سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۹ - Aug 1, 2006
قطعنامه ضد ايراني سرانجام در شوراي امنيت تصويب شد
ظريف : تنها نتيجه اين قطعنامه وخيم تر كردن اوضاع است
گروه سياسي- شوراي امنيت سازمان ملل متحد سرانجام با صدور قطعنامه اي از جمهوري اسلامي ايران خواست فعاليت هاي هسته اي خود را تا ۳۱ اوت (۹شهريور) به حال تعليق درآورد. به گزارش شبكه خبري العربيه، قطعنامه ضد ايراني با رأي موافق ۱۴ كشور عضو شوراي امنيت تصويب شد. در اين قطعنامه آمده است: اگر ايران تعليق غني سازي را نپذيرد، تحريم اقتصادي خواهد شد.
به خاطر درخواست روسيه و چين، اين قطعنامه ضعيف تر از متن پيشنهادي بود.
با اين حال، ۱۴ كشور اين قطعنامه را عليه ايران تصويب كردند و فقط قطر بود كه به اين قطعنامه رأي مخالف داد. اين قطعنامه از سوي فرانسه، انگليس و آلمان به پشتوانه آمريكا در ۱۲ ژوئيه در پاريس تكميل شد.
نصيرالناصر سفير قطر در سازمان ملل گفت كه اين قطعنامه تنها به بدتر شدن وضعيت منجر خواهد شد.
جواد ظريف، نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد پس از تصويب قطعنامه گفت: تمامي اين كارها نتيجه پافشاري عده اي است كه قصد دارند با داوري خود خطوط قرمزي را طراحي كنند كه راه هر گونه نتيجه گيري را مي بندد. به گزارش آسوشيتدپرس، ظريف در واكنش به تصويب اين قطعنامه چنين اظهارنظر كرد: «چنين روشي به هيچ وجه بازدهي فعال ندارد و تنها نتيجه آن محدود و وخيم تر كردن اوضاع است.»
نماينده ايران درباره قطعنامه شوراي امنيت گفت: «اين شورا هيچ گونه حق مشروع براي درخواست از ايران براي تعليق فعاليت هاي غني سازي و بازفرآوري اورانيوم ندارد. وي تأكيد كرد ايران حق اين را دارد كه در پي دستيابي به انرژي هسته اي باشد و قصد توليد سلاح هسته اي ندارد.

سفر وزير خارجه ايران به سوريه و لبنان
009270.jpg
غرب در پي پيوند بحران هسته اي با مسئله لبنان است
معاون وزير خارجه با اشاره به اين كه آمريكا در پي خلع سلاح حزب الله لبنان است، تحليل واشنگتن و تل آويو از مسايل خاورميانه را تك بعدي و ناقص دانست و تصريح كرد: حمله رژيم صهيونيستي به لبنان مقدمه اي براي يك طرح چندبعدي در راستاي اهداف آمريكا در منطقه است. محمدرضا باقري، معاون آفريقا و عربي وزير خارجه با اشاره به اين كه حزب الله هيمنه رژيم صهيونيستي را درهم شكسته است، تأكيد كرد: با شكست سنگين اسرائيل در جبهه لبنان، بعيد مي دانم اين رژيم جرأت حمله به كشور اسلامي ديگري را در سر بپروراند و لذا به نظر مي رسد رژيم صهيونيستي از اين پس انديشه حمله به يك كشور اسلامي را از ذهن خود بيرون كند.باقري در خصوص رويكرد و نگاه ايران به بحران كنوني لبنان، گفت: از نگاه جمهوري اسلامي، حمله رژيم صهيونيستي به لبنان در راستاي سياست هاي كلان آمريكا و رژيم صهيونيستي در منطقه  و مقدمه اي براي يك طرح فراگير و چند بعدي است. معاون وزير خارجه درباره تلاش غرب براي پيوند بحران لبنان با مساله هسته اي ايران گفت: جمهوري اسلامي در مسير تحقق حقوق مسلم خود در خصوص انرژي هسته اي از مباني حقوقي و اهرم هاي ملي كافي برخوردار است و نيازي به مايه گذاشتن از دوستان لبناني خود و مقاومت اسلامي اين كشور ندارد.
گروه سياسي - منوچهر متكي روز گذشته به لبنان رفت. وزير خارجه ايران در سفر يك روزه تحولات منطقه را با مقامات لبناني به بحث گذاشته و پيام حمايت ايران از مقاومت مردم لبنان در مقابل تجاوزات رژيم صهيونيستي را منتقل مي كند.
متكي پيش از ديدار با مقامات لبناني به سوريه رفت و با مقامات سوري نيز ديدار كرد.
منوچهر متكي روز گذشته به همراه معاون امور كشورهاي عربي و آفريقايي خود در فرودگاه دمشق مورد استقبال همتاي سوري خود قرار گرفت. به گزارش مهر، متكي تأكيد كرد؛در چارچوب حمايت ايران از دولت و ملت لبنان راهي بيروت مي شود. خبرگزاري فرانسه خبر داد كه در جريان اين سفر،متكي با رئيس جمهوري، نخست وزير و رئيس پارلمان لبنان ديدار مي كند.
با بالاگرفتن دامنه اعتراض بين المللي نسبت به جنايات رژيم صهيونيستي، وزير خارجه فرانسه هم كه در بيروت بسر مي برد. ديروز بر نقش ايران در معادلات خاورميانه تأكيد كرد. به گزارش رويترز، دوست بلازي تصريح كرد: ايران بازيگري مهم و قابل احترام در خاورميانه است و نقش بسيار مهمي در جهت برقراري ثبات در منطقه دارد. دوست بلازي جنايات صهيونيست ها در قانا را محكوم كرد و اين در حالي است كه خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا خواهان آتش بس فوري و قطع حمله به غيرنظاميان شده است.
در انگليس نخست وزير اين كشور در اظهاراتي تهديدآميز مدعي شد؛ اگر ايران و سوريه مانع حزب الله نشوند، جامعه بين المللي به آن واكنش نشان مي دهد. ايسنا به نقل از شبكه خبري اي بي سي خبر داد؛ توني بلر گفته اگر ايران و سوريه به حزب الله فشار نياورند بايد منتظر پيامدهاي آن باشند و ما در جامعه بين الملل از آنها استقبال نخواهيم كرد.
در منطقه خاورميانه اما اوضاع به گونه اي ديگر پيش مي رود و تحركاتي هرچند ضعيف از سوي كشورهاي عربي و اسلامي ديده مي شود. پادشاه عربستان در پاسخ به نامه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خبر داد كه تمام توان خود را براي حل بحران خاورميانه به كار مي گيرد. به گزارش مهر، عبدالله بن عبدالعزيز در نامه خود خطاب به هاشمي رفسنجاني گفت: براي خدمت به اسلام و مسلمين و احقاق حق ملت هاي عرب و مسلمان از هيچ كوشش و تلاشي فروگذار نخواهيم كرد.

محكوميت جنايت هاي اسرائيل در سراسر جهان ادامه دارد
اعتراض ايراني ها به جنايت قانا
009261.jpg
گروه سياسي - حملات نظاميان اسرائيلي به زنان و كودكان بي دفاع لبناني، روز گذشته اعتراض گسترده هموطنانمان را در سراسر كشور به دنبال داشت.علاوه بر اعتراضات گسترده در سراسر كشور، در تهران نيز تجمعات اعتراض آميزي در ميدان فلسطين، مقابل دفتر سازمان ملل متحد و مقابل سفارت انگليس و تركيه برگزار شد.
تجمع زنان و كودكان در ميدان فلسطين
از ساعت ۹ صبح روز گذشته، صدها تن از زنان و كودكان در ميدان فلسطين تهران تجمع كردند تا نسبت به كشتار بي رحمانه همنوعانشان در لبنان اعتراض  كنند.
زهرا طيب زاده، رئيس مركز امور مشاركت زنان رياست جمهوري كه به عنوان سخنران اين مراسم سخن مي گفت تأكيد كرد: دشمن صهيونيستي از سر عجز و ناتواني خويش به بمب هاي اهدايي كاخ سفيد و هيتلرهاي زمان دلخوش كرده است. وي با تأكيد بر اين كه پيروزي فلسطين و لبنان، پيروزي اسلام است، تصريح كرد: براين اساس تمامي سعي دشمنان بر اين است كه نگذارند اسلام رشد كند. وي ادامه داد: امروز فرزند خلف، شاگرد صالح و راستين امام راحل «سيدحسن نصرالله» در پيامي قاطع با تأسي از زينب(س) عمل مي كند.
ابوالحسن زعيتر نماينده حزب الله نيز در اين تجمع با اشاره به اين فرموده امام راحل مبني بر اين كه غده سرطاني اسرائيل بايد از بين برود، گفت: ما امروز اين فرموده امام(ره) را به دست حزب الله لبنان محقق مي كنيم.
وي ادامه داد: دشمنان با اين جنگ مي خواستند ارزش، عزت، دين و شرف را از ما بگيرند اما ما ثابت كرديم كه دشمنان نمي توانند به اسلام آسيبي برسانند لذا ما حاضريم به آنها ثابت كنيم كه حزب الله هميشه پيروز است.
تجمع مقابل سازمان ملل
از سوي ديگر گروه هاي مختلف با تجمع مقابل مقر سازمان ملل در تهران اعتراض خود را نسبت به جنايات اسرائيل اعلام كردند.
حدود ۳۰۰ كودك از ۷۰ مهد كودك استان تهران صبح ديروز با تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل حمايت خود را از كودكان مظلوم و بي گناه فلسطين و همچنين انزجار خود را از كشتار وحشيانه كودكان و زنان لبناني و فلسطيني توسط رژيم صهيونيستي اعلام كردند.
اين كودكان با پوشيدن چفيه اعلام كردند كه از مقاومت حزب الله و مردم مظلوم فلسطين در برابر رژيم اشغالگر قدس حمايت مي كنند و با در دست داشتن قلك هاي خود اعلام كردند كه از هر گونه كمكي نسبت به كودكان فلسطيني دريغ نمي كنند.
در پايان نيز بيانيه اي در محكوم كردن جنايات رژيم صهيونيستي و نقض حقوق بشر در لبنان و فلسطين قرائت شد كه در آن بيانيه آمده است: ما به نمايندگي از ۱۰ هزار و ۶۰۰ مهد كودك از سراسر كشور فجايع رژيم صهيونيستي در لبنان و فلسطين را محكوم مي كنيم و خواستار پيگيري جامعه جهاني به ويژه شوراي امنيت سازمان ملل درخصوص خشونت عليه غير نظاميان به ويژه كودكان و زنان و جنايات اخير رژيم صهيونيستي در قانا هستيم. ما خواهان اجراي تعهد واقعي و موثر دولت ها به اصول حقوق كودكان و اجراي پيمان نامه حقوق كودك در مورد همه كودكان از جمله كودكان ستمديده لبنان مي باشيم.
همچنين دهها تن از طلاب و فضلاي غير ايراني مقيم حوزه علميه قم با تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران اعتراض خود به سكوت سران كشورها و مجامع بين المللي در برابر جنايات رژيم صهيونيستي و همچنين حمايت خود از مقاومت حزب الله لبنان و مردم مظلوم فلسطين را اعلام كردند.
همزمان مردم شهرستان ورامين نيز در مقابل دفترسازمان ملل در تهران به جمع تجمع كنندگان پيوستند.
تجمع كنندگان مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران همچنين پرچم هاي حزب الله و تصاوير سيد حسن نصرالله را به همراه تصاوير رهبر كبير انقلاب در دست داشتند و همچنين پرچم آمريكا و اسرائيل را به آتش كشيدند.
تجمع عدالتخواهان
مقابل سفارت انگليس و تركيه
تعدادي از دانشجويان عضو جنبش عدالتخواه دانشجويي نيز با تجمع مقابل سفارت تركيه، اعتراض خود را نسبت به ممانعت مرزبانان اين كشور از عبور اولين كاروان اعزامي دانشجويي به سمت لبنان نشان دادند.
اين تجمع كه با مخالفت نيروي انتظامي نيز روبرو شد با حضور دانشجويان براي ساعاتي ادامه داشت. در اين تجمع ابتدا نيروي انتظامي خواستار برگزاري تجمع در خيابان مقابل سفارت شد و دانشجويان را از پياده روهاي مقابل سفارت دور كرد.
يكي از دانشجويان ضمن انتقاد به عملكرد مرزبانان تركيه و دولت اين كشور نسبت به برخورد با دانشجوياني كه قصد ورود به تركيه براي رسيدن به لبنان را داشتند، گفت: «دانشجوياني كه براي كمك به برادران خود در سرزمين هاي اشغالي قصد داشتند به آنان بپيوندند رژيم تركيه بدون هيچ دليل قانوني آنها را ديپورت كرد. طي دو هفته  گذشته از كمك هاي دارويي هم جلوگيري كرد. دانشجويان ايراني به سمت لبنان مي رفتند تا شعاري را سر دهند كه سيدحسن نصرالله مدتي پيش با آن جنوب لبنان را آزاد كرد. رفتند بگويند لبيك يا حسين.»
سپس دانشجويان در حالي كه پرچمهايي از حزب الله و فلسطين و عكس هايي از سيدحسن نصرالله و همچنين گذرنامه هاي خود را در دست داشتند شعار دادند: نه سازش نه تسليم نبرد با اسرائيل، سكوت هر مسلمان خيانت است به قرآن، «دانشجو مي جنگد، مي ميرد، ذلت نمي پذيرد».
سپس يكي از دانشجويان، بيانيه جنبش عدالتخواه دانشجويي را قرائت كرد و گفت: «اين بيانيه در پايان تحصن پنج روزه دانشجويان در مجاورت مرز كشور تركيه در كنار مرز ايران كه پس از پنج روز نتوانستند از مرز عبور كنند و شب گذشته تحصن به پايان رسيد صادر شده است.
اين كاروان با ممانعت مسئولان دولتي و نيروهاي مرزي مواجه شد و با بهانه هايي مجبور شد تا كاهش افراد اعزامي خود را در دستور كار قرار دهد. سرانجام مرزبانان تركيه به دليل نوع پوشش كاروان با عبور آنان از مرز تركيه موافقت نكردند. پس از چهار روز، هشت تن از دانشجويان كه با بدرقه  همراهان موفق به عبور از مرز جمهوري اسلامي شدند اما نيروهاي مرزي تركيه از پذيرش آنها استنكاف ورزيدند و دانشجويان پس از ده ساعت انتظار در ميان مرز تركيه و جمهوري اسلامي ايران، اقدام به بازگشت نمودند. اكنون دانشجويان همچنان پيام خود كه دعوت تمام مسلمانان براي دفاع از مظلومان است را به گوش جهانيان مي رسانند. ما در حد وسع خويش عمل كرده ايم و از اين كار به خود مي باليم.»
سپس تعدادي مواد آتش زا به سمت داخل ساختمان و ديوارهاي سفارت پرتاب شد و در نهايت با مداخله نيروي انتظامي دانشجويان از مقابل سفارت دور شدند.
آمادگي براي جمع آوري كمك هاي مردمي
نيروي مقاومت بسيج با انتشار اطلاعيه اي آمادگي خود را براي جمع آوري كمك هاي مردمي به نفع مردم لبنان و فلسطين اعلام كرد.
در اين اطلاعيه آمده است: در راستاي كمك رساني به مردم مظلوم لبنان و فلسطين، ده ميليون بسيجي در سراسر كشور هركدام با واريز ۱۰ هزار ريال به شماره حساب ۸۱۰۰۰ مؤسسه مالي اعتباري مهر به ياري مردم مبارز لبنان و فلسطين مي شتابند.
واكنش دادستان كل كشور
پيرو ارسال گزارش سازمان دفاع از قربانيان خشونت به دادستاني كل كشور و به دنبال اعزام هيأتي از ايران جهت شركت در اولين اجلاس شوراي حقوق بشر، دادستان كل كشور طي نامه اي خطاب به دبير كل سازمان دفاع از قربانيان خشونت در اين خصوص نكاتي را يادآور شد.
حجت الاسلام والمسلمين دري نجف آبادي در اين نامه ضمن تشكر از فعالان سازمان هاي غير دولتي حقوق بشر و تأكيد بر نقش مهم و ممتاز NGO ها و تشكيلات غيردولتي در پاسداشت حقوق ملت ها و آرزوي توفيق براي اين افراد، اظهارداشت: دفاع از حقوق همه ملت ها و ملت هاي مسلمان به ويژه ملت مظلوم فلسطين و لبنان و عراق و افغانستان و ملت بزرگ و مظلوم ايران اسلامي كه هم قرباني تروريسم است و هم قرباني مواد مخدر و تبعات بسيار تلخ و اسفبار آن و هم قرباني تحريم هاي ناعادلانه آمريكا و شركت هاي وابسته كه موجب خسارات فراوان مادي و معنوي و به خطر افتادن جان انسان هاي بي گناه مي شود از وظايف مهم و حساس فراروي تشكيلات حقوق بشري است.

رئيس جمهوري امروز به خراسان شمالي مي رود
009267.jpg
گروه سياسي - رئيس جمهوري و هيأت دولت در هفدهمين سفر استاني خود،  امروز به خراسان شمالي سفر مي كنند.
بهروز همتي استاندار خراسان شمالي با اعلام اين خبر گفت: در اين سفر دوروزه احمدي نژاد و هيأت دولت ابتدا در استاديوم آزادي بجنورد با مردم ديدار و سپس به شهرستان جاجرم خواهند رفت.
وي همچنين از رئيس جمهوري در جمع خانواده ايثارگران و نخبگان خراسان شمالي در دو ديدار جداگانه در روز اول سفر خبر داد.
به گزارش ايسنا همتي خاطرنشان كرد: ديدار با مردم شهرستان هاي شيروان، اسفراين، فاروج و مانه و سملقان و تشكيل هيأت دولت از برنامه هاي روز دوم اين سفر است.

مواضع چند نماينده درباره تحولات پرونده هسته اي:
اروپا چاره اي جز بازگشت به شرايط منطقي ندارد
009273.jpg
گروه سياسي - تصويب قطعنامه  شوراي امنيت عليه ايران در حالي انجام شده كه ايران در حال بررسي بسته پيشنهادي ۱ + ۵ است و هنوز جواب صريحي نسبت به آن نداده است.
اين اقدام اعضاي شوراي امنيت، فضاي بدبيني خاصي را در داخل كشور بويژه دربين منتخبان ملت در مجلس هفتم به وجود آورده است. اين بدبيني در حدي است كه برخي نمايندگان واكنش مناسب در قبال تصويب قطعنامه اخير را خروج ايران از NPT عنوان كرده اند.
سازمان ملل بازيچه شده است
فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بازيچه دست آمريكا و متحدانش شده است و سازمان ملل متحد وظيفه دارد از كيان منشور دفاع كند.
الهام امين زاده، نماينده مردم تهران در گفتگو با مهر با اشاره به نزديكي زماني تاريخ درخواست شده براي تعليق غني سازي در قطعنامه شوراي امنيت و تاريخي كه ايران براي پاسخ به بسته پيشنهادي اعلام كرده است گفت: طرفهاي مقابل ايران در موضوع هسته اي سعي دارند با قطعنامه شوراي امنيت در حقيقت ابتكار عمل را خود به دست بگيرند و تاكيد كنند كه پاسخ ايران به بسته بايد حاوي پذيرش تعليق باشد.
بسته شدن مسير گفتگو و مفاهمه
قطعنامه شوراي امنيت در محدود ساختن فعاليت هاي هسته اي ايران، مباحث را از سيكل معقول و منطقي خارج مي كند و فضاي گفتگو و مفاهمه را مي بندد.
كاظم جلالي در خصوص بررسي قطعنامه اي در شوراي امنيت درباره فعاليت هاي هسته اي ايران گفت: با توجه به اعلام ايران مبني بر بررسي بسته پيشنهادي با ديد مثبت پاسخگويي به آن در پايان مردادماه به نظر مي رسد آمريكايي ها تلاششان اين است كه براي حل نشدن مساله از حربه شوراي امنيت و قطعنامه آن استفاده كنند.
بسته پيشنهادي همچنان در دستور كار
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس معتقد است: استناد پيش نويس قطعنامه شوراي امنيت به ماده غير اجرايي ۴۰ منشور ملل متحد نشان دهنده عدم اجماع در اين شوراست و بر اين اساس ايران مي تواند بررسي بسته پيشنهادي را همچنان در دستور كار داشته باشد.
حشمت الله فلاحت پيشه اظهار داشت: ايران مي تواند قطعنامه شوراي امنيت را رد كند ولي در عين حال ۳۱ مرداد پاسخ بسته پيشنهادي را بدهد چرا كه قطعنامه تاثيري بر اصل پيشنهاد ندارد و حتي به عمد تاريخ مورد درخواست در آن براي تعليق غني سازي ۹ روز بعد از زمان اعلام شده براي پاسخ ايران است.
پاسخ ايران؛ خروج از NPT
عضو شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين تاكيد كرد: خروج از «ان.پي.تي» مي تواند واكنش تهران به قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل باشد.
يحيوي عضو كميسيون انرژي مجلس با اشاره به قطعنامه شوراي امنيت در خصوص فعاليتهاي هسته اي ايران گفت: بردن پرونده ايران به شوراي امنيت و صدور قطعنامه تاثيري در ادامه روند مطالعات هسته اي و توسعه آن در ايران نخواهد داشت، چرا كه اين مساله براي ايران حياتي است.

هاشمي شاهرودي:
قانا لكه ننگي براي مدافعان حقوق بشر است
009264.jpg
ايرنا: رئيس قوه قضاييه روز گذشته با انتشار پيامي، جنايت هاي رژيم صهيونيستي در فاجعه قانا را محكوم كرد.
در پيام سيد محمود  هاشمي  شاهرودي آمده  است: فاجعه غم انگيز قانا لكه ننگي بر پيشاني سازمانهاي مدافع حقوق بشر است.وي افزوده  است: فاجعه قانا يكي از دهها پرونده سياه رژيم صهيونيستي در به خاك و خون كشيدن زنان و كودكان مظلوم لبنان و فلسطين است كه جهانيان با آن روبه رو مي شوند و غم انگيزتر از اين فاجعه حمايت هاي مدعياني است كه با شعارهاي پرطمطراق حمايت از حقوق بشر و آزادي ضمن حمايت از جانيان صهيونيست، اقدام به حمايت هاي مالي و تسليحاتي آنها مي كنند.

با صدور بيانيه اي
هيأت دولت جنايات قانا را محكوم كرد
ايسنا: هيات دولت عصر روز يكشنبه گذشته به رياست پرويز داوودي، معاون اول رئيس جمهوري تشكيل جلسه داد و در بيانيه اي جنايات رژيم صهيونيستي را در قانا محكوم كرد.
در اين بيانيه آمده است: هيات دولت جمهوري اسلامي ايران جنايات رژيم اشغالگر قدس در قانا را محكوم مي كند و به ملت لبنان و ملل مسلمان اين فاجعه را تسليت مي گويد و از سازمان ملل مي خواهد وظايف خود را انجام دهد و توجيه گر اقدامات و جنايات ضدبشري رژيم اشغالگر قدس نباشد.
در اين بيانيه تأكيد شده است؛ دولت جمهوري اسلامي  ايران اميدوار است سازمان هاي جهاني به ويژه سازمان ملل به وظايف بديهي خود در مقابل اين جنايات عمل كنند.

تشكيل كميته ويژه امنيتي ايران و پاكستان
ايسنا: ششمين اجلاس كميته  ويژه  امنيتي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري پاكستان فردا وپس فردا برگزار مي شود.
هيأت هاي امنيتي ايران و پاكستان طي سه روز مذاكرات رسمي  و كارشناسي، مهم ترين مسايل امنيتي در دستور كار اين اجلاس را بررسي خواهند كرد.
ملاقات با وزراي كشور، امور خارجه و اطلاعات و نيز ملاقات با دبير ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوري اسلامي ايران از برنامه هاي هيأت پاكستاني شركت كننده در ششمين اجلاس كميته  ويژه  امنيتي دو كشور است.

درگذشت نماينده قزوين در خبرگان
ايسنا: آيت الله حاج سيد حسن موسوي شالي امام جمعه سابق تاكستان و نماينده مردم استان قزوين در مجلس خبرگان، صبح روز دوشنبه بر اثر بيماري در شهر قم درگذشت.
استاندار، نماينده ولي فقيه و امام جمعه قزوين، نماينده مردم قزوين و نماينده مردم تاكستان در مجلس شوراي اسلامي با صدور اطلاعيه اي درگذشت آيت الله موسوي شالي را تسليت گفتند.

پيش بيني آمريكا از واكنش ايران به اقدام شوراي امنيت
گروه سياسي- روز گذشته شوراي امنيت سازمان ملل وارد جلسه شد تا بر اساس آنچه پيش تر اعلام شده، درباره برنامه هسته اي ايران قطعنامه اي را به رأي گذاشته و بر اساس آن ايران را ملزم به تعليق غني سازي كند. قطعنامه پيشنهادي با نتيجه ۱۴بريك رأي آورد.
تا لحظه تنظيم اين گزارش،خبري از واكنش ايران به جلسه مزبور به دست ما نرسيده ، اما پيش از شروع جلسه، معاون وزير خارجه آمريكا پيش بيني كرد كه ممكن است ايران به قطعنامه عمل نكند.
نيكلاس برنز در خبري كه روزنامه هندوتايمز منتشر كرده و ايسنا نيز به بخش هايي از آن اشاره كرده،  چنين مدعي شده كه فكر نمي كند ايران به قطعنامه عمل كند و در پاسخ به تصويب قطعنامه اظهار تعجب ايران را شاهد خواهد بود.
برنز در همين حال احساس خشنودي كرده و گفت اين فشارها خوب است و بايد بيشتر شود.
وي در ادامه و پيش از شروع جلسه گفت: تلاش اين بيانيه جلوگيري از فعاليت هاي هسته اي ايران است.
برنز مدعي شده كه چين و روسيه هيچ گاه مقابل آمريكا و اتحاديه اروپا نخواهند ايستاد.
اما هنري كيسينجر ديگر ديپلمات آمريكايي و مرد پيشين وزارت خارجه آمريكا در روزنامه واشنگتن پست مطلبي نوشته كه بخشهايي از آن را خبرگزاري مهر منتشر كرده است.
كيسينجر چنين تحليل كرده كه هرچند با مناقشات خاورميانه، نگاه ها از سوي پرونده هسته اي ايران برداشته شده، اما اين قضيه دائمي نيست و به زودي نگاه به سمت سابق برمي گردد.
كيسينجر گفت: در زماني كه بمب ها بر سر مردم لبنان فرو مي ريزد، پيشنهاد به ايران توسط شش كشور (آمريكا، روسيه، چين، انگليس، فرانسه و آلمان) براي مذاكرات در مورد برنامه هسته اي آن همچنان منتظر يك پاسخ است و اين احتمال وجود دارد كه تهران لحن تقريباً درخواستي برخي جوامع به آن را به عنوان نشانه اي از ضعف و ترديد تلقي كند.
تحول كنوني در خاور نزديك مي تواند به يك نقطه عطف تبديل شود.
اين شش كشور بيش از اين نمي توانند از بررسي چالشهاي توأم كه به ايران تحميل مي كند، اجتناب كنند.
كيسينجر چنين ادعا كرده كه اين معما مي تواند بدون درگيري حل شود، تنها در صورتي كه ايران سازگاري مدرنيسم با نظم بين المللي و ديدگاه اسلامي را كه با همزيستي مسالمت آميز همساز است، بپذيرد.
اگر اعضاي دائمي شوراي امنيت سازمان ملل و آلمان نتوانند به اهداف خود برسند، همه كشورها و به ويژه اين شش كشور با تهديدهايي روبه رو خواهند شد.
وزير امورخارجه اسبق آمريكا در ادامه تحليل خود بر اين باور است: ديپلماسي در خلأ عمل نمي كند، بلكه با ايجاد يك تعادل از مشوقها و خطرات عمل خواهد كرد.
شش كشور بايد تصميم بگيرند كه آنها در پافشاري بر ايده هاي خود چه قدر جدي هستند.
به ويژه اين شش كشور بايد آماده شوند تا پيش از آن كه فرايند فناوري، هدف متوقف كردن برنامه غني سازي اورانيوم را تضعيف كند، به گونه اي قاطعانه اقدام كنند.
نويسنده ادامه مي دهد: گفت وگوي ژئوپليتيكي جايگزيني براي يك راه حل فوري در بحران غني سازي هسته اي نيست. اين امر بايد به طور جداگانه، به سرعت و محكم مورد بررسي قرار گيرد، اما يك طرح بزرگ به اين مسئله بستگي دارد كه آيا يك موضع محكم در اين زمينه به عنوان گام اول در دعوت ايران براي بازگشت به جهان گسترده تر تلقي مي شود.

همايش بزرگ احزاب در حمايت از مقاومت لبنان
ايسنا: كنفرانس احزاب و تشكل هاي سياسي ايران در حمايت از مقاومت مردم لبنان و فلسطين امروز برگزار مي شود.
حجت الاسلام  والمسلمين سيد علي اكبر محتشمي پور رئيس ستاد همايش احزاب و تشكل هاي سياسي ايران در حمايت از مقاومت اسلامي مردم لبنان و فلسطين با اعلام اين مطلب گفت: حمايت از مقاومت اسلامي لبنان و فلسطين دغدغه مشترك كليه ملت هاي مسلمان است و به همين دليل در روزهاي گذشته شاهد حمايت پرشور و خودجوش ملت هاي مسلمان فارغ از مواضع دولت هاي خود، از حزب الله و مقاومت اسلامي  مردم لبنان و فلسطين بوديم.
وي با اشاره به نقش تعيين كننده افكار عمومي  و تشكل هاي غيردولتي در اين زمينه گفت: حمايت از مقاومت مردم لبنان و فلسطين موضع مشترك احزاب و تشكل هاي سياسي در ايران است.
در اين كنفرانس كه امروز در سالن همايش هاي بين المللي صداوسيما برگزار مي شود،جمعي از شخصيت هاي برجسته سياسي و دبيران كل احزاب از جمله سيدمحمد خاتمي، مهدي كروبي، محمدرضا باهنر، حسين فدايي و محسن  ميردامادي  به سخنراني و بيان مواضع احزاب خود در قبال جنايات رژيم  صهيونيستي و مقاومت مردم لبنان خواهند پرداخت.

ديدگاه
چرا قطعنامه ضد ايراني؟
دكتر مهدي مطهرنيا
- بحران يا بهتر بگويم «تراژدي لبنان» داشت از يادم مي برد كه «انرژي هسته اي حق مسلم ماست» كه آمريكا قطعنامه اي را در شوراي امنيت به تصويب رساند كه در آن از ايران خواسته شده تا ۳۱ اوت (۹ شهريور) همه فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم را به حال تعليق در آورد.
دور تازه مذاكرات شوراي امنيت پنج شنبه گذشته آغاز شد اما به علت اختلافات روسيه و چين با آمريكا و اروپا به نتيجه نرسيد. روسيه و چين با اعمال تحريم هاي سنگين و برخورد نظامي با ايران مخالف بودند و همين موضوع آنها را در برابر آمريكا قرار داده بود.
- آمريكايي ها در حالي گلوگاه فشار بر ايران را تنگ تر مي سازند كه موج دوم خاورميانه بزرگ آغاز شده است و در لايه هاي نه چندان پنهان آن تلاشي معنادار را براي درگيرساختن ايران در بعد فيزيكي آن دنبال مي كند تا با تمسك به منشور ملل متحد و بندهايي چون بند ۴ و مواد ۴۹ و ۵۱ برآنند كه ايران را در يك درگيري آشكار وارد سازند. آنچه امروز ميان رژيم صهيونيستي و حزب الله لبنان مي گذرد، الگوي كوچك شده اي از اين درگيري احتمالي است كه من نام آن را «جنگ ضد مقاومت» مي خوانم.
- فراموش نكنيم اصل اساسي برخورد با ايران اسلامي از سوي آمريكا، انرژي هسته اي نيست؛ بلكه «ايران» و «اسلامي» است كه به ايران قدرت مضاعف بخشيده است؛ به همين سياق، اصل اساسي براي ايران هم «انرژي هسته اي» نيست؛ بلكه تزايد توان بين المللي ايران براي تبديل شدن به بازيگري فعال در عرصه منطقه اي و بين المللي مبتني بر افزايش قدرت ملي در ساحت الگوسازي تمدن اسلامي است. اگر اين دو گزاره را جدي بگيريم و از ياد نبريم كه آمريكا خود را در مكان «ابرقدرتي» در تقسيم بندي كشورهاي جهان ارزيابي مي كند؛ بايد بپذيريم كه اين كشور با وجود چالش هاي بسيار مهم در خاورميانه و جهان اسلام، بي ميل به درگير شدن در يك چالش جدي تر نيست كه كل چالش ها را در محيطي فراگيرتر، فرافكني و «مديريت بحران به وسيله بحران بزرگتر» را آزمايش كند.
- نومحافظه كاران آمريكايي، نشان داده اند كه رويكرد اساسي شان در برخورد با خاورميانه اسلامي از رويكرد تقابل گرايانه تبعيت مي كند. رويكردي كه براي نخستين بار توسط برنارد لوئيس مطرح شد. او گفته بود: «مبارزه آينده چيزي جز برخورد تمدنها نيست؛ يعني واكنش احتمالاً غيرعقلاني، اما مطمئناً غير تاريخي يك رقيب كهن عليه ميراث يهودي- مسيحي ما عليه وضعيت كنوني سكولار ما و عليه گسترش جهان شمول اين دو.» او اين نظريه را چند سال قبل از هانتينگتن در سپتامبر ۱۹۹۰ بيان كرد و هانتينگتن تحت عنوان برخورد تمدنها در سال ۲۰۰۳ به بيان آن پرداخت؛ و اكنون برخورد همزمان با حزب الله لبنان و مقاومت ملي مردم مسلمان لبنان و تشديد تحرك بر ضد ايران اسلامي در خط مقدم تلاقي اين دو سنت در حال بازتعريف عملياتي توسط آمريكايي هاست؛ تا در پشت الهيات مقدس يهودي - مسيحي بار ديگر مطامع و منافع ملي آمريكا را در منطقه براي قرن ۲۱ زمينه پروري نمايند.
- تا به حال خراطي يا كار با چوب انجام داده ايد. در هنگام اره كشيدن به چوب به «گره هاي چوبي» محكمي بر مي خوريد كه اگر بي دقتي و بي ظرافتي در نزديك نمودن اره به آن از خود نشان دهيد؛ با ترك خوردگي نامعلوم و ناگهاني اي روبه رو مي شويد كه ممكن است كل تلاشهاي شما و علت مادي عمل شما را هدر دهد و هزينه زيادي برايتان حاصل سازد. گويي آمريكايي ها اين نكته را مي دانند كه در خاورميانه «ايران اسلامي» است كه «نقطه گره  منطقه» است؛ لذا در كشيدن اره به چوب خاورميانه تلاش دارند كه از اطراف اين نقطه به اره كشي بپردازند تا در وسط ترك خوردگي غيرمترقبه اي را شاهد نباشند. پس ايران اسلامي بايد بيش از هر چيز مراقب اين منطقه باشد؛ و از اين منطق آمريكايي چشم نپوشد كه نخست تلاش خود را براي دستيابي به اجماع نشان مي دهد و در پس اين نمايش؛ به برنامه ريزي براي اقدام در جايگاه «قدرت برتر و يگانه» اقدام مي كند.
- من نمي خواهم بگويم آمريكا هر كاري كه بخواهد انجام مي دهد و مي تواند انجام دهد؛ تنها بر اين نكته توجه دارم كه اينگونه عمل مي كند و مي خواهد به اين اهداف برسد. ما هم حق داريم همانگونه كه مي خواهيم عمل كنيم و به اهداف مان دست يابيم؛ ولي بايد بياييم يا بهتر است بگويم؛ اعلام كنيم كه ما كلام محور نيستيم؛ تقابلي ميان فرهنگ ها و امت ها نبينيم؛ پيامبران را از آدم تا خاتم در يك امتداد و در يك خط الهي مي يابيم؛ يهوديت را در برابر مسيحيت و مسيحيت را در تقابل با اسلام نمي يابيم چه رسد به اينكه شيعه را در برابر سني و ايراني را در برابر عرب بخوانيم. به تقابل با هيچ كشوري هم نمي انديشيم در حالي كه براي مبارزه بر سر آنچه هستيم و موجوديتي كه اين «هستي» در آن «وجود» و «راستي» مي يابد؛ سروقامتان جاودانه تاريخ هستيم.
- مطرح كردن اين كه ايران تا ۳۱ اوت وقت دارد تا به تعليق اورانيوم دست زند؛ در زماني بيان مي شود كه ايران اعلام كرده اواخر مردادماه يا اواسط اوت جواب خود را به بسته پيشنهادي اروپا خواهد داد؛ اين در حالي است كه در زمان ادامه اين طرح «حد زماني» براي پاسخگويي مطرح نبود. پس آمريكايي ها با طرح اين گام و عملياتي كردن آن در قالب نگارش چنين پيش نويسي به دنبال چه چيز هستند؟ ايجاد فضاي رواني در تأثيرگذاري بر پاسخ ايران به بسته پيشنهادي اروپا، بهره برداري از تراژدي لبنان براي فشار بر ايران، زمينه سازي و زمينه پروري براي فشار بيشتر به ايران در صورت عدم پذيرش بسته پيشنهادي اروپا؛ يا هر سه اين اهداف را با هم و توأمان دنبال مي كنند؟ زماني كارتر به برژينسكي در ماجراي گروگانگيري گفت: من مي خواهم به محض رهايي گروگان ها، اصول گرايان را مجازات كنم و متعاقباً آنها را سركوب خواهم كرد. آنها بايد بدانند نمي توانند با ما شوخي كنند. ولي در عمل ايران اين پيام را به جهان ارسال كرد كه نمي توان با ايرانيان شوخي نمود. در هر طنز ايراني نكته اي است باريكتر از مو؛ ايرانيان از ياد نبرده اند انرژي هسته اي حق مسلم آنهاست؛ حتي در هنگام و هنگامه اندوه لبنان.

يادداشت
ضربه حزب الله
دكتر علي شكوري راد
مقاومت جانانه حزب الله لبنان در برابر حملات سنگين و بيرحمانه اسرائيل به لبنان و بخصوص مناطق شيعه نشين تا همين مقدار كافي است تا در تاريخ مبارزات ضدصهيونيستي دهه هاي اخير به عنوان برگي زرين و نقطه عطفي درخشان ثبت شود. آنچه تاكنون اتفاق افتاده است ضرب شست  نيروهاي مقاومت لبنان و پايداري آنان براي حفظ اثر و نتيجه آن است. اسرائيل طي حملات سه هفته اخير خود نه تنها نتوانست ضربه اي را كه از حزب الله لبنان بر حيثيت نظامي و امنيتي آن وارد آمد جبران كند، بلكه با حملات بي ارزش نظامي به مناطق مسكوني و انهدام تأسيسات زيربنايي لبنان اين نكته را به دولت و ملت هاي منطقه يادآور شد كه سلاح ها و تجهيزات انباشته شده در اسرائيل كاربردي جز انهدام و نابودي شهرها و تأسيسات آنها ندارد و آنها نبايد فكر كنند با وجود چنين انبار باروتي در كنار خود مي توانند به صلح پايدار بيانديشند.
واكنش غيرمتعارف و نامحدود اسرائيل به عمليات محدود اسيرگيري نظاميان اسرائيلي توسط رزمندگان مقاومت جنوب كه با جنايت آنان در روستاي قانا به اوج خود رسيد دو نكته را ثابت مي كند: اول اين كه ضربه حزب الله اگرچه از نظر نظامي محدود بوده اما از نظر حيثيتي و امنيتي بسيار بزرگ بوده است و دوم آن كه اسرائيل در بكارگيري سلاح ها و تجهيزات نظامي خود عليه كشورها و ملت هاي منطقه حدي نمي شناسد و نيروي بازدارنده اي را در سطح بين الملل در مقابل خود نمي بيند.
نكته اول مؤيد مقدمه اين مطلب است كه حزب الله ضربه اساسي خود را با موفقيت بر رژيم جنايتكار اسرائيل وارد آورده است و پس از كسب امتياز پيروزي آن را تاكنون حفظ كرده است.
نكته دوم، تلنگري به ذهن برنامه هاي همه آناني است كه مي انديشند اسرائيل مانند ساير كشورهاست و مي توان در چارچوب هاي متعارف بين المللي، آن را در منطقه تحمل كرد. حمايت همه جانبه آمريكا از حملات نظامي اسرائيل و وتوي قطعنامه هاي شوراي امنيت كه حاوي بديهي ترين خواسته يك نهاد بين المللي يعني «آتش بس» بوده است و انهدام زيرساخت هاي يك كشور در پيش چشم همه جهانيان و تداوم آن آيا مجالي باقي مي گذارد كه كسي به صلح پايدار با وجود چنين رژيمي در منطقه بيانديشد.
ضربه حزب الله به اسرائيل اين رژيم ستمگر و غاصب را به لحاظ امنيتي و استراتژيك بيست سال به عقب برد و اسرائيل هم با انهدام زيرساخت هاي لبنان تلاش كرد اين كشور را به لحاظ رفاهي و اقتصادي بيست سال عقب ببرد. به زودي شدت جنگ فرو خواهد نشست و لبنان با كمك ملت هاي منطقه و همت نيروهاي مقاومت بار ديگر بازسازي خواهد شد و در همان شب هايي كه فرزندان لبناني با شنيدن قصه مقاومت از مادرانشان با غرور به خواب ناز فرومي روند، ژنرال هاي اسرائيلي با كابوس رزمندگان مقاومت بي خوابي خواهند كشيد.

معاون سياسي وزير كشور:
نظام جامع انتخابات فعلاً اجرا نخواهد شد
گروه سياسي- اين روزها دو موضوع زودهنگام تنور انتخابات و بحثهاي پيراموني آن را گرم كرده است. لايحه نظام جامع انتخابات و تجميع انتخابات هر روز مخالفان و موافقان را به اظهارنظر وا مي دارد.
علي جنتي طي سخناني در جمع خبرنگاران در مشهد كه ايسنا آن را نقل مي كند در خصوص نظام جامع انتخابات گفت: اين لايحه نظامي فراگير براي برگزاري انتخابات را تعريف مي كند كه در نوع خود در تاريخ برگزاري انتخابات ايران بي نظير است.
وي همگوني شيوه هاي انتخاباتي در مرحله اجرا و نظارت را از اهداف اين لايحه برشمرد و با بيان اينكه اين لايحه ۱۶۰ ماده دارد اظهار داشت: اين لايحه با توجه به سنگين بودن حجم كار مسلماً در اين دوره انتخابات اجرا نخواهد شد.
سخنگوي شوراي نگهبان هم در جمع خبرنگاران، لايحه نظام جامع انتخابات را نقطه عطفي در روند انتخاباتي كشور دانسته و تصريح كرد: اينكه وزارت كشور اين لايحه را آماده كرده و به دولت داده است جاي تبريك دارد چون در كشور جاي خالي چنين لايحه اي كاملاً احساس مي شود.
عباسعلي كدخدايي برگزاري انتخابات مجلس خبرگان و شوراها به صورت همزمان را مرحله پايلوت لايحه نظام جامع انتخابات خواند و افزود: برگزاري همزمان انتخابات در اين لايحه ديده شده است كه تجربيات اين دوره انتخابات مي تواند تصميم گيران را در تصويب كامل نظام جامع ياري دهد.

باشگاه احزاب
سخنراني مهدي كروبي و عسگراولادي در همايش خانه احزاب
گروه سياسي- حبيب الله عسگراولادي و مهدي كروبي سخنرانان همايش خانه احزاب ايران هستند.به گزارش خبرنگار ما قرار است همايش احزاب در حمايت از مقاومت لبنان هفته جاري در سالن همايش هاي صداوسيما برگزار شود.
اين نخستين بار است كه احزاب اصولگراي عضو خانه احزاب در همايش برگزارشده توسط شوراي مركزي سوم شركت مي كنند، طي يك سال و نيم گذشته احزاب اصولگرا به دليل آنچه كه مخدوش بودن انتخابات شوراي مركزي سوم مي ناميدند در جلسات خانه احزاب شركت نمي كردند.
در پي اين اختلافات وزارت كشور نيز از اختصاص بودجه سال ۸۴ خانه احزاب به شوراي مركزي سوم خودداري مي  كرد، قرار است يارانه احزاب در سال ۸۴ بزودي در اختيار اين شورا قرار گيرد.
مهدي كروبي تحت عنوان دبير كل حزب اعتماد ملي و عسگراولادي نيز به عنوان عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي درخصوص وقايع اخير در لبنان و اثرات آن بر منطقه سخنراني خواهند كرد.
ستاد انتخابات حزب اعتماد ملي تشكيل شد
گروه سياسي - حزب اعتماد ملي ستاد انتخابات خود را تشكيل داد.
مهدي كروبي به خبرنگار ما گفت كه اين حزب به طور فعال در انتخابات خبرگان و شوراهاي سوم حضور خواهد يافت و فهرست انتخاباتي ارايه مي كند.
وي اعضاي ستاد انتخابات اين حزب را مشفق و جليلوند مديران سابق وزارت كشور، اسماعيل دوستي و زماني استانداران سابق و بسنجيده از مسلمانان اهل سنت اعلام كرد و گفت: نحوه شركت در انتخابات خبرگان و شوراها، شعارهاي حزب در اين دو انتخابات و تهيه فهرست كانديداها توسط اين ستاد انجام خواهد شد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |