چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۳ - Jun 7, 2006
بحث همه پرسي همچنان خبرساز است
نبرد قدرت در فلسطين؛ حماس رودرروي عباس
000303.jpg
گروه سياسي خارجي- يك روز پس از آن كه محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين اعلام كرد موضوع به رسميت نشناختن اسرائيل را به همه پرسي خواهد گذاشت نمايندگان جنبش حماس و جهاد اسلامي به همراه سه گروه ديگر فلسطيني ضمن مخالفت با برگزاري اين همه پرسي خواهان تجديد گفت وگوهاي ملي در فلسطين شدند.
پس از آن كه مذاكرات ملي ميان گروه هاي فلسطيني درخصوص منشور وفاق زندانيان فلسطيني به نتيجه نرسيد و درپي مذاكرات هفتاد دقيقه اي اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين با محمود عباس، ديروز رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين اعلام كرد كه تاريخ همه پرسي از مردم فلسطين براي پذيرش يا رد منشور وفاق را به زودي اعلام مي كند. براساس يكي از بندهاي اين منشور اسرائيل به رسميت شناخته مي شود.
محمود عباس ديروز در جلسه اي با حضور اعضاي كميته اجرايي سازمان آزاديبخش فلسطين (ساف) و ديگر گروه هاي پارلماني، درصدد اعلام زماني براي انجام همه پرسي بود. تا لحظه تنظيم خبر، اين زمان هنوز مشخص نشد اما پيش بيني مي شود همه پرسي مذكور مردادماه انجام شود.
در همين حال برخي منابع فلسطيني اظهار داشتند كه محمود عباس موافقت كرده كه فقط چند روز ديگر به حماس فرصت دهد تا منشور وفاق را بپذيرد. جنبش حماس هم مخالف اين منشور است و هم مخالف برگزاري همه پرسي درباره آن .
محمود الزهار از اعضاي جنبش حماس در اين باره به خبرنگاران گفت: نمي توان آنچه را كه فقط زندانيان يك زندان نوشته اند را به منزله نظر تمام مردم فلسطين دانست. بنابراين همه پرسي درمورد آن بي معناست، از سوي ديگر مسئله مهم به رسميت نشناختن فلسطين از اصول مسلمات ملت فلسطين است و آن را نمي توان به همه پرسي گذاشت.
در همين حال حماس اعلام كرد كه آماده ادامه مذاكرات است و براي رسيدن به تفاهم زمان لازم است. حماس از محمود عباس خواست تا نظر خود را درخصوص برگزاري همه پرسي عوض كند. سامي ابوزهري سخنگوي حماس با اعلام اين خبر گفت ما با همه پرسي مخالفيم و مذاكره تنها گزينه ما است .جنبش جهاد اسلامي نيز ديروز مخالفت خود را با نظر رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين براي برگزاري همه پرسي ابراز داشت. در اين خصوص الحرازين از رهبران برجسته جهاد اسلامي فلسطين گفت: برگزاري همه پرسي نوعي خودكشي است. وي گفت موضوع فلسطين و قدس مسئله بيش از يك ميليارد و دويست ميليون مسلمان است و در اين شرايط صحيح نيست كه تنها چند ميليون فلسطيني ساكن غزه و كرانه باختري درباره آن نظر بدهند.
اما در مقابل همه اين اظهارات محمود عباس معتقد است كه سياست هاي حماس منجر به بروز بحران در فلسطين شده و از اين روي بايد با اين همه پرسي عملا به تعديل سياست هاي حماس پرداخت. در اين خصوص عزام الاحمد رئيس فراكسيون فتح در مجلس فلسطين گفت: بايد اين همه پرسي برگزار شود و اگر مردم در آن به نظر محمود عباس رأي منفي دادند آنگاه تقاضاي برگزاري انتخابات براي انتخاب جايگزين وي را خواهيم كرد.
در آخرين اخبار ديروز غازي حمد سخنگوي دولت فلسطين كه در اختيار حماس است گفت در صورت اجراي برخي اصلاحات در منشور وفاق مي توان از آن به عنوان الگوي قابل قبولي براي مذاكره سخن گفت ولي عباس در واكنش به اين اظهارات گفت هيچ نوع تغييري را در اين منشور نمي پذيرد.
ساير تحولات
* حمله هوايي رژيم صهيونيستي به اردوگاه جباليا دو شهيد و چهار زخمي برجا گذاشت.
* انفجار بمبي قوي صبح ديروز در ميان نيروهاي ويژه رژيم صهيونيستي در شمال غزه سبب كشته و زخمي شدن شماري از صهيونيست ها شد.
* منابع تل آويو ديروز به شليك دست كم هشت موشك فلسطيني از نوار غزه به شهرك هاي صهيونيست نشين اراضي اشغالي سال ۱۹۴۸ اعتراف كردند.

طرح امنيتي جديد عراق براي مهار تروريسم
000309.jpg
گروه سياسي خارجي _ با افزايش ميزان آدم ربايي و كشتار مردم عراق، ديروز وزير خارجه اين كشور از طرح جديد امنيتي براي مهار تروريسم در اين كشور خبر داد.
هوشيار زيباري اعلام كرد: دولت به همين منظور به زودي عمليات امنيتي گسترده اي را در سراسر كشور آغاز خواهد كرد. به گفته وي اين عمليات از بغداد آغاز شده و سپس در ديگر شهرها و مناطق عراق ادامه خواهد يافت.
دولت عراق در شرايطي از اجراي طرحهاي بزرگ امنيتي در كشور خبر مي دهد كه هنوز نتوانسته است سه وزير مهم خود در اين عرصه يعني وزير امنيت ملي، وزير كشور و وزير دفاع را تعيين كند.
درگيري ميان نيروهاي مقتدا صدر و وهابيها
درگيري ميان اعضاي سپاه مهدي وابسته به مقتدا صدر و وهابي هاي عراق منجر به قتل ده نفر در بغداد شد. ديروز افراد مسلح ناشناس دو نفر از سپاه مهدي را در منطقه زعفرانيه در جنوب بغداد به قتل رساندند. در پي اين حمله نيروهاي سپاه مهدي به مسجد الرشيد در اين منطقه كه زير نظر وهابيها و گروه هاي سلفي اداره مي شود حمله كرده و هشت تن از وهابيهاي اين مسجد را به قتل رساندند.
در بعقوبه نيز پليس اين شهر از كشف ۹ سر بدون بدن خبر داد. پليس عراق نيز ديروز اعلام كرد نيروهاي ارتش ۴۳ عراقي مظنون به عمليات تروريستي را در نقاط مختلف اين كشور دستگير كرد.

نگاه
دوران تازه؟
عباس لقماني
پس از سه سال جنگ مسلحانه براي تصرف موگاديشو مركز سومالي، مبارزان مسلمان موفق به تصرف اين شهر شدند. شيخ احمد رهبر اين گروه در مصاحبه اي دوران تازه اي را براي سومالي وعده داد.
كشور هشت ميليون نفري سومالي در شاخ آفريقا از دوازده سال پيش تاكنون فاقد حكومتي كارآمد است. اين كشور كه در سال ۱۹۶۰ به استقلال رسيد، پس از كشمكش هاي بسيار، دوران طولاني ديكتاتوري زياد باره را تجربه كرد تا اين كه زياد باره در سال ۱۹۹۱ در كودتايي علي رغم پشتيباني غرب سرنگون شد. از آن تاريخ به بعد عملاً سومالي به سرزميني بدون حكومت تبديل شد و پس از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به عنوان پايگاهي براي مبارزان مسلمان در صحنه بين المللي مورد توجه قرار گرفت.
آمريكا با هم پيماني چند كشور اروپايي ناوگان دريايي مجهزي را براي كنترل اين كشور در سواحل سومالي مستقر كرد و در حركتي تهاجمي وارد موگاديشو شد.
مقاومت مردمي و اسارت و كشته شدن خلبانان آمريكايي واشنگتن را مجبور به ترك سرزمين سومالي و پناه بردن به ناوگانهاي موضع گرفته در اقيانوس هند كرد.
گروه هاي سنتي اسلامي كه مناطق شمالي و شمال غربي هم مرز با جيبوتي و اتيوپي را در دست داشتند و از حمايت چند كشور اسلامي نيز برخوردار بودند، جبهه اي را در برابر نيروهاي ائتلاف كه در موگاديشو سعي در تشكيل حكومت كرده بودند به وجود آوردند. ولي تلاش نيروهاي ائتلاف علي رغم پشتيباني غرب بي سرانجام ماند و بالاخره جبهه متحد اسلامي كه مجموعه اي از گروه هاي اسلامي سني مذهب است در تهاجمي توانست اين هفته كنترل موگاديشو را بدست گيرد. واكنش غرب بسيار سريع بود، هرچند كه اين واكنش فاقد هرگونه پشتيباني اجرايي است و فقط ترس آمريكا و متحدانش را از سايه پا گرفتن پايگاه ضدآمريكايي ديگري در منطقه متبلور مي سازد.
سومالي در شاخ آفريقا و با داشتن بندرهايي كه پهلو گرفتن كشتيها در آن به آساني ممكن است اكنون مي تواند به پايگاه تازه اي براي نيروهاي سنتي اسلامي در منطقه تبديل شود. در واكنش به موضعگيري آمريكا ولي شيخ احمد بلافاصله پس از استقرار نيروهايش در موگاديشو در مصاحبه اي اعلام كرد كه همه اين گمانه زني ها بي مورد است.
سومالي كه در دوازده سال اخير با وجود درگيري جنگ سالاران هنوز كشور واحدي باقي مانده است مشرف به چندين تنگه استراتژيك در منطقه است و مي تواند به نقطه كوري براي سياستهاي آتي آمريكا تبديل شود.

چريك هاي مسلمان پايتخت سومالي را تصرف كردند
000312.jpg
گروه سياسي خارجي _ چريك هاي مسلمان در سومالي با اشغال پايتخت عملاً حكومت اين كشور را در دست گرفتند.
عليرغم اطلاعات ضد و نقيض طي روزهاي گذشته سرانجام اعلام شد،گروه چريكي موسوم به دادگاه هاي اسلامي سومالي توانستند با پيروزي در نبرد با ائتلاف جنگ سالاران اين كشور، كنترل پايتخت را در دست بگيرند.
گروه مذكور با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه پس از نبرد خونين با نظاميان وابسته به ائتلاف جنگ سالاران كه تحت حمايت آمريكا قرار دارد توانست پايتخت را در كنترل خود قرار دهد.اين اطلاعيه از راديو موگاديشو پايتخت سومالي پخش شد و در پي آن بنيادگرايان اعلام كردند كه نخست وزير سومالي ديروز چهار تن از وزيران وي راكه از جنگ سالاران سكولار طرفدار آمريكا حمايت مي كردند، از مسئوليت عزل كرد.در اين اطلاعيه از عزل وزيران امنيت ملي، بازرگاني، امور اسكان شبه نظاميان و امور مذهبي سخن رفته است.
محمد علي جدي نخست وزير سومالي همچنين از شبه نظاميان اسلامگرا كه وابستگي آنها به گروه القاعده بارها اعلام شده است، خواست تا به منظور پايان دادن به درگير ي ها كه تاكنون باعث قتل حدود ۳۵۰ نفر طي چهار ماه گذشته شده است به مذاكره با دولت بنشينند.در اين حوادث تاكنون بيش از ۱۵۰۰نفر نيز زخمي شده اند.
برخي كارشناسان بر اين عقيده اند كه اين گروه توسط عربستان سعودي و برخي اسلامگرايان خارجي حمايت مي شوند.
كشور سومالي مدت ۱۲ سال است كه از جنگ داخلي در رنج است.
در پي سقوط موگاديشو، وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد كه اين كشور نمي خواهد سومالي به پايگاه تروريستهاي خارجي تبديل شود.

آلبرايت: جمهوري خواهان چهره آمريكا
را در جهان تخريب كردند
000306.jpg
مادلين آلبرايت وزير خارجه پيشين آمريكا، جنگ اين كشور با عراق و افغانستان، ادامه دشمني واشنگتن با تهران و مواضع كاخ سفيد درباره برنامه هسته اي ايران را از عوامل عمده تخريب چهره آمريكا توسط دولت جرج بوش خواند.
به گزارش ايرنا آلبرايت در مصاحبه با هفته نامه آلماني اشپيگل گفت: اين پرسش در اذهان بوجود آمده كه چقدر طول خواهد كشيد تا آمريكا مجددا حيثيت از دست رفته خود را بيابد. از ديدگاه من زمان زيادي براي اين كار لازم است و همچنين بسيار سخت خواهد بود تا واشنگتن حيثيت از دست رفته را مجدداً بازيابد.
آلبرايت در پاسخ به اين پرسش كه چهره آمريكا در جهان بخاطر تجاوز به عراق به ويژه كشتار شهر حديثه، تخريب شده، گفت: واقعاً اين مساله احساس بدي است، اگر دمكرات ها بر مسند قدرت بودند اجازه نمي دادند چنين شود.
وي درباره اينكه آمريكا در چارچوب توجيه مبارزه با تروريسم به عراق يورش برد ولي اكنون شرايط نااميدكننده اي بر اين كشور حاكم است، گفت: ما در عراق برنده نيستيم.
همچنانكه دونالد رامسفلد وزيردفاع اعتراف كرد نمي توانيم بگوييم بيش از آنچه موجب خلق تروريسم شده ايم با اين پديده مبارزه كرده ايم.
اكنون عراق به ميدان مساعدي براي پرورش مخالفان آمريكا تبديل شده است.
وزير خارجه پيشين آمريكا همچنين در مورد ناآرامي هاي اخير در افغانستان اظهار داشت: آنچه در دو هفته اخير رخ داده، بسيار بد است و اين نكته را ثابت مي كند كه اقدامات لازم صورت نگرفته، زيرا جنگ در افغانستان هنوز تمام نشده است.
آلبرايت با متهم كردن حامد كرزاي رئيس جمهوري افغانستان به ناتواني در اداره امور اين كشور، افزود: ما اقدامات كافي در افغانستان انجام نداده بوديم كه به عراق حمله كرديم و اكنون نيز در اين دو منطقه گرفتار مشكلات هستيم.
وزير خارجه پيشين آمريكا در پاسخ به اين پرسش كه آيا حمله به عراق اشتباه بود، گفت: ما نسبت به اين مساله كه بغداد سلاح كشتار جمعي دارد با بوش هم عقيده بوديم اما هرگز فكر نمي كرديم عراق تهديدي بالقوه باشد،زيرا بغداد در تحريم بود، مناطق پرواز ممنوع عراق را به صورت گسترده بمباران مي كرديم و صدام را در قفس محبوس كرده بوديم.
بنابراين براي من قابل درك نيست چرا حمله به عراق و اقدامات بعدي انجام شد.
هنوز پنتاگون هيچ برنامه زماني براي عقب نشيني نيروهاي ائتلاف از عراق و استفاده از طرح هاي سازمان هاي بين المللي در اين زمينه ندارد.
آلبرايت در پاسخ به اين پرسش كه آيا اختلاف هاي كنوني با ايران با ادبيات منجر به تجاوز به عراق، همخواني دارد گفت: حقيقتاً فكر نمي كنم هيچ فردي در دولت آمريكا خواهان جنگ با ايران باشد.
از ديدگاه من، با درك شرايط كنوني عراق هيچ فردي فكر نمي كند ورود به جنگ آسان باشد.
البته آمريكا گزينه اقدام نظامي  را رد نكرده، اما به عقيده من شرايط ايران با عراق مشابه نيست.

۵۰ ميليون دلار رشوه به نمايندگان كنگره آمريكا
گروه سياسي خارجي- نتايج تحقيقاتي كه در يك سال گذشته درباره تخلفات و فساد مالي نمايندگان كنگره آمريكا انجام شده نشان مي دهد، اين نمايندگان و دستياران آنها از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ سفرهايي به ارزش ۵۰ ميليون دلار انجام داده اند كه هزينه آن  را شركت هاي تجاري و بنگاه هاي صنعتي و ديگر گروه هاي خصوصي پرداخته اند.در اين سفرها كه تعدادشان به ۲۳ هزار مورد مي رسد از هتل هايي به ارزش شبي ۵۰۰ دلار و جت هاي مسافرتي با هزينه ۲۵ هزار دلار استفاده شده است.تامين كنندگان مالي اين سفرها در قبال پرداخت هزينه سفر دسترسي نامحدود به مسئولان منتخب و مشاورانشان را داشته اند.
تحقيقات درباره تخلفات مالي كنگره از زماني شروع شد كه جك آبراماموف به تخلف مالي متهم شد. او در مقابل ارائه امكانات ورزشي و مسافرتي و كمك هاي مالي به نمايندگان كنگره از لابي قدرتمند قانونگذاري در كنگره برخوردار بود.
شركت هايي چون مايكروسافت، تايم وارنر و والت ديسني از كمك كنندگان مالي به نمايندگان كنگره بوده اند.

پنتاگون قوانين جديد بازجويي تدوين مي كند
گروه سياسي خارجي- پنتاگون قوانين جديدي را براي بازجويي هاي نظامي تدوين مي كند كه در آن قواعد كنوانسيون ژنو درباره منع «تحقير و رفتارهاي ضد عزت انساني» لازم الاجرا نيست.به نوشته روزنامه لس آنجلس تايمز، هنوز تدوين اين قانون به پايان نرسيده و به همين دليل موارد آن به طور علني منتشر نشده است. وكلاي وزارت خارجه اكنون مشغول كشمكش با پنتاگون هستند تا موارد منع تحقير و رفتارهاي ضد عزت انساني در آن احيا شود.
به گفته پنتاگون قرار است قانون نهايي جديد تا چند هفته آينده منتشر شود. انتشار بخش هايي از اين قانون جديد در مطبوعات آمريكا، بار ديگر موجب بالا گرفتن انتقادات گروه هاي حقوق بشري اين كشور شد. در واكنش به اين انتقادات يكي از سخنگويان پنتاگون گفت، هنوز زود است كه درباره اين قانون اظهارنظري صورت گيرد چراكه كار تدوين آن هنوز به پايان نرسيده است.
بعد از رسوايي زندان ابوغريب، وكلاي حقوقي پنتاگون كار تدوين قوانين جديد بازجويي نظامي را شروع كردند و سندي كه در حال تدوين است حاصل يك سال كار اين وكلاست. تندروهاي درون پنتاگون و دفتر ديك  چني معاون رئيس جمهور خواستار آزادي عمل مسئولان اطلاعاتي در بازجويي از متهمان و مظنونان تروريستي هستند. اما در وزارت خارجه مقاومت هايي در مقابل اين تندروها صورت مي گيرد.

تظاهرات دانش آموزان در شيلي
ايسنا: همزمان با برپايي اعتصاب نزديك به يك ميليون دانش آموز دبيرستاني شيلي و حاميان آنان كه خواستار افزايش بودجه آموزش بودند، معترضان با نيروهاي پليس درگير شده و به زد و خورد پرداختند.به گزارش رويتر اعتصاب دانش آموزان شيليايي كه بزرگترين مورد در چند دهه اخير محسوب مي شود، نخستين بحران سياسي را فرا روي دولت ميشله باشلت رئيس جمهور اين كشور قرارداد.
دانش آموزان دبيرستان هاي دولتي شيلي مجاني شدن بليت اتوبوس، رايگان شدن آزمون ورودي دانشگاه ها، افزايش شمار آموزگاران و بازسازي و ترميم ساختمان هاي دبيرستان هاي كشورشان را خواستار شده اند.
معترضان هم چنين پيشنهاد هفته گذشته باشلت را مبني بر تخصيص مبلغ ۱۳۵ ميليون دلار به عنوان بودجه مازاد براي برنامه هاي آموزشي مدارس رد كرده و گفتند كه اين اقدام مطالباتشان را برآورده نمي سازد.

انفجار در استانبول
واحد مركزي خبر: وقوع انفجار در يك رستوران شهر استانبول تركيه خسارات مالي به بار آورد. در اين انفجار كه ساعت چهار بامداد ديروز در يك پيتزا فروشي در منطقه شيشلي استانبول روي داد به كسي آسيب نرسيد.
هفته گذشته نيز در يك سالن تمرين تيراندازي در منطقه اوسكودار استانبول بر اثر اصابت گلوله به كنتور برق، انفجار شديدي روي داد كه علاوه بر خسارات مالي، هفده نفر زخمي شدند.

نشست امنيتي چهارجانبه در كابل
گروه سياسي خارجي - مقامات رسمي ناتو، آمريكا، افغانستان و پاكستان ديروز در نشستي در كابل درباره همكاري هاي ضد تروريستي و به ويژه مقابله با حملات اخير طالبان در افغانستان با يكديگر گفتگو كردند.
پيش از اين و در هفته هاي گذشته مقامات افغانستان، پاكستان و آمريكا در كميته اي سه جانبه درباره حملات اخير طالبان با يكديگر گفتگو كرده بودند، اما نشست ديروز كابل اولين جلسه اي بود كه با حضور ناتو برگزار مي شد.قرار است ناتو ماه آينده كنترل امنيتي جنوب افغانستان را از نيروهاي آمريكايي تحويل بگيرد.
منابع خبري نزديك به ناتو مي گويند اين سازمان بعد از تحويل گرفتن ماموريت امنيتي در جنوب افغانستان از نيروهاي آمريكايي دو برابر تعداد نيروهاي آمريكايي در اين منطقه نيرو مستقر مي كند.
سفير آمريكا در كابل ديروز به خبرنگاران گفت آمريكا بعد از واگذاري كنترل امنيتي جنوب افغانستان به ناتو ۲۰ هزار نيرو در افغانستان حفظ مي كند.
در همين حال حمله شبه نظاميان طالبان به سربازان آمريكايي ديروز نيز ادامه يافت و اين نيروها در جنوب شرق اين كشور هدف يك حمله انتحاري قرار گرفتند.در اين حمله كه در ۹ كيلومتري شهر خوست صورت گرفت دو سرباز آمريكايي زخمي شدند.
از سوي ديگر سفير آمريكا در افغانستان ديروز اعلام كرد، سرباز آمريكايي كه باعث تصادف اخير در كابل شد و جرقه شديدترين آشوب خياباني را در ۵ سال گذشته در اين شهر روشن كرد در افغانستان محاكمه نخواهد شد.
پارلمان افغانستان خواستار محاكمه اين سرباز شده بود.
اين سرباز كه راننده يك كاميون نظامي بود در يكي از شلوغترين ساعات رفت آمد در كابل با از دست دادن كنترل كاميون به چند خودروي شخصي كوبيد و در اين تصادف ۱۲ خودرو آسيب ديد.

اعتراض به سختگيري پليس انگليس عليه مسلمانان
خبرگزاري فارس : رهبر بزرگترين تشكيلات فراگير اسلامي در بريتانيا پس از بازديد از محله مسلمان نشيني كه پليس ضد تروريست لندن جمعه به بهانه كشف بمبهاي شيميايي، به آن حمله ور شد، به نيروهاي امنيتي هشدار داد اعتماد جامعه مسلمانان به نظام سياسي بريتانيا ممكن است بطور كامل شكسته شود.
محمد عبدالباري دبير كل شوراي مسلمانان بريتانيا بنا به درخواست اهالي منطقه فورست گيت در شرق لندن به اين محله رفت و از نزديك به اعتراض ساكنان گوش داده و با برخي مسئولان پليس در محل گفتگو كرد.
وي كه در پي انتخابات داخلي در شورا جانشين اقبال سوكراني شد، در اولين فعاليت سياسي خود پس از انتخابش به اين سمت گفت ساكنان و كسبه اين منطقه هم اكنون از نيروهاي امنيتي مي پرسند دليل يورش سنگين پليس به منزل يك مسلمان و تيراندازي و زخمي كردن يك نفر و سپس بازداشت كردن و بدنام نمودن آنها چه بوده است؟
در تهاجمي كه جمعه گذشته با سر و صداي زياد و با حضور بيش از ۳۰۰ مامور امنيتي به واحدي مسكوني در شرق لندن صورت گرفت، عبدل كهر ۲۳ساله كه در اين منزل سكونت داشت به ضرب گلوله افراد امنيتي به شدت مجروح شد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |