط با شوراها شاهديم مغاير با شكل و روح قانون اساسي و صرفا در جهت محدودكردن وظايف و اختيارات اين نهاد مردمي بوده است كه آخرين نمونه اتخاذ اين رويكرد، لايحه اي است كه از سوي دولت درخصوص اصلاح قانون شوراها به مجلس شوراي اسلامي ارسال شده و فوريت آن به تصويب رسيده است.در اين بيانيه همچنين از نمايندگان مجلس خواسته شده است: به لايحه ارائه شده از سوي دولت رأي منفي داده و با توجه به فرصت محدود باقيمانده طرح ارائه شده از سوي شوراي عالي استانها درخصوص اصلاح قانون شوراها مد نظر قرار گيرد و به جاي لايحه دولت طرح مذكور در كميسيون هاي مربوط بررسي و در صحن علني مجلس تصويب شود.
بيانيه همچنين از نمايندگان خواسته است: در تصويب لايحه اصلاح قانون شوراها، به جاي تاثيرگرفتن از فضاي بدبيني ايجادشده در خصوص شوراها كه معلوم نيست بر كدام يك از مباحث كارشناسي است و با چه اهدافي مطرح مي شود، به نظرات كارشناسي و خصوصا نظرات كارشناسي شوراها توجه نمايند تا شائبه محدودكردن وظايف و اختيارات شوراها توسط مجلس اصولگراي هفتم در جامعه ايجاد نشود.

معافيت معلولان و ايثارگران
از پرداخت عوارض پروانه ساخت
004209.jpg
سما: خانواده هاي معظم شهيدان، آزادگان، جانبازان و معلولان براي يك  بار از پرداخت عوارض شهرداري و سقف پرداختي هاي پروانه ساخت تا سقف ۱۲۰ مترمربع معاف شدند.براساس قانون جامع حمايت از حقوق معلولان، مقرر شده خانواده هاي معظم شهيدان، آزادگان و جانبازان ۲۵درصد به بالا و تمامي معلولان از رعايت الگوي مصرف مسكن معاف و براي يك  بار از عوارض شهرداري و تمامي پرداختي ها براي صدور پروانه ساخت تا ۱۲۰ مترمربع بناي مفيد معاف شوند.اين در شرايطي است كه معافيت خانواده هاي ايثارگران و معلولان از پرداخت عوارض و هزينه هاي صدور پروانه ساختمان فقط براي يك  بار و در حد مساحت تعيين شده است.

گراميداشت سالروز آزادي خرمشهر
004212.jpg
گروه شهري: همايش گراميداشت سالروز حماسه بزرگ سوم خرداد، روز مقاومت و پايداري فردا با حضور و سخنراني مهندس چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، دكتر قاليباف شهردار تهران و جمع كثيري از ايثارگران شاغل در شهرداري و سازمان ها و شركت هاي تابعه برگزار مي شود.
منصور بيك محمدلو، معاون فرهنگي اداره كل امور ايثارگران شهرداري تهران با بيان اين مطلب كه اين مراسم با هدف ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و حفظ دستاوردهاي دفاع مقدس در تالار شهيد آويني فرهنگسراي بهمن برگزار خواهد شد، ضمن بازخواني حماسه بزرگ آزادسازي خرمشهر، از ايثارگران تجليل به عمل مي آيد.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان
مناطق ۱ ، ۱۰ ، ۱۶ و ۱۹
004206.jpg
گروه شهري:اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران جهت بررسي و حل مشكلات شهروندان، فردا (چهارشنبه) در مناطق ۱ ، ۱۰ ، ۱۶ و ۱۹ حضور خواهند داشت.
مهنوش معتمدي  آذر در منطقه ۱۹ و اميرضا واعظي آشتياني در منطقه ۱۶ به بررسي مشكلات شهروندان مي پردازند.همچنين حبيب كاشاني در منطقه ۱۰ و منظر خيرحبيب اللهي در منطقه ۱ به مشكلات شهروندان رسيدگي خواهند كرد.شهروندان مي توانند براي ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران به روابط عمومي مناطق يادشده مراجعه كنند.

۹۰ درصد جانبازان در معرض خطر بالا،
تحت پوشش طرح پايش سلامت قرار گرفتند
فارس: معاون بهداشت و درمان بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: بيش از ۹۰درصد جانبازان در معرض خطر بالاتر، تحت پوشش طرح پايش سطح سلامت قرار گرفتند.
حسن عراقي زاده افزود: طرح پايش سطح سلامت جانبازان در معرض خطر بالاتر، از ارديبهشت ماه سال گذشته آغاز شد و به ترتيب گروه هاي مختلف جانبازان در معرض خطر بالاتر، تحت پوشش اين طرح قرار گرفتند.
وي اضافه كرد: تقريباً بيشترين درصد جانبازان در معرض خطر بالاتر تحت پوشش اين طرح هستند. آن تعدادي نيز كه باقي مانده اند يا خود مايل نبودند يا در زمان انجام طرح در محل ديگري بودند كه اميدواريم اين تعداد نيز به طور كامل تحت پوشش قرار گيرند.
عراقي زاده اظهار داشت: در حال حاضر بازرسي دوره اي را در دستور كار قرار داديم كه از دو هفته پيش آغاز شد و بر اين اساس طي دو ماه، اكيپ هاي دونفره به استان هاي كشور مراجعه كرده و از نزديك بر فعاليت پزشكان در طرح پايش سطح سلامت جانبازان نظارت دارند.
وي ادامه داد: برنامه هاي آموزشي نيز براي پزشكان سلامت در اين طرح پيش بيني كرديم تا اين پزشكان آموزش هاي لازم را در خصوص انجام اين طرح ديده باشند.

پاسخ معاونت ترافيك شهرداري به انتشار اخبار
نادرست درباره خطوط ريالي اتوبوس
سما: معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در پاسخ به انعكاس و انتشار برخي اظهارنظرها و اخبار نادرست و ناقص در مورد خطوط ريالي اتوبوس در بعضي از مناطق شهر تهران طي روزهاي اخير، با صدور اطلاعيه اي نكاتي را به منظور شفاف سازي موضوع و تنوير افكار عمومي اعلام كرد.
مهمترين موارد مطروحه در اطلاعيه روابط عمومي اين معاونت به شرح زير اعلام شده است:
۱- با توسعه خطوط ريالي هيچ  يك از خدمات قبلي شركت واحد چه از لحاظ كمي و چه به لحاظ كيفي تحت تاثير قرار نگرفته و هيچ كدام از خطوط ريالي جايگزين سرويس هاي متداول نشده، بلكه خطوط ريالي به عنوان خدمات مكمل در مسيرهاي جديد فعال شده اند يا در كنار خطوط قبلي و به موازات آن ها و بدون كاهش در ناوگان موجود و صرفا با سطح خدمات بالاتر از استاندارد معمول توسعه يافته اند.
۲- توسعه خطوط ريالي در راستاي ايجاد تنوع در سطح خدمات حمل و نقل عمومي در جهت رفع نياز اقشار و طبقات مختلف مردم، از جمله راهكارهاي تجربه شده در شهرهاي مختلف جهان به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل همگاني به شمار مي آيد كه با هدف ارائه خدمات هرچه بهتر و بيشتر به شهروندان، مورد تاييد مديريت شهري نيز قرار دارد.
۳- اگرچه ترويج و توسعه خطوط ريالي بنا بر دلايل فوق در حال حاضر از جمله سياست هاي مديريت شهري به منظور ارتقاي خدمات به شهروندان به شمار مي آيد، اما ذكر اين نكته قابل توجه است كه اساس راه اندازي اين خطوط در دوره قبلي مديريت شهرداري تهران آغاز شده و در دوره جديد مورد حمايت جدي قرار گرفته و مقايسه و بزرگ نمايي اقدام فعلي- كه در واقع استمرار اقدام قبلي است- با ناديده گرفتن اقدام مشابه در گذشته، سياست «يك بام و دو هوا» را در اذهان عمومي تداعي مي كند.
۴- همواره امكان تخلف در اجرا در مورد هر تصميم گيري متصور است و لذا معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران و شركت واحد اتوبوسراني تهران آماده دريافت گزارشات مردمي در مورد تخلفات احتمالي در نحوه ارايه خدمات خطوط قبلي و جديد از جمله تاخير اتوبوس هاي عادي به بهانه بكارگيري در خطوط ريالي از طريق شماره تلفن ۱۳۷ است.
روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در پايان اظهار اميدواري كرد جهت گيري اظهارنظرها، اخبار و گزارش ها به سمت و سويي باشد كه به جاي القاي ابهام و شبهه در افكار عمومي، ارايه خدمات هرچه بهتر و بيشتر به شهروندان را براي خدمتگزاران مردم در حوزه حمل و نقل و ترافيك شهر امكان پذير نمايد.

نخستين همايش شهروندان و ميراث فرهنگي
برگزار مي شود
004215.jpg
گروه شهري: همزمان با بزرگداشت هفته ميراث فرهنگي، اولين همايش «شهروندان و ميراث فرهنگي» برگزار مي شود.
دكتر رامين ،مديركل دفتر امور فرهنگي و حمايت از تشكل هاي غيردولتي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور افزود: برگزاري اين همايش در راستاي اهميت تعامل و پيوند ميان شهروندان و ميراث فرهنگي كه آئينه تمام نماي تاريخ، فرهنگ و تمدن ارزش هاي معنوي ايران اسلامي است، مي باشد.
وي گفت: راهيابي انديشه و احساس شهروندان از طريق پنجره ميراث فرهنگي به گذشته هاي فرهنگ و تمدن و تبيين اهميت ميراث فرهنگي در بازشناسي هويت ملي اسلامي شهروندان كشور، به ويژه براي نوجوانان و جوانان، اصلي ترين هدف برگزاري نخستين همايش شهروندان و ميراث فرهنگي است. در اين همايش موضوعاتي چون خانواده و ميراث فرهنگي، زن و ميراث فرهنگي، كودك و ميراث فرهنگي در قالب سخنراني اساتيد دانشگاه، نشست علمي، ارائه مقالات، نمايشگاه و پخش فيلم موردتجزيه و تحليل قرار مي گيرد.
اين همايش، روز چهارشنبه سوم خرداد ماه ۱۳۸۵ در مركز مشاركت هاي مردمي شهرداري تهران جنب خيابان استاد نجات اللهي و فرهنگسراي جوان (خاوران) برگزار مي شود.

حمايت شهرداري از معماري سنتي
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: شهرداري تهران با پيگيري سياست هاي تشويقي از بازگشت به معماري و ساخت و سازهاي سنتي حمايت مي كند.
عباس اخلاصي مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران گفت: «شهرداري فقط مي تواند با سياست هاي خاصي مردم را بازگشت به آنچه كه تا امروز از دست داده تشويق كند. اما نمي توانيم مردم را به شكل خاصي از طراحي و معماري مجبور كنيم. زيرا هنوز قانون مشخصي نيز در اين زمينه نداريم.» وي با بيان اينكه ازدست دادن ميراث معماري وشهرسازي، موضوعي فراتر از طرح هاي جامع و تفصيلي است، ادامه داد: «معماري ريشه شهرسازي را تشكيل مي دهد، اما متاسفانه ما در برخورد با معماري غرب تا حدودي خودمان را باختيم واين باعث شد ،نظام شهرسازي ما نيز تحت تاثير قرار گرفته وآسيب ببيند.»
اخلاصي افزود: «فرهنگ ما در معماري مان منعكس  شده است به همين دليل اين معماري قابليت تلفيق با معماري غرب را هم دارد. اما متاسفانه ما از اينجامانده و از آنجا رانده شديم؛ زيرا نتوانستيم همان الگوي غرب را نيز به درستي پياده كنيم. بسياري از شهرهاي اروپايي توانسته اند معماري سنتي خود را با نوع مدرن تلفيق كنند به طوري كه نماي بسياري از بناها و ساختمان ها متعلق به ۳۰۰ و ۴۰۰ سال قبل است، اما داخل آنها كاملا مدرن و به روز اصلاح شده است.»
مديركل معماري وساختمان شهرداري با بيان اينكه براي بافت قديمي به سرعت بايد چاره اي انديشيده شود،عنوان كرد: «نسل جديد از معماري گذشته بسيار فاصله گرفته است و از گذشتگاني هم كه در اين ساختمان ها زندگي مي كردند تعداد اندكي باقي مانده اند و بايد به سرعت براي آنچه كه باقي مانده فكري كنيم. در غيراين صورت آنچه را كه برايمان باقي مانده از دست خواهيم داد.»
اخلاصي با بيان اينكه حفظ اين ميراث نيازمند همكاري تمام دستگاه هاي مسئول است،اظهار داشت: «دانشگاه ها و مراكز آموزشي در افزايش آگاهي و تربيت افراد متخصصي كه در اين زمينه فعاليت دارند، نقش مهمي ايفا مي كنند .علاوه براين نهادهاي سياست گذاري همچون وزارت مسكن با برنامه ريزي و همفكري با دانشگاه ها مي تواند از تخريب بيشتر ميراث معماري ما نقش مهمي ايفا كند.»

نگاه
004203.jpg
علي مريخي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |