يكشنبه ۲۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۵ - Jul 16, 2006
سينماگران از جهاني شدن سينماي ملي مي گويند
حضور بين المللي سينماي ايران
006519.jpg
گروه ادب و هنر-الهام اناري: صحبت هاي اخير وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه سينماي ايران، واكنش هاي مثبتي را در بين سينماگران ايراني برانگيخت.
محمدحسين صفارهرندي در سخنان خود اذعان داشته سينماي ايران مي تواند 5/1ميليون مخاطب در جهان اسلام داشته باشد.
به اعتقاد او اگر در جهان يك ميليارد و نيم نفري جهان اسلام تنها 10درصد علاقه مند سينما باشند و از اين تعداد 150ميليون نفري 10درصدشان يعني 15ميليون نفر علاقه مند به مسائل مربوط به جهان خود- از مسائل تاريخي گرفته تا مسائل و دغدغه هاي امروزي دنياي اسلام- باشند و از بين اين 15ميليون نفر، 10درصدشان بخواهند اين روايت را از زبان ما ايرانيان و هنرمندان سينماي ايران بشنوند، ما با مخاطباني 5/1ميليون نفري مواجه خواهيم شد.
جواد شمقدري- كارگردان سينما- با مثبت خواندن نظرات وزير فرهنگ در مورد حضور بين المللي سينماي ملي ايران مي گويد: با توجه به ماهيت انقلاب اسلامي و مباحث جديدي كه انقلاب در عرصه بين المللي مطرح كرد، بخشي از بازتاب ها را امروزه مي بينيم.
سخنان رئيس جمهوري، نيز در حوزه منطقه مورد توجه قرار مي گيرد و اين مسئله نشان دهنده آن است كه انقلاب اسلامي از ظرفيت و پتانسيل بالايي در جذب مخاطب جهاني برخوردار است و ضرورت دارد در حوزه توليد فيلم هاي سينمايي به مضاميني توجه كنيم كه مخاطب جهاني و منطقه اي در مورد آن حساسيت دارد و مايل است ديدگاه ها و نگاه انقلاب اسلامي را در آن رابطه ببيند و بشنود.شمقدري در ادامه با تاكيد بر وجود ظرفيت در سينماي ايران مي گويد: اين ظرفيت وجود دارد، اما به شرطي كه در حوزه توليد و انتخاب مضامين، ظرفيت ها در نظر گرفته شود. پيشنهاد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي زماني نتيجه مي دهد كه در انتخاب مضاميني كه دست مايه كار فيلمسازان است تحول اساسي و جدي را شاهد باشيم. فيلم هايي كه امروزه در سينماي ايران ساخته مي شود 80 درصدشان چنين ظرفيتي را ندارند، اما با تغيير نگرش در مضمون فيلم ها، اين تحول در مرحله نمايش و جذب مخاطب جهاني و منطقه اي مفيد خواهد بود. به عنوان مثال امروز مخاطب جهاني مايل است نگاه ما به منطقه و تحولات عراق، افغانستان، لبنان و تاثير آرمان هاي انقلاب را نسبت به اين تحولات ببيند. اگر اين موضوعات وارد حوزه فيلمسازي شود مخاطب را در حوزه بين الملل و منطقه جلب مي كنيم.اما چرا تا به حال اين اتفاق رخ نداده است. به اعتقاد شمقدري، برنامه ريزي و هماهنگي ها در حوزه هاي مختلف شكل مي گيرد كه همسو با اين جريان نيست؛ يعني سينماي بعد از انقلاب در بعضي زمان ها با تحولات متاثر از انقلاب پيوند نخورد و سينما بيگانگي عجيبي با تحولات اجتماعي پس از انقلاب پيدا كرد و اين بيگانگي، همچنان ادامه دارد.پوران درخشنده در مورد حضور منطقه اي و جهاني سينماي ايران معتقد است: سينماي ايران قابليت جذب مخاطبين منطقه اي و جهاني را دارد، اما تاكنون هيچ گونه برنامه ريزي و كارشناسي براي اين قضيه نشده بود.پوران درخشنده با تاكيد بر اينكه بايد سرمايه گذاري صورت گيرد و حتي در ابتدا مبالغي را پرداخت تا سينماي ايران مخاطب پيدا كند و اكران گسترده بگيرد، تصريح كرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي مي تواند در بسياري از كشورها از طريق رايزن فرهنگي اش به صورت گسترده مخاطب يابي كند و حركت مثبتي اتفاق بيفتد.
وي افزود: من در سفري كه چندي پيش به سودان داشتم سينماهاي آنجا را ديدم كه فقط فيلم هندي نشان مي دادند، در حالي كه از نظر فرهنگي تناسبي بين آنها و فرهنگ هند وجود ندارد و علاقه زيادي هم به سينماي ايران دارند. هند توانسته همه جا را بگيرد، اما ما حتي نتوانستيم همين كشورهاي عربي را بگيريم.
غلامرضا موسوي نيز در رابطه با حضور جهاني سينماي ملي مي گويد: سينماي ايران، به دليل شاخصه ها و ويژگي هاي اخلاقي كه دارد مي تواند در تلويزيون و سالن هاي سينماي منطقه و حتي دنيا به نمايش درآيد.
اين تهيه كننده سينماي ايران معتقد است: مشكل ما اين بوده كه تا به حال جشنواره ها را هدف قرار داده بوديم و تمام فكر و ذكر ما شده بود كه بتوانيم جشنواره ها را فتح كنيم و به نظرم سينماي ايران با دريافت بيش از هزار جايزه بين المللي در بعد از انقلاب به اين هدف خود رسيده است. غلامرضا موسوي با بيان اينكه تاكنون مسئولين سينمايي ما بازارهاي منطقه اي و جهاني را هدف قرار نداده  بودند گفت: به همين دليل تا اين اواخر بخش خصوصي فعال در زمينه توزيع فيلم نداشتيم و به تازگي چند شركت در اين زمينه فعال شده است و براي اينكه بتوانند به اصل موضوع دست پيدا كنند نياز به اين هست كه برنامه ريزي درازمدتي براي بازار داشته باشند كه اين كارها مستلزم هزينه كردن است.
موسوي با بيان اينكه براي صادرات فيلم و نمايش در سينماهاي دنيا، بايد برنامه ريزي كرد، در ادامه مي افزايد: نمي توانيم بگوييم فيلم داريم و مردم هم بيايند و ببينند. فقط در دو كشور دنيا، سالانه نزديك به دو هزار فيلم توليد مي شود و طبيعتا براي نمايش اينها، فيلم هايي اولويت دارند كه جذابيت هاي بصري بيشتري هم داشته باشند. پس طبيعتا كشورهاي پرقدرت در اين زمينه مثل آمريكا و هند مي توانند حرف اول را بزنند.

كتاب
نسخه  اصلي معراج نامه پيامبر اعظم(ص) به  فارسي ترجمه شد
ايسنا: نسخه  اصلي معراج نامه   پيامبر اعظم(ص) كه در كتابخانه  ملي پاريس نگهداري مي شود، توسط مهناز شايسته فر- مدرس دانشگاه- ترجمه و منتشر شد.
معراج نامه، يازدهمين مجموعه  آثار هنري اسلامي، با  ۵۸تصوير رنگي است.
كتاب يادشده يكي از سه نسخه  باقي مانده  مكتب هرات در فاصله  بين دو دوره  بايسنقر و بهزاد است كه دو نسخه  خمسه  نظامي و شاهنامه را شامل مي شود.
نسخه  خطي اين كتاب، در بر گيرنده   ۲۶۵ صفحه با تصاويري در اندازه هاي  ۵‎/۲۲ در  ۳۴ سانتي متر است.
ماري رزسگاي، نويسنده  كتاب، يكي از محققان شرق شناسي عرصه  هنر اسلامي است.
ريچارد پيوير اين كتاب را از فرانسه به زبان انگليسي ترجمه كرده و مهناز شايسته فر عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس و مدير موسسه مطالعات هنر اسلام آن  را به فارسي برگردانده است.
بنا بر اين گزارش، معراج نامه  شاهرخي به وسيله ميرحيدر شاعر، به زبان تركي ترجمه و توسط مالك بخشي هراتي به  خط ايغور كتاب شد.
اثر يادشده كه با  ۶۱ نقاشي مذهب تزئين شده مراحل پي درپي سفر عجيب حضرت محمد رسول (ص) را نشان مي دهد.
پيامبر (ص) در شب معراج سفر خود را از مسجد الحرام در مكه شروع و از آنجا به وسيله  براق در حالي كه جبرئيل ايشان را همراهي مي كردند، به سوي مسجدالاقصي طي مسير مي كنند. در اين مسجد پيامبر(ص) از نقاط مختلف مسجد بيت اللحم زادگاه حضرت مسيح (ع) و همچنين منازل و جايگاه انبيا ديدن كرده و در بعضي مكان ها دو ركعت نماز به جاي مي آوردند.
اين وقايع بخش اول سفر ايشان را تشكيل مي داده است. در قسمت دوم سفر، پيامبر(ص) از بيت المقدس به آسمان ها سفر كرده و با ارواح و فرشتگان آسماني و پيامبران سخن گفت و در بهشت و جهنم،  درجات مختلف افراد بهشتي و جهنمي را مشاهده مي كنند و به رموز هستي و اسرار جهان آفرينش و آثار قدرت خداوند نايل مي شوند و تا سدره  المنتهي مقام قرب الهي پيش مي رود آنجا پايان سفر است. پيامبر(ص) از اين نقطه باز آمده، ابتدا در مسجدالاقصي فرود و سپس به مكه برمي گردند.
شايسته فر مولف هنر شيعي و نيز  ۱۰ عنوان كتاب در زمينه  هنر اسلامي است.

كتاب خاطرات جيمزباند موفق سينما
006465.jpg
گروه ادب و هنر- شون كانري مشغول نگارش كتاب خاطرات خود است. معروفترين جيمزباند تاريخ سينما در اين كتاب خاطرات خود از روزهاي كودكي تا امروز را مرور مي كند.
به گزارش بي بي سي، بازيگر 75 ساله با همكاري يك نويسنده انگليسي كتاب خود را آماده چاپ مي كند. كانري كه هنوز نامي براي اين كتاب انتخاب نكرده است، مي گويد آن را زودتر از اواخر سال آينده ميلادي روانه پيشخوان كتابفروشي ها نخواهد كرد.
به گفته مدير روابط عمومي شون كانري، وي در اين كتاب به طور مفصل درباره روزهاي كودكي و نوجواني خود صحبت مي كند و از عشق عميق خويش به بازيگري مي گويد. وي در كنار بحث درباره كارهاي سينمايي و تئاتري اش، درباره تجربه بازي در فيلم هاي جيمزباندي هم حرف مي زند.
شون كانري- كه از سوي مسئولين رسمي انگليس لقب سر را گرفته است- ماه آگوست مهمان شصتمين دوره جشنواره بين المللي فيلم ادينبورگ است. او در اين جشنواره با دوستداران سينما و منتقدين درباره كارنامه سينمايي و كتاب در حال نگارش خود صحبت مي كند. نكته جالب اين است كه اين بازيگر كهنه كار و كهنسال خودش اهل ادينبورگ است و بخشي از كتاب خاطرات او اختصاص به اين شهر قديمي دارد.
كانري كه طي سالهاي اخير در زمينه سينما كم كار بوده است، قصد دارد در چهارمين قسمت مجموعه فيلم اكشن و ماجراجويانه- اينديانا جونز يك بار ديگر نقش پدر پروفسور جونز را بازي كند.

نقش ويژه براي آنجلينا جولي
006468.jpg
گروه ادب و هنر- آنجلينا جولي در فيلم قلب مقتدر نقش همسر يك روزنامه نگار جنجالي را بازي مي كند. اين نقش كه برگرفته از يك شخصيت واقعي به نام ماريان پيرل است.
به نوشته بي بي سي، ماريان پيرل همسر دانيل پيرل روزنامه نگار فعال
وال استريت ژورنال بود كه سال 2002 به پاكستان سفر كرد. دانيل پيرل در شهر كراچي توسط افراد ناشناس ربوده شد و كمي بعد به قتل رسيد. ماريان پيرل مسائل مربوط به سفر همسرش به پاكستان، ربوده شدن و قتل او و تلاش هاي ماريان پيرل براي پيدا كردن همسرش را در يك كتاب به غالب داستان درآورده است . فيلمنامه فيلم بر اساس ماجراهاي همين كتاب نوشته مي شود. قلب مقتدر را فيلمساز ضد جنگ انگليسي مايكل وينتر باتم كارگرداني مي كند. او قبل از اين هم با دو فيلم تحسين شده و بسته مستند راهي به گوانتانامو و
در اين دنيا هم به بررسي مسائل مربوط به آسيا- و از جمله جنگ عراق و افغانستان- پرداخته است. هنوز معلوم نيست كه قلب مقتدر در پاكستان فيلمبرداري مي شود يا خير. وينتر باتم هم اكنون مشغول نگارش فيلمنامه فيلم است.
ماريان پيرل در واكنش به انتشار خبر بازي جولي در قلب مقتدر گفت: خوشحالم كه نقش مرا در فيلم آنجلينا جولي بازي مي كند. من عميقاً بازي او را تحسين مي كنم. برادپيت همسر جولي كه فيلم را در شركت فيلم سازي اش پلان B تهيه مي كند، مي گويد: فيلم بر روي همكاري مردم سراسر جهان براي پيدا كردن پيرل فوكوس خواهد كرد. اميدواريم اين فيلم بتواند درك و تفاهم و همبستگي ميان مردم جهان را افزايش دهد.

راهنما
بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه نوا: نمايشگاه گروهي از اساتيد معاصر رشته آبرنگ‎/ تا اول مرداد‎/ خيابان مقدس اردبيلي، خيابان ب، كوچه چهارم، پلاك 1/12/ تلفن: 22047789.
نگارخانه شيث: نمايشگاه نقاشي سيد محمدمهدي حسيني‎/ 31 تير تا 5 مرداد‎/ چهارراه ولي عصر، ضلع جنوبي پارك دانشجو، كوچه شيرزاد شرقي، شماره 41/ تلفن: 66707681.
نگارستان شاهد: نمايشگاه نقاشي سحر فتاحي‎/ تا 26 تير‎/ خيابان ولي عصر، بالاتر از بزرگمهر، نبش كوچه رحيم زاده‎/ تلفن: 66969626.
نگارخانه فلاح زاده: نمايشگاه گروهي نقاشي‎/ 6 تا 11 مرداد‎/ سعادت آباد، خيابان پنجم، پلاك 2/ تلفن:  22359308.
نگارخانه خاوران: نمايشگاه نقاشي كيومرث قورچيان‎/ تا 26 تير / خيابان خاوران، فرهنگسراي جوان‎/ تلفن: 3730002.

كوتاه
هشدار نسبت به دوبله غيرمجاز
در پي دوبله انيميشن هايي غيرمجاز و خارج از ضوابط فرهنگي كشور توسط گروه هاي زيرزميني و پخش گسترده آنها،انجمن صنفي گويندگان اطلاعيه اي به شرح زير صادر كرد: انجمن صنفي گويندگان جوان تهران در راستاي احترام به ملت شريف ايران و مقابله با فعاليت گروهك هاي زيرزميني دوبله كه انيميشن هايي عاري از كيفيت و خارج از ضوابط جمهوري اسلامي ايران روانه بازار مي نمايند و موجبات ترويج فساد اخلاقي در بين كودكان و نوجوانان را فراهم مي آورند، بدين وسيله ضمن محكوم كردن اينگونه فعاليت هاي غيررسمي، آمادگي خود را جهت هرگونه همكاري در جلوگيري از فعاليت سودجويان و گروه هاي زيرزميني اعلام داشته و توجه مسئولان ذي ربط را به حضور چنين معضلاتي در جامعه هنري معطوف مي دارد.
هيأت انتخاب پوستر نسل 5
مرحله نهايي انتخاب آثار برگزيده براي عرضه در نمايشگاه نسل 5 كه مردادماه امسال در مؤسسه فرهنگي- هنري صبا برگزار مي شود توسط هيأت انتخاب انجام شد. در اين مرحله از ميان 2342 اثر ارسالي از 323 هنرمند، تعداد 264 اثر براي شركت در نمايشگاه نسل 5 انتخاب گرديد. اين آثار در دو بخش چاپ شده(سفارشي) و چاپ نشده در رده هاي سني متولدين دهه هاي 50 و 60 به اين نمايشگاه راه يافته است. نمايشگاه نسل 5 طراحان گرافيك با هدف معرفي استعدادهاي برتر و گشودن چشم اندازي به تجربه هاي نوين در خلاقيت هاي بصري و ارتقاي  فرهنگ تصويري در ايران به همت و همكاري فرهنگستان هنر و مؤسسه فرهنگي- هنري صبا و مركز هنرهاي تجسمي برگزار خواهد شد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |