يكشنبه ۲۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۵ - Jul 16, 2006
براي بررسي پرونده جنايت دراوهاتو
كارآگاهان جنايي ژاپن به تهران مي آيند
006564.jpg
گروه حوادث- آزاده مختاري: با اظهارات شاهد كليدي در پرونده قتل جوان ايراني در نزاع خونبار توكيو، تيم ويژه اي از كارآگاهان بررسي صحنه جرم پليس ژاپن به تهران مي آيند.
به گزارش همشهري، پليس جنايي كشور ژاپن بعد از ماه ها تحقيق و بررسي براي شناسايي و دستگيري اعضاي يك باند مخوف جنايت و جرايم مسلحانه كه اعضاء آن اكثراً ايرانيان مهاجر هستند به يك مرد ايراني رسيدند كه شاهد يكي از دردناك ترين جنايات اين باند بوده و بعد از وقوع قتل به ايران بازگشته است.
آغاز تحقيقات پليس
راز فعاليت هاي اعضاء باند تبهكار هنگامي براي پليس اينترپل فاش شد كه پليس ژاپن در بررسي پرونده قتل يك ايراني به نام «بهنام» و زخمي شدن چند شهروند ژاپني در مقابل ساختمان اوهاتوي توكيو و چندين پرونده سرقت، جعل و آسيب به مراكز عمومي ردپايي از اعضاي يك باند مخوف تبهكاري كه اكثرا ايراني بودند را پيدا كرد.
تحقيقات پليس ژاپن مشخص كرد كه اعضاي اين باند پس از آن كه به بهانه كار وارد كشور ژاپن شده اند به صورت غيرقانوني در اين كشور ساكن شده و به جاي آن كه مانند ساير ايرانيان مهاجر، وارد كارهاي توليدي و خدماتي شوند، باند تبهكاري تشكيل داده اند. كارآگاهان جنايي ژاپن بعد از چند مرحله تحقيق موفق به شناسايي مخفيگاه اعضاي اين باند شده و چند عضو باند را در يك حمله شبانه غافلگير كرده و به مركز پليس انتقال دادند.
در نخستين بازجويي يكي از اعضاي باند به ارتكاب جنايت فجيع در مقابل ساختمان اوهاتو كه در ساعت ۸ صبح ۲۸ دسامبر ۲۰۰۵ رخ داده بود و درپي آن، سه مرد ژاپني مجروح و يك ايراني به نام بهنام به قتل رسيده بود اعتراف كرد.
اين متهم در مراحل بعدي بازجويي پليس به كارآگاهان گفت: مدتي بود نقشه قتل بهنام را طراحي كرده بودم. روز حادثه وقتي متوجه شدم بهنام در اطراف ساختمان اوهاتو در حال تردد است خودم را به آن مكان رسانده و از فاصله نسبتاً دور به سويش شليك كردم ولي هيچكدام از گلوله ها به او برخورد نكرده و به اشتباه ۳ عابر ژاپني هدف قرار گرفتند. بهنام وقتي متوجه شد هدف اصلي شليك ها اوست به سرعت اقدام به فرار كرد، من نيز او را تا شركت برق توكيو دنبال كردم و درنهايت با شليك چند گلوله موفق شدم او را به قتل برسانم و سپس به سرعت متواري شدم.
انكار متهم و استمداد از پليس جنايي تهران
به رغم اعترافات اوليه، متهم در مراحل بعدي تحقيقات منكر تمام اعترافات خود درخصوص ارتكاب جنايت شد و ادعا كرد هيچ اطلاعي از چگونگي وقوع جنايات ندارد. با انكار اين متهم، ديگر متهمان بازداشت شده درخصوص قتل بهنام تحت بازجويي قرار گرفتند ولي هركدام از آنان بعد از چند مرحله انكار قتل درنهايت ارتكاب قتل را به گردن ديگري انداختند. با پس گرفتن اعترافات متهم اوليه و اظهارات ضدونقيض ساير متهمان، سرانجام پليس ژاپن خود را در برابر معماي شناسايي قاتل اصلي جنايت ديد. در ادامه بررسي ها كارآگاهان ژاپني متوجه شدند يك مرد ايراني شاهد نحوه قتل بهنام بوده كه بعد از اين جنايت به تهران بازگشته است و او تنها سرنخ مناسب براي كشف راز اين جنايت به شمار مي رود. بدين ترتيب، پليس اينترپل ژاپن با انجام نامه نگاري هاي قانوني از بازپرس جنايي و كارآگاهان دايره ويژه قتل تهران خواست با شناسايي اقامتگاه اين شاهد و تحقيق از وي در كشف راز جنايت به پليس ژاپن كمك كنند.
بازپرس ولي الله حسيني روز شانزدهم ارديبهشت دستور بررسي بر روي اين پرونده جنايي را به كارآگاهان اداره دهم آگاهي تهران بزرگ داد.
روز گذشته بازپرس حسيني درخصوص آخرين اقدامات پليس بر روي اين پرونده به همشهري گفت: پليس جنايي تهران بزرگ بعد از شناسايي شاهد كليدي، او را به اداره دهم آگاهي فراخواند، تحقيقات از اين متهم كه تمامي مراحل آن مورد فيلمبرداري قرار گرفته است ابعاد تازه اي از وقوع اين جنايت و جرايم ارتكابي ديگر اعضاء اين باند مخوف را فاش كرد.
بر پايه اين گزارش، قرار است پليس ژاپن براي مشاهده فيلم تحقيق و انجام تحقيقات تكميلي از اين شاهد به ايران و اداره دهم آگاهي تهران بزرگ مراجعه كند و در حضور پليس جنايي پايتخت و بازپرس حسيني، آخرين بررسي هاي خود را درباره اين پرونده با تحقيق از شاهد كليدي انجام دهد.

متهم به قتل خود را تسليم پليس جنايي كرد
006558.jpg
گروه حوادث- عذاب وجدان باعث شد عامل جنايت خيابان ستارخان خود را به پليس جنايي تهران تسليم كند.
به گزارش همشهري، شانزدهم تيرماه خبر نزاع خياباني منجر به قتل در خيابان ستارخان به اطلاع پليس جنايي پايتخت و بازپرس هنرمند رسيد. قرباني اين حادثه با يك ضربه چاقو جان سپرده و عامل جنايت بعد از كشتن وي متواري شده بود. جسد مقتول بعد از انجام تحقيقات اوليه به پزشكي قانوني انتقال يافت.
با گزارش اين جنايت، كارآگاهان اداره دهم آگاهي جست وجوي پليسي خود را براي شناسايي مخفيگاه عامل جنايت كه تحقيقات نشان مي داد يك پيك موتوري است آغاز كردند تا اين كه روز چهارشنبه متهم به قتل به اداره آگاهي مراجعه كرده و خود را تسليم پليس جنايي كرد. اين متهم به قتل ۲۵ ساله روز گذشته در شعبه چهارم دادسراي امور جنايي در توضيح چگونگي وقوع اين حادثه تلخ به بازپرس هنرمند گفت: «روز حادثه جلوي منزل يكي ديگر از دوستانم در خيابان ستارخان رفتم.درحال حرف زدن بوديم كه ناگهان پنج مرد جوان كه ساكن خانه مقابل منزل دوستم بودند از خانه خارج شده و با مشاهده زباله هايي كه مقابل در منزل آنها ريخته شده بود برآشفته شده و با تصور اين كه خانواده دوستم زباله ها را آنجا رها كرده اند شروع به داد و بيداد كردند. ما خيلي سعي كرديم آنها را توجيه كنيم كه در اين موضوع مقصر نيستيم ولي آنها توجهي به توضيحات ما نمي كردند.
در ميان درگيري، چاقوي يكي از آنان بر روي زمين افتاد. من چاقو را برداشتم و سعي كردم با ايجاد هراس با استفاده از چاقو آنها را دور كنم ولي كنترل خود را از دست داده و يك ضربه به مقتول زدم و بعد از مجروح كردنش فرار كردم. دو روز بعد از نزاع متوجه شدم او كشته شده است. از آن زمان عذاب وجدان براي يك لحظه هم رهايم نمي كرد، از كاري كه كرده بودم بسيار متأسف بودم به همين دليل خودم را تسليم پليس كردم و اكنون بسيار پشيمانم. من نمي خواستم او را بكشم.»

سارق فيوج ، خودرو را با سرنشينانش سرقت كرد
006555.jpg
گروه حوادث - سارق فيوجي كه يك دستگاه پژو ۲۰۶ را به همراه كودك و مادر راننده خودرو به سرقت برده بود، در تعقيب و گريز پليسي دستگير شد.
سرهنگ اسماعيل هاديي، معاون آگاهي فرماندهي انتظامي استان تهران در تشريح حادثه سرقت گفت: عصر روز ۲۵ دي ماه سال گذشته، پليس در جريان حادثه اي قرار گرفت كه طي آن يك دستگاه پژو ۲۰۶ كه راننده آن زن جواني بود از سوي يك مامور قلابي كه خود را مامور مبارزه با مواد مخدر معرفي كرده بود مورد سرقت قرار گرفته است.
در بررسي هاي صورت گرفته از شاكي پرونده مشخص شد كه سارق پس از آنكه تحت عنوان مامور مبارزه با مواد مخدر، خودرو وي را متوقف كرده، به زن جوان دستور داده، در صندوق عقب را جهت بازرسي باز كند، اما زماني كه راننده به قصد باز كردن صندوق عقب، از خودرواش پياده شده، مامور قلابي با استفاده از فرصت در حالي كه سوئيچ بر روي خودرو قرار داشته، اقدام به ربودن خودرو كرده است و اين در حالي بود كه كودك و مادر زن جوان در داخل خودرو بودند.
هاديي افزود: در حالي كه ساعاتي از سرقت خودرو با سرنشينانش سپري مي شد، با پيدا شدن مادر و كودك شاكي مشخص شد مرد سارق آنها را چند كيلومتر پايين تر از محل سرقت رها كرده است. با شروع بررسي هاي پليسي آرشيو عكس هاي متهمان سابقه دار به مالباخته نشان داده شد كه وي در ميان تصاوير، سارق فيوجي را شناسايي كرد.معاون آگاهي فرماندهي انتظامي استان تهران با اشاره به اين كه متهم سرقت هاي زيادي در خيابان هاي كرج مرتكب شده است، از كساني كه از سوي متهم و همدستانش مورد سرقت قرار گرفته اند درخواست كرد جهت شناسايي متهم به پليس آگاهي مراجعه كنند.

ادعاي عجيب قاتل مرد چاقوفروش:
همه عليه من توطئه كرده اند
006561.jpg
گروه حوادث- مردي كه متهم به قتل يك چاقوفروش است، صبح ديروز در حالي مقابل پنج قاضي دادگاه كيفري استان قرار گرفت كه مدعي شد اين حادثه يك دسيسه و حيله براي وي بوده است.
به گزارش همشهري، اين حادثه دلخراش عصر روز ششم اسفند ۸۲ در شهرك گلستان اتفاق افتاد. ساعت ۷ بعدازظهر بود كه صاحب يك چاقوفروشي به نام سهراب در حالي كه چاقوهايش را داخل ويترين مغازه اش مرتب مي  كرد ناگهان متوجه حضور مردي شد كه صبح همان روز از وي يك چاقو خريداري كرده بود.
مرد ميانسال كه فرهاد نام داشت چاقوي خريداري شده را روي ميز گذاشت و قصد پس دادن آن را داشت. اما سهراب (صاحب مغازه) به او گفت چاقو را پس نخواهد گرفت اما وي مي تواند چاقوي ديگري انتخاب كند. فرهاد با اين پيشنهاد موافقت كرد و شروع به تماشاي چاقوها كرد. اما وقتي كه تماشاي چاقوها به طول انجاميد سهراب چاقو هايي را كه بر روي ميز چيده بود برداشت. مشتري ميانسال با ديدن اين حركت عصباني شد و اقدام به شكستن شيشه و ويترين مغازه كرد. وي سپس چاقويي بزرگ را از داخل يكي از ويترين ها برداشت و با عصبانيت به طرف صاحب مغازه حمله ور شد. شاگرد مغازه براي جداكردن آنها وارد معركه شد. خريدار عصباني هركس را كه وارد دعوا مي شد با چاقو زخمي مي كرد. سهراب كه متوجه شده بود خريدار كنترل خود را از دست داده است و ممكن است جنايتي را رقم بزند. پا به فرار گذاشت اما مرد خريدار ول كن نبود و در حالي كه وي را با چند ضربه مجروح كرده بود به دنبالش دويد تا اين كه نهايتاً او را مقابل خانه اش به قتل رساند.
دقايقي بعد با گزارش موضوع، خريدار قاتل در محل حادثه دستگير شد و در بازجويي ها به قتل اعتراف كرد. به اين ترتيب پرونده جنايت براي صدور راي نهايي به دادگاه كيفري استان ارسال شد، متهم صبح ديروز در حالي در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان محاكمه شد كه اولياي دم با حضور در جايگاه، تقاضاي قصاص نفس (اعدام) كردند. پس از آنكه شاهدان حادثه، به بيان جنايت مرگبار پرداختند، فرهاد كه متهم به قتل عمدي بود در جايگاه قرار گرفت. وي ضمن رد اتهام قتل عمدي در اظهاراتي عجيب گفت: اين ها همه حيله و دسيسه اي است كه براي من چيده شده است تا مرا به زندان بيندازند و از من انتقام بگيرند. وي با اشاره به يكي از شاهدان حادثه، گفت: مثلاً اين مرد يكي از زندانياني است كه با من مشكل دارد و تغيير چهره داده است. او تا ديروز در زندان بود و حالا با شعبده بازي از زندان بيرون آمده در دادگاه حضور يافته است تا عليه من شهادت بدهد.
وي در ادامه گفت: آنها مرا فريب داده اند و مي خواهند طوري وانمود كنند كه دادگاه حكم مرگ مرا بدهد. من ۳۷ سال است كه رنج كشيده ام. در ادامه جلسه محاكمه، وكيل متهم به قتل با اشاره به سابقه بيماري رواني موكلش از دادگاه خواست تا پزشكي قانوني نظر خود را درباره بيماري رواني ادواري وي اعلام كند. در پايان جلسه محاكمه، قاضي عزيزمحمدي ختم جلسه دادگاه را اعلام كرد.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |