سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۹ - Aug 1, 2006
فدراسيون فوتبال و قوانين فيفا
راه رسيدن به نقطه قانوني در آسيا
فوتبال ايران با تغيير اساسنامه و همگام با فيفا و كنفدراسيون آسيا همچنان چشم به حضور در ميدان هاي بين المللي دارد
009369.jpg
جهانگير كوثري - اساسنامه فدراسيون فوتبال تغيير مي كند تا فيفا و كنفدراسيون فوتبال آسيا نظرشان نسبت به كادر جديد تغيير كند.
قوانين حاكم بر فيفا كه AFC نيز از آن تبعيت مي كند به اندازه اي مستقل است كه هيچ مرجع ديگري نتواند روي آن تاثير بگذارد.
فدراسيون بين المللي فوتبال براي بقا و حيات مستقل خود مجبور است فوتبال و فدراسيون ها را از سياست دور نگه دارد تا فرمول هاي استقلال هر فدراسيون دچار تغيير نشود. تا به امروز هيچ حركت اجتماعي، سياسي و اقتصادي نتوانسته از پوسته اين استقلال به درون نفوذ كند.
اگر روزگاري اين اتفاق شكل گيرد، ديگر فدراسيون بين المللي فوتبال با قدرت فعلي باقي نخواهد ماند. بحث تكراري مستقل بودن فيفا عامل تعيين كننده اي است و تمام كشورهاي عضو نيز از آن تبعيت مي كنند. فيفا در تعريف يك فدراسيون ادبيات و معناي خواسته خود را به كار مي بندد: عدم دخالت سياست و مديران سياسي در تعيين يك فدراسيون و يك رييس فوتبال و در اين راه مصرانه ايستاده است. تمام كشورها نيز اين استراتژي مشخص را پذيرفته اند. به همين علت هيچ يك از كشورهاي صاحب قدرت در جهان نمي توانند در تصميمات فيفا تاثيرگذار باشند.
درمورد فدراسيون فوتبال كشورمان نيز اين قاعده وجود دارد و تغييرات و تحولات بايد از درون خود كميته ها و مجامع فوتبال صورت پذيرد.
فدراسيون فوتبال بايد با درايت با اين مسئله برخورد كند و سعي نمايد با استناد به مسايل قانوني آن را حل نمايد. تغيير اساسنامه فدراسيون فوتبال چندان پيچيده نيست، مي توان با تغيير چند ماده و اضافه كردن بندهايي اين مساله را حل كرد. زمينه هاي مرتفع  كردن مسايل پيش آمده را فدراسيون قبلي آماده كرده است و مي توان با بهره گيري از آن زودتر به نتيجه رسيد.
تيم ملي را نيز بايد درحال و هواي برنامه هاي كادر فني رها كرد تا كار خود را انجام دهد. تجربيات تيم ملي شكل منظم تري به خود مي گيرد. روز گذشته نيز تمرينات از ساعت ۱۷ آغاز و پس از گرم كردن و كار با توپ كه زيرنظر ابراهيمي و پيرواني انجام شد،بازيكنان در قالب دو تيم در مقابل يكديگر قرار گرفتند تا در كنار آماده سازي جسماني و تكنيكي، فضاهاي بازي گروهي نيز به تيم القا شود. همچنان تمرينات تيم با استقبال تماشاگران، خبرنگاران، عكاسان و فيلمبرداران شبكه هاي مختلف داخلي روبه روست و هيچ حركتي از چشم و لنز آنها دور نمي ماند.

تجمع اعتراض آميز ورزشكاران، امروز برگزار مي شود
گروه ورزشي-جامعه ورزش ضمن محكوم كردن جنايات صهيونيست ها، طي مراسمي كه امروز برگزار مي شود، تجمع اعتراض آميز خود را نسبت به اقدامات وحشيانه رژيم صهيونيستي برگزار مي كند.سازمان تربيت بدني با صدور بيانيه اي در اين زمينه آورده است: « حملات وحشيانه رژيم صهيونيستي به مردم بي دفاع لبنان كه با كشتار هولناك كودكان و مردم مظلوم آن ديار همراه گشته بي گمان بيش از گذشته روحيه ددمنشانه اين رژيم جعلي و حاميان آن را به نمايش گذاشته است.تو گويي كه امروز در اين دنياي وانفسا نه نامي از غيرت و حميت باقي مانده و نه نشاني از انسانيت.
رژيم صهيونيستي با حمايت ديگر دژخيمان، اوج دوري از انسانيت و رفتارهاي شيطاني خويش را به منصه ظهور رسانده و با روياي طرح از نيل تا فرات به قتل عام ملت هاي لبنان و فلسطين مشغول است.
در اين ميان چه جاي تاسف دارد سكوت مجامع بين المللي و كشورهاي ديگر كه به چشم خود جنايات را رصد مي كنند؛ اما، دريغ از يك فرياد و ندا كه وجدان خفته عالميان را بيدار سازد.بي شك، اين سكوت و آن جنايات وحشيانه از يك طرح از پيش تعيين شده براي محقق ساختن خاورميانه بزرگ حكايت دارد؛ اما، غافل از آن كه اين طرح با خون پاك مظلومان در حال شكست است.جامعه ورزش كشور همچنين امروز با شركت در تجمع اعتراض آميز به جنايات رژيم صهيونيستي، حمايت خويش را از ملت مظلوم لبنان و فلسطين اعلام خواهد كرد.»

داورزني جانشين يزداني خرم در واليبال شد
009294.jpg
گروه ورزشي - سرانجام پس از گذشت دو ماه سازمان تربيت بدني جانشين محمدرضا يزداني خرم در فدراسيون واليبال را تعيين كرد. سرپرست برگزيده سازمان آخرين گزينه اي بود كه روزنامه همشهري هفته پيش خبر آن را به چاپ رساند. بالاخره ديروز حكم سرپرستي محمدرضا داورزني با امضاي معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان تربيت بدني صادر شد و او از امروز بر صندلي اي تكيه مي زند كه يزداني خرم طي ۱۷ سال توانست واليبال را از قدرتي درجه سه در آسيا بدل به مدعي شماره يك كند. در حكم علي آبادي آمده است: به استناد اختيارات ماده ۱۰ اساسنامه فدراسيون هاي ورزشي و با توجه به كارآيي، تجربه و تعهد و به موجب اين ابلاغ جنابعالي را به سمت سرپرست فدراسيون واليبال جمهوري اسلامي ايران منصوب مي نمايم. سرپرست جديد فدراسيون واليبال پيش از اين در سمت هاي مديركل تربيت بدني در استان هاي كرمانشاه، خراسان و سمنان و رئيس فدراسيون سواركاري و نايب رئيس فدراسيون چوگان و معاونت امور استان هاي سازمان تربيت بدني انجام وظيفه كرد. وي جدا از مديرعاملي باشگاه صنام، بازرس فدراسيون واليبال نيز بود.

تيم فوتبال بانوان ايران در مسابقات آسيا يي
گروه ورزشي - مريم رضايي: تيم ملي فوتبال بانوان ايران در مسابقات فوتبال انتخابي زنان زير ۱۹ سال آسيا از ۱۳ تا ۲۷ آبان ماه حضور خواهد داشت.
كنفدراسيون فوتبال آسيا، ديروز اين خبر را اعلام و اضافه كرد: تاكنون حضور ۱۳ تيم فوتبال بانوان در اين مسابقات قطعي شده است ولي هنوز مشخص نيست كه با درخواست ويتنام موافقت شود. تيم هاي كره و ژاپن به عنوان ميزبان مسابقات به صورت مستقيم در مرحله اصلي حضور مي يابند.
مسابقات به شكل دوره اي برگزار مي شود و دو گروه چهار تيمي و يك گروه سه تيمي با هم رقابت خواهند كرد.
تيم هاي برتر هر گروه به مرحله اصلي مسابقات زير ۱۹ سال قهرماني زنان آسيا كه در آبان ۲۰۰۷ برگزار خواهد شد، صعود مي كنند.قرعه كشي مرحله اصلي در نوامبر ۲۰۰۶ انجام مي شود. در مسابقات اصلي ۲۰۰۷ هشت تيم به دو گروه تقسيم بندي شده و دوره اي بازي مي كنند تا دو تيم به نيمه نهايي راه يابند.

حاجي زاده، آماده ترين كشتي گير تيم ملي
009297.jpg
ايسنا: رئيس كميته  بدنسازي فدراسيون كشتي خبر داد: مهدي حاجي زاده آماده ترين كشتي گير اردوي تيم ملي در تست آمادگي جسماني بود.
بهمن ميرزايي گفت: همان طور كه پيش بيني مي شد، وضعيت بدني كشتي گيران چندان جالب نيست كه در اين ميان حاجي زاده، آماده تر از سايرين بود.
عليرضا حيدري نيز وضعيت بدي نداشت و در حد متوسط قرار داشت اما عليرضا رضايي با توجه به اين كه به خاطر آسيب ديدگي اش در برخي تست ها شركت نكرده بود، نمره پاييني دريافت كرد.
اما چيزي كه مشخص است، با وضعيتش در المپيك آتن فاصله دارد اما تلاش زيادي مي كند تا خود را به وضعيت گذشته نزديك كند و حتي تا دوحه نيز مي تواند به شرايط بهتري نسبت به المپيك برسد.
همچنين بر روي دست مصدوم حاجي زاده نيز كار ويژه اي انجام مي دهيم تا عضلات قسمت آسيب ديده قدرت اوليه را بازيابند.

نگاه
بوكس و عبور از موانع اصلي
علي شاكري
تيم ملي بوكس ايران غيبت در بازيهاي آسيايي دوره گذشته را قصد دارد در بازيهاي آسيايي دوحه جبران كند. خبرهاي مسرت بخشي در عبور از موانع اصلي از اردوي بوكس به گوش مي رسد. احمد ناطق نوري رئيس اين فدراسيون از پخش تلويزيوني رقابت هاي مشت زني در بازيهاي آسيايي دوحه خبر داد و گفت با هماهنگي سيماي جمهوري اسلامي ايران قرار است پيكارهاي قهرمانان بوكس در اين بازيها با حريفانشان پخش شود. خبر دوم اعزام كامل تيم ملي به اين بازيهاست كه حداقل در چند دوره اخير بي سابقه است و اين مطلب نيز مي تواند باعث ايجاد انگيزه بيشتر در نزد قهرمانان اين رشته شود. آخرين خبر هم حول و حوش اين رشته رزمي قديمي كه حالا در رقابت با ورزش هايي چون كاراته، تكواندو و ووشو براي حفظ موقعيت گذشته اش مي كوشد، آمدن «ساگارو» مربي صاحب نام كوبايي است.او مي تواند قوت قلب خوبي باشد تا مربيان جوان اين رشته در كنار او با اعتماد به نفس بيشتري فعاليت كنند و بر تجارب خود بيافزايند.
از اين دست حركت ها بدون شك مي تواند دوباره نام ورزش بوكس را بر سر زبان ها انداخته و اين ورزش را در مسير اوج گذشته قرار دهد.

نكونام در گفت وگو با يورو اسپورت:
مهدوي كيا بازيكني ريزاندام اما بسيار سريع است
گروه ورزشي-اوساسونا و هامبورگ بايد در ديدار مرحله سوم ليگ قهرمانان اروپا برابر يكديگر به ميدان بروند.
نماينده سرشناس اسپانيا و آلمان در تركيب اصلي شان دو بازيكن ايراني دارند.
مهدي مهدوي كيا و جواد نكونام مي توانند در صعود هامبورگ يا اوساسونا به مرحله پاياني اين رقابت ها نقش ويژه اي داشته باشند.
نكونام، بازيكن تازه وارد اوساسونا در اين باره به يورو اسپورت گفت: مهدوي كيا بازيكن گوش راست است. او اندام كوچكي دارد؛ اما، بسيار سريع و در حركت هاي بدون توپ بسيار خطرناك است.
روبرتو سولدادو ديگر خريد اين فصل اوساسونا درباره رويارويي با  هامبورگ گفت: بايد فوتبال خودمان را بازي كنيم و در اين صورت مشكلي نخواهيم داشت.
بسيار مهم است كه برابر  هامبورگ نتيجه خوبي به دست بياوريم.در ليگ قهرمانان تجربه كمي دارم كه از آن در اوساسونا استفاده خواهم كرد.

تيم دوچرخه سواري ايران، نهم جهان
گروه ورزشي - در جديدترين رنكينگ جهاني، تيم دوچرخه سواري ايران مقام نهم را به دست آورد.تيم دوچرخه سواري ايران با كسب ۵/۱۲۹۸ امتياز با چهار پله صعود نسبت به رتبه بندي گذشته در جايگاه نهم جهان قرار گرفت.تيم ايتاليا با ۲۱۲۲ امتياز، روسيه با ۲۰۳۴ امتياز و اسپانيا ۱۸۸۱ امتياز مقام اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
در قسمت انفرادي نيز دوچرخه سواران ايراني هر سه رده اول تا سوم آسيا را به دست آوردند.ملاك فدراسيون جهاني دوچرخه سواري براي اين رتبه بندي، حضور موفق تيم ها در تورهاي بين المللي است.

صدرنشينان گروههاي چهارگانه ليگ جهاني واليبال
009276.jpg
گروه ورزشي - هفته سوم ليگ جهاني واليبال با صدرنشيني چهار تيم آمريكا، برزيل، روسيه و كوبا به پايان رسيد. البته برخورد حساس كوبا - بلغارستان بامداد امروز و فردا در شهر هاوانا انجام خواهد شد.
در بازيهاي اين هفته روس ها با كسب دو پيروزي مقابل ايتاليا در شهر تورينو اميدهاي لاجوردي پوشان ركورد دار قهرماني در اين ليگ براي رسيدن به مرحله نهايي را برباد دادند.
در همين گروه فرانسوي ها نيز در سفر به «چنگ دو» چين را مغلوب كردند. صعود روسيه به دليل ميزباني مرحله نهايي و فرانسه به عنوان تيم دوم اين گروه قطعي است.
در گروه يك آمريكا دوبار بر ژاپن غلبه كرد و صربستان در سفر به لودز مقابل ميزبان خود لهستان به يك شكست و يك پيروزي رسيد. در گروه دوم برزيل آسوده خاطر چشم به مرحله نهايي و قهرماني ديگر دارد. برزيل در سفر به ليسبون دوبار بر ميزبان خود پرتغال چيره شد. آرژانتين هم طي دو ديدار با فنلاند با پيروزي ميدان را ترك كرد. كره جنوبي هم در سفر به قاهره و مصاف با قهرمان آفريقا هر دوبار پيروز شد.
در گروه چهارم مصر و كره جنوبي نقشي در معادلات اين گروه ندارند و همه چيز در گرو برخورد بلغارستان و كوبا در بازيهاي روبرو در شهرهاي صوفيه و هاوانا گره خورده است.
در پايان بازيهاي مقدماتي تيم هاي اول گروه هاي چهارگانه به همراه روسيه و بهترين تيم دوم بازيها به مرحله نهايي صعود خواهند كرد.

تركيب تيم ملي تكواندو در جام جهاني تايلند
گروه ورزشي - در خاتمه پيكارهاي انتخابي تيم ملي تكواندو ده تكواندوكار به عضويت تيم ملي در مسابقات جام جهاني تايلند درآمدند. فيض الله نفجم و مهدي احمدي در وزن اول، محمدرضا مهديزاده و محمد باقري معتمد در وزن دوم، عليرضا نصر آزاداني و اميد غلامزاده در وزن سوم، مهدي بي باك و كورش رجلي در وزن چهارم و مهدي نوايي و هادي افشار در وزن پنجم به عنوان نفرات اعزامي تعيين شدند.
اين مسابقات به صورت تيم به تيم در پنج وزن شهريور ماه سال جاري در شهر بانكوك تايلند انجام خواهد شد.

خبرهاي فوتبال ايران
راه آهن حريف تداركاتي تيم ملي
گروه ورزشي - در حالي كه تمرينات تيم ملي هر روز در دو نوبت صبح و عصر دنبال مي شود، اين تيم فردا ساعت ۱۷ در يك ديدار تداركاتي به مصاف تيم فوتبال راه آهن تهران مي رود.
هدف از اين بازي علاوه بر محك زدن وضعيت آمادگي بازيكنان ايجاد هماهنگي نسبي بين اعضاي تيم خواهد بود. پيش از اين قرار بود تيم ملي با استقلال اهواز ديدار كند.
اين ديدار در محل كمپ تيم هاي ملي برگزار خواهد شد. در همين رابطه مهدي مناجاتي سرپرست تيم ملي گفت: بازيكنان تيم ملي از انگيزه و روحيه بالايي در تمرينات برخوردار هستند و اين موضوع ما را به آينده اميدوار مي كند. وي در ادامه افزود: اميدواريم با شكست سوريه گام اول را براي صعود به مرحله بعدي محكم برداريم.
ايران در تورنمنت چهار جانبه
تيم ملي فوتبال ايران در يك تورنمنت چهارجانبه كه مهرماه در كشور اردن برگزار مي شود شركت خواهد كرد.
در اين دوره از بازي ها اردن ميزبان بازي ها و عراق حضور دارند و قرار است يك تيم اروپايي نيز آمادگي خود را تا چند روز آينده اعلام كند. بوسني، كرواسي و جمهوري چك براي حضور در اين بازي ها نامزد هستند. اين رقابت ها از تاريخ ۱۰ الي ۱۲ مهرماه برگزار مي شود.
اردن حريف تداركاتي ايران
داريوش مصطفوي از شانس اردن براي بازي با ايران در روز نوزدهم مردادماه خبر داد.
دبير موقت فدراسيون فوتبال با اعلام اين مطلب گفت: هم اكنون براي آمادگي بيشتر ملي پوشان در حال رايزني با تيم هاي حوزه خليج فارس هستيم كه بخت اردن از تيم هاي ديگر بيشتر است.
وي در ادامه درباره تغيير اساسنامه فدراسيون فوتبال گفت: در حال حاضر گروهي از متخصصان مشغول بررسي چگونگي تطبيق شرايط داخلي فوتبال ايران با فيفاهستند تا اين اساسنامه نيز براساس آن تغيير كند.
مصطفوي در پايان درباره اين كه كنفدراسيون فوتبال آسيا مديران جديد فدراسيون فوتبال را به رسميت نمي شناسد گفت: در اين باره با كنفدراسيون فوتبال آسيا كوچك ترين مشكلي نداريم و آنها مديران جديد را به رسميت مي شناسند.

شيرر همكاري با تيم  ملي را تكذيب كرد
009291.jpg
مريم دري منش- آلن شيرر ۳۵ ساله كه فصل قبل در باشگاه نيوكاسل از فوتبال خداحافظي كرده بود، همكاري خود با كادر تيم ملي انگليس را تكذيب كرد. وي با تأييد مذاكره با مك لارن گفت كه مي خواهد مدتي در كنار خانواده اش و دور از دنياي فوتبال به استراحت بپردازد. شيرر قصد دارد در يكي از شبكه هاي تلويزيوني انگليس به عنوان مفسر فوتبال مشغول كار شود.

كاكا در ميلان مي ماند
009288.jpg
ريكاردو كاكا بازيكن برزيلي ميلان انتقالش به رئال مادريد را تكذيب كرد وگفت كه مي خواهد در تيم ميلان بماند. وي در اين باره اظهار داشت: «از بودن در ميلان خوشحال هستم و با هيچ باشگاه ديگري هم مذاكره نكرده ام و تمايلي هم به ترك ميلان ندارم. لذا به مدت طولاني قراردادم را با اين تيم تمديد كرده ام.»

آغاز ليگ تكواندو بانوان كشور
گروه ورزشي - با وجود دو سال از ادغام ورزش تكواندو بانوان با فدراسيون تكواندو هنوز شرايط ايده آلي براي به دست آوردن مدال در سطح مسابقات جهاني بوجود نيامده است.
با راه اندازي ليگ تكواندو بانوان كشور موازي با ليگ آقايان اين انتظار مي رود كه بانوان تكواندو كار ايران با كسب تجربه هاي ملي موقعيت خود را در سطح جهان نيز ارتقاء دهند.
در اين راستا، از روز ۱۳ مرداد ماه جمعه ليگ تكواندو بانوان كشور در محل ورزشگاه شهيد كبكانيان تهران آغاز مي شود.در هفته اول تيم هاي پژما خراسان رضوي - هيأت تكواندو چهارمحال و بختياري، ليان بوشهر- هيأت تكواندو گيلان، راه آهن كشور - كاشي نيلوفر، دانشگاه آزاد- مجتمع فرهنگي ورزشي جوانه به مصاف هم خواهند رفت.تيم هاي پارس كوپال اصفهان در هفته اول استراحت دارند.

احتمال پيوستن اشلي كول به رئال مادريد
009285.jpg
روزنامه اسپانيايي ماركا اعلام كرد احتمال پيوستن اشلي كول به رئال مادريد بسيار زياد است. اين بازيكن از چندي پيش مورد توجه مربي چلسي قرار گرفته، اما پيشنهاد ۱۶ ميليون پوندي آنها از سوي سران آرسنال رد شده است. با توجه به ترك رئال از جانب روبرتو كارلوس، رئال در نظر دارد با مبلغي بالاتر از ۱۸ ميليون يورو كول انگليسي را به خدمت گيرد.

تمايل كارلوس به ماندن در رئال
009282.jpg
روبرتو كارلوس ملي پوش برزيلي رئال كه در پايان فصل گذشته از دريافت پيشنهاد از باشگاه چلسي خبر داده بود گفت كه تمايل دارد بازهم در رئال بماند. اين در حالي است كه در روزهاي گذشته صحبت از پيوستن وي به فنرباغچه تركيه به مربيگري زيكو بود. كارلوس پس از آمدن فابيو كاپلو به رئال، پس از مذاكراتي كه با وي انجام داد اعلام كرد كه مي  خواهد حتي الامكان تا دو سال ديگر و تا پايان سال ۲۰۰۸ به بازي در رئال ادامه دهد.

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |