چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۳ - Jun 7, 2006
هر ايراني سالانه ۱۵ هزار تومان دارو مي خرد
۱۹ درصد مخارج مراقبت هاي بهداشتي ايرانيان صرف تهيه دارو مي شود
000186.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: بيشترين مصرف دارو در ايران را به ترتيب آنتي بيوتيك ها، داروهاي مغز و اعصاب، داروهاي قلبي و مسكن ها تشكيل مي دهند و ۱۹ درصد مخارج مراقبت هاي بهداشتي ايرانيان صرف تهيه دارو مي شود.
سيدجمال سعيدواقفي، دبير انجمن داروسازان ايران در گفت وگو با همشهري گفت: در سال گذشته (۸۴) مردم مبلغ يكهزار ميليارد تومان در كل كشور دارو خريدند كه اگر اين مبلغ را به ۷۰ميليون نفر جمعيت سرشكن كنيم، سرانه هر نفر با تقريب مثبت سالي ۱۵هزار تومان مي شود.
وي افزود: متأسفانه آنتي بيوتيك ها بيشترين مصرف را در ايران دارند كه استفاده خودسرانه و افراطي در مناطقي كه فرهنگ آموزش بالايي ندارند موجب مي شود آسيب جدي به بدن وارد شود و بيماران را در مقابل درمان مقاوم كند و اين امر منجر به قوي تر كردن نسل هاي جديد آنتي بيوتيك مي شود.
دكتر واقفي در خصوص افزايش واردات دارو گفت: واردات، حق طبيعي مردم است و چون در مورد برخي از داروها هنوز دانش فني توليد آن در كشور فراهم نشده است مانند داروهاي مصرفي بيماران خاص، طب سرطان و داروهاي اعصاب و يا نسل جديد برخي داروها مثل آنتي بيوتيك ها، لذا مردم نيز به آنها احتياج دارند و مجبور به واردات آن براساس فهرست دارويي كشور و با مجوز وزارت بهداشت هستيم كه در حال حاضر ۴۵ كمپاني به ايران دارو وارد مي كنند.
وي در خصوص افزايش قيمت دارو نيز گفت: توليد دارويي كشور همگن سازي شده اند به طور مثال داروي استامينوفن توليد يك كارخانه هزار تومان و كارخانه ديگر كه از ژنريك آن اختصاصي تر شده ۳۱۰۰ تومان است، لذا براي جلوگيري از سرگرداني بيمه ها براي داشتن قيمت پايه وزارت بهداشت رسماً همگن سازي را اعلام كرد و كساني كه تمايل به استفاده از نام تجاري داروي خاص دارند بايد مابه التفاوت را خود بپردازند.
مؤسسه بيزينس مانيتور در گزارش ۳ماهه سوم سال   ۲۰۰۶ خود در زمينه وضعيت بازار دارو و درمان در ايران آورده است كه در اين كشور دسترسي به مراقبت هاي بهداشتي پايه و اصلي بسيار وسيع و حقيقتاً همه شمول است به طوري كه حدود   ۹۰ درصد از جمعيت روستايي و تقريباً كل جمعيت شهري به اين قبيل امكانات دسترسي دارند.
طبق آمار، دولت ايران حدود ۴۴ درصد از مخارج بهداشتي در سال   ۲۰۰۴ را بر عهده داشته است.
اين بررسي ها نشان داده است كه در   ۸ماه اول سال ۲۰۰۵ بهاي دارو تقريباً   ۴۴ درصد افزايش يافته كه اين امر انتقاد سازمان بيمه و تأمين اجتماعي ايران را در پي داشته اما اين در حالي است كه شركت هاي دارويي در اين كشور ادعا مي كنند كه اين افزايش قيمت براي فراهم آمدن امكان سرمايه گذاري در بخش توسعه و تحقيق ضرورت داشته و نيز مدعي شده اند كه قيمت ها هنوز در مقايسه با كشورهاي همسايه پايين است.
به گزارش ايسنا، طبق آمار سازمان جهاني بهداشت، هزينه هاي داروها در مقايسه با درآمد سرانه در ايران نامتناسب است و در اكثر منازل ايران ۱۹درصد از مخارج مراقبت هاي بهداشتي صرف تهيه دارو مي شود.
در ايران سطح بالاي مصرف داروهاي اصلي مانند آنتي بيوتيك ها و داروهاي مسكن و ضد درد، طبيعت رو به رشد اين بازار را نشان مي دهد.
در عين حال وضعيت قيمت پايين در بازار دارو در ايران اين كشور را به يك منبع ارزان دارو تبديل كرده است. به اين دليل فعاليت صادراتي به حوزه اي آماده براي پيشرفت چشمگير تبديل شده است.
اين مؤسسه در جدولي در گزارش خود پيش بيني هايي درباره مخارج دارو ارايه كرده كه به قرار زير است:
ميزان فروش داروهاي مسكن و ضد درد در سال هاي   ۲۰۰۴ و   ۲۰۰۵ به ترتيب  ۲۳‎/۶ و  ۲۴‎/۸ ميليون دلار بوده و براي سال هاي ۲۰۰۶و   ۲۰۰۷به ترتيب ۲۶ و ۲۷‎/۳ ميليون دلار پيش بيني شده است.
نرخ فروش داروهاي سرما خوردگي و ضد سرفه در سال هاي   ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵به ترتيب  ۷‎/۶ و  ۸‎/۸ ميليون دلار بوده و براي  ۲سال بعد تا سال   ۲۰۰۷ به ترتيب ۹‎/۲ و  ۹‎/۷ ميليون دلار برآورد شده است.
نرخ فروش داروهاي دستگاه گوارشي براي سال هاي   ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷به ترتيب ۳‎/۸ ،   ۴ ،  ۴‎/۲ و   ۴‎/۴ ميليون دلار بوده و پيش بيني شده است.
نرخ درمان بيماري هاي پوستي در اين   ۴ سال به ترتيب  ۱‎/۵ ،  ۱‎/۶ ۱،‎/۷ و  ۱‎/۸ برآورده شده است.
نرخ فروش ويتامين ها و داروهاي معدني در اين   ۴ سال به ترتيب  ۷‎/۶ ،  ۸ ، ۸‎/۴ و  ۸‎/۸ ميليون دلار برآورده شده است.

سرنوشت تختهاي بيمارستانهاي رواني در ابهام
۴۵ هزار بيمار رواني مزمن شناسايي شدند
گروه اجتماعي- مينا شهني: ۴۵هزار بيمار رواني مزمن در كشور شناسايي شده اند. براساس قانون برنامه چهارم توسعه به دولت تكليف شده است كه تا پايان اين برنامه ۷۵ درصد اين بيماران را تحت پوشش قرار دهد.
اين در حالي است كه اورژانس بيماران رواني در تهران تنها ۱۰ تخت دارد.رئيس بيمارستان رواني روزبه اواخر سال گذشته اعلام كرده بود كه اورژانس اين بيمارستان توانايي پاسخگويي به مراجعين را ندارد.
ضريب اشغال تخت هاي ويژه بيماران رواني در سراسر كشور۱۰۰درصد اعلام شده است.تعداد اين تخت ها در يك برآورد ۱۰ هزار اعلام شده است كه در يك نظر به هر ۴ و نيم نفر بيمار رواني يك تخت مي رسد.
اين در حالي است كه بيماران رواني مزمن نيازمند مراقبت هاي كامل شبانه روزي  اند.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در واكنش به ضريب ۱۰۰درصدي اشغال تخت هاي رواني گفته است: «اين موضوع نشان دهنده پايين بودن سرانه تخت رواني در كشور است نه به معناي وجود تعداد بيمار رواني بيشتر.»
باقري لنكراني از تبديل تخت هاي مازاد به تخت رواني و سوختگي خبر داده و گفته است: «تخت رواني، تختي است كه نيازمند دريافت يارانه دولتي است و بخش خصوصي علاقه اي به سرمايه گذاري مگر با حمايت هاي دولتي در اين بخش ندارد.»
مهدي عبدوس، معاون پشتيباني سازمان بهزيستي اعلام كرد: در سال جاري بالاترين ميزان يارانه سازمان بهزيستي به نگهداري بيماران رواني مزمن تعلق مي گيرد.
وي با اشاره به افزايش يارانه ها گفت: «هزينه نگهداري بيماران رواني در مراكز روزانه از ۳۰ هزار تومان در ماه به ۵۰هزار تومان افزايش يافته و هزينه نگهداري آنان در مراكز شبانه روزي از ۷۰ به ۱۲۵ هزار تومان در ماه افزايش يافته است.»
فريد براتي سده، رئيس ستاد ساماندهي بيماران رواني مزمن بهزيستي نيز گفت: «اعتبار مرتبط به ساماندهي بيماران رواني مزمن در سال جاري نزديك به ۱۱ ميليارد تومان تعيين شده كه نسبت به سال قبل رشد ۱۰۵ درصدي داشته است.» بيماران رواني روي دست خانواده ها مانده اند و گروه زيادي از آنها نيز سرگردان خيابان هستند.
از سوي ديگر چندي پيش يك تحقيق و پژوهش سازمان بهداشت جهاني ادعا كرد يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر از ايرانيان مبتلا به بيماري هاي شديد روحي اند.
رقم اعلام شده از سوي سازمان بهداشت جهاني تفاوت فاحشي با تعداد اعلام شده از سوي مسئولين دولتي دارد.
كاهش درصد تختهاي بيمارستاني رواني به كل تختهاي بيمارستاني نشان از آن دارد كه هيچ برنامه اي متوجه بهبود شرايط بيماران رواني نبوده و حتي كم توجهي سبب از بين رفتن امكانات بيماران رواني شده است.
براساس آمار به ثبت رسيده در اين باره ۱۰ درصد تعداد تختهاي بيمارستانها در سال ۱۳۴۶ به بيماران رواني اختصاص داشت حال آن كه با وجود توسعه بيمارستانها و افزايش ظرفيت تختها، در حال حاضر فقط ۶ درصد كل تختهاي بيمارستاني به بيماران رواني اختصاص دارد.
در اين شرايط تصريح قانون برنامه چهارم توسعه فقط مي تواند شرايط را به ۱۰درصد برساند.

هشدار وزارت بهداشت نسبت به مصرف
قارچ هاي خودروي طبيعي
فارس: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، با صدور اطلاعيه اي نسبت به مصرف قارچ هاي خودروي طبيعي و احتمال ايجاد مسموميت و عوارض ناخواسته آن هشدار داد. به گزارش روابط عمومي اين وزارتخانه، در پي مسموميت برخي از هموطنان در بعضي از استان هاي كشور بر اثر مصرف قارچ هاي غيرخوراكي و احتمال بروز اين موضوع در ساير استان ها، اين وزارتخانه با صدور اطلاعيه اي ضمن منع استفاده از هر گونه قارچ خودرو در محيط هاي طبيعي به هموطنان هشدار داد تا از مصرف اين قارچ ها به دليل احتمال ايجاد مسموميت و عوارض ناخواسته آن خودداري كنند.

امكان بازگشت دلالان دارو به بازار ناصرخسرو وجود ندارد
فارس: فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ گفت: امكان بازگشت دلالان و توزيع كنندگان داروهاي قاچاق و غير مجاز به بازار ناصر خسرو مطلقا وجود ندارد و از نظر ما اين بازار ۱۰۰درصد پاكسازي شده است.مرتضي طلايي افزود: بنده به عنوان فرمانده پليس تهران وجود هر گونه داروي قاچاق و غير مجاز را در بازار ناصر خسرو تكذيب مي كنم و هر رسانه و از هر فردي كه چنين ادعايي دارد دعوت مي كنم به همراه ماموران پليس تهران خيابان ناصر خسرو را بازبيني كند. وي ادامه داد: ممكن است فردي به طور پنهاني در جايي به فروش دارو مبادرت كند كه اين مسئله جرم پنهاني است و ممكن است در هر جايي اتفاق بيفتد اما هيچ كس در بازار ناصر خسرو جرأت ندارد به صورت علني دارو عرضه كند.

خط فقر در شوراي عالي رفاه بررسي مي شود
فارس: وزير رفاه و تامين اجتماعي از بررسي رقم خط فقر در كشور طي اولين جلسه شوراي عالي رفاه خبر داد.
پرويز كاظمي گفت: مطالعات درباره رقم خط فقر در كشور در وزارت رفاه و تامين اجتماعي به عنوان تنها منبع موثق براي اعلام خط فقر، به پايان رسيده كه قرار است در اولين جلسه شوراي عالي رفاه نيز به بحث و بررسي گذاشته شود. وي در ادامه افزود: وزارت رفاه در نظر دارد نتايج مطالعات خود را علاوه بر شوراي عالي رفاه در كميسيون اجتماعي مجلس نيز به طور موازي مطرح و از نظرات نمايندگان مجلس نيز در اين زمينه آگاه شود. وزير رفاه و تامين اجتماعي گفت: پس از بررسي نهايي خط فقر در شوراي عالي رفاه و كميسيون اجتماعي مجلس نتايج آن جهت تصويب به دولت ارائه مي شود.

طلاق ۱۴درصد و ازدواج ۸/۸درصد افزايش يافت
ايسنا: معاون حقوقي و سجلي ثبت احوال كشور با اشاره به آمار سال ۸۴ گفت: بر اين اساس ۸۷۲ هزار و ۵۴۷ نفر در سال گذشته به جمعيت كشور افزوده شد.
سعيد عبودي، با اشاره به اين كه طي سال گذشته يك ميليون و ۲۳۳ هزار و ۸۷۳ واقعه ولادت در كشور بر حسب جاري و معوقه رخ داد، افزود: اين رقم نسبت به مدت مشابه آن در سال ۸۳ يعني يك ميليون و ۱۵۴ هزار و ۳۶۸ ولادت، ۸۹/۶ درصد رشد نشان مي دهد.
به گفته وي از اين تعداد ولادت ها در سال ۸۴ ، ۶۳۰ هزار و ۷۷۱ نوزاد پسر و ۶۰۳ هزار و ۱۰۲ نفر نيز نوزاد دختر بوده اند، اين در حالي است كه طي سال ۸۳ ، ۵۹۰ هزار و ۱۰۰ نوزاد پسر و ۵۶۴ هزار و ۲۵۸ نوزاد دختر متولد شده اند كه بدين ترتيب تعداد پسران و دختران متولد شده به ترتيب ۸۹/۶ و ۸۸/۶ درصد رشد يافت.
عبودي در ادامه با بيان اين كه تعداد فوتي هاي ثبت شده در سال ۸۴ برحسب جاري و معوقه ۳۶۱ هزار و ۳۲۶ واقعه بوده است، تصريح كرد: اين رقم نسبت به مدت مشابه آن طي سال ۸۳ يعني ۳۵۵هزار و ۲۱۳ مورد فوتي، ۷۲/۱ درصد رشد نشان مي دهد.
معاون حقوقي و سجلي ثبت احوال كشور با يادآوري اين كه از تعداد فوتي هاي ثبت شده در سال گذشته ۲۰۷هزار و ۸۲۲ نفر مرد و ۱۵۳ هزار و ۵۰۴ نفر زن بوده اند، اظهار كرد: اين ارقام نسبت به سال ۸۳ براي مردان و زنان به ترتيب ۲۴/۳درصد افزايش و ۲۶/۰درصد كاهش نشان مي دهد. وي در ادامه ازدواج ثبت شده در سال گذشته در كشور را ۷۸۷هزار و ۶۷۱ مورد اعلام كرد و گفت: اين رقم در مقايسه با ۷۲۳ هزار و ۹۷۶ ازدواج ثبت شده در سال ،۸۳ حدود ۸/۸درصد رشد نشان مي دهد.
عبودي افزود: تعداد طلاق هاي ثبت شده در سال ۸۴ نيز ۸۴ هزار و ۲۴۳ مورد بوده است كه اين رقم در مقايسه با ۷۳هزار و ۸۸۲ فقره طلاق ثبت شده در سال ،۸۳ حدود ۱۴درصد افزايش نشان مي دهد.

۲ هزار كودك به خانواده هاي فاقد فرزند
و بستگان واگذار شدند
مهر: مدير كل دفتر شبه خانواده سازمان بهزيستي گفت: طي سال گذشته حدود ۲ هزار كودك از سيستم بهزيستي خارج و تعدادي از آنان به خانواده هاي فاقد فرزند و تعدادي نيز به بستگان سببي و نسبي سپرده شدند.
نبي الله عشقي ثاني افزود: از اين تعداد كودكان واگذار شده ۶۰۰ كودك به خانواده هاي فرزندپذير كه صاحب فرزند نمي شوند سپرده شدند و ۵۰۰ نفر از آنان نيز وارد خانواده هاي جايگزين يعني خانواده هاي بستگان سببي، نسبي، اقوام و علاقه مندان شدند.
وي خاطر نشان كرد: در مجموع حدود يك هزار كودك از ابتداي پذيرش، تحويل خانواده هاي جايگزين شده اند. بنابراين از ورود اين افراد به خانه هاي كودك دولتي و غيردولتي بهزيستي جلوگيري شد و ما توانستيم اين تعداد از كودكان را كه مسئوليت نگهداري آنان در سال گذشته با حكم قضائي به بهزيستي محول شده بود، ساماندهي كنيم.
عشقي ثاني تاكيد كرد: حدود ۸ هزار و ۷۰۰ نفر كودك بي سرپرست و بدسرپرست و فاقد والدين با صلاحيت طي سال گذشته از خدمات بهزيستي داخل مراكز نگهداري كودك و نوجوان استفاده كرده اند.
مديركل دفتر شبه خانواده سازمان بهزيستي با اشاره به ۳۹۰ خانه كودك و نوجوان در كشور گفت: بيش از ۶۰ درصد از خانه هاي كودك توسط بخش غيردولتي و حدود ۴۰ درصد نيز در مراكز دولتي نگهداري و ساماندهي مي شوند.

آنفلوانزاي پرندگان در كشورهاي
همسايه بومي شده اما ايران پاك است
فارس: معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در كشورهاي همسايه بومي شده ولي كشور ما همچنان از وجود اين بيماري پاك است و فعلاً هيچ جاي نگراني نيست.
سيد مويد علويان افزود: بيماري آنفلوانزاي پرندگان در زمان حاضر در پرندگان بومي كشورهاي عراق، افغانستان، پاكستان، آذربايجان و حتي تركيه و تركمنستان بومي شده است و به همين علت اقدامات پيشگيرانه ما براي جلوگيري از ورود اين بيماري به كشور با قوت ادامه دارد. وي ادامه داد: براي پيشگيري از بروز اين بيماري در ايران هماهنگي و همكاري نزديكي بين وزارت بهداشت و سازمان دامپزشكي كشور وجود دارد و با مشاهده هر مورد مشكوك به سرعت وارد عمل مي شويم. وي گفت: آموزش هاي لازم براي كنترل اين بيماري به نحو قابل قبولي توسط دانشگاههاي علوم پزشكي و سازمان دامپزشكي كشور در استان هاي مختلف در حال انجام است.
وي تاكيد كرد: تاكنون هيچ مورد انساني بيماري آنفلوانزاي پرندگان در كشور نداشته ايم و اگر مواردي از مرگ در كشور گزارش شده است مربوط به بيماري هاي ديگر مشابه مانند ذات الريه يا انواع ديگر بيماري آنفلوانزا بوده و آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان با شناسه H5N1 نبوده است.
اجراي آزمايشي لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران
گروه اجتماعي- معاون رئيس جمهوري و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: هم اكنون لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران مراحل نهايي تصويب را طي مي كند و تلاش مي كنيم اين لايحه طبق اصل ۸۵ قانون اساسي به صورت آزمايشي اجرا شود.
حسين دهقان، معاون رئيس جمهوري و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران، در جمع مديران و مسئولان اين نهاد گفت: تدوين سياست كلي نظام در ترويج فرهنگ ايثار و جهاد توسط مجمع تشخيص مصلحت نظام، نهايي شدن مراحل تصويب لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران توسط مجلس شوراي اسلامي و ثبت سوم خرداد به عنوان روز ملي ايثار، مقاومت و پيروزي توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي از جمله وقايع مهم سال هاي اخير است.
معاون رئيس جمهوري تصريح كرد: لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران پس از طي مراحل كارشناسي در كميسيون اجتماعي و با كمك كميسيون هاي فرعي، فراكسيون ايثارگران مجلس و دستگاه هاي مرتبط، در مرحله تصويب نهايي قرار دارد.

همه بازنشستگان و كاركنان دولت بيمه عمر و حوادث شدند
ايسنا: مديركل امور فني سازمان بازنشستگي كشوري اعلام كرد: تمامي  بازنشستگان و مستخدمين دولتي، مشمول بيمه عمر و حوادث شدند.
ابراهيم زاده افزود: بر اساس ابلاغ آيين نامه مربوطه، تمامي دستگاه هاي دولتي مكلف شدند مستخدمين و بازنشستگان خود را بيمه عمر و حوادث كنند.
وي تصريح كرد: مجموع حق  بيمه عمر و حوادث ماهيانه يك هزار و ۲۰۰ تومان تعيين شده است كه ۶۰۰ تومان از سوي دولت، ۴۰۰ تومان از طرف مستخدم دولتي يا بازنشسته و ۲۰۰ تومان از سوي صندوق بازنشستگي پرداخت مي شود.
مديركل امور فني سازمان بازنشستگي كشوري با اشاره به اين كه حق  بيمه و سقف پرداختي بيمه عمر و حوادث در طول برنامه پنج ساله ثابت است، به ايسنا گفت: سقف پرداختي به بيمه شدگاني كه در طول برنامه پنج ساله مشمول دريافت شدند يعني در صورت فوت و يا از كارافتادگي كلي برابر ۲ميليون تومان است.
ابراهيم زاده تأكيد كرد: جزئيات و نحوه برخورداري از بيمه عمر و حوادث و ميزان پرداختي به نسبت حادثه و نقص عضو ناشي از آن تدوين خواهد شد.
به گفته وي، بازماندگان بيمه شده مي توانند در صورت تمايل با استمرار حق بيمه تا ۲۵ سال، از ميزان پرداختي به طور كامل برخوردار شوند.
مديركل امور فني سازمان بازنشستگي كشوري در پايان از حذف سقف سني ۷۰ سالگي براي برخورداري از بيمه عمر خبر داد و گفت: در گذشته تنها در صورت فوت بيمه شده پيش از ۷۰ سالگي، بازماندگان وي مي توانستند از تسهيلات اين بيمه برخوردار شوند كه با حذف اين سقف سني، از دغدغه  بازنشستگان كاسته مي شود.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
ضرورت تامين داروهاي حياتي
دولت به گونه اي همراهي كند تا بيمه هاي درماني داروهاي حياتي بيماران از جمله بيماران قلبي را نيز مشمول حمايت هاي بيمه اي قرار دهند، چون اغلب بيماران قادر به پرداخت چنين هزينه هايي نيستند و جانشان به مخاطره مي افتد.
بيمار قلبي از تهران
پيامدهاي قطع برق
قطع برق در شهرك ژاندارمري به وسايل برقي خسارات سنگيني وارد كرده است.
وقتي يك مسئله چند سال دوام مي آورد، بايد به ريشه يابي و حل آن مبادرت ورزيد. قطع متناوب برق در شهرك ژاندارمري همين حالت را پيدا كرده است.
نبئي
مشكلات اقتصادي و طلاق
اغلب اختلافات زن و شوهرها كه منجر به جدايي مي شود، از مشكلات اقتصادي ريشه مي گيرد. پيشنهاد مي كنم در آغاز زندگي مشترك زوج هاي كم درآمد، ترتيبي داده شود كه آنها از حمايت هاي دولتي در قالب وام برخوردار شوند.
كارمند دادگاه از تهران
حقوق كارمندان و صعود قيمت ها
به طور كلي ميزان درآمد حقوق بگيران با سير سعودي قيمت ها همخواني ندارد و در موارد زيادي به علت دريافت مساعده و... كارمندان حقوق ماه بعد را پيشاپيش هزينه مي كنند. واقعاً بايد در اين مورد چاره انديشي بشود.
اكبر حسيني
بخشنامه يا سليقه؟!
بعضي از وزارتخانه ها و سازمان ها به صورت سليقه اي امكاناتي را كه براي كارمندان متأهل (زناني كه كودكاني در دوره پيش دبستاني دارند) وجود داشته، محدود كرده اند، در حالي كه اين تسهيلات تابع مقررات و بخشنامه هاي دولتي است.
ن.و- تهران
آمايش سرزمين
طرح آمايش سرزمين چرا در ايران به اجرا درنمي آيد تا از نابودي منابع طبيعي جلوگيري كند. در حال حاضر بخش مهمي از ساخت و سازها در مناطقي صورت مي گيرد كه اساساً روي گسل هاي زلزله قرار دارند، مثل دشت مشاء كه همچنان ساخت و ساز در آن ادامه دارد.
وجداني- تهران
تقاضا از اداره وظيفه عمومي
از اداره وظيفه عمومي نيروي انتظامي تقاضا دارم در صورت امكان شرايط برخورداري فرزندان كفيل و تك فرزند پسر خانواده را به صورت جزوه اي اعلام و در دسترس همگان قرار بدهند تا خانواده ها پيش از مراجعات غيرضروري طبق مقررات و بر اساس قانون پيگير وضعيت فرزندان خود باشند.
الهي- تهران
نوشابه هاي غيراستاندارد
برخي از نوشابه هاي گازدار داراي استانداردهاي لازم نيستند. سلامتي و بهداشت عمومي آن قدر واجد اهميت هست كه توليدكنندگان اين نوشابه ها ملزم به رعايت استانداردهاي قانوني شوند.
رستمي- كرج
پساب عكاسي ها
چند سال پيش در مورد جمع آوري پساب لابراتوارهاي عكاسي كه گفته مي شد مقداري سم سيانور در آنها وجود دارد، اقداماتي در جريان بود. آيا حالا اين جمع آوري انجام مي گيرد؟
م.ه.بهيار از تهران
روانشناسي جوانان
با توجه به جوان بودن جوانان و شرايط خاص اين دوره سني، لازم است برنامه هاي روانشناسي به صورت منظم از رسانه ها به ويژه صدا و سيما براي استفاده خانواده ها و مخاطبان جوان پخش شود. چند ماهي است كه اين برنامه ها كاستي گرفته، در حالي كه نسل جوان ما همچنان محتاج اين برنامه هاست.
تركمني- تهران

نامه
سلامت شنوايي رانندگان جوان در خطر است
دريغ از يك هشدار!
يكي دو سال است كه ميانگين سني مراجعه كنندگان به مطب اينجانب كه پزشك متخصص گوش و حلق و بيني مي باشم، تغيير كرده است. يعني متأسفانه، افراد زير ۴۰ و حتي زير ۳۰ سال به علت ناراحتي هاي شنيداري از مراجعه كنندگان به مطب هاي پزشكان متخصص گوش و حلق و بيني شده اند. وفور سر و صدا و آلودگي شديد صوتي در تهران كه افزايش تعداد خودروها در آن نقش اصلي را دارند، يكي از مهم ترين علل آلودگي صوتي و اوج گيري شمار مبتلايان به مشكلات حس شنوايي به شمار مي آيد. اما پاره اي بررسي هاي من و همكارانم نمايانگر آن است كه روي آوري جوانان به موسيقي هاي پرهيجان كه معمولاً از بلندگوهاي بسيار پرقدرت و در داخل خودروها پخش مي شود، اين قشر را در يك دوره سني كه كاملاً در ايران بي سابقه است به نارسايي هاي شنوايي مبتلا كرده است.
شور و حال جواني و نياز آدمي به تحرك شديد و هيجان باعث مي شود كه جوان هاي ما خريدار و مشتاق بلندگوهايي باشند كه در بسياري از كشورها توليد و فروش آنها ممنوع شده است. جوانان هنگام شنيدن اين نوع موسيقي با ريتم هاي تند، متوجه خطراتي كه براي حس شنوايي آنها ايجاد مي كند نمي شوند، اما زماني به اين ضايعه پي مي برند كه كار از كار گذشته است و بازگرداندن حس شنوايي به وضعيت نخست بسيار دشوار و حتي غيرممكن مي باشد.
مشكل اينجاست كه هيچ دستگاهي، حتي وزارت بهداشت و درمان و رسانه ها هشدار لازم را به جوانان نمي دهند تا آنها حداقل به خاطر حفظ سلامتي خودشان به ويژه در دوره ميانسالي از بلندگوهاي پرقدرت براي ضبط خانگي و ضبط ماشين استفاده نكنند. ضايعه اي كه اكنون به صورت نارسايي شنوايي در جوانان آشكار شده، در سالهاي آتي، براي مبتلايان حتي خطر ناشنوايي را نيز در پي دارد.
مسئله ديگر، عامل تشديدكننده آلودگي صوتي در تهران، دستكاري اگزوز خودروها و يا نصب قطعات اضافي روي آن براي توليد صداي بيشتر است. اين صدا، يكي از بدترين فشارها براي اعصاب شنوايي به حساب مي آيد كه متأسفانه، بي هيچ مانعي، در تهران كاربرد دارد و روز به روز بر تعداد استفاده كنندگان از اين نوع اگزوزهاي زيان آور، افزوده مي شود. كوتاه سخن آن كه، سلامت شنوايي نسل جوان ما، در خطر است و دستگاه هاي مسئول، از دادن هشدار هم دريغ كرده اند. اگر امروز، در اين مورد اقدام سريع صورت نگيرد، در آينده، با شمار قابل توجهي از مبتلايان به بيماري هاي گوش و نارسايي  شنوايي و حتي كسري مطلق روبه رو خواهيم بود كه جبران آن آسان نيست.
پزشك متخصص گوش و حلق و بيني از تهران
بنويسيم آموختن، بخوانيم حفظ كردن!
در اين ايام كه دانش آموزان در سراسر كشور سرگرم گذراندن امتحانات نوبت سوم هستند، فرزند من هم ساعات زيادي را به اين كار اختصاص مي  دهد. وقتي دقت مي كنم، مي بينم او به معني واقعي كلمه، سرگرم حفظ كردن بعضي از دروس است. يعني يك جمله را چند بار تكرار مي كند تا در حافظه اش بماند. وقتي اين حفظ كردن شامل درس هاي شيرين تاريخ، جغرافيا، ادبيات و ... هم مي شود، قدري تأمل برانگيز هم مي گردد. البته نسل ما- چهل و چند ساله هاي امروز- هم مرتكب همين اشتباه مي شد. اما خوب به خاطر دارم، بعد از فراغت از دبيرستان و درس هاي خسته كننده، كتاب هايي را كه از همان جنس تاريخ و جغرافيا، اما به انتخاب خودم مي خواندم، تماماً  جذب مي كردم و احتياج به حفظ كردن اجباري هم نبود. منظورم آن است كه بگرديم و اشكال كار را پيدا كنيم. چرا پسر ۱۶ ساله من، كتاب هاي ژول ورن را به راحتي مي خواند و جذب مي كند، اما تاريخ و جغرافيا با همه شيرين بودنش اين همه براي او بغرنج است؟ اين اشكال از ايام گذشته  هم وجود داشت و هر قدر سعي شده كه با تغييرات نظام آموزشي و كتاب هاي درسي، گره باز شود، هنوز به معني كلمه موفقيت حاصل نشده است.
اميدوارم با كوشش كارشناسان و مربيان دلسوز روزي فرا برسد كه دانش آموزان با اشتياق و انگيزه كافي كتاب هاي درسي را فرا بگيرند و نيازي به حفظ كردن هاي اجباري و لاجرم فراموش كردن سريع اين متون نداشته باشند.
ابراهيم زاده- قزوين

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |