سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۹ - Aug 1, 2006
دما به بالاتر از ۴۰ درجه باز مي گردد
آخر هفته داغ در تهران
گروه شهري- در حالي كه طي دو روز گذشته دماي هواي تهران با حداقل چهار درجه كاهش روبه رو بوده و شرايط قابل تحمل تري نسبت به گرماي هوا در اواخر هفته گذشته و شنبه هفته جاري داشت، انتظار مي رود موج تازه گرما از فردا آغاز شود.به گزارش خبرنگار ما ميزان افزايش دما در سه روز آينده در سايت هاي مختلف هواشناسي به صورت متفاوت پيش بيني شده و در حالي كه سايت بي بي سي دماي پنج شنبه و جمعه را به ترتيب ۴۴ و ۴۳ درجه پيش بيني كرده است دو سايت هواشناسي معتبر ديگر اين ميزان را ۴۱ درجه اعلام كرده اند. براساس اين گزارش بيشينه دماي تهران ديروز به ۳۸ درجه رسيد كه خنك ترين روز در يك هفته گذشته بود اما امروز مجدداً بيشينه دما به سطح ۴۰ درجه برمي گردد و به نظر مي رسد حداقل طي پنج روز آينده همچنان شهروندان تهراني بايد دماي ۴۰ درجه و بالاتر را تحمل كنند.

براي روان كردن ترافيك در تقاطع هاي شلوغ
احداث تونل توحيد به زودي آغاز مي شود
گروه شهري - معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از احداث سه تونل بزرگ ترافيكي جديد در تهران خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما سيد جعفر تشكري هاشمي با اعلام آغاز عمليات اجرايي احداث دومين تونل هوشمند شهري در آينده نزديك گفت: اين تونل از زير ميدان توحيد گذشته و زيرگذر مسير ادامه بزرگراه چمران تا نواب را شامل مي شود. بدين ترتيب اين تونل خودروهاي عبوري اين مسير را از تردد در تقاطع هاي شلوغ آزادي و ميدان جمهوري بي نياز مي كند.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران «قطعاً دومين تونل هوشمند تهران مانند تونل رسالت پروژه اي نخواهد بود كه عمليات اجرايي آن چندين سال به طول بينجامد.» به نظر مي رسد با توجه به اشباع خيابانها از خودرو و تراكم شديد خودروها در اكثر نقاط شهر حركت در زير زمين و احداث تونل هاي مختلف راهگشاي ترافيك تهران و نياز حمل و نقل در اين شهر باشد
چنان كه احداث تونل هايي از ميدان قدس تا تقاطع ولي عصر- چمران و از صدر به نيايش كه از زير خيابانهاي آفريقا و ولي عصر مي گذرد هم اكنون در دست مطالعه و بررسي است.
تشكري هاشمي حل معضل ترافيك تهران را نيازمند اعمال مديريت يكپارچه در اين حوزه دانست به طوري كه نهادي به طور جامع تعيين تكليف كرده، مسئول و پاسخگو باشد.وي توضيح داد: حدود ۱۸ ماه قبل بنا به درخواست رئيس جمهوري وقت طرحهايي براي حل مشكلات ترافيكي تهران از سوي نهادهاي مختلف به هيأت دولت ارائه شد كه در اين بين، طرح آقاي قاليباف فرمانده وقت نيروي انتظامي مورد توجه قرار گرفت. در اين طرح پيش بيني شده بود كه همه نهادها از كار گروهي كه با اختيارات هيأت وزيران تشكيل مي شد، هماهنگ شده و مشكلات ترافيكي را با هماهنگي اين كار گروه حل و فصل كنند.
سهميه بندي بنزين و حمل و نقل عمومي
تشكري هاشمي با اشاره به مباحث مربوط به سهميه بندي بنزين گفت: اين كه چه تصميمي گرفته خواهد شد و پيش بيني هايي در اين زمينه صورت گرفته هنوز مشخص نيست و به دليل همين ابهامات هنوز نمي توانيم از تاثير آن در حمل و نقل و ترافيك تهران سخن بگوييم. آنچه مسلم است ايجاد محدوديت در مصرف بنزين تقاضاي سفر با وسايل نقليه عمومي را بالا مي برد و ميزان اين افزايش تقاضا به شيوه اجرا و محدوديت ها و زمان اجراي سهميه بندي بنزين بستگي دارد.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، در حال حاضر روزانه ۱۴ ميليون سفر در تهران انجام مي شود كه ۳۲ درصد آن با وسيله نقليه شخصي است.
اين ۳ ميليون خودروي شخصي در تهران با ميانگين ۷/۱ميليون سرنشين تردد مي كنند. بنابراين در صورت سهميه بندي بايد ظرفيت ناوگان حمل و نقل عمومي تهران حدود ۱۰۰درصد افزايش پيدا كند.

فرسودگي۳ هزار هكتار از بافت شهري تهران
عضو شوراي شهر: بافت هاي فرسوده تهران
افزايش يافته است
عكس: مسعود خامسي پور
از سال ۷۶ تا پايان سال ۸۲ تنها ۵۰۰ هكتار يعني ۱‎/۶ درصدبافت هاي فرسوده كشور نوسازي شد.
009342.jpg
گروه شهري - بافت هاي فرسوده شهري به دليل بي توجهي و تعلل دولت هاي قبلي در امر نوسازي و سياست هاي نادرست در قبال بخش مسكن، افزايش يافته است.
عضو هيأت رئيسه و خزانه دار شوراي اسلامي شهر تهران در گفت وگو با همشهري مي افزايد: براساس آخرين آمارهاي اعلام شده توسط مسئولان وزارت مسكن و شهرسازي،  در حال حاضر نزديك به ۴۰ هزار هكتار بافت فرسوده در كشور وجود دارد كه ۳ هزار هكتار آن متعلق به تهران است.
اميررضا واعظي آشتياني روند افزايش بافت هاي فرسوده را ناشي از تصميمات غيركارشناسي طي ساليان گذشته مي داند و مي گويد:  در دولت قبلي نسبت به نوسازي بافت هاي فرسوده بي توجهي شد و ركود چند سال اخير حاكم بر ساخت و ساز نيز اين امر را تشديد كرد.
وي مي افزايد: مطابق آمارهاي سال ۸۲ حدود ۳۲ هزار هكتار بافت فرسوده در كشور وجود داشت كه ۲ هزار و ۳۰۰ تا ۲ هزار و پانصد هكتار آن متعلق به تهران بود و در اين بين از سال ۷۶ تا پايان سال ۸۲ تنها ۵۰۰ هكتار يعني ۶/۱ درصد بافت هاي فرسوده كل كشور نوسازي شد.
به گفته خزانه دار شوراي شهر طي اين ساليان تعلل و كندي در نوسازي بافت هاي فرسوده به حدي بود كه عده اي از كارشناسان را به اين باور رساند كه نوسازي بافت هاي فرسوده منطقي نيست و با توجه به مشكلات موجود بهتر است به جاي نوسازي، برخي شهرها به ويژه تهران را به جاهاي ديگر منتقل كرد.
آشتياني مي افزايد: آمارها نشان مي دهد كه سال ۸۱ نسبت به سال ۸۰ حدود ۴۷ درصد كاهش ساخت و ساز داشته ايم و اين روند تا سال ۸۳ نيز ادامه داشته است.
وي خاطرنشان مي كند كه هرگونه تعلل در نوسازي، بافت هاي شهري را فرسوده تر خواهد كرد و اين فرسودگي عوارضي را براي شهر به همراه خواهد داشت.
به گفته وي، در حالي كه ۹۷ درصد كشور روي خط زلزله واقع شده است، مسئولان وظيفه دارند نوسازي بافت هاي فرسوده را در سطوح مختلف پيگيري كنند؛زيرا با وقوع هرگونه حادثه طبيعي مانند زلزله، خسارت هاي جاني و مالي جبران ناپذيري به كشور تحميل خواهد شد.
آشتياني مي گويد: براي تسريع در امر نوسازي بافت هاي فرسوده تعامل ميان شوراهاي شهر، شهرداري ها،  دولت و بخش تعاوني و خصوصي اجتناب ناپذير است.خزانه دار شوراي شهر فراهم ساختن توجيهات اقتصادي را موثرترين عامل و انگيزه براي احياي بافت هاي فرسوده مي داند و مي گويد: شوراي شهر و شهرداري با برداشتن موانع و تسهيل ساخت و ساز و دولت نيز با دادن وام هاي بلندمدت و كم بهره و مصالح ارزان براي اين مناطق مي توانند تحول مناسبي در اين رابطه ايجاد كنند.
آشتياني مي افزايد: در حال حاضر كه بنا به اعلام وزارت مسكن راهكارهايي براي رونق ساخت و ساز در برنامه دولت قرار گرفته است، پيش بيني مي شود نهضتي فراگير در روند نوسازي بافت هاي فرسوده ايجاد شود.
وي با اين حال مي گويد: نوسازي بافت هاي فرسوده حتي ازعهده دولت، شوراي شهر و شهرداري نيز خارج است و در اين زمينه خود مردم نيز بايد همكاري كنند و به طور مستقيم در آن سهيم شوند زيرا با توجه به تمايل شهروندان به خانه هاي شخصي قطعاً چالش هايي در اين رابطه وجود خواهد داشت.

ديدار با اعضاي شورا
دو تن از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در پي ديدارهاي دوره اي خود با شهروندان،چهارشنبه ۱۱ مرداد ماه در مناطق ۶ و ۲۰ با شهروندان ديدار خواهند داشت.
به گزارش روابط عمومي شوراي شهر تهران نسرين سلطان خواه در منطقه ۶ و مهنوش معتمدي آذر در منطقه ۲۰ با شهروندان ديدار خواهند داشت.
براين اساس شهروندان مناطق يادشده مي توانند جهت ثبت ديدار با اعضاي شورا به روابط عمومي شهرداري منطقه مراجعه كنند.

خطوط معاينه فني تاكسي ها در تعميرگاه هاي
تاكسيراني راه اندازي مي شود
گروه شهري- مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران از راه اندازي خطوط معاينه فني تاكسي ها در تعميرگاه هاي مجاز سازمان تاكسيراني خبر داد.
به گزارش سما، محمدرضا اميري صفت درخصوص راه اندازي مراكز معاينه فني تاكسي ها در تعميرگاه هاي تاكسيراني، گفت: براي رفاه حال تاكسيرانان شهر تهران و تشويق آنها به انجام معاينه فني خودروها، در تعميرگاه هاي تاكسيراني خطوط معاينه فني راه اندازي مي شود كه البته تعيين نرخ نيز برعهده تعاوني تاكسيراني قرار داده شد تا آنها با توجه به وضعيت معيشتي و مشكلات قشر تاكسيراني، نسبت به تعيين نرخ مناسب اقدام كنند. وي با بيان اينكه در حال حاضر مراجعه رانندگان تاكسي به مراكز معاينه فني بسيار كم است، تاكيد كرد: اين در حالي است كه خودروهاي عمومي، بايد بيش از يك بار در سال براي انجام معاينه فني به مراكز مربوطه مراجعه كنند.

شهرداري و دانشگاه بهزيستي تفاهم نامه امضا كردند
خدمات مشاوره اي آموزشي و مددكاري به شهروندان
گروه اجتماعي- مينا شهني: شهروندان تهراني از خدمات مشاوره اي آموزشي و مددكاري برخوردار مي شوند. با امضاي تفاهم نامه همكاري بين شهرداري تهران و دانشگاه علوم بهزيستي، شهروندان تهراني از خدمات گوناگوني برخوردار خواهند شد.
اين تفاهم نامه روز گذشته به امضاي احمد نوريان، معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران و محمدتقي جغتايي به عنوان نماينده دانشگاه علوم بهزيستي رسيد.هدف از امضاي تفاهم نامه فوق راه اندازي، گسترش و ارتقاء كمي و كيفي فعاليت ها و طرح هاي علمي، آموزشي، پژوهشي و اجرايي مشترك در زمينه هاي مرتبط با سلامت و رفاه اجتماعي شهروندان تهراني و بهره گيري مطلوب از توانمندي ها، تجارب و ظرفيت هاي طرفين اعلام شده است.
معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در اين باره گفت: بين كارگزاران دولتي و مراكز علمي فاصله است و شهرداري تهران سعي دارد تا اين فاصله را كاهش داده و با مراكز تحقيقاتي و پژوهشي كشور تعامل مناسبي ايجاد نمايد.
وي در توضيح در مورد پايگاه داده هاي اجتماعي شهرداري گفت: در اين پايگاه، سعي شده با دسته بندي و جمع آوري داده هاي اجتماعي كار در ابعاد گسترده تري شكل بگيرد. وي با تأكيد بر اين كه شهرداري سعي دارد نياز مردم را در برنامه ريزي هاي شهري مورد توجه قرار دهد، افزود: «ما هم منافع افراد را در نظر مي گيريم و هم منافع جمعي را و سعي داريم امكانات در شهر به گونه اي توزيع شود كه تمامي مردم از آن بهره ببرند.»
نوريان از ساخت دو ورزشگاه ويژه معلولان تا پايان سال خبر داد و تأكيد كرد: ساخت چهار ورزشگاه معلولين در برنامه هاي شهرداري قرار دارد كه دو ورزشگاه حتماً تا پايان امسال ساخته خواهد شد.
نماينده شهرداري در امضا تفاهم نامه در توضيح بيشتر انجام امور اجتماعي در شهرداري گفت: با امضاي اين تفاهم نامه، وظايف هر بخش به طور جداگانه مشخص شده و بخش هاي مختلف شهرداري به دانشگاه متصل خواهد شد تا كارهاي پژوهشي مورد نياز انجام شود.
براساس ماده نخست، موضوع تفاهم نامه عبارت است از: ۱- طراحي و اجراي طرح هاي تحقيقاتي مشترك در زمينه هاي مختلف سلامت جسماني، رواني و رفاه اجتماعي جامعه ۲ - راه اندازي پايگاه هاي تحقيقات جمعيتي در حداقل يكي از مناطق شهر تهران ۳- برگزاري مشترك ميزگردهاي تخصصي، همايش ها و كنفرانس ها در موضوعات مورد علاقه طرفين در سطح ملي ۴ - ارائه خدمات مشاوره اي، آموزشي و مددكاري به شهروندان ۵ - برگزاري مشترك كارگاه  ها و دوره هاي آموزشي مورد توافق طرفين ۶ - تهيه، تدوين و انتشار كتاب ها و مقالات و مجلات علمي.
اين تفاهم نامه به مدت ۵ سال معتبر است.

نگاه
009339.jpg
بهمن عبدي

طرح جامع زيباسازي،  تبليغات محيطي را هماهنگ مي كند
گروه شهري - مدير عامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران گفت: با اجراي طرح جامع زيباسازي پايتخت ، ضمن برطرف شدن اغتشاشات بصري و آشفتگي هاي محيطي ، تبليغات شهري هماهنگ و منسجم مي شود.
به گزارش سما ، حجت الله ملاصالحي با بيان اينكه حجم تبليغات محيطي شهر تهران نسبت به وسعت آن زياد نيست ، گفت: ساماندهي پيكره هاي تبليغاتي شامل بيلبوردها ، عرشه پل هاي سوار و عابر پياده ، داربست ها، استندها ، پنل ها و پرتابل ها و... از جمله اصلي ترين موارد طرح جامع زيباسازي شهر تهران است كه در حال حاضر به دليل نبود يك تشكيلات هماهنگ و منسجم اغتشاشات بصري زيادي براي شهروندان ايجاد كرده و آنان را سر در گم كرده است.
وي با بيان اينكه در برخي مكان ها حتي به حريم عمومي شهروندان نيز تجاوز شده است ، افزود: صنعت تبليغات در ايران نوپاست و به صورت خود جوش شكل گرفته است ، به همين خاطر هيچ گونه مطالعه اي از نظر شكل، ابعاد، محل استقرار و حتي شركت هاي تبليغاتي در آن صورت نگرفته است.
ملاصالحي گفت: عدم رتبه بندي و اولويت دادن به شركت هاي تبليغاتي از جمله اساسي ترين مشكلات ساماندهي تبليغات در سطح شهر تهران است.
مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران از تشكيل كميته اي مشتمل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، سازمان زيباسازي و شوراي شهر تهران براي بررسي و اولويت بندي شركت هاي تبليغاتي خبر داد و افزود: برخي شركت ها كه از نظر عملكردي سابقه خوبي نيز دارند ، متاسفانه به دليل وجود برخي شركت هاي خلق الساعه از گردونه رقابت عقب مانده و نمي توانند در مزايده واگذاري تبليغات برنده شوند.ملاصالحي با بيان اينكه شركت هاي توليد كننده داخلي براي تبليغات كمتر رغبت نشان مي دهند و اين مسئله موجب نگراني است، گفت: يكي ديگر از اهداف طرح جامع زيباسازي حمايت از توليد كنندگان داخلي است.

چمران اولويت هاي شوراي شهر تهران
را تا پايان سال اعلام كرد
فارس: رئيس شوراي شهر تهران پايان تدوين چشم انداز ۲۰ ساله، طرح استراتژيك يك ساله تهران و به نتيجه رساندن طرح هاي مربوط به IT را اولويت هاي شوراي شهر دور دوم تا پايان سال جاري عنوان كرد.
چمران در گفت و گو با فارس با اشاره به امكان تغيير زمان برگزاري انتخابات شوراها و خبرگان از آبان به آذر ماه ،۸۵ گفت: درصدد هستيم با شوراها صحبت هايي انجام دهيم و از آنها بخواهيم كه كارهايشان را انجام دهند و برايشان فرقي نكند كه ۳ ماه يا ۳ روز ديگر فعاليت مي كنند و بايد به كارهايشان ادامه دهند.
رئيس شوراي عالي استانها خاطرنشان كرد: در هر صورت شوراها تا ارديبهشت ۸۶ فرصت اتمام طرح هاي خود را دارند.
چمران با تاكيد بر اين كه حالا كه طرح تجميع انتخابات در مجلس به تصويب رسيده بهتر است براي كاهش مشكلات ناشي از اين مصوبه اقدام كرد، افزود: از وزارت كشور خواسته ايم كه مشكلات ناشي از تجميع انتخابات را بررسي كنيم و براي حل و كاهش آنها راه حل هاي مناسبي اتخاذ شود.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |