سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۹ - Aug 1, 2006
اقتصاد ،درمان چالش نظام سلامت
۷۰ ميليون بيمه شده! ۵/۱۷ميليون نفر بيمه نشده
گروه اجتماعي - مريم غفاري: اقتصاد درمان يكي از مهمترين چالش هاي نظام سلامت كشور است، به طوري كه سالانه حدود ۷۰۰ هزار نفر به علت هزينه هاي درمان فقير مي شوند.
به گزارش همشهري،كامران باقري لنكراني با اشاره به اينكه بيش از ۳۰۰ هزار نفر در كشور اصلا شناسنامه ندارند و از وضعيت سلامت آنها اطلاعي در دست نيست، گفت: مردم از خدمت بيمه هاي درماني راضي نيستند و اگر چه بر روي كاغذ ۷۰ميليون بيمه شده در كشور وجود دارد، اما هنوز ۲۵درصد مردم تحت پوشش هيچ بيمه اي نيستند.
براساس اين گزارش، مدير كل دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت نيز گفت: نيمي از مردان و يك سوم زنان سالمند بيمار، به علت مشكلات مالي به پزشك مراجعه نمي كنند.
محمد اسماعيل مطلق افزود: ۹۴درصد سالمندان در زمان بيماري به پزشك مراجعه نمي كنند ، براين اساس طراحي بسته هاي خدمتي سالمندان در قالب نظام موجود ارائه خدمت (خدمات پسيو در شهر و اكتيو در روستا) پاسخگو خواهد بود.
مطلق با بيان اينكه درمان منزل (Home care) و تيم سيار سالمندان بايد در اولويت هاي طراحي نظام ارائه خدمت قرار گيرد، افزود: حدود ۵۰ تا ۱۰۰درصد سالمند مرد نيازمند به وسايل كمكي هستند، لذا حمايت بيشتر مسئولان امر در زمينه دسترسي سالمندان به اين وسايل را در تمامي ابعاد آن (مالي، فيزيكي) بايد مد نظر قرار گيرد.
مدير كل دفتر سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت گفت: متاسفانه بيمه ها خدمات پيشگيري مقدماتي و اوليه غربالگري را به طور كامل پوشش نمي دهند، لذا حمايت بيشتر مسئولان امر در زمينه گسترش بيمه ويژه در زمينه ارائه خدمات كاهنده عوامل خطر و غربالگري بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي افزود: مهمترين دليل بستري در سالمندان در مناطق شهري بيماري هاي قلبي - عروقي، گوارش، چشم و در مردان سالمند روستايي، بيماري هاي چشم،ادراري و قلبي بوده است و در زنان سالمند شهري و بيماري هاي قلبي، چشم، گوارش و در زنان سالمند روستايي بيماريهاي چشم، قلبي و حوادث مهمترين دليل بستري بوده است.
وي با بيان اينكه حدود يك هشتم تا يك چهارم سالمندان مبتلا به بيماري قلبي هستند، گفت: اين نسبت در زنان سالمند بيش از مردان و در شهر بيش از روستاست.
براساس گزارش دفتر سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت، تشخيص بيماري فشار خون بالا در زنان سالمند شهري و روستايي حدود دو برابر مردان سالمند در شهر و روستاست، به اين معنا كه زنان سالمند در روستا حدود دو برابر بيش از مردان سالمند در روستا مبتلا به فشار خون مي شوند و نسبت زنان سالمند شهري مبتلا به فشارخون بالا نيز بيش از زنان سالمند روستايي است.
وي با اشاره به اينكه، ۱۸درصد سالمندان مرد و حدود ۳۲درصد سالمندان زن مبتلا به آنژين صدري هستند، گفت: شيوع اختلالات بينايي در زنان بيش از مردان است و دو سوم شهرنشينان و نيمي از روستاييان مبتلا به اختلالات بينايي هستند. همچنين ۲۰درصد سالمندان از مشكل يبوست و ۳۰درصد آنها از مشكلات ادراري رنج مي برند و ۱۵درصد سالمندان مبتلا به ديابت و تقريبا تمامي سالمندان مبتلا به كاهش شنوايي و مشكلات دنداني و بي دنداني و يا دندان مصنوعي بوده و بيش از ۵۰درصد آنان نيز مبتلا به اختلالات حركتي هستند.

ايران رتبه ۴۱طلاق را در جهان دارد
009219.jpg
ايسنا:معاون دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي با اعلام اين كه۳۰ درصد طلاق ها در سال اول ازدواج رخ مي دهد و متوسط سال هاي زندگي مشترك مطلقه ها، ۵ سال است، گفت: آمار بالاي طلاق در سالهاي اول زندگي نشان مي دهد، دقت در انتخاب همسر پايين آمده است.
رضايي فر افزود: شاخص طلاق (تعداد طلاق در يك سال نسبت به تعداد ازدواج در همان سال) در كشور در سال ،۸۳ ۲/۱۰ درصد، سال ۸۴ معادل ۷/۱۰ درصد است و اين در حاليست كه در سال۷۶ تا ۷۹ اين شاخص ۸ درصد در سال ۸۱ ، ۳/۱۰ و در سال ،۸۲ ۶/۱۰ درصد بوده است.
رضايي فر با اشاره به جايگاه ايران در خصوص ميزان طلاق گفت: ايران پس از ۴۰ كشور دنيا در زمينه طلاق قرار دارد و ميزان طلاق در كشورهاي آمريكا، دانمارك، نيوزيلند، استراليا بالاترين رتبه را در بين كشورهاي دنيا داراست.
معاون دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي افزود: در سال گذشته، استان تهران در بين استانهاي كشور با ۱۹ درصد بالاترين شاخص طلاق را دارا بود و سپس كرمانشاه با ۷/۱۴ درصد، مركزي با ۸۵/۱۲ درصد، كردستان با ۸۴/۱۲ و قم با ۸/۱۲ درصد در رتبه هاي بعدي قرار دارند.
به گفته وي، استان هاي ايلام ۴ درصد، چهارمحال و بختياري ۵/،۴ سيستان و بلوچستان ۶/۴ و يزد با ۵درصد، پايين ترين شاخص طلاق در كشور را در سال گذشته داشتند. وي در تحليل زمينه هاي وقوع طلاق گفت: مرحله طلاق عاطفي و اجتماعي زوجين كه زوجين در زير يك سقف زندگي مي كنند، ولي به لحاظ عاطفي و اجتماعي جدا هستند، زمان بروز اغلب انحرافات و آسيبهاي اجتماعي است. وي تصريح كرد: اولين مرحله طلاق ميان زوجين طلاق عاطفي و سپس طلاق رواني است. در اين مرحله گسستگي رواني،  افسردگي و دوگانگي احساس ايجاد مي شود و اين مرحله از طلاق حتي تا دو سال پس از گذشت از طلاق قانوني در زوجين باقي مي ماند.
معاون دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي خاطرنشان كرد: پس از طلاق قانوني مراحل ديگر طلاق از قبيل طلاق اجتماعي رخ مي دهد. در اين مرحله شبكه روابط اجتماعي زوجين مطلقه تغيير مي كند. رضايي فر گفت: طلاق اقتصادي نيز بخصوص براي زنان پس از جدايي صورت مي گيرد و اين نوع طلاق آسيبهايي را درپي دارد.

هيچ شاغلي زير خط فقر نيست
فارس: مديركل رفاه سازمان مديريت و برنامه ريزي با اشاره به رقم ۱۶۰ هزار توماني خط فقر گفت: در حال حاضر هيچ شاغلي در ايران زير خط فقر نيست.
مجيد يارمند افزود: حقوق كارگران در حال حاضر براي كارگران موقت ۱۵۰ هزار تومان و براي كارگران دائم ۱۸۰ هزار تومان است كه با مزاياي ديگري مثل بن، عائله مندي، پاداش، اعياد، حق اولاد و... دريافتي آنها به رقم بالاتر از ۲۰۰ هزار تومان مي رسد و در بين كارگران تقريبا كسي را نداريم كه دريافتي كمتر از ۲۰۰ هزار تومان داشته باشد.
وي در ادامه گفت: بازنشستگان كشوري نيز حداقل ۲۰۰ هزار تومان در ماه مستمري دريافت مي كنند كه بالاتر از رقم خط فقر در كشور هستند. مديركل رفاه سازمان مديريت و برنامه ريزي درباره بازنشستگان تامين اجتماعي اظهار داشت: اگرچه ميانگين مستمري بازنشستگان تامين اجتماعي ۱۷۵ هزار تومان اعلام مي شود ولي اين مبلغ بدون رقم مزايايي است كه آنها دريافت مي كنند.
يارمند گفت: در بعضي شركت هاي دولتي رقم «ساير مزايا» چندين برابر حقوق است اگرچه اين رقم براي كارگران كمتر است ولي رقم آن صفر نيست و كسي در نظام كارگري كمتر از ۲۰۰هزار تومان درآمد ندارد. طي روزهاي اخير اسحاق صلاحي كجور، معاون هدفمندي يارانه ها و فقرزدايي وزير رفاه و تامين اجتماعي خط فقر مطلق را براي خانوار ۶/۴ نفري شهري يك ميليون و ۶۰۰ هزار ريال و براي خانوار روستايي يك ميليون و ۱۳۰ هزار ريال اعلام كرد.
به گفته وي تقريبا ۵/۱۰درصد جمعيت شهري و ۱۱ درصد جمعيت روستايي زير خط فقر مطلق هستند كه از نظر جمعيتي حدود ۴ ميليون و ۹۳۵ هزار نفر جمعيت شهري و ۲ ميليون و ۵۳۰ هزار نفر جمعيت روستايي و در كل ۷ميليون و ۴۶۵ هزار نفر از جمعيت كشور زير خط فقر مطلق هستند.

اقدامات پليس موجب تغيير مسير ترانزيت مواد مخدر شده است
گروه اجتماعي- رئيس مركز مبارزه با مواد مخدر ناجا، اقدامات مرزي پليس جمهوري اسلامي ايران را در تغيير مسير ترانزيت مواد مخدر به آسياي ميانه مؤثر دانست و خاطرنشان كرد: تاكنون هيچ اعتبار خاصي از طريق مجامع بين المللي در جهت مبارزه با ترانزيت مواد مخدر در اختيار ايران قرار نگرفته است.
سردار«حسين آبادي» درخصوص راه هاي شناخته شده بين المللي كه درواقع مسير ترانزيت مواد مخدر بعد از ايران، مي باشد، گفت: در حال حاضر، به غير از ايران، دو مسير آسياي ميانه كه از مسيرهاي پرتردد مواد مخدر است و ديگري خليج گواتر در پاكستان و درياي عمان كه راه دريايي مي باشند، مسير عبور مواد مخدر از افغانستان به دنيا مي باشد.به گفته رئيس مركز مبارزه با مواد مخدر ناجا، سازمان هاي بين المللي معتقدند كه ۲۱ درصد از مواد مخدر از طريق مسير آسياي ميانه به اروپا منتقل مي شود در صورتي كه به اعتقاد وي، در نتيجه اقدامات مؤثري كه امسال در مرزها تحقق يافته است، مواد مخدر بيشتري از طريق اين مسير به دنيا منتقل خواهد شد.
رئيس مركز مبارزه با مواد مخدر ناجا، كمك هاي بين المللي در امر مبارزه با مواد مخدر به جمهوري اسلامي ايران، را بسيار ضعيف دانست و گفت: در اجلاس وين كه اواخر سال گذشته برگزار شد، ما نيازهاي جمهوري اسلامي را براي كنترل و مراقبت از مرز و مقابله با ترانزيت مواد
مخدر كتباً به سازمان هاي بين المللي مسئول ارائه داديم.

هر سال۴۰ نفر به خاطر مصرف الكل كور مي شوند
گروه اجتماعي- رئيس انجمن مسموميت هاي ايران هشدار داد: سالانه حدود ۴۰ نفر در كشور بر اثر مصرف الكل دچار كوري يا مرگ مي شوند.
عبدالكريم پژومند با بيان اين كه مسموميت با الكل يكي از مسموميت هاي رايج به خصوص در چند سال اخير بوده است، اظهار كرد: مشروبات الكلي تقلبي كه از خارج كشور و با مارك هاي مشهور وارد ايران مي شوند داراي الكل متيليك (الكل چوب) بالايي بوده كه باعث بروز مشكلات و مسموميت هاي شديد در مصرف كنندگان مي شود.وي گفت: تهوع، استفراغ، دل درد و بي قراري از علايم اوليه مسموميت با الكل است.

۷۱ درصد از نانوايي ها جوش شيرين مصرف مي كنند
گروه اجتماعي- وزارت بهداشت اعلام كرد: نانوايي هاي تهران و شهرهاي اطراف آن بيشترين مصرف كننده جوش شيرين و نانوايي هاي جهرم، بوشهر، بيرجند، سبزوار، فسا، كهگيلويه و بويراحمد و گناباد كمترين مصرف كنندگان جوش شيرين هستند.
به گزارش مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت، بر اساس تفكيك دانشگاه هاي علوم پزشكي تحت پوشش وزارت بهداشت نانوايي هاي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي تهران با ۰۴/۷۱ درصد بيشترين مصرف كنندگان جوش شيرين هستند و پس از آن نانوايي هاي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي ايران با ۱۷/۶۳ درصد، قم با ۳۵/۵۷ درصد و نانوايي هاي محدوده دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با ۳۶/۵۱ درصد بيش از همه از جوش شيرين در پخت نان استفاده مي كنند.

با مردم
وعده عرضه سهام
شركت سايپا مدتها پيش اعلام كرده بود كه سهام اش را به مردم عرضه مي كند، اما اين وعده هنوز عملي نشده است.
آقاي جهانگيري- تهران
مشكل يك كوچه بن بست
كوچه خداكرمي واقع در ايستگاه پل پنجم، حريم راه آهن تهران مشهد با ديوار كشي مسدود شده است. با اين انسداد، افراد ناباب به ويژه معتادان در انتهاي كوچه جمع مي شوند.
آقاي اسكندرزاده- تهران
تشكر از شهرداري تهران
پس از نزديك به يك دهه، كوچه هاي منشعب از خيابان استخر تهرانپارس تجديد آسفالت مي شود. از اين بابت از شهرداري متشكريم.
آقاي مروتي- تهران
مدرسه دوشيفته و…
مدرسه هاشمي نژاد در منطقه ۸ تهران، به صورت دوشيفتي و چرخشي اداره مي شود. اگر به همت مسئولان فضاي تازه اي فراهم گردد، دانش آموزان از اين وضعيت كه آنها را خسته مي كند، رهايي مي يابند.
خانم شفيعي- تهران
مؤسسات بي مجوز
پس از چهار سال تحصيل در مؤسسه فرهنگي «خ»- در رشته موسيقي، اكنون متوجه شده ام كه به رغم ادعا و اعلام قبلي اين مؤسسه، هيچ گونه مجوزي براي فعاليت رسمي از وزارت علوم تحقيقات و فناوري و يا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ندارد. چگونه اين مؤسسه و امثالهم، اجازه مي يابند نزديك به يك دهه تحت عنوان «داراي مجوز رسمي...» به جذب هنرآموز بپردازند، اما در واقع چنين مجوزي نداشته باشند و تحت همين نام مبادرت به اجراي نظام ترمي- واحدي صدور كارت دانشجويي  كنند؟!
محمدمهدي كاظمي- تهران
وضعيت استخدامي كتابداران
از كتابداران قديمي يكي از كتابخانه هاي عمومي شهرستان ري هستيم كه متأسفانه به رغم سوابق كاري و وعده مساعد مسئولان هنوز هيچ گونه اقدامي در جهت تبديل وضعيت استخدامي ما صورت نگرفته است.
خانم داوري- تهران
گلايه بازنشسته قديمي
كارمند بازنشسته يكي از ارگان ها هستم كه پس از ۳۰ سال خدمت، بازنشسته شده ام. امثال من ۲۴۰ هزار تومان حقوق دريافت مي كنند، در حالي كه دارندگان رتبه هاي پايين تر از ما ۳۶۰ هزار تومان مي گيرند. اعتراضي ندارم، اما بر اين باورم كه حق بازنشستگان سنوات گذشته نيز به عنوان حق الناس بهتر است رعايت شود.
خانم آيروم- تهران
براي آشنايي گردشگران
براي آشنايي بيشتر مردم ايران و همچنين گردشگران خارجي پيشنهاد مي كنم در صورت امكان در كنار نوشته هاي باستاني در آثار باستاني كرمانشاه، شرحي مبني بر ترجمه اين نوشته ها به دو زبان فارسي و انگليسي نگاشته و نصب گردد.
دكتر محبوبي- كرمانشاه
گذرگاه خطرناك
در ابتداي پل مديريت به طرف سعادت آباد در نقطه اي كه خروجي چمران به پل مديريت برقرار شده، به دليل سرعت بالاي خودروها امنيت عابران پياده در معرض تهديد قرار دارد. اگر اين معبر تعريض شود، چنين خطري كاهش مي يابد.
خانم خسروي- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |