چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۳ - Jun 7, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام
بنده، مزه ايمان را نمي يابد[ نمي چشد] مگر آنكه دروغ را چه شوخي و جدي ترك كند.
مستدرك الوسائل ج ۲ ص ۱۰۰
امروز با حافظ
ثبت است بر جريده عالم دوام ما
هرگز نميرد آنكه دلش زنده شد به عشق
كايد به جلوه سرو صنوبر خرام ما
چندان بود كرشمه و ناز سهي قدان
طي مراسمي در تالار انديشه حوزه هنري معرفي شد
بهترين هاي جشنواره فيلم عاشورايي سپيد
000321.jpg
گروه ادب و هنر- نخستين جشنواره فيلم عاشورايي سپيد دوشنبه شب طي مراسمي در تالار انديشه حوزه هنري به كار خود پايان داد و برگزيدگان بخش هاي مختلف به اين شرح معرفي شدند:
داوران در بخش نماهنگ هيچ اثري را به عنوان برگزيده اول معرفي نكردند و جايزه دوم را به شهرام باقران براي نماهنگ شور عشق اهدا كردند.
جايزه بهترين كارگرداني مستند به احمد ضابطي جهرمي براي فيلم چتر سبز نخل جهرم و جايزه بهترين فيلم كوتاه به محمدرضا خيري نژاد تهيه كننده فيلم دست هاي شوق اهدا شد.
هيأت داوران در بخش مجموعه هاي تلويزيوني ديپلم افتخار را به مجموعه باران عشق به كارگرداني احمد اميني اعطا كردند و مجموعه شب دهم ساخته حسن فتحي نيز موفق به دريافت تنديس بهترين كارگرداني جشنواره شد.
در بخش ويژه جشنواره نيز لوح تنديس بهترين اثر به همراه لوح تقدير براي فيلم ذوالجناح به رامين رهبر اهدا شد.
هيأت داوران تنديس بهترين فيلمنامه بلند ۳۵ ميلي متري را به همراه لوح تقدير به فيلمنامه روز واقعه به بهرام بيضايي و جايزه ويژه نخستين جشنواره فيلم عاشورايي را نيز به محمدرضا داوري براي كارگرداني فيلم ابراهيم خليل الله اهدا كرد.
نخستين جشنواره فيلم عاشورايي سپيد آثار برگزيده بخش هاي مختلف جشنواره را در روزهاي ۱۳ و ۱۴ خرداد در سينماهاي بهمن و سپيده براي علاقه مندان و عموم مردم به تماشا گذاشت.

شاهد ياران، نظري بر آفتاب كرد
000327.jpg
هفتمين شماره از دوره جديد ماهنامه فرهنگي اجتماعي «شاهد ياران» منتشر شد.
اين شماره كه بر پيشاني خود، عبارت ويژه نامه هفدهمين سالگرد ارتحال امام خميني ره را دارد، با عنواني فرعي در روي جلد (نظري بر آفتاب) به چاپ رسيده است.
در ويژه نامه شاهد ياران مطالبي چون امام مصداق انسان كامل (آيت الله محمد فاضل لنكراني) شخصيت اخلاقي امام در گفت وگو با آيت الله حسين مظاهري، پيشينه مبارزاتي امام در گفت وگو با آيت الله جعفر سبحاني ،امام، حوزه و مبارزه در گفت وگوي منتشر نشده اي با آيت الله صادق خلخالي، امام و نگاه نوبه كاركرد اجتماعي زنان در گفت وگو با مرضيه حديدچي دباغ، لبخندي در واپسين ماهها... (كيومرث صابري- گل آقا) و... پيش روي مخاطبان است.
يكي ديگر از مطالب خواندني اين شماره از شاهد ياران، نوشته اي است از شهيد دكتر فتحي شقاقي با عنوان «مردي كه فلسطين را آيه اي از قرآن مي دانست» . در اين يادداشت شهيد دكتر شقاقي به اهميت ويژه فلسطين در نگاه امام اشاره كرده و مي نويسد: از آن زمان كه امام (ره) مبارزه و جهادش را در آغاز دهه شصت شروع كرد، فلسطين در اولويتهاي مبارزه او بود.صاحب امتياز اين نشريه بنياد شهيد و امور ايثارگران و سردبيري آن به عهده عباس خامه يار است كه با قيمت ۲۵۰ تومان عرضه شده است.

موفقيت ۲ فيلم ايراني در جشنواره جهاني
دو فيلم ايراني در جشنواره بين المللي فيلم «شواليه طلايي» روسيه برنده ديپلم افتخار شدند.
راديو صداي روسيه روز دوشنبه اعلام كرد: فيلم «يك تكه نان» ساخته «كمال تبريزي» به خاطر توجه ويژه به معنويت و كشف حقيقت و فيلم پويانماي «گريز» به كارگرداني «مهبد بذرافشان» به خاطر نگاه حكيمانه به جهان ديپلم افتخار گرفتند.
در اين جشنواره دو فيلم ايراني ديگر به نامهاي «گل، رنج، زندگي» اثر زهرا عبداللهي و «بهترين هديه خدا» ساخته محمد رضاپور به نمايش درآمد.
در جشنواره امسال ۲۷۰ فيلم در هفت موضوع از جمله هنري، مستند و پويانما از ۳۳ كشور از جمله ايران، روسيه و ايتاليا شركت داشتند. در نخستين جشنواره سينمايي كودكان كه در شهر قنيطره مغرب برگزار شد، فيلم ايراني «مادر» به عنوان بهترين فيلم كوتاه معرفي شد.
در بخش فيلم بلند نيز يك فيلم مغربي به عنوان بهترين اثر اعلام شد اما هيچكدام از فيلم هاي شركت كننده آلماني و فرانسوي در دو بخش فيلم بلند و كوتاه نتوانستند رتبه اي كسب كنند.
فيلم هاي «خواهران غريب» به كارگرداني كيومرث پوراحمد، فيلم كارتوني (انيميشن) «خورشيد مصر» به كارگرداني بهروز يغمائيان، فيلم «مادر» به كارگرداني اسماعيل كوشان و فيلم هاي كوتاه «زنده گل» و «پندار» از جمهوري اسلامي ايران در اين جشنواره شركت داشتند.

دومين كارگاه پژوهشي زبان فارسي
و رايانه برگزار مي شود
دومين كارگاه پژوهشي زبان فارسي و رايانه تيرماه سال جاري توسط دانشگاه تهران و با همكاري شوراي عالي اطلاع رساني برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر در اين همايش در دو بخش زبان شناسي نظري و زبانشناسي رايانه اي پيش بيني شده اند.در حال حاضر ، يكي از چالشهاي مطرح در حوزه فناوري اطلاعات ، به كارگيري زبانهاي طبيعي در محيط رايانه اي است كه نيازمند همكاري متخصصان رشته هاي مختلف علمي و فني است . طي دو دهه اخير از سوي صاحبنظران و متخصصان بسياري از كشورها براي فعال كردن زبان بومي در محيط رايانه اي ، برنامه ريزيها و اقدامات گسترده اي صورت پذيرفته است . گفتني است نخستين كارگاه پژوهشي زبان فارسي و رايانه با هدف اشاعه و توسعه دانش و فناوري زبان فارسي از سوي دانشگاه تهران در خرداد سال ۸۳ برگزار شد .

كوتاه از هفت هنر
نقد نمايش : كانون ملي منتقدان تئاتر جمهوري اسلامي ايران جلسه نقد و بررسي نمايش «دو متر در دو متر جنگ» به كارگرداني نيما دهقان را برگزار مي كند. اين جلسه روز چهارشنبه ۱۷ خردادماه پس از اجراي نمايش با حضور دست اندركاران، خبرنگاران، منتقدان و علاقه مندان برگزار خواهد شد.
همسايه ها در چارسو : بانزديك شدن به زمان اتمام اجراهاي نمايش «امشب بايد بميرم» ، تالار چهارسوي مجموعه تئاتر شهر ميزبان اجراي نمايش «همسايه ها» به كارگرداني داود دانشور خواهد بود. نويسنده اش جميز ساندرز است با ترجمه و كارگرداني داود دانشور و از اول تير روي صحنه خواهد رفت. «همسايه ها» از بازي دو بازيگر بهره مي برد و مدت اجراي آن نيز ۷۰ دقيقه است.
تئاتر تجربي : دكتر قطب الدين صادقي _ مدرس و كارگردان تئاتر _ روز شنبه ۲۰ خرداد ماه در تالار چهارسوي مجموعه تئاتر شهر پيرامون «تئاتر تجربي» سخنراني خواهد كرد. اين نشست پژوهشي ساعت ۱۸ برگزار خواهد شد. ورود به اين جلسه براي عموم آزاد است.
فيلم معناگرا : نشست «كانون فيلم معناگرا» روز جمعه ۱۹ خرداد در سينما فرهنگ با نمايش فيلم «يخ زده» به كارگرداني «جوليت مك كوئن» برگزار مي شود. جلسه پرسش و پاسخ اين نشست بعد از نمايش فيلم با حضور «نصر ت اله تابش» و «سيد حسن مهدوي فر» برگزار مي شود.
دو نمايش جديد : دو نمايش جديد به كارگرداني ندا هنگامي و سوسن رحيمي از اين هفته و هفته آينده در تالارهاي نو و كوچك مجموعه تئاتر شهر روي صحنه مي روند. نمايش هاي «از خاك تا افلاك» در تالار اصلي، «امشب بايد بميرم» در تالار چهارسو، «آخرين جشن سالگرد» و «محرم زنده است» در تالار سايه و «ركاب» و «قدم زدن روي ابر با چشمان بسته» در تالار قشقايي همچنان به اجراهاي خود ادامه مي دهند.
رسيدگي به قراردادها: اصغر همت نماينده خانه تئاتر در شوراي ساخت اداره كل هنرهاي نمايشي اظهار اميدواري كرد وضعيت قراردادهاي تيپ تا پايان خرداد ماه روشن شود. وي گفت: اميدوارم مدير اداره كل هنرهاي نمايشي اهميت اين قراردادها را بداند و براي سر و سامان دادن به آنها وقت بگذارد. علت تاخير در رسيدگي به قراردادهاي تيپ، سفر اخير مدير اداره هنرهاي نمايشي به فيليپين ذكر شده است.
اجراي اركستر سمفونيك: رهبر ثابت اركستر سمفونيك تهران معتقد است: اجراي روز دوم اين اركستر، بهتر از اجراي روز اول آن بوده است. مشايخي گفت: در روز اول رابطه گروه كر با اركستر متزلزل بود كه البته در روز دوم اين مسئله حل شد. اركستر سمفونيك تهران به رهبري نادر مشايخي، نخستين اجراي خود در سال جديد را در روزهاي پنج شنبه و جمعه هفته گذشته برگزار كرد. آخرين اجراي اركستر سمفونيك تهران در بهمن ماه سال گذشته و به رهبري لوريس چكناوريان بود. نادر مشايخي حدود يك ماه است كه رهبري ثابت اين اركستر را به عهده گرفته است.
000324.jpg
سينماي ايران در فرانسه : بيست و هشتمين دوره جشنواره فيلم هاي انيميشن «آنسي» فرانسه با حضور چهار فيلم كوتاه ايراني گشايش يافت. در اين جشنواره كه يكي از معتبرترين و مطرح ترين رويدادهاي سينماي انيميشن در سطح جهاني است. فيلم هاي ايراني «ماهي» (محمود فخري نژاد)، صداي پاي آب (عليرضا درويش) و صفر درجه (اميد خوش نظر) به روي پرده مي روند.
فرياد سكوت: عزيزالله حميد نژاد، از نگارش فيلم نامه اي با نام «فرياد سكوت» خبر داد. اين كارگردان سينماي ايران اظهار داشت: پيش توليد اثري بر مبناي اين فيلم نامه كه طرح آن نيز متعلق به خودم است، به محض آماده شدن نهايي فيلم نامه و دريافت پروانه ساخت، آغاز خواهد شد. كارگردان «اشك سرما» و «شكوفه هاي سنگي» ، ژانر فيلم نامه جديدش را اجتماعي عنوان كرد.

يك شاعر و يك كتاب در نشست هاي ادبي
معرفي و نقد مي شوند
خانه شاعران ايران و كانون ادبيات ايران، در ادامه برنامه هاي خود اقدام به برگزاري نشست كرده اند. رسول يونان _ شاعر _ اين هفته ميهمان خانه شاعران ايران است. از سلسله نشست هاي اين مركز موسوم به «حلقه مهر» ساعت ۱۷ روز پنج شنبه ۱۸ خرداد ماه، رسول يونان از طريق خوانش شعرهايي كه از ميان آثار گذشته و همچنين آثار چاپ نشده خود انتخاب مي كند، شعرش معرفي مي شود.
همچنين در يكصد و پنجاه و هفتمين نشست نقد داستان كانون ادبيات ايران، مجموعه داستان «فرمانده! ما براي چه مي جنگيم» نقد و بررسي مي شود. اين كتاب، اثري داستاني است از غلامرضا احمدخاني كه توسط بلقيس سليماني و محمدرضا بايرامي نقد مي شود. اين نشست روز دوشنبه ۲۳ خرداد ساعت ۱۷ برگزار مي شود.
خانه شاعران معاصر در خيابان شهيد كلاهدوز (دولت) نبش خيابان شهيد نعمتي و كانون ادبيات ايران در خيابان مفتح، خيابان اردلان، شماره ۳۱ واقع اند.

بهاءالدين خرمشاهي:
ترجمه هاي شيوا و اديبانه قرآن اندك است
خبرگزاري فارس: يك مترجم قرآن كريم گفت: تعداد ترجمه هاي شيوا و فصيح از قرآن مجيد در دوران معاصر به ۱۰ عنوان هم نمي رسد كه بسيار اندك است.
بهاءالدين خرمشاهي در آستانه نشست زيبايي شناسي قرآن افزود: در يك صد سال اخير حدود ۱۰۰ترجمه از قرآن مجيد صورت گرفته است اما همان گونه كه گفته شد تعداد ترجمه هاي فصيح و اديبانه در ميان آنها بسيار كم است؛ به عنوان نمونه مي توان به ترجمه هاي مرحوم پاينده، استاد عبدالمحمد آيتي، محمدمهدي فولادوند و سيدعلي موسوي گرمارودي اشاره كرد كه از ترجمه هاي ديگر فصيح تر هستند.
وي افزود:  جالب اينجاست كه طي يك صد سال گذشته همين تعداد ترجمه از قرآن مجيد به زبان هاي انگليسي و فرانسه صورت گرفته است. يعني از نظر تعداد ترجمه هاي فارسي نيز ما آمار چندان بالايي در اين مدت نداريم. خرمشاهي درباره جنبه هاي زيبايي شناسانه اي از قرآن كه كمتر بررسي شده است گفت: در مورد سبك قرآن و اين كه چرا در مقايسه با ادبيات پيش از اسلام تا اين اندازه درخشان و متمايز است، پژوهشي جدي صورت نگرفته است. البته نقد ترجمه هاي قرآن و بررسي هاي زيبايي شناسانه در اين عرصه شروع شده است اما تا رسيدن به وضعيت مطلوب راه درازي در پيش داريم.

بهارستان
جان و دل
آسيه زن فرعون گفت: خداوندا در همسايگي تو حجره اي خواهم در كوي دوست حجره نيكوست... ولكن بهاي آن گرانست اگر هر چيزي به زر فروشند اين را به جان و دل فروشند…
كشف الاسرار - رشيدالدين ميبدي

دوازدهمين جشنواره كتاب كودك و نوجوان در تهران
دوازدهمين جشنواره كتاب كودك و نوجوان، با برپايي نمايشگاهي از تازه ترين آثار منتشر شده در اين حوزه، آبان ماه امسال در تهران برگزار مي شود.
اين جشنواره كه به صورت دوسالانه برگزار مي شود، مجموعه اي از آثار منتشر شده در حوزه كتاب كودك و نوجوان را طي سالهاي ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ مورد ارزيابي و داوري قرار مي دهد.
مؤلفان علاقمند به شركت در اين جشنواره، مي توانند تا پايان خرداد امسال، سه نسخه از كتابهاي چاپ اول خود طي دو سال گذشته را حداكثر تا پايان اين ماه به دبيرخانه اين جشنواره مستقر در ساختمان مركزي كانون پرورش در خيابان خالد اسلامبولي ارسال كنند.

يادمان «عباسيه كهن» در صومعه سرا
نخستين سالگرد كوچ سيد محمد عباسيه كهن _ شاعر متعهد معاصر در زادگاه وي _ صومعه سرا _ برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، اين مراسم روز جمعه دوم تيرماه در مسجد وليعصر(عج) شهر صومعه سرا برگزار خواهد شد. سيد محمد عباسيه كهن از نسل شاعران دهه شصت است كه علاوه بر مجموعه شعرهاي موفقي چون به رنگ نيلوفران از دانش ادبي بالايي برخوردار بود و بخصوص در موج گرايش شاعران نسل انقلاب به تلفيق سبك هندي با مايه هاي حماسي شعر دهه شصت، اين شاعر از جمله معدود كساني بود كه اطلاعات وسيع و مستندي از شعر دوره هندي داشت و در تربيت تئوريك بسياري از جوانان شاعر در آن دوران در گيلان بسيار موثر بود.

زندگي اوستا، كتاب مي شود
زندگي نامه  كامل مهرداد اوستا منتشر مي شود.
پرويز بيگي حبيب آبادي، پس از كتابي كه درباره ي زندگي مشفق كاشاني تاليف كرده، در حال گردآوري مطالب لازم براي تدوين زندگي نامه محمدرضا رحماني متخلص به مهرداد اوستاست. او با توجه به مقالات و نوشته ها و همچنين انجام مصاحبه با دوستان اوستا قصد دارد اين كتاب را تنظيم كند. بيگي حبيب آبادي درنظر دارد با مشفق كاشاني، محمود شاهرخي، قيصر امين پور و حسين اسرافيلي گفت وگوهايي را انجام دهد و همچنين با كساني كه در جلسه هاي حوزه هنري اين شاعر معاصر شركت داشته اند. او با تاكيد بر اين كه اين نوع كارها تاريخ ادبيات يك دوره است، گفت تصميم دارد به زندگي شاعران ديگري هم بپردازد.

برگي از تاريخ
امروز چهارشنبه ۱۷خرداد ۱۳۸۵ هجري شمسي مقارن است با دهم جمادي الاول سال ۱۴۲۷ هجري قمري و برابر است با هفتم ژوئن ۲۰۰۶ ميلادي. در چنين روزي:
* در سال۱۳۵۴ هجري شمسي مزدوران رژيم پهلوي به مدرسه فيضيه در قم مقدس حمله ور شدند. اين حمله به عنوان يورش سوم رژيم پهلوي به مدرسه فيضيه در تاريخ شناخته شده است. مدرسه فيضيه در قم به عنوان نماد جنبش ضد سلطنتي همواره در حركت هاي ضد پهلوي و ستمشاهي پيشرو بود. به همين دليل رژيم پهلوي در جهت نشان دادن خوي ضد ديني خود همواره روحانيت را از اين طريق مورد آزار و اذيت و گاه كشتار قرار مي داد.
* در سال ۱۳۶۴ هجري شمسي رزمندگان اسلام در يك اقدام متهورانه عمليات ظفر يك را آغاز كردند. اين عمليات در منطقه جزيره مينو آغاز شد. در اين عمليات پيروزمند رزمندگان اسلام با حمله به نيروهاي عراقي مستقر در جزيره مينو و پس از يك درگيري سخت، مواضع گسترده اي را در اين منطقه به تصرف درآوردند.
* در سال ۱۸۴۸ ميلادي پل گوگن يا اوژن هنري نقاش مشهور فرانسوي به دنيا آمد. وي يكي از نقاشان مكتب پست امپرسيونيست بود.
* در سال ۱۸۹۶ ميلادي رابرت ماليكن شيميدان و فيزيكدان مشهور آمريكايي به دنيا آمد. وي به سال ۱۹۶۶ ميلادي موفق به دريافت جايزه نوبل شد.
* در سال ۱۸۹۹ ميلادي اليزابت بوون نويسنده مشهور ايرلندي ديده به جهان گشود. مرگ قلب عنوان مهمترين اثر اوست.
* در سال ۱۸۷۹ ميلادي هرتسفلد يكي از ايرانشناسان مشهور آلماني به دنيا آمد. وي بيش از يك صد و نود كتاب، رساله و مقاله درباره تاريخ، زبان و دين ايرانيان نگاشته است. او از مستشرقيني است كه بيشتر عمر خود را در حوزه تحقيق در زمينه ادب و تاريخ ايران زمين مصروف داشته است.
* در سال بيست هجري قمري ديوار و حائل بابليان درهم شكست و سپاه عمرو بن عاص توانست اين منطقه را به تسخير خويش درآورد. سقوط اين شهر پس از فتح مصر اتفاق افتاد و پس از آن اسلام وارد اين منطقه شد.
* در سال ۱۳۸۹ هجري قمري نيروهاي مسلح سودان طي يك كودتاي نظامي به رهبري جعفر نميري قدرت را در اين كشور به دست گرفتند. نميري بعدها رياست حكومت جديد را به عهده گرفت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
فرار از زندان با هلي كوپتر
آتن: دو زنداني در يك زندان فوق امنيتي در يونان با هلي كوپتر از اين مكان گريختند. داستان از اين قرار بود كه برادر يك زنداني سابقه دار اقدام به هلي كوپتر ربايي كرد و به همين دليل خلبان هلي كوپتر را مجبور به فرود در محوطه زندان نمود. بلافاصله پس از فرود هلي كوپتر، برادر رباينده به همراه يك زنداني ديگر سوار بر هلي كوپتر شدند و از زندان گريختند. ماموران زندان با مشاهده هلي كوپتر تصور كردند كه يك مقام امنيتي قصد بازديد سر زده از زندان را دارد به همين دليل مانع از فرود آن نشدند.
ببخشيد كه دستگير شديد
كوآلالامپور: دو سارق جوان در مالزي به دليل معذرت خواهي از خانمي كه جواهراتش را به سرقت برده بودند توسط پليس دستگير شدند. هنگامي كه اين دو سارق ۲۰ و ۲۳ ساله( كه هر دو زن بودند) گردنبند و انگشترهاي اين خانم را به سرقت بردند پا به فرار گذاشتند. البته چند دقيقه بعد آنها به محل ارتكاب جرم بازگشتند تا اينكه از صاحب طلا و جواهرات عذرخواهي كنند. اما اين خانم بلافاصله پس از مشاهده سارقان داد و فرياد كرد و ماموران پليس هر دو سارق را دستگير كردند. سارقان مدعي شده اند كه هر دو مادران بي سرپرست هستند و براي تامين شير خشك فرزندانشان اقدام به سرقت كردند.
صرفه جويي در هوا
لندن: توني بلر نخست وزير انگليس همواره به دليل سفرهاي شخصي با هواپيماهاي گران قيمت مورد انتقاد مطبوعات قرار مي گرفت. به همين دليل اين بار وي در بازگشت از تعطيلات يك هفته اي خود در ايتاليا از ارزانترين پرواز استفاده كرد. وي براي سفر از رم به لندن ارزانترين بليت هواپيما را خريداري كرد و به خانه بازگشت. اما صرفه جويي بلر تنها به هواپيما محدود شد چون به محض ورود به فرودگاه لندن يك دستگاه خودرو گران قيمت ليموزين به استقبالش آمد و او را به منزل رساند.
كمبود پيراهن زرد
بانكوك: تا چند روز ديگر جشن بزرگي در تايلند به مناسبت شصتمين سالگرد پادشاهي پادشاه اين كشور برگزار خواهد شد. با توجه به اينكه رنگ روز تولد پادشاه زرد است ( روز دوشنبه) به همين دليل مردم اين كشور براي نشان دادن علاقه خود به پادشاه پيراهن هاي زرد رنگ بر تن خواهند كرد. در واقع هجوم مردم براي خريد پيراهن هاي زرد رنگ باعث كمبود اين رنگ پيراهن در بازارهاي تايلند شده است. در اين ميان فروشندگان فرصت طلب اقدام به گران فروشي كرده اند و پيراهن هاي زرد را چند برابر قيمت به فروش مي رسانند. به همين دليل وزير بازرگاني تايلند اعلام كرده افراد گرانفروش مجازات خواهند شد. بر اين اساس هر فروشنده اي كه پيراهن زرد رنگ خود را بالاتر از قيمت مصوب بفروشد حداكثر به ۷ سال حبس و پرداخت جريمه نقدي محكوم خواهد شد.
غلبه بر جاذبه زمين
000318.jpg
كراسنويارسك (روسيه): يوهان لوربي ِير هنرمند آلماني به دليل كارهاي عجيبي كه انجام مي دهد در جهان مشهور است. وي دو روز قبل براي اجراي يك نمايش عازم كراسنويارسك روسيه شد و در اين شهر كارهاي بسيار عجيبي انجام داد. يكي از اين كارهاي عجيب، چسبيدن به يك ديوار عمودي بود. در حقيقت وي مدعي شد كه مي تواند بر جاذبه زمين غلبه كند و با دست در حالي كه در هوا معلق است به ديوار بچسبد. در تصوير اين حركت عجيب لوربي ير كاملا مشخص است.
گاو سمج
توكيو: يك گاو ۷۰۰ كيلوگرمي پليس ژاپن را مجبور به انجام عمليات تعقيب و گريز به طول ۷ كيلومتر كرد. هنگامي كه اين گاو سه ساله به كشتارگاه رسيد ناگهان پا به فرار گذاشت. به همين دليل چندين خودرو پليس به تعقيب وي پرداختند اما گاو سمج حاضر به تسليم شدن نبود. وي طي ۷ كيلومتر تعقيب و گريز يك شهروند را مجروح كرد كه وي هم اكنون در بيمارستان بستري است. در نهايت اين گاو با سرعت زياد و با سر به يك نرده فلزي برخورد كرد و درجا جان باخت.
مزايده تلفن خرد شده
زلاندنو: راگبي محبوب ترين رشته ورزشي در كشور زلاندنو است و به همين دليل مردم اين كشور به بازيكنان راگبي اين كشور عشق مي ورزند. چندي پيش كاپيتان اسبق تيم ملي راگبي اين كشور در يك رستوران متوجه درگيري يك خانم با دو مرد ناشناس شد. با توجه به اين كه هر دو مرد قصد سرقت كيف پول خانم را داشتند وي وارد عمل شد و به كتك زدن مردان مهاجم پرداخت. در جريان اين درگيري، كيف پول خانم پاره شد و گوشي تلفن همراه وي شكست. جالب اين كه اين خانم گوشي خردشده و كيف پول خود را در اينترنت به مزايده گذاشته و جالب تر اين كه ۷۱ نفر براي خريد كيف و گوشي داوطلب شده اند. بيشترين پيشنهاد اين مزايده ۵ هزار دلار مي باشد.

گل و گياه
ژربرا
000315.jpg
نام علمي:
Gerbera Jamesonii hybrid
خانواده: COMPOSITAE
اين گياه داراي گلهاي مينايي شكل پرگلبرگ و يا كم گلبرگ به قطر ۵ سانتيمتر در رنگهاي قرمز، نارنجي، صورتي، زرد و سفيد با مركز زردرنگ است. زمان اصلي گلدهي آن اوايل تابستان تا اواخر پاييز مي باشد ولي در بهار و زمستان نيز آن را به گل مي نشانند. (كاشت گلخانه اي) برگها كركدار و لوب دار به طول ۱۵ سانتيمتر هستند. انواع پاكوتاه به بلندي ۳۰-۲۵ سانتيمتر بيشتر به عنوان گياه گلداني استفاده مي شوند و انواع پابلند به عنوان گل بريده به فروش مي رسند.
نيازها: مكان روشن كه حداقل نيمي از روز آفتابگير باشد، نگهداري گياه براي سال بعد مشكل بوده و گلهاي ضعيفي توليد خواهد نمود. نياز به خاك سبك و نسبتاً مرطوب دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۲۱- ۱۰ درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در ۱۸-۱۳ درجه سانتيگراد در پاييز يا اول بهار و يا تقسيم گياه در اوايل بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
tehranparks@tehranparks.org
www.tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |