شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۵ - Jun 10, 2006
به منظور ثبت در فهرست آثار جهاني
فيلم بيستون به يونسكو رفت
گروه شهري- آرش نهاوندي: فيلم مستند يك دقيقه  اي بيستون در آستانه بررسي ثبت جهاني اين اثر باستاني به مقر يونسكو فرستاده شد.
ارسال اين فيلم، در پاسخ به درخواست يونسكو انجام گرفت. پيش از اين يونسكو در نامه اي تهيه يك دقيقه فيلم از كتيبه و مجموعه تاريخي بيستون و ارائه آن به رسانه هاي جهاني را خواستار شده بود. براساس برنامه يونسكو ساخت يك دقيقه فيلم از آثار تاريخي مورد نظر اين سازمان جهاني مرسوم است و تمام كشورهايي كه پرونده اي براي ثبت اثر تاريخي به اين نهاد ارسال داشته اند، بايد چنين فيلم هايي را تهيه كنند و در اختيار يونسكو قرار دهند.
اما مسئله ثبت جهاني بناي تاريخي بيستون در كرمانشاه به عنوان اثر فرهنگي واجد شرايط از ايران در سي امين نشست كميته ميراث جهاني در ويلنيوس، پايتخت ليتواني به بحث و بررسي گذاشته خواهد شد.
اجلاس كميته ميراث جهاني با شركت
21 نماينده از سراسر جهان از 8 تا 16 اوت 2006 (17 تا 25 مرداد 85) در ليتواني برگزار مي شود.
كميته ميراث جهاني متشكل از نمايندگان
21 كشور است كه در حوزه حمايت از ميراث فرهنگي و طبيعي جهان فعاليت مي كنند. اعضاي كميته ميراث جهاني توسط مجمع عمومي دولت هاي عضو انتخاب مي شوند.
اين كميته هر سال از ميان فهرست آثار معرفي شده از سوي كشورهاي عضو اقدام به شناسايي آثار و دارايي هاي فرهنگي و طبيعي برجسته به منظور ثبت در فهرست ميراث جهاني مي كند. در صورت ثبت اثر، بنا با محوطه طبيعي معرفي شده از حمايت هاي مادي و معنوي كنوانسيون ميراث جهاني برخوردار خواهد شد. تشخيص و تصميم گيري نهايي در مورد تمديد يا حذف عضويت آثار از فهرست جهاني نيز از جمله وظايف اين كميته بين المللي است.
سومين وظيفه اين كميته بررسي درخواست هاي ارسال شده از سوي برخي كشورها براي دريافت كمك هاي بين المللي است.
موانع و نگراني ها
مسئله پذيرش بيستون به عنوان يك اثر تاريخي جهاني در حالي در اجلاس كميته ميراث جهاني مورد بررسي قرار مي گيردكه نگراني هاي عمده اي درباره حفاظت از بنا و حريم آن ايجاد شده است. ساخت و سازها، احداث جاده و وجود شركت پتروشيمي بزرگترين نگراني براي ثبت اين اثر در فهرست جهاني است.
در همين راستا پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پس از برگزاري جلسه هاي متعدد با مسئولان استان كرمانشاه، به يونسكو اطمينان داد كه اجازه ساخت و ساز به هيچ سازماني در حريم اين اثر 2 هزار ساله را نمي دهد. از سوي ديگر و با توجه به آثار تخريبي ناشي از فعاليت شركت پتروشيمي توليد اوره و آمونياك روي مجموعه تاريخي بيستون به ويژه كتيبه آن، مسئولان ملزم به نصب فيلترينگ براي جلوگيري از تخريب مجموعه تاريخي بيستون شدند. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز تأكيد كرد كه اجازه راه اندازي شركت جديد پتروشيمي را براي توليد پلي اتيلن در حريم اين اثر تاريخي نمي دهد. برهمين اساس قرار شد كه شركت هاي مختلف در پيرامون بيستون فعاليت خود را تعطيل و به جاي ديگر نقل مكان كنند.
يكي از نگراني هاي موجود براي ثبت جهاني اين اثر تاريخي گسترش شهرك بيستون در نزديكي محوطه تاريخي بيستون بود. اما در گفت وگو با مسئولان دولتي قرار شد شهر بيستون در محدوده فعلي باقي بماند و بيش از اين توسعه پيدا نكند و سرريز جمعيتي آن به شهرك بل وردي منتقل شود.
بيستون تاريخي
بيستون از زمان خيلي قديم مورد توجه بوده است. در سال هاي گذشته،  قبل و پس از پيروزي انقلاب اسلامي، بخشي از محوطه تاريخي فرهنگي بيستون تحت عنوان بغستان قديم و سه اثر ديگر از جمله كتيبه داريوش، كاروانسراي صفوي و
پل صفوي بيستون در فهرست آثار ملي ثبت شده بودند.
از سال 1380 نيز بيست و چهار اثر ديگر در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده اند. اما مهمترين اثر اين مجموعه كتيبه تاريخي داريوش است. اين كتيبه در ارتفاع صدمتري در كوه بيستون حك شده و تا سال 1835 ميلادي كسي از راز آن آگاه نبود. چشمه بيستون محل اطراق كاروان ها در اعصار مختلف بود، از همين رو بسياري از سياحان و مسافران كتيبه داريوش را از نظر گذرانيده اند و شرحي از آن را در سفرنامه ها و يا خاطراتشان به رشته تحرير درآورده اند.

چشم انداز
000573.jpg
مهمترين اثر در ميان آثار كنده كاري شده موجود در كوه بيستون، كتيبه داريوش است.اين كتيبه كه يكي از معتبرترين و مشهورترين سندهاي تاريخي جهان محسوب مي شود، به خط ميخي نوشته شده و مجموعاً سطحي به طول 5/20 و عرض 8/7متر را در برگرفته است.طبق آنچه در كتيبه بيستون آمده، كمبوجيه پس از شنيدن خبر شورش گئومات (بردياي دروغين كه با نام برادر شاه، تخت سلطنت را غصب كرده بود) قصد بازگشت به ايران كرد ولي در بين راه كشته شد و داريوش كه از نوادگان هخامنش و همچنين از سرداران محافظ بود، حكومت را به دست گرفت. شمايل 10 ياغي كه به نشان 10 شورش بر كتيبه بيستون حجاري شده اند حكايت از شورش هايي دارند كه در اوايل سلطنت داريوش برپا و طي يك سال و نيم، توسط وي سركوب شدند.

مرمت قديمي ترين بناي خشتي جهان
000576.jpg
ميراث خبر: متخصصان، مرمت سكوي پنج هزار ساله كنار صندل شمالي را در جيرفت آغاز كردند. از اين بنا به عنوان قديمي ترين بناي مذهبي جهان ياد مي شود.نادر سليماني، باستان شناس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمان در اين باره گفت: مرمت سكوي پله اي در كنار صندل به تازگي آغاز شده است. البته خشت زني براي اين سكو از اسفندماه گذشته آغاز شده بود كه با آماده شدن آنها مرمت سكو را آغاز كرديم. در حال حاضر ميزان اعتباري كه براي مرمت و احياي آن در نظر گرفته شده كافي نيست كه اميد مي رود بتوان اعتبار كافي را براي احياي كامل اين اثر ارزشمند جذب كرد. سليماني افزود: با توجه به اين كه خاك هاي پيرامون بنا نمك دارد و شوره مي زند، نتوانستيم از اين خاك استفاده كنيم و خاك مورد نياز براي ساخت اين خشت را از منطقه اي در 20 كيلومتري غرب تپه هاي كنار صندل تهيه كرديم. اين خاك، خاك رس مرغوبي است كه با افزودن ماسه بادي مقاوم شده و در بنا به كار مي رود.

۹۰ درصد تأسيسات ساحلي و دريايي گيلان سالم نيستند
000579.jpg
خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري: هم اكنون 23 نقطه در استان گيلان از طرح دريا، شامل جداسازي و ايجاد امكانات رفاهي و تفريحي در ساحل و دريا، استفاده مي كنند كه 90درصد آنها از تاسيسات سالم بي بهره اند.بيژن ذهاب معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان گيلان با بيان اين مطلب اظهار داشت: مجموعه تأسيسات ساحلي از لحاظ كمي و كيفي هيچ تناسبي با نياز كشور ندارد و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تلاش مي كند با اجراي طرح هاي اقتصادي براي ورود بخش خصوصي، طرح سالم سازي دريا ساماندهي شود. وي افزود: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان گيلان متولي اين امر است و در همين راستا بيش از 50 نقطه در 250 كيلومتر ساحل آزاد را شناسايي كرده است.وي خاطرنشان كرد: دولت بايد اعتبارات اين طرح را بيشتر از طريق وزارت كشور و وارد كردن بخش خصوصي تأمين كند و امكانات تفريحي، تأمين آب آشاميدني جاده هاي ارتباطي و وسايل لازم براي بازي كودكان را در كنار طرح دريا ايجاد كند.

گفت و گو
سيماي شهري در ساخت و ساز جايي ندارد
گروه شهري- اسدالله افلاكي: نبود نظارت جدي بر چرخه ساخت و ساز طي سالهاي اخير، به ويژه دهه هفتاد و پس از آن، سبب شده تا سازندگان غيرمتخصص و به بيان صريح تر بساز و بفروش هاي سودجو، در نقطه نقطه شهر، مجموعه اي از بناهاي نامرغوب با سيماي آشفته احداث نمايند؛ نماهايي كه نه تنها هيچ سنخيتي با پيشينه معماري غني ايراني- اسلامي ندارد كه مجموعه اي ناهمگون را به نمايش مي گذارد؛ مجموعه اي كه از يك سو، نمايانگر بدسليقگي سازندگان آن است و از سوي ديگر، سهل  انگاري و غفلت متوليان و نهادهاي دست اندركار ساخت و ساز را به رخ مي كشد. وضعيت سيماي شهر تهران، محور اصلي گفت وگويي است با الهام اميني، مدرس و عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد كه از نظرتان مي گذرد.

*سيماي شهر تهران را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- سيماي شهري حاصل فعاليت انسانها در ساختن ساختمانهاست. در سيستم پيچيده  شهرهاي امروز، فشار ناشي از نابساماني سيماي شهري وزني معادل فشار ناشي از آلودگي هوا و مسائل مشابه آن دارد. متأسفانه هر روز در گذر از معابر شهر تهران مي توان آشفتگي سيماي شهري را مشاهده كرد، به طوري كه ناهماهنگي بين ابعاد و ارتفاع ساختمان ها واستفاده از مصالح و رنگهاي متفاوت، چهره اي نازيبا به پايتخت و ديگر شهرهاي كشور بخشيده است.
* به جز عوامل ياد شده، چه عوامل ديگري به اين ناهمگوني دامن مي زند؟
- ناهمگوني نماي ساختمانهاي شهري را مي توان به عواملي چون بي توجهي به الگوهاي كهن معماري و شهرسازي، استفاده از مصالح نامرغوب و كج سليقگي سازندگان ساختمانها داد، ضمن آن كه وضعيت نامناسب اقتصادي نيز در اين موضوع بي تأثير نيست.
* ضوابط و مقررات موجود تا چه اندازه در حفظ سيماي شهري اثر گذار است؟
- قوانيني كه اكنون در زمينه نماهاي شهري وجود دارد عبارتند از: ماده 23 قانون نوسازي، مصوبه شوراي عالي شهرسازي و معماري مربوط به نماهاي شهري، مواد 99 و 100 قانون شهرداري و البته ضوابط و قوانين ديگري نيز وجود دارد كه به طور غيرمستقيم بر نماهاي شهري تأثير مي گذارند، اما مشكل اين جاست به رغم وجود بستر قانوني براي كنترل نماهاي شهري، اين قوانين اجرا نمي شود.
* با چه راهكارهايي مي توان نماهاي شهري را ساماندهي كرد؟
- توجه به شاخص هاي هويت جمعي و فرهنگي به موازات نيازها و توقعات شهروندان از يك محيط شهري، فرهنگ سازي و آموزش شهروندان،  تهيه طرحها و ضوابط مربوط به نماهاي شهري در تكميل طرح هاي تفصيلي، تربيت نيروي انساني متخصص و كافي براي به كار گماردن دستگاههاي اجرايي و متولي ساخت و ساز، استفاده از تشكل هاي حرفه اي به عنوان بازوهاي اجرايي شهرداريها به منظور كنترل ضوابط نماهاي شهري، توجه معماران به هماهنگي بناها به جاي توجه به تك بنا، اصلاح قوانين و پيش بيني سازوكار لازم حقوقي براي برخورد با متخلفان از جمله راهكارهايي است كه در صورت اجرا مي تواند باعث ساماندهي وضعيت آشفته فعلي نماهاي شهري شود.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |