چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۳ - Jun 7, 2006
طرح احداث خطوط جديد متروي تهران در شوراي اقتصاد
ساخت خطوط ۶ و ۷ مترو قطعي شد
خط شش مترو ميدان نور را در شمال غربي تهران به منطقه كيانشهر در جنوب شرقي متصل مي كند و خط هفت مترو نيز محدوده خيابان شريعتي و پل صدر را به بزرگراه شهيد محلاتي وصل مي كند
000339.jpg
گروه شهري - شهردار تهران در مراسم گشايش چند پروژه  مهم زيست محيطي درتهران، دستور ارسال طرح احداث خطوط شش و هفت متروي تهران به شوراي اقتصاد را صادر كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمدباقر قاليباف صبح ديروز در مراسم افتتاح پروژه هاي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با هدف ارتقاي محيط زيست شهري، گفت: تبعاتي كه آلودگي هاي زيست محيطي به ويژه آلودگي  هوا براي شهروندان تهراني ايجاد كرده بايد از سوي رسانه ها به صورت دقيق و صحيح اطلاع رساني شود.
وي افزود: در آغاز كار مديريت جديد شهرداري يكي از موضوعات مورد تاكيد، بحث مربوط به توجه به موضوعات زيست محيطي شهر تهران بود.
شهردار تهران ادامه داد: هم اكنون مسائلي همچون آلودگي هوا در حوزه مربوط به حمل و نقل عمومي و ترافيك همچنين مسائل مربوط به توليد و دفع اصولي پسماند و زباله در شهر تهران از موضوعات بسيار مهم در حال پيگيري از جانب شهرداري تهران است.
وي افزود: نگاه ما به مقوله مديريت شهري بايد به گونه اي باشد كه خدمت به شهروندان و آرامش خاطر آنان را تامين كند.
شهردار تهران ادامه داد: اين كه ما بدون توجه به تبعات توسعه نامتوازن دست به اقداماتي بزنيم كه به ظاهر جنبه توسعه گرايانه دارد، اما پس از مدتي تبعات ناخوشايند خود را در ابعاد مختلف زندگي شهروندان بجا مي گذارد اصلا پذيرفتني نيست.وي خاطرنشان كرد: به همين دليل اقداماتي همچون موضوع مكانيزه شدن جمع آوري زباله و تفكيك از مبدا پسماندها با جديت از جانب شهرداري در حال پيگيري است و تمام تلاش ما اين است كه تا پايان امسال دفع زباله در منطقه كهريزك تهران را ساماندهي و مهار كنيم.
اگر نتوانيم پسماندهاي شهر تهران را به طور كامل بازيافت كنيم بايد دستِ كم تدبيري بينديشيم كه زباله هاي تهران به صورت بهداشتي و بدون برجاي گذاشتن عوارض زيست محيطي دفن شوند.
قاليباف در بخش ديگري از صحبت هاي خود، توسعه فضاي سبز را از وظايف مهم شهرداري عنوان كرد و گفت: در اين راه بايد تمام تلاش و توان خود را به كار بنديم تا با مشاركت همه شهروندان شهري سبز و آباد بسازيم.
شهردار تهران با تاكيد بر آموزش همگاني و مشاركت شهروندان در حفظ و توسعه محيط زيست گفت: سازماندهي تشكل هاي غيردولتي فعال در زمينه محيط زيست بايد بيش از پيش دنبال شود.
وي افزود: رسانه هاي گروهي نيز بايد با اطلاع رساني در تشويق شهروندان به ارتقاي فرهنگ محيط زيست بيشتر از گذشته بپردازند.
قاليباف تاكيد كرد: پذيرفتني نيست كه ما براي مصرف بنزين خودروهاي فرسوده يارانه بدهيم و از طرفي خسارت هاي بي شماري را نيز به لحاظ اقتصادي و معنوي متحمل شويم.
شهردار تهران تصريح كرد: توجه به موضوع محيط زيست بدون مشاركت شهروندان به سرانجام مشخصي نخواهد رسيد.
همچنين در ابتداي اين مراسم مهندس مهرداد تقي زاده معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: خسارت سالانه ناشي از آلودگي هواي تهران در حدود چهارميليارد دلار برآورد شده است كه در صورت ادامه روند كنوني، اين رقم به ۱۰ ميليارد دلار در سال ۱۴۰۰ خورشيدي خواهد رسيد.
تقي زاده افزود: سالانه۱۰هزار نفر در تهران بر اثر آلودگي هوا جان مي سپارند و در حالي كه مطابق استانداردهاي جهاني هر شهر مجاز است حداكثر يك روز از آلودگي هوا لطمه ببيند. تنها در سال گذشته شهروندان تهراني ۸۲ روز از آلودگي هوا رنج بردند كه اين رقم بسيار بيشتر از حد استانداردهاي جهاني بود.
وي در توضيح پروژه هاي زيست محيطي شهرداري تهران گفت: سه راهكار كلي تقويت جهشي حمل و نقل، معاينه فني وسايل نقليه و افزايش آگاهي هاي عمومي از مهم ترين برنامه هاي ما در بخش محيط زيست است.
تقي زاده تاكيد كرد: مشكل آلودگي هوا و ترافيك شهر تهران را بايد به صورت پاياپاي و هم زمان حل كرد.
وي در مورد تقويت جهشي حمل و نقل گفت: نهايي شدن قرارداد خط شش و هفت مترو همچنين ورود هرماه ۲۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز و ۴۵۰ دستگاه ميني بوس جديد به ناوگان حمل و نقل عمومي مهم ترين برنامه هاي تقويت جهشي حمل و نقل است.
خط شش مترو، ميدان نور را كه در شمال غربي تهران قرار دارد به منطقه كيانشهر در جنوب شرقي متصل مي كند و خط هفت مترو نيز محدوده خيابان شريعتي و پل صدر را به بزرگراه شهيد محلاتي.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در مورد معاينه فني خودروها نيز گفت: عمليات  آغاز احداث مركز معاينه فني منطقه ۲۰ و احداث چهار خط مكانيزه سواري با ظرفيت ۶۰۰ خودرو در روز و احداث دو خط مكانيزه موتورسيكلت با حضور شهردار محترم تهران آغاز خواهد شد.
تقي زاده در توضيح افزايش آگاهي هاي عمومي نيز گفت: ما توانستيم در چهار ماه ۹ تابلوي جديد نشانگر سنجش و آناليز آلاينده هاي هوا در سطح شهر تهران نصب كنيم در حالي كه در ۱۱ سال گذشته تنها ۱۱ تابلو در سطح شهر تهران نصب شده بود.
اين مقام مسئول همچنين از راه اندازي دو ايستگاه جديد سنجش آلودگي هوا در تهران خبر داد و گفت: كاهش تردد خودروهاي سواري، بهبود كيفيت سوخت و فرآورده هاي نفتي، از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده، مديريت ترافيك و تقاضا از ديگر برنامه هاي در حال پيگيري شهرداري تهران براي ساماندهي وضعيت زيست محيطي شهر و مهار آلودگي هواي تهران است.

افراد خوداشتغال تهراني غرفه رايگان مي گيرند
مهر: فرهنگسراي كار در نظر دارد به منظور اشتغال زايي در فصل تابستان، با برپايي نمايشگاه در سطح شهر تهران، امكان فروش محصولات و توليدات افراد خود اشتغال را فراهم  كند.رئيس فرهنگسراي كار افزود: فرهنگسراي كار در راستاي توسعه اشتغال و به منظور ايجاد انگيزه و تشويق در افراد خوداشتغال، آمادگي دارد در سطح شهر تهران نمايشگاه هايي جهت عرضه و فروش توليدات و محصولات اين قبيل افراد داير كند. رمضان لطفي افزود: دانشجويان و دانش آموزان علاقمند در اين طرح مي توانند جهت عضويت و ثبت نام به فرهنگسراي كار واحد دبيرخانه دائمي افراد خوداشتغال مراجعه كنند.
وي، عمده مشكل افراد خود اشتغال را نبود فضا براي عرضه توليدات عنوان كرد و گفت: بسترسازي براي اشتغالزايي همواره جزء برنامه هاي فرهنگسراي كار در تمامي فصول است اما فصل تابستان فرصت مناسب تري براي اشتغالزايي افراد خود اشتغال است و مي تواند كمك موثري براي رفع مشكلات اقتصادي دانشجويان باشد.رئيس فرهنگسراي كار، واگذاري غرفه براي عرضه توليدات دانشجويان را رايگان عنوان كرد.

شهر نگار
دلنگران هويت تهران
اصغر بيچاره*
000333.jpg
هويت تاريخي تهران در سال هاي اخير رنگ باخته است. اين نكته درمورد بخش قديمي شهر بيشتر به چشم مي آيد، به طوري كه مسئولان و مديران شهري نيز به آن يقين پيدا كرده اند.تخريب هويت تاريخي تهران به جايي رسيده كه به راحتي مي توان در توصيف آن واژه «فاجعه» را به كار برد.
اما در اين باره يك نكته بيش از هر چيز خودنمايي مي كند كه با رفع آن بيشتر مشكلات حل خواهد شد. مهاجرت در سال هاي اخير - اين سال هاي اخير ۲۰ سال گذشته سن تهران است _ از شهرهاي دور و نزديك به تهران به روند رو به رشد تخريب تهران دامن زده است. امكانات فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، شغلي و... تهران باعث شده تا جاذبه آن بالا رفته و در نتيجه تمايل به زندگي در اين شهر بيشتر شود درحالي كه با تأمين امكانات در شهرهاي ديگر ايران، مي توان نه تنها تهران كه كلانشهرهايي مانند اصفهان، مشهد، شيراز و تبريز را از تخريب ناشي در مهاجران نجات داد.
نابود شدن زيبايي ها و بناهاي تاريخي كه هويت شهر را تضمين مي كند، موضوعي است كه به كار بردن واژه «تخريب تهران» را قوي تر مي كند. درحقيقت افزايش جمعيت، پايين آمدن امكانات در تهران و در نتيجه بي توجهي به بناهاي تاريخي را به دنبال داشته است كه اين بي اعتنايي به قيمت از بين رفتن هويت تهران تمام شده است.
اين تخريب بناهاي تاريخي و قديمي الزاما ساختمان هاي شناخته شده نيست بلكه ساختمان هاي قديمي است كه روزي محل سكونت تهراني ها بوده اين روزها به راحتي تخريب مي شود و جاي آن را برج ها و ساختمان هاي چندطبقه اي مي گيرد كه در آن ساكنان نسبت به هم هيچ حس همسايگي ندارند.
محل هاي قديمي مثل شميرانات، لاله زار، دولاب و شكوفه با بزرگ شدن تهران از حومه و مركز رانده شده و اين مركزيت به تخريب بناهاي قديمي موجود در اين محل هاي اصيل دامن زده است و اين تخريب محله هاي باهويت و اصيل سرعت عجيب و غريبي دارد كه بهتر است مسئولان شهري هرچه سريع تر جلوي آن را بگيرند .
بي هويتي كه درمورد تهران به كار برده مي شود به ،۵۰ ۶۰ سال گذشته برنمي گردد و به جرأت مي توان گفت «بي هويتي» را درمورد تهران نسبت به ۲۰ سال قبل مي توان به كار برد.داشتن ديدگاه متعصب نسبت به تهران چندان دلچسب نيست اما براي كساني كه در تهران متولد و بزرگ شده اند و حال و هواي آن روزها و سال ها را ديده اند، اين نگاه كاملا طبيعي است. درواقع تهران را اگر بخواهيم نگاه كنيم و درموردش بگوييم اين روزها، جز شلوغي، بي هويتي، ترافيك، سردرگمي و... نكته مثبتي ندارد كه بتوان به آن اشاره كرد.
*عكاس و بازيگر سينما

بنياد شهيد و امور ايثارگران برگزار كرد
نمايشگاه شهري در آسمان
000348.jpg
نمايشگاه شهري در آسمان در مورد خرمشهر و رحلت امام (ره)در پارك دانشجو برگزار شد.به گزارش روابط عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران در اين نمايشگاه بيش از ۲۰۰ عكس هنري متنوع از قبل و بعد از آزادي خرمشهر و ۴۰ عكس از امام(ره) و زمان عروج ملكوتي ايشان و خاطراتي از امام و مقام معظم رهبري، به همراه تصاوير مستند و نماهنگ در اين نمايشگاه ارايه شد.در غرفه كودكان بيش از ۲۰۰۰ نقاشي در مورد خرمشهر و امام راحل توسط كودكان بازديدكننده طراحي شد.
مرتضي مصطفوي مسئول نمايشگاه ،هدف از برگزاري اين نمايشگاه را آشنايي نسل جوان با حماسه بزرگ آزادسازي خرمشهر و شخصيت معنوي امام راحل(ره) و اداي دين به معمار بزرگ و فقيد جمهوري اسلامي ايران برشمرد.

پيش بيني سازمان ملل از احتمال وقوع فاجعه طبيعي
000345.jpg
گروه شهري- گزارش سالانه سازمان ملل كه به طور معمول پانزدهم خرداد و به مناسبت روز جهاني محيط زيست منتشر مي شود،  امسال دربرگيرنده پيش بيني هاي نگران كننده اي درباره اوضاع طبيعي كره زمين در قرن بيست و يكم است.
به گزارش آسوشيتدپرس تمركز اين گزارش بيشتر بر موضوع تغيير اقليم كره زمين است كه مي تواند به وقوع بزرگترين فاجعه طبيعي تاريخ و نابودي عرصه حيات در بخش قابل توجهي از كره زمين منجر شود. اين گزارش به ويژه مي تواند براي كشورهايي همچون ايران كه با پديده بيابانزايي روبرو هستند قابل توجه باشد، زيرا پيش بيني  شده است آب و هواي جهان خشك تر شده، بيابانها وسعت بيشتري پيدا كرده و معيشت هاي بومي در مناطق خشك به شدت در معرض تهديد قرار خواهد گرفت.
گزارش منتشر شده نشان مي دهد كه بيابان هاي سراسر جهان در آستانه تهديدي جدي قرار دارند كه تا پيش از اين هرگز وجود نداشته است و اين در حالي است كه گرم شدن زمين و كمبود آب بيش از پيش شرايط را براي برخي ملتهاي جهان دشوار ساخته است.
نيك ناتل از سخنگويان برنامه جهاني حفاظت از محيط زيست سازمان ملل (UNEP) معتقد است: همه مردم نگران اقيانوسها هستند اما هيچ كس تفكر جدي در خصوص بيابانها نداشته است. آنها به كمك نياز دارند. اين در حالي است كه بيابانها حدود يك چهارم از كل سطح زمين را تشكيل مي دهند يا به عبارتي ۱۳ ميليون مايل مربع و گذشته از آن حدود ۵۰۰ ميليون تن از مردم جهان در اين مناطق خشك زندگي مي كنند و اين رقمي  است كه بيشتر از آنچه متصور مي شده است، حقيقت دارد.
بر اساس اين گزارش، بيشتر ۱۲ منطقه بزرگ بياباني جهان كه آينده آب و هوايي آنها مورد مطالعه قرار گرفته است، با آينده اي خشك تر مواجه خواهند بود.
كارشناسان پيش بيني كرده اند كه به واسطه دخالتهاي انساني و تغييرات آب و هوايي مربوط به آن، تا پايان قرن حاضر ميزان بارش و بارندگي حدود ۲۰ درصد كاهش خواهد يافت. به دنبال اين تغييرات، تهديد مكمل كننده ذوب شدن يخچال هاي قطبي است.
گزارش سازمان ملل مي افزايد: حجم قابل توجهي از آب مورد نياز كشاورزي و مصارف داخلي در بيابان هاي جنوب غرب آمريكا، آسياي مركزي و جنوب آمريكا از رودخانه هايي تامين مي شوند كه مبدأ آنها به يخچال هاي مناطق كوهستاني پر از برف بازمي گردد. از سوي ديگر گروهي از دانشمندان سازمان ملل و كميته بين المللي تغييرات آب و هوايي معتقدند كه يخچال هاي فلات تبت به عنوان يك نمونه بارز، ممكن است تا پايان قرن حاضر تا حدود ۸۰ درصد كاهش حجم پيدا كنند.در همين خصوص اندرو وارن يكي از تهيه كنندگان اين گزارش و از اساتيد برجسته جغرافي در كالج لندن مي گويد: هنگامي كه يخچال ها ناپديد شوند مردم در خطر جدي قرار خواهند گرفت.
گزارش اخير سازمان ملل هشدار مي دهد كه منابع آبي تجديدپذيري كه بيابان ها را به وسيله رودخانه هاي بزرگ تغذيه مي كنند نيز در معرض خطر قرار دارند، زيرا تغييرات جوي در حال افزايش هستند.

نگاه
000330.jpg
علي مريخي
از ابتداي هفته آينده با موتورسواران متخلف و بدون كلاه ايمني برخورد مي شود

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |