يكشنبه ۲۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۵ - Jul 16, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
بر امت خويش بيش از هر چيز از هوس و آرزوي دراز بيم دارم
(كنزالعمال، ج ،۳  ص ،۴۹۰  ح ۷۵۵۳)
امروز با حافظ
ز روي صدق و صفا گشته با دلم دمساز
هزار شكر كه ديدم به كام خويشت باز
من آن نيم كه ازين عشق بازي آيم باز
اگرچه حسن تو از عشق غير مستغني است
آب و هوا
006573.jpg

عكس روز
006585.jpg
عكس: فارس/ منصوره معتمدي
شنبه ۲۴ تير ۸۵ - در حاشيه كنفرانس بين المللي حقوق و مسئوليت هاي زن در نظام اسلامي

بازار
نرخ يك برگ كپي
006606.jpg
پيش از اين در خبرها آورديم كه كاهش قيمت انواع كاغذ فتوكپي، تأثيري در نرخ فتوكپي (حتي در سفارش تعداد بالا) نداشته است. پيرو اين خبر با تماس دانشجويان متوجه مقاومت برخي دارندگان دستگاه هاي كپي برداري براي نصب قيمت مصوب شديم. يكي از دانشجويان در اين مورد مي گويد: برخي شاغلان اين صنف براي تعداد بالاي كپي تخفيف هايي را در نظر گرفته اند. اما در مقابل اين گروه، برخي نيز با بي توجهي به قيمت هاي مصوب نرخ انواع كپي، به صورت سليقه اي و غيرقانوني با اين مسأله برخورد مي كنند. وي مي افزايد: بي دقتي در نوع، اندازه، رنگ، بزرگ نمايي و كوچك نمايي و ساير ويژگي هاي مورد نظر مراجعان از ديگر كاستي هاي موجود در اين صنف است.

اصل مطلب
استمداد از نسيم شمال
ابوالفضل زرويي نصرآباد
006603.jpg

فرهنگسرا
برگزاري سمينار رباتيك
فرهنگسراي فناوري اطلاعات، اولين سمينار آموزشي تخصصي رباتيك با اعطاي مدرك پايان دوره،  برگزار مي كند.
سمينار «رباتيك چيست؟» در يك روز به مدت ۶ ساعت با موضوع تعريف رباتيك، مشتقات و منتجات، كاربردهاي رباتيك، صنعت و رباتيك برگزار مي شود.
اين سمينار روز چهارشنبه ۴ مردادماه برگزار مي شود و براي دانشجويان و دانش آموزان تخفيف ۱۰ درصدي درنظر گرفته شده است.
علاقمندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره هاي ۱-۶۶۹۰۲۱۳۰ تماس بگيرند.
آموزش طبخ آبزيان
فرهنگسراي دختران با مشاركت اداره شيلات استان تهران كلاس آموزش طبخ آبزيان را برگزار مي كند.
اين برنامه فردا از ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار مي شود و هدف از آن گسترش فرهنگ مصرف آبزيان و معرفي غذاهاي دريايي و ايجاد عادت غذايي صحيح بين عموم مردم است. علاقمندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره هاي ۹-۴۴۰۸۱۰۳۸ تماس بگيرند.

سينما
سوغات فرنگ
006582.jpg
كارگردان: كامران قدكچيان
بازيگران: مجيد صالحي،  رامبد جوان، شيلا خداداد
سينماهاي نمايش دهنده: شاهد، گلريز،  قيام، پايتخت، ماندانا، تهران، جوان، بلوار، قدس، ايران
خلاصه داستان: فرشته پس از ۱۹ سال دوري به همراه همسرش فرهاد كه به تازگي با هم ازدواج كرده اند، به ايران بازمي گردد و در بدو ورود متوجه مي شود كه ...

تلويزيون
006609.jpg

آلودگي هواي تهران
006576.jpg

در شهر چه خبر
آرد نانوايي ها
گران نشده است
رئيس اتحاديه نانوايان مي گويد: قيمت آرد نانوايي ها در سال جاري افزايش نيافته است. به گفته حسين نظري، آرد نانوايي ها دو نوع است؛ قيمت يك نوع آن كيلويي ۴۵ تومان به علاوه ۶ تومان هزينه حمل محاسبه مي شود و قيمت نوع دوم ۷۵ ريال است كه ۵ تومان هزينه حمل نيز به آن تعلق مي گيرد.
او مي گويد: شوراي اقتصاد هنوز تصميمي درباره قيمت نان اتخاذ نكرده، ولي به مصلحت است كه قيمت نان سريع تر تعيين شود.

افزايش قيمت گوشت گاوي
رئيس اتحاديه گوشت گاوي مي گويد: اگر وضع به همين منوال پيش رود، در ماه رمضان قيمت گوشت باز هم بالا خواهد رفت. به گفته ذبيحي قيمت گوشت گاو در ۲۰ روز گذشته ۲۰۰ تومان در هر كيلو افزايش يافته است. در حال حاضر قيمت گوشت لاشه كه در اختيار كبابي ها قرار مي گيرد ۳ هزار و ۹۰۰ تومان است و گوشت قلوه گاه به قيمت چهار هزار و ۱۰۰ تومان در مغازه ها توزيع مي شود و قيمت عرضه آن به مشتري از ۵۷۰۰ تومان تا ۶ هزار تومان در نوسان است.

روز مادر و بازار سكه
سكه و طلا كه يك شوك صعودي را در بهار امسال تجربه كرده،باز هم روندي افزايشي را آغاز كرده است. اين روند كه از حدود ۲ هفته پيش آغاز شد، قيمت سكه طرح قديم را از ۱۷۲ هزار تومان در هفته پيش به ۱۷۶ تا ۱۸۰ هزار تومان در اولين روز هفته جاري رساند.
كوروش گوهربين رئيس اتحاديه طلاسازان و طلافروشان درمورد علل افزايش قيمت سكه مي گويد: اين افزايش در نتيجه افزايش قيمت جهاني و افزايش تقاضاي بازار در آستانه روز مادر صورت گرفته است. افزايش قيمت جهاني نفت و اوضاع سياسي بين المللي نيز در اين روند صعودي بي تأثير نبوده است. وي مي افزايد: رشد چشمگير قيمت طلا كه دو ماه پيش نيز صورت گرفت ناشي از همين عوامل بود.

در انتظار كاهش
سفرهاي تابستاني سال جاري هنوز با خودروهايي كه ارزان تر حركت كنند همراه نشده است. ثبات قيمت خودرو برخلاف ركود كامل حاكم بر بازار خريد و فروش اين كالا، خيال برخي شهروندان را كه منتظر كاهش قيمت بودند راحت كرد.
آگاهان بازار و فعالان اتحاديه نمايشگاه داران اتومبيل و فروشندگان خودرو معتقدند: بازار خودرو همه شرايط كاهش قيمت را در خود دارد. با اين وجود به نظر مي رسد خودروسازان پافشاري خاصي براي مقاومت در برابر فشار بازار دارند. زيرا در صورت كاهش قيمت خودرو پيش فروش هاي اين شركت ها با شكست روبه رو شده و ثبت نام كنندگان پول هاي خود را از اين سيستم خارج مي كنند.

خريد اينترنتي كتاب
گويا شلوغي شهر و ترافيك خيابان ها جدا از تمام معايب و گره هاي كور زندگي شهري يك مزيت داشته است. از بازار كتاب خبر مي رسد خريد اينترنتي كتاب به نسبت سال هاي گذشته رشد خوبي داشته است.
بسياري از خريداران آشنا با اينترنت و رايانه بدون مراجعه به راسته كتاب فروشي هاي خيابان انقلاب يا كريم خان و پرس و جو از ناشران گوناگون كتاب مورد نظر خود را در وب سايت هاي ويژه جست وجو مي كنند و جالب اين كه بدون پرداخت هزينه ارسال، آن را در منزل تحويل مي گيرند.
يكي از ناشران مي گويد: گسترش چنين شيوه اي به طور حتم به نفع خريدار، فروشنده و در نهايت ترويج بيشتر فرهنگ كتابخواني است. يكي از فعالان سايت هاي كتابفروشي نيز مي گويد: كتاب هاي درخواستي در تهران طي ۸ تا ۹ ساعت و در شهرستان ها پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت به دست متقاضيان خواهد رسيد.

طلا، سكه و ارز
006600.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
بخش نامه  هاي بي صاحب
مأمور اداره پست هيچ وقت نامه اي گم نكرده بود.
غير از يك بار در هايد اند سيك سان فرانسيسكو كه بادي وزيد و كارت پستالي را از دست او برد. دويد كه آن را بگيرد، با ماشيني تصادف كرد.
نامه به نشاني خودش بود.
نوشته بود: «آقاي جو جان، اشتراك شما براي مجله زندگي به پايان رسيده است.»
آلن دو ليت
ترجمه: اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
پليس بي ادب
دهلي نو: پرتاب آب دهان روي زمين در كشور هند بسيار شايع است اما يك مامور پليس با انجام اين كار خود را به دردسر انداخت. هنگامي كه والدين دانش آموزان در يكي از ايالت هاي هند براي نشان دادن اعتراض خود نسبت به افزايش شهريه ها تظاهرات كرده بودند اين مامور پليس آب دهان خود را روي تظاهركنندگان پرتاب كرد. به همين دليل وي به عنوان مجازات بابت اين عمل زشت خود تا سه ماه ديگر بايد ۵۰ درصد دستمزد خود را در قالب جريمه پرداخت كند.
جيب بري از قاضي
برلين: يك پيرمرد ۶۱ ساله در آلمان كه به جرم سرقت در دادگاه محاكمه مي شد جيب قاضي پرونده را زد. هنگامي كه قاضي از او سئوال و جواب مي كرد، سارق به طرز ماهرانه اي جيب او را زد و كليدهايش را از داخل جيب خارج كرد. البته قاضي در آن لحظه متوجه اين سرقت نشد و تنها پس از خروج متهم از صحن دادگاه به اين موضوع پي برد. با توجه به اينكه قاضي هم اكنون يكي از شاكيان پرونده متهم مي باشد به همين دليل رسيدگي به اتهام پيرمرد بايد در دادگاهي ديگر و تحت نظر يك قاضي جديد صورت بگيرد.
انبار نامه در زيرزمين
برلين: چندي پيش پليس در آلمان پس از بازرسي زيرزمين منزل يك پستچي دهها هزار نامه و بسته پستي كشف كرد. اين پستچي ۳۶ ساله بجاي تحويل اين مرسولات، آنها را در زيرزمين خانه انبار كرده بود. وي در دادگاه در توجيه عملكرد خود گفت: كار من در اداره پست بسيار سنگين بود و از عهده آن بر نمي آمدم به همين دليل تصميم گرفتم كه با كمك دوستانم اين نامه ها را توزيع كنم. همين موضوع باعث شد تا مرسولات پستي را در زيرزمين انبار كنيم و در فرصتي مناسب به توزيع آنها بپردازيم.
سيگاركشيدن با ماسك
دالاس: يك بيمار در آمريكا با روشن كردن يك نخ سيگار بيمارستان را به آتش كشيد. اين بيمار در حالي كه ماسك اكسيژن بر دهان داشت تصميم گرفت سيگار بكشد و به محض اينكه فندك خود را روشن كرد ماسك، طعمه حريق شد و شعله هاي آتش سراسر بدن وي را دربر گرفت. بر اثر اين آتش سوزي بيمار دچار سوختگي شديد شد و آتش به ساير بخش هاي بيمارستان نيز سرايت كرد.
داور بدون تمركز
سرزمين هاي اشغالي: يك داور فوتبال در سرزمين هاي اشغالي ناگهان به بهانه اينكه تمركز لازم را ندارد يك مسابقه فوتبال را نيمه تمام رها كرد. در اواسط اين بازي ناگهان داور بازي سوت خود را به صدا درآورد و زمين بازي را ترك كرد. وي در اين رابطه گفت: با توجه به اينكه موشك به اطراف خانه ام اصابت كرده به همين دليل تمركز لازم براي قضاوت را ندارم، مرا ببخشيد.
۲۰ مار در خودرو
اريگن: وجود ۲۰ مار داخل يك خودرو صاحب آن را شوكه كرد. داستان از اين قرار بود كه صاحب اين خودرو براي خريد به يك فروشگاه زنجيره اي رفت اما هنگامي كه قصد داشت خريدهايش را داخل خودرو قرار بدهد با دو مار روي صندلي عقب مواجه شد. با فرياد وي ساير مشتريان فروشگاه به كمك او شتافتند و مارها را خارج كردند. اما اين پايان ماجرا نبود چون ۱۸ مار ديگر زير لاستيك هاي كف خودرو جا خوش كرده بودند. كارشناسان مي گويند اين مارها از چند ماه قبل به داخل خودرو راه يافته و در اين مكان توليد مثل كرده اند. جالب اينكه تمام مارها از نوع بي خطر بودند.
خرچنگ دو رنگ
006579.jpg
واشنگتن: يك ماهيگير موفق به صيد نوعي خرچنگ شده كه شكل ظاهري اين خرچنگ تعجب تمام كارشناسان را برانگيخته است. معمولا رنگ تمام نقاط بدن خرچنگ ها يكسان است اما رنگ نيمي از بدن اين خرچنگ با نيمه ديگر آن كاملا متفاوت است، گويي كه نصف بدن آن سرخ شده است. كارشناسان مي گويند احتمال وجود چنين پديده اي در خرچنگ ها يك در پنجاه و شايد هم صدميليون باشد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |