يكشنبه ۲۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۵ - Jul 16, 2006
قاليباف در جمع بانوان شاغل در شهرداري تهران خبر داد :
۸۰ سالن ورزشي ويژه بانوان تهراني
امسال راه اندازي مي شود
گروه شهري- شهردار تهران اعلام كرد: در روز مبارك عيد فطر ۸۰ سالن ورزشي ويژه بانوان افتتاح خواهد شد.
به گزارش سامانه مديريت ارتباطات شهرداري تهران محمدباقر قاليباف، با حضور در مراسم روز زن كه به مناسبت ميلاد خجسته بانوي دو عالم حضرت زهراي اطهر(س) در سالن وزارت كشور با حضور بيش از ۴۰۰۰ نفر از بانوان شاغل در شهرداري تهران برگزار شد، گفت: توجه به سلامت جسماني بانوان يكي از دغدغه هاي مهمي است كه هميشه به آن توجه داشته ايم، لذا در سال جاري ۸۰ سالن ورزشي مختص بانوان افتتاح خواهد شد.
وي به احداث پارك كودكان كه مورد نياز مبرم همه خانواده ها ست نيز به عنوان يكي از برنامه هاي آينده شهرداري تهران اشاره كرد.
شهردار تهران گفت: خداوند بزرگ را شاكريم كه در سايه دين مبين اسلام زندگي مي كنيم، ديني كه به زنان عزت داد و باز هم خداوند را شاكريم كه در كشوري زندگي مي كنيم كه داراي فرهنگ غني و داراي نظام مقدسي است كه به زنان عزت بخشيده و الگوي زنان آن حضرت زهرا(س) است.
وي در خصوص نقش زنان در توسعه شهري همچنين گفت: در مديريت شهري و كلانشهري چون تهران، خانواده اساس تشكيل جامعه است. چرا كه محور خانواده بيشترين نقش و عميق ترين تاثيرات را در جامعه دارد كه آغاز اين حركت نيز از خانواده و محوريت در خانواده به عهده زنان جامعه امروز است.
شهردار تهران خاطرنشان كرد: ايجاد زندگي عادلانه، فراهم ساختن شغلي آبرومند و تربيت صحيح سه ركني است كه ستون ايجاد شهري پايدار را محكم و استوار مي كند.
قاليباف يادآور شد: مديران جامعه بايد بستر مناسبي را براي حضور زنان در عرصه هاي مختلف جامعه فراهم كنند، چراكه بدون ايفاي نقش زنان در جامعه خيلي از فرصت ها را از دست خواهيم داد.
شهردار تهران با اشاره به نگاه ابزاري غرب به زن گفت: در عرصه هاي مختلف، نقش مرد و زن با يكديگر متفاوت است ولي تفاوت نبايد بهانه اي باشد كه مانع ايفاي فعاليت زنان در جامعه شود.
وي تصريح كرد: زنان در عرصه هاي انقلاب، دفاع مقدس و بعد از دفاع مقدس و نيز عرصه هاي علم و دانش حضور فعالي داشتند كه حتي گوي سبقت را از مردان ربوده اند.
قاليباف در خصوص اشتغال زنان سرپرست خانوار گفت: اقدامات مثبتي در راستاي اشتغال زنان سرپرست خانوار آغاز كرده ايم كه اميدواريم اين روند همچنان با گستردگي بيشتري انجام بگيرد.
شهردار تهران خاطرنشان كرد: در سال جاري بخش عظيمي از مشكل ساماندهي و طبقه بندي مشاغل در شهرداري انجام خواهد شد و همچنين در خصوص مرتفع ساختن مشكلات معيشتي از جمله وام، مسكن، درمان و... به كاركنان شهرداري، اقدامات موثري انجام خواهد گرفت.
قاليباف گفت: در شهرداري انگيزه  كاري افراد به شدت كاهش يافته است و شهرداري به شكل مجمع الجزايري مديريت مي شود كه زيبنده ما نيست. شهرداري تهران امروز منزلت كافي را در افكار عمومي جامعه ندارد، شايد در بخش خدمات رساني از رضايتمندي نسبي شهروندان برخوردار باشيم ولي در حوزه رسيدگي به كارهاي اداري ۹۰ درصد شهروندان از شهرداري گله مند هستند.وي در پايان اظهار داشت: من از كاركنان شهرداري توقع دارم كه همواره اين دغدغه را داشته باشند كه با تمام وجود در انجام كارهاي اداري در خدمت شهروندان باشند.

شهر نگار
زن و مديريت شهري
نسرين سلطانخواه*
006591.jpg
خداوند بشر را از جنس زن و مرد ولي مكمل يكديگر آفريد تا با تدبير و كمك و همفكري يكديگر در زندگي و اداره جامعه نقش آفريني كنند.
با اين حال در طول تاريخ حقيقت وجودي و استعداد هاي خدادادي زن كمتر مورد توجه قرار گرفته و حتي در مواردي نقش مؤثر زن در جامعه انكار شد. به بيان ديگر حضور زن در برهه هاي مختلف غير از محدوده خانه در عرصه هاي ديگر تجلي نمي يافت و در واقع خانه نشيني وجه غالب و جزء لاينفك زندگي زن تلقي مي شد. ظهور اسلام به زن هويت الهي و انساني بخشيد و در جامعه اي كه هيچكس ارزشي براي زن قايل نبود، اسلام با ارايه الگوي كاملي از شخصيت حضرت فاطمه (س) تعريف عميق و رسايي از فرديت و جامعيت زن ارايه داد. با برپايي انقلاب اسلامي در ايران نيز زنان به حضور در عرصه هاي مختلف اجتماع فراخوانده شدند چرا كه پيروزي انقلاب خود تا حد زيادي مرهون حضور ميليوني زنان در عرصه هاي انقلاب بود و پس از آن نيز زنان در عرصه هاي حماسي و دفاع از كشور در جريان جنگ تحميلي و ديگر عرصه هاي اجتماع توانايي هاي خود را به اثبات رساندند.
در حال حاضر زنان به لحاظ موفقيت در عرصه هاي مختلف از جمله مراكز آموزش عالي و حتي برخي ميادين مديريتي از مردان پيشي گرفته اند و بيش از ۶۰ درصد دانشجويان مؤسسات عالي را تشكيل مي دهند و در بخش خدمات و صنعت دوشادوش مردان به برنامه ريزي و اجرا و نظارت مشغولند.
ويژگي هايي چون دقت، حسابگري، صبر و شكيبايي، دلسوزي، شور و نشاط، مسئوليت پذيري، حس همكاري و مشاركت توأم با صداقت و امانتداري مواردي است كه زن را در پذيرش مديريت در اين عرصه متمايز و كارآمد مي سازد.
مديريت شهري به عنوان عرصه اي گسترده و حساس امروز به عنوان يكي از شاخص  هاي توسعه جوامع بشري به شمار مي رود و با تشكيل شوراهاي شهر و روستا زمينه براي مشاركت و حضور جدي بسياري از بانوان كشور در اين عرصه فراهم شده و هم اكنون اداره برخي از كميسيون هاي تخصصي شوراها بر عهده زنان است و آنان در كنار ساير اعضاء براي اداره امور عمراني، خدماتي، فرهنگي و اجتماعي شهري برنامه ريزي مي كنند.
اميد كه با گسترش ديد جامعه در باور كردن توانمندي هاي مديريتي زن از يك سو و ايجاد روحيه خودباوري واقع بينانه زنان نسبت به شايستگي هاي خود از سوي ديگر، عرصه حضور و فعاليت زنان براي ايفاي نقش گسترده تر در جامعه، به نحو شايسته فراهم شود.
*عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران

سر درگمي قطارهاي شهري
مدير عامل مترو : نگرانيم به سرنوشت منو ريل دچار شويم
006594.jpg
فارس : مديرعامل شركت متروي تهران با اشاره به اينكه روزانه ۲۱ ميليارد تومان براي سوبسيد سوخت در كشور هزينه مي شود، گفت: سالانه براي ۷۰ ميليون ليتر سوختي كه در كشور صرف مي شود ۷ هزار ميليارد تومان از سرمايه هاي كشور بدون هدف هزينه مي شود.
محسن هاشمي تصميم اخير نمايندگان رئيس جمهوري مبني بر واگذاري توليد و ساخت قطارها به شركت توسعه حمل ونقل ريلي گسترش را نادرست دانست و تصريح كرد: اين تصميم با اظهارات اخير رئيس جمهوري درخصوص يكي از اهداف دولت مبني بر كم كردن تصدي گري خود و چشم انداز ۲۰ ساله كشور تعارض دارد.
وي در بخش ديگر سخنان خود واگذاري وظايف شركت هاي متعدد قطارهاي شهري فعال در كلان شهرها به شركت مذكور را منطقي ندانست و افزود: بهتر است دولت به جاي متمركز كردن ساخت و توسعه مترو در شركتي كه هيچ تجربه اي در اين زمينه ندارد، شركت هاي فعال موجود را تقويت كند و بخشي از اعتبار مورد نياز آنها را از محل تبصره ماده ۱۳ قانون بودجه پرداخت كند.
هاشمي با اشاره به اينكه تشكيل شركت تخصصي قطارهاي شهري براي ساخت ۴۰۰ كيلومتر قطار شهري در كلان شهرها نياز به مصوبه مجلس دارد، خاطرنشان كرد: مجموعه اي كه براي اين كار در نظرگرفته شده تخصصي نيست و موجب تاخير زيادي در ساخت مولفه ها و ساماندهي سوخت مي شود به گونه اي كه با وجود گذشت ۲ سال از عقد قرارداد احداث خط ۳ متروي تهران با اين شركت، هنوز كوچكترين اقدامي در اين رابطه انجام نگرفته است.
وي در پاسخ به اين سئوال كه چرا شركت مترو اقدام به فسخ قرارداد خود با شركت توسعه حمل و نقل ريلي گسترش نكرده است، گفت: هر بار كه اقدام شد با فشارهاي مختلف مواجه شديم و مدام اعلام كردند كه با تغيير مديريت كارها درست مي شود در صورتي كه اين شركت با وجود تغيير مديريتي كه طي ۴ ماه گذشته در آن انجام گرفته هنوز اقدام قابل توجهي را آغاز نكرده است.وي افزود: اين مصوبه غيركارشناسي باعث سردرگمي شركت هاي قطار شهري نسبت به وضعيت خود و ايجاد چالش براي شهرداري ها شده است و حتي وزير كشور و سازمان مديريت و برنامه ريزي با اين تصميم موافق نيستند.
مديرعامل شركت متروي تهران در پاسخ به اين سئوال كه وزير كشور و سازمان مديريت و برنامه ريزي چگونه با مصوبه اي كه خود در تصويب آن نقش داشتند مخالف هستند، گفت: در تماس هايي كه ما با هريك از مسئولان داشتيم نسبت به اين مصوبه اعلام نارضايتي مي كردند.
وي افزود: نگرانيم كه با اجراي اين مصوبه پروژه هاي قطار شهري نيز به سرنوشت پروژه منوريل گرفتار شوند.هاشمي تاكيد كرد: در صورتي كه دولت مي تواند با استفاده از پتانسيل هاي موجود در شركت هاي قطار شهري، پرداخت به موقع اعتبار مورد نياز آنان و ايجاد شرايط دريافت فاينانس ۴ ميليارد دلاري از بانك هاي داخلي، شرايط را براي احداث سالانه ۱۰ كيلومتر مترو در تهران و ۲۰ كيلومتر در شهرستانها فراهم آورد.

نگاه
006588.jpg
ابوالفضل محترمي

در ديدار شهرداران تهران و بغداد عنوان شد:
پيشنهاد خواهر خواندگي تهران و بغداد
گروه شهري- شهردار تهران در ديداربا شهردار بغداد از آمادگي شهرداري تهران براي ارائه خدمات در بخش هاي مختلف خدمات شهري، فني، مهندسي، عمراني، حمل ونقل و ترافيك و همچنين ارايه آموزش هاي لازم به نيروهاي شهرداري بغداد نيز خبر داد.شهردار بغداد نيز با اشاره به پيشنهادي كه ۶ ماه پيش به صورت مكتوب از سوي وزارت امور خارجه عراق به شهرداري تهران ارسال شد، گفت: در اين پيشنهاد بحث پيمان خواهرخواندگي ميان بغداد و تهران ارائه شده كه اميدواريم اين پيشنهاد با نظر مثبت شهرداري تهران مواجه شود.در ادامه اين ديدار، محمدباقر قاليباف، ضمن ابراز خرسندي از ملاقات با هيات شهرداري بغداد، تصريح كرد: بدون شك يك ارتباط عميق فرهنگي و مذهبي بين ايران و عراق وجود دارد كه من اطمينان دارم اين ارتباط كمتر در بين ساير كشورهاي همسايه وجود داشته باشد.وي با تاكيد براينكه شهرداري تهران آماده ارايه هرگونه خدمات در بخش هاي مختلف حوزه شهري است، تصريح كرد: من فكر مي كنم در تهران تجربيات موفقي در اداره شهر در بخش هاي مختلف داريم كه مي توانيم اين تجربيات را در كوتاه ترين زمان ممكن به نيروهاي شما آموزش دهيم.

پاسخ پيمانكار تهويه تونل رسالت
در پي چاپ مطلبي با عنوان «ترافيك در شمال غرب تهران نفس تازه مي كند» در روز گذشته، شركت الكتريكوم پيمانكار تاسيسات تهويه تونل رسالت با ارسال جوابيه اي در مورد اينكه پيمانكار تأسيسات تهويه تونل رسالت يك كمپاني اسپانيايي است اعلام كرد:
در قرارداد شركت پيمانكار ايراني با همكاري و مشاركت يك شركت نام آور و بسيار باتجربه اسپانيايي متخصص در امور تهويه و كنترل ترافيك تونل و بزرگراه ها كه مورد تأييد مهندسين مشاور و مجريان طرح مي باشد، اين پروژه را اجرا نموده است.بديهي است كه همكار اسپانيايي نيز علاوه بر ساخت و آماده سازي تجهيزات ساخت خارج با ارسال نمايندگان خود در مقاطع ضروري، حداكثر همكاري را داشته است.بيش از ۱۰۰ نفر از همكاران شركت پيمانكار ايراني اعم از تكنيسين ها، مهندسين و كادر پشتيباني، بيش از ۱۰۰ روز در سه شيفت كامل تلاش كردند تا اين پروژه را طبق نظر كارفرما و مجريان طرح، چندين ماه زودتر از قرارداد، آماده بهره برداري نمايند.

كاهش ۳۵/۱درصدي مصرف آب در تهران
فارس: در پي كاهش ميزان ۳۵/۱ درصدي مصرف آب، شركت آب و فاضلاب شهر تهران طي اطلاعيه اي از همكاري مردم تقدير كرد.
در اين اطلاعيه آمده است: به آگاهي شهروندان محترم مي رساند كه پيرو ارسال اطلاعيه هاي قبلي در خصوص رعايت مصرف بهينه آب و هشدارهاي مختلف در مورد افزايش مصرف و محدوديت  منابع آب در تهران، با عنايت به آمار مصرف آب امروز تهران كه كاهشي به ميزان ۳۵/۱ درصدي را نسبت به روزهاي گذشته نشان مي دهد، ضمن تشكر و قدرداني از تك تك همشهريان عزيز كه با همكاري مسئولانه ودلسوزانه خود سهم عظيمي در كنترل بحران كم  آبي احتمالي داشته اند،از آنان مي خواهيم به اين صرفه جويي ادامه دهند.اين اطلاعيه مي افزايد: اميد آن مي رود تا در روزهاي آتي باقيمانده از فصل گرما نيز با همياري شما عزيزان شهروند و با رعايت روش هاي صرفه جويي در آب بتوانيم در مواجهه با معضل كمبود آب و قطعي آب در سطح شهر تهران توفيق داشته باشيم.
همچنين در پايان يادآور مي شود؛مصرف امروز آب تهران دو ميليون و ۹۴۶ هزار مترمكعب بوده است كه نسبت به روز مشابه سال گذشته ۹۵/۵ درصدكاهش داشته است.

تردد خودروها در تونل آغاز شد
گزارش همشهري از گشايش تونل رسالت
006534.jpg
گروه شهري - تونل رسالت عصر ديروز با برگزاري مراسمي با حضور رئيس جمهوري، شماري از اعضاي هيأت دولت و نمايندگان مجلس، اعضاي شوراي شهر و شهردار تهران رسماً به بهره برداري رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين مراسم كه همزمان با ميلاد حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد، رئيس جمهور با ايراد سخناني، از تمامي دست اندركاران اين پروژه تقدير كرد.
همچنين شهردار تهران نيز ابراز اميدواري كرد،تجربه حاصل از ايجاد تونل رسالت در ديگر پروژه هاي مشابه عمران شهري به كار گرفته شود.
براساس اين گزارش، از ساعت ۲۴ ديشب تردد عمومي خودروها در تونل رسالت آغاز شد. هم اكنون تمامي ورودي هاي منتهي به هر دو دهانه اين تونل در خيابان هاي آفريقا و كردستان به روي خودروها باز است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |