سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۹ - Aug 1, 2006
حضرت پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
از مردم بي نياز باشيد و يك قطعه چوب مسواك هم از آنها نخواهيد.
(كنزالعمال، ج،۳ ص،۴۰۳ ح ۷۱۵۶)
امروز با حافظ
ياد باد آن روزگاران ياد باد
روز وصل دوستداران ياد باد
بانگ نوش شادخواران ياد باد
كامم از تلخي غم چون زهر گشت
آب و هوا
009327.jpg

عكس روز
009336.jpg
عكس:همشهري/ جواد گلزار
زنان و كودكان تهراني ديروز در ميدان فلسطين، براي نشان دادن اعتراض خود نسبت به جنايات اسرائيل در قانا ، تجمع كردند.

در شهر چه خبر
نرخ گياهان دارويي
روغن لاك پشت، گل گاوزبان، كتيرا و بسياري داروها و عرق هاي گياهي ديگر چندسالي است با كم توجهي رهگذران روبه رو شده اند. هرچند روز به روز مضرات داروهاي شيميايي تيترهاي بيشتري را از اخبار پزشكي رسانه ها اشغال مي كند اما عرضه و تقاضاي اين نوع محصولات كه از ديرينه خاصي در كشور ما هم برخوردار است، كم و كمتر مي شود. از بازار عطاري ها خبر مي رسد نبود اطلاع رساني مناسب در مورد فوائد اين داروها و ورود برخي افراد ناآگاه به اين صنف موجبات كسادي بازار را فراهم آورده است. به طوري كه قيمت ها در اين بخش از بازار توان همراهي و انطباق با رشد تورم را ندارد.
درحال حاضر قيمت عرق هاي گياهي مانند كاسني، نعنا و شاتره بين ۶۰۰ تا ۲هزار و۴۰۰ تومان متغير است. هر ۲۰سي سي روغن خرچنگ نيز در اين بازار به قيمت ۱۶۰۰ تا ۳ هزار تومان عرضه مي شود.

دريافت اينترنتي قيمت ها
تابه حال اينترنت كمك زيادي به اطلاع رساني در مورد قيمت هاي بازار نمي كرد. اما گويا از اين پس دريافت قيمت ها و به ويژه نرخنامه ها كه به طور معمول در معرض ديد خريداران قرار نمي گيرد، از اين طريق قابل دريافت است.سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان از تهيه و طراحي نرم افزاري خبر مي دهد كه به وسيله آن محاسبه قيمت كالاهاي يارانه اي، نظارت بر پرداخت يارانه، توزيع كالاها، كنترل قيمت ها و رسيدگي به شكايات مردمي كه از وظايف اين سازمان است، به واقعيت بيشتر نزديك مي شود. راه اندازي بانك دريافت قيمت با كاربري هايي شامل انتشار قيمت هاي جهاني، قيمت هاي مصوب و نرخنامه ها خريداران را از آخرين تحولات قيمت ها باخبر مي كند تا ميزان تعيين نرخ هاي سليقه اي به كمترين حد برسد.

توليد شير كاهش نمي يابد
درحالي كه هنوز قيمت شير و لبنيات به طور كامل عقب نشيني به قيمت هاي سال ۸۴ را تقبل نكرده انتشار اخباري مربوط به كاهش ميزان توليد شير، احتمال آغاز حركت صعودي آن را قوت بخشيد. اما فخرالله جهاندار مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران ضمن رد اين اخبار مي گويد: در سال جاري صنايع وابسته به شير به هيچ وجه با كمبود اين محصول مواجه نمي شوند. درحال حاضر در مقابل ظرفيت ۵ ميليون تني اين صنايع توليد شير خام به ۵/۷ ميليون تن خواهد رسيد.
وي مي افزايد: هزينه تمام شده يك ليتر شير درحال حاضر ۲۹۲ تومان براي يك رأس گاو با ظرفيت توليد ۳/۷ تن شير خام در يك دوره ۳۰۵ روز شيردهي است اين رقم تا كارخانه به ۳۰۰ تومان مي رسد. بنابراين واردات شير خشك و مخلوط كردن آن با آب كه قيمت هر كيلوگرم شير را به ۲۴۲ تومان خواهد رساند به ضرر توليدكننده هاي شير خام است.

قيمت اقلام خوراكي
نوسان قيمت اقلام خوراكي در روزهاي اخير برخلاف روند صعودي چند ماه گذشته شكل متنوعي را طي كرد به طوري كه در مقابل افزايش ناچيز برخي اقلام، ساير محصولات نيز روند نزولي را طي كردند. براي نمونه قيمت گوشت گوسفند از كيلويي ۵۵۶۰ به ۵۵۸۰ تومان رسيد و گوشت گوساله نيز ظرف يك هفته از ۵۷۶۰ به ۵۸۰۰ رسيد. قيمت روغن نباتي جامد نيز از ۴۶۶۰ به ۴۶۷۵ تومان در هر حلب ۵ كيلويي رسيد. روغن مايع نيز طي هفته منتهي به ۶ مردادماه از قافله گراني عقب نماند و قيمت آن از ليتري ۱۱۹۲ به ۱۲۰۰ تومان افزايش يافت. اما قيمت قند كه به كيلويي ۸۶۸ رسيده بود با يك كاهش جزيي به كيلويي ۸۶۶ تومان رسيد.

آلودگي هواي تهران
009330.jpg

تلويزيون
009363.jpg

فرهنگسرا
نقد پرندگان هيچكاك
فرهنگسراي اقوام در ادامه جشنواره تابستاني تهران با هدف آشنايي جوانان با كارگردانان برتر جهان جلسات نقد و بررسي فيلم برگزار مي كند.از اين رو فيلم سينمايي «پرندگان» اثر آلفرد هيچكاك روز شنبه ۱۴ مرداد ساعت ۱۶ نقد و بررسي مي شود. علاقمندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با تلفن ۶۶۳۰۶۰۹۰ تماس بگيرند.
عصرانه مادربزرگ ها
همچنين اين فرهنگسرا در راستاي جشنواره تابستاني تهران و غني سازي اوقات فراغت سالمندان برنامه عصرانه مادربزرگ ها را برگزار مي كند. اين برنامه روز چهارشنبه يازدهم مرداد ساعت ۱۷ با حضور مادربزرگ ها برگزار مي شود كه شامل برنامه هاي سرگرمي، مسابقه خوشمزه ترين عصرانه، خاطره گويي و... است.
كنسرت موسيقي آذري
فرهنگسراي بهمن كنسرت موسيقي پاپ آذربايجان با عنوان «دان اولدوزو» را برگزار مي كند. اين كنسرت به سرپرستي اسفنديار پيفون در تاريخ دوازدهم و سيزدهم مردادماه از ساعت ۲۰ در تالار شهيد آويني برگزار مي شود. علاقمندان جهت رزرو بليت مي توانند به نشاني ميدان را ه آهن - ميدان بهمن - مراجعه و يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره ۵۵۰۵۱۳۸۶ تماس بگيرند.
كارگاه مراقبت از كودك
فرهنگسراي سلامت به منظور بهبود شيوه هاي مديريتي مراقبت از كودك كارگاه آموزشي مراقبت از كودك را برگزار مي كند. اين كارگاه امروز از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح برگزار مي شود .علاقمندان براي شركت در اين كارگاه مي توانند به نشاني ميدان رسالت، ميدان الغدير، خيابان دلاوران، بلوار آزادگان شمالي مراجعه و يا با شماره ۷۷۴۹۱۴۹۱ تماس بگيرند.
تجمع در محكوميت رژيم صهيونيستي
فرهنگسراي سالمند با هدف حمايت از مردم بي گناه لبنان و فلسطين در حضور بيش از ۴۰۰ نفر از اعضاي كانون هاي جهانديدگان شهر تهران، نمايندگان صليب سرخ و هلال احمر با هدف محكوم كردن جنايات صهيونيست ها و دفاع از مردم لبنان، فردا از ساعت ۹ تا ۱۱ تجمعي را در محل فرهنگسراي بهمن برگزار خواهد كرد. علاقمندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني ميدان امام حسين - خيابان ۱۷ شهريور - خيابان خشكبارچي - پارك خيام مراجعه و يا با شماره ۳۳۳۰۲۵۹۰ تماس بگيرند.
كنسرت موسيقي
همچنين اين فرهنگسرا از پنج شنبه ۱۲ مرداد تا شنبه ميزبان گروه موسيقي «فيه مافيه» است. اين گروه قطعاتي از موسيقي تلفيقي براي سازهايي نظير عود، سازهاي كوبه اي و ويولنسل اجرا مي كند. «فيه مافيه» قطعاتي جديد از ساخته هاي اعضاء گروه و قطعاتي نظير لوت، آفرو، چهار مضراب و مقدمه و ضربي نهاوند را نيز اجرا مي كند.
مسابقه ادبي پرستوهاي مسافر
فرهنگسراي مدرسه مسابقه ادبي پرستوهاي مسافر را به مناسبت سالروز بازگشت آزادگان به ميهن برگزار مي كند. اين مسابقه در قالب شعر و نثر ادبي برگزار و به نفرات اول تا سوم مسابقه به رسم يادبود جوايزي اهدا مي شود. شب شعر پرستوهاي مسافر سه شنبه ۲۴ مرداد با حضور شاعران معاصر در سالن اجتماعات فرهنگسرا برگزار مي شود. علاقمندان مي توانند آثار خود را تا تاريخ ۱۵ مرداد به نشاني خيابان شريعتي، پايين تر از پل سيدخندان، پارك هلال احمر ارسال كنند.

طلا، سكه و ارز
009366.jpg

بازار
نرخ كف بازار خودروها
009360.jpg
با اينكه كاهش چشمگير تقاضا براي انواع خودرو مي بايست توليدكنندگان را وادار به كاهش قميت ها مي كرد اما همچنان اين شركت ها براي حفظ عايدي خود از محل پيش فروش ها قيمت ها را دست نخورده باقي مي گذارند و نوع تسهيلات خود را متنوع مي كنند.
با اين وجود اخبار مربوط به بازار خودرو در روزهاي اخير به تأثير ورود ال ۹۰ و پيش بيني هاي بازار معطوف شد. براي نمونه پرايد كه با ورود ال ۹۰ بايد بخشي از بازار را به اين محصول واگذار كند قصد دارد تا جايگاه خود را با شكل و شمايلي تازه تر در اين بازار حفظ كند.
ضمن اينكه خبر مي رسد قرار است پرايد جديد با موتور بهينه تا پايان سال جاري به خريداران عرضه شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دختر كوچولو و گرگه
يك روز عصر گرگ گنده اي توي جنگل تاريكي به انتظار دختر كوچولويي ايستاد كه سبدي غذا براي مادر بزرگش مي برد. سرانجام دختر كوچولو از راه رسيد. سبد غذا را هم در دست داشت. گرگه پرسيد: سبد را براي مادربزرگت مي بري؟ دختر كوچولو گفت بله. گرگ پرسيد مادر بزرگت كجا خانه دارد و دختر كوچولو به او گفت و گرگ توي جنگل ناپديد شد.
وقتي دختر كوچولو در خانه مادربزرگ را باز كرد ديد يكي توي رختخواب شبكلاه و لباس خواب دارد. به بيست و پنج قدمي تخت كه رسيد متوجه شد مادربزرگش نيست و گرگه به جاي او دراز كشيده. براي اين كه گرگ حتي با شبكلاه و لباس خواب هم نمي تواند شبيه مادربزرگ آدم شود، دختر كوچولو دست كرد توي سبد و كلتي درآورد و گرگ را درجا كشت.
اين روزها نمي شود مثل قديم ها سر دختر بچه ها كلاه بگذاريد.
جيمز تربر‎/ اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
آمادگي براي مقابله با بحران
009333.jpg
پكن: افرادي كه در عكس مي بينيد نگهبانان سدهاي كشور چين هستند. آنها هر چند ماه يك بار در مانورهاي طاقت فرسا شركت مي كنند تا اينكه همواره آمادگي مقابله با بحران را داشته باشند. اين بار نوبت مانور مقابله با آتش سوزي است تا اينكه در صورت وقوع آتش سوزي احتمالي در تأسيسات سدها بتوانند از يك فاجعه بزرگ جلوگيري بكنند.
اختلاف خواهر و برادر
لندن: در سال ۱۹۹۹ يك قصاب در انگليس برنده ۷/۶ ميليون پوند در جريان رقابتهاي بخت آزمايي شد. اما وي اخيراً عليه خواهر خود شكايت كرده است. اين مرد ۳۵ ساله پس از برنده شدن در مسابقه بخت آزمايي ۵۰۰ هزار دلار به خواهر خود كه در استراليا زندگي هديه داد. اما اين پايان ماجرا نبود چون خواهرش به وي توصيه كرد براي خريد يك ملك يك ميليون پوندي در استراليا سرمايه گذاري كند. البته اين خانم  به برادرش توصيه كرد ملك را به نام وي خريداري كند چون داراي تابعيت استراليا بود. به هر حال اين كار صورت گرفت اما حالا كه مرد قصد فروش اين ملك را دارد خواهرش مدعي شده كه اين قطعه زمين را به عنوان هديه از برادر دريافت كرده و آنرا نخواهد فروخت.
۵۰ سال بدون فيلم
دهلي نو: رئيس جمهوري هند مدعي شد از ۵۰ سال پيش تا كنون حتي يك فيلم سينمايي هم تماشا نكرده است. اين رئيس جمهوري ۷۴ ساله گفت: شايد باور نكنيد اما من در ۵۰ سال اخير حتي يك فيلم هم تماشا نكرده ام چون اغلب كتاب هاي علمي مي خوانم. با آنكه پدر رئيس جمهوري فعلي بيسواد بود اما خود او به عنوان پدر برنامه هسته اي هند معروف شده است.
رفراندوم براي آب آشاميدني
سيدني: چند سالي است كه يك شهر ۱۰۰ هزار نفري در استراليا از خشكسالي رنج مي برد و امسال آب در اين شهر جيره بندي شده است. به همين دليل اداره آب و فاضلاب اين شهر پيشنهاد داد آب آشاميدني مورد نياز شهروندان از آب بازيافت و تصفيه شده فاضلاب تأمين بشود. اما مردم اين شهر با شركت در يك رفراندوم با اجراي اين طرح به شدت مخالفت كردند.
مسافر لجباز
هنگ كنگ: يك پرواز از هنگ كنگ به توكيو به دليل لجبازي يكي از مسافران با يك ساعت تأخير انجام شد. داستان از اين قرار بود كه ميهمانداران هواپيما از اين مسافر خواستند تا ساك دستي خود را زير صندلي قرار بدهد اما اين خانم حاضر نمي شد ساك را از خود جدا كند. به هر حال ميهمانداران پليس فرودگاه را خبر كردند و ماموران با توسل به زور اين مسافر لجباز را از هواپيما پياده كردند.
اسامي ممنوعه
كوآلالامپور: اداره ثبت احوال مالزي از اين پس براي نوزاداني كه نامهاي ممنوعه دارند شناسنامه صادر نخواهد كرد. چند روز قبل اين اداره فهرستي از نامهاي ممنوعه را منتشر كرد و از والدين خواست چنين نامهايي را براي فرزندانشان انتخاب نكنند. اين فهرست پس از مشورت با پيروان مذاهب و قوميت هاي مختلف در مالزي منتشر شده است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |