شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۵ - Jun 10, 2006
استانداردهاي معلم مجرب
محسن جامي
000606.jpg
مبناي اين استانداردها بر اين اساس است كه معلمان تازه كار چه چيزي را بايد بدانند و يا انجام دهند.
فرآيند آموزشي معلمان مجرب و كارآمد، نمايشگر درك كامل آنان از نيازهاي تحصيلي؛ احساسي و فيزيكي تك تك يادگيرندگان است.
به دنبال هر يك از استانداردهاي معلم مجرب، به ملاك هاي عملكردي پيشنهادي اشاره شده است. انتظار مي رود كه استانداردها و ملاك هاي عملكردي به عنوان يك كل مورد توجه قرار گيرد. نه اين كه به عنوان يك ليست تجويز شده براي ارزيابي عملكرد مورد استفاده واقع شود. ملاك هاي عملكردي براي هر استاندارد ماهيتي توصيفي دارند و بر اساس درجه اولويت ذكر نشده اند.
استاندارد ۱: معلم مجرب آموزش را طراحي و برنامه ريزي مي كند.
ملاك هاي عملكردي:
- آموزش را به گونه اي تدوين مي كند كه دانش آموزان را وادار به استفاده از دانش، مهارت و فرآيند هاي تفكر كند.
- مهارتها و فرآيندهاي تفكر و محتوا را در ماده درسي تلفيق مي كند.
- آن دسته از تجارب يادگيري كه امكان چالش، تلاش، انگيزش و مشاركت فعال در يادگيري را فراهم مي آورد، مورد بهره  برداري قرار مي دهد.
- موقعيت فيزيكي كلاس را به گونه اي ترتيب مي دهد كه ياددهي و يادگيري امكان به كارگيري روش هاي مختلف را فراهم آورد.
- فرآيند ارزيابي مناسب را تدوين مي كند و به كار مي گيرد.
- منابع مناسب و گوناگوني را از مدرسه و جامعه؛ در جهت خدمت به يادگيري جمع آوري نموده و از آنها استفاده مي كند.
- آن دسته از تجارب يادگيري را كه دانش آموزان را به سازگاري، چاره جويي؛ چالش انگيزي؛ انعطاف پذيري و خلاقيت تشويق مي كند، تدوين و آنها را به كار مي گيرد.
- از دانش  حاصل از تجارب گذشته براي پيش بيني چالش هاي آموزشي آينده استفاده مي كند.
استاندارد ۲: فضاي يادگيري را ايجاد و آن را حفظ مي كند.
ملاك هاي عملكردي:
- ارتباط حمايت آميز با دانش آموزان برقرار كند و آنان را به چالش كشاند.
- به وسيله تعيين انتظارات مناسب در طي فعاليت هاي گروهي، تعامل كلاسي مثبت ايجاد مي كند.
- نسبت به تك تك فراگيران حساسيت مناسب نشان مي دهد و به شكلي واقعي پاسخگوي همه دانش آموزان است.
- به منظور ارتقا فرايند كلاسي و شيوه هاي آموزشي از خود انعطاف پذيري و خلاقيت نشان مي دهد.
- جهت ايجاد يك محيط چندرسانه اي غني مواد و وسايل را به نحو مناسب جاي داده و سازماندهي مي كند.
- از انواع فنون كلاس داري كه احساس مسئوليت و مشاركت همه افراد را ترغيب مي كند، استفاده مي كند.
- با ديگر همكاران جهت ايجاد يك فضاي يادگيري كارآمد در درون مدرسه همكاري مي كند.
استاندارد ۳: آموزش را اجرا، اداره مي كند.
ملاك هاي عملكردي:
- هدف هاي جزيي و حدود انتظار مربوط به يادگيري را بيان مي كند.
- ميان يادگيري و دانش قبلي تجارب و سوابق دانش آموزان و نيز انتظار نقش هاي آينده شان ارتباط برقرار مي كند.
- از مجموعه مهارت ها، مفاهيم، ويژگي ها و يا فرآيندهاي تفكر كه بايد آموخته شود، الگوسازي كرده و آنها را عملاً نشان مي دهد.
- موفقيت هايي جهت افزايش معلومات فراگيران درباره تشابهات و تفاوت هاي فرهنگي ايجاد مي كند.
- فراگيران را جهت انعكاس تفكرات خود و ديگران ترغيب، تشويق و تهييج مي كند.
- از راهبردهاي مناسب طرح سؤال جهت كمك به دانش آموزان براي تفكر و حل مسأله استفاده مي كند.
- آزموني از مباحث اجتماعي مرتبط با محتواي درس براي دانش آموزان ترتيب مي دهد.
- از رسانه ها جديد استفاده بهينه مي كند.
- از زمان استفاده بهينه مي كند.
- براي دانش آموزان موقعيت هايي را جهت انجام تمرين مطالب آموخته شده فراهم مي كند.
- آموخته هاي اشتباه(خطاهاي يادگيري) دانش آموزان را شناسايي مي كند، راهنمايي هاي لازم را انجام مي د هد و پيشرفت آنان در رسيدن به اهداف معين به طور مستمر بازخورد مي دهد.
استاندارد ۴: نتايج يادگيري را سنجيده بيان مي كند.
ملاك هاي عملكردي:
- روش هاي ارزشيابي مناسب را انتخاب مي كند و آنها را مورد استفاده قرار مي دهد.
- شرايط مناسبي را براي ارزيابي ايجاد مي كند كه تفاوت هاي اجتماعي و فرهنگي و فيزيكي را مورد توجه قرارداده باشد.
- عملكرد دانش آموزان را با استفاده از ملاك هاي تعيين شده ارزيابي مي كند.
- موقعيت هايي را براي دانش آموزان جهت ارزيابي، بهبود و ارتقا عملكردهايشان بر اساس نتايج ارزشيابي فراهم مي كند.
- انتظارات، ملاك هاي ارزشيابي، وضعيت پيشرفت آنان و نقاط قوت و ضعف را به والدين و خود فراگيرنده اعلام مي كند.

تازه ها
فرهنگ فارسي- آذربايجاني بهزادي
000603.jpg
فرهنگ فارسي- آذربايجاني (فارسجا- آذربايجانجا سؤزلوك) تاليف دكتر بهزاد بهزادي توسط نشر نخستين در تهران منتشر شد. با انتشار اين فرهنگ، مجموعه شش جلدي فرهنگ فارسي- آذربايجاني، آذربايجاني- فارسي و آذربايجاني- آذربايجاني دكتر بهزادي كامل شد. وي كار فرهنگ نويسي را ابتدا با انتشار مجموعه سه جلدي فرهنگ واژگان آذربايجاني- آذربايجاني آغاز كرد. سپس در يك مجلد، فرهنگ آذربايجاني- فارسي را توسط نشر فرهنگ معاصر منتشر ساخت و سرانجام فرهنگ فارسي- آذربايجاني را ابتدا در دو جلد و در چاپ فعلي در يك مجلد و ۱۵۲۲ صفحه با كاغذ، صحافي و جلدي ممتاز به بازار نشر فرهنگنامه ها و كتاب هاي مرجع عرضه كرد.
در اين فرهنگ، بيش از ۵۰۰۰ مدخل و زيرمدخل با آوانويسي واژه هاي مدخل ارائه شده است. همچنين در نگارش بخش تركي آذري، شيوه آوانگاري به منظور رعايت قانون هماهنگي اصوات در زبان تركي رعايت شده و نشانه منشأ و هويت دستوري لغات اصلي درج شده است. علاوه بر اين، مؤلف به درج محتواي معناي حقيقي، مجازي و مفاهيم ويژه در تركيبات تثبيت شده و معادل تركي آذربايجاني و نيز لغات دخيل از فارسي، عربي و ساير زبان ها در تركي اقدام كرده است.
مؤلف در پيشگفتاري كه در ابتداي فرهنگ فارسي- آذربايجاني آورده، نوشته است: «انتشار كتب مرجع و گسترش چاپ مطبوعات و كتب به زبان تركي آذربايجاني، از ضروريات عصر ماست. در گذشته به اين قبيل فعاليت ها رنگ سياسي مي زدند و قلم ها را مي شكستند.
چندي است كه بعضي راديوهاي بيگانه و اقمار آنها تبليغات شومي را راه انداخته اند. خوشبختانه مردم آذربايجان و حكومت جمهوري اسلامي ايران، هوشيارانه عمل مي كنند و با اجراي تكليفي كه قانون اساسي بر عهده آنها گذاشته است، توطئه مغرضين را نقش بر آب خواهند كرد» . فرهنگ دو جلدي فارسي- آذربايجاني بهزادي، در يك مجلد ۱۵۲۲صفحه اي و به قيمت ۱۳۵۰۰تومان منتشر شده است.

خبر
مقررات تاسيس مراكز آموزش از راه  دور
شهرستانهاي استان تهران اعلام شد
مقررات و نحوه صدور مجوز تاسيس مراكز غيردولتي آموزش از راه دور شهرستانهاي استان تهران اعلام شد.
در دستورالعمل درخواست صدور موافقت اصولي و مجوز راه اندازي مراكز آموزش از راه دور غيردولتي، به تفصيل مراحل اخذ موافقت اصولي و تعهدات موسس ذكر شده است.
بر اين اساس متقاضيان واجد شرايط تا ۳۰ خرداد ماه فرصت دارند شخصا به گروه آموزش و پرورش نظري و پيش دانشگاهي سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران مراجعه كنند.
فشافويه، قرچك، پيشوا، رودهن، طالقان، اشتهارد، جوادآباد، كهريزك، رباط كريم، چهاردانگه، ساوجبلاغ، نظر آباد، كرج ،۴ كرج ۲ و شهر ري ،۱ مناطقي هستند كه نام آنها در ليست محل تاسيس مراكز آموزش از راه دور بر اساس جنسيت براي سال تحصيلي ۸۶ - ۸۵ مشخص شده  است.

مرا به ياد آريد!
روزي فرا خواهد رسيد كه جسم من آنجا، زير ملافه سفيد پاكيزه اي كه چهار طرفش زير تشك تخت بيمارستان رفته است، قرار مي گيرد و آدم هايي كه سخت مشغول زنده ها و مرده ها هستند، از كنارم مي گذرند. آن لحظه سرانجام فرا خواهد رسيد كه دكتر بگويد مغز من از كار افتاده است و به هزار علت دانسته و ندانسته، زندگي ام به پايان رسيده است.
در چنين روزي تلاش نكنيد به شكل مصنوعي و با استفاده از دستگاه، زندگي ام را به من برگردانيد و بسترم را بستر مرگ ندانيد. بگذاريد آن  را بستر زندگي بنامم و بگذاريد جسمم به ديگران كمك كند كه به حيات خود ادامه دهند.
چشم هايم را به انساني بدهيد كه هرگز طلوع آفتاب، چهره يك نوزاد و شكوه عشق را در چشم هاي ديگري نديده است. قلبم را به كسي بدهيد كه از قلب، جز خاطره دردهاي پياپي و آزاردهنده، چيزي به ياد ندارد. خونم را به نوجواني بدهيد كه او را از تصادف ماشين بيرون كشيده ايد و كمكش كنيد تا زنده بماند و نوه هايش را ببيند. كليه هايم را به كسي بدهيد كه زندگي اش در دستگاهي خلاصه شده است كه هر هفته خون او را تصفيه مي كند. استخوان هايم، عضلاتم و تك تك سلول ها و اعصابم را به پاهاي يك كودك فلج پيوند بزنيد.
هر گوشه از مغز مرا بكاويد. اگر لازم شد سلول هاي مغزم را برداريد و به مغز پسرك لالي پيوند بزنيد تا بتواند با صداي دو رگه فرياد بزند و يا به مغز دخترك ناشنوايي كه بتواند زمزمه باران را روي شيشه پنجره اتاقش بشنود.
آنچه را كه از من باقي مي ماند به دست خاك بسپاريد تا از تنم گل ها بشكفند و شكوفه ها سر برآرند. اگر قرار است چيزي از وجود مرا دفن كنيد، بگذاريد خطاهايم، ضعف هايم و تعصباتم باشند. گناهانم را به شيطان و روحم را به خداوند بسپاريد. و اگر گاهي خواستيد يادي از من كنيد، كار نيكي انجام دهيد و يا به كسي كه نيازمند شماست، كلام محبت آميزي بگوئيد. اگر آنچه را كه گفتم انجام دهيد، من تا ابد زنده خواهم ماند!
نوشته: كن ناولز / ترجمه: پروين قائمي

مديريت و رهبري - ۱
بخش سي و يكم
پيشواي بزرگ اسلام، جامع همه صفات و اختصاصات لازم براي عالي ترين سطح مديريت و رهبري بود و از اين روست كه رهبري او، برترين نمونه رهبري است كه تاريخ سراغ دارد.
او با اتكا به قدرت الهي و با شخصيت برجسته، موجه و موثقي كه در ميان مردم داشت، توانست چنان انقلاب عظيمي را پي ريزي و به بهترين وجه ممكن رهبري نمايد. او مورد اعتماد و علاقه مردم بود، دوست و دشمن و مخالف و موافق بر امانت و راستگويي آن حضرت شهادت مي دادند، از همين رو در جريان دعوت خويش از وثوق مردم به سود آنها استفاده فرمود و از آنان پرسيد: «اگر به شما خبر دهم كه دسته اي از سواران در دامنه اين كوه اند، آيا سخن مرا باور مي كنيد؟» همه گفتند: «آري ما به همه سخنان تو يقين داريم، چون دروغي از تو نشنيده ايم.»
از خصائص ديگر پيامبر(ص) در رهبري، اين بود كه ابداً  براي خود امتيازي كه ارزش اجتماعي خاصي به او بدهد، قائل نبود (آن چنان كه در وصف تواضع آن حضرت ديديم). يكي از اصحاب نقل مي كند كه: «با آن حضرت وارد بازار شديم تا ايشان براي خود لباسي تهيه كنند، فروشنده به محض ديدن پيامبر(ص) از جا پريد تا دست ايشان را ببوسد. حضرت دست خود را پس كشيد و فرمود: اين كار را پارسيان نسبت به پادشاهان خود روا مي دانند، من پادشاه نيستم، بلكه فردي مثل شما هستم.» (۱)
با وجود اين كه فرمان آن حضرت در ميان اصحاب بي درنگ اجرا مي شد و آنها مكرر مي گفتند، چون به تو ايمان قاطع داريم، اگر دستور دهي كه خود را در دريا غرق سازيم و يا در آتش بيفكنيم،  مي كنيم، ولي هرگز رسول اكرم (ص) به روش مستبدان رفتار نمي كردند.
با وجود اين كه از مقام عصمت برخوردار بودند و نياز به مشورت نداشتند، ولي به تبعيت قرآن كريم كه مي فرمايد: «وشاور هم في الامر» ، در كارهايي كه از طرف خداوند دستور نرسيده بود، با اصحاب مشورت مي كردند و نظر آنها را محترم مي شمردند. چنان كه در جنگ بدر، مسأله اقدام به جنگ و همچنين تعيين محل اردوگاه را به شور گذاشتند. در جنگهاي احزاب و تبوك نيز با اصحاب به شور و مشورت پرداختند و بدين ترتيب اصل مشورت را پايه گذاري كردند، تا رهبران، خود را مافوق ديگران تصور نكنند و با مردم مشورت نمايند.
درباره مشورت مي فرمود: «هيچكس هرگز با مشورت بدبخت و با استبداد رأي، خوشبخت نشده است! در جايي ديگر فرمود:هنگامي كه زمامداران شما، نيكان شما باشند و توانگران شما سخاوتمندان و كارهايتان به مشورت انجام بگيرد، در اين موقع روي زمين، از زيرزمين براي شما بهتر است (يعني شايسته حيات و زندگي هستيد) ولي اگر زمامدارانتان بدان و ثروتمندان افراد بخيل باشند و در كارها مشورت نكنيد در اين صورت، زير زمين از روي آن براي شما بهتر است.»

۱- شرح المواهب، زرهاني، ج ۴ ، ص ۲۶۵.

به بهانه پخش فيلم بحران خانوادگي از شبكه پنجم سيما
مددكاري خاله كوكب
اصغر نديري
000594.jpg
خواهر و برادر حدوداً هشت ساله بودند. كمي دورتر از خانه شان كنار خيابان، روي زمين با سنگ و توپ و خاشاك كودكانه بازي مي كردند.
هفت يا هشت سال سن زيادي نيست، مخصوصاً براي دختري با آن جثه ريز كه وقتي به آدم زل مي زند فقط چشم هاي درشتي مثل دو تا مرواريد سياه درون صدف سفيد و درشتش برق مي زند.
دير وقت بود، يعني در آن وقت عصر در اين شهر بزرگ كه صد متخصص تعليم و تربيت داشت و راديو و تلويزيون برنامه هاي پرورشي و سازنده پخش مي كرد، بعيد بود كه بچه اي در آن هنگام غروب مشغول بازي آن هم با آت وآشغال هاي كوچه باشد و پدر و مادر هم خبري از بازيچه هاي او نداشته باشند. مگر نه اينكه كودك ساعت هشت شب بايد بخوابد!
همين چند شب پيش كتاب هاي درسي دوران ابتدايي به خصوص علوم را ورق مي زدم. ديدم كه نوشته، ميكروب ها همه جا هستند و بسيار خطرناكند و آدم را مريض مي كنند. وقتي تلويزيون ميكروب ها را نشان مي دهد، من واقعاً از شكل و شمايل آنها مي ترسم.
به هر حال، دختر كوچولو با آن موهاي صاف و مخملي نيمه مرتب، زيباتر و معصوم تر از آن بود كه سرگرمي اش نشان مي داد. كنار جوي آب لميده بود و گاهي هم به برادرش نگاه مي كرد.
پسر بي محابا سر و صدا مي كرد و توپ پلاستيكي را دنبال كرده، با لگد به در و ديوار مي كوبيد. گاهي هم توپ داخل جوي آب مي افتاد و رطوبت، قطره قطره به سر و روي دخترك مي نشست. آن گاه پسرك با شيرجه اي روي زمين درازكش مي شد و كمي جلوتر توپ را از آب مي گرفت. خواهر در آن وقت چه تشويق ها كه نمي كرد.
- آفرين. تو از علي داداش پروين هم بهتر توپ را مي گيري!
آب نبود، بلكه گنداب بود آكنده از زباله و پوست ميوه و انواع ظروف يك بار مصرف كه از قسمت هاي بالايي به سمت پايين دست مي غلتيد.
بعضي از عابران وقتي از كنار اين دو كودك مي گذشتند به دنياي كودكي و بازي هاي آنها لبخند مي زدند و برخي هم مثل من به فكر فرو مي رفتند.
البته در اين بين تعداد بي تفاوت ها بيشتر از ديگران بود.
داشتم از كنار آنها، هنگامي كه پيرزني مي گذشت، عبور مي كردم. با ديدن حركات و محل بازي آنها كمي اين پا و آن پا كردم. اسم يكديگر را صدا نمي كردند. «ببين» يا «هي» كلمه ارتباطي خاص آنها بود. ابتكاري در ذهنم جرقه زد. اسم يكي را دارا و ديگري را سارا گذاشتم، ولي نه! امين و اكرم بهتر و نزديك تر به حافظه بود. آن دو تا بچه مؤدب و سرزنده هستند كه براي همه بچه مدرسه اي هاي چند ساله اخير آشنا و به اصطلاح الگو هستند. حتماً خانواده خوب و فرهيخته اي دارند كه درس خوانده اند و خوب پرورش يافته اند و فرهنگ گفت وگو را به درستي آموخته اند!
حالا هم اين دو نو گل خانواده كوچك و صميمي! مورد بحث ما در اثر شيطنت و بازيگوشي از وقت و غفلت والدين سوءاستفاده كرده، براي يك بار هم كه شده مي خواهند كمي خاك بازي كنند و از درختي بالا بروند!
ولي باز به يادم آمد كه كمتر پدر و مادر سهل انگاري راضي مي شود با اين همه مشكلات كوچك و بزرگ، بچه هايشان اين طور سر به هوا و بعد از غروب در خيابان رها باشند و از بچه دزد هم نترسند.
نام پيرزني را هم كه داشت همچنان به طفل ها نزديك مي شد، گذاشتم خاله كوكب. نگاه من به آنها و نگاه خاله به بچه ها بود. دارا و ساراي متعجب هم به او خيره شده بودند. شايد به خاطر كمان پشت او بود كه با گذشت هر سال خميده تر مي شد. كوكب خانم شروع كرد به اعلام خطر و نصيحت.
- «بچه ها ديروقت است. عزيز من آب جوب(!) كثيف است. چه پدر و مادر بي مسئوليتي كه شما را اين وقت شب تو خيابان رها كرده اند!» بعد صدايش را به سرش گذاشت و داد زد:
- «فردا اگر چيزي بشود صدتا پدر و مادر پيدا مي كنيد. آخه بزنم تو گوشتون...» .
اين كوكب خانم با آن كوكب خانم تو كتاب خيلي فرق داشت. خشونت از حركات و حرف هايش مي باريد و البته مي گفت و خوشبختانه رد مي شد.
ناگهان بچه ها به هم خيره و نزديك تر شدند. چنان نگاه قهرآميزي از پشت به آن خانم حساس كردند كه من تصميم گرفتم بايستم و به ادامه اين ماجرا كه در يكي دو دقيقه پيش آمده بود توجه كنم.
امين و اكرم برخاستند و دست به كمر زدند. روي هم يك الف بچه كه انگار سارا و دارا را هم به كمك طلبيده بودند، شروع كردند به چنان حرف هايي كه من حقيقتاً انتظار شنيدنش را نداشتم. البته محض احتياط مقداري صداي شان را پايين آوردند، اما همچنان مي باريدند.
- «به تو چه. برو پي كارت. مي خواهيم بازي كنيم. تو خونه كه نمي شود و صاحبخانه نمي گذارد. در مدرسه هم خانم ناظم نمي گذارد در حياط بدويم و اينجا هم تو» .
بعد از آن همه، با صداي جغجغه اي خود هياهو به راه انداخته، مسخره بازي كردند. باز ظاهراً همه چيز به حالت عادي برگشته بود.
من فقط نظاره گر بودم. كاري نمي توانستم بكنم، حق با چه كسي بود؟
با مدرسه و نظام آموزشي يا بودجه هاي تخصيص يافته و نيافته آن و يا با پدر و مادري كه تحصيل كرده يا تحصيل نكرده اند. نمي دانم در اين سال ها و پيش از تشكيل خانواده آموزش ديده و مشاوره شده اند يا نه؟
ديگر جاي درنگ نبود، با همه سؤال هايي كه در من بي جواب مانده بود، گذشتم. از دور مي شنيدم كه دارا مي گفت: «بابا هم با مامان همين طوري بلند حرف مي زنه» .
سارا مي گفت: «مامان هم چون ازش مي ترسه، وقتي بابا نيست پشت سرش همه چيز مي گه و غر مي زنه» .
بعد هر دو خنديدند. گويا اتفاقي نيفتاده بود!
من با خودم گفتم: «پس شما هم مثل بابا و مامان شده ايد، نه؟!»
نفس عميقي از روي تاسف وارد قفسه سينه ام شد. چند شب پيش فيلمي در تلويزيون ديدم به نام «بحران خانوادگي» . در اين فيلم نقش و دخالت مددكاران بسيار پررنگ و مسئولانه بود. همين طوري به ذهنم رسيد كه چقدر جاي مددكاران اجتماعي آگاه و پي گير در جامعه ما خالي است!

خبر
امكان دسترسي به نمونه سئوالات كنكور فراهم شد
رييس مركز مطالعات سازمان سنجش آموزش كشور اعلام كرد: با طراحي نرم افزار گنجينه سئوالات آزمونهاي سراسري، امكان دسترسي داوطلبان كنكور به سئوالات كنكور سالهاي گذشته فراهم شد.
دكتر پرند، رييس مركز مطالعات سازمان سنجش آموزش كشور اظهار كرد: از آنجا كه زمان زيادي تا برگزاري كنكور باقي نمانده است، نرم افزار گنجينه سئوالات آزمونهاي سراسري سالهاي گذشته با هدف افزايش آمادگي داوطلبان كنكور، طراحي و تهيه شد. وي افزود: اين نرم افزار شامل دو لوح فشرده (CD) سئوالات اختصاصي گروه هاي آزمايشي رياضي و تجربي و سئوالات عمومي كليه پنج گروه آزمايشي است.
دكتر پرند با بيان اينكه نرم افزار گنجينه سئوالات آزمونهاي سراسري از ديروز دهم خرداد ماه در تمام مراكز پستي سراسر كشور توزيع  شد، گفت: هزينه CD شامل سئوالات اختصاصي گروه رياضي و تجربي به همراه سئوالات عمومي پنج گروه آزمايشي ۳۵۰۰ تومان و CD حاوي تنها سئوالات عمومي پنج گروه آزمايشي ۲۰۰۰ تومان است.
وي با اشاره به بخشهاي مختلف اين نرم افزار، تصريح كرد: بخش مشاهده سئوال يكي از بخشهاست كه سئوالات براساس سال برگزاري آزمون و موضوع درسي به همراه پاسخ تشريحي سئوال كه به سه طريق حل شده و همچنين خلاصه درس و مبحث مربوط به آن سئوال در اختيار داوطلب قرار مي گيرد.
گفتني است ۸۰ درصد سئوالات خلاصه درس مربوط را دارا هستند. وي افزود: اين نرم افزار امكان ذخيره كردن سئوالات مهم و جمع آوري آنها در بسته هاي مجزا را نيز فراهم كرده است.
دكتر پرند در ادامه با بيان اينكه براساس اين نرم افزار امكان برگزاري آزمون نيز براي داوطلب وجود دارد، خاطر نشان كرد: داوطلب مي تواند با انتخاب اتفاقي سئوالات از سالهاي مختلف و همچنين انتخاب زمان مناسب براي پاسخگويي به سئوالات، امكان برگزاري آزمون را براي خود فراهم آورد. در اين رابطه در نهايت پاسخ ها و تعداد سئوالات صحيح، غلط و نزده نيز به داوطلب نشان داده مي شود.
وي ادامه داد: نكته هاي مفيد از ديگر بخشهاي اين نرم افزار است كه شامل اطلاعات آماري كنكورهاي سالهاي قبل و بخش  داستانهاي كوتاه و آموزنده براي رفع خستگي داوطلبان است.
در بخش اطلاعات آماري، اطلاعات پذيرفته شدگان به تفكيك گروه، سهميه، تاريخ تولد، تاريخ ديپلم و غيره در سالهاي قبل آمده است. دكتر پرند با بيان اينكه خلاصه درس و بخش راهنما از ديگر بخشهاي اين نرم افزار است، گفت:  با فعال كردن بخش راهنما، كليه اطلاعات و نحوه استفاده از نرم افزار به صورت صوتي در اختيار داوطلب قرار مي گيرد.
رييس مركز مطالعات سازمان سنجش در خاتمه تاكيد كرد: اين نرم افزار داراي قفل اينترنتي است كه به صورت اختصاصي در اختيار داوطلب قرار مي گيرد و داوطلب براي كسب اين كد تنها يك بار بايد به اينترنت وصل شده و كد اختصاصي خود را دريافت كند. البته ضمن تماس با شماره ذكر شده در راهنماي CD نيز مي تواند كد اختصاصي خود را دريافت كند.
آوردن وسايل اضافي در جلسه كنكور تخلف محسوب مي شود
داوطلبان آزمون سراسري سال ۱۳۸۵ براي ورود به جلسه آزمون از آوردن وسايل اضافي مانند كيف  دستي، ساك  دستي، كتاب، جزوه، ماشين حساب، تلفن همراه، پيجر و... اكيداً خودداري كنند در غير اين صورت به عنوان متخلف تلقي و برابر آيين  نامه تقلب و تخلف كه در اطلاعيه توزيع كارت منتشر خواهد شد،  با آنان رفتار خواهد شد.
داوطلبان آزمون سراسري سال ۱۳۸۵ براي ورود به جلسه آزمون علاوه بر كارت ورودي منحصراً بايد چند مداد سياه نرم پررنگ، مداد پاك  كن، مدادتراش، سنجاق و شناسنامه عكسدار يا كارت شناسايي عكسدار معتبر همراه داشته باشند.

تازه ها
تجربه پدري كردن
000600.jpg
بزرگ كردن بچه در خانواده در همه جوامع از جنبه هايي از زندگي شناخته مي شود كه با مادر وابستگي تام و تمام دارد، اما در دهه هاي اخير همزمان با تغيير در جنبه هايي از كاركرد خانواده، پدر و مادر و حتي اجتماع، اين موضوع هم تا حدي دستخوش تحول شده است. اكنون در بسياري از كشورها پدري كردن به همان اندازه مادري كردن معنا و اهميت دارد.
در جامعه ما نيز كه حالت سنتي خود را بيشتر حفظ كرده است، بزرگ كردن بچه هنوز حيطه تخصصي مادران محسوب مي شود، اما در سال هاي اخير پدران ناچار شده اند - يا شايد علاقه مند شده اند- كه نقشي هر چند اندك در اين زمينه ايفا و در واقع پدري كنند. طبعاً تجربه پدري كردن خالي از لطف نيست. پدران جواني كه مايل اند در اين زمينه فعال تر برخورد كنند، مي توانند كتاب «تجربه پدري كردن» را بخوانند كه توسط بيل كازبي هنرپيشه مشهور برنامه هاي كمدي نوشته شده است. وي معتقد است پدري كردن لذت مطبوعي است كه بايد تجربه كرد. وقتي هنرپيشه اي كمدي كتاب مي نويسد، مي توان انتظار داشت كتاب شاد و مفرح از آب درآيد، واقعيتي كه به درستي در مورد «تجربه پدري كردن» صدق مي كند. اين كتاب ۱۴ فصل و ۱۴۴ صفحه دارد و با قيمت ۱۲۰۰ تومان توسط نشر پيك بهار و در ۳۰۰۰ نسخه و با ترجمه پروين قائمي منتشر شده است.
نخستين گام ارتباط موفق
000597.jpg
شماره نخست ماهنامه اطلاع رساني، آموزشي، پژوهشي، تحليلي، خبري «ارتباط موفق» با تاريخ خرداد۸۵ منتشر شد.
اين ماهنامه كه با شكلي متفاوت و با صحافي سيمي به بازار نشريات عرضه شده، ۱۶صفحه از ۶۴ صفحه تمام رنگي خود را در ابتدا و انتهاي مجله به تصاوير زيبايي از طبيعت و مناظر دل انگيز اختصاص داده، بدون اينكه توضيح خاصي در مورد علت درج تصاوير داده شود. ارتباط موفق توسط مؤسسه مطبوعاتي اشراق جامعه و به صاحب امتيازي و مدير مسئولي عليرضا خواجه و سردبيري شهرام اسلامي منتشر مي شود و نام افراد صاحب نامي در عرصه روان شناسي چون دكتر محمود ساعتچي، دكتر محمد سيدا، دكتر كيارش ساعتچي و دكتر شيرمحمدي در فهرست هيات تحريريه ماهنامه به چشم مي خورد، هرچند هيچ نوشته اي از اين افراد در مجله وجود ندارد.
دروغ نگو حركت چشمهايت مي گويد، پدر ثروتمند- پدر فقير، روان شناسي روابط انساني، چرا تو بدون برنامه اي، اثر تو ارزش توست، در به در به دنبال خوشبختي، نترس احساست را بگو، عنوان بخش هايي از شماره اول ماهنامه ارتباط موفق است.
ارتباط موفق به قيمت ۶۰۰تومان در داخل كشور و ۱۰ درهم و ۵ دلار در خارج از كشور قيمت گذاري شده است.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |