شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۵ - Jun 10, 2006
تاكيد رئيس جمهوري بر حفظ چرخه كامل سوخت هسته اي
ايران بر سر تعليق غني سازي اورانيوم مذاكره نمي كند
گروه سياسي-دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري در چندين سخنراني دو روز گذشته تصريح و تاكيد كرد ايران به چرخه كامل سوخت هسته اي دست يافته است،  ذره اي از حقوق خود در اين زمينه و به ويژه دستاوردهاي تكنولوژيكي كوتاه نخواهد آمد.
از آنجا كه غني سازي، بخش اساسي چرخه مذكور به شمار مي آيد تصريحات و تاكيدات رئيس جمهوري به اين معناست كه ايران بر سر توقف يا تعليق غني سازي اورانيوم پاي ميز مذاكره نخواهد نشست.
از طرف ديگر به نظر مي رسد كانون و محور اصلي پيشنهادهاي غرب در مذاكرات هسته اي نيز همچنان تعليق غني سازي است.
هرچند با تحويل بسته پيشنهادي اروپا به ايران و در حالي كه فضاي رسانه اي در دنيا از امروز از عراق و ايران و ديگر مسائل بين المللي بيرون آمده و به مدت يك ماه بر روي فوتبال و جام جهاني متمركز مي شود رايزني ها بر سر مذاكره با ايران و پيدا كردن راه حلي مسالمت آميز ادامه دارد.
رئيس جمهوري ايران در پايان سفر خود به استان قزوين، مهم ترين راهبرد ايران در بحث پرونده هسته اي را حفظ حقوق ايران اما آمادگي براي رفع نگراني ها عنوان كرد. محمود احمدي نژاد اعلام كرد كه در هر موضعي كه قرار بر مذاكره باشد، بايد فضا نيز عادلانه و برابر باشد. رئيس جمهور گفت كه ايران بر سر حقوق اصلي خود مذاكره نمي كند و حاضر به عقب نشيني از آن نيست اما براي رفع نگراني ها و ايجاد همكاري هاي صلح آميز دوطرفه حاضر به مذاكره است.
احمدي نژاد تصريح كرد كه امروز وقت آن رسيده است كه برخي كشورهاي غربي به يك انتخاب بزرگ دست زنند و امروز در مقابل يك انتخاب هستند، يا به عدالت رو آورده و از موضع غرور و زورگويي پايين بيايند يا بدانند كه با سيلي هاي محكم ملت هاي به پا خاسته مواجه خواهند شد.
با اعلام موضع از سوي رئيس جمهور ايران، نامه وي كه مبتني بر اطمينان و همكاري هاي دوطرفه بود، توسط دبير شوراي عالي امنيت ملي تحويل مقامات يمن شد. علي لاريجاني روز گذشته در يمن، نامه احمدي نژاد را تحويل علي عبدالله صالح، همتاي وي داد و طرف يمني نيز به خبرگزاري بحرين گفت كه يمن حمايت خود از حق ايران براي برخورداري از فناوري صلح آميز هسته اي را بار ديگر اعلام مي كند. لاريجاني در يمن بار ديگر اطمينان داد كه ايران حاضر است نگراني هاي كشورهاي خليج فارس درخصوص فعاليت هسته اي خود را رفع كند اما در همين حال افزود كه ايران هيچ گونه مذاكرات مشروطي را درخصوص برنامه هسته اي خود نمي پذيرد.
وزير خارجه ايران نيز در گفت و گوي ويژه خبري شبكه دوم سيما تصريح كرد كه ايران در حال باز تعريف روابط خود با اروپاست و طي روزهاي آينده با دقت و تأمل پيشنهادات را بررسي مي كند و به موقع نظر مي دهد. وي اعلام كرد كه مواردي كه در روزهاي اخير با عنوان پيشنهادات بسته به ايران در رسانه ها آمده را حدس و گمان دانست و گفت كه طرف مقابل از ايران خواسته كه فعلاً مطالب پيشنهادي آنها خبري نشود و اگر طرف مقابل به اين موضوع پايبند نماند، ما نيز مواضع شفاف خود را در اين خصوص خواهيم داشت.
گزارش البرادعي به شوراي حكام
محمد البرادعي دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي پنج شنبه گذشته گزارشي در خصوص فعاليت هاي هسته اي ايران به اعضاي شوراي حكام ارائه كرد. از آن جايي كه پرونده هسته اي ايران در حال حاضر در شوراي امنيت سازمان ملل متحد است، گزارش دبيركل بيشتر حالت اطلاع رساني دارد و گزارشي است از آخرين وضعيت فعاليت پرونده هسته اي ايران كه در حال حاضر در فاز مذاكرات دنبال مي شود. در اين گزارش اشاره شده كه ايران هنوز به غني سازي ادامه مي دهد كه در دسترس و نظارت بازرسان آژانس است. اين گزارش كوتاه و در سه صفحه تنظيم شده است.

وي گفت كه ايران همواره اعلام كرده كه از مذاكره در مسئله هسته اي كه اعضاي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در آن شركت دارند، بدون تبعيض و به صورت عادلانه حمايت مي كنيم و بر اين موضوع تصريح داريم. وزير خارجه ايران گفت كه به نظر مي رسد آمريكا سعي دارد تا اروپا و ديگران را در گام بعدي با خود همراه تر كند ولي ما سعي مي كنيم با حوادث جلو رويم، ضمن آن كه علاوه بر حفظ موضع، حركت ديپلماتيك را هدايت مي كنيم.
خاوير سولانا نيز كه تازه از ايران رفته، در كانون اخبار پيشنهاد هسته اي است و در تازه ترين گفت و گوي خود در فرانسه و در ديدار با ژاك شيراك گفته كه حاضر است براي حل مسئله پيشنهادهاي هسته اي به ايران هرچند بار شده به تهران سفر كند و باب مذاكره را باز نگه دارد. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا اظهار اميدواري كرد كه ايران به واكنش مثبت خود ادامه دهد. خبرگزاري فرانسه با نقل اخبار ديدار سولانا و مواضع او در ديدار با ژاك شيراك ، همچنين خبر داد كه رئيس جمهوري فرانسه گفته كه فرانسه نمي تواند اين موضوع را بپذيرد كه ايران چرخه اي چون غني سازي را دراختيار داشته باشد كه شايد از آن اهداف غيرصلح آميز دنبال شود. شيراك كه مواضع خود را به تازگي با نخست وزير انگليس به بحث گذاشته، تصريح كرد كه مشكل فقط ايران نيست و كل بحث دستيابي به فناوري هسته اي و حساسيت هاي آن مدنظر اروپا است. توني بلر نيز تأكيد كرد كه اميدوار است ايران پيشنهاد اروپا را رد نكند چرا كه اگر اين گونه شود، مشكلات بسياري به وجود خواهد آمد. بلر همچنين حضور آمريكا در مذاكرات را مثبت خواند و به رويترز گفت كه اين حركت عزم آمريكا براي حل ديپلماتيك مسئله را نشان مي دهد. وزير خارجه آلمان نيز خواهان همكاري ايران در پرونده پيشنهادي شده اما دبيركل سازمان ملل متحد نيز واكنش هاي اوليه را مثبت خوانده است.
به گزارش ايرنا، كوفي عنان گفته كه از مذاكرات مثبت سولانا بسيار راضي است و اميدوار است كه همه طرفهاي اين پرونده را سر ميز مذاكره ببيند. تنها عنصر ناراضي در اين ميان جان بولتون نماينده آمريكا در شوراي امنيت سازمان ملل است كه در گزارش روزنامه يواس.اي تودي، عامل اصلي اصطكاك ديپلماتيك آمريكا عنوان شده است. اين در حالي است كه اجلاس سران جي هشت، به زودي در روسيه برگزار مي شود و البته پرونده هسته اي ايران نيز در آن مطرح مي شود.

پايان چهاردهمين سفر استاني هيأت دولت
احمدي نژاد: اجازه نخواهيم داد به نام خصوصي سازي
اموال ملت را غارت كنند
000654.jpg
در حاشيه سفر رئيس جمهور
* هيأت وزيران در چهاردهمين جلسه استاني كه در پايان سفر دو روزه به استان قزوين تشكيل شد، ۴۵ بند جهت تسريع در رشد و سازندگي اين استان و رفع موانع، مشكلات و خدمات رساني بهتر به مردم به تصويب رساند.
* تعدادي از كارگران با پارچه نوشته خود كه تا پايان حضور رئيس جمهور در شهرستان البرز همچنان بالا نگه داشته شده بود خواسته خود را اينگونه اعلام كردند: «احمدي نژاد، اي كاش زودتر رئيس جمهور مي شدي»
* دو تن از نمايندگان استان قزوين در زمان ديدار احمدي نژاد با مردم شهرستانهاي حوزه انتخابيه شان حضور نيافتند.
* مردم استان قزوين در مدت زمان حضور دولت در اين استان، بيش از ۱۵۰ هزار نامه به رئيس جمهور نوشته و به هيأت همراه احمدي  نژاد تحويل دادند.
* ده ها نفر از مردم قزوين ساعتها پيش از آغاز سفر رئيس جمهور به اين استان، براي مطرح كردن مشكلاتشان با احمدي نژاد، در مقابل استانداري حضور يافتند.

گروه سياسي _ محمود احمدي نژاد در ادامه سفرهاي استاني خود و در چهاردهمين سفر استاني، صبح روز پنجشنبه عازم استان قزوين شد.
احمدي نژاد در بدو ورود خود به قزوين ابراز اميدواري كرد كه برخي گرفتاري هايي كه براي صنايع اين استان به وجود آمده است به زودي حل شود.
افتتاح قريب الوقوع صندوق مهر رضا (ع)
رئيس جمهور، پس از سخنراني در شهر قزوين به تاكستان رفت و در جمع مردم تاكستان، از گشايش صندوق مهر رضا (ع) همزمان با سالروز تولد حضرت فاطمه الزهرا (س) در ۲۵ تيرماه امسال خبر داد.
محمود احمدي نژاد گفت: صندوق مهررضا (ع) از ۲۵ تيرماه در همه شهرستان ها فعاليتش را آغاز خواهد كرد، و بودجه آن مستقيما از تهران ارسال خواهد شد.
وي ادامه داد: بودجه اين صندوق در سه قسط به صورت قرض الحسنه تامين مي شود و در اختيار هر شهرستان قرار مي گيرد، سالانه نيز به بودجه آن اضافه مي شود و هر چه از بودجه بماند به مركز باز نمي گردد.
به گفته رئيس جمهور، قسط اول مربوط به ازدواج، قسط دوم به اشتغال و قسط سوم اين صندوق مربوط به مسكن جوانان خواهد بود.
اهل مذاكره هستيم
رئيس جمهور عصر پنج شنبه هم در جمع مردم بويين زهرا بر حقانيت ايران براي داشتن انرژي صلح آميز هسته اي تاكيد كرد.
احمدي نژاد همچنين در جمع مردم آبيك با تاكيد بر اين كه ايران هميشه اهل مذاكره و گفتگو بوده است، گفت: ما تمايل داريم در مورد مشكلات جهاني، رفع دغدغه هاي موجود و راهكارهاي رسيدن به عدالت جهاني گفتگو كنيم.
تجديدنظر در برخي واگذاري ها
احمدي نژاد در جمع مردم الوند هم اظهار كرد: به وزيران امور اقتصادي و دارايي و صنايع و معادن دستور داده ام تا در تمام واگذاري هايي كه در آنها حقوق ملت ضايع شده است، تجديد نظر شود.
محمود احمدي نژاد اظهار كرد كه دولت برآمده از ملت، اجازه نخواهد داد برخي به نام خصوصي سازي اموال ملت را غارت كنند.
احمدي نژاد با تاكيد بر اجراي عدالت در همه بخش ها گفت: عدالت اين نيست كه به نام خصوصي سازي با باندبازي اموال ملت را در اختيار گروهي خاص قرار دهيم.
احمدي نژاد با بيان اين كه از سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف حمايت مي كنيم، گفت: ملت ايران چنين خصوصي سازي را قبول ندارد.
رئيس جمهور با بيان اينكه مردم براي ساختن كشور گام بردارند، دولت هم كمك مي كند، گفت: مصمم هستيم نرخ سود تسهيلات را پايين بياوريم و اين كار را تا كاهش نرخ تورم ادامه خواهيم داد.
پيگيري مصوبه هاي استاني هيأت دولت توسط رسانه ها
رئيس جمهوري با تاكيد بر اهميت نقش رسانه ها در بسيج افكار عمومي گفت: رسانه هاي گروهي بايد مصوبه هاي استاني هيات دولت كه متعلق به مردم است را مرتب پيگيري كنند.
محمود احمدي نژاد درجمع خبرنگاران رسانه هاي گروهي، افزود: رسانه هابايد فضا را دوستانه كنند تا همه استعدادها فعال شوند.

رئيس جمهور در نشست شانگهاي شركت مي كند
ايسنا: وزارت خارجه چين اعلام كرد، محمود احمدي نژاد براي شركت در همايش منطقه اي شانگهاي و نيز ديدار با همتاي چيني در هفته جاري به پكن سفر مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ليوجيانچائو، سخنگوي وزارت خارجه چين به خبرنگاران گفت: تائيد مي كنم كه رئيس جمهور ايران در اين نشست حضور خواهد داشت.
وي افزود هوجينتائو، رئيس جمهور چين با احمدي نژاد مذاكراتي دوجانبه را خواهد داشت كه در آن از جمله درباره مساله هسته اي ايران بحث خواهد شد.

آيت الله جوادي آملي:
با تفرقه افكنان ميان ملت و دولت قاطعانه برخورد شود
000651.jpg
مهر: آيت الله جوادي آملي در خطبه هاي نماز جمعه قم خواستار برخورد جدي با تفرقه افكنان شد.آيت الله جوادي آملي در خطبه هاي نماز جمعه قم طي سخناني اظهار داشت: بايد با كساني كه در قالب حزب و تشكيلات به فكر جدايي و نفاق بين دولت و ملت هستند برخورد جدي شود. اين افراد مصالح نظام را به خطر مي اندازند و بايد ريشه كن شوند.
جوادي آملي در بخش ديگري از سخنان خود به پيشنهاد مذاكره آمريكا با ايران اسلامي اشاره و خاطرنشان كرد: همانطوري كه رهبر معظم فرموده اند ايران از هرگونه مطالب معقول و به مصلحت نظام استقبال مي كند و در مذاكره را بر روي آنها باز مي كند اما در مورد آزادي، استفاده از فناوري هسته اي، پيشرفتهاي علمي و... هيچ گونه مذاكره اي با آمريكايي ها ندارد.

خطيب جمعه تهران:
كسي از مذاكره مضايقه ندارد
ايرنا: آيت الله «احمد جنتي» امام جمعه موقت تهران خاطرنشان كرد: ايجاد تفرقه و دشمني در داخل كشور در دستور كار دشمن است.جنتي كه در مراسم نماز جمعه تهران سخن مي گفت، به پيشنهادات اروپا اشاره و خاطرنشان كرد: مردم، مسئولان و رهبري ما و همه كساني كه در اداره امور نقش دارند هيچ كدام راضي نيستند كه يك قدم از مواضع به حق خودمان عقب نشيني كنيم.امام جمعه موقت تهران همچنين با بيان اين مطلب كه «كسي از مذاكره مضايقه ندارد» گفت كه اگر ابهامي باشد از طريق مذاكره حل مي شود.

وزير خارجه فلسطين به تهران آمد
فارس: محمود الزهار، وزير خارجه فلسطين به منظور انجام سفري سه روزه شب گذشته وارد تهران شد.
الزهار در اين سفر سه روزه علاوه بر ديدار با منوچهر متكي همتاي ايراني خود با محمود احمدي نژاد رئيس جمهور، غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس، اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و علي اكبر ولايتي مشاور رهبري در امور بين الملل ديدار و پيرامون مباحث دو جانبه، منطقه اي و بين المللي به بحث و تبادل نظر مي پردازد.

محمدجواد لاريجاني:
آمريكا براي مذاكره مشكل دارد، نه ايران
ايسنا:محمد جواد لاريجاني گفت: «انجام غني سازي با سقف معين مثلا بين ۵/۳ تا ۱۰ درصد، توهين به ملت ماست. ما در امر استفاده هاي غيرنظامي گاهي تا ۸۰درصد هم به غني سازي نياز داريم. همچنين در بسياري از مصارف پزشكي و كشاورزي بالاي ۲۰ درصد به اورانيوم غني شده نياز داريم.»
وي با بيان اين كه« به عنوان اصحاب صفه اين نظام هر كاري كه از من خواسته شود، انجام مي دهم »اظهار داشت:« در اين دوره جديد از مذاكرات ايران و  آمريكا هم تا حدي كه از من خواسته شد، مثل مذاكراتي كه با چيني ها و بعضي دول اروپايي داشتم، توفيق دولت قانوني ما توفيق همه ماست. در مساله هسته اي نيز علاوه بر اين كه هدف ملي ماست، شخصا هم به اين حوزه علاقه اي حرفه اي دارم.»
لاريجاني اضافه كرد:«ايران امروز مي تواند صريحا و رسما و نه تلويحي اعلام كند كه براي مذاكره با آمريكا مشكلي ندارد. به نظرم بيشتر آمريكايي ها هستند كه براي مذاكره مشكل دارند. ايران هيچ وقت مشكلي در اين باره نداشته است، در عين حال كه هر مذاكره اي به اين كه از داخل آن چه چيز بيرون مي آيد، بستگي دارد.»

يادداشت
ايران و بسته پيشنهادي ۱+۵
پرويز اسماعيلي - مدير عامل خبرگزاري مهر
در حالي كه گروه ۱+۵ منتظر پاسخ ايران به پيشنهادات خود است، و هنوز گزارش ۸ ارديبهشت ۸۵ البرادعي از فعاليت هاي هسته اي ايران توسط شوراي حاكم بررسي نشده، شامگاه پنج شنبه گزارش جديد آژانس منتشر شد.
گزارشي كه برخلاف گزارش هاي گذشته مطول نيست و اشاره به اين دارد كه نكات و داده هاي جديدي از بازرسي ها به دست نيامده؛ همكاري ايران در تشريح فرآيند بازفرآوري پلوتونيوم افزايش يافته (ماده ۹) ؛ تمام مواد توليدي اورانيومي در اصفهان تحت نظارت آژانس است (ماده ۱۱)؛ فرآيند غني سازي در نطنز در چتر نظارتي بازرسان قرار دارد (ماده ۱۲) و نهايتاً اينكه براساس ماده ۱۸ هنوز وجود مواد هسته اي بر روي مواد فولادي نمونه برداري شده اثبات نشده است.
ناگفته پيداست كه انحراف فعاليت هاي هسته اي به امور نظامي از دو راه بازفرآوري پلوتونيوم و غني سازي سطح بالا ممكن است و نتايج بازرسي هاي آژانس در مواد ،۹ ۱۱ و ۱۲ به روشني مؤيد همكاري كامل ايران براي نظارت آژانس در اين دو عرصه حساس است.
اما در مورد پاسخ ايران به پيشنهادات ۱+۵ توجه به نكات زير ضروري است:
۱- فراموش نبايد كرد كه همين پيشنهاد نشانه اي بزرگ از توفيق ديپلماسي ايران در يك نبرد نابرابر ۳ ساله است. يادمان نرفته كه اتهام اوليه ايران در گزارش ژوئن ۲۰۰۳ كم شدن چند كيلو اوره اورانيوم وارداتي از چين بود و نمايندگان آمريكا و انگليس به صراحت در گفتگوها حق حرف زدن از تكنولوژي اتمي را هم براي ايران قائل نبودند.
از ابتداي چالش هسته اي نه در هيچكدام از قطعنامه هاي شوراي حكام، نه در توافق سعد آباد، نه در توافقنامه نوامبر ۲۰۰۴ در پاريس، نه در بيانيه لندن و نهايتاً نه در بيانيه اواخر آوريل شوراي امنيت سازمان ملل متحد هيچگاه حق ايران بر مبناي ماده ۴ ان پي تي تصريح نشده بود.
اشاره به تكاليف ايران براساس مواد يك و دو (مربوط به خلع و عدم توسعه سلاح اتمي) در متن ۱+۵ بزرگترين نقطه مثبت و نشانه جدي پذيرش صلح آميز بودن محدوده فعاليتهاي هسته اي ايران است. اگر چه به آن اشاره صريح نشده باشد.
امضاي ايالات متحده زير اين پيشنهاد و اعلام آمادگي مستقيم براي گفتگو با ايران، بويژه بعد از چند سال تهديد و جنگ رواني، نشانه اي جدي از پذيرش بازيگري ارشد ايران در روابط بين المللي و قدرت چانه زني بالا است. رويكردي كه مؤيد جهش استراتژيك ايران به سطحي فراتر از يك قدرت منطقه اي اما برخوردار از كاريزماي بالا ميان ملت هاي منطقه و مسلمان است.
اگر به دوره سخت فني و سياسي ۳ سال گذشته منصفانه نگاه كنيم، باور مي كنيم كه ايران با هوشمندي و زيركي تعويض زمين بازي را به آمريكا تحميل كرد.
۲- طبعاً فراموش هم نخواهيم كرد كه موافقت آمريكا با اين بسته به خاطر استتار عدم ناتواني در شكل دهي اجماع جهاني عليه ايران، سرشكستگي در عراق و فلسطين، كاهش بي سابقه محبوبيت بوش و جمهوري خواهان و نهايتاً ترفندي براي نشان دادن همراهي قدرتهاي بزرگ با واشنگتن است؛ نه نشانه تغيير سياستها در قبال ايران.
۳- برخلاف برخي ديدگاهها، جمهوري اسلامي ايران براي حفظ منافع ملي از كانال همكاريهاي مسالمت آميز بين المللي هيچ بسته اي را باز نشده رد نمي كند. چنين روشي مربوط به حكومت هاي تك نفره و انزوا طلب است. ايران اسلامي با عمق استراتژيك سياسي در جهان امروز به نگراني هاي مشروع جامعه بين المللي اهميت مي دهد و از همين رو طلايه دار خاورميانه عاري از سلاح اتمي و مصر به بقاي در NPT است.
۴- محيط و مناسبات بين المللي نه آرماني است و نه مجازي. واقعي و نسبي است. شركت سهامي بزرگي است كه سهم هر ملت با درك درست موقعيتها و مهارت در بازيگري براي تبديل تهديدها به فرصت ها و فرصت هاي كوچك به گشايش هاي بزرگ تعيين مي شود. همان چيزي كه رهبري معظم انقلاب اسلامي به عنوان «ديپلماسي ظريف» از آن ياد كردند. هنر بازيگري در روابط بين المللي براي حفظ و تحكيم حداكثري منافع ملي.
فرمول موفقيت «ديپلماسي ظريف» هم حاكميت تعادل و آرامش بر سلسله قواي عصبي و تصميم گير است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |