يكشنبه ۲۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۵ - Jul 16, 2006
نگارش هاي جديد ويندوز به سرعت از راه  مي رسند
006492.jpg
گروه علمي فرهنگي- مدير اجرايي مايكروسافت اعلام كرد پس از انتشار ويندوز ويستا، مدت زمان توليد نگارش هاي جديدتر ويندوز كوتاه خواهد بود و تاخير طولاني كه بين انتشار ويندوز اكس پي و ويستا رخ داد، تكرار نخواهد شد. مايكروسافت در اكتبر ۲۰۰۱ ويندوز اكس پي را روانه بازار كرد و هم اكنون با وجود گذشت حدود ۵سال از آن تاريخ هنوز ويندوز ويستا را عرضه نكرده.
در آخرين اظهارات، اين شركت ژانويه۲۰۰۷ را خوشبينانه ترين زمان براي ورود ويستا به بازار عنوان كرده است. استيو بالمر مدير اجرايي مايكروسافت به تازگي در همايش سالانه مايكروسافت در شهر بوستون اعلام كرد تاخير به وجود آمده بين ويندوز اكس پي و ويستا ديگر هيچ وقت براي انتشار سيستم هاي عامل جديدتر اين شركت تكرار نخواهد شد.
بيل گيتس، رئيس مايكروسافت در همين همايش اعلام كرد در صورت واكنش مثبت آزمايش كنندگان نگارش هاي آزمايشي(بتا) از ويندوز ويستا، اين سيستم عامل ژانويه ۲۰۰۷ وارد بازار خواهد شد. گيتس افزود: مايكروسافت بين ۸ تا ۹ميليارد دلار براي طراحي و توليد ويندوز ويستا و همچنين مجموعه نرم افزاري آفيس ۲۰۰۷ هزينه كرده و مي خواهد كه اين دو محصول تمام آزمايش هاي لازم را پشت سر بگذارند و بدون نقص وارد بازار شوند.
شركت مايكروسافت همچنين اعلام كرد كه جريمه  ۳۵۷ميليون دلاري اعمال شده از سوي كميسيون اروپا، هيچ تاثيري بر زمان عرضه  سيستم عامل ويندوز ويستا نخواهد داشت.كميسيون اروپا طبق قانون آنتي تراست سال ،۲۰۰۴ مايكروسافت را به علت ارائه نكردن اطلاعات نرم افزاري به شركت هاي رقيب مبلغ ۳۵۷ ميليون دلار جريمه كرد.

ليزر سازگار با هر دو فرمت جديد دي وي دي
006489.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت ريكو در اقدامي كه مي تواند تا حدودي از شدت رقابت دو فرمت جديد دي وي دي بكاهد، ليزر جديدي ابداع كرده است كه مي تواند در تجهيزات الكترونيكي براي خواندن و نوشتن ديسك هاي هر دو فرمت جديد بلو- ري و اچ دي- دي وي دي مورد استفاده قرار بگيرد.
به گزارش نيوزفكتور، ريكو
((Ricoh تا پايان سال جاري فناوري اين ليزر جديد را در اختيار توليدكنندگان دي وي دي پليرها و درايوهاي پخش و ضبط ديسك هاي دي وي دي قرار خواهد داد تا اين شركت ها بتوانند تجهيزاتي با قابليت سازگاري با هر دو فرمت بلو- ري و اچ دي- دي وي دي توليد كنند.
هر دو فرمت پيشنهادي ارائه شده براي نسل بعدي دي وي دي ها به جاي ليزر قرمز رنگ كه براي خواندن و نوشتن اطلاعات در دي وي دي هاي فعلي مورد استفاده قرار مي گيرد، از ليزر آبي رنگ بدين منظور بهره مي گيرند اما فاصله منبع ليزر تا ديسك و همچنين طول موج ليزر آبي رنگ مورد استفاده در دو فرمت جديد اچ دي- دي وي دي و بلو- ري با يكديگر متفاوت است.
هم اكنون تجهيزات ضبط و پخش ديسك هاي متعلق به هر دو فرمت جديد به بازار آمده اند اما خريداران كه از آينده اين دو فرمت مطمئن نبوده و نمي دانند كداميك از آنها در آينده به طور گسترده جايگزين دي وي دي هاي فعلي خواهد شد، از خريداري اين دستگاه ها خودداري مي كنند.

پردازنده هاي ۳۲هسته اي اينتل
006486.jpg
گروه علمي فرهنگي- اينتل برنامه توليد پردازنده هاي چندين هسته اي را با جديت دنبال كرده و قصد دارد تا سال۲۰۱۰پردازنده هاي ۳۲هسته اي خود را به بازار بدهد. در حالي كه اينتل در ابتداي دهه جاري هدف نهايي تا سال ۲۰۱۰را دستيابي به پردازنده هايي با سرعت محاسباتي ۲۰گيگاهرتز اعلام كرده بود، اين شركت هم اكنون برنامه هاي بلندمدت خود را به طور كامل تغيير داده و به جاي سرعت محاسباتي بالاتر، خواهان كارايي بالاتر نسل هاي بعدي پردازنده هاي خود است.
هر هسته پردازشگر مورد استفاده در پردازنده ۳۲هسته اي موسوم به كيفر(Keifer) اينتل احتمالاً داراي سرعت محاسباتي(كلاك اسپيد) برابر با تنها دو سوم سرعت پردازنده هاي فعلي اينتل خواهد بود اما كارايي كلي اين پردازنده ۳۲هسته اي در مقايسه با جديدترين پردازنده هاي دوهسته اي اينتل، ۱۵برابر افزايش خواهد يافت. يعني اينتل در آينده سرعت محاسباتي بالا را قرباني دستيابي به كارايي بالاتر خواهد كرد. اينتل هم اكنون دورنمايي از پردازنده چندين هسته اي خود به نام كيفر منتشر كرده است كه احتمالا تا سال ۲۰۱۰به بازار عرضه خواهد شد.
اين پردازنده ۳۲هسته پردازشگر مجزا دارد و از فناوري فوق پيشرفته ۳۲نانومتري براي معماري آن استفاده خواهد شد.
از اين ۳۲هسته، هر ۸هسته به طور مستقيم به يك حافظه «كش» LLC3)) مگابايتي و يك حافظه كش (۵۱۲  L2)كيلوبايتي دسترسي خواهند داشت كه در مجموع ۲۴مگابايت حافظه در اختيار پردازنده خواهد بود.
اينتل در اسناد جديد منتشر شده خود، اي ام دي، دومين توليدكننده پردازنده هاي رايانه اي جهان را به هيچ وجه رقيب خطرناكي براي سال هاي آينده خود ندانسته اما پردازنده هاي جديد نياگارا توليد شده توسط شركت سان مايكروسيستمز را رقيب جدي محصولات خود در آينده خوانده  است.
سان مايكروسيستمز هم اكنون نسل اول پردازنده هاي نياگارا را با هشت هسته پردازنده توليد كرده و در رايانه هاي سرور تي۱۰۰۰ و تي۲۰۰۰ خود مورد استفاده قرار داده و قصد دارد در سالهاي ۲۰۰۷و ۲۰۰۹نسل دوم و سوم از اين محصول را به ترتيب با ۸ و ۱۶هسته مجزا توليد كرده و در رايانه هاي سرور خود به كار بگيرد.كارشناسان اينتل عقيده دارند پردازنده كيفر اين شركت موفق خواهد شد در سال ۲۰۱۰ از سومين نسل پردازنده هاي نياگارا پيشي گرفته و به قدرتمندترين و كارآمدترين پردازنده زمان خود بدل شود.

امكان استفاده معلولان از رايانه قرار دادن پردازنده در مغز
ايسنا- دانشمندان يك حسگر مغزي در فرد معلولي كاشتند تا وي بتواند مكان نماي رايانه را حركت دهد، ايميل باز كند و تنها از طريق فكر كردن درباره اشياي رباتيك، آنها را كنترل كند.
اين حسگر، با نام BrainGate در قالب چندين الكترود در مغز اين فرد معلول كار گذاشته  شد.
دانشمندان، يك پردازشگر سيليسيوم متشكل از ۱۰۰ الكترود را در قسمتي از مغز اين بيمار كه محل تصميم گيري در مورد حركات است، قرار داده اند.
به كمك اين الكترودها فعاليت سلول هاي اين قسمت از مغز ضبط مي شود و به رايانه اي كه اين فرامين را دريافت و ترجمه مي كند، فرستاده مي شود.
دانشمندان اميدوارند بتوانند افراد معلول از ناحيه  ستون فقرات و اعضاي حياتي بدن را از اين طريق درمان كنند.

آموزش و پرورش
اخذ وجه و ايجاد هرگونه تعهد هنگام ثبت نام
دانش آموزان ممنوع است
006495.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي:  اخذ وجه تحت هر عنوان و يا ايجاد هر نوع تعهدي در مدارس دولتي هنگام ثبت نام دانش آموزان ممنوع و خلاف قانون است.
به گزارش همشهري، عباس رهي، دبير ستاد مركزي نظارت بر ثبت نام دانش آموزان كشور صبح ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر گفت: هنگام ثبت نام دانش آموزان فقط ۷۵۰ تومان براي بيمه و وجه كتاب دوره ابتدايي، فني و حرفه اي و شاخه كار دانش دريافت مي شود و اخذ هرگونه وجهي غيرمجاز است و تخلف محسوب مي شود.
وي افزود: همه واحدهاي آموزشي دولتي موظفند بدون برگزاري هرگونه آزموني و در نظر گرفتن معدل، نسبت به ثبت نام دانش آموزان اقدام كنند.
مشاور وزير و مديركل دفتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تهيه و ارسال دستورالعملي جامع در زمينه ثبت نام به همه رؤساي آموزش و پرورش سراسر كشور اظهار داشت:  كليه مديران آموزشگاه ها موظف به نصب بخشنامه مربوط به ضوابط ثبت نام به منظور آگاهي اولياي دانش آموزان هستند.
وي گفت :عزم جدي دولت اين است كه هنگام ثبت نام دانش آموزان وجهي از اوليا دريافت نشود و به همين منظور بيش از ۸ هزار بازرس در ۷۱۰ منطقه آموزش و پرورش در سطح كشور به طور محسوس و غيرمحسوس در حال نظارت بر امر ثبت نام دانش آموزان هستند و در كوتاه ترين زمان ممكن تخلفات گزارش شده به ستاد مركزي رسيدگي مي شود. رهي گفت: اولياي دانش آموزان در صورت مشاهده تخلف و يا نارضايتي در امر ثبت نام مي توانند موضوع را به شماره تلفن ۸۲۲۸۲۲۲۵ ، ستاد مركزي نظارت بر ثبت نام دانش آموزان كشور اطلاع دهند.وي اضافه كرد: در صورت تخلف با مديران متخلف برخورد خواهد شد و بار اول به صورت اخطار و با درج در پرونده و در صورت تكرار تخلف، مدير عزل مي شود.دبير ستاد مركزي نظارت بر ثبت نام دانش آموزان كشور با اعلام اين كه سال پيش ۱۵۰ ميليارد تومان سرانه دانش آموزي تحت عنوان اعتبارات استاني به واحدهاي آموزشي سراسر كشور توزيع شده است، اظهار كرد: براساس سياست دولت نهم بر امر خدمت رساني به مردم در پايان سال گذشته نيز يكصد ميليارد تومان كمك سرانه دانش آموزي به صورت متمركز و علاوه بر آن ۲۰ ميليارد تومان نيز بين واحدهاي آموزشي توزيع شده است.
وي افزود: در مجموع در سه ماهه نخست امسال، ۱۲۰ ميليارد تومان كمك سرانه دانش آموزي بين واحدهاي آموزشي توزيع شده است و اين امر موجب ايجاد آمادگي بيشتر در ميان مديران مدارس شده است. علاوه بر اين در برخي استان ها اعتباراتي تحت عنوان تعميرات نيز پرداخت شده است.وي گفت: دانش آموزان ميان پايه (دوم، سوم، چهارم و پنجم ابتدايي، دوم و سوم راهنمايي، دوم و سوم متوسطه) بدون حضور اوليا در مدارس، توسط مديران آموزشگاه ها ثبت نام مي شوند.رهي در مورد شهريه مدارس غيرانتفاعي گفت:  ميزان شهريه ثبت نام اين مدارس در پايه هاي مختلف براساس درجه بندي توسط مؤسسان به آموزش و پرورش منطقه پيشنهاد مي شود و كميسيون مربوطه در هر منطقه پس از بررسي كارشناسانه ميزان شهريه را تعيين و اعلام مي كنند.وي افزود: هزينه هاي فوق برنامه نيز در انجمن اوليا و مربيان مدارس غيرانتفاعي تنظيم مي شود و در صورتي كه از سوي كميسيون منطقه ضروري تشخيص داده شود تاييد مي شود و مديران اين گونه مدارس موظفند ميزان شهريه را در معرض ديد اولياي دانش آموزان قرار دهند.

علمي فرهنگي
شناسنامه آموزشي فرهنگيان تا پايان امسال آماده مي شود
فارس: مديركل دفتر آموزش و ارتقاي مهارتهاي حرفه اي و تربيت معلم وزارت آموزش و پرورش از تهيه شناسنامه آموزشي فرهنگيان تا پايان سال جاري خبر داد.
سيد حسين نقوي افزود: تهيه شناسنامه آموزشي براي فرهنگيان، اقدامي جديد است كه امسال براي اولين بار در كشور اجرا مي شود. وي اضافه كرد: منتظر تهيه نرم افزار اين برنامه هستيم. البته در حال حاضر يك نظام واسط تعريف كرديم و كدبندي و مشخصه هاي دوره ها را بر اساس برنامه ريزي جديد تعيين كرده ايم كه به روش سنتي اجرا مي كنيم تا بعد از اتمام كار نرم افزار، اين كدها را وارد نظام جديد كنيم. نقوي گفت: وظايف، آموزش ها و تمام دوره هاي آموزشي كه فرهنگيان در طول خدمت مي بينند در شناسنامه آموزشي آنها ثبت مي شود.
۲۵ هزار معلم آزاد در آموزش و پرورش
مهر: رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد: بر اساس آمار اعلام شده در اين كميسيون، بيش از ۲۵ هزار معلم آزاد در سيستم آموزش و پرورش كشور وجود دارد.
علي عباسپور تهراني فرد درباره جابجايي هاي مداوم تعدادي از معلمان از منطقه اي به منطقه ديگر، ادامه داد: بعضي از داوطلبان در ابتداي امر براي پيوستن به سيستم آموزش و پرورش، هر شرطي از جمله رفتن به مناطق دور دست را مي پذيرند اما با گذشت اندك زماني، تمايل دارند به محل اصلي زندگي خود بازگردند.وي گفت: نيروهاي تخصص ديده آزاد آن دسته از معلمان متخصص و ماهري را شامل مي شود كه بر خلاف دارا بودن تخصص يا به تدريس نمي پردازند و يا كمتر از حد لازم تدريس مي كنند.رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با تاكيد بر اينكه تعدادي از همين ۲۵ هزار معلم آزاد متخصص در مدارس به اموري نظير دفترداري و... مشغول هستند، يادآور شد: اين افراد نيز از شرايط خودشان رضايت ندارند، چرا كه به اين ترتيب از مزاياي كمتري بهره مند مي شوند. بنابراين مسئولان آموزش و پرورش موظف هستند با تقويت نيروهاي بومي هر منطقه تعداد نيروي آموزش ديده ماهر مشغول به كار تدريس در مناطق را به بيشترين تعداد رسانده و جابجايي هاي موجود را به صفر برسانند.
عباسپور با تاييد اينكه نبايد رفتن داوطلبان آموزش و پرورش به نقاط محروم دريچه اي براي ورود غيرمعقول تعدادي از افراد به سيستم آموزش و پرورش شود، ادامه داد: اين تعداد از داوطلبان كه از چنين روزنه هايي براي ورود به آموزش و پرورش استفاده مي كنند، پس از زمان اندكي با فشار بر روي مسئولان خواستار بازگشت به مناطق محل زندگي خود مي شوند كه اين امر خود به مشكلات سيستم آموزشي كشور مي افزايد.وي خاطر نشان ساخت: موضوع جابجايي و معلمان آزاد در راستاي ساماندهي نيروي انساني در آموزش و پرورش يكي از محورهاي اصلي برنامه هاي مجلس هفتم به شمار رفته و اميد مي رود مشكلاتي كه در اين زمينه وجود دارد با جلسات مشترك مجلس و آموزش و پرورش، به زودي حل و فصل شود.
راه اندازي بخش نشريات الكترونيك
در كتابخانه دانشكده پزشكي تهران
مهر: بخش نشريات الكترونيك كتابخانه دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران جهت جستجوي مقالات علمي و دسترسي به full text نشريات مورد اشتراك دانشگاه آماده بهره برداري است.
براي دسترسي بهتر كليه اعضاي هيات علمي و دانشجويان دوره هاي تخصصي و تحصيلات تكميلي كارگاه آموزش، نحوه جستجو در كتابخانه دانشكده پزشكي با حضور كارشناس ارشد اطلاع رساني پزشكي برگزار مي شود.
در اين كارگاه ها جستجوهاي علمي از موتورها و ابرموتورهاي جستجوي پزشكي، روش هاي دسترسي به full text مقالات تخصصي باليني و علوم پايه پزشكي و پايگاه هاي اطلاعاتي OVID ، Web of Science ، Embase ، Scopus آموزش داده مي شود. كتابخانه مركزي دانشگاه علوم پزشكي تهران ۵ هزار مجله الكترونيكي دارد و ۲ ميليون خلاصه مقاله قابل دسترسي و۵/۵ ميليون مقاله قابل دسترسي به صورت متن كامل دارد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |