سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۹ - Aug 1, 2006
تصاوير جديد تلسكوپ بسيار بزرگ رصدخانه جنوبي اروپا
۶۵ ميليون سال نوري فاصله
009207.jpg
NGC 1427A
009216.jpg
908 NGC

گروه علمي فرهنگي- تصاوير جديد تلسكوپ بسيار بزرگ رصدخانه جنوبي اروپا(VLT)دو كهكشان به خصوص را نشان مي دهد كه شكل عجيبشان، حكايت از برهمكنش هاي بي رحمانه ابرهاي عظيم گاز و ديگر كهكشان هاي اطراف دارد. اين تصاوير را ابزارهاي FORS1 و FORS2 در آرايه چهارگانه تلسكوپ بسيار بزرگ و با استفاده از سامانه اپتيك سازگار تهيه كرده اند. تصوير نخست، كهكشان NGC908 را نشان مي دهد كه از خميدگي يكي از بازوهاي مارپيچش رنج مي برد. اگر بازوهاي اين كهكشان را با هم مقايسه كنيد، متوجه مي شويد كه بازوي چپ به سمت بالا خم شده است.
تكه هاي آبي رنگي كه در سراسر اين بازو مي بينيد، خوشه هاي بسيار سنگيني از ستارگان جوان و تازه متولد شده را نشان مي دهد كه بسياري از آنها، تنها چند ميليون سال پس از تولدشان، سوخت هسته اي خود را تمام مي كنند و در انفجارهاي عظيم ابرنواختري نابود مي شوند. اخترشناسان تاكنون توانسته اند دو ابرنواختر را در اين كهكشان شناسايي كنند، يكي در سال ۱۹۹۴ و ديگري در ارديبهشت ماه امسال!
دانشمندان اين كهكشان را يك كهكشان شكوفنده ستارگان مي خوانند، زيرا آهنگ تولد ستارگان جديد در آن بسيار بسيار زياد است. ستاره شناسان حدس مي زنند برخوردي نزديك اين كهكشان با كهكشاني ديگر، بازوي زيبايش را خم كرده و موتور توليد انبوه ستارگان جوان را در آن روشن كرده است. به نوشته پارس اسكاي، ميليون ها سال است كه كهكشان ديگر صحنه را ترك كرده است و نمي توان آن را شناسايي كرد. كهكشان ۹۰۸ NGC شصت و پنج ميليون سال نوري از زمين فاصله دارد و پهنايش ۷۵هزار سال نوري است.
اما تصوير دوم، كهكشاني نامنظم را نشان مي دهد كه با سرعتي زياد به قلب يك توده غول پيكر از گازهاي ميان كهكشاني فرو رفته است.
ابرهاي ميان كهكشاني، اين كهكشان پيكان مانند را كه NGC 1427A نام دارد، در حالي تحت فشار قرار داده اند كه كهكشان كوچك در تلاش است با سرعت ۶۰۰ كيلومتر بر ثانيه از ميان اين توده عبور كند. اغتشاش هاي گرانشي اين تصادف خشونت بار تاكنون به تولد ستارگان بسياري منجر شده است.
كهكشان NGC 1427A تنها يك پنجم كهكشان راه شيري بزرگي دارد و پهنايش بيشتر از بيست هزار سال نوري نيست.
اين كهكشان با فاصله شصت ميليون سال نوري از زمين، در خوشه كهكشاني كوره (Fornax) قرار گرفته است و بسيار شبيه به ابر ماژلاني بزرگ است كه همانند يك قمر بر گرد كهكشان خودمان مي گردد. انتظار مي رود گرانش شديد كهكشان هاي خوشه كوره، اين كهكشان كوچك را در نهايت پاره پاره و اجرام آن را در فضاي ميان كهكشاني پخش كند.

بازار جهاني نانو تا سال ۲۰۱۵ صد برابر خواهد شد
گروه علمي فرهنگي- مؤسسه MMD اخيراً درباره وضعيت توسعه و بازار پزشكي نانو و ميكرو گزارشي منتشر كرده است. پتريك دريسكول، رئيس MMD (Medmarket Diligence مي گويد: «توسعه بازار و محصولات فناوري  نانو و سيستم هاي ميكروالكترومكانيكي (MEMS) امروزه طيف بسيار متنوعي از فناوري ها، رشته هاي علمي و محصولات را پوشش مي دهد و بسياري از كاربردهاي فناوري  نانو MEMS در زمينه پزشكي در حال حاضر از نظر تجاري تثبيت شده اند.»
وي در ادامه مي گويد بازاري به ارزش بيش از يك ميليارد دلار براي فناوري  نانو و MEMS وجود دارد و اين بازار با يك رشد پايدار به كمك محصولات جديد نانو، تا سال ۲۰۱۵ به صد برابر افزايش خواهد يافت.
تا ماه مي ،۲۰۰۶ حدود ۱۵۰ مورد از عظيم ترين شركت هاي جهان در زمينه تحقيق و توسعه فناوري نانو فعاليت هاي سازماندهي شده داشته اند و تا دو يا سه سال ديگر تعداد اين شركت ها به ۳۰۰ شركت مي رسد.

احتمال پرتاب زودتر آتلانتيس
009213.jpg
گروه علمي فرهنگي- ناسا اعلام كرد كه ممكن است پرتاب بعدي شاتل (آتلانتيس) يك روز زودتر از تاريخ تعيين شده و در ۲۸ آگوست انجام شود. آژانس فضانوردي آمريكا (ناسا)، اعلام كرد كه احتمالاً پنجره پرتاب شاتل آتلانتيس به جاي ۲۸ آگوست در ۲۷ آگوست (پنجم شهريورماه) گشوده مي شود.
مديران شاتل آتلانتيس مي گويند كه مي توانند اين تاريخ را تغيير دهند چون زمان كافي در خصوص بررسي كامل مخزن سوخت و ديگر نكات فني دارند.پنجره پرتاب شاتل از ۲۷ آگوست تا ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهريورماه) در نظر گرفته شده و در يكي از روزهاي اين دوره زماني، شاتل آتلانتيس به سوي ايستگاه فضايي بين المللي پرتاب خواهد شد.گفتني است حركت شاتل آتلانتيس به سوي سكوي پرتاب از دوشنبه صبح آغاز خواهد شد.

۲۳۹ميليون كاربر اينترنت نرم افزار كازا
009210.jpg
گروه علمي فرهنگي- در حالي خبر توقف فعاليت وب سايت مشهور «كازا» كه يادآور به اشتراك گذاري موسيقي ها در سطحي جهاني بود، داده شد، كه پيش از اين شاهد توقف بسياري ديگر از وب سايت هايي با كارايي مشابه آن بوده ايم.
وب سايت مشهور «كازا» كه سال هاست ميليونها كاربر اينترنت از آن براي دريافت انواع فايل از هاردديسك هاي يكديگر با استفاده از فناوري «پير تو پير» استفاده مي كنند به حكم دادگاه فدرال آمريكا و در پي درخواست شركت هاي ضبط و نشر فيلم و موسيقي، متوقف مي شود. از زمان راه اندازي «كازا» تاكنون ۲۳۹ميليون كاربر اينترنت نرم افزار «كازا» را از اين وب سايت دانلود و نصب كرده  بودند و بررسي ها نشان مي داد در زمان اوج محبوبيت سايت «كازا»، در هر لحظه به طور ميانگين چهار ميليون نفر از اين خدمات براي دريافت فايل هاي مورد نظر خود از اينترنت استفاده مي كرده اند.
اما چه دليلي باعث رجوع بسيار زياد كاربران به وب سايت هايي چون كازا از يك سو و توقف فعاليت آنها از سوي مراكز قانوني ، از سوي ديگر مي شود؟
داستان از اين قرار است كه كاربران اينترنت سالهاست از خدماتي در اينگونه سايت ها استفاده مي كنند كه به آن، «به اشتراك گذاري فايل در اينترنت» موسوم به خدمات «پير-تو-پير» (PEER TO PEER) مي گويند.
از «پير تو پير» براي دانلود رايگان فايل هاي داراي كپي رايت (از قبيل موسيقي و فيلم) از هارد ديسك هاي رايانه هاي يكديگر و يا رايانه هاي «سرور» مركزي شبكه استفاده مي شود. به عبارتي ديگر كاربران با كمك اين خدمات مي توانند اطلاعات موجود در هاردديسك رايانه خود را در اختيار ساير كاربران شبكه قرار داده و خود نيز از اطلاعات موجود در هاردديسك هاي رايانه هاي سايرين استفاده كنند.
ده ها ميليونها كاربر اينترنت سال هاست كه از همين خدمات اينترنتي به منظور دانلود فايل هاي موسيقي و فيلم مورد نظر خود استفاده مي كنند كه بسياري از فايل هاي رد و بدل شده با اين روش داراي «كپي رايت» بوده و همين امر سبب نارضايتي صنايع ضبط و پخش موسيقي و فيلم در جهان و به خصوص كشور آمريكا شده است. همين امر است كه شركت هاي بزرگ ضبط و نشر موسيقي و فيلم را سال هاست كه به مبارزه قانوني با ارائه دهندگان اين قبيل خدمات وادار ساخته است.
شكايت هاي پي در پي صنايع ضبط و پخش فيلم و موسيقي تا پيش از سال ۲۰۰۵ موجب تعطيلي برخي از معروف ترين شبكه  هاي «پي تو پي» از جمله «نپستر» شده بود اما اين روند در سال ۲۰۰۵بيش از پيش شدت گرفت به طوري كه كاربران در اين سال شاهد تعطيلي شبكه هاي معروف «گروكستر»( ( Groksterو «آي تو هاب» (I 2 hub)بودند.
در سال جاري نيز ، فعاليت برخي از اين سايت ها به حكم قانون متوقف شد كه معروف ترين آن سايت كازا به شمار مي رود.
توقف به اشتراك گذاري فايل در اينترنت كه از طريق گسترش اقدامات قانوني عليه گردانندگان و حتي برخي كاربران شبكه هاي «پير-تو-پير» در سالهاي اخير صورت گرفته است، سبب رونق بازار فروش قانوني فايل هاي موسيقي در اينترنت شده به طوري كه به طور مثال تعداد ترانه هاي دانلود شده از خدمات خريد موسيقي اينترنتي «آي تيونز» شركت «اپل» از سه سال قبل تاكنون از مرز يك ميليارد عدد گذشته است.
ارزش ترانه هاي موسيقي فروخته شده در اينترنت توسط اين قبيل خدمات قانوني در سال ۲۰۰۵نيز ، بيش از يك ميليارد و صد ميليون دلار تخمين زده شده  است. اينگونه اقدامات قانوني شركت هاي بزرگ عليه سايت هاي به اشتراك گذاري باعث شد كه در سال ۲۰۰۵ميلادي ، خدمات فروش قانوني موسيقي در اينترنت براي نخستين بار بر خدمات سايت هاي به اشتراك گذاري هارد ديسك ها به منظور دانلود رايگان موسيقي (خدمات P 2 P )برتري يابد و بسياري از شركتهاي بزرگ اينترنتي به نوعي درگير فروش موسيقي و فايلهاي mp3شوند.
از سوي ديگر، تولد خدمات مختلف فروش قانوني موسيقي در اينترنت و همچنين فشار بيش از پيش صنايع ضبط و پخش موسيقي و فيلم بر شركتهاي ارائه دهنده خدمات به اشتراك گذاري فايل در اينترنت(خدمات موسوم به P 2تP يا
«پير تو پير») سبب شد كه كاربران در سال ۲۰۰۵شاهد تعطيلي تعداد زيادي از معروف ترين اين شركت ها و يا روي آوردن برخي از آنها به فروش قانوني موسيقي به جاي ارائه رايگان آنها باشند.

نگارش نهايي نوار ابزار ويندوز لايو
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت سرانجام نوار ابزار «ويندوز لايو تولبار» (Toolbar Windows Live) را از وضعيت آزمايشي خارج كرده و به صورت رسمي منتشر كرد. به گزارش تك وب، نوار ابزار ويندوز لايو تولبار ويژه نصب روي اينترنت اكسپلورر عرضه شده و تنها در ويندوز اكس پي قابل اجراست. نوار ابزار يا تولبار به طور كلي به برنامه نسبتا كوچكي گفته مي شود كه به عنوان مكمل مرورگر اينترنتي در رايانه نصب شده و در واقع هدف اصلي آن بهبود تجربه گشت و گذار در اينترنت براي كاربران است. نوار ابزار جديد مايكروسافت يك قسمت ويژه تايپ كليدواژه هايي دارد كه كاربران خواهان جستجوي آنها در اينترنت هستند. به اين ترتيب كاربر مي تواند در هر وب سايتي كه باشد بدون نياز به مراجعه به وب سايت هاي موتورهاي جستجو، اطلاعات مورد نياز خود را در اينترنت جستجو كند. ويندوز لايو براي جستجوي اينترنت از موتور جستجوي ام اس ان استفاده مي كند. اين نوارابزار جديد به علاوه قابليت هاي امنيتي نظير حفاظت كاربران در برابر وب سايت هاي فريبنده و جعلي(فيشينگ) و نيز ويروس هاي اينترنتي ارائه كرده و امكان ذخيره تصاوير، متون و وب سايت هاي مورد نظر در اينترنت را به سادگي فراهم مي آورد. در حال حاضر نوارابزارهاي ياهو و گوگل در مقايسه با نوارابزار مايكروسافت از محبوبيت بالاتري برخوردارند به طوري كه ۹۶درصد از جستجوهاي اينترنتي صورت گرفته توسط نوارابزارها، توسط نوارابزار همين دو شركت صورت مي گيرد.

آموزش عالي
نحوه توزيع كارت ورود به جلسه آزمون فراگير كارشناسي ارشد
ايسنا: نشاني و محل توزيع كارت داوطلبان پنجمين دوره آزمون فراگير كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور اعلام شد.
سيد ابوالحسن ترابي مدير سنجش دانشگاه پيام نور گفت:  آزمون دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور در ۳۳ رشته صبح روز جمعه سيزده مرداد ماه جاري با شركت ۷۰ هزار و ۱۴۷ نفر در يك نوبت در سراسر كشور برگزار مي شود.
وي با اشاره به تغيير ساعت برگزاري آزمون، گفت:  زمان برگزاري اين آزمون با نيم ساعت تأخير، از ۳۰:۷ دقيقه به ۸ صبح تغيير كرده است.
نحوه توزيع كارت ورود به جلسه داوطلبان
وي درباره توزيع كارت ورود به جلسه داوطلبان اين آزمون، اظهار كرد: كارت دانشپذيران آزمون نوبت پنجم دوره هاي فراگير دانشگاه به جز متقاضيان مركز تهران طي روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه يازدهم و دوازدهم مردادماه در محل حوزه امتحاني انتخاب شده توسط داوطلبان توزيع مي شود.
به گفته ترابي، محل توزيع كارت ورود به جلسه آزمون كليه داوطلبان متقاضي ثبت نام، بر مبناي حوزه امتحاني انتخابي واقع در سراسر كشور (به جزحوزه امتحاني انتخابي تهران) مي باشد، داوطلبان بايد براي دريافت كارت ورود به جلسه آزمون، با توجه به تاريخ تولد و جنس به حوزه هاي امتحاني انتخابي مراجعه و پس از دريافت كارت ورود به جلسه، در صبح روز جمعه به همان حوزه انتخابي براي شركت در آزمون مراجعه نمايند.
وي نحوه توزيع كارت و تاريخ هاي توزيع آن گفت: نحوه توزيع كارت ورود به جلسه پنجمين دوره آزمون فراگير كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور سال ۱۳۸۵ داوطلبان، بر اساس سال تولد و جنس آنان به شرح زير مي باشد:
كليه خواهران و برادران متولدين سال ۱۳۴۸ و سالهاي قبل از آن از ساعت ۷ لغايت ۱۲ روز چهارشنبه ۸۵‎/۵‎/۱۱
كليه خواهران و برادران متولدين سالهاي ۱۳۴۹ ، ۱۳۵۰ ، ۱۳۵۱ ، ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳ از ساعت ۱۴ لغايت ۱۹ روز چهارشنبه ۸۵‎/۵‎/۱۱
كليه خواهران و برادران متولدين سالهاي ۱۳۵۴ ، ۱۳۵۵ ، ۱۳۵۶ ، ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ از ساعت ۷ لغايت ۱۲ روز پنج شنبه ۸۵‎/۵‎/۱۲
كليه خواهران و برادران متولدين سال ۱۳۵۹ و سالهاي بعد از آن از ساعت ۱۴ لغايت ۱۹ روز پنج شنبه پنج شنبه ۸۵‎/۵‎/۱۲
وي افزود: كليه خواهران و برادراني كه حوزه امتحاني انتخابي آنان تهران مي باشد، بايد بر اساس سال تولد و جنس، براي دريافت كارت ورود به جلسه آزمون به دانشگاه تربيت معلم تهران (حوزه خواهران) و دانشگاه علم و صنعت ايران (حوزه برادران) مراجعه كنند.
مدير سنجش دانشگاه پيام نور در خاتمه مدارك لازم براي دريافت كارت را شناسنامه يا كارت شناسايي معتبر عكس دار و فيش بانكي بيان كرد و گفت: داوطلباني كه به صورت اينترنتي ثبت نام كرده اند، بايد جهت دريافت كارت خود، علاوه بر مدارك اعلام شده، يك قطعه عكس ۴*۳ نيز به همراه داشته باشند.
طراحي نرم افزار انتخاب رشته كنكور با عنوان «سامان رشته»
ايسنا: نرم افزار ويژه انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسري ۱۳۸۵ با عنوان «سامان رشته» طراحي و تهيه شد.
كوروش پرند، رئيس مركز مطالعات و ارزشيابي آموزشي سازمان سنجش آموزش كشور گفت: نرم افزار انتخاب رشته كه به همت مركز مطالعات، تحقيقات و ارزشيابي، آموزشي و با همكاري مركز انتشارات سازمان سنجش تهيه شده، به همراه ويژه نامه پيك سنجش در باجه هاي روزنامه فروشي توزيع مي شود.
وي افزود: بر اساس يافته هاي پژوهشي مركز، كوتاه بودن فرصت زماني براي انتخاب رشته، بي اطلاع داوطلبان از رشته هاي تحصيلات دانشگاهي، الزام و آينده آن،عدم اطلاع كافي داوطلبان از شرايط، ويژگي و امكانات دانشگاه، كمبود مراكز مشاوره اي معتبر براي راهنمايي صحيح داوطلبان، عدم دسترسي به اطلاعات كافي در خصوص كيفيت علمي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي، عدم آشنايي كافي از روش هاي گزينش و سهميه بنديهاي مختلف و عدم اطلاع از نمرات قبولي سالهاي گذشته از مهمترين مشكلات داوطلبان در مرحله انتخاب رشته است.
وي با بيان اينكه نتايج مرحله اول كنكور سراسري اواسط مرداد ماه اعلام مي شود، گفت: با توجه به محدوديت زمان و دقتي كه داوطلبان در زمان انتخاب رشته در اختيار دارند، سازمان سنجش مطالب مورد نياز جهت انتخاب رشته را متناسب با تقاضاي آنها و نيز قابليت كاربري و استفاده آسان در دو شماره طراحي كرد.
وي افزود: بر اين اساس نرم افزار «شماره يك» كه توزيع آن از روز پنج شنبه پنجم مردادماه همراه با ويژه نامه پيك سنجش آغاز شده و تا زمان انتخاب رشته نيز ادامه دارد، حاوي مطالبي همچون معرفي رشته هاي تحصيلي، معرفي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي، ارايه اطلاعات و توصيه هايي درخصوص انتخاب رشته، مصاحبه با برترين هاي كنكور، معرفي استانهاي كشور، سوالات آزمون سراسري سال ۱۳۸۵ به همراه پاسخ آنها و اعتبار علمي دانشگاه هاي علوم پزشكي است.
وي با اشاره به بخش نكات فني انتخاب رشته اين نرم افزار، تصريح كرد: در اين بخش نحوه سهميه ثبت نامي، گزينش بومي، مقاطع تحصيلي، روشهاي گزينش دانشجو و دوره هاي تحصيلي در آزمون، محاسبه نمره و رتبه و تخصيص ظرفيت ها براي آگاهي بيشتر داوطلبان تشريح شده است.
به گفته وي، همچنين در بخش معرفي رشته ها، دروس مشترك در گرايشهاي مختلف،  توانايي هاي لازم براي ادامه تحصيل در رشته مربوطه و موقعيت شغلي آن در آينده آمده است.
پرند در خاتمه با بيان اينكه لوح فشرده هر نرم افزار سامان رشته در زمان انتخاب رشته در بين داوطلبان توزيع مي شود،  خاطر نشان كرد: نسخه دوم شامل اطلاعات فني، انتخاب رشته هوشمند و همچنين دفترچه شماره دو انتخاب رشته به صورت الكترونيكي است.
بررسي ساليانه وضعيت كيفي رشته هاي دانشگاهي
مهر: دفتر گسترش آموزش عالي وزارت علوم در نظر دارد به طور سالانه از هر دانشگاهي بازديد به عمل آورده و علاوه بر بررسي رشته هاي جديدي كه به تازگي مجوز آنها صادر شده است، وضعيت كيفيت رشته هاي موجود دانشگاه را نيز مورد بررسي قرار دهد.
رجبعلي برزويي، مديركل دفتر گسترش آموزش عالي افزود: دفتر گسترش آموزش عالي داراي ۵۳ كميته برنامه ريزي تخصصي، ۵ گروه برنامه ريزي، ۹ كميته گسترش و ۳۸۰ نفر از برجسته ترين استادان دانشگاه هاي كشور است. ايجاد يك رشته جديد در دانشگاه ها در كميته هاي تخصصي دفتر گسترش بررسي مي شود.
وي اظهار داشت: كميته هاي برنامه ريزي هر ماه در اين دفتر تشكيل مي شود و هر برنامه كه از دانشگاه هاي مختلف ارائه مي شود با در نظر گرفتن موقعيت و شرايط دانشگاه ممكن است ۶ تا ۷ ماه مورد بررسي قرار گيرد.
اهداي جايزه «ابن سينا» به استاد برجسته علوم پزشكي
ايسنا: جايزه آموزش پزشكي با عنوان «ابن سينا» امسال به يك نفر از صاحبنظران و اساتيد برجسته علوم پزشكي كه در زمينه تعالي آموزش پزشكي فعاليت چشمگيري دارد، اهدا مي شود.
باقر لاريجاني، رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران با اعلام اين خبر گفت: همچنين جايزه پيشكسوتان دانشگاه نيز به چهار نفر از اعضاي هيات علمي كه داراي سابقه بيش از ۲۰ سال هستند، تعلق مي گيرد.
وي با اشاره به جايزه استادان برگزيده دانشجويان، گفت: اين جايزه امسال به بيش از ۱۰ نفر از اعضاي هيات علمي نمونه منتخب دانشجويان، اعطا مي شود.
وي با بيان اينكه جايزه اخلاق پزشكي به يكي از اعضاي هيات علمي نمونه از نظر اخلاق پزشكي تعلق مي گيرد ،گفت: همچنين جايزه استاد محمد قريب به برجسته ترين افراد كه جوايز متعدد را كسب كرده اند اهدا مي شود.
لاريجاني، با اشاره به جايزه دستيار برتر در آموزش گفت: اين جايزه به دستياران دوره تخصصي و فوق تخصصي و همچنين به دانشجويان دوره دكتري كه در زمينه آموزش فعاليت چشمگيري داشته اند اعطا مي شود. به گفته رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران، علاوه بر تقدير از پژوهشگران دانشگاه در جشنواره ابن سينا، به كساني كه بيش از شش مقاله در سايت بين المللي ISI ثبت كرده اند و براي اولين بار نيز طرح تحقيقاتي به دانشگاه ارائه داده، گرانت هايي تعلق مي گيرد.
لاريجاني در خاتمه خاطرنشان كرد: به محققاني كه پروژه خود را در موعد مقرر به نتيجه برسانند نيز از سوي دانشگاه گرانت هايي تعلق مي گيرد.

آموزش و پرورش
چهارمين جشنواره دانش آموزان فيلمساز برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: چهارمين جشنواره دانش آموزان فيلمساز با حضور حدود ۲۰۰ دانش آموز فيلمساز دختر و پسر سراسر كشور از يازدهم تا سيزدهم (ويژه دانش آموزان پسر) و شانزدهم تا هجدهم مرداد ماه جاري (ويژه دختران) در محل اردوگاه شهيد باهنر تهران برگزار مي شود.
جواد طوسي، دبير چهارمين جشنواره دانش آموزان فيلمساز با اعلام اين مطلب به همشهري گفت: حدود ۲ هزار فيلم توليد شده در مدارس كشور به دبيرخانه جشنواره رسيده است كه از ميان ۲۷۰ فيلم برگزيده استانها، ۱۶۳ فيلم توسط كميته داوران به عنوان فيلم هاي برتر اعلام شد.وي افزود: ۸۲ فيلم توسط فيلمسازان پسر و ۸۱ فيلم نيز توسط فيلمسازان دختر توليد شده است.
كارشناس مسئول فعاليتهاي هنري دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اين كه آثار دانش آموزان در قالب مستند، داستاني، انيميشن و نماهنگ ارائه شده است، گفت: موضوعات فيلم نيز بيشتر در زمينه اجتماعي، خانوادگي، تخيلي، آموزشي و مسائل جهاني است كه دانش آموزان انديشه و احساسات خودشان را بدون كم و كاست به بهترين شكل و در قالب تصوير بروز مي دهند.وي خاطرنشان كرد: فيلم هاي دانش آموزان بسيار خلاقانه است، زيرا اين جشنواره غيرحرفه اي است و دانش آموزان كار آماتور انجام مي دهند و دوربين  براي آنان به مثابه قلمي است كه با آن انشا مي نويسند.طوسي اضافه كرد: در فيلم هاي دانش آموزان صراحت و سادگي بيان موج مي زند، موضوعي كه در جشنواره هاي حرفه اي وجود ندارد.به گفته دبير چهارمين جشنواره دانش آموزان فيلمساز، ايجاد زمينه براي كشف و بروز استعدادهاي نهفته، غني سازي اوقات فراغت، تبادل انديشه و اطلاعات در فعاليت هاي گروهي، تقويت روحيه خودباوري، اعتماد به نفس، انگيزه هاي هنري دانش آموزان و ارتقاي سواد بصري آنان و پاسخگويي به نيازهاي روحي و رواني دانش آموزان، مهم ترين اهداف اين جشنواره است.
وي با اشاره به اين نكته كه دوره يادگيري از طريق گچ و تخته سياه سپري شده است، اظهار داشت: با گسترش وسايل ارتباط جمعي و رشد فناوري، يادگيري ،ابعاد گسترده تري يافته است و در اين بين تصوير و ماندگاري آن در ذهن مخاطب حرف اول را مي زند، ضمن اين كه هنر فيلمسازي، هنري جذاب و كامل است.
وي افزود: دانش آموزان فيلمساز در قالب گروه هاي فيلمسازي پس از انتخاب موضوع فيلم، پيرامون آن به تحقيق مي پردازند و از اين طريق فرايند يادگيري صورت مي پذيرد و سپس اين آموزه به گروه منتقل مي شود و در قالب فيلم متجلي مي گردد.
طوسي، جشنواره دانش آموزان فيلمساز را يك رسانه كاربردي دانست و گفت: دانش آموز در مسير ساخت فيلم، روند تكاملي طي كرده و پخته تر و با تجربه تر مي شود و در عين حال مي تواند با استفاده از اين رسانه، خواسته هاي منطقي خود را به گوش مسئولان، خانواده و همنوعانش برساند.به گفته وي وجود يك دوربين در يك مدرسه مي تواند زمينه را براي تجربه دانش آموزان آن مدرسه در نقش هاي گوناگون اعم از فيلمنامه نويس، كارگردان، تصويربردار، تدوينگر و بازيگر، فراهم كند.
دانش آموزان تجديدي نيازمند محبت والدين هستند
مهر: والديني كه فرزندان دانش آموز آنان در امتحانات موفق به كسب نمره قبولي نشده اند، بهتر است با برقراري ارتباط بهتر، به فرزندان شان كمك كنند تا اشتباهات گذشته را جبران كنند.
كارشناسان تربيتي معتقدند: پند بيش از حد و نابجا اثري به مراتب بدتر از سكوت دارد، چه بسا با سكوت بسياري از حرف ها زده مي شود، اينكه مرتب به دانش آموزان بگوييد چقدر از عدم موفقيت آنان ناراحت و دل شكسته هستيد و خستگي امور دشوار زندگي را بيشتر احساس مي كنيد و اگر بيشتر درس مي خواندند موفق مي شدند، تأثيري در وضع فعلي ندارد و موجب بهبود اوضاع نمي شود.
اين كار والدين باعث مي شود ، بار گناهي روي قلب آنان بگذاريد كه احساس نااميدي و يأس از آينده در آنان قوت بگيرد. به ياد داشته باشيد وقتي افراد دچار ناكامي مي شوند، خودشان بيشتر از همه ناراحت هستند و خودشان را سرزنش مي كنند، پس افزودن فشار روحي بيشتر بر دوش آنان لازم نيست.اطلاع از شرايط و مسائل فرزندان حق مسلم والدين است اما هر چيزي راه و زماني دارد.
بيش از حد از اين دانش آموزان سئوال نكنيد، زيرا مسائل شكست آنان در درس، يك شبه ايجاد نشده كه به محض گرفتن كارنامه سريعاً مورد بازخواست قرار گيرند. مطمئن باشيد اگر بمباران سئوالات تنبيه گونه خود را كاهش دهيد، خودشان به شما نزديك شده و از آنجا كه نياز به گفت وگو و درد دل دارند در مورد علت عدم قبولي با شما صحبت خواهند كرد.
كارشناسان امور تربيتي توصيه مي كنند : اگر مرتب به قضاوت ديگران در مورد خود و خانواده فكر كنيم اعتماد به نفس را از فرزندان مي گيريم. پس با قبول شرايط و درس گرفتن از آن ، بايد به فرزندان بياموزيم كه عواقب كارهاي خود را بپذيرند، نه اينكه از ديگران فرار كنند. فرزندتان قصد لجبازي با شما را ندارد، او به دليل شكست و نرسيدن به هدف مورد نظر ممكن است كمي منزوي، عصبي، بي اشتها يا كم خواب شود اما هيچ يك از اينها دليل بر اين نيست كه مي خواهد با شما لجبازي كرده و بيشتر ناراحت تان كند. براي مثال اگر غذايي براي او آماده مي كنيد و او ميل ندارد، سرسختي به خرج ندهيد، فقط به او زمان بدهيد.فرزند شكست خورده را از تمام لذت ها و خوشي ها منع نكنيد، دانش آموزاني كه در امتحانات موفق نشده اند به طور قطع بايد وقت بيشتري صرف درس و مطالعه كنند تا نتيجه بگيرند اما بايد به اين نكته توجه داشت كه مغز در فرآيند يادگيري نيز نياز به استراحت دارد. اگر قرار باشد تمام تعطيلات، آنان را در منزل حبس كنيم و بعد از تعطيلات نيز دوباره به مدرسه بروند، در سال آينده نيز انرژي كافي نخواهند داشت، پس ميانه روي بهترين موضع است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |