يكشنبه ۲۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۵ - Jul 16, 2006
بين الملل
Front Page

واكنش غافلگيرانه حزب الله لبنان
006570.jpg
گروه بين الملل- در چهارمين روز از يورش ارتش اسرائيل به لبنان درحالي كه ابعاد ويراني ها و كشته هاي لبنان هر روز افزايش مي يابد، جورش بوش رئيس جمهور آمريكا نه تنها اين اقدام تل آويو را محكوم نكرد بلكه با حمله به حزب الله لبنان و تروريست خواندن اين گروه مقاومت عملا به دفاع از يورش اسرائيل پرداخت.
ديروز اسرائيل برخلاف ادعاي پيشين خود كه اين عمليات واكنشي به اسارت گرفته شدن دو سربازش توسط حزب الله لبنان است، دامنه عمليات هوايي و بمباران خود را از جنوب لبنان- محل استقرار حزب الله- گسترش داد و تمام مناطق اين كشور را زير آتش گرفت.
اسرائيل ديروز علاوه بر جنوب لبنان به مناطق شرق و شمال اين كشور و نيز خط مرزي لبنان با سوريه حمله كرد كه بر اثر آن ده ها لبناني كشته و مجروح شدند.
در حمله جنگنده هاي ارتش صهيونيستي در جنوب لبنان ۱۰ فلسطيني پناهنده كه اكثر آنها كودك بودند كشته شدند. در حمله به مرز سوريه يك شهروند لبناني به قتل رسيد و در حمله هوايي به يك اتوبوس در منطقه مثلث طير حرفا در جنوب لبنان ۲۰ غيرنظامي به قتل رسيدند.
حمايت بوش از اسرائيل
در واكنش به درخواست فوادسينيوره از آمريكا براي تلاش جهت توقف حملات اسرائيل به لبنان، جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در مصاحبه مشترك با ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه گفت: حزب الله لبنان مسئول بحراني شدن اوضاع اين كشور است و سوريه و ايران بايد دست از حمايت حزب الله بردارند.
وي كه در حاشيه نشست جي۸ با خبرنگاران صحبت مي كرد، افزود: دليل اين تهاجمات حزب الله لبنان است و بايد اين گروه خلع سلاح شود تا خشونت ها از بين برود.
پوتين نيز در اين مصاحبه با اعلام موافقت نسبت به اظهارات بوش گفت: اين مسئله قابل قبول نيست كه اهداف سياسي را به زور به دست آوريم و يا كسي را به اسارت گرفت و يا حملاتي عليه دولتي مستقل انجام داد. وي افزود: ما نگراني هاي قابل توجيه اسرائيل را در قبال حملات حزب الله قبول داريم. اما به هر حال خواهان متوقف شدن خونريزي ها هستيم.
سخنگوي كاخ سفيد آمريكا نيز درپي درخواست سينيوره نخست وزير لبنان براي برقراري آتش بس گفت: بعيد به نظر مي رسد اسرائيل يا حزب الله در مقطع كنوني با درخواست آتش بس موافقت كنند و رئيس جمهوري آمريكا هرگز براي اسرائيل تصميم نظامي نخواهد گرفت.
در واكنش به حملات گسترده ارتش اسرائيل به لبنان نيروهاي مقاومت حزب الله نيز اقدام به پاسخگويي كردند.
ديروز در يكي از رويدادهاي مهم چهار روز اخير يك ناوچه مجهز و پيشرفته اسرائيلي توسط حزب الله لبنان غرق شد. اين واقعه درست مدت كوتاهي پس از سخنراني حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان و وعده وي براي انجام يك عمليات شادي آور به وقوع پيوست.
اسرائيلي ها هنوز نتوانسته اند عامل غرق شدن ناوچه خود را مشخص كنند و محافل نظامي از احتمال اصابت راكت يا بمب هاي يك هواپيماي بدون سرنشين به ناوچه مذكور خبر مي دهند.
گسترش مخالفت ها
چند روز پس از سكوت بسياري از كشورهاي عربي در واكنش به تجاوز ارتش اسرائيل به لبنان سرانجام بر اثر فشار افكار عمومي، تعدادي ديگر از كشورهاي عربي مجبور به موضع گيري شدند.
عليرغم اين كه عربستان سعودي در نخستين واكنش رسمي خود پيكان انتقاد را به سوي حزب الله لبنان نشانه رفته بود اما ديروز امارات متحده عربي از مجامع جهاني خواست مانع از تداوم حملات اسرائيل به لبنان شوند. بحرين نيز خواهان توقف اين حملات شد و اردن و مصر با محكوم كردن حملات اسرائيل، خواهان پايان اين مخاصمه شدند. اين محكوميت از سوي دولت كويت نيز مطرح شد و نوري مالكي رئيس جمهوري عراق به همراه علماي مذهبي اين كشور جنايات اسرائيل را محكوم كردند. كميته حقوق بشر عربي نيز از عمليات اسرائيل عليه لبنان به عنوان يك جنايت جنگي نام برد.
در بسياري از كشورهاي جهان نيز تظاهراتي عليه اسرائيل صورت گرفت. ديروز در سوريه، پاكستان، تركيه، عراق و شهرهاي مختلف بسياري از كشورهاي آمريكاي جنوبي تظاهراتي در حمايت از مردم لبنان و ابراز انزجار از حمله اسرائيل به كشور صورت گرفت.
حزب الله لبنان: مي ايستيم
دبيركل حزب الله لبنان طي پيامي به مردم اين كشور اظهار داشت كه در نبرد همه جانبه با دشمن صهيونيستي پيروزي در راه است.
سيدحسن نصرالله با تأكيد بر مقاومت حزب الله گفت: در روزهاي آينده مردم لبنان شاهد تحولات غافلگيركننده اي عليه دشمن خواهند بود. وي همچنين خطاب به ساكنان اسرائيل گفت: به زودي درخواهيد يافت كه دولت شما تا چه اندازه احمق است و توان تشخيص اوضاع را ندارد. نصرالله همچنين اظهار داشت كه اسرائيل جنگي تمام عيار را عليه لبنان آغاز كرده و مبارزان بايد با عزم و اتحاد مقاومت كنند. وي همچنين تهديد كرد كه با راكت به شهرهاي اسرائيل مانند حيفا حمله خواهد كرد.
وي خطاب به اسرائيلي ها گفت: شما نمي دانيد با چه كساني مي جنگيد. شما با فرزندان محمد و علي و حسن و حسين و اهل بيت رسول الله و اصحاب رسول الله روبه رو هستيد. شما جنگ نامحدود را با قومي انتخاب كرديد كه به تاريخ و تمدن و فرهنگ خود افتخار مي كند و از قدرت مادي، امكانات، تجربه، عزم و اراده و شجاعت برخوردار است.
سيدحسن نصرالله همچنين خطاب به ملت لبنان گفت اين جنگ، ديگر نبرد براي مبادله اسيران نيست. آنچه امروز مي گذرد واكنش به عمليات مقاومت در اسارت گرفتن دو نظامي صهيونيست نيست بلكه اسرائيل مي خواهد با ملت، مقاومت، دولت، ارتش و نيروهاي سياسي حامي مقاومت تسويه حساب كند كه شكست تاريخي را بر اين رژيم تجاوزگر كه به شكست عادت نداشت،  وارد كرد.
صهيونيست ها به جنگ همه جانبه دست زده اند تا انتقام شكست خود را در لبنان در سال ۲۰۰۰ بگيرند.

آغاز نشست سران هشت كشور صنعتي در سنت پترز بورگ
گروه بين الملل- نشست هشت كشور صنعتي جهان در حالي  ديروز  بعدازظهر در سنت پترزبورگ آغاز شد كه رويدادهاي خاورميانه در صدر اخبار قرار داشت. پيش از ظهر ديروز رئيس جمهوري آمريكا و پوتين در كنفرانسي خبري برداشت هاي خود از رويدادهاي اخير را با خبرنگاران در ميان نهادند. در اين كنفرانس خبري هر دو رييس جمهوري ضمن ابراز نگراني از آنچه اكنون در جريان است ،درمورد عضويت روسيه در سازمان تجارت جهاني نيز ديدگاه هاي متفاوتي را ارايه دادند. در مورد ايران و كره شمالي اظهارنظر بوش و پوتين اختلاف ديدگاه ها را نمايان كرد. بوش پيش از اين در ضيافتي خصوصي نظر خود را در مورد اين مسايل با پوتين در ميان نهاده بود ولي با وجود تلاش دو رهبر تفاوت ديدگاه ها در كنفرانس خبري كه از سوي بسياري از فرستنده هاي تلويزيوني جهان به صورت مستقيم پخش مي شد، نمايان بود.
نشست هشت كشور صنعتي كه براي نخستين بار در روسيه برگزار مي شود با مخالفت هايي نيز روبه روست و گروه هاي ضدجنگ و ضدجهاني سازي هر ساله همزمان با برگزاري اين نشست تظاهراتي را انجام مي دهند.
در روسيه كمونيست هاي پيشين كه دورتر از محل نشست جمع شده بودند با پليس ضدشورش روبه رو شدند. پيشتر از آن نيز بوش در ديدار با صدراعظم آلمان با مخالفت گروه هاي ضدجنگ و صلح سبز مواجه شده بود. سران هشت كشور صنعتي در نشست دوروزه خود كه در طافي در چهل كيلومتري مسكو برگزار مي شود، ضمن تبادل نظر درمورد مسايل روز جهان سعي در هماهنگي سياست هاي خود نيز دارند. در اين نشست آمريكا، روسيه،  ژاپن، ايتاليا،  انگلستان، آلمان، كانادا و فرانسه شركت دارند و قرار است اين بار در روز آخر چين نيز به عنوان عضو ناظر در نشست پاياني شركت كند.
كشورهاي اروپايي ازجمله فرانسه و انگلستان هم اكنون با مسايل داخلي درگير هستند و سران اين كشورها اميدوارند اين نشست بر وجهه آنان در داخل نيز بيفزايد.

چرا آمريكا اقدام نمي كند؟
گروه بين الملل - در حالي كه بحران خاورميانه در حال خارج شدن از كنترل است، بسياري دولت آمريكا را به مداخله و انجام اقدامي در اين ميان فرامي خوانند. اما واقعيت اين است كه دولت جورج بوش گزينه و راه حل چنداني پيش رو ندارد و با توجه به بي ميلي واشنگتن به وارد شدن به فعاليت هاي منطقه اي و همچنين مقاومت اين دولت در برابر فشار به اسرائيل، ابزار ديپلماتيك چنداني براي دولت بوش وجود ندارد. از سوي ديگر معلوم نيست كه بوش بخواهد از همين ابزارهاي محدود باقي مانده هم استفاده كند.
در واشنگتن، بيشتر مخالفان بوش دولت او را به انجام اقدامي درباره اين بحران
فرامي خوانند. تحليلگران مي گويند يكي از استراتژي هاي منطقي آمريكا هدايت قدرت هاي جهاني در اجلاس گروه هشت در روسيه براي اعمال فشار بيشتر بر ايران و سوريه براي عدم حمايت از حزب الله است. همزمان واشنگتن ممكن است با استفاده از نفوذ خود بر اسرائيل اين رژيم را به محدود كردن درگيري ها در لبنان و عدم حمله به غيرنظاميان و تأسيسات غيرنظامي فرودگاه بيروت متقاعد كند. اما حتي اين تاكتيك هم با مشكل همراه است؛ چرا كه آمريكا با متحدانش درباره اين موضوع و حمايتش از اسرائيل، مشكلات و اختلاف نظرات زيادي دارد. بوش با حسني مبارك رئيس جمهوري مصر، فؤاد سينيوره نخست وزير لبنان و ملك عبدالله پادشاه اردن تلفني گفتگو كرده است.
با گسترش درگيري ها درخواست هاي آمريكا از اسرائيل هم شدت گرفته است. كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا از دولت ايهود اولمرت خواست خويشتنداري نشان دهد. اما در واشنگتن بسياري بر اين باورند كه اسرائيل كاملاً حق دارد.
با اين حال، حتي اگر آمريكا وارد عمل شود، معلوم نيست دولت اولمرت به اين درخواست گوش بدهد. بعضي سناتورهاي آمريكايي اكنون هشدار مي دهند كه اين اقدام اسرائيل ممكن است منافع گسترده تر آمريكا در منطقه را تهديد كند.
بعضي تحليلگران مي گويند واشنگتن فعلاً وارد عمل نمي شود و منتظر است تا اوضاع وخيم تر شود.
فرانس پرس

تمديد حالت فوق العاده در بغداد
گروه بين الملل - مجلس عراق ديروز پس از بررسي وضعيت امنيتي اين كشور بار ديگر حالت فوق العاده در تمام استانهاي اين كشور به غير از استان خودمختار كردستان عراق را براي ۳۰ روز تمديد كرد.
اين طرح به پيشنهاد نوري مالكي رئيس جمهوري عراق و با تأييد نمايندگان مجلس به تصويب رسيد.
در پي حمله دولت عراق به پايگاه شورشيان در فلوجه براي نخستين بار در سال ۲۰۰۴ وضعيت فوق العاده در اين كشور و در زمان نخست وزيري اياد علاوي برقرار شد و پس از آن هر ۳۰ روز يك بار اين وضعيت تمديد شده اما پس از برقراري دولت جديد و تاسيس مجلس، تمديد اين وضعيت تنها پس از تصويب مجلس ميسر است.
براساس قانون وضعيت فوق العاده مأموران دولت مي توانند درخصوص تردد شهروندان و برپايي تجمعات شرايط خاصي را اعمال كنند و همچنين مي توانند دستور بازداشت و عمليات جستجوي مجرمان را صادر كنند.
رئيس كميته المپيك
با ۵۱ همراه خود ربوده شد
ديروز در ادامه عمليات خشونت بار در عراق رئيس كميته المپيك اين كشور به همراه ۲۱ محافظ و بين ۳۰ تا ۴۰ همراه او كه اكثراً از ورزشكاران عراق بودند توسط گروهي ناشناس كه لباس نظامي بر تن داشتند ربوده شدند. هنوز هيچ گروهي مسئوليت اين عمل را برعهده نگرفته است. از سوي ديگر در عمليات تعقيب و درگيري در بغداد، پليس عراق توانست ديروز ۴۵ مظنون را در منطقه عظيميه دستگير كند.

ادعاي سفير آمريكا : ايران و سوريه
مسئول درگيري در لبنان هستند
ايرنا: «جان بولتون» سفير آمريكا در سازمان ملل روز جمعه در نشست شوراي امنيت گفت كه ايران و سوريه بايد از حمايت خود از حزب الله و حماس دست بردارند و مسئول درگيري هاي اخير هستند. وي مدعي شد كه ايران از حزب الله حمايت مالي مي كند و سوريه پناهگاه و سلاح مي دهد و اين دو بايد جوابگو باشند. بولتون گفت كه سوريه همچنين بايد خالد مشعل از رهبران حماس را كه در آن كشور زندگي مي كند، تحويل دهد.
امر جونز پري سفير انگليس در سازمان ملل نيز از ايران و سوريه خواست تا از نفوذشان استفاده كنند و آرامش را به منطقه بازگردانند. جونز پري به اسرائيل گفت كه استفاده از زور كمك نمي كند و استفاده نامتناسب از زور اوضاع را بدتر خواهد كرد.

هشدار هند به پاكستان
ايسنا: نخست وزير هند با بيان اين كه عاملان بمب گذاري هاي اخير در بمبئي از سوي شبه نظاميان حاضر در مرز با پاكستان حمايت مي شده اند، هشدار داد كه اين احتمال وجود دارد كه روند صلح بين هند و پاكستان از اين بمب گذاري ها آسيب ببيند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، مانموهان سينگ، نخست وزير هند در اولين بازديد خود از بمبئي پس از بمب گذاري هاي اخير، هشدار داد در صورتي كه پاكستان شبه نظاميان را كه در خاك اين كشور فعاليت مي كنند سركوب نكند، پيشرفت روند صلح با مشكل مواجه خواهد شود. پاكستان بلافاصله پس از سخنان سينگ، اظهارات وي را رد كرد.
با توجه به اتفاقات اخير و اظهارات نخست وزير هند، برگزاري گفت وگوهاي وزراي خارجه  دو كشور هند و پاكستان كه طبق برنامه قرار بود ۲۰ ژوئيه (۲۹ تير) برگزار شود، بعيد به نظر مي رسد و حتي رسانه هاي محلي از لغو اين گفت وگوها خبر دادند.

نارضايتي از حزب كارگر
ايسنا: جديدترين نظرسنجي ها حاكي از آن است كه حزب حاكم كارگر انگليس به رهبري توني بلر از دولت محافظه كاري كه ۹ سال پيش قدرت را در اين كشور در دست داشت « كثيف تر» است.
نظرسنجي موسسه  You Gov كه براي روزنامه راست ميانه  ديلي تلگراف به عمل آمده، نشان مي دهد كه ۶۹ درصد پرسش شوندگان، حزب كارگر انگليس با گرايش چپ ميانه را بسيار « كثيف و بدنام » مي دانند. اين در حالي است كه تنها ۶۳ درصد مردم انگليس در مورد دولت محافظه كاران در سال ۱۹۹۷ در كشورشان چنين ديدگاهي داشتند.

اعضاي شوراي امنيت به توافق بر سر صدور
قطعنامه عليه كره شمالي نزديك شدند
ايسنا: بنابه اظهارات ديپلمات ها، اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل اختلافات خود را درخصوص اعمال تحريم لازم الاجرا عليه كره  شمالي كاهش داده اند. تنها يك مانع اصلي بر سر راه راي گيري هاي ديروز براي پيش نويس قطعنامه  تحريم وجود داشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ژان مار دولاسابلير، سفير فرانسه در سازمان ملل كه رياست شوراي امنيت در ماه ژوئيه نيز بر عهده  اين كشور است، پس از مشورت پشت درهاي بسته در جمع خبرنگاران گفت: ۱۵ عضو شوراي امنيت ديروز مذاكرات خود
درخصوص پيش نويس اصلاح شده قطعنامه پيشنهادي را از سر گرفتند.

قصاب كامبوج در كما
006567.jpg
گروه بين الملل - فرمانده سابق ارتش خمرهاي سرخ در كامبوج كه به اتهام جنايت عليه بشريت و قتل هاي دهه ۱۹۷۰ در كامبوج در آستانه محاكمه قرار داشت، در سن ۸۰ سالگي به كما فرورفت.
به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، «تاموك» كه قصاب كامبوج خوانده مي شود در يكي از بدترين نسل كشي هاي قرن بيستم توسط رژيم پل پوت در كامبوج، نقش محوري داشت.اين فرمانده سابق كه يك پا دارد يكي از دو رهبر زنده مانده خمرهاي سرخ است كه در حبس به سر مي برد و اكنون با فرورفتن در حالت كما هر لحظه ممكن است بدون محاكمه و مجازات قضائي از دنيا برود.
تاموك در سال ۱۹۹۷ پل پوت را بركنار كرد و تا پيش از دستگيري در مارس ۱۹۹۹ رهبر خمرهاي سرخ بود. در دوران حكومت پل پوت در سال هاي ۱۹۷۵ تا ،۱۹۷۹ بيش از دو ميليون نفر اعدام يا تا حد مرگ شكنجه شدند. مقدمات محاكمه رهبران خمرهاي سرخ از ماه گذشته شروع شد. اما بيم آن مي رود كه بسياري از اين رهبران، پيش از محاكمه به دليل كهولت سن از دنيا بروند.

اعتراض چين به آمريكا و اروپا
بر سر مذاكرات تجاري دور دوحه
فارس: دولت چين طي بيانيه اي اعلام كرد، سياستهاي آمريكا و اروپا مهمترين مانع پيشرفت مذاكرات تجاري دبليو.تي.او به شمار مي رود و پيشبرد اين مذاكرات نيازمند عزم سياسي آمريكا و اروپاست.
خبرگزاري رويترز به نقل از چونگ كوان سخنگوي وزارت بازرگاني چين افزود: كشورهاي در حال توسعه تا كنون كليه تلاشهاي خود را براي پيشبرد مذاكرات دور دوحه انجام داده اند و اكنون نوبت آمريكا و اروپاست تا با عقب نشيني از مواضع تجاري خود، زمينه را براي پيشبرد مذاكرات آماده كنند.
كارشناسان تجارت بين الملل بر اين باورند كه اجلاس سران گروه هشت در سنت پترزبورگ آخرين تلاش براي دستيابي به توافق تجارت آزاد بين المللي خواهد بود.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |
|   شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |