شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۵ - Jun 10, 2006
جزوه آگاه سازي از مواد مخدر
در سال تحصيلي جديد توزيع مي شود
000570.jpg
ايسنا: مديركل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مصوبات كميته فرهنگي و پيشگيري اين ستاد اعلام كرد: آموزش و پرورش موظف به چاپ و توزيع جزوه  آگاه سازي از مواد مخدر طبيعي و روانگردان بين ۱۵ ميليون و ۶۰۰ هزار دانش آموز مقاطع مختلف تحصيلي با شروع سال تحصيلي ۸۵-۸۶ شد.
حميد صرامي  با اشاره به اين كه بر اساس تحقق بند «د» ماده ۹۷ قانون برنامه چهارم توسعه وزارت آموزش و پرورش موظف به اصلاح برنامه هاي درسي و درج متون پيشگيري در كتب دانش آموزان دبستان، راهنمايي و دبيرستان شده است، گفت: بر اين اساس در جلسه اخير كميته فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر سازمان پژوهش و برنامه ريزي درسي آموزش و پرورش موظف شد تا در خصوص گنجاندن اين متون در كتب درسي سرعت عمل بيشتري به خرج دهد.
وي با اشاره به اعلام آموزش و پرورش مبني بر ورود متون پيشگيري از مصرف مواد مخدر به كتب درسي مقاطع دبستان، راهنمايي و دبيرستان از ابتداي سال تحصيلي ۸۶-۸۷ اذعان كرد: بعلاوه در خصوص طرح جداسازي دانش آموزان داراي والد معتاد و نگهداري آنها در مراكز كميته امداد كه از سال ۷۴ تا كنون يكهزار و ۲۰۰ دانش آموز در قالب اين طرح از والدين معتاد خود جدا شده بودند نيز مقرر شد تا پيرامون اثربخشي طرح و ادامه اجرا يا توقف آن تصميم گيري شود.
به گفته صرامي  بر اين اساس كميته اي متشكل از اعضاي كميته امداد، اداره كل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر و آموزش و پرورش بررسي جامع ادامه يا توقف طرح جداسازي دانش آموزان داراي والد معتاد را بر عهده گرفتند.
وي همچنين در خصوص بررسي هاي صورت گرفته در كميته فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر پيرامون برنامه هاي فرهنگي روز جهاني و هفته مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در روز اول تير ماه تحت عنوان «مواد مخدر، پيشگيري و ورزش» ، سازمان تربيت بدني كل كشور و ادارات كل تربيت بدني استانها فعاليتهاي نمادين وسيعي را در خصوص ورزش به عنوان مهمترين مولفه جايگزين مواد مخدر انجام خواهند داد.
مديركل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به نامگذاري روز دوم تيرماه به عنوان «مواد مخدر، ارزشها و اعتقادات اسلامي» تصريح كرد: بنابراين مقرر شده است تا ائمه جماعات سراسر كشور بعد از نماز مغرب و عشا و ائمه جمعه سراسر كشور از تريبونهاي خطابه نماز جمعه، پيرامون مضرات مواد مخدر و راههاي پيشگيري از گرايش نوجوانان و جوانان به مقوله مصرف مواد مخدر فعاليت عميقي داشته باشند.
وي با اشاره به برگزاري تئاتر هاي خياباني و برنامه هاي فرهنگي و آگاه سازي وسيع صدا و سيما در روز سوم تيرماه به ايسنا گفت: بعلاوه همايش وسيع نقش خانواده و جوانان و جنبش فراگير اجتماعي پيشگيري از مواد مخدر، روز ۶ تير ماه در مراكز كليه استانهاي كشور توسط نيروي مقاومت بسيج براي خانواده ها برگزار مي شود.

بيماري هاي عفوني عامل مرگ هاي تابستاني
ايسنا : يك متخصص عفوني اعلام كرد: اسهال هاي حاد عفوني در فصل تابستان در كشورهايي مثل كشور ما هنوز يكي از علل مرگ و مير در كودكان و سالمندان محسوب مي شود.
دكتر مسعود مرداني اظهار كرد: راه انتقال عفونت هايي كه منجر به اسهال حاد عفوني مي شوند راه مدفوعي دهاني است يعني از راه مدفوع آلوده به هنگام دفع آن اگر با دست فرد غير آلوده تماس يابد يا به وي منتقل شود از طريق آب يا غذا از راه دستگاه گوارش وارد بدن انسان مي شود و ايجاد اسهال عفوني مي كند.
دكتر مرداني درباره علائم اسهال حاد عفوني اظهار كرد: اين بيماري با درد شكم كه گاهي با پيچش  همراه است ظاهر مي شود و در مراحل بعدي استفراغ و اسهال كه از علائم مشخصه آن هستند خود را نشان مي دهد. بيماران معمولا از تب بالا رنج مي برند و دچار بي اشتهايي نيز مي شوند.
اين متخصص عفوني از دست دادن آب بدن بيمار را علاوه بر عفونت علت اصلي اسهال حاد عفوني دانست و توصيه كرد: در ابتدا بيمار بايد مايعات فراوان بخورد كه آب از دست رفته بدن وي جبران شود ولي در موارد شديدتر در صورتي كه استفراغ، اسهال و درد شكم بيمار شديد باشد حتما بايد به پزشك مراجعه كند تا نسبت به درمان آن اقدام شود.وي در ادامه گفت: اگر بيمار قادر به خوردن مايعات باشد بهترين محلولي كه مي تواند جايگزين آب بدن شود محلولهاي خوراكيORS است كه همان مايع درماني خوراكي محسوب مي شود.
اما اگر بيمار قادر به خوردن مايعات نباشد بايد به وسيله سرم آب از دست رفته را تامين كرد.وي دوره درمان اسهال حاد عفوني را كوتاه خواند و افزود: اگر به موقع در درمان اسهال اقدام شود در طول ۲۴ تا ۲۸ ساعت از شدت دفعات اجابت مزاج بيمار كم مي شود، تپش پايين مي آيد و اسهال و درد شكم وي از بين مي رود.
دكتر مرداني براي جلوگيري از ابتلا به اين بيماري بخصوص در ايام تابستان توصيه كرد: از مصرف سبزي ها، ميوه و غذاهايي كه مشكوك به آلودگي هستند و به سلامت آنها اطمينان نداريم بپرهيزيم.
آب ميوه هايي كه به صورت باز فروخته مي شوند استاندارد نيستند و بهتر است از آب ميوه هاي پاستوريزه استفاده شود. سبزي ها بايد علاوه بر شستن ضد عفوني شوند.از نوشيدن آب چاه در روستاها به هنگام مسافرت بشدت خودداري شود .

۱۳۰ هزار نفر بيمه بيكاري دريافت كردند
ايسنا: رييس اداره بيمه بيكاري و تعهدات كوتاه مدت سازمان تأمين اجتماعي، گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۹۵۰ ميليارد ريال به عنوان مقرري بيمه بيكاري، به كارگراني كه به دلايل غير ارادي كار خود را از دست داده اند، پرداخت شد.
احمد پايور در همايش منطقه اي بررسي مسايل و مشكلات بيمه بيكاري استان هاي غرب و شمال غرب كشور افزود: صندوق بيمه بيكاري در چهار سال اخير با كسري موجودي رو به رو بوده و در اين حال تنها با استفاده از برخي راهكارها، توانسته است تعهدات خود را به افراد تحت پوشش استمرار بخشد.
وي شمار افراد برخوردار از بيمه بيكاري در كشور را در حال حاضر بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر اعلام كرد و گفت: بايد براي جلوگيري از بروز هرگونه مشكل جدي در آينده، قانون موجود در زمينه بيمه بيكاري كه حدود ۱۷ سال پيش تدوين شده است، مورد بازبيني قرار گرفته و اصلاح شود.
پايور خاطرنشان كرد: با افزايش شمار بيكاران طي چند سال اخير، منابع صندوق از روند مطلوبي برخوردار نبوده و لازم است كه فراهم آوردن زمينه اشتغال و رونق اقتصادي، به طور جدي از سوي دست اندركاران مورد توجه قرارگيرد.

عدم پرداخت وام وديعه مسكن به مددجويان بهزيستي
مهر : مديركل ستاد مسكن مددجويان سازمان بهزيستي كشور گفت: بانك مسكن از پرداخت وام هاي وديعه مسكن به گروه هاي هدف اين سازمان خودداري مي كند.
مجاهد ضيائي، با بيان اين مطلب اظهار داشت: بين بانك مسكن و بانك مركزي مشكلاتي وجود دارد كه هنوز اين مشكلات برطرف نشده است و در حال حاضر براي ۱۱۳ هزار خانواده از مدد جويان بايد واحد مسكوني ساخته شود. وي اظهار داشت: سهم سازمان بهزيستي از وام هاي وديعه مسكن در سال گذشته ۱۰ ميليارد تومان بوده است كه امسال اين ميزان برابر سال قبل است. مديركل ستاد مسكن مددجويان سازمان بهزيستي كشور در خاتمه گفت: هزينه مسكن مدد جويان ۴۸ درصد از سبد خانواده را تشكيل مي دهد و هم اكنون ۱۱۰۰ واحد مسكوني در جهت تامين مسكن مددجويان با كمك بخش غيردولتي در حال ساخت است.

سازمان ملل:
۱۹۱ ميليون مهاجر سالانه ۱۶۷ ميليارد دلار
به اقتصاد كشورهاي خود كمك مي كنند
گروه اجتماعي - دبيركل سازمان ملل در گزارش خود در مورد اثر توسعه اي مهاجرت بين المللي خواستار ايجاد مجمع دائمي شد كه دولت ها از طريق آن بتوانند نگرش هاي سياستي در مورد مهاجرت را مقايسه و بررسي نمايند.
كوفي عنان در گزارشي كه در مقر سازمان ملل متحد در نيويورك ارائه داد مي گويد يك چنين مجمع مشاوره اي دولت ها در زمينه مهاجرت و توسعه، توصيه و نتايج مذاكرات توليد نخواهد كرد بلكه عقايد جديد را بهتر معرفي مي كند، به مشورت هاي منطقه اي موجود ارتقاء خواهد داد و نگرش منسجمي نسبت به مهاجرت و توسعه در سطوح ملي و بين المللي ترغيب خواهد كرد.در اين گزارش آمده است مهاجران نه تنها مشاغلي كه ساكنان دائم كشورهاي ميزبان رغبتي به انجام آن ندارند، قبول مي كنند بلكه اوضاع اقتصادي را بهبود بخشيده و تقاضا براي كار را فعال مي كنند. مهاجران نظام بازنشستگان را در كشورهايي كه داراي جمعيت سالمند هستند تقويت مي كنند.[در عين حال، كشورهاي در حال توسعه سالانه تقريبا از مبلغ ۱۶۷ ميليارد دلار درآمد ارسالي توسط كارگران مهاجر خود منتفع مي شوند.] در حال حاضر نماينده ويژه دبيركل پيتر شوسراند درگير مذاكرات مقدماتي با دولت ها براي برگزاري گفت وگوهاي سطح عالي در مجمع عمومي به تاريخ ۱۵-۱۴ سپتامبر (۲۴-۲۳ شهريور ۱۳۸۵) است.
در اين گزارش آمده است مهاجرت جنبه اصلي زندگي بين المللي شده است. تعداد مردمي كه خارج از كشورهاي خود زندگي مي كنند به رقم ۱۹۱ ميليون نفر در سال ۲۰۰۵ رسيده است. به عبارت ديگر از اين تعداد ۱۱۵ ميليون نفر در كشورهاي توسعه يافته و ۷۵ ميليون نفر در كشورهاي در حال توسعه به سر مي برند.به عبارت ديگر مهاجرت «جنوب _ جنوب» به همان اندازه مهاجرت «جنوب _ شمال» عادي است. اما مهاجرت به كشورهايي كه درآمد بالا دارند يعني گروهي كه شامل كشورهاي در حال توسعه مانند جمهوري كره، سنگاپور، عربستان سعودي و امارات متحده عربي مي شود سريعا نسبت به ساير جهان رشد داشته است.

تست موارد مشكوك به آنفلوآنزاي پرندگان
ايلنا: معاون سلامت وزارت بهداشت، اعلام كرد: انجام تست به معناي وجود آنفلوانزاي پرندگان در كشور نيست.
مؤيد علويان، معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، گفت: برخي به اشتباه تصور مي  كنند انجام تست به معناي وجود آنفلوآنزاي پرندگان در كشور است، در حالي كه چنين بحثي صحت ندارد.وي افزود: نظام سلامت براي كنترل بيماري آنفلوآنزاي پرندگان اقدام به تست  گيري مي  كند و اين كار به معناي اثبات وجود بيماري نيست.به گفته علويان، گرفتن تست جزو دستورالعمل مراقبتي نظام سلامت است و بدون انجام تست نمي  توانيم كار مراقبت از بيماري را انجام دهيم.وي تصريح كرد: در مناطق خطرخيز، موارد مشكوك انساني و حيواني را آزمايش كرده و در صورت نياز پرندگان مشكوك را از بين مي  بريم.معاون سلامت وزارت بهداشت، با اشاره به شرايط ايران از نظر بيماري مذكور، گفت: ايران برنامه  هاي مناسبي براي كنترل بيماري دارد و تاكنون هيچ موردي از آنفلوانزاي مرغي كه به انسان منتقل شده باشد، در كشور مشاهده نشده است.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
تعادل به جاي سختگيري
طراحان سؤالات امتحاني، معمولاً استعدادهاي متوسط به بالا را ملاك مي گيرند تا دانش آموزان احساس نكنند فراتر از توان آنها در حقشان سختگيري شده است. متأسفانه امسال سؤالات سوم رياضي دبيرستان، بسيار سختگيرانه طراحي شده بود و چنين احساسي را در دانش آموزان برمي انگيخت؛ نظير مشكلاتي كه چند سالي است هنگام امتحانات بروز مي كند. رواست كه تعادل را در اين زمينه مراعات كنيم و نسل جوان را نرنجانيم.
طاهرخاني- دبير بازنشسته و عضو انجمن اوليا و مربيان
تقاضاي رفع مزاحمت
مزاحمت و درگيري افراد ولگرد و فروشندگان مواد مخدر در كوچه نقيبي واقع در منطقه ۱۱ شهرداري تهران كاملاً نمود دارد و دامنه آن حتي به خيابان جوانمرد (سالار اعظم سابق) و خيابان محبوب مجاز(سيناي سابق) كشيده مي شود. لازم است با اين عوامل برخورد قانوني شود.
ساكنان محل
رقابت مفيد به جاي انحصار
استنباط من از افزايش غيرمتعارف تعرفه گوشي تلفن همراه آن است كه مخابرات، همان طور كه از پيش فروش سيم كارت با قيمت بسيار بالا سود مي برد، حالا مي خواهد از اين طريق سود ببرد. نياز جامعه و ضرورت هاي اقتصادي كشور ايجاب مي كند كه از انحصار به سود فعاليت هاي اقتصادي، رقابت مفيد و ايجاد اشتغال كاسته شود.
خيرآبادي
نظام هماهنگ بهترين راه بود
بابت افزايش حقوق كارمندان بازنشسته تا سقف ۲۰۰هزار تومان ممنونيم، اما جا دارد به مدارج تحصيلي و تخصصي افراد هم عنايتي بشود و حقوق بازنشستگي آنها نيز ترميم گردد. بهترين راه براي رسيدن به اين هدف، اجراي نظام هماهنگ پرداخت بود.
رفعت كولجي- دبير بازنشسته آموزش و پرورش
آگهي همشهري زياد است
ازخوانندگان قديمي همشهري هستم و دوبيتي هاي جمع آوري شده حافظ(شاعر بزرگ) توسط اينجانب كه هميشه در صفحه آخر روزنامه چاپ شده و مي شود، گواه اين مدعاست. مي خواستم گله كنم كه روز به روز به حجم آگهي هاي همشهري اضافه مي شود و به همان اندازه از بار مطالب متنوع كم مي گردد.
كوچكي- تهران
همشهري: معمولاً نيمه دوم فصل بهار برخلاف نيمه اول، حجم آگهي همه روزنامه ها افزايش پيدا مي كند و همشهري هم از اين افزايش حجم بركنار نمانده، اما سعي شده است كه از طريق انتشار ضمائم گوناگون، مطالب مورد نياز براي سليقه هاي گوناگون خوانندگان همشهري تأمين گردد. ضمن تشكر ازآقاي كوچكي يادآور مي شويم كه پيشنهادشما در خصوص افزايش تنوع مطالب به صورت جدي بررسي خواهد شد.
تعيين حقوق يك پزشك
قراردادهاي موقت سه ماهه و بدون پشتوانه هاي لازم بيمه اي، پرداخت ۱۴۰هزار تومان حقوق براي ۱۲۰ساعت كار و... اين سؤال را پيش مي كشد كه حقوق يك پزشك با ۱۸ سال تحصيل با كدام ضوابط محاسبه و تعيين شده است؟
شاغلين در بخش اورژانس بيمارستان مشهد

توضيح و تصحيح
پيرو درج خبري با عنوان «طرح توانمندسازي زنان سرپرست خانوار اجرا مي شود» در صفحه ۶ مورخ ۱۰/۳/۸۵ در مطلب اجراي بيمه زنان خانه دار، تعداد ۲۸ هزار نفر تاكنون بيمه شده در پنج استان صحيح است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |