سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۹ - Aug 1, 2006
بازپرس جنايي خبر داد:
قاتل بخشيده شده، عامل گروگانگيري مرگبار
فشار روحي ناشي از ورشكستگي و مشكلات ديگر مرا دچار درماندگي كرده بود، ناگهان نقشه اي شوم را طراحي كردم و مرد تراشكار را به گروگان گرفتم
009303.jpg
خانه اجاره اي متهم،محل جنايت
009309.jpg
اسلحه بادي شبيه اصل
009312.jpg
009300.jpg
بازپرس حسين اصغرزاده
گروه حوادث- آزاده مختاري: حسين اصغرزاده بازپرس دوم دادسراي امور جنايي تهران روز گذشته به بيان جزئيات پرونده گروگانگيري مرگبار در خيابان مقصودبيگ پرداخت.
جزئيات گروگانگيري مرگبار
ساعت ۱۸ و ۳۰ دقيقه روز يكشنبه زنگ تلفن بازپرس كشيك ويژه قتل به صدا درآمد. ماموران اداره آگاهي خبر از وقوع جنايتي را در حوالي ميدان تجريش به بازپرس حسين اصغرزاده رئيس شعبه دوم دادسراي امور جنايي تهران دادند. قرباني مرد ۵۰ ساله اي به نام علي بود كه با ضربات چاقو در طبقه چهارم يك آپارتمان مسكوني در خيابان مقصود بيگ به قتل رسيده بود.
با حضور بازپرس اصغرزاده و كارآگاهان جنايي در قتلگاه تحقيقات درباره جنايت آغاز شد. محل جنايت ويژگي خاصي داشت، تمام پنجره هاي خانه با مقواهاي قرمز رنگ به صورتي پوشانده شده بود كه هيچ نوري وارد محوطه آپارتمان ۱۵۰ متري نمي شد، اثاثيه اي در خانه وجود نداشت و آپارتمان مسكوني به مخفيگاهي تبديل شده بود كه مي توانست در دل خود راز جرايم ديگري را هم مخفي كرده باشد.
در بررسي هاي اوليه از جسد مقتول مشخص شد كه وي در حالي كه دهانش بسته شده است با ضربات چاقو بر روي صندلي هاي چوبي به قتل رسيده و سپس مرد جنايتكار براي اطمينان از مرگش او را خفه كرده بود. در گوشه اي از خانه عامل جنايت در حالي كه سعي مي كرد خود را شرمنده نشان دهد پاسخگوي سئوالات كارآگاهان بود. او عامل قتل علي بود كه قربانيش راتنها براي حل مشكلات مالي خود كشته بود.مرد جنايتكار كه امير نام دارد در توضيح نحوه ارتكاب اين جنايت به كارآگاهان و بازپرس حسين اصغرزاده گفت: «از سالها قبل علي را مي شناختم و مي دانستم در كار تراشكاري مردي موفق است و وضعيت  مالي مناسبي دارد. در چند ماهه اخير نيز چندين بار او را در يك مراسم ديدم و همين ديدار ها باعث آغاز آشنايي بيشتر بين ما شد. از مدتي قبل دچار مشكل مالي شده بودم . فشار روحي ناشي از ورشكستگي و نزديك شدن به زمان زايمان همسرم مرا دچار درماندگي كرده بود. ناگهان نقشه اي شوم را طراحي كردم.»
امير در ادامه گفت: «شش ماه قبل اين خانه را اجاره كردم ولي مسائلي باعث شد اثاث كشي را به بعد موكول كنيم. خانه خالي انگيزه ارتكاب جرم شد. ۷۲ ساعت پيش با نقشه اي از پيش طراح شده سوار بر خودرو خودم در مسير راه علي قرار گرفتم.او با خودرو پژو پرشيا به من نزديك شد بعد از احوالپرسي از او خواستم براي بحث در مورد معامله اي با من همراه شود. بدين ترتيب سوار خودرو او شده و علي را با ترفند خاص خود به اين آپارتمان كشاندم. به محض ورود به خانه با تهديد علي را به صندلي بستم و براي جلوگيري از سر و صدا دهانش را نيز بستم. سپس مجبورش كردم با تلفن همراهش با خانواده خود تماس گرفته و عنوان كند كه به شهرستان رفته و دستگاهي را به مبلغ ۵۰ميليون تومان خريداري كرده است و از آنان بخواهد مبلغ را به من تحويل دهند. خانواده وي قبول كردند. با تهديدهاي بعدي، او همان روز چندين بار با خانواده اش تماس گرفت و به آنان دستور داد در تهيه پول تعجيل كنند.
آغاز تحقيقات پليسي
خانواده علي بعد از برقراري چند تماس تلفني به شرايط ايجاد شده مظنون شده و با احتمال وقوع آدم ربايي از كارآگاهان اداره يازدهم آگاهي درخواست كمك كردند. پليس بلافاصله رديابي خط تلفن همراه را در دستور كار خود قرار داد. در تماس بعدي كه از سوي علي با خانواده اش انجام گرفت پليس از خانواده وي خواست قراري براي تحويل پول بگذارند. زمان موعود فرا رسيد.
امير در حالي كه ترك يك موتور نشسته بود خود را به محل قرار رساند و غافل از اينكه محل تحت محاصره پليس آگاهي تهران بزرگ قرار دارد به خودرو فرزند علي نزديك شد ولي قبل از آنكه ساك حاوي پول را دريافت كند كارآگاهان او را بازداشت كردند. در حالي كه كارآگاهان پليس در جريان دستگيري اين متهم، كاملا حرفه اي عمل كرده بودند، اما امير قبل از حضور در صحنه،جنايت فجيع را رقم زده بود.
ابعاد حادثه از زبان بازپرس جنايي
روز گذشته بازپرس حسين اصغرزاده در خصوص تحقيقات انجام گرفته بر روي اين پرونده گفت: «امير چهارسال قبل در خيابان گاندي در پي درگيري با يك سرباز وظيفه او را با شليك گلوله به قتل رسانده بود و بعد از دستگيري و اعتراف به جنايت حكم قصاص برايش صادر شد ولي اولياء دم سرباز جوان از قصاص نفس وي گذشت كردند و امير آزاد شد ولي بعد از مدتي كوتاه مرتكب جنايتي ديگر شده است.»
اصغرزاده در ادامه گفت: «پليس آگاهي بعد از دستگيري امير در صحنه گرفتن پول و انجام بازجويي از وي، از وقوع جنايت مطلع شد ولي هنگامي كه كارآگاهان به صحنه رسيدند وضعيت علي به گونه اي بود كه تلاشهاي امدادي براي نجات وي بي فايده بود. ضربات چاقو جان مرد را گرفته بود، در صحنه جرم دريل، سمباده ريز، شلنگ فنردار برقي براي تخليه چاه، چاقوي شكاري و سه تيغ موكت بري كشف شد. دو فيش برق به مبلغ ۸۳ هزار تومان نيز در يكي از اتاقها پيدا شد كه متعلق به آن خانه بود و بررسي ها نشان مي داد زمان صدور قبض ها از هنگامي است كه امير خانه را اجاره كرده است و اين در حالي بود، كه هيچ وسيله برقي در آن خانه وجود نداشت و همين امر باعث شك بيشتر پليس شد و امكان وقوع آدم ربايي هاي ديگر و يا جرايم ارتكابي از نوع ديگر را در آن خانه با آن وضعيت خاص قوت بخشيد. به گفته بازپرس پرونده در حال حاضر دستور بررسي لوله هاي فاضلاب خانه صادر شده است تا اگر آثار جرمي وجود داشت مشخص شود.بازپرس دوم دادسراي امور جنايي تصريح كرد: «تاكنون خودرو متهم و مقتول كشف نشده و احتمال اينكه همدستي در ارتكاب اين جنايت و آدم ربايي وجود داشته باشد از مواردي است كه كارآگاهان اداره دهم بايد به طور دقيق به آن بپردازند تا بدين ترتيب انگيزه اصلي ارتكاب اين جرم مشخص شود.»

زن طلادزد اتهاماتش را قبول نكرد
گروه حوادث - زني كه به اتهام سرقت طلاجات دختربچه ها در بازار تهران دستگير شده بود، چندي قبل در شعبه ۱۱۵۸ مجتمع قضايي بعثت درحالي محاكمه شد كه ادعاهاي شاكيان پرونده را رد كرد.
به گزارش همشهري، اين زن ۳۱ ساله كه فريبا نام دارد،  از مدتي قبل با رفتن به بازار تهران و سوءاستفاده از شلوغي محل، اقدام به سرقت طلاجات دختربچه ها كرده و از محل متواري مي شده است. اين زن كه چندي قبل، با هوشياري مادر يكي از بچه ها به دام افتاده است، پس از دستگيري به سرقت هاي مشابه ديگري به همين روش اعتراف كرد. بر پايه اين گزارش، چندي قبل فريبا همراه شاكيان خود در شعبه ۱۱۵۸ مجتمع قضايي بعثت حضور يافت و به دفاع از خود پرداخت.وي در جريان دادگاه به قاضي سميعي گفت: اتهامات را قبول ندارم و ادعاهاي شاكيان پرونده كذب است.

نتايج بررسي هاي پزشكي مشخص كرد
تهوع، عامل مرگ دختر نوجوان بود
گروه حوادث - بررسي هاي كارشناسان پزشكي قانوني درباره پرونده مرگ دختر نوجواني كه هشتم شهريور ماه پارسال در پي يك حادثه جان باخته بود نشان داد كه اين دختر ۱۴ ساله براثر استفراغ محتويات معده و ورود به مجاري تنفسي و ايجاد خفگي اسپيراسيون جان باخته است.
بنا به اين گزارش، اين دختر نوجوان به نام مهسا شهريورماه گذشته در پي خواب آلودگي و فشار پايين به درمانگاه شبانه روزي اكباتان تهران انتقال يافت، پزشكان پس از معاينه اوليه به او سرم تزريق كرده و وي مرخص شد اما ساعاتي بعد به علت خفگي جان باخت. در حاليكه نتايج تحقيقات نشان مي داد كه اين دختر به علت انسداد مجاري تنفسي جان باخته است، بازپرس پرونده به بررسي هاي دقيق درباره علت خفگي اين دختر دست زد كه تحقيقات مشخص كرد كه استفراغ محتويات معده و ورود به مجاري تنفسي باعث ايجاد خفگي شده است.

شكايت بعد از فروش نوزاد
فارس: زوج جوان دو سال پس از فروش نوزادشان با مراجعه به دادسراي جنايي تهران خواستار پس گرفتن كودك خود شدند.
مادر اين كودك در شكايت خود به داديار شعبه دوم دادسراي جنايي تهران گفت: دو سال پيش در بيمارستاني در تهران زايمان كردم.، اما به خاطر مشكلات مالي نمي توانستم هزينه بيمارستان را بدهم.
در حالي كه به شدت دچار مشكل شده بوديم ،با همسرم تصميم گرفتيم فرزندمان را بفروشيم. به همين خاطر نوزادمان را به زوج جواني فروختيم. آنها نيز در مقابل آن ۵ ميليون تومان پول نقد به ما دادند و هزينه بيمارستان را نيز حساب كردند.
وي ادامه داد: با گذشت ۲ سال از ماجرا از كار خود پشيمان شده و مي خواهيم فرزندمان را پس بگيريم و خودمان بزرگش كنيم.
با طرح اين شكايت، زوج خريدار نوزاد به دادسرا احضار شدند. آنها با تاييد حرفهاي مادر اصلي كودك ادعا كردند، پسر دو ساله به آنها وابسته شده است و آنها را به عنوان مادر و پدر اصلي خود مي داند.به همين خاطر جدايي به او ضربه سختي خواهد زد. هم اكنون تحقيقات داديار پرونده در اين رابطه ادامه دارد.

اليور توييست را براي سرقت اجير كرده بودند
009306.jpg
گروه حوادث- با دستگيري مرد ۳۴ ساله و دو كودك همراهش، دو تن از متهمان به ۵۰ فقره سرقت موتورسيكلت طي ۱۰ ماه اعتراف كردند.
صبح روز هشتم مرداد ماه، مردي در تماس با مركز فوريت هاي پليسي ،۱۱۰ پليس را در جريان سرقت يك دستگاه موتورسيكلت به وسيله يك مرد و دو كودك قرار داد. بدين ترتيب عوامل كلانتري ۱۶۹ «مشيريه» با حضور در محل در حالي كه سارقان متواري شده بودند، موتورسيكلت را توقيف و به پاركينگ منتقل كردند.
در اين حال جواني كه در خيابان شاهد ماجرا بود، با مشاهده سارقان در سه راه افسريه، عوامل گشت كلانتري ۱۳۲ «نبرد» را در جريان موضوع قرار داد. و به اين ترتيب ساعت ۸ صبح روز گذشته، سه متهم دستگير و به كلانتري منتقل شدند. با انتقال متهمان به نامهاي «رمضان» ۳۴ ساله، «داريوش» ۱۵ ساله و «فرشاد» ۱۳ ساله، «رمضان» در بازجوييهاي پليسي به ارتكاب ۵۰ فقره سرقت ديگر اعتراف كرد. سرهنگ اميريان، رييس كلانتري ۱۳۲ «نبرد» روز گذشته در تشريح اين پرونده گفت: «رمضان» از ۱۰ ماه پيش تاكنون به همراه فردي به نام «مجيد» معروف به «مجيد ساچمه» و با همدستي احتمالي «داريوش» مرتكب ۵۰ فقره سرقت موتورسيكلت با شگرد تخريب قفل و يكسره كردن استارت موتورسيكلت شده است.
سرهنگ اميريان با بيان اين كه به گفته «رمضان»،وي بيشتر اين سرقتها را در منطقه خاني آباد نو انجام داده است، گفت:او موتورسيكلت هاي مسروقه را پس از انتقال به ميدان مولوي به فردي به نام «سعيد» با قيمت ۵۰ هزار تومان فروخته است. به گفته رييس كلانتري ،۱۳۲ با به دست آمدن شماره تلفن همراه «سعيد»، تلاش براي دستگيري اين مالخر نيز ادامه دارد.
اوليورتويست ۱۳ ساله
در اين ميان «فرشاد» متهم ۱۳ ساله كه يك ماه است، از شمال كشور به تهران آمده است در جريان بازجويي ها گفت: پدر و مادرم چند ماه پيش از هم جدا شدند و پدرم با زن ديگري ازدواج كرد و رفت، مادرم هم يك ماه قبل به همراه خواهرم رفتند. «فرشاد» گفت: «مادرم ظهر كه رفت، گفت بر مي گردم اما برنگشت، صاحبخانه هم دو روز بعد، من را بيرون كرد و من براي كار به تهران آمدم».
در بازجويي از«داريوش» وي نيز گفت: به دليل اين كه پدر و مادر ندارم، در خانه دايي ام در مشهد زندگي مي كردم اما دايي ام سال گذشته به زندان افتاد و من هم از همان زمان براي كار به تهران آمده و پس از آشنايي با «رمضان»، مرتكب ۱۵ فقره سرقت موتورسيكلت به همراه او شدم. به اين ترتيب بررسي هاي پليس در خصوص اين پرونده نشان داد: «فرشاد» دو روز قبل در پارك با «رمضان» و «داريوش» آشنا شده و اين اولين سرقتي بوده كه مرتكب شده است.

سناريوي كلاهبرداري به بهانه شركت در فيلم
گروه حوادث- مرد كلاهبردار با جعل عنوان نماينده سازمان سينمايي مشهور و بيان اينكه در تيتراژ فيلم از مسئولان شركت ها تشكر خواهد كرد دست به كلاهبرداري عجيبي از چندين شركت زد
بهمن ماه گذشته مسئولان يك شركت توليدي آبگرمكن در تماس با يك سازمان سينمايي اعلام كردند فردي با مراجعه به اين شركت و ارائه سربرگ آنها تقاضاي چند آبگرمكن براي تجهيز محل فيلمبرداري كرده است، اما ديگر از وي خبري نشده است.در ادامه بررسي ها مشخص شد كه اين فرد با تحويل گرفتن ۱۴ دستگاه آبگرمكن به منظور استفاده در محل فيلمبرداري به مسئولان اين شركت قول داده بود در تيتراژ فيلم از آنها تشكر كند.مرد كلاهبردار درباره نام فيلم خود هم به آنها گفته بود كه نام فيلمش «و خداوند آدم را انسان آفريد» است .وي همچنين به مسئولان شركت قول داده بود كه آنها را براي حضور در روز اول فيلمبرداري دعوت خواهد كرد، اما در حالي كه ۴۰روز از زمان تحويل آبگرمكن ها گذشته بود ، هنگاميكه فرد كلاهبردار با مسئولان شركت تماس نگرفت ،آنها پس از تماس ناموفق با شماره هاي ثبت شده بر روي سربرگهاي قلابي با پيدا كردن شماره تلفنهاي واقعي سازمان سينمايي با آنها تماس برقرار گرفته و تازه آنوقت بود كه متوجه اصل ماجرا شدند.
پتو براي محل فيلمبرداري!
در حاليكه مدتي از فاش شدن راز كلاهبرداري از شركت آبگرمكن نگذشته بود، فروردين ماه گذشته مسئولان يك شركت توليدي پتو نيز با سازمان سينمايي تماس گرفته و اعلام كردند ،بهمن ماه ۸۴ فردي كه خود را طباطبايي معرفي كرده با مراجعه به اين شركت و معرفي خود بعنوان نماينده سازمان سينمايي اقدام به تحويل گرفتن ۱۷ تخته پتو براي استفاده در يك فيلم كرده است.
شخص كلاهبردار با بيان اينكه فيلم مربوط به سازمان بهزيستي است به مسئولان شركت گفته بود از پتوها در صحنه هاي مربوط به خوابگاه ها استفاده خواهد شد و به اين شيوه دست به كلاهبرداري زده بود،اين بار هم مسئولان شركت بدون استعلام و فقط با ديدن سربرگ هاي جعلي وسايل را به فرد كلاهبردار تحويل داده بودند. مرد كلاهبردار همچنين به اين شيوه اقدام به تحويل گرفتن ۲۰۰ دستگاه رادياتور، يك دستگاه ديگ بخار و يك دستگاه پكيج آبگرمكن زميني كرده بود. تمامي اين شركتها بدون استعلام از سازمان سينمايي اقدام به تحويل دادن كالاها كرده و پس از تحويل دادن لوازم متوجه كلاهبردار بودن فرد موردنظر شده بودند.
پايان سناريوي كلاهبرداري
در حاليكه بررسي ها براي دستگيري اين مرد كلاهبردار ادامه داشت چند روز پيش شخص كلاهبردار به يك فروشگاه مركزي لوازم خانگي مراجعه كرده و تحت عنوان جعلي نماينده سازمان سينمايي تقاضاي چند دستگاه يخچال سايدباي سايد، اجاق گاز، ماشين لباس شويي، جاروي برقي و تعداد ديگري لوازم خانگي به منظور تكميل وسايل صحنه فيلمبرداري كرد. او طبق معمول اين بار هم قول تشكر در تيتراژ فيلم را داد اما اين بار مسئولان اين شركت قبل از تحويل اجناس با سازمان سينمايي تماس برقرار كرده و موضوع را بررسي كردند. سازمان سينمايي نيز باتوجه به سابقه هاي موجود اعلام كرد كه فرد مورد نظر كلاهبردار است و تاكنون چندين بار با اين روش اقدام به كلاهبرداري و سرقت كرده است.
سرانجام پس از گذاشتن قرار صوري براي تحويل اجناس و لوازم به فرد مورد نظر با حضور چند نفر از كاركنان سازمان سينمايي و همكاري پليس ،۱۱۰ وي دستگير و تحويل مراجع قضايي شد. روز گذشته مدير روابط عمومي سازمان سينمايي مورد نظر كه مرد كلاهبردار با جعل عنوان اين سازمان كلاهبرداري كرده است، با اعلام اين خبر به خبرگزاري فارس گفت: اين جوان ۲۸ساله كه «س.د» نام دارد با معرفي خود به عنوان كارمند سازمان سينمايي و جعل سربرگ ، اقدام به كلاهبرداري از شركتها و فروشگاه هاي لوازم خانگي به بهانه استفاده در لوكيشن فيلمبرداري كرده است.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |