شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۵ - Jun 10, 2006
بهره برداري از فضاي سبز زندان قصر تا پايان تابستان
000723.jpg
گروه شهري- با اختصاص اعتبار ويژه اي از سوي شهرداري تهران تا قبل از مهرماه سال جاري از فضاي سبز بخش شمالي زندان قصر بهره برداري مي شود.
دكتر محمدباقر قاليباف - شهردار تهران- در ديدار با معتمدان، نخبگان و اعضاي شوراياري منطقه ۷ گفت: در راستاي كمك به توسعه فضاهاي فرهنگي و سبز، بهره برداري از فضاي سبز ايجاد شده در بخش شمالي زندان قصر تا قبل از مهرماه امسال آغاز مي شود.
وي در تشريح ديگر تصميمات گرفته شده براي اين منطقه گفت: اميدواريم طرح امتداد بزرگراه شهيدصياد شيرازي تا محدوده خيابان پليس به زودي عملياتي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران وي افزود: برخي مشكلات بزرگراه امام علي(ع) در محدوده منطقه ۷ نيز تا دو هفته آينده تعيين تكليف خواهد شد.شهردار تهران با اشاره به درخواست معلولان براي اصلاح و بهسازي معابر گفت: مديريت شهري توجه ويژه اي به انجام اين كار دارد.وي ادامه داد: منطقه۷ مي تواند به صورت آزمايشي با مشاركت خود معلولان اقدام به اصلاحات معابر و مسيرها كند به گونه اي كه رفت و آمد براي اين بخش از جامعه تسهيل شود.شهردار تهران بر توجه ويژه به مساجد تاكيد كرد و گفت: تمام كارهاي فرهنگي صورت گرفته از سوي شهرداري بايد بر مبناي فرهنگ ارزشي و مسجدي دنبال شود.وي گفت: هيچ محدوديتي براي فعاليت هاي فرهنگي در مساجد از سوي شهرداري وجود ندارد و ما معتقديم تمامي فعاليت ها بايد با محوريت مسجد انجام شود.شهردار تهران به مردم منطقه ۷ اطمينان داد كه سيستم مكانيزه زباله تا پايان آذرماه در اين منطقه اجرا شود.وي از شوراياري ها نيز درخواست كرد با برگزاري جلسات ماهانه با شهردار منطقه نسبت به شناسايي نيازها و ارايه راهكار براي رفع آن اقدام كنند.
توسعه ورزش همگاني
از سوي ديگر، دكتر قاليباف در مراسم تجليل از بانوان فاتح قله اورست گفت: يكي از راهكارهاي فرهنگ  سازي ورزش در جامعه، مطرح كردن، الگوشدن و حفظ قهرمانان و افتخارآفرينان كشور است.شهردار تهران تاكيد كرد: براي ايجاد نشاط در جامعه و كاهش آسيب هاي اجتماعي نيازمنديم با معرفي قهرمانان و افتخارآفرينان به توسعه ورزش در جامعه كمك كنيم.وي با قدرداني از بانوان فاتح قله اورست حركت آنان را در برافراشتن پرچم جمهوري اسلامي و اقتدا به حضرت زهرا(س) در تاريخ ورزش كشور جاودانه دانست.قاليباف رسيدن به بام جهان در كنار ديگر موفقيت هاي حاصل شده در ربع قرن گذشته را به بركت انقلاب، امام و خون شهيدان عنوان و اظهار كرد: براي تداوم اين موفقيت ها با توكل به خدا بايد براي پيشرفت كشور در توليد ثروت، معرفت، منزلت، قدرت و... نيز تلاش كنيم.شهردار تهران ورزش را داراي بيشترين مخاطب دانست و افزود: مديريت شهري به سهم خود تلاش مي كند ورزش در سطح جامعه توسعه پيدا كند.در حاشيه اين مراسم به پاس حمايت ها و تلاش هاي شهردار تهران از ورزش، لوح يادبودي از سوي رئيس فدراسيون كوهنوردي به نمايندگي از جامعه كوهنوردان كشور به دكتر قاليباف اهدا شد.

ستون نامه ها
چشم هايش اصفهان بود
در بحبوحه اولين دهه پس از جنگ جهاني دوم، كه غرب داشت در پي فراگيري موج استقلال خواهي حوزه جنوب و شرق به مرزهاي غيرمستعمراتي اش عقب مي نشست، آندره مالرو به عنوان دليلي محكم در برابر سوداگراني كه مزورانه استقلال را براي بسياري از كشورهاي غيراروپايي زود و مضر مي دانستند، به اين نكته اشاره مي كند كه: «دويست سال پيش وقتي كه حتي قلب پاريس را كوچه هايي تنگ و باريك دربر مي گرفت، ايرانيها در اصفهان چهارباغ را مي سازند كه بلواري است با چهار مسير مجزا براي عبور و هنوز يك شاهكار معماري شهري به شمار مي آيد.»
همان چهارباغ، اكنون براي احداث متروي اصفهان در معرض تهديد قرار گرفته است. براي رفع تهديد يك ساختمان معمولي از ميدان نقش جهان، تقريبا همه جهان بسيج شدند. قطعا رفع تهديد از چهارباغ به لشگرياني عظيم تر احتياج داد و با توجه به عدم امكان برانگيختن مدافعان ميراث بشري از كرات و سيارات ديگر، احتمالا تلاش همه جهان براي نجات چهارباغ ناكافي بوده و طرح مذكور همچنان دل اين باغ راه غبطه برانگيز را شكافته و پيش خواهد رفت.
نكته اين است كه علاقه به ميراث فرهنگي در ميان عامه مردم و دولتمردان و برنامه ريزان در آن حد نيست كه براي آن حاضر به پرداخت هزينه هم باشند. تخريب ۱۰هزار اثر فرهنگي در كرمان، فقط براي عبور يك بزرگراه، تخريب شتابناك معماري بومي يزد و بسياري نمونه هاي ديگر مصاديقي هستند از اين انگاره. چرا كار ما با ميراث تاريخي و فرهنگي مان به اينجا كشيده است، موضوعي است پيچيده كه اين مختصر را فرصت پرداختن به آن نيست. آندره مالرو همانجا (كتاب ضد خاطرات) اشاره مي كند كه اصفهان در كنار پاريس و فلورانس قطعا يكي از سه شهر زيباي جهان است.
نيز شنيده ايم كه ادونيس، شاعر بزرگ عرب، در تغزلي مشهور براي توصيف معشوقه اي به غايت وجيه المنظر، مي گويد كه: «چشم هايت اصفهان است... »ظاهرا چندان به طول نخواهد انجاميد كه چنين توصيفي حتي معشوقه اي ميان مايه را هم برآشفته كند.
لارنس استون روزي گفته بود كه براي سفر فقط صد سال وقت داريم، زيرا تا صد سال ديگر همه جاي جهان شبيه همديگر خواهد بود و انگيزه اي باقي نخواهد ماند براي تحمل رنج سفر به مناطق دوردست.
شايد اصفهان و يزد و كرمان هم در سال هايي نه چندان دور تبديل شوند به شهرهايي مثل كرج و هشتگرد و پرند و البته در آن روز آنچه كه مالرو درباره اصفهان گفته است چقدر مضحك به نظر خواهد رسيد.

متخلفان ۱۳ هزار تومان جريمه مي شوند
اجراي طرح «خط ويژه بزرگراهي»
فردا در بزرگراه چمران آغاز مي شود
ايسنا: مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: اجراي آزمايشي طرح «خطوط ويژه بزرگراهي (خط سبز)» همزمان با هفته محيط زيست از روز يكشنبه در بزرگراه چمران آغاز مي شود.
مهندس تشكري هاشمي با اشاره به اين كه نخستين خط ويژه بزرگراهي به طول حدود ۱۱ كيلومتر در بزرگراه چمران راه اندازي مي شود، افزود: در بزرگراه چمران خط كشي هاي لازم انجام و تابلوها و دوربين هاي مورد نياز نصب شده است.
به گفته وي اجراي آزمايشي «خط سبز» قرار بود در ماههاي گذشته انجام شود، اما به دليل همزماني اين طرح با زوج و فرد خودروها و كمبود نيروهاي راهنمايي و رانندگي به تعويق افتاد.
وي تصريح كرد: براي كنترل و جلوگيري از تصادفات و ورود خودروهاي شخصي به خطوط ويژه، برنامه ريزي هاي لازم انجام و كليه مبادي ورودي و خروجي مشخص شده، به علاوه پهلوگاه هايي براي جلوگيري از بروز ترافيك در هنگام تصادف و انتقال خودروها به آن در نظر گرفته شده است. همچنين با بكارگيري سيستم مانيتورينگ كليه تخلفات انجام شده قابل مشاهده است. به گفته تشكري هاشمي ،فيبر نوري در مسير اين اتوبان مستقر شده است كه در صورت نياز به راحتي مي توان تعداد دوربين هاي مستقر را در صورت نياز پليس توسعه داد.
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران تاكيد كرد: اين خط نيز همانند ساير خطوط ويژه است و رانندگان موظفند از ورود به داخل آن جدا خودداري كنند.
به گفته وي ماموران راهنمايي و رانندگي در مكانهاي مشخص مستقر بوده و علاوه بر آن با سيستم مونيتورينگ و دوربين هاي نصب شده اين خط را كنترل مي كنند.
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با تاكيد بر اين كه سوار و پياده كردن مسافر در اتوبانها بجز محل هاي تعيين شده غيرقانوني است به ايسنا گفت: با اجراي خط اتوبوس بزرگراهي جابجايي مسافران با سرعت مناسب و زمان كم انجام مي شود، در عين حال با كاهش تردد خودروهاي شخصي از ميزان ترافيك نيز كاسته خواهد شد.
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اشاره به اين كه اجراي آزمايشي اين طرح در بزرگراه هاي «همت» ، «مدرس» و «صدر» نيز به تصويب شوراي ترافيك شهر تهران رسيده است، تصريح كرد: اجراي آزمايشي اين طرح در اين بزرگراه ها نيز بتدريج آغاز خواهد شد.
وي در عين حال از شهروندان خواست براي تردد در اتوبان چمران از سيستم حمل و نقل عمومي استفاده كنند.
سردار ساجدي نيا، رييس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نيزبا تاكيد بر اين كه خطوط ويژه بزرگراهي بايد يك روز ايجاد شود و گسترش يابد، افزود: مسير ويژه اتوبوس از جنوب به شمال بزرگراه چمران يعني از ميدان توحيد تا پل معلق كه روز يكشنبه افتتاح مي شود، به عنوان يك گزينه آزمايشي است.
رييس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با تاكيد بر اين كه اولويت در ترافيك با حمل و نقل عمومي است، تصريح كرد: با استقرار نيروهاي راهنمايي و رانندگي، خط ويژه بزرگراهي از روز يكشنبه ۲۱ خرداد ماه مورد كنترل قرار گرفته و ماموران راهور نسبت به كنترل اين خطوط اقدام مي كنند. وي با اشاره به اين كه مأموران راهنمايي و رانندگي در هفته اول اجراي آزمايشي اين طرح به راهنمايي شهروندان مي پردازند، به ايسنا گفت: توقف خودروها و تاكسي ها در اين بزرگراه بجز پهلوگاه هاي مهيا شده ممنوع است. رييس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به اين كه ورود به خط ويژه بر اساس قانون ۱۳ هزار تومان جريمه در پي دارد، گفت: تخلف متخلفان يا از طريق دوربينها ثبت مي شود و يا با اعلام اپراتور بر روي شبكه بيسيم به مأموراني كه در طول مسير اين خط ويژه مستقر هستند، خودرو متخلف متوقف و اعمال قانون مي شود.

شبكه تشكل هاي محيط زيست شهري راه اندازي مي شود
گروه شهري - شبكه تشكل هاي محيط زيست شهري با مشاركت شهرداري تهران و تشكل هاي زيست محيطي غير دولتي تشكيل مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، محمدهادي حيدرزاده مشاور شهردار و رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران گفت: با توجه به اهميت مشاركت مردم در فرايندهاي تصميم سازي و تاكيد شهردار مبني بر شهروندمداري «شبكه تشكل هاي محيط زيست شهري» تشكيل مي شود.
وي افزود: ساماندهي و ايجاد تعامل دوطرفه بين مديريت شهري و تشكل هاي فعال از جمله اهداف راه اندازي اين شبكه است.
مشاور شهردار در امور محيط زيست درباره نحوه عضويت تشكل ها در اين شبكه گفت: تشكل هايي كه در زمينه مباحث مديريت شهري مانند آلودگي هوا، مديريت پسماندها و آموزش همگاني تخصص دارند مي توانند در اين شبكه عضويت داشته باشند.
رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهري تاكيد كرد: اين تشكل ها از نظر حقوقي بايد در وزارت كشور به ثبت رسيده باشند.
وي افزود: شهرداري تهران در اين زمينه سياست گذار نيست و خود تشكل ها راهبري را بر عهده دارند.
به گفته حيدرزاده نگاه شهرداري به اين موضوع فقط حمايتي و مشاركتي است.
وي ابراز اميدواري كرد با همكاري شهرداري هاي مناطق،فضاهايي در نقاط مختلف در اختيار تشكل هاي زيست محيطي قرار گيرد تا از طريق مباحث زيست محيطي به شهروندان آموزش داده شود.
مشاور شهردار در امور محيط زيست گفت: مديريت شهري در نظر دارد پروژه هايي را كه به لحاظ قانوني امكان پذير است و تشكل ها در آن تخصص دارند به آنها واگذار كند.
رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهري درباره زمان راه اندازي اين شبكه گفت: در حال حاضر ما در مرحله شناسايي تشكل ها از نظر تخصصي و حقوقي هستيم و سپس با اتمام اين مرحله زمينه همكاري و راه اندازي شبكه تشكل هاي محيط زيست شهري را آغاز مي كنيم.

۱۵۱۸ تماس با سامانه ۱۳۷ براي جمع آوري متكديان
گروه شهري - از آغاز طرح جمع آوري متكديان تا به امروز، يك هزار و ۵۱۸ تماس با سامانه ۱۳۷ در مورد جمع آوري اين افراد از سوي مردم گرفته شده است كه خواستار رسيدگي شهرداري تهران شده اند.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران از اين تعداد تماس ها تاكنون يك هزار و ۲۴۴ مورد رسيدگي شده و ۱۶۴ مورد ديگر نيز در دست اقدام است.همچنين ۵۹ مورد از تماسهاي گرفته شده با ۱۳۷ موارد در دست اقدامي بوده كه تكرار شده، ۳۴ مورد ديگر هنوز روشن نشده و ۱۷ مورد نيز گزارش اشتباه بوده است.
بر اساس اين گزارش رسيدگي به اين تماس ها در اولويت نخست نيست، اما در مراحل بعد به آنها رسيدگي خواهد شد و مشاركت مردم با اين سامانه در اجراي موفق اين طرح بسيار اهميت دارد.

نگاه
000720.jpg
داود كاظمي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |