پنجشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۳ - Aug 31, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه وآله و سلم مي فرمايد:
خداوند به خاطر مسلمان پارسا، بلا را از صد خانه همسايه او دفع مي كند.
(كنزالعمال، ج،۹ ص،۵ ح  24654)
امروز با حافظ
به صورت تو نگاري نه ديدم و نه شنيدم
خيال نقش تو در كارگاه ديده كشيدم
به گرد سرو خرامان قامتت نرسيدم
اگرچه در طلبت هم عنان بادشمالم
آب و هوا
014430.jpg

عكس روز
014451.jpg
عكس: رويترز / احمد مسعود
نوجوانان افغاني در اطراف يك قصر قديمي در شهر كابل كه در دوران جنگ تخريب شد به بازي فوتبال مشغول هستند.

در شهر چه خبر
گراني فيلم فله اي
رعايت نشدن قانون بين المللي كپي رايت سيل كپي هاي فيلم هاي خارجي و ايراني را به بازار مصرف دعوت كرد تا جايي كه تهيه كنندگان داخلي نيز طعم معايب كپي و توزيع غيرقانوني را چشيدند. اما ظرف چند هفته گذشته كه طرح هاي مبارزه با عمده فروشان كپي هاي غيرقانوني جدي تر پيگيري مي شود قيمت فيلم ها نيز اندكي گران تر شده است. با اين وجود به نظر مي رسد زماني شهروندان خريد فيلم از مراكز مجاز را ترجيح مي دهند كه دشواري توزيع غيرمجاز به حدي مشكل باشد كه انواع مجاز قيمت مناسب تري داشته باشند.

مخاطرات پاركي
برخي پارك هاي موجود در سطح شهر داراي اسباب بازي هاي فرسوده و از كارافتاده اي هستند كه هنوز هم كودكان را به سمت خود جلب مي كنند. كاستي و تأخير در تعمير اسباب بازي ها در برخي موارد مخاطراتي را براي كودكان ايجاد مي كند. اين وقايع در حالي صورت مي گيرد كه تجهيز و ايمن سازي پارك هاي مستقر در مناطق بالاي شهر از چند سال پيش آغاز شد و در حال حاضر در موقعيت مناسبي به سر مي برد. استاندارد كردن وسايل و كف زمين هاي بازي كودكان نيز موضوعي را تشكيل مي دهد كه پراكندگي عادلانه اي در سطح شهر ندارد.

بازديد رايگان
بازديد از جواهراتي كه برق برليان ها، عقيق ها و فيروزه هايش چشم ها را خيره مي كند نبايد خالي از لطف باشد به ويژه كه اين بازديد به صورت رايگان و در آخر يك هفته پرمشغله و پرهياهو صورت بگيرد. بازديد رايگان از جواهرات سلطنتي كه در جلوه زيبايش، زشتي فقر را نيز يدك مي كشد مركز فرهنگي هنري شهرداري منطقه 2 تهران ترتيب داده است. موزه جواهرات سلطنتي در خيابان زنجان شمالي پذيراي بازديدكنندگان است.

مراسم نجواي عاشقانه
خانه فرهنگ مهرآور در راستاي جشنواره تابستاني 85 و ايام شعبانيه، مراسم نجواي عاشقانه را برگزار مي كند. در اين مراسم سالمندان به قرائت مناجات شعبانيه مي پردازند. اين مراسم روز شنبه يازده شهريورماه از ساعت 17 تا 19 برگزار مي شود علاقمندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني خيابان خاقاني –
نبش مهديه دوم – پلاك 5 مراجعه كنند.

كارگاه فن بيان
فرهنگسراي سالمند به منظور مديريت اوقات فراغت شهروندان كارگاه رايگان فن بيان را برگزار مي كند. در اين كارگاه آموزش هاي لازم درخصوص اصول اوليه گويندگي ارائه مي شود. همچنين استعدادهاي گويندگي شناسايي شده و زمينه براي پرورش آنها فراهم مي شود. اين كارگاه چهارشنبه هر هفته از ساعت 16 تا 18 برگزار مي شود. علاقمندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني ميدان امام حسين(ع) – خيابان 17 شهريور – خيابان خشكبارچي – پارك خيام مراجعه كنند.

بازار
014382.jpg
نرخ صعودي ميوه ها

تا ابتداي هفته جاري به نظر مي رسيد قيمت ميوه بازهم كاهش يابد يا دست كم ثبات نسبي داشته باشد. زيرا همچنان فراواني محصول ميوه به قوت پيش پابرجاست. اما از بازار ميوه خبر مي رسد جداي از قيمت خربزه و هندوانه كه حدود 3 درصد كاهش داشت باقي اقلام در مقايسه با هفته پيش بين 4/2 درصد تا 22 درصد افزايش داشته است. در اين هفته سبزي هاي برگي نيز تغييري نداشتند .بهاي پياز نيز 8/1 درصد و لوبيا سبز نيز 5/1 درصد كاهش داشت .ساير اقلام سبزي بين 7/2 درصد تا 5/5 درصد رشد قيمت داشتند. براي آينده بازار ميوه نيز وزارت جهاد كشاورزي طرح درجه بندي و بسته بندي محصولات باغي را به منظور ذخيره سازي و جلوگيري از ضايعات به اجرا درآورده است. به وسيله اين طرح بخش عمده اي از كمبود ميوه در آخر سال جبران خواهد شد.
قيمت هاي درج شده در ستون قيمت در مغازه ها براساس ميانگين اعلام شده در گزارش هاي بانك مركزي است. البته در مناطقي از شهر، ميوه تا 30 درصد بيش از ارقام اعلام شده به فروش مي رسد.

سكه، طلا و ارز
014379.jpg

ببخشيد؛ الان چه كار مي كنيد؟
الهام اناري
مجيد انتظامي
ساخت موسيقي يك مجموعه تاريخي
014436.jpg
مجيد انتظامي را هنوز بسياري با موسيقي دلنشين از كرخه تا راين مي شناسند. اين آهنگساز اين روزها مشغول ساخت موسيقي يك سريال تاريخي است. انتظامي در اين مورد مي گويد: به تازگي ساخت موسيقي سريال شيخ بهايي به كارگرداني شهرام اسدي را آغاز كرده ام. موسيقي اين سريال همچون خود فيلم حال و هواي تاريخي دارد و در رده بندي ها در دسته كارهاي تاريخي قرار مي گيرد. انتظامي اين روزها وقت خود را تنها صرف ساخت موسيقي اين سريال مي كند و مي گويد: زمان دقيق پايان ساخت موسيقي اين سريال هنوز مشخص نيست. مجموعه شيخ بهايي داستان كودكي، جواني و ميانسالي زندگي شيخ بهايي را تصوير مي كند كه بعد از پايان ماه مبارك رمضان از شبكه اول سيما پخش مي شود.
مهتاب كرامتي
سفير حسن نيت در لبنان
014439.jpg
مهتاب كرامتي، از جمله بازيگران گزيده كار سينماي ايران است. او چند روزي است كه از بازي در يك فيلم سينمايي به كارگرداني عبدالرضا كاهاني فارغ شده است. كرامتي از فعاليت هاي تازه اش اين طور مي گويد: اواخر هفته گذشته فيلمبرداري آدم به پايان رسيد و من از سبزوار به تهران برگشتم. بازي در اين فيلم برايم تجربه تازه و متفاوتي بود. او به تازگي به عنوان سفير حسن نيت يونيسف برگزيده شده و قرار است به زودي سفرهاي كاري خود را آغاز كند. كرامتي مي گويد: يك سال است كه به طور مستمر با يونيسف همكاري دارم اما از زماني  كه اين مساله شكل رسمي به خود گرفته، شرايط و جريانات كار وظيفه ام را سنگين تر كرده و مجبورم وقت بيشتري را صرف فعاليتهاي تازه كنم. اولين برنامه اي كه در اين رابطه قطعي شده، سفر به لبنان است.
نورالدين زرين كلك 
يك فيلم شخصي، يك فيلم سفارشي
014445.jpg
نورالدين زرين كلك از پيشكسوتان هنر انيميشن از كارهايش اين گونه مي گويد: چند پروژه در دست دارم كه هركدام از زماني شروع شده و به طور موازي درحركتند. يك فيلم انيميشن در سازمان ملل كه پروژه اي سنگين و پركار است و حدود دو سال است كه براي آن وقت گذاشته ام و البته يك كار شخصي و مستقل به شمار مي آيد. فيلم قالي نيز يك فيلم سفارشي است كه اسپانسر دارد و پروژه اي عظيم در مورد قالي ايران است. در حوزه تصويرسازي كتاب نيز، سه كتاب را در مراحل ويرايش و چاپ دارم. دو كتاب كودك كه تصويرسازي آن در مراحل انجام است: غول و نقاش و آموزش اعداد كه براي سنين پيش دبستاني و سالهاي ابتدايي دبستان آماده مي شوند. در حوزه بزرگسال نيز در مقوله هاي مثنوي و طنزهاي ملانصرالدين، تصويرسازي چند كتاب را به پايان بردم .
كاظم معصومي
ساخت يك فيلم دلخواه
014448.jpg
كاظم معصومي بعد از پايان اكران آخرين ساخته اش، طبل بزرگ زير پاي چپ ، اين روزها در تدارك ساخت فيلم تازه اي است. سمفوني عنوان اين فيلم تازه است كه تهيه كنندگي آن را نيز خود بر عهده گرفته است. معصومي از سمفوني مي گويد: در حال حاضر مراحل پاياني بازنويسي را با همكاري مسعود صباح و داريوش مختاري طي مي كنم. غير از اين كليه لوكيشن هاي فيلم را در منطقه املش انتخاب كرده ايم. او در توضيح اين كه چرا تهيه كنندگي پروژه را خود بر عهده گرفته است مي گويد: سمفوني از آن دست فيلم هاي دلخواهم است و به همين خاطر توليد آن با حساسيت جلو مي رود. معصومي در پايان از اكران طبل بزرگ، زير پاي چپ اعلام رضايت مي كند .

در حاشيه خبرها
پياده روي؛ ضد افسردگي و سرطان
امير بهادري نژاد- پياده روي لاغر مي كند، احتمال ابتلا به سرطان و بيماريهاي قلبي را كاهش مي دهد، افسردگي را از بين مي برد، قدرت حافظه را افزايش مي دهد و كوچكترين هزينه اي هم براي ما ندارد. پس به چه دليل اين روزها كمتر پياده روي مي كنيم و خود را درگير مشكلات سيستم حمل و نقل شهرهاي بزرگ كرده ايم؟ اگر علاقه مند به سلامت خود هستيد بد نيست كه چند سطري را كه در پي مي آيد بخوانيد:
۱) اگر در شهرهاي بزرگ زندگي مي كنيد به جاي استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي مانند مترو، اتوبوس و تاكسي، پياده روي كنيد چون شلوغ و پر تراكم بودن اين وسايل حمل و نقل موجب بالا رفتن فشار خون شما مي شود.
۲)احتمال بروز جنون در مرداني كه بيش از 3 كيلومتر در روز پياده روي مي كنند 50 درصد كمتر از افرادي است كه كمتر از 600 متر در روز پياده روي مي كنند.
۳) پياده روي باعث از بين رفتن بي خوابي و افسردگي مي شود. روانشناسان مي گويند پياده روي كارايي مغز را بيشتر مي كند. به عبارت ديگر، سرعت در يادگيري و به يادآوردن خاطرات و وقايع يكي از نتايج پياده روي است.
۴) متاسفانه مردم نسبت به 25 سال قبل 25 درصد كمتر پياده روي مي كنند.
۵) آيا مي دانيد كه تبليغ براي خريد و استفاده بيشتر از خودروهاي شخصي باعث مي شود تا انگيزه مردم براي پياده روي كاهش يابد.
۶) متخصصان، فوايد پياده روي را به اين شرح اعلام مي كنند: كاهش احتمال ابتلا به بيماري و حمله قلبي، كاهش فشار خون و كلسترول، افزايش تراكم استخوانها و جلوگيري از پوكي استخوان، كاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ و ديابت، كاهش چربي هاي بدن و كنترل وزن، كاهش دردهاي استخواني و افزايش انعطاف بدن.
۷) افرادي كه از چاقي مفرط رنج مي برند در صورت مصرف روزانه روغن ماهي و پياده روي به مدت 45 دقيقه(سه بار در هفته) در يك مقطع زماني سه ماهه دو كيلوگرم وزن كم خواهند كرد.
۸) اگر واقعا در وزن كم كردن جدي هستيد بايد 60 دقيقه در روز با سرعت
5/6 كيلومتر در ساعت پياده روي كنيد.
۹) يك مورخ بسيار برجسته در سال 1913 نوشت: من دو پزشك دارم، يكي پاي راستم و ديگر پاي چپم.
۱۰) تحقيقات نشان مي دهد دانش آموزاني كه فاصله خانه تا مدرسه را با پاي پياده طي مي كنند در مقايسه با دانش آموزاني كه والدينشان با خودرو آنها را به مدرسه مي رسانند درسها را بهتر فرا مي گيرند.

فرهنگسرا
مسابقه شطرنج بانوان
فرهنگسراي بانو به مناسبت نيمه شعبان مسابقه شطرنج نيمه سريع برگزار مي كند. اين مسابقه به روش نيمه سريع سوئيسي ويژه بانوان و در گروه هاي سني مختلف برگزار مي شود.
علاقه مندان جهت ثبت نام مي توانند به نشاني خيابان ولي عصر – ضلع شمالي پارك ساعي – كوي ساعي مراجعه و يا با شماره 88786276 تماس بگيرند.

تلويزيون
014478.jpg

آلودگي هواي تهران
014433.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
ديكتاتور
ديكتاتور از ميان صدها متقاضي استخدام يك نفر را انتخاب مي كند. براي كفش پاك كني. دستور مي دهد غير از كفش پاك كردن كار ديگري انجام ندهد. مرد ساده روستايي خيلي زود به محيط خو مي گيرد و فربه مي شود. پس از چند سال خوب خوردن و تغذيه مناسب و استراحت و فرمان بري شبيه ارباب خود مي شود. شايد به اين علت كه او از همان غذايي مي خورد كه به ديكتاتور مي دهند. صورت تپل و سرخ و سفيد او درست مثل ديكتاتور مي شود. مو هاي سرش كه مي ريزد برابري كامل شده. دهان گرد و قلنبه اي دارد و موقع خنديدن رديف دندان هايش ديده مي شود.
همه وزرا و نزديكان ديكتاتور از كفش دار وحشت دارند. شب ها چكمه ارباب را جفت مي كند و برق مي اندازد. ساز مي زند. براي خانواده اش نامه
مي نويسد. شهرت او به همه جا مي رسد. مي گويند كفش دار ديكتاتور نزديك ترين آدم به اوست. كفش دار واقعا از همه نزديك تر است. هميشه دم در مي خوابد و
مي نشيند. نبايد لحظه اي دور شود. يك شب ، كفش دار كه حسابي قوي شده سرزده وارد اتاق خواب ديكتاتور مي شود، اورا بيدار مي كند و با مشت به گيج گاه او
مي كوبد. ديكتاتور مي ميرد. كفش دار لباس خود را در مي آورد و به تن ديكتاتور مرده
مي پوشاند و خودش لباس ديكتاتور را مي پوشد. در مقابل آينه ديكتاتور مي فهمد چقدر شبيه اوست. به سرعت خود را دم در مي رساند و داد مي زند كه كفش دار به او حمله كرده و او در دفاع از خود كفش دار را كشته. ديكتاتور دستور مي دهد جنازه كفش دار را ببرند و به خانواده اش خبر دهند.
توماس برنهارد/اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
سالگرد كاترينا
014442.jpg
نيواورلينز: در اولين سالگرد وقوع توفان كاترينا مردم مناطق آسيب ديده در نيواورلينز در خيابانها به تظاهرات پرداختند و يك بار ديگر نسبت به عملكرد دولت جورج بوش در امداد رساني به سانحه ديدگان اعتراض كردند.
سارقان قانع
برلين: دو سارق كه وارد انبار يك سوپرماركت در آلمان شده بودند تنها با يك بسته كيك از اين مكان خارج شدند. ظاهرا اين دو سارق 21 و 41 ساله به دليل گرسنگي مفرط به انبار دستبرد زدند اما چون يك كيك آنها را سير مي كرد به همين سرقت جزيي بسنده كردند. البته قبل از اينكه سارقان كيك سرقتي را نوش جان كنند پليس آنها را دستگير كرد.
تعطيلي قبرستان
تيرانا: مردم پايتخت كشور آلباني بايد تا اطلاع بعدي مرگ خود را به تعويق بيندازند چون جايي براي دفن متوفيان دراين شهر وجود ندارد. مدتهاست كه ميان دولت و شهرداري تيرانا از لحاظ سياسي اختلاف عقيده به وجود آمده به همين دليل هر دو طرف براي هم كارشكني مي كنند. در تازه ترين پرده از اين اختلاف، شهرداري تيرانا يكي از دو قبرستان اين شهر را به دليل كامل شدن ظرفيت تعطيل كرده و قبرستان ديگر هم 5 روز ديگر تعطيل خواهد شد. شهرداري مي گويد دولت حاضر نيست زمين هاي مجاور اين دو قبرستان را كه متعلق به شهرداري است آزاد كند به همين دليل امكان گسترش قبرستان وجود ندارد و شهروندان بايد مرگ خود را به تعويق بيندازند در غير اينصورت جنازه شان روي زمين خواهد ماند.
ماموران ضد رشوه
مسكو: تعدادي از ماموران پليس راهنمايي و رانندگي كشور روسيه در ازاي دريافت رشوه از رانندگان متخلف به راحتي از تخلفات آنان چشم پوشي مي كنند و به همين دليل جاده ها و خيابانهاي روسيه براي رانندگي بسيار خطرناك شده است. تنها در سال گذشته ميلادي 35 هزار نفر در سوانح رانندگي جان خود را در اين كشور از دست دادند. فرماندهان پليس معتقدند كه در صورت استخدام نيروهاي زن در پليس راهنمايي و رانندگي ميزان تخلفات اين نيرو كاهش خواهد يافت چون ماموران زن بر خلاف ماموران مرد تمايلي به دريافت رشوه ندارند. به همين دليل قرار است 26 مامور زن به صورت آزمايشي در يكي از شهرهاي جنوبي روسيه به كنترل ترافيك اين شهر بپردازند كه در صورت موفق بودن، اين طرح به ساير شهرها نيز گسترش خواهد يافت.
مسابقه در عابر بانك
توكيو: از ديرباز بانك هاي كشور ژاپن متهم به ارائه خدمات ضعيف به مشتريان خود بوده اند اما يكي از بانك هاي اين كشور براي از بين بردن اين ذهنيت منفي دست به ابتكار جالبي زده است. از اين پس هر مشتري كه براي انجام عمليات بانكي خود از دستگاههاي عابر بانك استفاده كند در پايان كار مي تواند در يك مسابقه بخت آزمايي شركت كند كه در صورت برنده شدن در اين مسابقه 9 دلار جايزه نقدي دريافت خواهد كرد. البته مشتري بايد پس از پايان عمليات بانكي خود با انتخاب گزينه مسابقه روي دستگاه عابر بانك در اين مسابقه كوتاه شركت كند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |