شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۵ - Jun 10, 2006
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
زماني بر مردم بيايد كه در آن هيچ چيزي از برادري، مونس و همدم و كسب حلال كمياب تر نباشد.
بحارالانوار ج ۷۵ ص ۲۵۱
امروز با حافظ
به وداعي دل غمديده ما شاد نكرد
يادباد آنكه زما وقت سفر ياد نكرد
كه بدين راه بشد يار و ز ما ياد نكرد
مطربا پرده بگردان و بزن راه عراق
تجليل از اولين سجع ساز ادبيات ايران
افغانهاي تهران گراميداشت پير هرات را برگزار كردند
ايسنا: مراسم بزرگداشت خواجه عبدالله انصاري، به همت انجمن هنرمندان و فرهنگيان افغان مقيم ايران، در خانه هنرمندان ايران برگزار شد.
در اين برنامه، عبدالغفور آرزو - مشاور فرهنگي سفارت افغانستان در ايران - با بيان اين مطلب كه تجليل از خواجه عبدالله انصاري، تجليل از پير الهي گوي جهان است، افزود: اگر بخواهم از شخصيت فقيه و اديب او چيزي بگويم، چه بايد گفت، اگر از زندگي اش بگويم كه سراسر از ملال است، از جدالش با معتزله و اشاعره و از پابست هاي كلامي او اگر بگويم كه كلام خدا را حتمي و هرگونه تغيير آن را عامل ضلالت بشري مي دانست.
وي با بيان اين مطلب كه خواجه عبدالله انصاري نخستين سجع ساز زبان دري است، متذكر شد: شعرهاي او باعث شوريدگي است و درباره نثرش بايد گفت كه ناب بودن واژگان او مثال زدني است. مي خواستم امروز از شعرهاي دلنشين او بگويم كه از كودكي به زبان دري و عربي شعر گفته؛ مي خواستم از معرفت عارفانه اش بگويم كه وسعت ناپذير است.
آرزو ادامه داد: مي خواستم از زادگاهش بگويم كه آرياي ديروز و هرات امروز است و خود گفته بود در كهندژ زاده شدم و هيچ جا را دوست تر از كهندژ نمي دارم. هرگاه تبعيد مي شد، با پاي جان به هرات بازمي گشت.
سپس ميرجلال الدين كزاري ،استاد دانشگاه علامه طباطبايي گفت: افغانستان از تيره هايي است كه در سرزمين، فرهنگ، پيشينه و تاريخ ايران جا داشت و بعدها از آن جدا شد؛ اما شما از ماييد و ما از شماييم و گواه اين موضوع اين است كه امروز ما از هر تيره و تباري كه هستيم، گردآمده ايم تا يكي از برومند ترين فرزندان ايران را بزرگ بداريم. وي افزود: خواجه عبدالله انصاري - پير هرات - به سال ۳۹۶ هجري قمري در هرات زاده شد و ۶۶ سال پس از آن روزگار، يكي ديگر از بزرگ ترين فرزندان ايران - فردوسي فرخ - ديده به ديدار جهان گشود. هرات يكي از كهن ترين و فرهنگي ترين شهرهاي ايران بوده است و اميدواريم كه هنوز باشد، با آن همه دژكامي و ستم و نامردي كه دشمنان بر اين پاره از ايران زمين روا داشتند.
وي در ادامه به سه ويژگي برجسته و بنيادين خواجه عبدالله انصاري بر ادب و انديشه اشاره كرد و متذكر شد: پير هرات شيوه اي نوآيين و بي پيشينه را در ادب فارسي پي افكنده؛ آن هم اين است كه تا پيش از او، در نگارش، نوشته آهنگين و هنرورزانه هنوز در ادب فارسي پديد نيامده بود و آزمون هاي گهگاهي مثل سخنان ابوسعيد ابي الخير در «اسرارالتوحيد» است كه يكي از دلاويزترين و مستي بخش ترين نوشته ها در ادب فارسي است. اما پير هرات اين گونه نگارش را گسترش داد و پس از او خيلي ها آن را در نوشته هايشان به كار بردند تا اين كه سعدي آن را در «گلستان» به فرازنا و زيبايي هنري رسانيد.
كزازي ويژگي ديگر خواجه عبدالله انصاري را سرودهاي صوفيانه او دانست و گفت: او با سروده هاي سخته و صوفيانه خويش در ادب پارسي راهي گشود.
وي درباره ويژگي ديگر خواجه عبدالله انصاري اظهار داشت: خواجه انصاري يكي از پايه گذاران ادب بومي ايران است. در ادامه اين جلسه، فريدون جنيدي - پژوهشگر - شعري را كه سال ها قبل در ستايش افغانستان و خواجه انصاري سروده بود، براي حاضران خواند.

بررسي ادبيات بومي يزد و آذربايجان
گروه ادب و هنر- پرداختن به ادبيات بومي در ايران و تحقيق و تفحص درباره آن، چند سالي است كه در ميان پژوهشگران رواج يافته است.
تحقيق در ادبيات معاصر يزد و آذربايجان از جديدترين فعاليت هاي پژوهشي است كه در حال انجام است.
فرهنگ نامه و بيوگرافي شاعران يزد با نمونه هايي از شعرهاي آنها تا اواخر سال ۸۵ به چاپ مي رسد. بتول خاتم زاده مدير اجرايي انتشارات ريحانه الرسول با اشاره به نشر كتاب هاي جديد اظهار داشت: كتاب هاي دانش نامه ائمه جمعه، دانش نامه مشاهير و مفاخر دامغان، يزد ديروز و خاطرات دكتر جلال گلشن در مورد آداب و سنن و رخدادهاي يزد از سال ۱۳۰۴ تا ۱۳۸۴ در اوايل سال ۸۵ چاپ شده است.در حوزه ادبيات معاصر آذربايجان نيز صمد رحماني خياوي گفت: اكنون مشغول نوشتن كتاب ادبيات معاصر آذربايجان هستم كه اميدوارم امسال منتشر شود. وي با بيان اين كه اين كتاب حدود ۲۰۰ صفحه است اظهار داشت: در اين كتاب آثار غلامحسين ساعدي، رضا براهني و فريبا وفي مورد پژوهش قرار مي گيرد و درباره همخواني نوشته هاي آنها با حال و هواي اقليمي آذربايجان بحث مي شود. رحماني خياوي گفت: در فصل اول اين كتاب به مسايل اجتماعي، در فصل دوم به تاريخ ادبيات آذربايجان و در فصل آخر به تحليل رمان هاي نويسندگان آذربايجاني پرداخته ام.

نمايشگاهي از كاريكاتوريست هاي كهنه كار و تازه كار
ايسنا: نمايشگاه گروهي تصويرسازي و كاريكاتور مرتضي مميز، اردشير محصص، داود شهيدي، كامبيز درم بخش، محمدعلي بني اسدي، توكا نيستاني، احمدرضا دالوند، هومن مرتضوي و جمعي از تصويرسازان جوان در تهران برگزار مي شود.
بنا بر اين خبر، اين نمايشگاه قرار است ۲۴ خردادماه جاري در «مان هنرنو» با محور و عنوان كلي «تصويرسازي» و «كاريكاتور نمايشگاهي» با يكصد اثر از هنرمندان كاريكاتوريست و تصويرگر برجسته دوره هاي مختلف ايران گشايش يابد.
كليه كارهاي ارايه  شده به استثناي آثار اردشير محصص- هنرمند طراح و كاريكاتوريست مقيم آمريكا- و زنده ياد مرتضي مميز، جديد است.
آثار اردشير محصص متعلق به آغاز دوره كار او در نشريه كتاب هفته دهه ،۵۰ مجله جهان نو و نيز دوره اي است كه نخستين نمايشگاه و كاريكاتورهاي نمايشگاهي اش در گالري قندريز تهران به نمايش در آمد؛ آثاري كه به اذعان منتقدان، روشنفكري شخصي و تعهد از منظر اجتماعي، به حساب مي آيند.

رد جايزه در حمايت از جنايتكار جنگي
ايسنا: پيتر  هانكه- نويسنده آوانگارد اتريشي- جايزه ادبي  هاين آلمان را رد كرد. اين اقدام در شرايطي صورت گرفت كه انتظار مي رفت شوراي شهر دوسلدورف با اعلام رأيي، نتيجه اين جايزه را لغو كند. به گزارش فرانس پرس،  هانكه ماه گذشته جايزه ادبي  هانريش  هاين را كه ۶۳ هزار دلار ارزش دارد، برد؛ اما هفته گذشته، شوراي شهر دوسلدورف گفت، به دليل حس همدردي  هانكه براي اسلوبودان ميلوسوويچ- رهبر يوگسلاوي- در نظر دارد تصميم هيأت داوري اين جايزه را لغو كند. ميلوسوويچ ماه مارس گذشته در لاهه درگذشت. اين در حالي بود كه وي به دليل نسل كشي و جرايم جنگي در لاهه تحت بازجويي بود. هانكه در نامه اي به شهردار دوسلدورف نوشت: من به اين دليل به شما نامه نوشته ام تا بگويم كه از گناه شما و تمام افراد شوراي شهر كه مي خواهيد تصميم بگيريد نتيجه جايزه را لغو كنيد، چشم پوشي كرده ام.

كوتاه از هفت هنر
پروانه نمايش براي دو فيلم: شوراي صدور پروانه نمايش براي دو فيلم سينمايي پروانه نمايش صادر كرد. به گزارش روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، فيلم «گيس بريده» به تهيه كنندگي و كارگرداني جمشيد حيدري و همچنين فيلم «سرگيجه» به تهيه كنندگي هدايت فيلم و كارگرداني محمد زرين دست عنوان پروژه هايي است كه مجوز نمايش دريافت كردند.
000711.jpg
دم صبح در جشنواره شانگهاي: فيلم سينمايي «دم صبح» به كارگرداني حميد رحمانيان براي حضور در بخش مسابقه جشنواره «شانگهاي» چين انتخاب شد. همچنين «جزيره آهني» به كارگرداني محمد رسول اف، نيز دربخش پانوراما اين جشنواره به نمايش درخواهد آمد. جشنواره شانگهاي از تاريخ ۱۷ تا ۲۸ ژوئن(۲۷ خرداد تا ۷ تير ماه) درچين برگزار مي شود.
يادداشت هاي معين الملك: يادداشت هاي ميرزا محسن خان معين الملك(مشيرالدوله) كه دربرگيرنده نامه هاي او در زمان اقامت در لندن به دربار قاجار است، با تصحيح و مقدمه داوود پنهاني منتشر مي شود. وي گفت: ميرزامحسن خان معين الملك(مشيرالدوله) يكي از شش مشيرالدوله اي بود كه درزمان قاجاريه فعاليت داشتند. اين مشيرالدوله ها صدراعظم و رئيس الوزراء بودند. يادداشت هاي ميرزا محسن خان مشيرالدوله با مقدمه اي به چاپ خواهد رسيد كه در آن مقدمه اين شخصيت به صورت كامل معرفي خواهد شد.
جشنواره خلاقانه لندن: بزرگترين جشنواره فيلم هاي خلاقانه از ۲۱ خردادماه در لندن گشايش مي يابد. در اين جشنواره ويتريني از آثار تخيلي، انيميشن، موزيك ويدئو و گرافيك هاي سينمايي در معرض تماشاي مخاطبان قرار مي گيرد.
گروه دستان در مادريد: گروه موسيقي «دستان» دهم تيرماه (اول جولاي)، در جشنواره اورانوس دلاويلا مادريد به اجراي برنامه خواهند پرداخت. اين گروه دراجراي خود در مادريد به اجراي قطعات سي دي «شوريده» كه برنده جايزه بهترين موسيقي سال ۲۰۰۳ در فرانسه بود، مي پردازد.
به آهستگي در راديو: برنامه خانه هنر راديو تهران روز شنبه ۲۰ خرداد به نقد و بررسي فيلم سينمايي به آهستگي ساخته مازيار ميري مي پردازد. برنامه خانه هنر كه شنبه هر هفته از ساعت ۲۱ الي ۲۳ از راديو تهران روي آنتن مي رود، اين هفته با حضور مازيار ميري و محمدرضا فروتن به نقد و بررسي فيلم سينمايي به آهستگي اختصاص دارد.

برگي از تاريخ
امروز شنبه بيستم خرداد سال ۱۳۸۵ هجري شمسي مقارن است با سيزدهم جمادي  الاول سال ۱۴۲۷ هجري قمري و برابر است با دهم ژوئن سال ۲۰۰۶ ميلادي، در چنين روزي:
* در سال ۱۳۴۹ هجري شمسي ، آيت الله سيد محمدرضا سعيدي يكي از روحانيون برجسته كشور به درجه رفيع شهادت نايل آمد. او در طول زندگي خويش چندين بار به زندان افتاد و مورد شكنجه عمال رژيم پهلوي قرار گرفت. آن فقيه والامقام همچنين از خود آثار متنوعي در حوزه علوم اسلامي به جاي نهاده است. شهيد سعيدي سرانجام بر اثر شكنجه در زندانهاي دژخيمان پهلوي به درجه رفيع شهادت نايل آمد.
* در سال ۶۴۶ ه.ق لويي نهم پادشاه وقت فرانسه حمله صليبي هفتم را آغاز كرد. وي در قالب يك فرمانده به مصر حمله كرد و البته در اين حمله با شكست فضاحت باري روبرو شد.
* در سال ۱۸۷۰ ميلادي چارلز ديكنز از مشهورترين نويسندگان جهان غرب ديده از جهان فروبست. ديكنز، نويسنده برجسته انگليسي به سال ۱۸۱۲ ميلادي در خانواده اي فقير ديده به جهان گشود. وي به علت فقر مفرط خانواده نتوانست به طور منظم به تحصيل بپردازد به همين دليل مجبور بود از همان اوان كودكي براي گذران معاش دست به كارهاي گوناگون بزند.
* در سال ۱۹۸۸ ميلادي پارلمان بنگلادش با تصويب قانوني اسلام را دين رسمي اين كشور اعلام كرد.

سايت كانون فارغ التحصيلان
دانشگاه آزاد اسلامي آغاز به كار كرد
000717.jpg
گروه علمي فرهنگي _ اگرچه اعضاي كانون فارغ التحصيلان دانشگاه آزاد اسلامي واقعا فارغ التحصيل شده اند اما حالا مي توانند حال و هواي روزهاي دانشگاهي خود را تا ابد حفظ كنند.
واحد ديجيتال در واقع پايگاه خبري و اطلاع رساني ويژه اعضاي كانون فارغ التحصيلان دانشگاه آزاد اسلامي است كه آغاز به كار كرده و از طريق نشاني اينترنتي www.aiau.ir در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. واحد با امكانات تعاملي آنلاين خود به زودي به پاتوق مجازي فارغ التحصيلان دانشگاه آزاد اسلامي تبديل مي شود.
«واحد» كه از نخستين سايت هاي خبري در حوزه آموزش و پژوهش است مي خواهد با تكيه بر همياري هزاران فارغ التحصيل دانشگاه آزاد اسلامي در رشته ها و واحدهاي مختلف و با تكميل بخش هاي ويپه خود به تدريج بخشي از خلاء اطلاع  رساني در حوزه آموزش و پژوهش كشور را جبران كند.
بخش  هاي متنوع اين پايگاه از قبيل دانشگاه هاي ايران، دانشگاه هاي جهان،  رويدادها،  ورزش، اسناد، جهان، سفر، كارآفريني، اخبار كانون، چهره ها، قصه موفقيت و يادداشت هاي كلاس؛ اطلاعات خبري مرتبط با دانشگاه آزاد و ساير دانشگاه ها را به كاربران عرضه مي كند.
هر عضو مي تواند با ثبت نام در اين پايگاه ضمن آگاهي از اخبار و برنامه هاي ويژه كانون فارغ التحصيلان، به جستجوي همكلاسان خود كه در اين پايگاه ثبت نام كرده اند هم بپردازد.هر عضو اين پايگاه از صفحه ويژه حاوي مشخصات فردي و ايميل در دامنه aiau.ir برخوردار خواهد بود.
از ديگر بخش هاي ويژه اين سايت، بخش كارجو و كارفرماست كه در اين بخش اعضاي كانون مي توانند با درج مشخصات شغلي به جستجوي سازمان هاي ارائه كننده فرصتهاي شغلي بپردازند. كارفرمايان نيز مي  توانند با ارائه فرصت هاي شغلي مورد نظر خود در اين سايت متقاضيان اين فرصت ها را از ميان كارجويان عضو اين كانون برگزينند.
عضويت در سايت واحد براي فارغ التحصيلان دانشگاه آزاد اسلامي حكم عضويت در كانون فارغ التحصيلان اين دانشگاه را دارد و فارغ التحصيلان از طريق پركردن فرم آنلاين ثبت نام به عضويت سايت واحد و كانون فارغ التحصيلان دانشگاه آزاد درمي آيند و از طريق ايميل صاحب شناسه كاربري و رمز عبور مي شوند.
كانون فارغ التحصيلان دانشگاه آزاد اسلامي، با هدف تحكيم روابط دوستانه دانشگاهي، تبادل اطلاعات علمي و فرهنگي و ارتقاي سطح آگاهي تخصصي تاسيس شده و قرار است زمينه ساز مشاركت فارغ التحصيلان در فعاليت هاي علمي و فرهنگي كشور باشد.بررسي و ايجاد زمينه جذب فارغ التحصيلان دانشگاه در بازار كار، مطالعه و تحقيق در مسائل اقتصادي و اجتماعي و اجراي طرح هاي تحقيقاتي در زمينه برنامه هاي توسعه و عمران، مشاركت در رشد كمي و كيفي دانشگاه، آگاهي دانشگاه از ميزان و كيفيت كارايي فارغ التحصيلان به منظور بهبود برنامه هاي آموزشي و پژوهشي و ترويج دانش و فن آوري نيز از ديگر هدف هايي است كه در اساسنامه كانون فارغ التحصيلان دانشگاه آزاد اسلامي به آنها اشاره شده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
عطر
ياد مامان افتاد. دلش گرفت. به زير زمين رفت. صندوقچه كهنه مامان را برداشت. خاك روي آن را پاك كرد. در صندوقچه را كه باز كرد عطر عجيبي پيچيد. با خودش گفت: مامان كه عطر به خودش نمي زد! صندوقچه را گشت: روي روسري مامان دو تار موي سفيد رنگ ديد. عطر گيسوي مامان را بوئيد.
ادوارد گلبوداغيانس

گشتي در دنياي خبرها
هتل ضد اعتياد به كامپيوتر
نيويورك: در كشور آمريكا بسياري از شهروندان به كامپيوتر جيبي خود معتاد شده اند. به عبارتي ديگر در بيشتر اوقات شبانه روز اين افراد از طريق اين كامپيوترهاي جيبي به سير در اينترنت و يا دريافت و ارسال نامه هاي الكترونيكي مشغول هستند. اما اخيرا يك هتل در اين كشور دست به ابتكار جالبي زده است. بر اساس اين ابتكار هر مسافري كه بخواهد وارد اين هتل بشود بايد كامپيوتر جيبي خود را تحويل صندوق امانات هتل بدهد و در واقع امكان استفاده از كامپيوتر در اين مكان وجود ندارد. جالب اينكه صاحب اين هتل در گذشته شخصا به كامپيوتر جيبي خود اعتياد پيدا كرده بود و به همين دليل تصميم به تاسيس چنين هتلي را گرفت. به گفته وي هنگامي كه كامپيوتر جيبي همراه مسافران نيست آنها راحت تر مي خوابند و در كمال آرامش استراحت مي كنند.
پنج اخراجي در ۷۹ دقيقه
بخارست: در آخرين هفته رقابتهاي فوتبال باشگاههاي روماني اتفاق بسيار جالبي رخ داد. در جريان بازي دو تيم پتروساني و راپيد بخارست داور مسابقه تا دقيقه ۷۶ پنج تن از بازيكنان تيم راپيد را به دليل انجام تكل  هاي خشن و خطرناك از زمين اخراج كرد و به همين دليل در اين دقيقه بازي تعطيل شد.
فوتبال، اكوادور، تعطيلات
اكوادور: اولين بازي تيم ملي فوتبال اكوادور در چارچوب رقابتهاي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان جمعه شب به وقت تهران مقابل لهستان برگزار شد. البته زمان برگزاري اين مسابقه به وقت اكوادور ظهر روز گذشته بود. به همين دليل رئيس جمهور اين كشور دستور داد كليه اداره ها و مراكز دولتي و خصوصي قبل از ظهر تعطيل بشوند تا اينكه مردم بتوانند با خيال آسوده بازي تيمشان را تماشا كنند. البته قرار است در هفته آينده كسري كار كارمندان و كارگران جبران شود.
بيمه مافيا
000714.jpg
رم: پليس ايتاليا راننده خودرويي را كه به جاي نصب پلاك شناسايي روي اين وسيله نقليه جملات تهديدآميز روي آن حك كرده بود دستگير كرد. همان گونه كه در تصوير مشخص است روي پلاك خودرو نوشته شده: بيمه شده توسط مافيا. اگر شما به ما برخورد كنيد ما هم شما را مورد هدف قرار خواهيم داد. در حال حاضر راننده اين خودرو در زندان بسر مي برد و خودرو نيز در توقيف پليس است.
مصادره ساعت هاي مارادونا
رم: اگر تمايل داشته باشيد مي توانيد ساعت هاي رولكس ديه گو مارادونا اسطوره فوتبال جهان را خريداري كنيد. مارادونا هنگامي كه در اواخر دهه ۱۹۸۰ در كشور ايتاليا بازي مي كرد ۳۱ ميليون يورو بدهي مالياتي داشت كه به نظر مارادونا باشگاه ناپولي بايد اين بدهي را پرداخت مي كرد. به همين دليل سه شنبه هفته گذشته هنگامي كه مارادونا وارد خاك ايتاليا شد پليس اين كشور با حكم قاضي وي را محاصره و اموال قيمتي او را توقيف كرد. البته تنها اموال با ارزش وي دو ساعت مچي رولكس بود. به گفته اداره ماليات ارزش هر يك از اين ساعت ها در حدود ۱۰ هزار يورو است اما اين اداره ساعت هاي توقيف شده را به مزايده خواهد گذاشت و احتمالا طرفداران فوتبال ساعت هاي مچي را به مبلغ بالايي خريداري خواهند كرد.
مشكل حق تقدم در بلژيك
بروكسل: در كشور بلژيك تعداد افراد خارجي در قالب كاركنان اتحاديه اروپا و ناتو بسيار زياد است. در واقع بزرگترين معضلي كه اين كاركنان خارجي در بلژيك با آن مواجه هستند قوانين دست و پاگير راهنمايي و رانندگي اين كشور است. قانون معروف كشور بلژيك داشتن حق تقدم با وسيله اي است كه از سمت راست حركت مي كند. به همين دليل شهروندان بلژيكي در حين ورود به تقاطع و خيابانها حتي يك لحظه هم به سمت چپ نگاه نمي كنند و چون اتباع خارجي به چنين موضوعي عادت ندارند هر روز تصادف هاي بسيار شديدي ميان شهروندان بلژيكي و اتباع خارجي اين كشور بوقوع مي پيوندد.

گل و گياه
فرفيون
000708.jpg
نام علمي: Euphorbia milli
خانواده:
EUPHORBIACEAE
زمان گلدهي: بهار- تابستان، در شرايط مناسب سرتاسر سال
نيازها: مكان آفتابي، مخلوط ماسه، خاكبرگ، خاك باغچه با نسبت هاي مساوي، هواي گرم و خشك كه خوب تهويه شود، حداقل حرارت قابل تحمل آن ۷ درجه سانتيگراد است. در دوره گلدهي خاك بايد مرطوب نگهداشته شود ولي غرقابي نگردد، بقيه مدت سال در فاصله بين دو آبياري اجازه دهيد سطح خاك خشك شود. در بهار و تابستان، دو هفته يك بار از كود مايع به غلظت ۲ گرم در ليتر استفاده شود. سيستم ريشه اي آن نسبتاً كوچك است و مي توان آن  را چندين سال در يك گلدان باقي گذاشت. شيره آن سمي است و ايجاد التهاب پوستي مي كند.
ازدياد: قلمه سرشاخه به طول ۸ سانتي متر در اواسط تابستان و در درجه حرارت ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتيگراد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |