سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۲ - May 23, 2006
دبيركل اتحاديه عرب:
ادعاهاي آمريكا عليه ايران براي جهان عرب بي اعتبار است
گزارش از ابوالفضل عموئي
004200.jpg
گروه سياسي: مقامات كشورهاي عربي به نقش آفريني فعال تري در پرونده هسته اي ايران روي آورده اند. مدتي پيش دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان و سپس وزير خارجه ايران در جهان عرب به ديدارهاي دوره اي دست زده بودند و پس از آن بود كه مقامات روسيه و آلمان نيز براي مذاكره به منطقه آمدند.
اوج مباحث عربي درمورد پرونده هسته اي ايران در اجلاس مجمع جهاني اقتصاد در منطقه خاورميانه بود .اين اجلاس روز يكشنبه در شرم الشيخ آغاز شد .
عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب در كنفرانس خبري در شرم الشيخ مصر گفت: ادعاهاي آمريكا مبني بر اينكه ايران به دنبال توليد سلاح هسته اي است در جهان عرب هيچ اعتباري ندارد. موسي تاكيد كرد كه اگر آمريكا خواهان اثبات ادعاهاي خود است بايد تاييديه آژانس بين المللي انرژي اتمي را ارايه كند.
عمرو موسي افزود: اتحاديه عرب خواهان آن است كه خاورميانه و بويژه رژيم صهيونيستي از سلاح هاي هسته اي و كشتارجمعي عاري شود. ما در اين منطقه به برنامه هسته اي نظامي نيازي نداريم چه ايراني باشد چه اسراييلي يا متعلق به هر جاي ديگر.
شيخ عبدالله بن خالد آل خليفه معاون نخست وزير بحرين هم در حاشيه اجلاس شرم الشيخ به رويترز گفت: موضع ما روشن است ما مي خواهيم منطقه خليج فارس از سلاح هسته اي عاري باشد نه از دانش هسته اي.
نشست لندن فردا برگزار مي شود
ايسنا: يك مقام انگليسي روز گذشته تأييد كرد كه مقامات ارشد آمريكا، روسيه، چين، فرانسه، انگليس و آلمان روز چهارشنبه (فردا) براي بحث درخصوص گام هاي بعدي بر سر برنامه هسته اي ايران در لندن گردهم خواهند آمد. نشست مديران سياسي اين كشورها كه براي جمعه گذشته طراحي شده بود، به تعويق افتاد تا سه كشور اروپايي زمان يابند مجموعه پيشنهادي شان براي ايران را كه با هدف توقف برنامه غني سازي هسته اي تهران طراحي شده است، تكميل كنند. در اين جلسه مقامات اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل و آلمان تلاش خواهند كرد تا بر سر آن چه بايد در گام هاي بعدي شان اتخاذ كنند، تصميم گيري نمايند.

وي ضمن تاكيد بر حق ايران در استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي گفت: درباره سلاح هسته اي ما نگران هستيم اما ايراني ها مي گويند كه قصد ندارند اين كار را انجام دهند و ما هم مي گوييم كه ازنظر ما ايرادي ندارد كه ايران قابليت هسته اي براي اهداف صلح آميز را توسعه بخشد. شيخ محمد صباح السالم الصباح وزير امورخارجه كويت هم روز گذشته در ديدار با فرانك والتر اشتاين ماير وزير امورخارجه آلمان از مذاكرات نمايندگان شوراي همكاري خليج فارس با مقامات ايران در آينده نزديك خبر داد.
وي ضمن اعلام تشكيل هياتي از كشورهاي  عضو شوراي همكاري خليج فارس براي سفر به تهران هدف اين مذاكرات را تاكيد بر ضرورت همكاري كامل ايران با جامعه بين المللي و آژانس انرژي اتمي دانست.وي ضمن اعلام نگراني از برنامه هسته اي ايران گفت: نگراني در تمام منطقه خليج فارس مشهود است.در نشست هاي قبلي شوراي همكاري ابراز شد كه نگراني از فعاليت هسته اي در منطقه يك خطر فرضي نيست بلكه يك خطر موجود است.
گفت و گوي غربي ها و مقامات عربي
گروهي از اعضاي كنگره آمريكا هم كه در شرم الشيخ حضور دارند در ديدار با حسني مبارك رئيس جمهور مصر در كنار مذاكره درمورد مسايل بين المللي به موضوع هسته اي ايران هم پرداختند.رابرت زوئليك معاون وزير خارجه ايالات متحده نيز در اجلاس شرم الشيخ با رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه گفت وگو كرد و خواستار حمايت آنكارا از واشنگتن درمورد پرونده هسته اي ايران شد. چنانكه تركيش ديلي نيوز گزارش داد اردوغان پاسخ داده است: ازنظر ما ايران حق پيگيري برنامه هسته اي صلح آميز را دارد ولي ما با تسليحات هسته اي مخالف هستيم.
وزير امورخارجه روسيه نيز در ادامه سفر دوره اي اش به منطقه در عربستان سعودي به ديدار سعود الفيصل وزير خارجه عربستان رفت. الفيصل و لاوروف اعلام كردند كه كشورهاي متبوعشان در مخالفت با تحريم ايران متفق القولند.يك ديپلمات روسي هم به خبرگزاري فرانسه گفت كه عربستان از روسيه خواسته است هرگونه تلاش واشنگتن براي استفاده از پوشش سازمان ملل براي حمله به ايران را متوقف كند با اين حال ملك نايف وزير كشور عربستان روز گذشته در جمع مقامات دانشگاهي و تجاري كشورش خواستار توقف غني سازي اورانيوم در ايران شد تا به اين ترتيب امكان حمله خارجي به منطقه را منتفي سازد.
پكن كانون دوم مذاكرات
در كنار شرم الشيخ و پايتخت كشورهاي منطقه كه كانون مباحث عربي درمورد پرونده هسته اي ايران بود پكن پايتخت جمهوري خلق چين نيز به كانون دوم مذاكرات درمورد پرونده هسته اي ايران تبديل شده است.آنجلا مركل صدراعظم آلمان كه وزير خارجه كابينه اش در خاورميانه به سر مي برد به ديدار نخست وزير چين رفت. بنابر اعلام رسانه ها مركل و هوجين تائو در اين باره كه ايران نبايد مجاز باشد سلاح هسته اي توليد كند با يكديگر توافق داشته اند.صدراعظم آلمان به خبرگزاري فرانسه گفت: ما توافق كرديم كه ايران نبايد ظرفيت ساخت سلاح هسته اي داشته باشد.مركل از جين تائو خواسته است كه كشورش مشاركت نزديكتري با جامعه بين الملل درمورد ايران داشته باشد.يك مقام آلماني هم به رويترز گفت: برلين مايل است براي شكست بن بست مذاكره با ايران به اين كشور اجاره تحقيقات در غني سازي اورانيوم را بدهد.
روزنامه آلماني دي ولت هم نوشت كه نخست وزير چين در ديدار با مركل تاكيد كرده است كه كشورش درمورد تحريم ايران با غرب همسو نخواهد شد.وي افزود: چين و روسيه براي حل و فصل پرونده ايران در شوراي امنيت تلاش مي كنند. وزير امور خارجه چين هم در همين زمينه از جامعه جهاني خواست كه درمورد ايران شكيبايي نشان دهند و به تلاش براي يافتن راه حل صلح آميز ادامه دهند.كوفي عنان دبيركل سازمان ملل هم عصر ديروز در پكن با تانك جياشوان عضو شوراي دولتي چين گفت وگو كرد. عنان كه در ديدار خود با هوجين تائو نيز خواستار تلاش ديپلماتيك براي حل مسائل هسته اي ايران شده بود با تأكيد مجدد بر مواضع اش همكاري بيشتر چين در اين مورد را خواستار شد.

شكايت ايران از آمريكا
در پرونده ۲ ميلياردي تجهيزات نظامي
گروه سياسي: وزارت دفاع از آغاز دومين جلسه رسيدگي به پرونده ادعاي حقوقي وزارت دفاع ايران عليه آمريكا در شهر لاهه هلند خبر داد.بر اساس گزارش روابط عمومي اين وزارتخانه، اين جلسه كه دومين مرحله از رسيدگي ديوان مزبور به ادعاي وزارت دفاع جمهوري اسلامي ايران عليه دولت آمريكا است به مسائل مربوط به چگونگي اجراي قرارداد آبيكس (IBEX) مربوط به نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي (نهاجا) در سال هاي قبل از انقلاب اسلامي پرداخته است.
بر پايه اين گزارش، تعهدات دولت آمريكا در قبال ارتش ايران در قبل از پيروزي انقلاب شامل زمينه هايي همچون تربيت نيروهاي نظامي، ارسال اقلام و تجهيزات زميني و لجستيكي (پشتيباني)، مهندسي سيستم، مشاوره هاي مختلف نظامي و... بوده است.طرح ادعاهاي وزارت دفاع جمهوري اسلامي ايران در ديوان دعاوي ايران- آمريكا به دنبال تخلف دولت آمريكا از اجراي تعهدات عهدنامه هاي مندرج در بيانيه هاي الجزاير مي باشد كه طي آن طرفين موافقت كرده بودند با طرح ادعاهاي خود در اين ديوان به اختلاف مالي و ديگر ادعاهاي طرح شده در دادگاه هاي آمريكا در ايران خاتمه دهند.
در اين ادعاي حقوقي، وزارت دفاع جمهوري اسلامي، ميزان خسارت مستقيم و غيرمستقيم آمريكا عليه ايران را بيش از ۲ميليارد دلار به همراه ارزش اقلام توقيفي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در آمريكا و بهره متعلقه به آن مطرح كرده است.

ديدگاه سخنگوي دولت درباره ناامني،
قانون شوراها و ترافيك تهران
ايسنا: سخنگوي دولت تاكيد كرد كه پيگيري وضعيت گروگان هاي حادثه تاسوكي به صورت جدي از سوي نهادهاي ذيربط براي نجات جان هموطنا نمان ادامه دارد و تا زماني كه به نتيجه مطلوب نرسيم، متوقف نخواهد شد. غلامحسين الهام روز گذشته در نشست هفتگي خود با خبرنگاران اظهار اميدواري كرد كه هرچه زودتر گروگان هاي حادثه تاسوكي به سلامت به خانواده هاي شان تحويل داده شوند.
سخنگوي دولت در پاسخ به سئوالي در مورد وضعيت قرارداد گازي كرسنت و همچنين گزارش مجلس در مورد تخلف ۶۰۰ الي ۷۰۰ ميليون دلاري در اين قرارداد، گفت: اين قرارداد قبل از تشكيل دولت جديد منعقد شده و اظهارنظر در مورد اين قرارداد نياز به بررسي و مطالعه دقيق و كارشناسي دارد. ما نمي توانيم اين گزارش را به عنوان گزارش نهايي و قطعي اعلام كنيم. دولت اين مساله را به صورت كارشناسي مورد بررسي قرار مي دهد. البته در اعلام مواضع و اظهارنظرها بايد منافع ملي كشور را نيز در نظر گرفت.
خبرنگاري از سخنگوي دولت در مورد اصلاح قانون شوراها و مخالفت شوراي عالي استان ها با لايحه دولت در اين ارتباط پرسيد. الهام پاسخ داد: ديدگاه دولت در مورد شوراها تقويت اين نهاد و مديريت شهري است كه زمينه به صحنه آمدن هرچه بيشتر مردم و افزايش نظارت مردم را فراهم مي كند. دولت با كاهش مدت فعاليت شوراها و توقف فعاليت آن ها جهت برگزاري انتخابات همزمان با خبرگان موافقت نكرد. لايحه دولت در اين ارتباط نيز در جهت حمايت از شوراها و تقويت آن هاست و اصلاح خود قانون شوراست و تاثيري در كليت شوراها ندارد. البته شوراي عالي استان ها نيز داراي حق و حقوقي است و مي تواند نظرات خود را در اين ارتباط مطرح كند. مجلس نيز در نهايت با انجام كار كارشناسي تصميم نهايي را اتخاذ خواهد كرد. دولت تابع تصميم مجلس است، ولي تا زماني كه اين لايحه در حد كارشناسي باشد دولت از نظرات خود دفاع خواهد كرد.
خبرنگاري در مورد صحبت اخير شهردار تهران مبني بر اين كه ترافيك تهران مسئول ندارد، پرسيد كه الهام گفت: بحث ترافيك يك بحث مهم و جدي است و اگر مشكلي در اين ارتباط وجود دارد، بايد دستگاه هاي ذيربط بنشينند و اين مشكل را با همدلي حل كنند و اگر نيازي به اصلاح قانون يا تصويب قانون است، اين امر با همكاري حل خواهد شد. دولت نيز آماده هرگونه همكاري است و به نظر من دستگاه ها بايد مشكلات موجود را با يكديگر حل كنند و آنها را به مردم منتقل نكنند.
خبرنگاري از سخنگوي دولت پرسيد كه آيا شما نامه دكتر احمدي نژاد به جورج بوش را الهام خداوندي مي دانيد؟ وي پاسخ داد: دولت چنين تعبيري نكرده است. آيا دولت چنين تعبيري را به كار برده است؟ حق اظهارنظر در كشور ما وجود دارد و افراد آزاد هستند كه نظر خود را بيان كنند.

طرح آمريكا براي ساخت پايگاه ضد موشكي
عليه تهديدات ايران
ايسنا: به نوشته روزنامه نيويورك تايمز، دولت واشنگتن در حال تلاش براي استقرار يك پايگاه ضدموشكي جديد در اروپا به منظور توقف آنچه حملات احتمالي ايران عليه آمريكا و متحدان اروپايي اش خواند، است. اين روزنامه آمريكايي افزود، طرح دولت جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا خواهان استقرار پايگاهي ضد موشكي در يك پايگاه اروپايي تا سال ۲۰۱۱ شده است. براساس اين گزارش، لهستان و جمهوري چك در ميان فهرست كشورهايي هستند كه آمريكا استقرار پايگاه در آن ها را مورد بررسي قرار داده است.
اين گزارش به نقل از هنري اي اوبرينگ، رئيس آژانس دفاع موشكي پنتاگون نوشت: ما امروز نسبت به آنچه در خاورميانه در حال رخ دادن است، نگرانيم.
اين گزارش ادامه داد، پنتاگون براي پوشش دادن آنچه تهديد احتمالي از سوي ايران مي خواند، در حال ارتقاي يك مجتمع رادار در فيلينگ رالس، يك پايگاه هوايي انگليس است و قصد دارد كار مشابهي را هم در پايگاه هوايي امريكن تول در گروئيلند (دانمارك) انجام دهند.
پنتاگون قصد دارد با ساخت پايگاه ضدموشكي در اروپا، رهگيرها را نزديك مسير موشكي پيش بيني شده موشك هاي احتمالي ايران با هدف اروپا يا آمريكا مستقر كند. در ادامه اين گزارش آمده كه ايران موشك قاره پيما ندارد و تاكنون صرفا پرواز آزمايشي يك راكت چند مرحله اي را به انجام رسانده است.

يادداشت
ماجراجويي در خليج فارس
محمدعلي مهتدي
روزنامه لس آنجلس تايمز خبر مي دهد كه ايالات متحده امريكا پيشبرد استراتژي مهار ايران را به كمك همسايگانش در خليج فارس آغاز كرده است. هدف استقرار سامانه هاي موشكي دفاعي در منطقه و ممانعت از حركت كشتي هايي است كه مظنون به حمل تكنولوژي هسته اي باشند. رابرت جوزف، معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور كنترل تسليحات در مصاحبه با روزنامه مذكور اضافه كرده كه «ايران بدون داشتن سلاح هسته اي يك تهديد است و اگر به اين سلاح دست يابد جسورتر و متجاوزتر مي شود» .
اين مطلب در كنار اخبار مربوط به فروش تسليحات آمريكايي به كشورهاي عرب همسايه ايران نشان مي دهد كه ايالات متحده آمريكا پس از ناكامي در ايجاد يك اجماع بين المللي عليه جمهوري اسلامي ايران در شوراي امنيت اينك به ايجاد يك اجماع منطقه اي روي آورده است.
جهاد الخازن، سردبير روزنامه معروف الحيات چاپ لندن نيز در ستون مخصوص خود ضمن اشاره به سخنان خصوصي وزير امور خارجه يكي از كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس مبني بر نگراني اين كشور از تسليحات ايران، مصرانه از مسئولان جمهوري اسلامي ايران خواسته است كه اطمينان هاي لازم را به كشورهاي همسايه در خليج فارس بدهد.
ظاهر قضايا نشان مي دهد كه همزمان با فشار بر حكومتهاي فلسطين، لبنان و سوريه در منطقه، آمريكا در نظر دارد فشار منطقه اي بر جمهوري اسلامي ايران را نيز تشديد كند، بويژه كه نيروهاي آمريكايي و انگليسي در عراق، در وضعيت اسفباري قرار دارند. اين احتمال را نيز نبايد ناديده گرفت كه آمريكا يك جنگ رواني را نيز در منطقه پي مي گيرد و چه بسا كه هدف يا يكي از اهداف آنها تاثير گذاشتن روي نتايج سفر وزير امور خارجه ايران به كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس و ممانعت از اعتماد سازي بين دو طرف باشد. ضمن اينكه آمريكا در بررسي واكنش ايران به هر گونه حمله نظامي، به اين نتيجه رسيده است كه ايران پايگاه هاي نظامي آمريكا در منطقه را هدف قرار خواهد داد.
در هر صورت، به نظر مي رسد كه كشورهاي عرب خليج فارس چنانچه در چارچوب استراتژي آمريكا عمل كنند به منافع خود و منافع ملت هاي منطقه آسيب خواهند رساند و حق اين است كه آنها به جاي درخواست اعتماد سازي و اطمينان بخشي از ايران، به سراغ آمريكا بروند و از آمريكا بخواهند كه از ماجراجويي در اين منطقه حساس دست بردارد.

هيأت رئيسه مجلس استيضاح نشد
گروه سياسي: درپي اعتراض تعدادي از نمايندگان به نحوه اداره هيأت رئيسه مجلس و درخواست رسيدگي به آن و با توجه به اين كه هيأت رئيسه براساس آئين نامه پس از وصول اعتراض با حداقل ۲۵ امضاء بايد ظرف ۳ روز هيأت رسيدگي به اين اعتراض كه متشكل از رؤساي كميسيون هاي تخصصي (۱۲ نفر)، اعضاي هيأت رئيسه (۱۲ نفر) و اعضاي كميسيون تدوين آيين نامه (۱۵ نفر) هستند را تشكيل دهد كه با ساز و كار پيش بيني  شده در ماده ۲۵ آيين نامه هيات رسيدگي به اين اعتراض يكشنبه شب تشكيل شد و سرانجام اين استيضاح رأي نياورد. به گزارش ايسنا، محمدمهدي مفتح، سخنگوي كميته رسيدگي به استيضاح هيأت رئيسه با بيان اين كه اعتراض معترضان فقط نسبت به رئيس و دو نايب رئيس بود گفت: در اين جلسه بروجردي به عنوان رئيس اين هيأت، بهرامي نماينده اسدآباد، موسي قرباني به عنوان نواب رئيس، سبحاني نيا و دهقان به عنوان منشي هاي اين هيأت و (اعلمي، طلايي نيك و علي احمدي) به عنوان نمايندگان معترضان حضور داشتند.
مفتح گفت: پس از اتمام يك ساعت فرصت رئيس و نواب رئيس، هيأت رسيدگي به اعتراضات با ورقه و به صورت مخفي رأي گيري كرد. در زمان رأي گيري ۳۰ نفر در جلسه حضور داشتند كه پس از رأي گيري تمامي ۳۰ نفر به اتفاق آراء اعتراضات مطروحه را نسبت به حداد عادل وارد ندانستند. همچنين ۳۰ نفر به اتفاق آراء اعتراضات به باهنر را وارد ندانستند و ۲۸ نفر هم به اتفاق آراء اعتراضات به ابوترابي را وارد ندانستند.مفتح گفت: در خصوص تعداد امضاكنندگان استيضاح بحث زيادي بود و در بدبينانه ترين حالت اين بود كه حداقل ۲۴ معترض امضا كرده بودند كه به خاطر برطرف شدن اين شبهه، يكي از اعضاي هيأت رئيسه نيز خود اين طرح را امضا كرد.وي با تأكيد بر اين كه تشكيل اين هيأت يكي از افتخارات مجلس هفتم است، گفت: يكي از معترضان در اين جلسه اذعان داشت كه در مجلس هاي قبلي چهار بار تلاش كردم اين هيأت تشكيل شود اما تشكيل نشد.
وي در پايان گفت: در نهايت اين هيأت به اتفاق آراء به اين جمع بندي رسيد كه اعتراضات به رئيس و نواب رئيس وارد نيست. انتخابات هيأت رئيسه روز چهارشنبه هفته آينده برگزار مي شود.

احمدي نژاد:
بر سر حقوق خود مذاكره نمي كنيم
فارس: رئيس جمهور بر لزوم ديپلماسي فعال و عزتمند در سياست خارجي تأكيد كرد و گفت: در زمينه حقوق مسلم خود با كسي مذاكره نمي كنيم، اما آماده ايم براي بهبود اوضاع منطقه اي و جهاني تعامل و گفت وگو كنيم.
محمود احمدي نژاد يكشنبه شب در ديدار با اعضاي جبهه پيروان خط امام و رهبري، با اشاره به نقش بسيار مهم مجلس خبرگان در ساختار نظام جمهوري اسلامي ايران بر لزوم تلاش همه افراد و گروه ها جهت هرچه باشكوه تر برگزار شدن انتخابات اين مجلس تأكيد كرد.وي همچنين با تأكيد بر لزوم اداره هرچه بهتر شوراها در كشور بر اهميت نقش شوراهاي اسلامي  در اين راستا تأكيد و حضور افراد متخصص، متعهد و صاحب نظر در حوزه مسايل عمران شهري را در انتخابات شوراهاي اسلامي  شهر و روستا مثبت ارزيابي كرد.
حبيب الله عسگر اولادي رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري و برخي اعضاي اين جبهه نيز ديدگاههاي خود را درباره شرايط سياسي كشور اظهار داشتند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |