چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۳ - Jun 7, 2006
معاون سازمان حفاظت محيط زيست مي گويد:
۲۵ سال كم توجهي به محيط زيست
گروه شهري: در سالروز جهاني محيط زيست (پانزدهم خرداد) شنيدن اين نكته از معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست كه در 5/2 دهه گذشته همه دولتها بي توجه به محيط زيست بوده اند، شنيدني است. شنيدني تر اين است كه نجفي، كه به واسطه صراحت لهجه و صداقتش از جمله مديران قابل احترام به شمار مي آيد، با وجود سالها مسئوليتش در سازمان حفاظت محيط زيست تأكيد مي كند كه شاخص هاي زيست  محيطي كشور جاي نگراني بسيار دارد. گفته هاي نجفي در حالي بيان مي شود كه طي ساليان گذشته از سوي سازمان فوق الذكر همواره شاهد ارائه گزارش هايي رسمي بوده ايم كه اغراق خوشبينانه و افراطي آنها همواره براي دلمشغولان محيط زيست در ايران آزارنده بوده است.
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست در گفت وگو با ايسنا ابتدا اشاره كرده است كه غزال،  قوچ و  ميش و كل و بز از جمله گونه هايي هستند كه در حال پژوهش و بررسي هاي لازم در خصوص انتقال آنها به زيستگاههاي اصلي هستيم و با اتمام پژوهش ها طرح انتقال اين گونه ها اجرا مي شود.
وي همچنين اشاره كرده است كه فارغ التحصيلان بخش محيط زيست همانند ساير بخش ها، مازاد بر نياز بازار هستند و در حال حاضر تنها حدود 10 درصد از آنان جذب بازار كار مي شوند و 90 درصد آنان در نوبت براي كسب شغل و ورود به بازار كار هستند.
وي البته اضافه مي كند در صورتي كه بخشهايي همانند كارخانجات و صنايع در زمينه هايي در خصوص هماهنگ كردن فعاليت كارخانه با امور محيط زيست و سامان دادن مباحث زيست محيطي از فارغ التحصيلان رشته هاي محيط زيست استفاده كنند، به طور قطع بخش وسيعي از اين نيروها وارد بازار كار مي شوند.
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص اجراي طرح انتقال گوزن زرد به زيستگاه اصلي خود (منطقه زاگرس) هم اذعان مي كند: توسعه و تكثير گوزن زرد در محيط هاي كنترل شده و برگرداندن آنها به زيستگاه اصلي (جنگلهاي دز و كرخه) از جمله برنامه هاي سازمان است.
نجفي در خصوص اجراي اين طرح در خصوص گونه هاي ديگر افزود: چنانچه اطمينان حاصل كنيم كه در جايي گونه اي از بين رفته و مشابه آن در زيستگاههاي حاشيه زندگي مي كند، به طور قطع در خصوص برگرداندن آن به زيستگاه اصلي اقدام مي كنيم.
البته خوب بود آقاي نجفي اشاره مي كرد كه آيا واقعاً در زاگرس هيچ جاي امني كه گوزن زرد بتواند به صورت طبيعي در آن زندگي كند، وجود دارد؟
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: با افزايش كويرها، تخريب و نابودي تالاب ها و جنگلها، آلودگي رو به رشد رودخانه ها،  افت سفره هاي زير زميني روبرو هستيم و شاخصهاي زيست محيطي در حال حاضر نگران كننده است و نياز به توجه بيشتردارد. وي با اشاره به اين كه شاخصهاي زيست محيطي در دست، فرايند عملكرد دولتها در حدود 5/2 دهه گذشته است، گفت:  اين شاخصها نشان دهنده اين است كه دولتهاي گذشته توسعه را ناپايدار و بي توجه به سازگاري با محيط زيست مديريت كرده اند.
به بخش آخر صحبت هاي مهندس نجفي البته بايد تأمل بيشتري داشت.

چشم انداز
000204.jpg
اولين كلنگ احداث برج جهان نما در اواسط دهه 1370 شمسي بر زمين زده شد.
اين بنا كه نام برج بر آن گذاشته بودند قرار بود با ارتفاعي نزديك به 50 متر به جاي يك كاروانسراي صفوي كه خود اثري تاريخي محسوب مي شد، ساخته شود.
در بدو امر تصورش مي شد، تنها تخلف صورت گرفته، احداث بنايي مدرن به جاي بنايي تاريخي است اما با گذشت زمان مشخص شد كه تخلفي بس بزرگتر به وقوع پيوسته؛ حذف منظر تاريخي ميدان نقش جهان، از اين جا بود كه كلنگ بحراني بزرگتر بر زمين زده شد. بحراني كه در 8 بهمن سال گذشته و در سالگرد هفتاد و يكمين سال به ثبت رسيدن ميدان نقش جهان با كاهش دو طبقه از ساختمان جهان نما پايان يافت.

۷۱سال پس از ثبت ميدان نقش جهان در فهرست آثار ملي
طلسم جهان نما شكست
گروه شهري- آرش نهاوندي: 71 سال پس از ثبت ميدان نقش جهان در فهرست آثار ملي، عمليات نهايي براي حفظ آن به عنوان ميراث جهاني آغاز شد.
هشتم بهمن سال 1384 تعديل برج جهان نما پس از هماهنگي و همكاري ميان تمام دستگاه هاي اجرايي شهري و كشوري در دستور كار قرار گرفت.
پروژه برج جهان نما پس از تخريب كاروانسراي صفوي كه خود اثري تاريخي و ارزشمند محسوب مي شد، به اجرا درآمد.
بناي اين ساختمان كه در هفتصد متري ميدان نقش جهان قرار دارد، نگراني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را برانگيخت. ساخته شدن اين برج در سال 1375 از سوي شهرداري  وقت اصفهان به مركز تجاري فرهنگي در كميسيون ماده 5 پيشنهاد شد و مورد موافقت قرار گرفت.
اما پس از توافق بر سر ساخت برج جهان نما، برخلاف درخواست نماينده ميراث فرهنگي در كميسيون ماده 5، نقشه هاي مربوط به ساخته شدن برج جهان نما در اختيار سازمان قرار نگرفت. اجراي طرح ساخت بناي جهان نما نگراني هايي را نيز در يونسكو برانگيخت كه متعاقب آن بازرسان يونسكو در سال 1380 در ايران حضور يافتند. آنها پس از مشاهده ساختمان جهان نما از پله سوم مسجد شيخ لطف الله اعلام كردند خط آسماني و منظر تاريخي و فرهنگي ميدان نقش جهان مخدوش شده و در صورتي كه دولت ايران نسبت به تعديل برج جهان نما اقدام نكند، ميدان نقش جهان كه به ثبت جهاني رسيده است در فهرست ميراث در خطر قرار مي گيرد.
پيگيري رسانه ها از يك سو و ابراز نگراني دولتمردان از سوي ديگر، ماجراي جهان نما را به يك حادثه ناگوار داخلي بدل كرد و تا آنجا پيش رفت كه مقامات بلندپايه كشوري نيز به جمع دلواپسان ميدان نقش جهان پيوستند.
اما ساخت و ساز در برج جهان نما بر خلاف تمام تذكرات سازمان ميراث فرهنگي و ديگر مديران كشوري ادامه يافت تا سرانجام گروهي از متصديان برنامه ريزي شهري به همراه كارشناسي از ايكوموس (انجمن بين الملل سايت ها و بناهاي تاريخي) از طرف كميته ميراث جهاني (WHC) از ميدان نقش جهان بازديد كردند. اين گروه در پايان اين سفر اعلام كردند كه شهر اصفهان نيازمند يك برنامه ريزي شهري جامع همراه با كنترل ارتفاع ساختمان هاست.
اين گروه پس از بازديد از ميدان نقش جهان، رأي به تخريب 4 طبقه از برج جهان نما داد.
كميته ميراث جهاني در بيست و هفتمين جلسه خود در پاريس، موضوع جهان نما را مورد بررسي قرار داد و نتيجه تصميم  هاي اتخاذشده در جلسه يادشده را به صورت مكتوب توسط فرانسيسكو باندارين- مدير مركز ميراث جهاني- براي احمد جلالي- نماينده دائم ايران در يونسكو- ارسال كرد. در برنامه كميته ميراث جهاني آمده بود: بر اساس رأي نهايي اين كميته، دولت ايران تا اول فوريه 2004 فرصت دارد تا آخرين گزارش مربوط به وضعيت حفاظتي ميدان نقش جهان را به مركز جهاني يونسكو ارسال كند تا در اجلاس 2004 يونسكو بر اساس آن، در مورد ميدان نقش جهان تصميم گيري شود.
با بالارفتن مناقشات بر سر احداث بناي جهان نما، پرونده اين بنا در يونسكو وارد مرحله جديدي شد.
خبرگزاري ها در ششم فروردين سال 84 از سفر كوچيرو ماتسورا- مدير كل يونسكو- به ايران خبر دادند. مدير كل يونسكو هدف از سفر خود به ايران را اين چنين تشريح كرده بود: يونسكو خواستار دريافت گزارش هاي نهايي از وضعيت ميدان نقش جهان است.
او در جريان سفر به ايران در گفت وگويي با خبرنگاران اعلام كرده بود: ايران تا تيرماه 1384 فرصت دارد گزارش  نهايي خود(درباره وضعيت برج جهان نما) را به مركز ميراث جهاني يونسكو ارسال كند.پس از پايان اين سفر، سيد محمد خاتمي- رئيس جمهور وقت ايران- كه همراه ماتسورا به اصفهان سفر كرده بود، برنامه اي از رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خواست تا در صورتي كه يونسكو بدون تعديل برج جهان نما راضي به برگشت از نظر خود مي شود، اين موضوع را پيگيري كند.
اما در جريان سفر به فرانسه، رئيس جمهور سابق ايران پس از ملاقات با ماتسورا نتيجه اين ديدار را در نامه اي به رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين چنين شرح داد: از صحبت هايي كه با مدير كل سازمان يونسكو داشته ام اينگونه به نظر مي آيد كه يونسكو تنها در صورت تعديل برج جهان نما به موضوع ميدان نقش جهان پايان مي دهد.
نتيجه ديدارها و نامه نگاري ها در اجلاس جهاني يونسكو در شهر دوربان آفريقاي جنوبي متبلور شد. طبق مصوبه اين اجلاس، در صورتي كه دولت ايران تا اول فوريه سال 2006 ميلادي اقدام به تعديل برج جهان نما نكرد، ميدان نقش جهان به صورت اتوماتيك در فهرست ميراث در خطر قرار گيرد.
فعاليت دولت جديد نيز باعث نشد تا موضوع پيگيري پرونده جهان نما كند شود و اسفنديار رحيم مشايي- رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري- در بدو ورود خود به سازمان، موضوع رسيدگي به ماجراي جهان نما را در دستور كار قرار داد.
آنچه حاصل فعاليت هاي مديريت جديد سازمان بود، به تعامل ميان دستگاه هاي اجرايي كشور منجر شد و اين موضوع با حمايت دولت تا آنجا پيش رفت كه تعديل برج  جهان نما آغاز شد.
بر اساس اقدامات انجام گرفته، تاكنون دو طبقه از انتهايي ترين ارتفاع برج برداشته شده است. در همين چارچوب برخي از تحليل گران فرهنگي تعديل برج جهان نما را نشانه قدرت فرهنگي دانسته اند.
ميدان نقش جهان
اما آنچه باعث تعديل برج جهان نما شد، ميدان نقش جهان بود كه از جمله نخستين آثار ايراني است كه در سال 1979 در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيد و از آن به عنوان يكي از بزرگ ترين ميادين جهان ياد شده است.
اين ميدان در دوره شاه عباس اول بنا شده و طول آن از شمال به جنوب بالغ بر 500 متر و عرض آن 165 متر است. در اطراف اين ميدان مسجد امام، مسجد شيخ لطف الله، عمارت عالي قاپو و سردر قيصريه قرار گرفته اند. اين ميدان در دوره شاه عباس اول و جانشينان او، محل برگزاري جشن ها، بازي چوگان، رژه قشون و نمايش بوده و در واقع داراي كاركردهاي مذهبي، حكومتي، نظامي، اجتماعي و ورزشي بوده است. ميدان نقش جهان در تاريخ 8 بهمن سال 1313 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.

خانه امام (ره) در قم موزه مي شود
000198.jpg
ميراث خبر: در صورت موافقت متوليان خانه امام خميني(ره) در قم، اين خانه به موزه تغيير كاربري مي دهد. بخشي از اين بنا كه در حال حاضر توسط موسسه نشر و تنظيم آثار حضرت امام خميني(ره) و دفتر مقام معظم رهبري در قم سرپرستي مي شود، در اختيار بازديدكنندگان است و بخش ديگر آن به عنوان بخش اداري استفاده مي شود.
فخرالدين صابري مدير اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان قم با بيان اين مطلب افزود: بخشي از اين بنا كه در حال حاضر توسط موسسه نشر و تنظيم آثار حضرت امام خميني(ره) و دفتر مقام معظم رهبري در قم سرپرستي مي شود، در اختيار بازديدكنندگان است و بخش ديگر آن به عنوان بخش اداري استفاده مي شود. با توجه به اين كه اين بنا در پيشبرد تاريخ انقلاب نقش مهمي داشته است، پيشنهاد داديم كه به صورت موزه حضرت امام در اختيار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار داده شود تا با طراحي ويژه تبديل به موزه امام يا موزه انقلاب در شهر قم شود.

كميته راهبردي تشكيل پرونده الحاقات ميدان امام
000195.jpg
خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري: نخستين جلسه كميته راهبردي تشكيل پرونده الحاقات ميدان امام با حضور نمايندگان شوراي شهر اصفهان، شهرداري اصفهان، سازمان اوقاف و امورخيريه، استانداري و نماينده ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان امروز تشكيل مي شود."عليرضا خواجويي" معاون حفاظت فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان، ضمن بيان اين مطلب گفت: اين كميته در جهت ارائه راهكار براي چگونگي تشكيل پرونده و همچنين بررسي روند كارهاي پرونده تشكيل خواهد شد.وي در ادامه درخصوص كارهاي انجام شده پرونده الحاقات گفت: در حال حاضر محدوده هاي الحاقي محور فرهنگي– تاريخي اصفهان مشخص شده و مشغول مستندسازي اين محدوده ها هستيم.

صنايع دستي ديدگاه جديدي براي كاهش فقر است
000192.jpg
ايسنا: رئيس بخش توسعه جهانگردي UNWTO تصريح كرد: صنايع دستي در كنار گردشگري ديدگاه جديدي براي كاهش فقر در جهان است. اوجينيو يونس با اشاره به اولين كنفرانس صنايع دستي و گردشگري ايران، اظهار كرد: اين كنفرانس واقعه اي تاريخي است، چرا كه تاكنون گردشگري به صنايع دستي مرتبط نشده بود و اين ديدگاه جديدي براي كاهش فقر است. وي با بيان اين كه صنايع دستي به صورت كلي بيشتر با قشر فقير جامعه ارتباط دارد، افزود: ارتباط هاي بين المللي بايد در سطح ملي اجرا تا از اين طريق، نظريه ها و ايده ها، تقويت و گردشگري به همراه جاذبه هاي آن دليل فرصت هاي جديد شود. رئيس بخش توسعه جهانگردي UNWTO در ادامه درباره  همكاري و تاثيرگذاري اين سازمان بر توسعه  صنعت توريسم ايران، گفت: UNWTO از نظر فني آماده  همكاري و كمك در تمام زمينه هاي گردشگري به كشورها بوده چرا كه اين سازمان در خدمت اعضا است.
وي افزود: ايران يكي از عضوهاي فعال سازمان جهاني جهانگردي است در نتيجه براي دادن پاسخ مثبت به درخواست هاي دولت اين كشور آماده هستيم.

كاهش 40 سانتيمتري آب درياچه اروميه
000201.jpg
ايسنا: مديركل محيط زيست آذربايجان غربي از كاهش 40 سانتيمتري آب پارك ملي درياچه اروميه در سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. كيومرث كلانتري علل اصلي اين امر را كاهش نزولات جوي، پايين بودن راندمان كشاورزي و استفاده غيراصولي از آبها، مهار آبهاي سطحي، وجود چاه هاي غيرمجاز و تخليه سفره هاي زيرزميني و تبخير از سطح درياچه عنوان كرد. وي از بهره برداري ايستگاه مطالعات شهرستان ماكو، آزمايشگاه زيست محيطي شهرستان مهاباد و راه اندازي ايستگاه سنجش آلودگي اروميه در سال جاري خبر داد و افزود: بحث مديريت پسماندها، مبارزه با شيوع آنفلوآنزا، موضوع ساماندهي پسماندها، تعيين وضعيت فاضلاب بيمارستاني، حفاظت از تنوع زيستي و حيات وحش، قرار دادن مناطق جديدي به عنوان مناطق حفاظت شده از جمله تالاب هاي بين المللي و مناطق شكار ممنوع، بحث آموزش و مشاركت هاي مردمي و اكوتوريسم يا طبيعت گردي را به عنوان اصلي ترين برنامه هاي سازمان محيط زيست استان آذربايجان غربي در سال جاري بيان كرد.

ايجاد مراكز و دانشگاه هاي آموزشي منطقه اي گردشگري
و ميراث فرهنگي
ايسنا: شوراي عالي آموزشي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در خصوص ايجاد مراكز و دانشگاه هاي آموزشي منطقه اي ميراث فرهنگي و گردشگري تصميم گيري مي كند. مرتضي احمدي - دبير شوراي عالي آموزش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري- با اعلام اين خبر گفت: در جلسه بعدي شورا كه 22 خرداد ماه تشكيل مي شود بحث هاي مختلفي از جمله رشته هاي دانشگاهي، ظرفيت پذيرش، چگونگي ادامه تحصيل و موارد آموزش آكادميك مربوط به حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري طرح و بررسي مي شود. وي ادامه داد: مهمترين موضوع جلسه آينده شوراي عالي آموزش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تشكيل دانشگاه ها و مراكز آموزش منطقه اي و چگونگي ادامه تحصيل علاقه مندان در اين مراكز است. احمدي تاكيد كرد: بسياري از سازمان ها و ادارات كل ميراث فرهنگي و گردشگري سراسر كشور با توجه به پتانسيل هاي موجود خود، پيشنهاداتي براي احداث مراكز آموزشي منطقه اي داشته اند. وي اضافه كرد: تشكيل اين مراكز در مناطق مختلف موجب توسعه  آموزشي حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري به طور همزمان و يكسان مي شود.
دبير شوراي عالي آموزش ميراث فرهنگي و گردشگري خاطر نشان كرد: فرهنگ سازي و ارتقاي سطح آموزش هاي خصوصي و عمومي  در ميراث فرهنگي و گردشگري مهمترين بستر براي توسعه گردشگري است.

طرح ساختاري تاريخي- فرهنگي تهران تدوين مي شود
خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري: طرح ساختاري تاريخي- فرهنگي تهران از سوي پايگاهي كه به اين منظور اختصاص داده شده تدوين مي شود.اسكندر مختاري، مدير پايگاه محور فرهنگي- تاريخي تهران ضمن بيان اين مطلب گفت: تهران علاوه بر دارا بودن طرح كالبدي از يك ساختار فرهنگي- تاريخي برخوردار است و معتقديم كه ساختار تاريخي- فرهنگي تهران يكي از زيرساخت هاي اين شهر است.زيرا ما داراي زيرساخت هاي متفاوتي نظير شبكه حقوقي و تأسيسات شهري هستيم و در زيرساخت تاريخي- فرهنگي مي خواهيم توسعه شهر را بر مبناي فرهنگ مورد توجه قرار دهيم.
وي در همين زمينه توضيح داد: هدف ما آن است كه مباحث فرهنگي شهر تهران به عنوان زمينه هاي توسعه آينده شهر مورد توجه قرار گيرد كه در حال حاضر در حال تعيين ضوابط ميراث فرهنگي در طرح جامع شهر تهران هستيم.
وي خاطرنشان كرد: در اين طرح از نشانه هاي تاريخي، منظرهاي شهري باارزش و همچنين از خاطرات جمعي ساكنان شهر حفاظت و نگهداري خواهد شد.وي ضمن اشاره به تدوين اين طرح گفت: ما ارزش تاريخي هر منطقه را بررسي مي كنيم، مثلاً بررسي مي كنيم ارزش تاريخي منطقه 12 به چه نوع فعاليت هايي است، آنگاه اين ارزش ها را تدوين و به كساني كه طرح هاي تفصيلي شهر را اجرا مي كنند، ابلاغ مي كنيم.

الگوي چند مركزي راهكار نجات مجموعه شهري تهران
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري:  مطالعات طرح جامع نشان مي دهد، در صورتي كه نهاد مديريت واحد مديريت منطقه كلانشهري تهران هر چه سريع تر تشكيل نشود، مخاطرات فراواني پيش روي اين مجموعه كلانشهري قرار مي گيرد.
مجيد غمامي ، مسئول هماهنگي مطالعات طرح جامع در اين زمينه گفت: وضعيت فعلي منطقه شهري تهران هم از اين جهت كه صدها هزار شهروند ايراني در شرايط بسيار نامناسب محيطي، اجتماعي و اقتصادي به سر مي برند و هم از اين نظر كه كيفيت محيطي و كاركرد و كارايي تهران در محاصره اين حجم عظيم از نابساماني ها به شدت در مخاطره قرار دارد، به هيچ وجه مطلوب و قابل قبول نيست.
وي كه در نشست بررسي مطالعات فرادست طرح جامع تهران حضور داشت، ادامه داد: در حال حاضر جمعيت اين مجموعه شهري 12 ميليون است و با حدود 700 كيلومتر مربع مساحت و هفت ونيم ميليون نفر جمعيت در كانون يك منطقه كلانشهري با وسعت تقريبي 6 هزار كيلومتر مربع قرار دارد. آبادي ها و شهرهاي اطراف تهران نيز با مجموع جمعيتي حدود چهار ونيم ميليون نفر در شعاع 40-30 كيلومتري اطراف آن قرار گرفته است.
وي در ادامه به تغييرات جمعيتي اين مجموعه شهري اشاره كرد و افزود: طي سالهاي 45 تا 75 جمعيت پيرامون تهران از حدود 700 هزار به بيش از 5/3 ميليون نفر رسيده بود. همزمان با اين تغييرات ، جريانات و التهابات در زمينه مديريت داخلي شهر تهران، تنش هاي اجتماعي نواحي حاشيه نشين مشهد در سال 71 و به دنبال آن مسائل پيراموني تهران در سال 73 موجب شد توجه مسئولان به آنچه در پيرامون تهران و ساير كلانشهرهاي كشور مي گذشت جلب شود.
غمامي عنوان كرد: بيشتر اين كانون هاي جمعيتي نتيجه اسكان غير رسمي گروه هاي محروم و كم درآمد بود كه در شرايط بسيار بد اقتصادي و اجتماعي زندگي
مي كردند. اين گروه ها به دليل كمبودهاي فراوان در زمينه تاسيسات و تسهيلات و زيرساخت هاي شهري و امكانات اشتغال و خدمات اجتماعي، دچار ناهنجاري هاي فراوان شده بودند و به شدت به تهران وابسته بودند.
اين كارشناس شهري با تاكيد بر اينكه تهران در محاصره اين مشكلات نمي توانست جزيره امن باقي بماند، اظهار داشت: به همين دليل موضوع مديريت و تهيه طرح مجموعه شهري تهران و شهرهاي اطراف آن در دستور كار دولت و وزارت مسكن و شهرسازي قرار گرفت. از سال 75 براساس مصوبه هيأت دولت مطالعاتي در اين زمينه آغاز شد و منجر به تهيه طرحي شد كه اوايل سال 81 توسط شوراي عالي شهرسازي و يك سال بعد توسط هيات دولت به تصويب برسد.
مسئول هماهنگي مطالعات طرح جامع عنوان كرد: هدف اين طرح ساماندهي و استقرار جمعيت و فعاليت در كل منطقه كلانشهري تهران بود و راهبردهاي اصلي آن نيز تمركززدايي از محدوده شهر تهران، تقويت كانون هاي جمعيتي پيراموني و با هدف خودكفايي نسبي و كاهش وابستگي آنها به تهران بود.
وي با اشاره به راهبردهاي اين طرح ادامه داد: در چارچوب اين طرح كنترل جمعيت شهر تهران در حد سقف 65/7 ميليون نفر،كه در طرح جامع دوم تهران پيشنهاد شده بود، دوباره مورد تأكيد قرار گرفت و برمبناي يك برنامه تقسيم كار منطقه اي نيز براي شهر تهران ايفاي نقش به عنوان پايتخت و يك كلانشهر در سطح منطقه اي و جهاني در نظر گرفته شد.
غمامي از مسكوت ماندن اين طرح كه توسط بالاترين مراجع به تصويب رسيده ابراز تاسف كرد وگفت: اين طرح تا كنون اجرايي نشده است در حالي كه در شرايط فعلي نهاد مديريت واحد مديريت منطقه كلانشهري تهران هرچه
سريع تر بايد تشكيل شود. به اين ترتيب مي توان همزمان با ايجاد هماهنگي در عملكرد دستگاههاي اجرايي ملي و محلي، پاسخگوي نيازهاي مشترك توسعه و عمران شهرها و
آبادي هاي مجموعه شهري تهران شد.
غمامي يكي از راهكارهاي تسريع در ايجاد اين نهاد را تدوين سياست ها و برنامه لازم براي حل مسأله اسكان
غير رسمي در منطقه عنوان كرد و اظهار داشت: تدوين سياست ها و برنامه هاي اجرايي به منظور تحقق اهداف طرح مصوب مجموعه شهري تهران در زمينه كاهش سهم جمعيتي تهران در مجموعه شهري، ارتقاي وضعيت محيطي، اقتصادي و اجتماعي كانون ها و مراكز جمعيتي محروم منطقه از ديگر راه حل هاي اين مساله است.
وي افزود: همچنين تدوين سياست ها و برنامه هاي اجرايي به منظور تحقق اهداف طرح مصوب مجموعه شهري تهران در زمينه تقويت الگوي چند مركزي در ساختار فضايي مجموعه شهري با هدف تمركززدايي از تهران، ارتقاء وضعيت ساير شهرهاي مجموعه و كاهش وابستگي آنها به تهران و نيز ساماندهي به اسكان و استقرار جمعيت و فعاليت و تقويت و تجهيز شبكه جابجايي و حمل و نقل در مجموعه شهري تهران از ديگر اقداماتي است كه طرح جامع تهران براي حفظ
بزرگ ترين مجموعه كلانشري كشور پيشنهاد داده است.
طرح  تفصيلي تهران سال آينده آماده مي شود
طرح هاي تفصيلي 22 منطقه تهران تا اواخر خرداد تقديم كميسيون ماده پنج شده و در نهايت تا يك سال ديگر آماده مي شود.
هادي معصومي ، رييس كميسيون ماده پنج شهرداري گفت: اين 22 منطقه يعني 700 كيلومتر و ما بايد طرح تفصيلي 22 شهر را بررسي و تصويب كنيم. به دليل دستور اكيد شهرداري تهران و رييس شوراي شهر ما تمام ظرفيت كميسيون را براي تصويب اين طرح ها گذاشته ايم.
وي كه در يكي از كارگاه هاي بررسي طرح جامع تهران حضور داشت، ادامه داد: براي نخستين بار است كه تمام دست اندركاران امور شهرسازي پايتخت در تهيه يك طرح مشاركت داشته اند. پيش از اين طرح هاي جامع به وسيله وزارت مسكن تهيه مي شد اما طرح فعلي با مشاركت وزارت مسكن و شهرداري تهيه شده حتي مردم نيز به طور غيرمستقيم و از طريق شوراها در تهيه اين طرح همكاري دارند.
معصومي به سياست آينده اين كميسيون اشاره كرد و گفت: در طي ماه گذشته چندين طرح موضعي و موضوعي در كميسيون به تصويب رسيده و ما به دنبال اين هستيم كه از اين پس به جاي اينكه پلاك ها را براي تصويب بياوريم، پيش از آن سراغ پهنه ها برويم. زيرا به اين ترتيب هم سرعت كار بالا تر مي رود و راحت تر انجام مي شود.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |