شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۵ - Jun 10, 2006
همه نگاه ها به جام جهاني
آلمان - ۴
كاستاريكا - ۲
000645.jpg
000648.jpg
گروه ورزشي _ با آغاز رقابت هاي جام جهاني فوتبال در شهر مونيخ از ديروز نگاه جهان به آلمان ميزبان هجدهمين دوره اين بازي ها دوخته شده است. جام جهاني فوتبال بزرگترين رخداد ورزشي است كه همه رخدادهاي ديگر را در طول برگزاري تحت الشعاع قرار مي دهد. فوتبال تنها به گروه و ملتي خاص تعلق ندارد، همانگونه كه غير از مردم ۳۲ كشور حاضر در مرحله نهايي، مردمان ساير كشورها نيز با شور و شوق وصف ناشدني اين بازي ها را پيگيري مي كنند.
ديروز در شروع جام جهاني پس از انجام مراسم افتتاحيه كه متفاوت با مراسم افتتاحيه دوره هاي گذشته بود آلمان ميزبان به مصاف كاستاريكا رفت و ديگر ديدار روز اول ميان اكوادور و لهستان برگزار شد.
گروه ورزشي - تيم ملي فوتبال آلمان ميزبان رقابت هاي جام جهاني ۲۰۰۶ در ديدار افتتاحيه هجدهمين دوره جام جهاني موفق شد چهار بر دو كاستاريكا را مغلوب كند. اين بازي در حضور ۶۶ هزار تماشاگر در ورزشگاه آرنا آليانز برگزار شد. در اين ديدار ميشائيل بالاك غايب بزرگ آلمان بود. در نيمه نخست اين بازي فيليپ لام در دقيقه ۶ و ميروسلاوكلوزه در دقيقه ۱۷ براي آلمان گلزني كردند و تنها گل اين نيمه كاستاريكا توسط وانچاپ در دقيقه ۹ به ثمر رسيد. در نيمه دوم آلمان برتري خود را مقابل كاستاريكا حفظ كرد و توسط ميروسلاوكلوزه در دقيقه ۶۱ و تورستن فرينگس در دقيقه ۸۷ به دو گل ديگر رسيد. كاستاريكا در نيمه دوم توسط وانچاپ در دقيقه ۷۳ به گل دوم رسيد. آلمان بعد از اين پيروزي در دومين ديدار خود به مصاف لهستان خواهد رفت.

آغاز جشن جام جهاني در «آرنا آليانز» شهر مونيخ
آرژانتين و كابوس كامرون ۹۰
000675.jpg
000678.jpg
گروه ورزشي _ ساعت ۱۹ روز جمعه (ديروز) نوزدهم خردادماه پايان انتظار و آغاز جشن جام جهاني در ورزشگاه «آرنا آليانز» شهر مونيخ بود. در مراسمي كه همواره قبل از آغاز يك رويداد بزرگ ترتيب مي يابد، هزاران نفر در ورزشگاه و چند ميليارد بيننده از طريق جعبه جادويي در سراسر جهان شاهد افتتاحيه جام جهاني هجدهم بودند. آلمان ها با برنامه اي كه ماهها روي بند بند آن كار كرده بودند شكوه اين رخداد بزرگ را به خوبي به تصوير كشيدند. حضور مقامات سياسي دنيا،  ستارگان بزرگ فوتبال و انواع و اقسام مراسم هنري تنها گوشه هايي از شروع آغازين ديدارهاي ميداني فوتبال بود كه با انجام ديدار نخست ميان آلمان و كاستاريكا رسماً كليد خورد. يكي از قسمت هاي به ياد ماندني حضور ستاره هاي بزرگ ديروز فوتبال جهان بود كه در ميدان دور افتخار زدند. پله، جرزينهو، سوكراتس، بابي چارلتون،اوه زيلر، گردمولر، سپ ماير،ماتئوس، پلاتيني، لوران بلان، مارسل دزائي و...از جمله نفراتي بودند كه با معرفي تيمهاي فاتح جام جهاني در ۱۷ دوره گذشته مورد تشويق تماشاگران واقع شدند. مي ماند مراسم اختتاميه كه پس از انجام ديدار شصت و چهارم (فينال) در همين ورزشگاه برگزار خواهد شد. رقابت هاي جام جهاني امروز در گروه  B و C ادامه پيدا مي كند.در اولين بازي امروز كه در فرانكفورت برگزار مي شود از گروه B تيم ملي انگليس به مصاف پاراگوئه مي رود. ديويد بكهام در آستانه نودمين بازي ملي اش روز گذشته اعلام كرد قصد دارد تا با حضوري درخشان در بازي هاي اين دوره با انگليس به مقام قهرماني دست پيدا كند. انگليسي ها آخرين بار در سال ۱۹۶۶ فاتح جام جهاني لندن شدند. بكهام قصد دارد تا خاطرات بابي مور كاپيتان فقيد انگليس را در سال ۲۰۰۶ تكرار كند تا انگليس براي دومين بار قهرمان جهان شود.
بدترين خبر براي انگليسي ها در اين بازي غيبت وين روني در تركيب اصلي است كه به جاي او كراچ به همراه مايكل اوون زوج خط حمله اين تيم را تشكيل مي دهند.
در آن سوي ميدان تيم پاراگوئه حريف ناشناخته اي براي انگليسي ها نخواهد بود و با فوتبالي متكي به قدرت بدني و با توجه به حضور بازيكناني نظير سانتا كروز در خط حمله اميد زيادي دارد تا بتواند براي انگليس مانع سختي به شمار رود.داوري اين ديدار برعهده «ماركو رودريگرز» است.در بازي ديگر اين گروه كه در ورزشگاه وست فالن شهر دورتموند برگزار مي شود تيم سوئد با ترينيداد توباگو روبه رو مي شود.
سوئد در ادوار گذشته جام جهاني همواره حضور مستمر داشته و معمولا مراحل مقدماتي را نيز با موفقيت پشت سر گذاشته است. اين تيم داراي بازيكنان سرشناسي چون «فردي ليوندبرگ» كه عضو باشگاه آرسنال است و «هنريك لارسن» كه عضو تيم بارسلونا بود مي تواند يكي از مدعيان اصلي صعود از اين گروه به دور بعدي باشد.در اين بازي زلاتان ابراهيموويچ و هنريك لارسن در تيم سوئد نقش حساسي را برعهده دارند تا با عبور از سد دفاعي ترينيداد توباگو به گل برسند.
داوري اين بازي برعهده «شمس المائدين» از كشور مالزي است.
هراس آرژانتين از ساحل عاج
در آخرين بازي امشب يك بازي از گروه C بين تيم هاي آرژانتين و ساحل عاج برگزار مي شود.
آرژانتين از رويارويي با تيم هاي افريقايي در نخستين بازي سخت هراس دارد، زيرا در بازي افتتاحيه جام جهاني ۱۹۹۰ خاطره خوشي از كامرون ندارد.آرژانتين در اين بازي تمامي ستارگان خود ازجمله هرنان كرسپو، رودريگرز، كارلوس نوز، ساويولا و... را در اختيار دارد.تيم ساحل عاج نيز به تك ستاره خود «ديديه دروگبا» در خط حمله مي نازد هرچند بازي سختي در ديدار با قهرمان دو دوره جام جهاني پيش رو دارد.قضاوت اين بازي برعهده «فرانك دي بليكر» از كشور بلژيك است.
برنامه بازي هاي امروز
شنبه ۲۰ خرداد
فرانكفورت: ساعت ۳۰/۱۶ انگليس _ پاراگوئه
دورتموند: ساعت ۳۰/۱۹ ترينيداد توباگو _ سوئد
هامبورگ: ساعت ۳۰/۲۲ آرژانتين _ ساحل عاج

انتقال اردوي ملي پوشان جوان واليبال به همدان
گروه ورزشي _ ترافيك اردويي در سالن واليبال آزادي باعث شد مسئولان واليبال اردوي دوم تيم جوانان را به همدان انتقال دهند. حضور نزديك به ۲۴ بازيكن در اردوي چهارم تيم ملي بزرگسالان و تقسيم بندي آنان به دو تيم از سوي «ميلوراد كياچ» وقت خالي باقي نمي گذاشت تا تيم جوانان هم با سرمربي جديد روسي خود «گري پوف» در اين سالن تمرين كند. دو تيم قرار است پس از گذشت چند روز از اردوهاي خود در دو شهر همدان و تهران يك بازي تداركاتي با هم در سالن آزادي برگزار كنند تا قبل از رويارويي با استراليا مربيان دو تيم شناخت بيشتري از نفرات خود به دست آورند.
تيم ملي بزرگسالان ايران خود را آماده حضور در دو رويداد آسيايي و جهاني مي  كند و تيم جوانان هم شهريور ماه در تهران در مسابقات قهرماني آسيا (انتخابي جهان) بايد به مصاف بهترين قاره برود.

صباباتري ايران در جاي پنجم ايستاد
نخستين قهرماني اردن در بسكتبال باشگاه هاي آسيا
گروه ورزشي- تيم بسكتبال صباباتري نماينده ايران در هفدهمين دوره مسابقات قهرماني باشگاه هاي آسيا در كويت به مقام پنجم رسيد. صباباتري براي رسيدن به اين عنوان در بازي آخر خود مقابل القادسيه كويت به برتري دست پيدا كرد. در خاتمه اين بازي ها كه با تحريم تيم هاي شرق آسيا روبه رو شد، تيم فستلينك اردن با برتري برابر الجلاي سوريه در فينال عنوان قهرماني را براي نخستين بار از آن خود كرد. تيم الريان قطر مدافع عنوان قهرماني با برتري در بازي رده بندي مقابل الاتحاد عربستان در جاي سوم قرار گرفت. اين مسابقات به مدت يك هفته در كويت برگزار شد كه تنها ۸ تيم در آن شركت داشتند. به جز صباباتري (ايران) و يانكرز (هند)، ۶ تيم ديگر را تيم هاي عربي كشورهاي حوزه خليج فارس تشكيل مي دادند.

مشحون عضو هيأت رئيسه كنفدراسيون بسكتبال آسيا
000666.jpg
محمودمشحون رئيس فدراسيون بسكتبال ايران با اكثريت آرا به عنوان عضو هيأت رئيسه و عضو كميته اجرايي كنفدراسيون بسكتبال آسيا انتخاب شد. در انتخابات كنفدراسيون بسكتبال آسيا، رؤساي فدراسيون ۳۷ كشور آسيايي شركت داشتند كه با رأي آنان رياست شيخ ثاني قطري بر كنفدراسيون قاره به مدت چهار سال ديگر تمديد شد. عضويت ايران در كميته اجرايي باعث مي شود تا كشورمان در تصميم گيري هاي كلان حضور فعالي داشته باشد.

اداره كشتي نوجوانان در آموزش و پرورش معقول تر است
گروه ورزشي _ محمدرضا منصوريان: بعد از آن كه محمدرضا يزداني خرم سرپرست فدراسيون كشتي رسما اعلام كرد كه اداره كشتي نونهالان و نوجوانان را به وزارت آموزش و پرورش مي سپارد، اولين واكنش را رييس هيات كشتي تهران از خود نشان داد و صراحتا اعلام كرد كه درحال  حاضر اين طرح عملي نيست.حميد گرشاسبي در ارايه دلايلش مي گويد: دورنگاه اين طرح درست است، اما اين كار زمان زيادي مي برد و به هماهنگي هاي بسياري نياز دارد.او اضافه كرد: در زمان رياست محمدعلي صنعتكاران هم چنين موضوعي مطرح شد، اما زماني كه هزينه اعزام تيم ها به ميان آمد، آموزش و پرورش اين كار را تقبل نكرد و همه چيز به هم ريخت. در شرايطي بايد اين طرح انجام شود كه آموزش و پرورش امكاناتش را داشته باشد. در شرايط كنوني فكر مي كنم اين طرح قابل اجراشدن نيست.كاملا پيداست كه دغدغه رييس هيات كشتي تهران از بابت اينكه ممكن است با اجراي اين طرح كشتي نوجوانان در باشگاه ها از رونق مي افتد منطقي است، اما بايد پذيرفت كه در موقعيت كنوني جايگاه و اهميت ورزش در آموزش و پرورش نسبت به گذشته بسيار عالي تر و شكيل تر شده است و راه اندازي فدراسيون ورزش مدارس كه با هدف ساماندهي و نظم بخشيدن به ورزش قهرماني در ميان نوجوانان چندصباحي است فعاليت خود را آغاز كرده است، درحقيقت رفع همان مشكلات جدي و فراز و نشيب هايي است كه قرار است از اين پس در اين تشكيلات وسيع ورزش نوجوانان پخته تر و عملي تر دنبال شود.بپذيريم كه اداره كشتي در آموزش و پرورش بلاتكليفي يا ايجاد مشكل براي كشتي پايه  نيست.

كريمي و مهدوي كيا مقابل مكزيك بازي مي كنند
ايسنا: سرمربي تيم ملي فوتبال كشورمان گفت: وضعيت آسيب ديدگان تيم ملي به طور كامل بهبود يافته و علي كريمي و مهدي مهدوي كيا مي توانند تيم را در برابر مكزيك همراهي كنند.برانكو ايوانكوويچ همچنين اظهار كرد: كريمي و مهدوي كيا شرايط خوبي دارند و به آمادگي كامل دست يافته اند و به طور كامل با تيم ملي تمرين مي كنند.وي ادامه داد: انتظار داريم اين دو بازيكن تا روز بازي با مكزيك به شرايط آرماني برسند.او درباره آخرين وضعيت تيم ملي نيز گفت: بازيكنان با طراوت كامل تمرين مي كنند و سعي دارند بر قدرت و توانايي خود بيفزايند.من هم از شرايط آنان رضايت كامل دارم.
سرمربي تيم ملي فوتبال كشورمان درباره تيم ملي مكزيك نيز گفت: آنها تيم بسيار عالي و باكيفيتي هستند؛ ولي خوش شانس نخواهند بود كه در برابر ايران به ميدان خواهند رفت. ايوانكوويچ همچنين درباره گفته هاي خبرگزاري آلمان مبني بر استعفايش پس از بازي هاي جام جهاني گفت: فكر نمي كنم بتوانم استعفا دهم؛ چراكه پس از جام جهاني قرارداد من با تيم ايران به پايان مي رسد.بنابراين استعفايي در كار نخواهد بود.

كوتاه از جام جهاني
000657.jpg
ايران شگفتي ساز جام جهاني ۲۰۰۶
گروه ورزشي -اوزه بيو عضو سابق تيم ملي پرتغال كه در جام جهاني ۱۹۹۶ به همراه اين تيم در جام جهاني حضور پرفروغي داشت گفت: ايران شگفتي ساز اين دوره از جام جهاني خواهد بود.وي در ادامه افزود: ايران در سال هاي اخير رشد خوبي داشته است وحتي بازيكنان متعددي از اين كشور در ليگ هاي معتبر اروپايي حضور دارند.اين تيم در مصاف با كرواسي نيز اين تيم را در خاك خودش متوقف كرد و همه اين ها از نشانه هاي قدرتمندي تيم ايران حكايت مي كند.
هلند و شانس قهرماني
000660.jpg
رودوان نيستلروي مهاجم تيم ملي هلند كه تيمش فردا به مصاف صربستان مي رود درباره رقابت هاي جام جهاني گفت: در حال حاضر، تنها به موفقيت تيم ملي هلند فكر مي كنم و به نظرم تيم ما يكي از بخت هاي اصلي قهرماني است.وي در ادامه افزود:  قصد دارم در جام جهاني تمام استعدادم را به نمايش بگذارم تا نام من نيز در تاريخ فوتبال اين كشور به ثبت برسد.تيم ملي هلند تاكنون دوبار به فينال رقابت هاي جام جهاني در سالهاي ۷۴ و ۷۸ راه يافته است اما نتوانسته عنوان قهرماني را به دست آورد.
تجليل بلوخين از شوچنكو
000672.jpg
آندره شوچنكو در آخرين بازي دوستانه تيم ملي اوكراين موفق شد در پيروزي سه بر صفر تيمش مقابل لوكزانبورگ درخشش چشمگيري داشته باشد.اولگ بلوخين با ابراز رضايت از عملكرد تيمش گفت: ما در حال حاضر آماده حضور در رقابت هاي جام جهاني هستيم و از اينكه بازيكنان ما در بهترين شرايط قرار دارند خوشحالم. بلوخين از بازي خوب شوچنكو در اين بازي نيز تقدير كرد.
لاولپه: بازيكنان ايران را جادو خواهم كرد
000663.jpg
سرمربي تيم مكزيك در اظهار نظري پيش از بازي تيم ملي كشورش مقابل ايران گفت: بازيكنان ايران را جادو خواهد كرد. لاولپه از نوربرتو ديورا، جادوگر اهل گوادالوپه درخواست كرده كه برخي كارهاي جادويي را عليه تيم ايران انجام دهد.وي در ادامه گفت: ما در جام جهاني ۲۰۰۶ فرصت زيادي براي موفقيت نداريم و سعي مي كنيم تا از تمامي دستاوردهاي خود از جمله سحر و جادو استفاده كنيم.مسئولين فدراسيون فوتبال ايران با رد تمامي اين اظهارنظرها اعلام كردند، مكزيكي ها با روي آوردن به اين گونه حركات قصد دارند تا جنگ رواني راه اندازند.
سيسه جام جهاني را از دست داد
000669.jpg
جبرئيل سيسه مهاجم تيم ملي فرانسه در ديدار دوستانه اين تيم مقابل چين از ناحيه پا دچار شكستگي ساق پا شد و رقابت هاي جام جهاني را از دست داد.وي در برخورد با كاپيتان چين با مصدوميت روبرو شد و بلافاصله به دليل شدت حادثه به بيمارستان انتقال يافت.فرانسه در اولين بازي روز ۲۳ خرداد به مصاف سوئيس مي رود. دومنش سرمربي تيم ملي اين كشور يك روز بعد از اين حادثه «سيدني گووو» مهاجم تيم المپيك ليون را به اردوي تيم ملي فرا خواند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |