پنجشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۳ - Aug 31, 2006
يازدهمين جشنواره تئاتر عروسكي در راه است
صداي خنده مبارك در تالارهاي تئاتر شهر
014280.jpg
گروه ادب و هنر يازدهمين جشنواره بين المللي تئاتر عروسكي تهران(مبارك)، يكشنبه 11شهريور در مجموعه تئاتر شهر برگزار مي شود. در اين جشنواره كه بزرگ ترين رويداد تئاتري كشور پس از جشنواره بين المللي تئاتر فجر محسوب مي شود، 9 كشور لهستان، پرتغال، اسپانيا، ايتاليا، كنيا، فرانسه، آمريكا، آلمان و ارمنستان با 10 گروه نمايشي، هفت روز ميهمان ايران خواهند بود.
علاوه بر اين، تمام استان هاي كشور با گروه هاي نمايشي متنوع و متعدد در اين جشن بزرگ عروسك هاي رنگارنگ حضور خواهند داشت و تنها دو روز ديگر، صداي خنده عروسك بزرگ ايران- مبارك- به تالارهاي كوچك و بزرگ تئاتر شهر، حال و هواي ديگري خواهد داد.
اما در اين دوره، آن طور كه ايسنا به نقل از جواد ذوالفقاري- دبير جشنواره- نوشته است: 306 طرح و نمايشنامه از سراسر كشور به دبيرخانه رسيد كه بالغ بر 193 متن از تهران و بقيه متون و طرح ها از شهرهاي همدان، اسلام شهر، قم، اصفهان، خوي، قائم شهر، ري، ورامين، بيرجند، نجف آباد، كرمان، خميني شهر، بابلسر، شهرري، سنندج، مشهد، اهواز، شيراز، قزوين، فارسان، ساري، اردبيل، تبريز، كرمانشاه، بروجن، گرگان، مباركه، يزد وگنبد كاووس وصول شدند. در ميان طرح هاي ارسالي از شهرستان ها، اصفهان با 11 اثر، همدان با 10 اثر، اردبيل با 9 اثر و فارسان، ري، ساري و قم هركدام با 6 اثر به ترتيب، بيشترين فراواني ارسال متون را به خود اختصاص دادند.
بر اساس آمار اعلام شده از سوي دبيرخانه جشنواره، 306 طرح و متن توسط 258 كارگردان ارائه شد كه از 258 كارگردان متقاضي حضور در جشنواره، 103 تن زن و 155 تن مرد از 103 كارگردان زن 15 تن از شهرستان ها و 88 تن از تهران بودند. همچنين از ميان 155 كارگردان مرد متقاضي، 70 تن از شهرستان ها و 85 تن از تهران خواستار حضور در جشنواره بودند. كار بازخواني متون صحنه اي توسط مرضيه محبوب، روشنك روشن و كار بازخواني آثار خياباني توسط مريم اقبالي، مجتبي كاظمي و ژوبين غازياني پي گرفته شد و سرانجام 30 اثر در سه بخش صحنه اي، خياباني و خيمه شب بازي براي حضور در جشنواره انتخاب شدند.
بازارچه تئاتر عروسكي
اما بازارچه يازدهمين جشنواره تئاتر عروسكي تهران مبارك- با بيست غرفه طي ايام جشنواره در محوطه باز مجموعه تئاترشهر دائر مي شود. چهار غرفه از بيست غرفه اين بازارچه به فروش كتاب اختصاص دارد كه شامل آثار تاليفي چهار ناشر (انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، نمايش، نوروز هنر و منادي تربيت) است. اين آثار تاليفي شامل نمايشنامه، تئاتر عروسكي و كتاب هايي درباره تئاتر است. در اين بازارچه دو غرفه فروش عروسك  نمايش هم بر پا خواهد شد كه يكي از آنها مختص به عروسك هاي دستكشي، باتومي و قيفي است. غرفه عروسك هاي نمايشي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيز به عروسك هاي انگشتي اختصاص دارد. غرفه ماسك اين جشنواره نيز به نوعي كارگاه عروسك سازي است كه افراد علاقه مند مي توانند در اين كارگاه به ساخت عروسك بپردازند؛ اين در حالي است كه در پايان هر شب نيز از بين عروسك هاي ساخته  شده به بهترين سازنده عروسك، هديه اي اهدا مي شود. غرفه گريم كودكان و عكاسان سنتي نيز از ديگر غرفه هاي اين بازارچه است كه در محوطه باز مجموعه تئاترشهر برپا مي شود. همچنين حاضران در اين بازارچه مي توانند از برنامه هاي شهرفرنگي كه با همان سبك و سياق قديم در حاشيه بازارچه وجود دارد، استفاده كنند.
نحوه توزيع بليت
از سوي ديگر، همواره در تمام جشنواره ها يكي از مسائل چالش انگيز، نحوه تهيه و توزيع بليت است. امسال با توجه به استقبال گسترده هنرمندان، دانشجويان و مراكز از يازدهمين جشنواره بين المللي تئاتر عروسكي تهران مبارك- بليت هاي تمامي نمايش هاي جشنواره به صورت روزانه به فروش مي رسد.
به اين ترتيب علاقه مندان مي توانند يك ساعت پيش از هر اجرا با مراجعه به گيشه نسبت به تهيه بليت نمايش مورد نظر اقدام كنند. اين در حالي است كه با اعلام فراخوان روابط عمومي جشنواره در خصوص صدور كارت خبرنگاري، اين كارت ها به همراه جدول برنامه ها، يك روز پيش از آغاز جشنواره در اختيار خبرنگاران رسانه هاي جمعي قرار خواهد گرفت.
كارت هاي مذكور براي خبرنگاراني صادر مي شود كه از سوي رسانه محل خدمت شان به دفتر روابط عمومي مركز هنرهاي نمايشي معرفي شده اند.

نجيب محفوظ درگذشت
014277.jpg
فارس: نجيب محفوظ نويسنده مصري و برنده جايزه نوبل ادبيات سال 1988سحرگاه ديروز در سن 95 سالگي بر اثر بيماري در بيمارستاني در قاهره درگذشت.نجيب محفوظ به علت بيماري شديد و كهولت سن دهم ماه اوت جاري در بيمارستان دولتي قاهره بستري شده بود. محفوظ نويسنده مصري كه در سال 1988 برنده جايزه نوبل ادبي شد، سال 1911 در قاهره متولد شد. وي در طول زندگي خود حدود پنجاه رمان به رشته تحرير درآورد. محفوظ نويسندگي را از سن 17 سالگي شروع و اولين رمان خود را نيز سال 1939 منتشر ساخت. محفوظ فارغ التحصيل رشته فلسفه از دانشگاه پادشاهي فؤآد 1 از قاهره است. او سال 1934 تحصيلات خود را به پايان رسانده و براي چندين سال در بخش اداري دانشگاه خود مشغول بكار بود. بيش از نيمي از 40 رمان  محفوظ تبديل به فيلم شده كه اكثراً عربي زبان هستند. اين نويسنده مصري همچنين تاكنون بيش از 100 داستان كوتاه نوشته كه بسياري از آنها تاكنون به زبان انگليسي ترجمه شده اند.
وي در سال 1988 با دريافت جايزه نوبل ادبي عنوان اولين نويسنده عرب برنده نوبل را به خود اختصاص داد. او اين جايزه را به چهار قسمت كرد قسمتي را به همسرش اختصاص داد، دو قسمت آن را به دخترانش بخشيد و سهم خود را نيز صرف كمك به فلسطينيان كرد. از جمله كتاب هاي اين نويسنده عرب مي توان به كتاب هاي دزد و سگ ها ، وراجي روي نيل ، ميرامار و بچه هاي محله  ما اشاره كرد.

راهپيمايي اعتراض آميز جكي چان
014286.jpg
گروه ادب و هنر- جكي چان و ديگر بازيگران سينماي هنگ كنگ عليه خبرنگاران و عكاسان راهپيمايي كردند. آنها در اين راهپيمايي درخواست كردند فعاليت اين خبرنگاران و عكاسان محدود شود.به نوشته بي بي سي، اين گروه از خبرنگاران - كه به پاپاريزي ها معروف هستند- با تعقيب چهره هاي سرشناس و انتشار اخبار و عكس هاي شايعه ساز، مزاحمت هاي فراواني براي اين چهره هاي مطرح فراهم مي كنند. چاپ عكس فرزندان تازه به دنيا آمده يك بازيگر سرشناس هنگ كنگي كه بدون اجازه صورت گرفته بود، عامل اصلي برپايي راهپيمايي اعتراض آميز هنرمندان هنگ كنگي شد.اين راهپيمايي كه با استقبال مردم عادي و شبكه هاي تلويزيوني روبه رو شد، با انتشار يك بيانيه پايان يافت. بازيگران معترض در بيانيه خود از مسئولان دولتي خواستند كه زمينه فعاليت پاپاريزي ها را محدود كند. آنها ضمن تقدير از فعاليت سالم خبرنگاران و عكاسان رسانه اي، اقدامات غيرقانوني و جنجال برانگيز پاپاريزي ها را محكوم كردند.جكي چان در اين رابطه گفت:  نوع فعاليت پاپاريزي ها براي سلامت جامعه خطرناك است و براي كودكان و نوجوانان بدآموزي دارد. اخبار رسانه اي در مورد هنرمندان بايد محدود به كارهاي هنري آنها باشد و رسانه هاي گروهي از كنكاش در زندگي خانوادگي آنها خودداري كنند .

ابوالفضل جليلي : حافظ را به عشق جانبازان
به پايان مي رسانم
مهر: به عشق همه جانبازان اين انقلاب و به واسطه ديني كه به شهدايش دارم قول مي دهم خسته نشوم و با همه مشكلات حافظ را به نحو احسن به پايان برسانم. در پي توقف فيلمبرداري فيلم سينمايي حافظ به دليل مشكلات مالي، ابوالفضل جليلي كارگردان اين فيلم در يادداشتي نوشته است:
اگر اين چند سطر گلايه را نوشتم فقط به اين دليل است كه مي خواستم حرفي زده باشم كه هواي نفسم آرام گيرد. دست به ساخت فيلمي زده ام كه از حد و شعور من هزاران گام بالاتر است. نبايد اين كار را مي كردم، اما شايد خواست خدا بود كه به من حالي كند در مقوله مذهب و عرفان هيچ ام. كه هزاران بار قبول كردم و اگر مشكل گشا شود، فقط او، نه هيچ كس ديگر.
در ادامه اين يادداشت مي خوانيم: اما يك مشكل مادي هم هست و آن اينكه نمي دانم چرا با من چنين مي كنند، من كه از بدو پيروزي انقلاب تاكنون 13 فيلم ساخته ام و كمترين هزينه اي كه كرده ام اين بوده كه همه توانايي ها و همه درآمدهاي مادي ام را صرف كرده ام تا بتوانم به جايي برسم كه ادعا كنم ما نيز از اين طريق انديشه و تفكر مذهبي حرف هاي زيادي براي گفتن به جهانيان داريم.

اخبار كوتاه
همايش بينش قرآني در فيلم كوتاه
همايش بينش قرآني در فيلم كوتاه با حضور و سخنراني مسئولين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و شهرداري برگزار مي شود.
اين همايش روز سه شنبه 21 شهريور مصادف با روز سينما ساعت 9 در تهران، خيابان طالقاني بعد از ميدان فلسطين نبش خيابان سرپرست سازمان آموزش و پرورش تهران سالن امام خميني(ره) برگزار مي شود.
فيلم كيارستمي درباره فرمان آرا
بهمن كيارستمي اين روزها مشغول كارگرداني فيلمي درباره زندگي و فعاليت هاي حرفه اي بهمن فرمان آرا از سري فيلم هاي فيلمسازان ايراني است. كيارستمي در اين باره گفت: حدود 70 درصد از فيلمبرداري فيلم زندگي فرمان آرا به تهيه كنندگي رضا ميركريمي به پايان رسيده و به علت سفر ايشان به مونترال روند كار فعلاً متوقف شده كه به محض بازگشت وي فيلمبرداري ادامه پيدا مي كند و تدوين همزمان انجام مي شود.
نمايش سه نسخه سينمايي هملت
پخش سه نسخه سينمايي هملت در برنامه پخش فيلم اداره تئاتر قطعي شد. دوره پخش فيلم هملت با نسخه انگليسي آن به كارگرداني كنت برانا آغاز مي شود و پس از آن نيز نسخه هايي به كارگرداني پيتر بروك و سرلارنس اوليويه پخش خواهد شد.
مرگ شاعر كودكان تاجيك
غفار ميرزا شاعر تواناي تاجيكستان و شاعر شعر كودكان معاصر اين كشور بعد از يك دوره بيماري طولاني در سن ?? سالگي چشم از جهان فروبست. غفار ميرزا ?? سال پيش از سوي دولت تاجيكستان و انديشمندان اين كشور لقب شاعر مردمي تاجيكستان و شاعر شعر فارسي كودكان اين كشور را كسب كرد. از غفار ميرزا بيش از ?? مجموعه شعر به يادگار مانده كه بخش مهمي از آن شعر كودكان تاجيك است.
خاتون سيروس الوند
سيروس الوند اين روزها در حال نگارش فيلمنامه اي به نام خاتون بر اساس طرح اوليه محمدعلي سجادي با مضمون اجتماعي است كه كل فيلمبرداري آن در تهران انجام مي شود. اين فيلمساز كهنه كار درباره فيلم جديدش گفت: داستان خاتون درباره كوچ يك دختر شهرستاني به نام خاتون به تهران است كه بر اساس آمال و آرزوهايي تن به اين سفر مي دهد، اما با وجود دشواري ها و مشكلات اين كلانشهر سعي مي كند به خودش و ارزش هايش وفادار باشد.
اسپيلبرگ و ژانگ ييمو
استيون اسپيلبرگ خبر همكاري خود را با ژانگ ييمو چيني در كارگرداني فيلم سينمايي سفري به غرب تكذيب كرد. خالق فيلم هاي جنگ دنياها و مونيخ اعلام كرد بر خلاف اخباري كه در نشريات به چاپ مي رسد، او هرگز درصدد همكاري با فيلمساز مشهور چيني نبوده و به نظر مي رسد از حرف هايش سوء تعبير شده است.

هنر ايراني
ياسوج: جشنواره ادبي الفباي باران
جشنواره سراسري ادبي داستان كوتاه الفباي باران 9 و 10 شهريور ماه در ياسوج برگزار مي شود. در مجموع بيش از 400 اثر از سراسر كشور به دبيرخانه اين جشنواره رسيده كه پس از داوري اوليه 88 اثر به مرحله نهايي راه يافته اند.
در مرحله نهايي جشنواره حسين سناپور، يعقوب يادعلي و شهلا پروين روح  آثار را داوري خواهند كرد. در اين جشنواره علاوه بر برپايي نشست هاي داستان خواني، كارگاه نقد داستان كوتاه نيز برگزار خواهد شد.
اصفهان: همايش هنرستان هاي هنرهاي زيبا
چهارمين همايش مديران هنرستان هاي هنرهاي زيباي كشور با حضور معاون امور هنري وزير ارشاد ديروزدر اصفهان آغاز شد و تا فردا نيز ادامه دارد . روابط عمومي معاونت امور هنري وزارت ارشاد اعلام كرد در اين همايش دكتر محمدحسين ايماني خوشخو و سيدمرتضي بختياري، استاندار اصفهان سخنراني مي كنند.
مديران هنرستان هاي هنرهاي زيبا در رشته هاي نمايش، موسيقي و هنرهاي تجسمي با هدف تبيين سياست هاي راهبردي آموزش رسمي هنر درباره مسايل مربوط به هنرستان هاي هنرهاي زيبا و آموزش هنر به بحث و بررسي مي پردازند.
اصفهان: مرادي كرماني شهروند شاهين شهر
"هوشنگ مرادي كرماني" خالق "قصه ژهاي مجيد"، عصر ديروز در يك حركت نمادين، شهروند افتخاري شاهين شهر اصفهان شد. "بوسعيدي"، رئيس فرهنگسراي شهروند شاهين شهر گفت ژ: با توجه به اينكه فرهنگسراي شهروند يك ماه از تاسيسش مي ژگذرد، ما قصد داريم در خصوص آموزش حقوق شهروندي موثر باشيم. از اين رو هر ماه يكي از هنرمندان عرصه ژهاي مختلف را به شاهين شهر دعوت مي ژكنيم تا از اين راه به صورت علمي حقوق شهروندي را آموزش بدهيم.
سمنان: شش جشنواره و مسابقه فيلم كوتاه
مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران از برگزاري شش جشنواره و مسابقه فيلم كوتاه در نيمه دوم امسال در كشور خبر داد. ناصر باكيده سه شنبه شب در سمنان افزود: بيست وسومين جشنواره فيلم كوتاه تهران در آبان ماه و جشنواره نماز و نيايش به روايت دوربين با مركزيت استان قم و همزمان در ?? استان كشور در دي ماه  امسال برگزار مي شود. وي گفت: فيلمسازان كوتاه كشور همچنين نيمه دوم امسال در سه جشنواره منطقه اي فيلم كوتاه با موضوع آزاد شركت مي كنند. وي از برگزاري مسابقه بزرگ فيلمنامه نويسي با موضوع پيامبر اعظم(ص) خبر داد و گفت: شرايط شركت فيلمنامه نويسان در اين مسابقه، به زودي در قالب يك فراخوان اعلام مي شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |