يكشنبه ۲۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۵ - Jul 16, 2006
باارايه طرح يك فوريتي در مجلس
پرداخت بخشي از هزينه درمان در بيمارستانهاي خصوصي
006498.jpg
گروه اجتماعي - مريم غفاري: در پي لغو مصوبه سال ۷۴ دولت، مبني بر اينكه بيمه ها موظف هستند بخشي از هزينه بيماران در بيمارستانهاي خصوصي را به اندازه تعرفه مصوب دولتي پرداخت كنند، مجلس درصدد ارايه طرح يك فوريتي است تا اين مصوبه كه در سال ۸۱ توسط شوراي عالي بيمه لغو شده است را به جريان بيندازد.
سفاري، سرپرست دفتر برنامه ريزي بيمه هاي درماني وزارت رفاه در گفت وگوي اختصاصي با همشهري، با اشاره به اينكه كميسيون بهداشت مجلس مختار است كه طرح هايي را كه لازم مي داند، ارايه دهد، گفت: در گذشته براساس اين طرح، هر بيماري كه در بيمارستان خصوصي درجه يك در شهر تهران بستري مي شد، براساس صورتحسابي كه بيمارستان هنگام ترخيص به بيمار مي داد، دفاتر اسناد پزشكي موظف بودند معادل تعرفه دولتي كه اصطلاحا «باز پرداخت» ناميده مي شد و متناسب با تعهداتشان از حيث خدمات و تعرفه ها، سهم خود را محاسبه و به بيمار پرداخت نمايند.
وي افزود: در سال ،۱۳۸۱به دستور وزير وقت بهداشت و درمان و رئيس شوراي عالي بيمه با هدف تعديل هزينه هاي كمرشكن سلامت، مبلغ اندكي از سهم بيمه (براساس تعرفه دولتي) به مردم پرداخت مي شد، اما با گذشت زمان تجربه ثابت كرد كه انجام اين كار باعث كاهش اعتبار بيمه ها و افزايش بي رويه تعرفه هاي بخش خصوصي شده و به رغم اينكه هدف اجراي اين طرح پوشش بخشي از هزينه هاي سلامت براي مردم بود ولي عملا فشار مالي بيشتري را به مردم تحميل مي كرد و مردم وجه بيشتري را از جيب پرداخت مي كردند، در نتيجه باعث افت رفاه اجتماعي و مشاركت عادلانه مردم مي شد.
وي در خصوص ضريب اشغال تخت در بيمارستانها گفت: در حال حاضر ضريب اشغال تخت در بيمارستانهاي كشور ۵۸ درصد است كه بخش عمده آن مربوط به بيمارستانهاي دولتي است، اين در حالي است كه در نظام هاي سلامت پيشرفته دنيا اين ضريب ۸۰ تا ۸۵ درصد است كه با مديريت صحيح منابع و نظارت بر نحوه هزينه كرد و اعتبارات در اين كشورها مانع به هدر رفتن سرمايه و ارتقاي سهم دولت در پرداخت هزينه هاي سلامت مي شود.
وي هدف ديگر اجراي طرح ممنوعيت پرداخت خسارت متفرقه را شفاف شدن قراردادهاي بيمه پايه و اعتبار يافتن آنها ذكر كرد و گفت: در صورت آزاد شدن خسارت متفرقه اين هدف از دست خواهد رفت.
وي خاطرنشان كرد: از آنجا كه چارچوب بيمه هاي تكميلي نيز در كشور ما خوب شكل نگرفته و بسته خدمتي آن درست طراحي نشده است، مريض را به سمت مصرف بيشتر تحريك مي كند و به جاي حمايت از بيمار، هزينه هاي مضاعفي را بر او تحميل مي كند.اين در حالي است كه حسنيعلي شهرياري عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس، هفته گذشته در اين خصوص به خبرگزاري فارس گفت: در حال حاضر بيماراني كه براي دريافت بخشي از هزينه هاي خود در بيمارستانهاي خصوصي (به اندازه تعرفه دولتي) اقدام مي كنند مي توانند به ديوان عدالت اداري شكايت كنند و حقوق خود را براساس مصوبه دولت دريافت نمايند.
وي افزود: بسياري از مردم از اين پروسه قانوني براي دريافت بخشي از هزينه درمان خود در بيمارستانهاي خصوصي آگاه نيستند، ضمن اينكه پروسه رسيدگي به اين شكايات طولاني است و البته در صورتي كه همه مردم بخواهند براي دريافت حق خود به اين مرجع شكايت كنند با حجم انبوهي از پرونده در ديوان عدالت اداري مواجه مي شويم ،بنابراين درصدد هستيم با ارايه طرحي يك فوريتي در مجلس، قانوني را تصويب كنيم تا بيمه ها ملزم به پرداخت بخشي از هزينه بيماران در بيمارستانهاي خصوصي به اندازه تعرفه دولتي شوند.
گفتني است تلاش براي پرداخت بخشي از هزينه هاي بيماران در بيمارستانهاي خصوصي به ميزان تعرفه دولتي در سال مي شود كه هنوز با گذشت ۴ ماه از سال دولت تعرفه خدمات پزشكي را براي بيمارستانها و مراكز دولتي اعلام نكرده و وزارت بهداشت همچنان از واقعي نبودن سرانه درمان و وزارت رفاه نيز از مقاومت بيمه ها در بازپرداخت بخشي از هزينه ها گله دارند ولي مجلس با هدف احقاق حق مردم، درصدد است طرح هايي كه قبلاً يك بار با شكست مواجه و لغو شده اند را مجدداً پيگيري كند.

آنفلوآنزاي پرندگان در مازندران مشاهده شد
گروه اجتماعي - نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: مواردي از ابتلا به بيماري آنفلوانزاي پرندگان در استان مازندران و غرب گلستان گزارش شده است.
اين در حالي است كه رئيس سازمان دامپزشكي كشور مي گويد: نتيجه آزمايش ۳۸۰ هزار نمونه موارد مشكوك به آنفلوآنزاي پرندگان در سراسر كشور منفي بوده است. حسين حسني افزود: نمونه برداري موارد مشكوك به آنفلوآنزاي پرندگان انجام شده و براي آزمايشگاههاي داخلي و مرجع جهاني فرستاده شده است كه تاكنون نتيجه ۳۸۰ هزار مورد آزمايش نمونه ها منفي بوده است. رئيس سازمان دامپزشكي افزود: با توجه به ورود برخي پرندگان مهاجر وحشي به درياي خزر، طرح پايش در ۳ استان ساحلي خزر از ۱۵ خرداد ۸۵ شروع شده و تا حداكثر ۳ ماه ادامه خواهد يافت.حسني گفت: اقدامات سختگيرانه و پيشگيرانه در حذف طيور بومي در كمربند حاشيه خزر باعث شده است كه برخي از مردم جامعه فكر كنند آنفلوآنزاي حاد رخ داده است.
اما نماينده نوشهر در مجلس مي گويد: آزمايش هاي انجام شده دال بر وجود اين بيماري در كشور است.وي معتقد است در زمان حاضر معاونين بهداشتي و درماني دانشگاه هاي علوم پزشكي بابل و مازندران با همكاري سازمان دامپزشكي كار معدوم كردن پرندگان آلوده و ريشه يابي موضوع را دنبال مي كنند.اين در حالي است كه رئيس سازمان دامپزشكي خاطرنشان مي كند: كل مرز خاكي كشور به عمق ۱۰ كيلومتر در داخل، از وجود هرگونه پرندگان بومي پاكسازي شده است تا احتمال خطر آنفلوآنزا حذف شود. اما نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس مي گويد: متاسفانه مواردي از ابتلا به بيماري آنفلوآنزاي پرندگان در استان مازندران و به خصوص در شهر بابل گزارش شده است اما اينكه چقدر اپيدمي اين بيماري در اين استان گسترده است هنوز اطلاعات دقيقي نداريم. انوشيروان محسني بندپي افزود: گزارشهاي رسيده حاكي از مشاهده مواردي از ابتلاي انسان و پرندگان در اين مناطق به بيماري آنفلوآنزاي پرندگان است و سفر اخير وزير بهداشت به استان مازندران نيز به همين منظور است.

زنان سرپرست خانوار عيدي مي گيرند
گروه اجتماعي - مينا شهني: به مناسبت روز زن، آن دسته از زنان سرپرست خانواري كه خود، دانشجو هستند يا داراي فرزندان دانش آموز يا دانشجو هستند، از سازمان بهزيستي عيدي دريافت مي كنند.ابوالحسن فقيه- رئيس سازمان بهزيستي- با اعلام اين خبر درباره ميزان اين عيدي گفت: « فرزندان دانش آموز به ازاي هر دانش آموز ۲۰هزار تومان، فرزندان دانشجوي كارشناسي به ازاي هر نفر ۴۰هزار تومان ، دانشجوي كارشناسي ارشد هر نفر ۱۵۰هزار تومان و دانشجويان دكترا ۲۰۰هزار تومان عيدي دريافت خواهند كرد».وي درباره ميزان اين عيدي به زنان سرپرست خانواري كه خود دانشجويند توضيح داد: «زنان سرپرست خانواري كه خود دانشجوي كارشناسي هستند نيز ۱۰۰هزار تومان عيدي از سازمان بهزيستي دريافت مي كنند».رئيس سازمان بهزيستي تعداد زنان سرپرست خانوار دانشجو را ۷۰۰ نفر از ميان ۴۷هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستي عنوان كرد.
شهرداري و بهزيستي
فقيه در پاسخ به اينكه چه تعاملاتي ميان بهزيستي و شهرداري انجام شده است گفت: «ما از همكاري با شهرداري استقبال مي كنيم. قرار است كارگروهي متشكل از معاون اجتماعي سازمان بهزيستي، معاون اجتماعي شهرداري تهران و معاون سياستگذاري وزارت رفاه تشكيل شده و پيرامون همكاري بهزيستي و شهرداري بحث و تبادل نظر كنند».وي زمان برگزاري اين كارگروه را هفته آينده اعلام كرده و توضيح داد: «در تهران پتانسيل خوبي در شهرداري وجود دارد ولي ساير شهرها از اين پتانسيل برخوردار نيستند و به نظر مي رسد ۹۰درصد شهرداري هاي كشور از عهده انجام كارهاي مشابه برنيايند».رئيس سازمان بهزيستي پيرامون چگونگي نظارت سازمان بر فعاليت شهرداري گفت: «قانون بر نظارت سازمان بهزيستي و صدور مجوز براي فعاليت ساير ارگان ها در حوزه بهزيستي تاكيد كرده است و بهزيستي بايد براي تمامي اين فعاليت ها مجوز صادر كند».
ساختار ناكارآمد
رئيس سازمان بهزيستي گفت:« نهادهاي زيادي در كار آسيب هاي اجتماعي فعاليت دارند اما در اين بحث، حلقه هاي مفقوده زيادي وجود دارد؛ وزارت كشور، استانداري ها، شهردار ي ها و... نهادهايي هستند كه همگي معاونت اجتماعي دارند اما تعامل و همكاري شفافي ميان اين دستگاه ها به چشم نمي خورد».

توليد داروي متادون در كشور
گروه اجتماعي- رسول ديناروند معاون غذا و داروي وزارت بهداشت از دستيابي دو شركت خصوصي به مواد اوليه براي توليد متادون خبر داد.
به گزارش همشهري، وي افزود: با توجه به فعاليت هاي اين دو شركت امسال خط توليد متادون در كشور راه اندازي مي شود.اين در حالي است كه كمبود متادون كه مهمترين داروي درمان معتادان است، همواره مشكل بهزيستي و مراكز ترك اعتياد بوده است و يكي از مشكلات اين مراكز با وزارت بهداشت تلقي مي شود.ديناروند در ادامه توضيحات توليد اين دارو گفت: اين دو شركت سنتز آزمايشگاهي توليد متادون را با موفقيت پشت سر گذاشته اند و احتمالاً هر دو اين شركت ها بتوانند امسال به توليد صنعتي متادون در كشور دست يابند.وي افزود: درمان اعتياد با متادون شيوه اي پذيرفته شده و مؤثر است كه در كشور ما هم نتايج سودمندي داشته است و به همين علت سالانه حدود يك ميليون دلار براي واردات متادون هزينه مي شود. در حالي كه اگر بتوانيم به توليد داخلي اين دارو دست يابيم نياز واقعي كشور ما به اين دارو ۴ تا ۵ برابر اين ميزان واردات متادون آن است.
بر اساس اطلاعات موجود نتايج مثبت مصرف متادون براي معتادان تزريقي نشان مي دهد كه فرد معتاد با دريافت متادون، تزريق را كنار گذاشته، حالت پرخاشگري در او از بين مي رود، تمايل به حضور در جامعه و اشتغال پيدا مي كند و مغز قدرت فكر را باز مي يابد، اشتها و وضعيت فيزيكي بدن بهبود مي يابد، مخارج ناشي از مصرف مواد مخدر براي دولت به طور چشمگيري كاهش يافته، زندان ها خالي مي شوند، بازار قاچاق به شدت متضرر شده و پليس، وقت و نيروي خود را صرف دستگيري قاچاقچيان عمده مي كند.

قرص «يك بار در روز» براي ايدز
همشهري آنلاين- يك قرص يك بار در روز كه سه داروي مورد استفاده در درمان ويروس ايدز را تركيب مي كند، تاييد سازمان غذا و داروي آمريكا را دريافت كرد.
به گزارش خبرگزاري ها اين قرص اين امكان را براي بيماران ايجاد مي كند كه براي اولين بار درمان سه گانه مخلوط ضدايدز را با يك دُز واحد در روز دريافت كنند. اين قرص جديد كه آتريپلا (Atripla) نام دارد، تركيبي از سه داروي قبلاً تاييد شده ضد ايدز است كه بيش از همه در درمان هاي مخلوط به كار مي رفتند.
قرص آتريپلا مي تواند جايگزين چندين قرصي شود كه بيماران آلوده به ويروس نقص ايمني اكتسابي(HIV) هر روز بايد مصرف كنند تا تكثير ويروس در بدن آنها مهار شود؛ به اين ترتيب با ساده تر شدن درمان ايدز ظهور و نهايتاً انتقال سويه  هاي مقاوم به داروي ويروس كندتر مي شود. درمان ايدز در سال هاي اوليه اش شامل مصرف چندين قرص در دفعات مختلف روز با يا بدون غذا بود. كارشناسان به  سرعت متوجه شدند كه رعايت كردن چنين شيوه اي بسيار مشكل است. سادگي مصرف داروها در درمان هر بيماري  مزمني از جمله ايدز به خاطر پذيرش رواني بيشتر بيماران بسيار مهم است.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۴۵۳۲۰- ۹ تا ۱۱- به استثناي روزهاي تعطيل
مترو اصفهان و توسعه پايدار
اين كه شهرداري اصفهان، تعيين مسير خط مترو را در محدوده هاي واقع در ميراث  هاي تاريخي به عهده سازمان ميراث فرهنگي گذاشته است، جاي تقدير دارد، اما بهتر نيست پيش از اجراي طرح هاي عمراني، مطالعات كافي همراه با كارشناسي براي جلوگيري از وارد آمدن خسارت به ميراث  فرهنگي و محيط زيست انجام شود؟ به طور دقيق توسعه پايدار از همين خردورزي ها سرچشمه گرفته است.
حامد روشن روان
خطر براي عابران پياده
در تقاطع خيابان فرجام و اتوبان شهيد باقري كه به دليل احداث دوربرگردان چراغ راهنما، چشمك زن شده است، پل هوايي براي عبور عابران پياده، به ويژه از عرض اتوبان شهيد باقري وجود ندارد و آمد و شد در اين تقاطع براي كهنسالان و كودكان پرخطر است.
نياز دشتي
ضرورت شناسايي عاملان توزيع شير ناسالم
طي هفته گذشته در منطقه نياوران شير فاسد توزيع شده بود.
بهتر است براي شناسايي علت توزيع شير فاسد و عوامل آن اقدامات قانوني انجام شود تا از تكرار اين قبيل تخلفات جلوگيري به عمل آيد.
شادروح- تهران
براي حفظ حقوق متقاضيان مسكن
براي محفوظ ماندن حقوق متقاضيان مسكن در پروژه هاي تعاوني يا پيش فروش، بهتر است اقدامات زير به عنوان پيش نياز انجام گيرد:
تنظيم پيش سند، سپردن تعهد مبني بر تحويل سند، مشخص بودن رقم دقيق هزينه ها، سپردن تعهد مبني بر ساخت كامل.
فتح اللهي- تهران
تاخير دوساله
اعتبارات لازم براي تامين آب آشاميدني شهر اراك در سال ۱۳۸۳ تامين گرديد، اما هنوز در اين مورد اقدام موثري به عمل نيامده است و مشكل كم آبي در برخي از محله هاي شهر همچنان وجود دارد.
فراهاني
هزينه هاي سنگين
بعضي از مراكز تقويتي كنكور به رغم تبليغات گسترده، در عمل براي متقاضيان در مقايسه با هزينه هاي سنگيني كه دريافت مي كنند، كاري انجام نمي دهند.
مرتجي- تهران
دريغ از تابستان هاي خلوت...
ترافيك تهران در شبكه هاي بزرگراهي به ويژه اتوبان مدرس، صدر و همت در بيشتر ساعات شبانه روز داراي بار سنگين است. در حالي كه تا يك دهه پيش، تابستان ها از اين همه ازدحام و راهبندان خبري نبود، لذا بايد پذيرفت كه توسعه بي رويه و افزايش جمعيت و به خصوص تعداد خودروها، بغرنج ترين مسائل را براي اين كلانشهر ايجاد كرده است.
صحرايي- تهران
بازرسي پمپ بنزين ها
در پمپ بنزين هاي شهر تهران تعدادي از تلمبه ها، به هر دليل رقم دقيق را نشان نمي دهند. لازم است هر از چندگاه صحت عمل اين دستگاه ها كنترل شود تا از بروز خسارات احتمالي در حق مصرف كننده جلوگيري به عمل آيد.
مقصودي- تهران
برق ضعيف
برق منطقه واقع در حد فاصل جعفرآباد و سعدآباد تجريش ضعيف است و با وجود وعده هاي سازمان برق مبني بر حل اين معضل، هنوز اقدامي صورت نگرفته است.
صفي ياري- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |