سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۹ - Aug 1, 2006
چرا كارگردانان سينما به سريال سازي گرايش پيدا كرده اند
اهميت مخاطب
سارا برومند
پشت صحنه «حلقه سبز» ؛حاتمي كيا از جمله كارگرداناني است
كه اين روزها در تلويزيون سريال مي سازد
009180.jpg
تورق كارنامه حرفه اي بسياري از كارگردان ها چنين نتيجه اي را در بر دارد كه كارگردانان تئاتر به كارگرداني سينما و كارگردانان سينما به كارگرداني سريال هاي تلويزيوني روي آورده اند.
يكي از دلايل اين گرايش كارگردانان را مي توان تحت عنوان پيش فرض گستره مخاطب مطرح ساخت؛ بدين معنا كه كارگردان براي داشتن مخاطب بيشتر براي بيان دغدغه هاي ذهني اش، رسانه پرمخاطب تري را برمي گزيند و به دنبال آن است كه از طريق يك رسانه پر مخاطب، اثرگذاري مفاهيمي را كه ارائه مي دهد بالا ببرد.
در خيلي از شهرها، يا سينمايي وجود ندارد يا تنها يك سالن با شرايط نامطلوب در آن موجود است. در شهرهاي بزرگ هم تعداد سالن هاي سينما در مقايسه با جمعيت، زير استانداردهاي لازم است. مثلاً در تهران ده ميليوني، تنها ۶۰ سالن سينما وجود دارد كه با اغماض، تنها ۱۰ سالن اش مكان مناسبي براي فيلم ديدن به شمار مي آيد. نتيجه اينكه، همه امكان سينمارفتن ندارند، ولي تلويزيون رسانه اي است كه آحاد جامعه به آن دسترسي دارند. شايد اين، يكي از دلايل عمده حضور كارگردانان سينما در تلويزيون باشد؛ پرفروش ترين فيلم سينماي ايران هم به اندازه يك سريال معمولي مخاطب نمي يابد.
فرصتي مطلوب
حسن برزيده در ارتباط با گرايش كارگردانان سينما به تلويزيون مي گويد: كارگرداني سينما و تلويزيون تفاوت چنداني ندارد و كارگردان، صرفاً به دنبال كانالي است تا از آن طريق حرف هايش را بزند.
سازنده فيلم «دكل» مي افزايد: تلويزيون، فضاي خوبي براي ارتباط با مخاطب است، چون رسانه اي عام و پرمخاطب است و مثل سينما مختص يك قشر خاص نيست. بنابراين فرصت مناسبي است تا از طريق آن مضامين خاص را براي مخاطب وسيع تري عنوان نمود.
برزيده يكي ديگر از دلايل اين گرايش را شرايط نامطلوب سينما عنوان مي كند و مي گويد: افرادي كه سينما را به صورت حرفه اي و تخصصي كار مي كنند، همچنان فقط در سينما فعالند و به سوي تلويزيون نيامده اند. او مي افزايد: المان هاي سينما و تلويزيون جابه جا شده اند و در سينماي ما به دليل شرايط نامطلوب موجود براي جذب مخاطب، از بازيگر شناخته شده تلويزيون بهره گرفته مي شود و تيپ ها و موضوعات منعكس در تلويزيون در سينما ارائه مي شود.او در ادامه از ميل به شناخته شدن كارگردانان از سوي مخاطب صحبت مي كند و اينكه برخي كارگردان ها به تلويزيون مي آيند تا مخاطب با نام و كارهايشان آشنا شود.برزيده در خاتمه مي گويد: رفتن كارگردانان تلويزيون به سمت سينما و آمدن كارگردانان سينما به تلويزيون نه براي يكي فضيلت و نه براي ديگري ضعف است و هر كس بايد در جاي خودش قرار گيرد و با توجه به تخصص خودش فعاليت كند.
عده اي هم معتقدند كه شرايط آسان تر ساخت سريال به نسبت كارگرداني يك فيلم سينمايي، باعث سوق دادن فيلمسازان به تلويزيون شده است.
سردستي سازي
سعيد عالم زاده كارگردان «توكيوبدون توقف» گرايش كارگردانان سينما به تلويزيون را ناشي از عدم حساسيت و وسواس در كارهاي تلويزيوني مي داند و معتقد است: در تلويزيون هدف، پركردن برنامه هاست و برخي سريال ها ساده و سردستي ساخته مي شوند و به دليل شرايط نامطلوب سينما حتي اگر كارگردان روي كارش وسواس داشته باشد و حساسيت به خرج دهد مجبور است با شرايط تلويزيون كنار بيايد و براي كنار گذاشته نشدن از عرصه فيلمسازي، به سريال سازي در هر سطح و درجه اي تن دهد.
محل تجربه اندوزي
مهرداد خوشبخت يكي از سازندگان پركار فيلم هاي تلويزيوني در اين ارتباط مي گويد: برخي تجربيات را نمي شود در سينما داشت، ولي در تلويزيون شرايط آن مهياست و اين مسأله ناشي از دغدغه گيشه و فروش فيلم است و كارگردان به دليل نگراني از عدم فروش فيلمش ريسك نمي كند و از آن تجربيات در سينما محروم مي شود و تلويزيون را مفرِّي جدا براي آن مي يابد. او عامل ديگر اين گرايش را دستمزدهاي بالا در تلويزيون مي داند.
دعوت از كارگردانان سينما براي سريال سازي را همچنين مي توان سياست مديران تلويزيون براي ارتقاي سطح كيفي مجموعه هاي تلويزيون دانست.
زياده خواهي تلويزيون
محمدحسين لطيفي كارگردان مي گويد: در سال هاي گذشته، كارگردان هايي از سينما به سوي تلويزيون كشيده مي شوند كه شرايط كار در سينما براي آنها فراهم شود، ولي در حال حاضر شرايطي ايجاد شده كه تلويزيون اين نياز را احساس كرده كه بايد سطح كيفي برنامه هاي تلويزيون را افزايش دهد و به همين خاطر از كارگردان هاي سينما براي ساخت سريال هاي تلويزيوني دعوت مي شود.او در ادامه مي افزايد: شرايط توليد سريال هاي تلويزيوني، شرايط ايده آلي نيست و امكان پرداختن به مضامين خاصي كه در سينما قابل مطرح شدن است وجود ندارد و نمي شود تكنيك هاي سينمايي را در تلويزيون به كار گرفت.او در نهايت، بهره گيري از كارگردان هاي سينما براي افزايش ارتقاي كيفي برنامه هاي تلويزيون را مثبت ارزيابي مي كند، ولي معتقد است تلويزيون نبايد همه زمان كاري اين كارگردان ها را پر كند و باعث فاصله گرفتن شان از سينما شود.
بيماري سينما
بيژن ميرباقري اين گرايش را ناشي از اقتصاد بيمار سينما مي داند و معتقد است: كارگرداني كه پيوسته امكان فيلمسازي در سينما را نمي يابد، به سوي تلويزيون كشيده مي شود.
كارگردان «ما همه خوبيم »مي افزايد: از آنجا كه تلويزيون با نام تلويزيون ملي مطرح است و در خصوص بخش هاي فرهنگي سرمايه گذاري مي كند، يكي از اين بخش ها توليد سريال هاي تلويزيوني است كه كارگرداني كه به دليل شرايط نامناسب اقتصادي در سينما از توليد بازمانده است به سمت تلويزيون جذب مي شود.
جامانده هاي سينما
مسعود آب پرور مي گويد: كانون كارگردانان سينماي ايران ۱۵۰ عضو فعال دارد و سينماي ايران در بهترين حالت در سال ۷۰-۶۰ فيلم بيشتر توليد نمي كند. در چنين شرايطي افرادي كه امكان فيلمسازي نيافته اند، به سوي رسانه هاي ديگر- به خصوص تلويزيون- جذب مي شوند.
كارگردان «قتل آن لاين» در ادامه مي گويد: از آنجا كه تلويزيون ما يك رسانه ملي است و براي غنابخشيدن به اين شناسنامه ملي نيازمند توليدات سطح بالا و با كيفيت است، از كارگردان هاي سينما براي سريال سازي دعوت مي كند كه حضور اين كارگردانان به تنهايي به توليدات تلويزيون اعتبار مي دهد و مي بينيم كه آثار ماندگار تلويزيون نيز نتيجه كار چنين كارگردان هايي است.
چنانچه ديديم، مقوله تجربه كردن در رسانه پرمخاطبي چون تلويزيون و عدم امنيت شغلي و مادي، از نكات قابل تأمل اين بحث بود و در وراي اين نظرات، مي توان نظريه جذب مخاطب براي جذب مخاطب را صادق دانست؛ بدين معنا كه چنانچه گفته شد كارگردان به اثرگذاري كار خود دست نمي يابد و در يك رسانه پرمخاطب به دنبال جذب مخاطب مي رود.

نگاه
آرامش با حضور در تلويزيون
الهام اناري
اكثريت قريب به اتفاق اهالي سينما، فعاليت در حوزه تلويزيون را چندان نمي پسندند. در اين ميان البته حساسيت دو قشر از هنرمندان، بيش از بقيه است؛ اول، بازيگران و دوم، كارگردان ها.بازيگران سينما اغلب ترجيح مي دهند همچنان سينمايي بمانند. آنها حتي اگر ستاره هم نباشند، سينما را به تلويزيون ترجيح مي دهند.
تا به حال كم پيش آمده آنهايي كه در حوزه هنر هفتم به چهره هاي شناخته شده اي تبديل شده اند به تلويزيون بيايند و نقشي در يك سريال بازي كنند. البته خلاف اين مدعا بيشتر صادق است.
بسيار پيش آمده بازيگراني كار خود را از تلويزيون شروع كرده و كم كم از آن طريق به سينما راه پيدا كرده اند و به چهره هاي محبوب و شناخته شده اي بدل شده اند، ولي همان ها هم ترجيح مي دهند ديگر سراغ كار تلويزيوني نيايند، حتي اگر چند سال بيكار باشند!ذكر دلايل اين اتفاق باقي بماند تا به سراغ كارگردان ها برويم.
برخي معتقدند كارگردان هاي حرفه اي سينما هيچ وقت گذرشان به تلويزيون نمي افتد و اگر هم اين اتفاق رخ دهد، ناشي از شرايط نامطلوب سينماست.گذشته از دلايل اين اتفاق، در سال هاي اخير بسيار شاهد بوديم كه كارگردان هاي سينمايي به سريال سازي روي آوردند و انصافاً مجموعه هاي قابل دفاعي را روي آنتن بردند.فعاليت كارگردان هاي خوب سينما در عرصه تلويزيون، يك نقطه قوت براي رسانه ملي محسوب مي شود، به شرطي كه آنها دقت و حساسيتي را كه در سينما دارند به تلويزيون بياورند.نمونه يكي از كارگردان هايي كه شرايط بد سينما او را به تلويزيون متمايل كرد، مرحوم علي حاتمي بود. پس از اينكه سه فيلم سينمايي او موفقيت چنداني به دست نياورد، او مجموعه موفق «هزاردستان» را ساخت؛ سريالي كه به گفته خودش كلكسيوني از بازيگران برتر آن دوره بود.در سال هاي اخير نيز مجموعه سازي كارگردان هايي همچون ابراهيم حاتمي كيا، احمد اميني و محمدحسين لطيفي نمونه هاي موفقي از اين دست بود.در اين ميان فعاليت در تلويزيون چه براي كارگردان ها و چه بازيگران، داراي محاسن و معايبي است كه اين دو دسته اگر به تعادل برسند قطعاً در ادامه شاهد تعامل بيشتر اين دو رسانه خواهيم بود.
اين نكته كه رسانه ملي، بسيار پرمخاطب تر از سينماست به هيچ وجه قابل انكار نيست پس جعبه جادويي حتي مي تواند با معرفي كارگردان و بازيگر نزد مخاطب، كاركردي تبليغي براي فعاليت هاي آتي آنها در عرصه هنر هفتم را نيز دارا باشد.كارگردان در تلويزيون، دغدغه بازگشت سرمايه ندارد و حتي مجبور نيست به ناچار تن به خواسته هاي بعضاً نامعقول سرمايه گذارش دهد.اگر كارگردان هاي سينما گرفتار سري دوزي هاي رايج در تلويزيون نشوند و همچنان توجه به شعور مخاطب را از ياد نبرند، قطعاً مي توانند با آرامش خاطر و بدون دغدغه هاي مالي در رسانه ملي فعاليت كنند.
هرچند اين موج از مدت ها پيش به راه افتاده و خبرهاي تازه از گرايش كارگردان هايي همچون داريوش مهرجويي و فريدون جيراني به مجموعه سازي مي تواند ما را بيش از پيش به آينده اين اتفاق اميدوار كند.

بازي
Ninja gaiden
سيستم:Xbox
سبك: اكشن
009246.jpg
يكي از مواردي كه در برخي موارد باعث برتري برخي كنسول ها نسبت به سايرين مي شود، عنوان هاي اختصاصي است كه بعضاً براي هريك به طور ويژه طراحي و ساخته مي شود. Ninja Gaiden محصول استوديوي Team ninja از شركت Techmo را مي توان به جرأت يكي از عناوين اختصاصي قوي كنسول Xbox ناميد كه متأسفانه براي ساير كنسول ها ساخته نشد.
البته سري Ninja Gaiden از زمان كنسول قديمي NES ساخته مي شده و تا قبل از Game Cube هم همواره براي كنسول هاي نينتندو ساخته شده بود و همواره جزو سخت ترين و طولاني ترين بازيها به شمار مي آمد. نسخه Xbox هم دو لقب سخت و طولاني را همراه خود دارد. گرافيك بازي از هر جهت كامل و بي نقص است. نينجاي معروف سري اين بار در فضايي سه بعدي و به سبك و سياق بازي معروف Devil may cry ساخته شده است (البته در برخي موارد اكشن اين بازي از DMC بيشتر و جالب تر است).
انواع و اقسام سلاح هاي مختلف از نانچيكو گرفته تا شمشيرهاي عجيب و غريب با سايزهاي متفاوت در بازي در اختيار شما قرار دارند.
Babies
سيستم:PC
سبك: Puzzle
009177.jpg
يكي از عنوان هاي بسيار ساده و سرگرم كننده قديمي روي كامپيوترهاي خانگي PC همين بازي Babies است. بازي سبك خاصي را دنبال نمي كند.
هدايت و كنترل يك نوزاد كه تازه روي چهار دست و پا راه مي رود در بازي بر عهده شماست و بايد او را به هر شكل ممكن و با هر وسيله اي سرگرم كنيد.در عين حال بايد مراقب باشيد كه نوزاد شما به اشياء و لوازم خطرناك نزديك نشود. كنترل بازي تنها به وسيله ماوس صورت مي گيرد و شما كافي است براي هر كاري چند مرتبه كليك كنيد تا به سرعت به خواسته خود برسيد.
بازي به صورت دوبعدي حركت مي كند و گرافيك مناظر و صحنه ها حالتي كاملاً كارتوني دارد. با پيشروي در خانه و رسيدن به قسمت هاي مختلف، وسايلي كه مي توان با آنها نوزاد را سرگرم كرد متفاوت شده و تنوع بيشتري پيدا مي كند. Babies يك بازي سرگرم كننده بسيار ساده و برخلاف الحاني هاي معمول بازي هاي كامپيوتري كاملاً به دور از خشونت و صلح طلبانه است. بازي براي تمام رده هاي سني مناسب به نظر مي رسد.

شهر تماشا
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |